החברים של ג'ורג'

עוצמה לישראל מדברת, ש"ס עושה

בעבר אמרתי כמה דברים חיוביים על אריה דרעי. אמש (ג') הוא הדגים לי איזו טעות זו היתה. אני מבטיח לא לחזור עליה.

כזכור, דרעי התבטא לאחרונה כנגד "הרוסים הלבנים," ומיד לאחר מכן התנצל ואמר שזו היתה טעות מצידו. ואז, אמש, שידרה ש"ס את התשדיר הבא:

אחריו ברור למדי שההתנצלות של דרעי היתה קריצה, מסוג התרגילים של עורכי דין אמריקאים שאומרים לחבר המושבעים דבר שהם יודעים שהשופט יפסול, ואף על פי כן ייחרט בזכרונם של המושבעים. דרעי היה מסית גזעני בגלגול הקודם שלו והוא מסית גזעני גם בגלגול הזה.

מה יש לנו בתשדיר הזה? איסוף של כל הסטריאוטיפים כנגד מהגרים מחבר העמים. הכלה לא באמת יהודיה. היא מדברת עברית עילגת, מעורבת שוב ושוב ברוסית. היא לא מבינה מילים בסיסיות בעברית, כמו "מה" או אפילו "כן." אני מכיר לא מעט מהגרים מרוסיה. אף אחד מהם לא מדבר כך.

הלאה. מאחורי הכלה עומד… מאבטח. למה צריך מאבטח בחופה? לא צריך. הוא נמצא שם כדי לרמוז לנו בגסות מי הם קרובי המשפחה של הכלה, ולשייך מוצא למקצוע שנחשב נחות. רק חסר היה שדרעי ילביש את הכלה כמו קופאית.

הכלה (שמה מארינה, אלא מה), כמובן, לא יהודיה. אבל זה בסדר: שירות מיוחד של ישראל ביתנו יהפוך אותה ליהודיה כשרה בלחיצת כפתור. וכאן מגיע השיא הגזעני של הסרטון: כשהכלה מבקשת לנשק את החתן, זה, שלמד הרגע שהיא איננה יהודיה, נרתע ממנה בסלידה. האשה שאהב מספיק כדי לקחת אל מתחת לחופה הופכת באחת למפלצת דוחה.

אין לכך שום קשר למציאות, כמובן. המציאות הישראלית היא ששאלת יהדותו של בן הזוג היא אחת הראשונות שעולה. כמובן, אי אפשר להתחתן בישראל – הרבה באחריותה של ש"ס, שהחזיקה במשרד הפנים ברוב השנים מאז 1984 – מבלי ששאלת היהדות תתחוור הרבה, הרבה לפני החופה. ההפתעה הזו לא יכולה לקרות במציאות. גם הסלידה בלתי מציאותית: אנשים לא מפסיקים לאהוב מישהו ונגעלים ממנו רק בגלל שמתברר שהדת שלו שונה משחשבו. אבל הסלידה הזו, הדחיה מהמפתה הזרה, היא מה שש"ס רוצה שנרגיש, היא מה שהיא משוכנעת שראוי שנחוש.

ספק אם שודר אי פעם בישראל סרטון בחירות גזעני כל כך. הוא מראה את פניה האמיתיות של היהדות החרדית (וחלקים ניכרים משאר האורתודוקסיה). הם שונאים לא רק ערבים (לכך יש תירוץ בטחוני) או פליטים אפריקאים (פה צץ התירוץ הדמוגרפי): הם שונאים כל מי שאיננו יהודי חרדי. הסרטון הזה הוא התגלמות המדינה היהודית כפי שהיא נתפסת על ידי ש"ס, ועל ידי חלק ניכר מן הציבור היהודי. לא במקרה, השופט רובינשטיין, שאישר את התשדיר הזה בעודו פוסל תשדיר של בל"ד שבו שרו את "התקווה" בהגיה ערבית, בירך את אלוהיו בטרם יצא לעבודה על כך ש"לא עשני גוי" ו"לא עשני אשה."

אחרי הכל, דרעי לא לגמרי טיפש. הוא יודע שש"ס מגיעה למערכת הבחירות הזו ללא כל הישגים. אין לה שום דבר להראות לבוחריה. היא היתה שותפה לממשלה האנטי-חברתית ביותר בהיסטוריה של ישראל, ממשלה שעיקר נפגעיה היו העניים ובני המעמד הבינוני התחתון, שלגמרי לא במקרה הם חלק ניכר מציבור הבוחרים של ש"ס.

