החברים של ג'ורג'

"פוליטיקה חדשה": שלוש הערות ערב גועליציה

ללא מעצורים: ידיעה שפורסמה זמן קצר לאחר הבחירות אמרה שראש הממשלה נתניהו מתכוון להחזיר רשמית לתפקידו את המטריד המיני החביב עליו, נתן אשל. הלז, כזכור, נאלץ לעבור למינוי בלתי רשמי בלבד בעקבות חשיפת העובדה שצילם עובדת לשכה הכפופה לו מתחת לחצאיתה. הפרשה עצבנה מאד את נתניהו בשעתו, משום שהיא אילצה אותו להרחיק זמנית את אשל, והוא בחר לרדוף דווקא את חושפיה. הבחירות מאחורינו, ונראה שנתניהו חושב עכשיו שהוא לא יצטרך לשלם שום מחיר ציבורי על קידומו מחדש של אשל.

הנה מבחן ראשון ל"פוליטיקה החדשה" של השותף הבכיר של נתניהו, יאיר לפיד: האם הוא יודיע לנתניהו שהוא לא מוכן לראות את מי שהורחק משירות המדינה בשל הטרדה מינית כנציג של נתניהו במשא ומתן. זה, כמובן, צפוי להעלות את לפיד על מסלול התנגשות עם נתניהו ועוד יותר מכך עם השליטה של החצר המקיאווליסטית שלו, שרה נתניהו (אני מבקש את סליחתו של ניקולו מקיאוולי על שרבוב שמו לחצרו של בנימין הראשון), כך שסביר מאד שזה לא יקרה. לפיד יאמר שיש דברים חשובים יותר, דוחקים יותר, קריטיים יותר, מאשר הרחקת מטריד בכיר ממועצות המדינה; זה הרי התירוץ הקבוע. לפיד יוכל, להגנתו, לנפנף במספר הרב – והמבורך – של נשים ברשימה שלו. נראה אם יש להן משהו לומר בנושא.

מצד שני, לפיד תמיד יוכל לומר להגנתו שהקונסיליירי של ציפי לבני הוא העבריין חיים רמון, שבניגוד לאשל אשכרה הורשע בבית משפט, ושהתקשורת לא אומרת על כך, לחרפתה, מילה.

באותה ידיעה דווח שנתניהו שוקל להחזיר לתפקיד בכיר בלשכה את יואב הורוביץ, תורם כבד של "אם תרצו." כנראה שנתניהו משוכנע שהורוביץ כבר השלים את משימתו בסירוס השידור הציבורי. מעניינים הנימוקים שמוזכרים להדחתו של מנכ"ל הלשכה הנוכחי, הראל לוקר: "קרבת הדם" שלו למזכיר הצבאי המודח, יוחנן לוקר. זה, כזכור, היה אחד משלושת בכירי הלשכה שחשפו את פרשת אשל. כך פועלת חצר נתניהו.

אמרתי לכם: סנטימנט לא ראוי, אני יודע, ובכל זאת.

לפני שנה ניסחתי את הבעיה העיקרית שלי עם לפיד כך: "יש סיכוי טוב שהאיש הזה, בשר מבשרה של האוליגרכיה הישנה – מי שמתחכך באוליגרכים, ששימש כפרזנטור של בנק הפועלים, שהיה הכלי של גנרל להשפלה פומבית של חפ"ש, שהיה אתרוגן מוביל של ידידו וכעת יועצו אולמרט – ימשוך עכשיו את קולותיהם של תומכי המחאה החברתית, יסיט אותה ממסלולה, וימכור אותם אחר כך לנתניהו תמורת תפקיד שר החינוך או התמ"ס. זה, אחרי הכל, היה תפקידן ההיסטורי של מפלגות מרכז. למלכודת הזו אסור ליפול פעם נוספת."

וכפי שהדברים נראים כעת, זה בדיוק מה שעומד לקרות. לפיד שמט את כל קלפי המיקוח שלו כשהודיע שאין בכוונתו לתמוך בגוש חוסם נתניהו. זה מהלך מדהים בטמטומו, משום שהוא מציב את לפיד כנכנס אוטומטית לממשלת נתניהו, ובהתאם מוריד את המחיר שלו. עכשיו, אחרי הכל, הוא יתקשה להשאר מחוץ לקואליציה, גם אם יוצע לו מחיר נמוך מדי, משום שזה ייראה כמו "כיסאולוגיה."

