החברים של ג'ורג'

כבר אפשר לקרוא להם יודו- נאצים?

באחד ממאמריה, תיארה שולמית הראבן עליה השלום את הדיונים בפרקליטות ערב משפטו של אייכמן. בין השאר, תהו שם הפרקליטים האם הם עצמם היו מסוגלים לשתף פעולה עם המשטר הנאצי. ברור היה להם שהם לא היו יכולים לעשות זאת כשהנאצים שוקדים על השמדת היהודים, אבל מה אם ההשמדה היתה מוכוונת לאיזה עם מרכז אסייתי? השאלה היתה לא נוחה, והעלאתה הציבה סימן שאלה על התפיסה הישראלית כל כך של השואה: שהיא בוצעה על ידי "חיות אדם," שפעלו ב"פלנטה אחרת," כלומר מחוץ להיסטוריה, ושיהודים עצמם לא יכולים בשום אופן לפעול כך.

אולי הלקח העיקרי של טבח כפר קאסם, 11 שנים אחרי השואה, הוא שיהודים יכולים בהחלט, בהנתן התנאים הנכונים, לפעול כמו חוליית חיילי אס.אס.. פקודה מעורפלת ברשעותה ניתנה; מג"ד החליט ליישם אותה בצורה הרצחנית ביותר שבאפשר, כשהוא זוכר את התפקיד האסטרטגי שמילאו מעשי טבח במלחמת 1948; ובאחת הפלוגות היא בוצעה כלשונה. שני המ"פים האחרים פירשו אותה אחרת, וטבח נמנע. אבל כשיש זדון, והוא יכול להתעטף בפקודה – כלומר, בהסרת האחריות מעל הרוצח; והסרת האחריות הכרחית כמעט תמיד לפשע שאיננו מתבצע בסערת הקרב – וכשהוא מופנה אל מי שאיננו נתפס כאדם מלא, אז החיה שבאדם, שלאורך כל ההיסטוריה היא מתגלמת שוב ושוב בגבר צעיר חמוש, משתחררת ללא כל בעיה.

אף אחד מנידוני כפר קאסם לא ריצה את מלוא עונשו. הממשלה סייעה להם, בחשאי ובגלוי, בהשגת ג'ובים נחשקים ביחס.

[…]

אבל כפר קאסם, והנכונות של הנאשמים בה לומר במפורש שהם "פעלו כמו נאצים", היתה אפיזודה נדירה ביחס. החלק ההכרחי האחר של הכנת הקרקע לפשעי מלחמה, הדמוניזציה של האחר והורדתו למדרגת תת-אדם, קיים בחברה הישראלית בצורה הרבה יותר בולטת. בעשור האחרון, השתחררו כל חרצובות הגזענות הישראלית – ובאופן מעניין, הן השתחררו ככל שהתרחקנו משנות הדמים 2001-2004. הסתה לרצח של פלסטינים ואנשי שמאל הן דבר יומיומי ברשת הישראלית. הח"מ האמין, בתמימותו, שבפייסבוק התופעה תרווח פחות: אחרי הכל, אנשים צריכים לחתום בשמם, או על כל פנים בתעודת הזהות הווירטואלית, שלהם על הדברים. האמנתי שהדברים הללו ייאמרו רק מאחורי חומת אנונימיות, שלא תאפשר לקשר בין המשתמש ובין הדברים. מסתבר שהלגיטימיות לשנאת אדם בישראל כבר פרצה את המחסום הזה.

אני רוצה להתמקד היום בגזען קטן, טל גלעד שמו. כפי שאפשר לראות מהתמונה כאן, הוא כתב ש"כל הערבים חארות, אחד אחד, אין טובים ואין רעים, כולם אותו זבל, גברים, נשים, זקנים וטף, ומצדי שימותו כולם עד האחרון שבהם." בסטטוס אחר הוא כותב ש"הפגנות במצרים. בלגן. הרוגים ופצועים בעימותים בין הצבא לאיסלמיסטים. איזה עצוב." ובשלישי, "אז הערבים שוב בזעם בלתי נשלט, הפעם על הריסת באיזור ואדי ערה. וכמובן שגם הכלבה המזועבת אצה לשם. אני כל כך רוצה פה את הסינים לשנה אחת. רק שנה אחת, זה יספיק. לא עוד הפגנות נגד המדינה. המוני מפגינים נעלמים במפתיע ואיש לא יודע על גורלם, ארגוני שמאל נעלמים, איש לא מעז להניף את דגל פלסטין, חברי כנסת קורעי חוק מסוימים נשלחים למעצר בית עם אופציה לשדרוג למאסר עולם ברוטשילד, הכלכלה פתאום משתפרת פלאים, התל"ג דוהר, מקדונלדס מולאם ללא פיצויים לזכיין, אין אוהלים ברוטשילד, התקשורת לפתע מאירה פנים לאזרח ומוותרת על זכות הציבור לדעת ועל חופש הביטוי, המדינות מסביב משתתקות, האו"ם וארגוני זכויות האדם משתתקים, ארה"ב מחזרת, יו"ש מסופחת ומספר התושבים היהודים שם פתאום עולה בהרבה על מספר הערבים שנשארו בחיים. הכל פתאום שקט ונורמלי. שנה אחת. נו, מה אכפת לכם."

ההזיה הימנית הזו לא היתה ראויה לתשומת לב מיוחדת, אלמלא שני דברים, שאחד מהם נובע מהשני: היא כתובה בעברית תקנית ועם שימוש נכון, רוב הזמן, בסימני פיסוק. הסיבה לכך היא שהכותב שלה הוא איש קבוצת "לאטמה."

אתם יודעים, זו שאמורה להיות ה"סאטירה" הימנית.

[…]

לאטמה פרצה לתודעה הישראלית אחרי הטבח על המרמרה, כשהפיצה סרטון תעמולה שאמור היה להצדיק את הטבח ואת ההיסטריה הישראלית שבאה אחריו. לאטמה מונהגת על ידי העיתונאית המפוקפקת קרולין גליק – זו שהיתה היחידה בעולם ש"מצאה" את הנשק להשמדה המונית בעיראק. העובדה שהיא לא עפה מהמקצוע אחרי התרגיל הזה אומרת הרבה מאד דברים רעים על התקשורת הימנית.

