החברים של ג'ורג'

לשבור, ויפה שעה אחת קודם

ספיר סלוצקר-עמרן כתבה היום (א') על מה שאירע לה אחרי ההפגנה אמש מול ביתו של שר האוצר: היא מצאה את עצמה עם מפגינה נוספת כשהן מוקפות בעשרה שוטרים, כשאחד מהם – סהר בצ'י – החל להטריד אותה מינית. כשעמיתתה ניסתה לצלם אותו, הוא תקף אותה. כשסלוצקר-עמרן נחלצה לעזרתה, היא מצאה את עצמה מותקפת על ידי כל עשרת השוטרים. זה נגמר, כצפוי, בכך שכנגד סלוצקר-עמרן הוגשה תלונה על תקיפת שוטר – אחרי שהיא נעצרה. בצ'י התגרה בה ואמר שהיא מוזמנת להגיש נגדו תלונה למחלקה לחקירת שוטרים.

אני אחסוך לסלוצקר-עמרן את התלונה: אין שום טעם בכך. מח"ש לא מסוגלת לפעול, משום שהשוטרים מחפים זה על זה. אלה לא דברים שלי, אלה דבריו של ראש מח"ש היוצא, הרצל שבירו, לפני שלוש שנים: "אין סיכוי, אין סיכוי. אני יכול למנות על כך יד אחת את המקרים שבהם שוטר סיפר על עבירה פלילית של חבר שלו בעבירה של שימוש בכוח. אתה יודע מה, גם לא על כף יד אחת. זה קשר השתיקה. זה לא שהשוטרים קשרו את הקשר לפני האירוע, אבל עובדתית הם שותקים והם לא יספרו את האמת על אירוע של שימוש בכוח כלפי אזרח. […] שים לב מה קורה בנקודה הזאת – השוטר הרי מסר גרסה שקרית, כן? הוא יעלה על דוכן העדים והוא יעיד עדות שקר. כך שזה לא זה בלבד שהוא חיפה על חבר שלו. הוא גם שיקר בבית משפט. זו הידרדרות במדרון שאתה לא יכול לעצור."

אפשר לעצור אותה, למעשה. הפתרון צריך להיות דרסטי ואכזרי: פירוקה של משטרת ישראל והרכבתה מחדש. כפי שהיא כרגע, היא גורמת לאזרחי ישראל יותר נזק מתועלת. צריך להעביר חוק שקובע שכל שוטר שכנגדו הוגשה אי פעם תלונה על אלימות, חזקה שהתלונה הזו היא תלונת אמת והשוטר יפוטר.

במקביל, הרשות השופטת צריכה לעשות שני דברים. הראשון הוא תקדים של שופטי הראג' הבריטי. המשטרה של הראג' היתה ידועה לשמצה בשל חוסר יעילותה ושחיתותה; באופן חריג וחסר תקדים, שופטי הראג' קיבלו סמכות לדרוש לא רק את ההצהרות של השוטרים, אלא את כל תיק החקירה כדי שיוכלו לעקוב אחרי עבודת המשטרה מראשיתה. אחד השופטים נהג בעקביות לשחרר כל אדם שהראיה העיקרית כנגדו היתה הודאה. הנחת היסוד שלו היתה שההודאה הוצאה בכפיה, או זויפה.

זו גם הנחת היסוד שצריכה לעמוד מול עיני שופטי ישראל כאשר הם באים לעסוק בעדויות של משטרת ב'צי. כל עדות של שוטר שאיננה מגובה בראיה חיצונית חד משמעית, יש להתייחס אליה כעדות שקר. הנחת היסוד צריכה להיות זו של שבירו: ששוטרי ישראל הם עדי שקר.

כל שוטר שמסר עדות שנמצאה שקרית, יועמד לדין ובהליך מזורז. היה ויימצא אשם, בית המשפט יפסוק לו את העונש המקסימלי בחוק, קרי שבע שנות מאסר. נמצא שוטר אשם בעדות שקר, הוא יפוטר בקלון מן המשטרה ולא יקבל את הפנסיה שלו. יש להתייחס לעדות שקר של שוטרים כאל מכת מדינה ולפעול בהתאם. במקביל, יש לבנות כוח משטרה חדש. כן, זה יעלה כסף. בשעתו, המדינה גייסה "מלווה חירום מרצון", שהיה מס בכפיה לכל דבר, כדי לאפשר לה לנהל מלחמות; מצבה של המשטרה הוא מצב חירום לא פחות מהפלישה המצרית לסיני ב-1973.