במהלך קמפיין הבחירות, לפיד אמר שוב ושוב שהוא "לא רוצה להחרים אף אחד," להוציא כמובן חנין זועבי או מוחמד ברכה, מחברי הכנסת השנואים בישראל. השבוע הוא חזר על גרסה גזענית יותר של האמירה הזו, כשהוא אומר שהוא לא ישב עם "הזועביז." לפיד התגאה שברשימה שלו יש מגוון רחב של תושבי ישראל, בין השאר בכך שיש בה שני נציגים ליהדות אתיופיה; אבל אין בה ולו ערבי ישראלי אחד. ללפיד יש בעיה עם זועבי, שלא עשתה דבר, אבל אין לו בעיה לשבת בקואליציה עם זאב אלקין, שמסר מידע על תנועות צה"ל למתנחלים שאת פעילותם היו התנועות הללו אמורות לסכל – הגדרת בית הספר של בגידה. סביר שלפיד, כמו חלק ניכר מהמצביעים שלו, לא יבינו כלל את ההשוואה. מה ישראלי בעיניך? גזענות, רק מהוגנת לכאורה, לא כזו הבוטה של בן ארי.

במקום דיבורים על שוויון כלכלי, נדבר מעתה על "שוויון בנטל." הדחליל של גיוס החרדים יחליף, בממשלה החדשה, את הדחליל האיראני. אל דאגה: זה לא יקרה. התכנית של לפיד מדברת על תקופת חסד של חמש שנים שרק לאחריה יגיע הגיוס. החרדים יודעים היטב שבעוד חמש שנים, המפלגה של לפיד תהיה איפה שנמצאת קדימה היום – קדימה שאף היא הניפה את הנס הזה.

לא יהיה גיוס חרדים, וטוב שכך. גיוס כזה יזיק לכולם. הוא יעלה סכומים עצומים של כסף, יגייס עשרות אלפי אנשים שלצבא אין כל צורך בהם – הוא סובל מעודף כוח אדם כבר עכשיו – ויסיג לאחור את מעמדן של הנשים. כל זה צפוי להיות מלווה במהומות לא פשוטות, וכל הדם, האש ותמרות העשן הללו יסתירו את העובדה שכשהכל יסתיים בפשרה כלשהי, צה"ל יהיה כשיר פחות, ההוצאות עליו יעלו במיליארדים, החברה תהיה מיליטריסטית יותר – ושוויונית הרבה פחות. בחסות נושא הדמה הזה, ההתרוששות של רוב החברה תמשך, ומלחמת המעמדות שמנהל נתניהו תמשיך להעביר את העושר הלאומי מהמעמדות הנמוכים למאיון העליון.

זה, אחרי הכל, מה שעשה נתניהו כשר אוצר עם אביו של לפיד. ולאב היו שרידים של חמלה כלפי חלשים שלבן, דור שני לשושלת אצולה חילונית, מי שלא נאלץ לחיות מימיו בעוני והתרגל לחשוב שכל מי שלא מיליונר יכול להאשים רק את עצמו, מזמן אין.

סוסים טרויאניים: כצפוי, חלק ניכר מהמתנחלים שהתפקדו לליכוד כלל לא הצביעו לו. הם הצביעו לבנט או למפלגה שאומרת בגלוי את מה שבנט ומצביעיו אומרים רק בארוחות הקידוש ובעלוני בתי הכנסת. המשמעות היא שחלק ניכר מחברי הכנסת של הליכוד נאמנים למנהיגים פוליטיים ורבנים זרים. מצד שני, הליכוד יכול להאשים בעיקר את עצמו: מי שטבע את הדוקטרינה של "בשביל ארץ ישראל מותר לשקר" היה ראש ממשלה מן הליכוד, יצחק שמיר. הוא ודאי לא העלה על דעתו שהיא תופנה כנגד מפלגתו, אבל להיסטוריה חוש אירוניה ידוע.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

52 תגובות על ”"פוליטיקה חדשה": שלוש הערות ערב גועליציה“

  1. יאיר אולמרט הגיב:

    תרשה לי להסתייג מכינוי אהוד אולמרט כיועץ של יאיר לפיד. כמדומני יאיר לפיד "שתה" את קדימה וזה לא בדיוק האינטרס של אולמרט. חוץ מזה שלהערכתי אולמרט מעוניין להיות ראש ממשלה וגם יאיר לפיד מייעד לעצמו את המשבצת ….

    יש לך הרהור שני?

  2. כן אבל.. הגיב:

    אפשר להגיד שאלקין ביצע מעשה בגידה/שקרוב לבגידה.. אבל להגיד שזועבי לא עשתה כלום חוטא למציאות. אפילו אם נכניס את דבריה ומעשיה לקטגוריה הכי פחות חמורה שאפשר, קרי, פרובוקציה קיצונית, הרי שקיבלנו שהיא בשוויון עם מיכאל בן ארי, רק מהצד השני.