אז מה עושים? בנימין נתניהו נמצא בפני בעיה זהה. הפתרון שלו הוא לדבר על איראן, איראן, איראן והעולם האנטישמי. לש"ס אין כל כך אופציה כזו. אז לאורך כל הקדנציה האחרונה, אלי ישי הסית נגד זרים. ולא רק הסית: הוא פעל נגדם בברוטליות ובגסות. הוא כלא אותם ללא משפט וגירש את משפחותיהם. הברוטליות והגסות הללו לא היו מקריות, לא היו תוצר לוואי: הם היו כל מה שאלי ישי יכול היה להציע לקהל הבוחרים שלו. מפלגת עוצמה לישראל נחשבת למפלגה הגזענית ביותר בישראל, אבל צריך הרבה מאד מאמץ כדי להבחין בין הרטוריקה שלה ובין הפרקטיקה של ש"ס. מה שעוצמה לישראל רק מדברת עליו, ש"ס מיישמת.

ועכשיו, כשלא נשארו כמעט פליטים לגרש, וצריך למצוא קהל אחר להסית כנגדו כדי לשכנע את הציבור הבור של מצביעי ש"ס שהמפלגה שלהם אולי לא עוזרת להם אבל לפחות דופקת את הגויים, מגיע אריה דרעי עם הסתה נגד הציבור הרוסי. זה לא יפריע לו לשבת בממשלה אחת עם אביגדור ליברמן אחר כך; שני אלה גנבו הרבה סוסים ביחד, והמשותף להם הוא ציניות מוחלטת כלפי ציבור הבוחרים שלהם.

וכדי להוסיף עוד שכבה של ציניות, אנחנו למדים שהשחקנית שגילמה את מארינה, יאנה עברי אחת השחקניות שהשתתפה בסרטון בכלל לא ידעה שזה מה שהיא עושה. היא שימשה כתחקירנית של ש"ס, וביקשו ממנה להחליף ניצבת אחרת. ש"ס, המפלגה עם שיעור הנציגים הגבוה ביותר מאחורי הסורגים, ממשיכה להתנהג כמו כנופיה.

ואולי יש משהו חיובי בתשדיר הדוחה הזה: לקראת הבחירות הבאות – ובהתחשב בכך שהחבר הטוב של דרעי, ליברמן, עשוי בקרוב ללכת לכלא, הן יכולות להיערך בתוך שנה-שנה וחצי – ש"ס תתקשה הרבה יותר להתגונן מפני דרישה לפסול אותה בשל היותה מפלגה גזענית. עד אז, אני ממליץ לכל חברי המפלגות הליברליות בישראל לנהוג בש"ס כפי שנהגו בשעתו בכ"ך של כהנא: לסרב לשבת לצד חברי המפלגה, לסרב להשתתף בשידור משותף איתם, ולהבהיר לכולם שמבחינתו של כל אדם נאור, המפלגה הגזענית ביותר בישראל פסולה מלבוא בקהל.