כמה חודשים לאחר מכן, היא הפיצה את הסרטון המשונה הבא.

בסרטון נראים אחמדניג'אד, ארדואן ואסד, כשהם שרים ביחד על השימוש הרווח והמשותף שלהם בטרור ועד כמה הוא מועיל להם. ארדואן מתוודה על כוונתו לבנות מחדש את האימפריה העות'מנית, כששני האחרים תומכים בו בהתלהבות.

ספק אם יש מראה מוצלחת יותר אל נפשו המעוותת של הישראלי הממוצע. סוריה ואיראן הן יריבות מושבעות של הרעיון העות'מני; איראן-פרס היתה יריבה עתיקת יומין של העות'מנים וסוריה נבנתה על הלאומיות הערבית שבתורה, בנתה את עצמה על התנגדות לעריצות הטורקית. לא משנה; הם ערבים, או מוסלמים, ובכל מקרה אויבים, אז זה הולך.

הלאה. ארדואן שותף לטרור? באיזה יקום מקביל? אה, כן – בזה שעצם המשט נתפס בו כ"פעולת טרור." סוריה ואיראן הן בעלות ברית של טורקיה? וואלה, מי יכול היה לדעת שהרעיון הזה ייראה כל כך מטומטם שלוש שנים אחרי שהסרטון יצא? אה, פחות או יותר כל מי שקרא יותר משני ספרים על המזרח התיכון. כלומר, לא היהודי הישראלי הממוצע, כלומר לא הקהל של לאטמה. אם לזה קוראים סאטירה, אז גבלס עשה את זה קודם, ויותר טוב. הנה עוד דוגמא ל"סאטירה" של לאטמה:

כלומר, אם ב"סאטירה" אתם מתכוונים לומר "תעמולה."

לפני כחודש, רווחו דיווחים על כך שלאטמה על סף סגירה עקב משבר כלכלי. לפתע, אנחנו למדים שרשות השידור – שנשלטת, כזכור, על ידי נאמניו של נתניהו – הכפילה את התקציב לפרק "סאטירה" של לאטמה מבלי שזו הצליחה להפיק ולו פרק אחד. האם מישהו מצא דרך לפתור את הבעיות של לאטמה על ידי הזרמת תקציב ציבורי עודף באופן חריג לתכנית התעמולה המועדפת של לשכת ראש הממשלה? לא יודע. אני יודע, עם זאת, שאתם צריכים לקחת בחשבון שכאשר אתם משלמים את האגרה, אתם מממנים את פנטזיות רצח העם של ה"סאטיריקן" טל גלעד. אני יודע עוד שתכנית "סאטירה" שתפקידה הוא לרדת על האופוזיציה וממומנת על ידי הממשלה איננה סאטירה אלא תעמולה. כלומר, נתניהו משתמש בכספי הציבור כדי לממן לעצמו יח"צ שמתחפש לסאטירה.

[…]

אז למדנו מלאטמה שכל הערבים והמוסלמים אותו הדבר. מאתר התוכן הימני "מידה", שמקושר ל"אם תרצו" באמצעות ארז תדמור (גנב האמל"ח המורשע שמשמש כבכיר בתנועה וככותב ב"מידה"), אנחנו למדים שיש משהו לא בסדר בכך שיש מסגד בלב לונדון ההיסטורית. מה לא בסדר? אה, זה מעיד על כך שהאיסלם משתלט על בריטניה או משהו, כי הענקת מקום תפילה למיעוטים מעידה על כך שהם משתלטים עליך, או משהו.

אבל לא זו הבעיה העיקרית עם הסרטון של "מידה"; הבעיה העיקרית היא שמדובר בסרטון שהופק על ידי ה-EDL, ה-English Defense League. ה-EDL הוא ארגון שנאה גזעני, שכמקובל בארגונים כאלה מפעיל שני אגפים: הזרוע המדינית, או זרוע היח"צ, עטויה חליפות ומדברת בלשון חלקות על נאמנותה לתרבות המערבית; הזרוע הצבאית יורדת לרחובות, עם מגפים כבדים, ומחפשת מוסלמים לפוצץ להם את הצורה. בקיצור, אותו מבנה של מועצת יש"ע ונוער הגבעות. יש לארגון גם אגף יהודי, אם כי המנהיגה שלו רוברטה מור התפטרה מה-EDL לאור העובדה שהנהגת הארגון מעלימה עין מאלמנטים ניאו-נאציים בארגון. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קאמרון, הצהיר שהממשלה עוקבת אחרי הארגון ובמידת הצורך, תאסור על קיומו. הטרוריסט הימני אנדרס בהרינג ברייביק, שרצח לפני כשנתיים באוסלו 77 אזרחים – רובם הגדול קטינים ממחנה נוער של מפלגת העבודה שם – היה "חבר" פייסבוק של מאות אנשי EDL. לא מיותר לציין שהוא גם ראה את עצמו כתומך ישראל. והאמת, כשחושבים על הפנטזיות של טל גלעד, הן די דומות למה שברייביק ביצע.

אז אלה בעלי הברית החדשים של הימין הישראלי: קבוצות גזעניות עם אלמנטים ניאו-נאציים. אין שום בעיה איתם כל זמן שהם אנטי-מוסלמים, משום שבמסווה המלחמה באיסלם יוכלו אנשי לאטמה, "מידה" ועוזריהם, כך הם מקווים, לספח את הגדה ואולי לבצע איזה רצח עם קטן ולזכות למשהו שדומה לאהדה בעולם. היי, הם יכולים לפנטז. טל גלעד מוכן להיות סיני לשנה. עוד שנה, אולי, הוא ישדרג את הפנטזיות שלו למדרגת צפון קוריאה.

במילים אחרות, לאטמה ו"מידה" נותנים תשובה ברורה וחד משמעית לשאלה של פרקליטי משפט אייכמן. כן, יהודים בהחלט יכולים.