    • נטליה הגיב:

      לא כל פרובוקציה היא רעה. פרובוקציה כדי לעורר עניין עולמי במצור יהיר ואכזרי = דבר טוב. פרובוקציה על מנת לדרוך שוב ושוב על לאום מדוכא = דבר רע.

    • חיים הגיב:

      פרובוקציה היא לא עבירה על החוק.

    • יואב הגיב:

      יוסי לא אמר שזועבי לא עשתה כלום אלא שיאיר לפיד הוא צבוע וגזען. ובהמשך להקבלה שלך-האם יאיר היה פוסל עקרונית את עוצמה לישראל כשותפה לקואליציה? אם כן היה (אולי ) אפשר לטעון לשיוויון. זה נותר תאורטי, אבל אני מנחש שהוא היה בולע את הצפרדע של ישיבה עם בן ארי ואלדד יחד, ולא עם זועבי.

      • עמית הגיב:

        סבבה, הוא מעדיף לשבת ביחד עם לאומנים מהצד שלו מאשר עם לאומנים מהצד הנגדי לו. לא מפתיע.

      • אלון הגיב:

        כלומר, הוא גזען כי אתה מניח עליו דברים?
        גורביץ' מטיח דברים בלי ביסוס, אבל לפחות בשמו המלא. האמירה "לא אשב עם זועבי" היא לא גזענית, איך שלא תרצו לסובב את זה. היא אולי מעידה על כישורי משא ומתן נמוכים (*), אבל גזענית היא לא.

        (*) נצטרך לראות את התוצאות הסופיות כדי להכריע בסוגיה הזאת. כמובן, שאם לפיד יקבל תמורה נאה עבור כניסתו לקואלציה, תמיד אפשר להשתמש בזה כעוד תחמושת נגד ביבי. אין יותר win-win situation מזה.

        • נועם א"ס הגיב:

          כמובן שהאמירה "לא אשב עם זועבי" היא גזענות. לצורך העניין: היא נעוצה בגזענות מובנית של הפוסטר-בוי ומצביעיו כאחד. מה עוד היא יכולה להיות? התעקשות חסרת-פשרות על "שילטון החוק"? פחחחחחח.

          • ג'ו כלום הגיב:

            לא.
            זועבי, בהיותה חברת כנסת, חברה לכוחות עויינים חיצוניים למידנה כדי להאבק בהחלטה של הממשלה במקום לפעול כפרלמנטרית, והראה בוז מוחלט לכל בתהליך הדמוקרטי. זה שזה לא חוקי לא אומר שזה לגיטימי, והסירוב לשבת איתה הוא בדיוק התגובה הנכונה לזה. זה שמותר לה לרוץ לכנסת לא אומר שצריך לשבת איתה בממשלה. ככה בדיוק פותרים דברים בדמוקרטיות, וככה מנהלים דיון על לגיטימיות של פעולות, וככה מענישים אנשים שיוצאים מהלגיטימיות – לא בעונשים מאסר, אלא בהשלכות חברתיות.

            • נועם א"ס הגיב:

              כן כן, טוב טוב, "כוחות עויינים", "תהליך דמוקרטי".
              מה שיפה בפרשת המאווי מרמרה זה שהיא הפכה לציונות החדשה: או שאתה שם עם "אם תרצו", או שאתה עם בנות ובני האדם הנצורים בעזה תחת שמי המל"טים הישראליים. רק על זה מגיע לחנין זועבי את פרס ישראטין (- "אם תרצו ואם לא תרצו – זאת עובדה.")
              בקיצור, אתה תמשיך להגיד "כוחות עויינים" ואני אמשיך להגיד "צה"ל". אתה תמשיך להגיד "תהליך דמוקרטי" ואני אמשיך להגיד "גזענות אתנוקראטית". בהצלחה.

          • א.ה. הגיב:

            להגיד "אני לא אשב עם חנין זועבי" זה לא גזעני יותר מלהגיד "אני לא אשב עם ביבי" או "אני לא אשב עם מיכאל בן-ארי". ובמילים אחרות – זה לא גזעני כלל כשלעצמו.

            יכול להיות שאתה מייחס לאמירה מניע גזעני, אבל באותה המידה היא יכולה להגיע ממניע של מחלוקת אידיאולוגית. אתה באמת לא רואה את התהום האידיאולוגית בין "יש עתיד" לבל"ד?

            • א.ה. הגיב:

              אגב, לפיד עצמו הבהיר (בתגובה לביקורת בנושא) שאין לו בעיה לשבת עם מפלגות ערביות, והבעיה שלו היא לשבת עם אנשים שמחזיקים בדעות של זועבי.