קראתי היום את אחד האנשים היותר שקולים והיותר רגועים שאני מכיר, כשהוא כותב שעל מה שעשה בצ'י, הציתו במצרים ובטוניסיה תחנות משטרה. אדם אחר כתב שלא ירחק הזמן, ובו מפגין באמת יתקוף שוטר. אחרי הכל, הוא ממילא ימצא את עצמו עם תלונה על תקיפת שוטר, אז לפחות שיהיה על מה. מאד לא רצוי לישראל להגיע למצב הזה ורצוי שהממשלה תנקוט בצעדי חירום מפניו.

פה אנחנו מגיעים לבעיה העיקרית: הממשלה. משטרת ישראל נמצאת במצב שבו היא נמצאת הרבה בגלל שלממשלה נוח מאד שתהיה משטרה חלשה ושנואה. אחרי הכל, בעבר המשטרה העזה לחקור את בכירי הממשלה לא פעם ולא פעמיים. זכור המראה של אחד המושחתים שבראשי הממשלה, אריאל שרון, אחרי שקיצץ את תקציבה – יום לאחר שבנו נחקר בחשד להעלמת ראיות, שאכן הועלמו – כשהוא נוזף בשוטרים, כמעט צורח, ודורש "בלי בכי ובלי נהי."

ואף על פי כן. משטרת ישראל כפי שהיא – מושחתת, אלימה, עצלנית, לא יעילה, שקרנית – צריכה לעבור מן העולם. מגיע לנו יותר.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

31 תגובות על ”לשבור, ויפה שעה אחת קודם“

  1. כוזרי הגיב:

    יש פתרון פשוט יותר: כל שוטר בתפקיד ישא "קופסה שחורה".
    אני בטוח שכולם מסתובבים עם סמארטפונים, פרטיים או משטרתיים. רק צריך לתכנת אותם להקליט כל מה שקורה, ואולי אפילו לחבר להם מצלמה קטנה. כך כל שוטר ידע שכל פעולותיו מתועדות.

    העלות בוודאי תהיה נמוכה מפירוק המשטרה ובנייתה מחדש.

    • yankel הגיב:

      This – otherwise excellent idea – is a no-goer, as it will eventually require Border Police to carry such recorders while dealing with the native untermenschen in the territories. This, in turn, would enable – god forbid – peaceful demonstrations which would put an end to the occupation

    • א-ב הגיב:

      בדיוק להיפך.
      כל מפגין ישא קופסה שחורה. אם האירועים הללו היו מוקלטים היינו יכולים לנקות קצת משטרה

      • כוזרי הגיב:

        אני אשמח אם כל מפגין ישא קופסה שחורה, אבל הבעיה היא לא רק מפגינים. יש יותר מדי סיפורים על תקיפות אקראיות – אדם הולך ברחוב, השוטרים "מתלבשים" עליו, הוא אומר מילה קטנה שאינה במקום, והם מתנפלים עליו ועוצרים אותו על תקיפת שוטר.

        זו בעיה אוניברסלית של אנשים שאינם מסוגלים להתמודד עם הכח שניתן בידם, והדרך היחידה לחנך אותם היא לדאוג שידעו שכל פעולותיהם מתועדות ושכל חריגה מן החוק תהיה הפעולה האחרונה שהם עושים כנציגיו הנאמנים.

  2. מנחם הגיב:

    טוב, עם כל רגשי ההזדהות- די ברור שהפתרונות שאתה מציע הם מגוחכים לחלוטין. כל שוטר שאי פעם הוגשה נגדו תלונה בגין אלימות יפוטר לאלתר? מכיוון שאני מעוניין לשמור על תרבות דיון אסתפק בלשאול- אתה רציני?