עוד דבר אחד: בכירים בחד"ש ממשיכים לדבר בשתי שפות בקשר למה שנראה יותר ויותר כמו רצח עם בסוריה. עיסאם מח'ול, לשעבר חבר כנסת של חד"ש ובהווה החבר הפוליטבירו והוועד המרכזי של מק"י כתב צוטט באל אתחאד, בטאון מק"י, כאומר את הדברים הבאים: "ובתשובה לשאלה כיצד יש להתנהג במערכת הבחירות ביחס לעמדת המפלגה הקומוניסטית וחד"ש בנוגע למשבר בסוריה אמר מח'ול:
'עמדתנו ברורה כשמש. כאשר יש התנגשות בין הדרישות העממיות והמאבק של האופוזיציה הלאומית לבין המשטר, למען קיום בכבוד וחירויות דמוקראטיות ונגד תופעות של עריצות ושחיתות, הרי שאנו מצדדים בדרישות העממיות והאופוזיציה הלאומית, במידה והיא אכן לאומית.
ואולם בנוגע למתקפת הטרור העולמי שסוריה מתמודדת עימה, שבה משוסים כל כוחות הרוע, הברית האימפריאליסטית והציונות והריאקציה הערבית, על מנת להפיל את סוריה ולקרוע אותה לגזרים במסגרת בניית מזרח תיכון אמריקאי חדש, הרי שאנו עומדים ללא היסוס לצד סוריה, לצד עמה, ולצד הכוחות הלאומיים באופוזיציה ובמשטר במאמציהם לסכל את המזימה ולהגיע לפתרון פוליטי על בסיס המסד הלאומי.
לא אנחנו אלו שבעמדת מגננה בנוגע למתרחש בסוריה, להיפך, אנחנו אלו שמפנים אצבע מאשימה כלפי הכוחות המשתלבים ותומכים במזימה נגד סוריה, כולל בזירה הישראלית. הידיעות על גיוס מתנדבים ערבים מבינינו שנלחמים לצד ארגוני חמושים ואל-קאעדה כדי לפורר את סוריה, ועל גיוס תרומות לתמיכה בארגונים הללו, מעידות על רמת מעורבות חשודה בהקזת דמו של העם הסורי ומתן שירות למרוויחים האמיתיים מקריעתה לגזרים, ומהפיכתה לגרורה של האימפריאליזם ושל סייעניו המפגרים באזור." כמקובל במצבים כאלה במק"י, מח'ול אמר את הדברים בערבית; התרגום באדיבות נדב פרנקוביץ'.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

159 תגובות על ”עוצמה לישראל מדברת, ש"ס עושה“

  1. מאפיהו הגיב:

    אני סולד מחד"ש והדיבור ב 2 שפות אבל את האמת צריך להגיד: הכוחות שמנסים להחליף את אסד הם לא ליברליים או סוציאליסטים או דמוקרטיים, למעשה סביר להניח שהם גרועים יותר.

    • יריב הגיב:

      אני לא יודע מה המאפיינים של האופוזיציה הסורית, אבל אני לא חושב שיש שם ברית בין הכוחות האימריאליסטים (כלומר ארה"ב) לבין אל קעידה.

      • יניב מאיר הגיב:

        אין שום ברית בכתב או בעל-פה, אבל ברור ששניהם רוצים בהפלתו של אסד.

      • חיליק הגיב:

        אם אני לא טועה כמה מדינות מערביות מחמשות ומממנות את המורדים, אחרי שלא הצליחו להעביר החלטה אנטי-אסד במועצת הביטחון.

        • אורי הגיב:

          כוחות המורדים הנלחמים להפלתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, קיבלו בשבועות האחרונים משלוחים משמעותיים של נשק רב ואיכותי מחו"ל, הכולל בין היתר טילים נגד טנקים, במימון של מדינות המפרץ ובתיאום של ארצות הברית – כך דווח בחודש מאי, סעיתון "וושינגטון פוסט", בהסתמך על מקורות באופוזיציה הסורית ובממשל האמריקאי.

          על פי העיתון הממשל האמריקאי היה מעורב בתיווך בין מדינות המפרץ לגורמים מקרב המורדים, שעמם העמיק באחרונה את קשריו, ועאף סיפק לגורמים המממנים במפרץ ערבויות והערכות לגבי מהימנותם של הגורמים שיקבלו את הנשק, ויכולת הפיקוד והשליטה שלהם.

          העיתון מדווח כי גם בארגון האחים המוסלמים בסוריה, הנלחם גם הוא נגד אסד, אומרים כי החלו לקבל משלוחי נשק במימון ערב הסעודית וקטאר, בערוץ נפרד.

          http://www.washingtonpost.com/world/national-security/syrian-rebels-get-influx-of-arms-with-gulf-neighbors-money-us-coordination/2012/05/15/gIQAds2TSU_story.html

          • נאמן להווה הגיב:

            הנשק שהגיע במאי נגמר מזמן. היום, יותר מחצי שנה אחרי, פחות או יותר אף אחד לא עוזר למורדים בסוריה, ראו פה:
            http://www.guardian.co.uk/world/2013/jan/04/syria-rebels-arms-drying-up

            גם מדינות המערב וגם המדינות הערביות מסתפקות במילים גבוהות ולא נותנות עזרה ממשית.

            יכול להיות שזה מתוך רצון לא להבעיר את השטח בזמן שנעשים מאמצים דיפלומטיים, אבל חלק מהבעיה היא ארגוני האופוזיציה הסורית עצמם.