            • מני זהבי הגיב:

              זו פרשנות אפשרית, כמו גם פרשנויות אפשריות אחרות.
              בעיני, לפיד יקנה את עולמו אם יצרף לממשלה, על תקן מינוי מיוחד מטעם המפלגה או השד יודע מה, שר ערבי. לא סביר שזה יהיה מישהו מהמפלגות הערביות הקיימות, אבל יש לא מעט אזרחים ערבים בישראל שאפילו לימין המתון — כל עוד אינו גזעני במוצהר — לא תהיה בעיה גדולה אתם. אפשר לקחת איזה קצין במילואים מצה"ל או מהמשטרה, או דמות מעולם הספורט (מה שמתאים ליואל רזבוזוב יכול להתאים גם לוואליד בדיר).
              מצד שני, לפיד יכול להחליט על מינוי השר האתיופי הראשון בתולדות ישראל. גם זה יהיה מהלך טוב מבחינת יחסי ציבור, מהלך שיעצים את המגזר הרלוונטי (שבמצבו כעת, העצמה לא תזיק לו), ומהלך כזה יעורר הרבה פחות התנגדות מאשר מינוי של שר ערבי.

    • חיליק הגיב:

      זועבי מעולם לא קראה להרוג או לגרש אף אחד. אין סימטריה בינה ובין מי שנשען על אידיאולוגיה נאצית (כמו שבית המשפט כבר קבע).

  3. מני זהבי הגיב:

    למה להניח שלפיד הסיט את המחאה של קיץ 2011 ממסלולה? אנשי המחאה עשו מאמץ רב להציג אותה כא-פוליטית, וכזאת היא בעיקר הייתה (גם אם כל מיני אנשים, כולל אותי, פינטזו על התפתחות המחאה לתנועה סוציאל-דמוקרטית רחבה).
    בבחירות, הציבור קיבל אפשרות להכריע בין ביטוי סוציאל-דמוקרטי של המחאה (העבודה, מר"צ) לביטוי א-פוליטי שלה (יש עתיד). התוצאות מלמדות שמעבר לבסיס ה"טבעי" של המפלגות, הציבור בחר באופציה הא-פוליטית. זה לא טוב, אבל זה מה יש. מלכתחילה לא באמת היה סיכוי להחליף את שלטון נתניהו.

    • יואב הגיב:

      מה זה "א-פוליטי"? "שיוויון בנטל" זה א-פוליטי? "קידום מעמד הביניים" זה א-פוליטי? זה קידום אינטרסים של קבוצה/צות מסוימות מתוך עקרונות מנחים שלפיד מאמין בהם (נניח), בדיוק כמו ששלי או זהבה ניסו לקדם מהלך לעקרונות אחרים/משיקים במסגרת המחאה. מי אמר שקידום מעמד הביניים זו מהותו של "העם דורש צדק חברתי"?
      לא שאני מתנגד עקרונית לכך, אבל זה לא פחות פוליטי מקידום כלכלת רווחה

      • מני זהבי הגיב:

        מי אמר שקידום מעמד הביניים זה הצדק החברתי שדרש העם? ואללה. פחות או יותר כל דוברי ההפגנות בקיץ 2011. לא שיש יותר מדי תוכן למונח "מעמד הביניים", במיוחד לאור חוסר הבטחון התעסוקתי ששורר בשוק העבודה שלנו. אבל "קידום מעמד ביניים" זו אחלה סיסמא, שאינה אומרת הרבה — נכון יותר, שניתן לקחת אותה לכל כיוון שרוצים. העבודה ומר"צ הציעו כיוון מסוים. לפיד לא הציע בפועל כלום חוץ מחיוך יפה ומילים מעורפלות.

  4. מני זהבי הגיב:

    א-פרו-פו אשל: אם צריך דוגמא להשפעה החורגת של שרה נתניהו על התנהלות בעלה, הנה אחת מצוינת. נתניהו עצמו היה כנראה מעדיף לבעוט את אשל לחלל החיצון.
    מהלך הזוי עוד יותר יתרחש כנראה בקרוב, כאשר ביבי יעשה כל מאמץ להשאיר את "הבית היהודי" מחוץ לקואליציה בגלל החרם של שרה על בנט. לא שאני חובב את בנט ומפלגתו, אבל ראש ממשלה שמרכיב קואליציה לפי ההעדפות של אשתו? אילו מישהו המציא את זה בתור מחזה סאטירה, הייתי אומר שהוא מגזים.