ועוד דבר אחד: הבלוג o139 קורע לגזרים את התעמולה של המתפ"ש, מתאם הפעולות בשטחים, על היצוא מעזה. מה תחום היצוא העיקרי של עזה? מסתבר שעל פי המתפ"ש, ארגזים ריקים שמוחזרים לישראל נחשבים ליצוא. קראו את זה שם, כי בתקשורת הממסדית לא תוכלו.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

63 תגובות על ”כבר אפשר לקרוא להם יודו- נאצים?“

  1. פטררקה הגיב:

    תיקון מינורי: שמו של גנב האמל"ח הוא ארז תדמור, ולא ארז תדהר.
    יש צורך לדייק בשמם של פורעי חוק מעין זה, על אחת כמה וכמה משהתקדמו לתפקידים "מעצבי מדיניות", כדי לנסות ליצור לכל הפחות מראית עין של אות קין.

    תודה, וישר כח.

  2. עודד הגיב:

    גנב האמל"ח מ'אם תרצו' הוא ארז תדמור, לא ארז תדהר.

  3. קצים הגיב:

    ארז תדהר, גנב אמל"ח?
    מעניין לשמוע, גוגל לא מכיר. יש לינק?

    • ygurvitz הגיב:

      תדמור, לא תדהר. שגיאת הקלדה שתוקנה.

      • קצים הגיב:

        ועכשיו מוצאים בקלות. מפליא עד כמה זה לא משפיע על דעתם של אנשים. הרי גניבת נשק מצה"ל זה מעשה קונדס לדעת אנשי ימין.

        • עדו הגיב:

          בוא נהיה ישרים, כמה חיילים – כולל קיבוצניקים מיחידות מובחרות – גונבים, פה תחמושת, שם איזה לבנת חבלה ושומרים בבית?
          אני שירתתי ביחידה עם הרבה דרוזים וקצין תחזוקה אחד אמר לי שבכל חתונה כשהוא רואה את הנורים עפים באוויר כדי להגדיל את השמחה הוא מיד מתחיל לחשב את המת"ש שהוא ישלם בגלל שברור לו שהתחמושת הזאת נגנבה מהמחסנים שלו.

          • ygurvitz הגיב:

            עדו, כמה מהם אמרו שהם לקחו חומרי חבלה כדי להגן על ההתנחלות שלהם במקרה של התקפה?

  4. חיים הגיב:

    אבדת אותי כשהתייחסת ל״ישראלי הממוצע״ ונפשו המעוותת. ביטויים לא ראויים במיוחד כשאתה מעביר ביקורת על גזענות והכללות של אחרים.

    • ygurvitz הגיב:

      יש גזע ישראלי? והאם האמירה שהדרומי הלבן הממוצע בשנות החמישים היה גזען היא הכללה בלתי הוגנת?

      • רני הגיב:

        חייתי בדרום ארה"ב בסוף שנות החמישים. אין כזה דבר בן אדם
        ממוצע אין דבר כזה יהודי ממוצע
        ואין דבר כזה דרומי ממוצע. הייתה יותר גזענות צבועה מנוולת מתחסדת
        באותה עת בפרינסטון ובוסטון מאשר
        בעיירות הדום בהן חיו לבנים ושחורים באותו רחוב. בכלל תתעסק בארצך שלך ולא בהשמצת ארצות רחוקות
        חוץ מזה את השטחים צריך לפנות עד הקו הירוק אתמול

  5. AP הגיב:

    בוודאי שהם היו משתפים פעולה. אנחנו מדברים כאן על הנאצים. הם לא היו ידועים בגמישות שלהם.

  6. AP הגיב:

    מה שיותר מטריד מההסתה האלימה הזו זה שלכל האנשים האלו יש מאות חברים בפייסבוק. והם נשארים חברים שלהם.

  7. גרייף הגיב:

    אני מת על משפטי "איבדת אותי כש…" למיניהם. אני זוכר אותם מזמן המחאה. אנשים שבשום נקודה לא התכוונו להגיע להפגנות או הסכימו עם המוחים פתאום יוצאים ביציאות כמו "איבדתם אותם כאשר אמרתם שצריך להגדיל קצבאות ילדים" או "איבדתם אותי כאשר ניפצתם חלונות". פחח.

    לגבי גזענות נגד ערבים ושאיפת רצח של שמאלנים, אני לא מבין למה אתה הולך כל כך הדרך ללאטמה. כל פייסבוק מלא קבוצות שמתהדרות בדגלים כחול לבן וקוראות לרצח, טיהור, סיפוח, ועוד מיני highlights של הנאצים.

    הנקודה הכי חשובה בפוסט, שמקבלת פחות דגש מאיזה פישר דביל שקורא לנו להפוך ל"סין" (אני לא בטוח, אבל מהטקסט שלך אפשר להבין שהוא מאמין שהסיבה לגידול בתל"ג של סין זה שהם הורגים טיבטים) היא שנתניהו מממן את לאטמה. אלו חדשות אמיתיות, וצריכות להיות הכותרת הראשית כאן.

  8. An Cat Dubh הגיב:

    בלאטמה דוקא מכפכפים את ביבי על ימין ועל שמאל: אומרים שהוא מתקפל בקלות, שהוא השפוט של אובמה וכו', וגם ביאיר לפיד נכנסו חזק (אפילו אישתון שם את הסרטון שלהם עליו בבלוג שלו!). הם עוקפים את ביבי מימין, המופרעים האלה.

  9. דני אורבך הגיב:

    אני אתייחס לטבח כפר-קאסם, נושא שאותו חקרתי לעומק בארכיונים באופן אישי.

    ההצגה כאן מגמתית ולא מדוייקת לכל הפחות. ראשית כל, בגיזרה היו למיטב זכרוני שני מפ"ים, לא שלושה. אחד סירב בגלוי, שני, חיים לוי, ניסה להחליק את הפקודה אך לא סתר אותה מפורשות. גם בגיזרה של לוי סרבו רוב המ"מים לבצע את הפקודה, אם כי בהחבא, ורק במקום אחד – למרבה החרפה – היא התבצעה באופן נאצי כמעט.

    נכון שמבצעי הטבח קיבלו חנינות שערורייתיות, ויש לי את ההשערה שלי מדוע, אבל זה לא אומר שלפסק הדין לא היתה חשיבות. היתה לו חשיבות עצומה. באותה תקופה בא"י, חלקים גדולים בצבא ובציבור חשבו דווקא שהמבצעים אולי טעו, אבל אפשר להבין אותם. פסק הדין החמור של השופט הלוי השריש את המושג של פקודה בלתי חוקית בעליל, שלא היה קיים כמעט קודם לכן. הרמטכ"ל לסקוב תרם לכך תרומה חשובה, כאשר הבהיר לכל חילות הצבא את משמעותה של פקודה בלתי חוקית בעליל. עשר שנים לאחר מכן, בקורסי היסוד של המשטרה, נלמד אך ורק פסק הדין, וכל התירוצים ששימשו להצדקת המבצעים בזמן הטבח נעלמו כלא היו.