            יש הרבה ארגוני אופוזיציה באזורים שונים ועם אג'נדות שונות, והם לא בדיוק מתואמים או מצליחים להקים חזית משותפת. זה מרתיע מדינות זרות מלעבוד איתם.

            למעשה, מדינות המערב נוקטות כלפי ארגוני האופוזיציה בסוריה באותה מדיניות שחד"ש ממליצה עליה – בעד מימוש הרצון לחופש, חשד כלפי הארגונים שמממשים אותו.

    • אליזבט הגיב:

      קודם כל, ברור שהטענה שיש ברית אמריקנית-ג'האדיסטית היא מופרכת. שנית, האופוזיציה הרבה יותר טובה מהמשטר. המשטר רצח עד כה 60,000 איש, רובם המכריע אזרחים. אין אף תיעוד שהמורדים ביצעו פשעים נגד אזרחים. נכון, הם הוציאו להורג חיילים ואנשי מיליציה של אסד אחרי משפטי בזק לא הוגנים, אבל יש הבדל עצום בין זה לבין משטר אסד שמענה, מרעיב, טובח ואונס את סוריה ואזרחיה הסונים.

      • מאפיהו הגיב:

        כרגע הכוח נמצא בידי משטר אסד, המורדים ייבחנו בהתנהלותם אחרי שהם יהיו המשטר ולהם יהיו אמצעי הכוח, אני בספק אם הולכים להיות משהו טוב מאסד.

    • מאפיהו הגיב:

      מי שמגיב כאן בשרשור התגובות בשם מאפיהו הוא מתחזה, ואין קשר בינו ובין הבלוג הנושא את השם הזה.

  2. אוהד הגיב:

    יאנה עברי היא לא השחקנית שגילמה את מארינה. מדובר בניצבת בסרטון. השחקנית בודאי ידעה מה היא עושה, מגוחך לטעון שלא.

  3. לא קונה את השקרים הגיב:

    איזה שטויות, עיסאם מח'ול אומר את הדברים האלה גם בעברית, חד"ש אומרת את הדברים האלה גם בעברית. אתה מתלונן על הגזענות של ש"ס אבל משחיל בדלת האחורית גזענות כלפי ערבים. כאילו ה"ערביות" והשפה הערבית הם מקומות נוחים לכתוב דברים לא סקסיים, שליליים כיביכול ולא פוליטיקלי קורקט כי הערבושים לתפישתך הם בטח עם של ברברים.

  4. קני הגיב:

    לא הבנתי באיזה אופן ממשיכים לדבר בחד"ש. ויש עוד לפחות שגיאת הקלדה אחת בהמשך ה"עוד דבר אחד". אשמח לדעת מה היתה הכוונה. אם בא לך, מחק את תגובתי זו לאחר התיקון.

  5. פלג ספיר הגיב:

    נו, באמת. כמה פעמים צריך לחזור על זה כאן? אל-איתיחאד הוא עיתון יומי, שמאנם מזוהה עם מק"י וחד"ש – אבל יש בו במה להתבטאות חופשית. יותר מזה – מעל דפיו מתנהלים לא מעט פעמים ויכוחים פנים מפלגתיים. אם היינו רוצים להסתיר את זה, לא היינו מפרסמים את זה בעיתון שנקרא ע"י עשרות אלפי אנשים בכל יום.
    עמדת חד"ש ומק"י הרשמית מובאת בעברית ובערבית באתרים המתאימים, והם מאד ברורים במסר שהם מעבירים.

    • עמית הגיב:

      מישהו טען שאתם מנסים להסתיר? הדיון הזה פומבי בפורומים בערבית. טוב שהם לא טורחים לתרגמו לאתר העברי. זה מראה שעוד נותר שכל פוליטי בקודקודם. לעצם העניין, להזכירך, הדעה הזו מובעת בפומבי מזה יותר משנה ע"י אדם שחברי המפלגה בחרוהו לחבר בוועד המרכזי ובפוליטבירו. אמנם לא ראיתי עמדות הפוכות מבוטאות מעל גבי אתרי אינטרנט של המפלגה, אבל אני מאמין שאכן ישנה רמה כלשהי של ויכוח פנימי על ניואנסים. רק ששכחתם שפלורליזם של עמדות כאלה הוא סיבה גדולה לגאווה. אני בטוח שגם הסמי-ליברלים האחרונים בליכוד, לא היו ששים להתגאות בויכוח הפנימי שיש בליכוד עם גורמים גזעניים בוטים כמו פייגלין. מיקומם המרכזי של אנשים כמוהו וכמו מח'ול במפלגה הוא בסה"כ סממן לאמון של חלקים ממפלגה בעמדותיהם. ובסופו של יום, הדברים לא שונים בהרבה מהמסרים של מוחמד ברכה ודב חנין, למעט העובדה שני האחרונים היו מוסיפים גם גינוי כללי ל"אלימות של שני הצדדים".