  5. חגי הגיב:

    נדמה לי שמי שראש הממשלה שטבע את האמרה "בשביל המדינה מותר גם לשקר" היה בן גוריון שהצהיר שכל כוחות צה"ל שהו הלילה בבסיסיהם לאחר טבח קיביה כמדומני.

  6. מני זהבי הגיב:

    מי קיבינימאט מחק את המשל על שלמה המלך ואשתו? גם לתקינות הפוליטית יש גבול.

    • ygurvitz הגיב:

      אני מחקתי, כי הוא נראה לי בעליל כמו קריאה לאלימות כלפי נשים נוסח ניטשה והשוט שלו. לא פה.

      • מני זהבי הגיב:

        אוי. קשה לדעת מה היית עושה, למשל, למילות השירים של ז'ורז' ברסנס…

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        אלימות כלפי נשים – לא.

        אלימות כלפי אנשים רעים ללא הבדל דת גזע ומין – סבבה.

        ישראל הייתה אולי מקום טוב יותר אם נתניהו היה לוקח חגורה ומצליף בשרה, ואם לפיד היה נותן לנתניהו אגרוף בפרצוף.

        בסופו של דבר אלה אנשים שיכולים להחליט על הפצצה ארטילרית אלימה נגד אנשים אחרים, ואין שום סיבה שלא יהנו קצת מאלימות בינם לבין עצמם ולא רק אלימות בינ"ל.

  7. An Cat Dubh הגיב:

    שויון בנטל זה לא רק התגיסות לצבא, אלא גם נטילת חלק בשוק העבודה. זה אומר למודי ליב"ה וכו'.

    • אלכס ז. הגיב:

      זה איך שאתה מבין את זה, אבל לפיד חושב אחרת. עובדה שהוא "מכר" את לימודי האבולוציה עוד לפני הבחירות ואין שום סיבה לחשוב שמר. חסר-בגרות יחליט לסכן את הכיסא שלו דווקא בגלל השכלה לחרדים.

    • יהושאפט הגיב:

      אני מעדיף להאמין שאתה צודק. הייתי גם אומר ששוויון בנטל משמעו גיוס לכולם, אך לא בהכרח לצה"ל אלא לשירות לאומי כלשהו – אפילו בקהילה שלהם עצמה. לפיד כמדומני התבטא בעבר שגם חרדים וגם ערבים יגוייסו לשירות לאומי (לפחות). מעניין כמה עמדה זו חופפת ל"אין חובות – אין זכויות" של עוצמה לישראל…
      ואם כבר בצה"ל עסקינן, שיפול המשקל על כתפיו. סבבה. לפחות כך חלק מתקציב הבטחון ינותב למשהו חברתי, יש לקוות.

  8. אורן29 הגיב:

    הערה קטנה דווקא על סעיף 3 "נטול הרייטינג" שלך:

    הקינה על "הסוסים הטרויאנים" בקרב חברי מרכז הליכוד נשמעת כבר כמה וכמה שנים מתוך הליכוד עצמו. יכול להיות שאני מפספס משהו, אבל יש דרך פשוטה למדי לפתור את הענין הזה (לא רק בליכוד, אגב): חברי המרכז מגיעים ממחוזות או ממגזרים שונים. כל מה שצריך זה לספק לכל מגזר/מחוז "מספר יעד" של מצביעים אליו צריך להגיע בבחירות הקרובות. הגעתם/עברתם את היעד? מספרכם ישאר או יגדל בקרב חברי המרכז. ירדתם מתחת ליעד? מספרכם יצטמצם, חד וחלק.

    בשביל כבוד צריך לעבוד, וחברות במרכז מפלגה היא לא רק הזכות להחליט על רשימת חברי הכנסת, אלא גם החובה לעשות נפשות למפלגה בקרב הבוחרים הפשוטים.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      זה עובד ככה כבר היום. מספר הנציגים של המחוז מושפע ממספר המצביעים.

      • אורן29 הגיב:

        לא ממש

        חפרתי קצת, ומצאתי את חוקת הליכוד כאן:

        https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CF8QFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.muni.co.il%2Ffiles%2F%25D7%2597%25D7%2595%25D7%25A7%25D7%25AA%2520%25D7%2594%25D7%259C%25D7%2599%25D7%259B%25D7%2595%25D7%2593.doc&ei=w98EUae8NtDMtAaBn4GYBA&usg=AFQjCNFAdLwG06XN7SK1FOgl711yU3IYog

        לא ממש מצאתי איך נבחרים חברי הועידה-ההופכת-למרכז, אבל מצאתי את זה:

        "מרכז התנועה יחליט על תאריך הבחירות לועידה ועל מועד פתיחת הועידה, בכפוף להוראות חוקה זו"

        כלומר- נותנים לחתול לשמור על השמנת. המרכז-שהוא-הועידה יחליט בעצמו על מועד לבחירות לועידה-שהיא-מרכז.