    לדעתי, למרות החנינות, הטיפול המשפטי בטבח כפר-קאסם ויצירת הדוקטרינה של פקודה בלתי חוקית בעליל, היא שגרמה לכך שטבח כזה של אזרחים ישראלים בידי חיילים ישראלים לא התרחש פעם נוספת. ואני לא מדבר על הרוגים בשטח בנוי בזמן לחימה, או על דיכוי אלים של הפגנות – אלא על רצח בדם קר של אזרחים שחוזרים לבתיהם, מטווח קרוב.

    • יואב הגיב:

      אבל זה לא מאמר על טבח כפר קאסם, זה מאמר על משהו אחר, ולכן ההצגה יכולה להיות חלקית, בהתאם לנושא (ולדעתך – מגמתית, למרות שלא סתרת שום דבר מלבד מספר המ"פים, לא כזה חשוב).

      • דני אורבך הגיב:

        הדבר החמור הוא לא הטעות במספר המפ"ים. זה אלמנטרי. הדבר החמור הוא שגורביץ, מתוך ניסיון מתמיד לערוך דמוניזציה של ישראל ולהוכיח את התזה המופרכת של היודו-נאצים, התעלם לחלוטין מהמשפט ומהשפעתו – וכן מהעובדה שפסק הדין החמור כלל וכלל לא היה אלמנטרי. אבל שגורביץ יאמר משהו בשבח ישראל או מערכת המשפט שלה? חלילה.

        • ygurvitz הגיב:

          אתה קרציה. צר לי. משפט כפר קאסם הובא כאן כדי להעלות נקודה אחת: שבהנתן התנאים הנכונים חייל ישראלי יפעל כמו כל חייל אחר שמקבל פקודה לבצע פשע מלחמה. המשפט לא רלוונטי לנקודה הזו. העובדה שעונשם של הרוצחים קוצר ושהם קיבלו סיוע מהממשלה אחר כך – כן.

          יתר על כן, אני כלל לא חושב שפסק הדין היה חמור. העונש המקסימלי היה 17 שנים. זה עונש זניח למדי על רצח של, אם אני זוכר נכון, יותר מעשרה בני אדם, ביניהם נשים וילדים, כשהרוצח כלל לא בסכנה ולמעשה צוחק לעבר הנרצחים. העונש הנכון צריך היה להיות עונש מוות, או במינימום מאסר עולם ללא אפשרות לשחרור. כמו בהרבה מקרים אחרים במערכת המשפט הישראלית, רטוריקה נשגבת חיפתה על אזלת יד משפטית.

          • דני אורבך הגיב:

            ואו, יוסי, אם אתה תוקף אותי אד-הומינם, בהיסטריה הרגילה שלך, סימן שאני בכיוון הנכון. המשך כך. שאפו. מעניין שכשאתה חושף טעויות אזוטריות של יאיר לפיד, למשל, אז זה עיתונות חוקרת. וכשאני או אחרים חושפים טעויות שלך – וזה לא קשה במיוחד, צריך רק לדעת היסטוריה – אז אנחנו קרציות.

            אז זהו – חיילים ישראלים רבים מאד שקיבלו את אותה הפקודה הרצחנית ממלינקי סירבו לבצע אותה. וכן, אין הרבה הבדל בין מ"מ צעיר בגיל 20 לבין חייל פשוט. עצם העובדה שהפקודה בוצעה רק בגיזרה אחת משמעה שהנורמה היתה דווקא לסרב, למרות התרבות האלימה של התקופה.

            באשר לעונש, אני משער שלא טרחת לקרוא את פסק הדין. הסיבה שלא ניתן עונש מוות היא שמדובר למעשה במקרה תקדימי. לא היו שום תקדימים לטיפול או ענישה של פקודה בלתי חוקית בעליל, ועצם המושג היה נתון למחלוקת חריפה, לא רק בציבור אלא גם בתוך הטריבונל (השופט יהודה כהן תמך בהרשעה ובגזר הדין, אבל לא בדוקטרינה). ועם זאת – השופטים רמזו בפסק הדין שאת העונש החמור ביותר צריך לקבל דווקא שדמי, המקור של הפקודה. העובדה שהוא יצא בכלום קשורה לכך שהוא נשפט בידי טריבונל אחר, אמיץ הרבה פחות, שהשופט הלוי לא כיהן בו. וגם "שכחת" שכל הנאשמים הורדו לדרגת טוראי, כולל קצין בדרגת רס"ן.

            • ygurvitz הגיב:

              ואו, יוסי, אם אתה תוקף אותי אד-הומינם, בהיסטריה הרגילה שלך, סימן שאני בכיוון הנכון.

              טול קורה. כל הערה שלך פה מכילה אד הומינם.

              אז זהו – חיילים ישראלים רבים מאד שקיבלו את אותה הפקודה הרצחנית ממלינקי סירבו לבצע אותה.

              לא נכון. רק חיילים שהקצינים שלהם לא העבירו את הפקודה או "החליקו" אותה לא ביצעו אותה. חיילים שקיבלו את הפקודה כלשונה ביצעו אותה, לעתים קרובות בהתלהבות.

              וכן, אין הרבה הבדל בין מ"מ צעיר בגיל 20 לבין חייל פשוט.

              קשקוש. יש הבדל ניכר מבחינת מעמדו של המ"מ כלפי חייליו. הוא מקור סמכות. מ"מ שאמר לא לירות – אנשיו לא ירו.

              עצם העובדה שהפקודה בוצעה רק בגיזרה אחת משמעה שהנורמה היתה דווקא לסרב, למרות התרבות האלימה של התקופה.

              רק קצין אחד, פרנקנטל, אשכרה סירב פקודה – והוא שילם על כך מחיר אחר כך. אחרים "החליקו" את הפקודה.

              באשר לעונש, אני משער שלא טרחת לקרוא את פסק הדין.

              אפשר את זה ביותר מתנשא?