    • ygurvitz הגיב:

      לגמרי. אלימות שוטרים ושקרי המשטרה הם מכת מדינה. האזרחים צריכים להבהיר ללובשי המדים שהם איבדו כל אמון בהם. הנחת היסוד צריכה להיות שאם שוטר מואשם באלימות, הוא אשם באלימות עד שיוכח אחרת.

      • טל כהן הגיב:

        ואתה תפטר אנשים בני 57 כי לפני 22 שנה הוגשה נגדם תלונה?

        • ygurvitz הגיב:

          שאלה מצוינת. צריך לחשוב על זה.

          • herenot הגיב:

            ומה עם שוטר שרוצה קידום ישכור פרווקטור שיפליל שוטר שמתחרה על אותו תפקיד?

            ומה עם אזרח מעורער בנפשו שיתלונן על שוטר?

            ומה עם… טוב, כנראה שבאמת צריך לחשוב על זה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        מבריק. כי ברור כי עדיף שלא יהיה שום כוח שיטור בזמן שאנחנו מארגנים אותה מחדש (מה יש? יום, יומיים-לא?)הרי גם ברור לחלוטין שהמשטרה כ"כ מסוכנת לציבור שעדיף שלא תהיה קיימת כלל בינתיים- כי הרי אין שום סיכוי שמישהו יחשוב בכלל לנצל את האפשרות הזאת להגיש תלונות סרק,למה לא לחסוך זמן ולפטר את כולם עכשיו וזהו? וזה מלבד העובדה שאתה מציע להרשיע אנשים ללא הבחנה ובלא כל הליך משפטי(הרי אתה רוצה פיטורין,לא השעיה אפילו). משטרה זה לא משרד הדתות,עם כל זה שהיא מסריחה למדי,לא ניתן להשליך אותה קיבינימט עד שהעניינים מסתדרים להם.הצעדים שאתה מציע הם פשוט ילדותיים

        • ליברטריאן הגיב:

          שלא לדבר על כל הפושעים שיש לשחרר כי הם הורשעו על בסיס עדות שוטר. באמת גישה ילדותית לפתרון בעיה מציאותית וכואבת. קשה להתייחס ברצינות להצעות מגוכחות כאלה, ועוד מאחד שטוען חדשים לבקרים (ובצדק) על ענישה קולקטיבית כלפי אוכלוסיות מסויימות.

          מדינות רבות טיפלו לאורך השנים במשטרה כושלת. הפתרון הוא כמו שמטפלים בכל בעיה. מעלים את חומרת הענישה, יוצרים יחידת חקירה בלתי תלויה, מטפלים גם במקרים זניחים (לכאורה), מגדילים את השקיפות ואת הבקרה, מחייבים עדויות צולבות ממקור חיצוני ומגדילים את התגמול לשוטרים טובים ומקצועיים ללא רבב.

          זה תהליך ארוך ומאתגר, אבל למה להתאמץ אם אפשר פשוט לפטר את כל הכח המשטרתי ולהחזיק אצבעות שהאנשים שיחליפו אותו, שהם בבירור אנשים שפחות מתאימים לתפקיד, יהיו טובים יותר.

        • דני אורבך הגיב:

          זאת הילדותיות וההיסטריה שמאפיינת את גורביץ ברוב הפוסטים שלו, לצערנו הרב.

      • Johannes הגיב:

        תפטר כל שוטר שהוגשה נגדו תלונה, והמדינה תנוהל על ידי משפחות פשע.

    • גוף הטקסט הגיב:

      הוא לא אמר לפטר כל שוטר שהוגשה נגדו תלונה, הוא אמר לפטר כל שוטר שהתלונה כנגדו הוכחה בבית משפט

      • מנחם הגיב:

        סליחה?? "צריך להעביר חוק שקובע שכל שוטר שכנגדו הוגשה אי פעם תלונה על אלימות, חזקה שהתלונה הזו היא תלונת אמת והשוטר יפוטר." אולי תסביר לי איך מדובר בבית משפט?