        שום מנגנון ריענון ותגמול מובנה, אלא חוסר חשק מוחלט להתעסק עם הפרוצדורות הקטנות והאפורות שמגדירות מפלגה. סממן בולט ועצוב לקריסת מוסד המפלגות בישראל, באדיבות שיטת "הבחירה הישירה", שנזקיה ניכרים במערכת הפוליטית עד היום.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          דווקא כן, ראה למשל כאן מ-2011

          "חלוקת הצירים בוועידת הליכוד נקבעת על פי מפתח של סוגי יישובים, כאשר מספר הנציגים בכל אזור נקבע על פי שילוב מספר מתפקדי ומצביעי הליכוד באותו האזור בבחירות האחרונות. כך מקבלים אנשי הליכוד בערים מושב אחד על כל 300 מצביעים. בעבר נקבע מפתח שהיטיב עם תושבי ההתנחלויות – מושב אחד על כל 50 מצביעים – ונועד להעלות את שיעור ההצבעה למפלגה ביישובים אלו, שאכן עלה בבחירות האחרונות בצורה ברורה, וכך גם ייצוגם בוועידה הנוכחית. על פי המפתח הנוכחי מקבלים תושבי יהודה ושומרון כ-350 מושבים בוועידה, לעומת כ-1,535 המוקצים לתושבי הערים והמועצות המקומיות."

          http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1579218

          • אורן29 הגיב:

            נו טוף.

            רק דבר אחד נותר לי לומר להגנתי- העובדה שמספר הנציגים תלוי גם במספר המתפקדים למפלגה מאותו האזור. בטל את זה- ונציגי הועידה תלויים במספר המצביעים בבחירות בלבד. זה כבר יעשה את שלו.

            שים לב גם שמדובר בשינוי אד-הוק, לפי גחמת ראש התנועה. היה יותר נכון לעגן שם את הנוהל: בחירות כלליות חדשות=ועידה חדשה ומרכז חדש.

  9. א.ה. הגיב:

    כמה מילות הגנה על לפיד:

    א) הוא ביטל את האיום בגוש חוסם (רק) כאשר היה ברור שאין גוש כזה (60-60 בין הגושים לפני ספירת קולות החיילים, כשהיה ברור שקולות החיילים יעבירו מנדט מאחת המפלגות הערביות לבית היהודי). הדברים נאמרו על ידי אנשים במפלגתו, אגב.

    ב) נתניהו יכול להרכיב קואליציה של 63 ח"כים (ליכוד ביתנו + חרדים + בית יהודי + קדימה) ללא לפיד. במצב כזה יש גבול ליכולת של לפיד להכתיב לנתניהו תנאים. לחשוב שהוא צריך להילחם עם נתניהו דווקא על אשל נשמע נחמד מהאופוזיציה. במציאות יש ללפיד מספר מוגבל של כדורים באקדח, וזה יהיה חוסר אחריות משווע שלו כלפי ציבור בוחריו לבזבז אחד מהם על זה.

  10. נמרוד הגיב:

    בנוגע לאשל, נראה לי שזה מוגזם לדרוש מלפיד לסרב לנהל משא ומתן מולו. העובדה שאשל חזר לתפקיד בכיר הוא כתם מוסרי על נתניהו, אבל תהיה תחושתו של לפיד אשר תהיה, זה מסוג הצפרדעים שצריך לבלוע כדי להתנהל בפוליטיקה הישראלית. מי שהופך כל עניין ל"עניין עקרוני" (ראה מקרה ברק והמשחן), סופו שלא יצליח לשרוד בפוליטיקה אפילו יום אחד. אם היה מדובר בראש הממשלה או שר בכיר הייתי מצפה מלפיד לנהוג אחרת.

    וההתבטאות של לפיד מכוערת (אני לא בטוח אם היא גזענית ממש, אבל היא בוודאי מזלזלת), אבל רעיון "הגוש החוסם" היה מגוחך – מול המרכז-שמאל עם הפערים התהומיים שלו (לא נראה לי שצרצור ויואל חסון היו מסתדרים היטב), יושב ימין מאוחד יחסית שהיה מקים קואליציה צרה בקלות (מספיק לקנות את מופז בתפקיד שר הבטחון) – ובכל מקרה מנדט אחד כבר עבר לימין שעומד על 61 מנדטים. ברור גם שמרבית המצביעים מעוניינים בנתניהו כראש ממשלה (בוודאי רבים ממצביעי לפיד/מופז חושבים כך). ובוודאי לא הגיוני שראש הממשלה יהיה אדם שלא בילה בפוליטיקה יום אחד. לפיד נהג ביושר כשהוריד את הרעיון מסדר היום.