              הסיבה שלא ניתן עונש מוות היא שמדובר למעשה במקרה תקדימי. לא היו שום תקדימים לטיפול או ענישה של פקודה בלתי חוקית בעליל, ועצם המושג היה נתון למחלוקת חריפה

              מוכר לעייפה. התפיסה שלי אומרת שאין דבר כזה, חצי הריון. או שאתה אומר שהאנשים ביצעו פשע, או שהם לא ביצעו פשע. חוק השיפוט הצבאי מטיל עונש מוות על רצח. אם אתה חושב שרצח שבוצע בפקודה הוא לא רצח, זכה את החיילים וקרע את הגלימות שלך במחאה. אם אתה חושב שזה אכן רצח, שים אותם מול כיתת יורים. אל תתן להם 17 שנה – רוצח רגיל בישראל מקבל יותר מ-20, ואז קיבל יותר – ותשב בשקט כשהממשלה עושה צחוק מפסק הדין שלך.

              העובדה שהוא יצא בכלום קשורה לכך שהוא נשפט בידי טריבונל אחר, אמיץ הרבה פחות

              העובדה שהוא יצא בכלום נבעה משתי סיבות: בן גוריון היה נחוש להפיל את התיק על משמר הגבול, לא על צה"ל; ובניגוד למליניקי, הוא היה "אחד משלנו", איש פלמ"ח, ש-30 שנה אחרי הטבח עוד לא הבין מה הוא עשה לא בסדר והתבכיין שהרסו לו את הקריירה.

              • ygurvitz הגיב:

                אה,ועיקר שכחתי: כל הדיון הזה מיותר (ונראה, אם יורשה לי, כמו נסיון שלך להבליט את העובדה שחקרת את הטבח). הפוסט הוא לא על כפר קאסם. הוא על כך שזרעים נאציים נמצאים בכל חברה ושבהנתן התנאים המתאימים הם יפרחו.

                אגב, הזכר לי: איך התייחסו בתי הדין הגרמנים לפושעי המלחמה שלהם בשנים שאחרי המלחמה? וואלה, מי היה מעלה בדעתו.

        • חיליק הגיב:

          המשפט, פסק הדין, מס השפתיים שמורים לאזרחות משלמים עד היום לפקודה הבלתי חוקית בעליל – כולם מחפים, גם אם לא במכוון, על הנסיונות של המדינה לטשטש עקבות, על הקנס בסך עשר הפרוטות, על השחרורים המוקדמים (מלינקי שוחרר "מטעמי בריאות" וחי עוד יותר מ-30 שנה אח"כ, ואני מסכים עם יוסי שגזר הדין לא היה חמור מלכתחילה) ועל הג'ובים המפנקים. במובן הזה הטבח הוא דוגמא קלאסית להתנהלות הממסד הישראלי: רטוריקה פומפוזית שמסתירה יחס סלחני, אם לא אוהד, לעוולות הכי גרועות – פרשת קו 300, אירועי אוקטובר 2000, המחתרת היהודית. הכל נורא חמור וקמות ועדות חקירה, אבל אף אחד לא באמת משלם את המחיר.

          • קולק הגיב:

            צודק. יש הרבה צביעות בתליית "דגל שחור" תוך התעלמות מהענישה המגוחכת ומכל הרהביליטציה, שנעשצה כביכול מאחורי הקלעים.

            • דני אורבך הגיב:

              בתנאים הנתונים, הענישה לא היתה מגוחכת. שום – לא היה שום תקדים משפטי לטיפול בפקודה בלתי חוקית בעליל, והשופטים היו צריכים ליצור את המסגרת המשפטית הזאת יש מעין. במצב כזה, אף טריבונל לא ייתן את העונש החמור ביותר, והעונש שהטריבונל כן נתן נתפס כחמור במיוחד אפילו בתוכו פנימה.

              אפשר לגנות את החנינות השערורייתיות שנתן הממסד – וגם אני תקפתי אותן במחקר שלי – וגם להתייחס להשפעתו החשובה והחיובית של פסק הדין. עובדה שטבח כזה, פוינט בלאנק, של אזרחים ערבים-ישראלים מעולם לא התרחש פעם נוספת.

    • אלי יפה הגיב:

      כתבת יפה דני

    • עדו הגיב:

      אם חקרת לעומק, מה יש לך להגיד על זה? http://www.tarabut.info/he/articles/article/Kufr-Kassem-1956/

      • דני אורבך הגיב:

        זה מאמר דמגוגי ומעוות של פעיל פוליטי שמעוות את המסמכים הארכיוניים. דרך מסמכים שנשמרו בארכיון של אוניברסיטת תל אביב הצלחתי להגיע למידע מקורי על מבצע חפרפרת, ולדברים שכתב אלגזי אין שחר. ראשית כל, מבצע חפרפרת בוטל על ידי אלוף פיקוד המרכז יום לפני הטבח, וכל המבצעים ידעו על כך היטב. שנית, המבצע לא כלל גירוש של ערבים לירדן אלא בדיוק להיפך – ריכוזם במרכז הארץ כדי להרחיק אותם מהגבול. המבצעים ידעו זאת, כי הרי דהאן אמר שאחד מתפקידיו היה למנוע "הסתננות" של ערבים לירדן, לא מירדן.

  10. חיליק הגיב:

    תיקונצ'יק: השואה בוצעה על *ידי* "חיות אדם", ולא עליהן.

    והנה סיפור נחמד על קרוליין גליק ונתניהו, שנדמה לי שכבר כתבתי פה פעם, אבל זה תמיד כיף: לפני שנתיים סיפרו לנו שנתניהו הוא "אחד מ-18 "האנשים החכמים בעולם", עם 180 איי.קיו. המקור היה רשימה בביזנס אינסיידר, שהבהיר שהיא מתבססת על שמועות. הלינק שנגע לנתניהו מוביל לכתבה של גליק באתר טאונהול.קום (?), אבל ה-180 לא מופיע בכתבה עצמה, אלא באחד הטוקבקים, שכולם נמחקו מאז.

  11. צביקה הגיב:

    אתה כותב דברים חשובים ומביא מידע חדש, אבל אתה פוגע בלגיטימציה שלך ושל הדברים עם ביטויים כמו "לספח את הגדה ואולי לבצע איזה רצח עם קטן" וכיו'.
    אפשר להיות איש שמאל מבלי לעשות דמוניזציה לימין. בעיה כללית שלנו בשמאל.