  3. בטטה הגיב:

    מסכים בהחלט עם יוסי .בימי חיי הכרתי כמה שוטרים חלקם אגב היו קצינים ומהם שמעתי שני דברים :

    1.היום שפשטו את המדים היה היום המאושר בחייהם
    2.אין הבדל בין המשטרה לבין הקליינטים שלה (קרי העבריינים) ,רק שלעבריין הקרוי שוטר יש מדים ואקדח ברשיון.
    3. פירוקה של המשטרה ממש לא יועיל.מהיכן יבואו המגוייסים החדשים?מקלגסי הכיבוש?מבוגרי ערוגות החינוך מהם צמחו סער ובנט ?
    או שיביאו שחקנים זרים כמו קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב ?

  4. חיים הגיב:

    לא צריך לפרק ולבנות מחדש. אפשר לחשוב, למשל, על משטרה כמחלקה ברשות המקומית ומשטרה מרכזית לטיפול בבעיות פשע מאורגן, שחיתות ממשלתית, פעולות טרור, וכו׳. אפשר לדרוש משופטים להרשיע שוטרים בעדות שקר ולפטר אותם ללא פיצויים ועם רישום פלילי, לבנות תודעת שירות לאזרח על ידי מדדי הצלחה, ועוד. כרגע אין שום מדדים כאלה, לפחות לא בתחום השירות לאזרח, ולכן השוטרים מתעסקים בניצול המצב לצורך תחושת הכוח הפרטית שלהם כי אין לכך שום עלות. ברגע שהקידום יפגע, המשכורת תהיה בסכנה ויהיה פוטנציאל לרישום פלילי המצב ישתנה במהירות.

  5. עדו הגיב:

    אני מצטרף לבטטה – מה אתה רוצה מהמשטרה? מהיכן יגייסו שוטרים, מאנגליה? השוטרים מגוייסים מקרב עם ישראל וזהו המצאי שיש פה. מעבר לזה, גם במשטרות אחרות ישנה תרבות של חיפוי, זה טבעי ומובן גם אם לא רצוי (ראה מקרה רודני קינג, כמה דברים כאלו קרו בלי שמצלמה תיעדה אותם?)
    פעם הייתי קרוב מאד לפיצוץ מטען חבלה, לא יכולתי לעזוב את המקום כי כחובש טיפלתי בפצוע שהיה במקום. ראיתי במו עיני שוטרים נאבקים בכוח עם סקרנים שבאו לראות מה קורה וסיכנו תוך כדי כך את חייהם. אז אם זוהי רמת האינטליגנציה של אנשים ברחוב, מה אתה רוצה שתהיה הרמה של השוטרים?

  6. מודי תולשששש הגיב:

    המשטרה לא תשתנה כי לשלטון אין אינטרס לשנות אותה. השלטון לא רוצה הפגנות, לא רוצה חקירות, וכן רוצה שהאזרחים יפחדו אחד מהשני.

    צריך לפרק ולהרכיב מחדש את השלטון: את הממשלה, הכנסת, בתי המשפט, הבנקים, העיתונות…

  7. בפלשת הגיב:

    רוב האוכלוסיה בישראל לא באה במגע עם שוטרים ומניחה כי אם נתקלת בשוטר והוא היה אלים כלפיך משמע התגרת בו. אדם מן הישוב לא חוטף מכות סתם ככה משוטר.

    ישנו עדיין מעמד דשן שמוגן על-ידי המשטרה ומרוצה מפועלה. הפרקסיס שאתה מייחל לו עוד רחוק מאיתנו.

  8. nachum הגיב:

    לא רצוי לישראל להגיע למצב הזה –here is your mistake. just after this activity of some of the citizens someone will understand that a change must come.

  9. נתן הגיב:

    לא צריך להכליל באופן פראי.

    ראשית ,אני מאמין לחלוטין לשתי המתלוננות , מהמיקרים בהם צפיתי בשוטרי יס"מ (לשמחתי מהצד ולא כקורבן) בעיקר באזור "בלומפילד" אני יכול להעיד שככה הם מדברים וככה הם מתנהגים והם די מרוצים מעצמם.
    אבל המשטרה כגוף היא עדיין אחד הגופים המתפקדים והישרים ביותר שיש פה במדינה שהוכיהה לא פעם שאין לה מורא לא מהון ולא משלטון , ויחסית לכל הגופים האחרים (כולל אפילו בית המשפט העליון) זה לא מעט.