    בכל מקרה, ניתן לקוות שאחרי ניצחון גדול לימין ב-209, וניצחון דחוק לימין ב-2013, יבוא ניצחון (כנראה דחוק) לשמאל בבחירות הבאות. לשם כך צריך מישהו שיאחד את שורות המרכז-שמאל. לרוב רק גנרלים מסוגלים לעשות זאת – וייתכן שלא תהיה ברירה אלא לבלוע אחד כזה, ולקוות שהוא יהיה פחות ברק ויותר רבין.

  11. גלעד ב. הגיב:

    יוסי, אתה לגמרי מפספס את העוקץ בתוכנית שלח לגיוס חרדים, ואני מתפלא עליך.
    למעשה מדובר בפטור המוני לחרדים במסווה של גיוס, וזה בדיוק מה שאתה רוצה.
    תוכנית שלח תפטור באופן מיידי 60 אלף חרדים משרות שכיום כלואים בישיבות שלהם כדי לא להתגייס, ותאפשר להם לעבוד לא בשחור ואולי אפילו לשלם קצת מס הכנסה אם יגיעו למדרגות המס.
    שלא לדבר על תקציב הישיבות שהם נמצאים בהן כיום ("נמצאים", כן?), שמייד ירד באופן אמיתי.

    בחמש השנים הקרובות אנחנו מדברים על פטור לעוד כ40 אלף חרדים שאפילו לא יצטרכו להכנס למעגל הישיבות המזוייפות.
    (את המספרים שמעתי בסופ"ש מיוחנן פלסנר, שחזקה עליו שלפחות את הנתונים הוא יודע)

    הפטור הזה הוא הדבר שממנו אגודה וש"ס הכי פוחדות בעולם, הם רק לא יכולות להגיד שהן נגד זה.

    בקשר למה יקרה עוד חמש שנים – אללה יודע.
    אבל בכל מקרה אני לא רואה אותם על חאקי. מאיישים תפקידים במוקד המשטרה, מנקים בתי חולים וכו' – זה כן. אבל רצים על ג'בלאות – כנראה שלא ממש.

  12. נתן הגיב:

    אני רוצה לעלות הרהורי כפירה.

    למה בכלל ש"השבט הלבן" ירצה שהחרדים יתגייסו ,ילמדו לימודי ליבה וישתלבו בחברה. האינטרס שלהם הוא בדיוק הפוך – הרי ככל שיותר אנשים יהיו כשירים ללימודים אוניברסאיים כך התחרות לקבלה לפקולטות היוקרתיות שמבטיחות מוביליות חברתית תלך ותגדל דבר שיקטין את סיכויי הדור הבא של ה"שבט הלבן" להיכנס לשם. כנ"ל לגבי השרות בצבא ,כבר היום יש תחרות גדולה על המקומות ליחידות הנבחרות בין אם הקרביות (סיירות למינהן) ובין אם יחידות המודיעין(הכנה להייטק) – היחידות ההלו מבטיחות גם הן מוביליות חברתית ועליה בסולם הקרירה.

    אז אולי בכל זאת הרעיון של "כור ההיתוך" לא היה כל כך גרוע?

  13. מאיה הגיב:

    יוסי, אשמח אם תשיב אן תתקן את העובדות.
    ב"פלוג" ענה לי חרדי שרק תלמידי כולל עם משפחות מקבלים כ-850 ש"ח בחודש ומדובר ב15,000 בלבד. וש"ערי חרדים" הם מקומות שאף אחד לא רצה ללכת אליהם.
    וכמו שאני מאמינה שצה"ל מגן עליהם, הוא מאמין שהאל מגן עלינו.
    מעבר להשוואות המופרכות, האם לידיעתך הוא דייק בעובדות?
    תודה רבה.
    זכרתי שכתבת על 300,000 בעלי פטורים.

    • גלעד ב. הגיב:

      א. תלמידי כולל בלי משפחות זה כנראה בגלל בעיות פוריות, לא שום דבר אחר (זה שלא שאין חרדים שלא מתחתנים בגיל 18, אבל הם בדרך כלל בשולי החברה ולא בכולל)

      ב. לפי יוחנן פלסנר מדובר על 60 אלף ולא 15 אלף.