    • עדו הגיב:

      או קי, אז מה בדיוק המשמעות של 'להיות סיני לשנה אחת' ? מה עשו הסינים בשביל להשיג את הצייתנות של העם שלהם ואת הכניעה של הטיבטים?
      הטענה היא שכ70 מליון סינים מתו במהלך שלטונו של מאו, אחרי זה באמת אפשר להבין למה הם לא עושים יותר מדי בעיות ולהתפעל מאלו שכן מרימים ראש.

  12. תומר הגיב:

    יש גם את הטקסט הלא-פאקינג-יאומן הבא, בו הוא מאשש את כל הטענות הפלסטיניות ביחס לנכבה, מייחל שישראל תבצע פשעים נגד האנושות, תוך שהוא מתבכיין על מכונת השקרים הפלסטינית.

    "ראיתי עכשיו עוד אתר שעוסק בניתוח השקרים הפלסטיניים והשמאלנים הרבים מספור, עם תמונות מבויימות, פוטושופים, כיתובים שקריים לגבי מהות הארוע וכו'. אוקיינוס של שקרים, מכונה ענקית ומשומנת של שיכתוב המציאות, שאין שום דרך להתמודד איתה.

    אתם יודעים שכל זה היה נמנע ואיש לא היה מערער על זכותנו על הארץ, איש לא היה משתתף בהפעלת מכונת שקרים ענקית כזו, איש לא היה קורא לנו כובשים, לו עשינו בזמנו את מה שצריך – מסלקים את הפלסטינים ומספחים את יו"ש לישראל. פשוט. כמו שעשו אלפי שנים לפנינו וכמו שיעשו עוד אלפי שנים אחרינו, ואל תספרו לי ש"העולם השתנה" בדיוק בשנת 1967, כי הוא ממש לא. היהירות המגוחכת הזו – לחשוב שדווקא התקופה שלנו היא איזו נקודת זמן מיוחדת שבה הכל מתהפך פתאום. עידן הדלי.

    בלי כיבוש נאור. בלי שום כיבוש. בלי טיבים וזועבים וגדעון לוים וארגוני זכויות אדם. רק לעשות את מה שמתבקש מהנסיבות. כל המציאות המעוותת והמופרעת הזו שאנו חיים בה היתה נמנעת.

    כמו בכל ארוע דומה בתולדות האנושות, זה היה מסתכם בלא יותר מסקנדל שעושה פייד אאוט, וכולם היו מסתגלים למציאות החדשה. דברים הרבה יותר קיצוניים מזה עברו, פשוט עברו, והאנושות המשיכה הלאה.

    אל תהיה כובש מתוק, אל תהיה מפלץ מנומס, אל תהיה חיה אנושית. אל תהיה נחמד אל מי שרוצה להרוג אותך. זה לא הולך ביחד. תחליט. הדור של 67 היה צריך לנהוג (לפחות) כמו הדור של 48 ולא להיות חכמולוג ולשחק את הכובש הנאור. לך עד הסוף או שאל תלך בכלל, אבל אל תתקע את הדורות הבאים עם בעיה שיצרת בגלל אגו נפוח ונדיב-בעיני-עצמך."

  13. אריה הגיב:

    מידה זה לא אתר ימני.הוא ליברלי קלאסי, או ליברלי שמרני. כמדומני מר רונן שובל כתב איזה דבר או שניים לארץ, האם זה הופך אותו לעיתון "ימני"?

    • ygurvitz הגיב:

      לול. ואם תרצו היא תנועת מרכז ציונית.

    • Alon Levy הגיב:

      ליברליזם שמרני הינו אידיאולוגיה ימנית. אצלנו בקנדה המפלגה הליברלית של קולומביה בריטית היא כזאת, והיא תומכת נלהבת בהרעלת המים בשמורות אינדיאניות על מנת להפיק גז טבעי.

  14. יעקב הגיב:

    אמנם גם ההיסטוריון יהודה באואר אמר וכתב שגם הישראלי יכול לבצע רצח עם אבל בכל זאת. המאמר מתאר מציאות ישראלית דמיונית. מצוצה מין האצבע. חוץ מזה שום דבר מי מה שהכותב כתב לא מאפיין את הישראל בלבד אלא יכול לאפיין כל אדם באשר הוא. גם את הכותב עצמו

    • עדו הגיב:

      לא ממש הבנתי מה כתבת, אבל לגבי הסוף – גורביץ לא טען שהישראלים לבדם מסוגלים לנהוג בצורה לא אנושית. להיפך, הטענה היא שכאשר ניתנת פקודה 'נאצית' לא רק גרמנים יצייתו לה אלא גם חייל ישראלי יכול להתנהג באותה צורה בדיוק כמו חייל אס אס שקיבל הוראה לרצוח נשים וילדים.
      זה קצת מוריד מהאקסלוסיביות של השואה כי מסתבר שזוועות כאלו לא ייחודיות לעם אחד – לא מצד הקורבנות ולא מצד הרוצחים.

  15. roneni הגיב:

    ועכשיו שאלות:
    -האם מותר לעשות סאטירה על ערבים או שעליהם אסור לצחוק כי הם מחוץ לתחום?
    -האם מותר לעשות סאטירה על שמאלנים?
    -הסתננו לפתח תקוה אלפי אפריקנים והקימו כנסייה http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4388633,00.html
    האם מותר לחשוב שזו השתלטות? האם מותר להגיד מילה נגד?
    לי נראה שלאטמה מפריעה מאוד לגורמים בשמאל שרגילים שיש חופש ביטוי כל עוד הוא בין מרץ לבל"ד.
    מזל שיש אינטרנט ומותר להתבטא פה.

    • מני ל הגיב:

      תתבטאו כמה שאתם רוצים. אתם רק חושפים את הגזענות הטבועה בכם. "הסתננו למינכן אלפי יהודים והקימו בית כנסת". אופס.

    • חיליק הגיב:

      מותר, רונני, מותר. אבל מעבר לזה שכדי לצחוק מהמערכונים הדלוחים של החברים שלך דרושה לובוטומיה, כדי שסאטירה תהיה אפקטיבית היא צריכה להיות מופנית כנגד מוקדי הכוח, לא להיות המחזה של דף המסרים של ראש הממשלה. וכשלאטמה בוחרים לבעוט במי שכבר שרוע על הרצפה (הפלסטינים, השמאל הישראלי), אנשים בעלי מצפון נוטים לחוש אי נוחות מסוימת.