      • עמית הגיב:

        צריך להיות: "שכחתם שפלורליזם של עמדות כאלה הוא –לא– סיבה גדולה לגאווה"

      • פלג ספיר הגיב:

        לא ראית דעות אחרות מבוטאות מעל גבי אתרי האינטרנט של המפלגה? אמת?
        קשה נורא לחפש "חד"ש מק"י סוריה" בגוגל?..
        http://hadash.org.il/syria/
        (זה אמנם באתר החדש, אבל ההודעה פורסמה באתר הישן של חד"ש, ובאתר של מק"י לפני יותר מחצי שנה).

        זה שהדעה הזו מובעת בפומבי ע"י בכיר במק"י, לא הופכת את זה לדעה של מק"י, או של חד"ש. שוב, פלורליזם. אני מאד מסכים עם חה"כ לשעבר מח'ול על מגוון נושאים – חוץ מדעותיו בנושא סוריה. כנ"ל עם מזכ"ל מק"י, שבזמנו כתב מאמר באל-איתיחאד שכולם ציטטו כמוצאי שלל רב, אבל הם שכחו שבמאמר עצמו הוא מתלונן שרוב חברי מק"י לא מסכימים איתו בנושא הזה (תמיכה באסד כנגד המורדים הסורים, בלי אופציה באמצע).

        תהייה נוספת שעולה: כמה מאמרים נכתבו נגד אסד באל-איתיחאד, שלא פורסם עליהם פה, אצל יוסף אלגזי, או במדור הרכילות של ההיפסטרים של דעם?

        • אמיר הגיב:

          אוקיי, אז חלק מבכירי מק"י תומכים באסד, זה מספיק כדי לייצב אתכם כמפלגה בזויה. מפלגה לא נמדדת רק בדעותיה אלא גם ביחסה לדעות אחרות.

          • פלג ספיר הגיב:

            לא. חלק מבכירי מק"י מעדיפים את אסד על אל-קעידה, ומנתחים את המצב שם לא נכון.

            אבל בסדר, הרי גם אתה וגם עמית מתחתינו הייתם קוראים למק"י בזויה בכל מקרה – כי אם היינו משתיקים קולות בכוח, ולא מנהלים ויכוח גלוי ע"ג העיתון שלנו בשאלה איך להתמודד עם המצב בסוריה – הינו הרי "סטאליניסטים".

            Haters gonna hate

        • עמית הגיב:

          "זה לא שאנחנו באמת תומכים בטרור הרצחני של אסד, פשוט יש לנו בכירים במפלגה שתומכים בזה. אתה יודע, פלורליזם".
          — חד"ש

          זה לא שאנחנו באמת תומכים בדיכוי נשים וגזענות, פשוט יש לנו בכירים במפלגה שתומכים בזה. אתה יודע, פלורליזם"
          — הבית היהודי

    • חיליק הגיב:

      במה להתבטאות חופשית זה סבב, אבל למען ההגינות יש להודות שהיא כנראה הייתה פחות חופשית אם למישהו היה בא לכתוב שהכיבוש דווקא סבבה, או משהו בסגנון.

  6. מורן הגיב:

    זו לא השחקנית ששיחקה את הכלה, אלא את אחת מקרובות המשפחה. זו הראשונה, אם היא דוברת עברית, צריכה להתבייש בעצמה. יש סיכוי טוב, מההגיה שלה, שהיא פשוט לא דוברת עברית ולא ידעה מה היא אומרת.