      ג. 850 שקל זה רק הקצבה הישירה שהם מקבלים ביד. בנוסף יש הקלות בארנונה ובמס לאשה העובדת (הבטחת הכנסה / מ"ה שלילי), ואסור לשכוח את המימון לישיבות שהם מאיישים – הרי הם לא משלמים על על הלימודים. המדינה עושה את זה ובגדול. גם בתקצוב ישיר פר תלמיד וגם בבניית והקצאת מבני ציבור.

    • עדו הגיב:

      ולגבי האגדה שהם מגינים עלייך על ידי לימוד תורה – זה שקר שהם מספרים לחילוניים.
      בימי מלחמת העצמאות התגייסו חרדים לשירות בעיקר באצ"ל ובלח"י. כמעט כל אלו שהתגייסו – לא חזרו להיות חרדים אחרי שטעמו את החופש בחוץ. מאז החרדים היסטריים לגבי הגיוס מה גם שלשיטתם המדינה הזאת מהווה כפירה והרמת יד בתורה ובוודאי שאינם צריכים לסייע לעבריין יהודי שעובר על חוקי התורה , גם אם תוך כדי כך הוא נכנס לסכנת חיים.
      אז לא, הם לא 'מגינים עלינו' כי אחרת באמת הם היו יכולים לעשות 3 שנים הפסקה ולחזור לישיבה אחר כך.

      • מאיה הגיב:

        הטענה לשיטתם היא שבעצם הלימוד הם מגנים עלינו, לכן אי אפשר להפסיק לשלוש שנים.
        (ניסיתי לדמיין מפגש בין משפחה שכולה של אוהלה של תורה, לבין משפחה שכולה / פצועה מהחיים. מעניין כמה עזות מצח תיוותר לאחר מפגש כזה.
        וכל עוד אנחנו (רוטנים) ומשלמים (ההשוואה הפשוטה בין הסטודנט לאברך ממחישה בחדות)למה שישנו משהו?
        וגלגול העיניים? אה, זה וישמן ישורון ויבעט. עלינו, בנו, ממאד גבוה.

        • עדו הגיב:

          לא עומד אפילו במבחן ההגיון התורני. בזמן שאחד מהם מתגייס, חברו שחזר הרגע מהצבא ימהר לחבוש את ספסלי הישיבה והיקום לא יתמוטט.

      • מאיה הגיב:

        נתון נוסף שקראתי בדיון ב"האייל הקורא" היה שהגידול בלימוד הציבורי (חילוני ודתי) היה של 3% ובחרדי 57%! מישהו יודע לאשש או להפריך זאת? (נשמע בכ"ז מוגזם) תודה רבה.

  14. א.ה. הגיב:

    מסתבר שלפיד עבר את מבחן גורביץ הראשון:
    http://www.haaretz.co.il/news/elections/1.1916055

    בינתיים לפיד מתעקש על ממשלה קטנה (אתה זוכר משא ומתן קואליציוני קודם בו ביקש מישהו *פחות* שרים בממשלה?), מתעקש על מדיניות (חוק גיוס, חידוש התהליך המדיני) כתנאי לכניסה לממשלה (ולא על תפקידי שרים), ועכשיו עשה מעשה מאד חריג בנוף הפוליטי שלנו בנושא של אשל.

    אולי מגיעה לו מילה טובה? אולי כדאי להרפות קצת מהקו האנטי-לפידי המובהק?

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    זהבה גלאון יצאה כנגד יהדות אשכנז כאשר אמרה שלא תשב עם ביבי!!! שאלה תם כנה

  16. ערן הגיב:

    גורוביץ היקר, לא מפריע לך שכל התחזיות שלך לגבי יאיר לפיד נכשלות? כמה בוז אתה רוכש לו, כמה מעט הערכה אתה מפגין כלפי מה שאולי בכל זאת ראוי להעריך בו ובמפלגתו.

    הנה הוא הודיע שהוא אינו מוכן לנהל מגעים עם צוות בראשותו של נתן אשל, הוא דאג שבמפלגתו יהיה ייצוג של ארבע נשים בכל עשרייה, יש ברשימתו את קארין אלהרר המרותקת לכיסא גלגלים ואת פנינה תמנו שטה האתיופית הראשונה בכנסת.

    נראה שעד כה הוא בכלל לא ״זוחל״ לממשלת נתניהו, להיפך, הוא ממרר לנתניהו את החיים במו״מ הקואליציוני.

    אולי בכל זאת כדאי שתכה על חטא, גורוביץ? אולי השד לא נורא כפי שאתה חושב…

טראקבקים/פינגבקים

  1. "פוליטיקה חדשה": שלוש הערות ערב גועליציה • מחאת הדיור