      • ronen הגיב:

        מוקדי הכח הם גם התקשורת, בית המשפט העליון וכל מיני גורמים שמתפרנסים מ"שלום" ו"תהליך" שלום ומוותר לצחוק עליהם.
        גם על ערבים מותר לצחוק ואפשר לבקר.
        הנה צחוקים על ערבים
        http://www.youtube.com/watch?v=nF3qxwG9_bM

        אמרת שאסור לצחוק על ערבים כי מגיע להם יחס אחר? = התייחסת אליהם כמו לילד מפגר ולא כמו לכל אחד.

        • ygurvitz הגיב:

          זה צחוקים עם ערבים? הייתי אומר שזה הרבה יותר לעג ליהודי המפגר שכתב את הזבל הזה. אגב, אל תטרח יותר להגיב. ההודעות שלך יימחקו אוטומטית.

        • חיליק הגיב:

          שוב, אף אחד לא אמר שאסור, מצדי תצחק מהחרא הזה כמה שאתה רוצה, אבל אתה לא יכול להכריח אותי לצחוק (אם כי אני משוכנע שיריב לוין כבר מנסח איזו הצעת חוק בנושא).

  16. א.פ. הגיב:

    תומר, לקח ליהודים 2000 שנה ולמרות הכל הם בסוף חזרו לארץ, כמה אתה חושב יקח לפלסתינים? יותר או פחות?
    בסוף יחיו פה 2 עמים ביחד תחת אותו דגל והמנון, נבואה יותר סבירה ממשאלת הלב שלך.

  17. פרצופליחה בתולת הים הגיב:

    "בוצעה על ידי חיות אדם" ולא "בוצעה על חיות אדם".
    אלא אם כן זה אבק אדם…

  18. סיני הגיב:

    שיואו איזה קטע, ימנים יודעים להשתמש בסימני פיסוק!

  19. עדו הגיב:

    "כי הענקת מקום תפילה למיעוטים מעידה על כך שהם משתלטים עליך, או משהו. "
    סתם בשביל לעצבן:
    מה היו עושים תושבי שכונה חילונית אם פתאום היו פותחים איזה תלמוד תורה חרדי בשכונה שלהם?

    • שרון הגיב:

      מיקום של מקומות תפילה הוא תמיד עניין רגיש, אבל אני חושב שבישראל יש מאפיין שאלא נראה לי מתקיים במקומות אחרים.

      בישראל, כאשר יש מקום שמושג בו רוב דתי, המדינה למעשה מתירה שינוי של המרחב הציבורי כך ששייצג את האוכלוסיה. לכן זה לא צריך להפתיע שחילונים מפחדים כשהם רואים בית כנסת נבנה מתחת לבית. אני באופן אישי ראיתי את זה קורה ברמת אשכול, ראינו את זה בבית שמש וכבר כמה זמן מדברים על אשדוד. החשש מוצדק.

  20. אלי יפה הגיב:

    סוריה לא תומכת בטרור החיזבאללה? הטורקים לא פועלים בטרור מדינתי נגד הכורדים? איראן לא מעורבת בטרור מדינתי פנימה והחוצה, ע"ע פיצוץ בנין הקהילה היהודית בבואינוס איירס?

    הטענה שכל אדם, בין אם יהודי או לא, יכול לבצע פשעי מלחמה אפשר להסכים. לכל דבר יש מסגרת וקונטקסט. העיוותים שאתה עושה לאלו שחושבים שונה ממך, ממחישים כמה אתה פועל מתוך אידיאולוגיה ופחות מתוך עובדות.

    גם האירוע בכפר קאסם, טרגי ככל שיהיה, היה בתקופה שבה עדיין לא ידעו איך להתייחס למיעוט הערבי באזור מדינת ישראל. הפסק דין שיצא היה חשוב במעלתו ועיצב את התפיסה הצבאית ונוהל פתיחה באש. כמה הרוגים אזרחיים היו בשישים שנה האחרונה בהשוואה לישראל? כמות האזרחים שנהרגו בסכסוך הישראלי ערבי היו קטנים בהשוואה לכל סכסוך גלובלי.

    http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/casualtiestotal.html

    בכל מקרה, חבל שאתה מגיב לאנשים בצורה ברוטלית ואני מודה לדני אורבך על ההערות המשכילות שלו.

  21. אלי יפה הגיב:

    דבר נוסף, חשוב להסביר, שהסכסוך הישראלי ערבי, לא נובע מאידואלוגיה נאצית שהיהודים עליונים על הערבים ויש להשמידם. הרי, הקולות "הנאצים" באים יותר מכיוון האיסלאם ומדינות ערב מאשר מישראל, ע"ע אמנת החמאס ואמנת אש"ף.

    יתרה מזאת, גם אירועים כמו כפר קאסם, טרגיים ככל שיהיו, לא מבטאים אידיאולוגייה נאצית. אלא טיפשות, טעות אנוש טרגית, פשע מלחמה או בנלאיות של רוע. אבל, לאידיאולוגיה הנאצית יש משמעות ברורה, והיא ללא ספק לא קיימת כאן.

    בהצלחה עם עיוותי היסטוריה נוספים. אתה צריך להבין שהכתיבה שלך באמת טובה, ואם היית פחות נחרץ ופחות דמגוג לא היית מוקצה בחברה ואנשים היו מקשיבים לך יותר. במקום לשכנע את המשכונעים תנסה לשכתב את הכתיבה שלך שתכיל יותר נתונים ופחות עמדות קיצוניות שאתה מנסה בכוח להחזיק בהם.

    • גיל ב' הגיב:

      גם החיילים הנאצים שירו ביהודים לתוך השוחות ברוסיה חשבו שהם נלחמים באויב הקומוניסטי שמאיים להשתלט על העולם.

      ואם אתה חושב שאין בקרב הישראלים אידאולוגיה שהיהודים עליונים על הערבים כנראה שלא דברת עם מספיק דתיים.

    • אוהד הגיב:

      מילים כדורבנות.