    • יוסי הגיב:

      השופט ורדי זיילר – cראיון בהארץ

      ש. במהלך השנים שכיהנת כשופט בוודאי נתקלת לא פעם ולא פעמיים במקרים שאנשים באו לאולמך ופשוט שיקרו לך בפרצוף. הישירו מבט לעיניך ואמרו דברים שאין קשר בינם לבין המציאות. נתקלת בזה גם בוועדה?

      ת. "כן, הרבה מאוד. זה כלל לא רק אמירת שקר בוטה וברורה. היו מצבים שבהם היו תיאומי עדויות, ואנחנו לא יודעים מי שיקר. עדויות נוגדות של קבוצות שוטרים שברור שמישהו שיקר. מין תפוצה פנימית, הרגשנו רוח מנשבת בתוך קליקות, דברים שעשינו באו לידי ביטוי. כלומר, היה מערך שלם שגורע מאוד מהאמון שאתה יכול לתת נוכח הנסיבות הללו. זה לא תמיד שקר מלא, זה הרבה יותר רחב מזה. הרגשנו מכיוונים מסוימים מידה של עוינות. עוינות ממסדית".

      http://www.haaretz.co.il/misc/1.1388662

    • יוסי הגיב:

      כתב אישום: השוטר השמיד קלטת וידאו משטרתית בה תועד מכה מפגין

      http://www.haaretz.co.il/misc/1.1553685

    • יוסי הגיב:

      שופט מחוזי: שוטרים תקפו אזרחים ומסרו עדות שקר.

      3 אזרחים הואשמו בתקיפת שוטרים במסיבה פרטית ב-2004; השופט זיכה השלושה וטען כי עדויות השוטרים היו מגמתיות.

      http://www.haaretz.co.il/misc/1.1550300

  10. ארז הגיב:

    צריך להזכיר בהקשר של תפקוד המשטרה בהפגנות, שבפועל התנהגות השוטרים משרתת את הממשלה בכך שהיא מסיטה את הדיון מהנושאים עליהם המפגינים מוחים לנושא האלימות המשטרתית. וכך אלה טוענים שהמשטרה מפזרת הפגנות באלימות, אלה טוענים שהמשטרה עושה את תפקידה והמפגינים תוקפים שוטרים, והסיבה שלשמה התכנסו המפגינים והשוטרים מתמסמסת ונעלמת מסדר היום.

    ועוד דבר, למי שעדיין חושב שתפקיד המשטרה הוא להגן על האזרחים: רשות אוכפת בכל מדינה אחראית לבצע את הוראות הרשות המבצעת ולאכוף את החוקים של הרשות המחוקקת. נכון להיום במדינת ישראל שתי הרשויות האלה, המחוקקת והמבצעת, נמצאות בעימות עם אזרחי המדינה שמשום מה לא מקבלים את דוקטרינת לפיד שפוליטיקאי חייב דין וחשבון רק בבחירות ובשאר הזמן אדון לעצמו. המשטרה אם כך היא צד בעימות הזה, וזה לא הצד של האזרחים.

    • Alon Levy הגיב:

      להיפך. אלימות משטרתית דווקא מדרבנת את המפגינים בהרבה מקרים. גם Occupy וגם ההפגנות בטורקיה צברו תאוצה רק אחרי האלימות המשטרתית, כיוון שבשני המקרים נושא ההפגנה המקורי לא היה משהו שמוציא אנשים לרחובות בהמוניהם.

  11. דחליל הגיב:

    גורביץ', צר לי אך אתה – כותב רהוט למדי בימים כתיקונם – עושה שירות דב לטיעון הכללי בדבר אלימות ושחיתות המשטרה בפוסט שלך.

    הטקסט נכתב בבירור מתוך נקודת השקפה אמוציונאלית (ואף אישית?) כלפי הסוגיה ובשל כך הוא לא קוהרנטי, רצוף סתרות לוגיות ואף אינפנטילי לפרקים.

    קריאה היסטרית נוסח "לפרק ולהרכיב מחדש" מתאימה אולי יותר למאמרים נוסח הארכיבישוף הנזכר למעלה, ולא לדיונים הענייניים בבלוג שלך.