  22. ... הגיב:

    אוקיי, אז נתקלתי בפוסט הזה כשחיפשתי, בבאסה שלי, כתבות על סגירת "לאטמה". אני עוקב אחרי האתר הזה כבר כמה שנים ותמיד נהניתי ממנו. אני אומנם ימני, אבל מעולם לא הייתי קיצוני (איני דתי ואיני תומך בגזענות, מסתבר שיש ימנים שהם לא מפלצות), ואני בהחלט מודה שללאטמה היו פאשלות עצומות. הסרטון של "נשבר לי"? ביזיון שלא מהעולם הזה. הסטטוס שטל גלעד כתב עם "כל הערבים חארות"? ממש התאכזבתי שכותב שאני כ"כ מעריך אמר דבר כזה טיפשי ועוד בפומבי.

    אבל למרות הכל, יש לי שאלה קטנה אליך. לא גדולה מדי.

    כמה באמת אתה מכיר את "לאטמה"?
    לא, ברצינות, כמה באמת אתה מכיר אותם?

    ברור כשמש שהייצוא העיקרי והמוכר ביותר של האתר הוא "מהדורת השבט", ולכן לא אתפלא אם רק אליה נחשפת. מעניין אותי, כמה ניסית לקרוא ולדעת על האתר הזה מעבר לאותה תוכנית סאטירה לפעמים מבריקה ולפעמים מביכה, שמהווה אולי רק חמישית מפעילות האתר?

    מעניין אותי, אילו תירוצים יהיו לך על מקרים ש"נחשפו" (המרכאות כי לא צריך בדיוק לחשוף את הדברים האלה, אבל עובדה שאף אחד אחר לא מתייחס אליהם) בלאטמה כגון:

    – הפעם ההיא שבה בחור מן המגזר הערבי ביצע ירי באזור הצפון והרג שני אנשים, אבל בכל הכתבה (ב-Ynet, אאל"ט) הייתה החמקות מכוונת משימוש במילה "ערבי" (בין המילים החלופיות – "גבר", "בן 41", "תושב הצפון", ואפילו "דובר ערבית" – כי הרי אם הוא דובר ערבית, אפשר גם להסיק שליברמן שלח אותו, נכון?), בעוד שבמקרה דומה שהתבצע על ידי מתתנחלים, זהותם היהודית והלאומית צוינה אינספור פעמים בכתבה באופן מפורש.
    – הפעם ההיא שבוואלה הופיעו בעמוד הראשי באותה שעה, מקרה ריסוס "תג מחיר" אשר כונה טרור בראש חוצות, בועד שהרבה יותר למטה הופיע מקרה שכונה בוואלה "תאונה במכוון" (תאונה במכוון, לא צוחק) ובו אדם מהמגזר הערבי דרס ופצע מספר יהודים.
    – המקרה בו אחרי כל השערוריות לגבי חרדים שמבקשים לסגור מקומות אכילה לא כשרים, האינטרנט הישראלי כמעט ולא הניד עפעף למשמע הפרשה בה ערבים שגרו ביישוב יהודי, כפו את הסגירה של מסעדה ישראלית שהגישה חזיר ואלכוהול
    – הפעם ההיא שבה הסרט "מלחמת העולם Z" (לא יותר מסתם סרט אקשן הוליוודי חסר תכלית שאין צורך לנתח בכלל) ומתרחש בחלקו בישראל, כונה בוויינט "פורנוגרפיה ציונית", רק משום שהסרט העז בחוצפתו להציג מציאות שבה צה"ל מקים חומה על מנת להדוף מגיפת זומבים, תוך כדי טיפול והגנה גם על יהודים *וגם* על ערבים כאחד (הרי לגמרי לא מציאותי שישראל תגן על אזרחיה הערבים מפני אויב משותף, זה לא כאילו הבאנו להם ערכות הגנה ומסכות אב"כ ב91'…)

    חשיפת ה… צביעויות האלה שמעניין אותי לדעת איך ניתן לדעתך לתרץ אותן, היא הדבר העיקרי שלאטמה ייצאה. זה שזה לא היה הדבר היחיד שיצא והוצג מחוץ לאתר הפרטי שלהם, לא אומר שזה לא היה קיים.
    זה לא היה אתר מושלם, בהחלט היו לו את הפשאלות הממש, אבל ממש, אבל ממש גדולות שלו – אבל מנגד גם היו בו הדברים הפחות מוכרים, שאיתן לדעתי האתר היה מספיק טוב גם אם "מהדורת השבט" לא הייתה מתקיימת.

    אז זהו, אלו שני השקלים שלי. רק הייתי חייב להשאיר אותן איפה שהוא. שיהיה לכם המשך שמחה לאיד מהנה!

    • אלכס ז. הגיב:

      אם זה כל מה שאתה יכול להגיד לזכותם אז חבל שהם לא נסגרו עוד ב-2008. בזמן שכולם התעסקו במשבר הכלכלי, האביב הערבי, פוליטיקה בינלאומית וענייני שחיתות, ב"לאטמה" חשפו שדובר הערבית הוא ערבי. מעניין אם הם קיבלו פוליצר על זה.

      ההישג האמיתי של "לאטמה" הוא לא שהם "חושפים" צביעות (כי הם לא) אלא שהם הצליחו ליצור מראית עין של מאבק אדיר מול הצביעות השמאלנית. כך את הדוגמה האחרונה שלך: החלק הפוגעני ב"מלחמת העולם Z" הוא לא שחיילים ישראלים מגנים על ערבים ויהודים אלא זה שמציגים חומה אמיתית שמפרידה ביננו לפלשתינים כחומה שמפרידה בין ישראל לזומבים, בין אור לחושך. הטענה היא שהסרט עשוי לעשות דמוניזציה לפלשתינים.
      לא בהכרח טענה נכונה, אבל לא טענה ש"לאטמה" מתמודדת איתה אם אתה חושב שכל הויכוח הוא האם היו ערבים בצד הישראלי או לא.

      • ... הגיב:

        לא טענתי שלאטמה חשפו את העובדה שדובר הערבית הוא ערבי, טענתי שהאתר בו הדבר נכתב השתמש בביטוי הזה על מנת להתחמק בכוונת תחילה משימוש במילה "ערבי".

  23. ד הגיב:

    לקרוא. ולהקיא.
    איכס.