  7. שי הגיב:

    מהסתכלות קצרה בפייסבוק של אותה יאנה עברי עולה שהיא לא דומה בכלל לכלה. כנראה שיאנה עברי היא זאת שעומדת בצד עם החצאית הכחולה

  8. דלית הגיב:

    למאפיהו 1: הכוחות שמנסים להחליף כיום את בשאר אסד הם מרביתו של העם הסויר. יש ביניהם ליברלים, יש ביניהם סוציאליסטים, יש ביניהם דרוזים, נוצרים וגם עלווים, וכן, ויש ביניהם גם מוסלמים דתיים ברמות שונות, חלק מהם ללא ספק פונדמנטליסטי. כך זה בכל מדינה, וגם בישראל. גם אצלנו בה הפונדמנטליזם היהודי משגשג. אין קשר למידת התמיכה שצריכה להיות לך במהפכה הזו. והרעיון שמתוך המגוון הרב דתי ורב פוליטי של האופוזיציה, יצמח לבסוף דווקא משטר בשליטת מיעוט קטן של תומכי אל-קאעדה, שיהיה רצחני יותר מאסד, הוא הזוי.

    • סוסו הגיב:

      יש לך איזשהי עדות שרב העם הסורי תומך בהפלת המשטר? כי אני בינתיים התרשמתי שהרב מתנגד.

    • מאפיהו הגיב:

      זה הזוי רק אם אתה נאיבי או בור גמור, מהמשטר של מובארק יצאו האחים המוסלמים שיש להם פוטנציאל לא רע להיות גרועים לפחות כמו השילטון שאותו הם החליפו.

      • חיליק הגיב:

        מהמהפכה במצרים יצאו בינתיים בחירות דמוקרטיות. האחים המוסלמים הם גם לא כוס התה שלי, אבל נראה שגם המצרים לא מתכוונים לעשות להם חיים קלים.

  9. סוסו הגיב:

    יוסי,
    הערתי לך כבר בעבר שאתה קונה בקלות רבה מדי את סיפור "אסד הטובח בעמו" שהתקשורת המערבית מוכרת.
    מאז כבר התגלו יותר פרטים על מה שקורה בסוריה (הסרטונים המזויפים של המורדים, השימוש שלהם בטרור וטבח, ומעורבות גורמים בינלאומיים), והנחתי שגם אתה התפכחת.
    יש לך סימוכין כלשהם לאמירה "מה שנראה יותר ויותר כמו רצח עם בסוריה"?
    כי אם מסתכלים על העובדות כל מה שרואים זו מלחמת אזרחים קשה, שבה הצבא הסורי מפגין איפוק ראוי לציון. רמת איפוק שאם צה"ל היה מעז להפגין כלפי פלסטינים, הימין היה מפיל ממשלה.

    • מאפיהו הגיב:

      הנה עוד פשיסט ערבי מגיח מהמחשכים, דרך אגב היכן סמי?

    • עדו הגיב:

      נכון. כמו שבמערב קנו בקלות רבה את הסיפורים על סטאלין שטובח בעמו.
      לפחות כשהתבררה האמת רוב האנשים שהיו בעד סטאלין חזרו בהם, אבל חלק כמוך המשיכו להאמין במה שהיה להם נוח.

      • סוסו הגיב:

        מה זה הטיעון תת רמה הזה? פעם אחת העריכו בחסר את האכזריות של מנהיג, אז זה אומר שמאז כל ההערכות הן הערכות חסר?
        תאוריית הדומינו גם הייתה הערכת חסר?

        לפעמים טועים לכיוון אחד ולפעמים לכיוון אחר.

        יש לך איזשהם טיעונים מוצקים שמראים שמדובר בטבח של המשטר ולא במלחמת אזרחים? כי עם הטיעון הגנרי שלך שלפעמים הערכות הן לא נכונות אני מסכים – היית מאד משכנע.

        • עדו הגיב:

          אה זה לא היה ברור?
          אוקי אז אני אאלץ לפרט:
          כשיש דיקטטורה אז אי אפשר לדעת באופן חופשי מה באמת קורה שם. אם אסאד היה שליט שנבחר בבחירות דמוקרטיות במדינה שיש בה תקשורת חופשית וכן הלאה, אז היה אפשר לחוות דעה מוסמכת על הפעולות שהוא עושה או לא עושה כנגד המורדים.
          ברגע שיש דיקטטורה השלטון הוא בהגדרה לא לגיטימי. בהחלט ייתכן שגם המורדים לא צדיקים גדולים אבל זו לא 'מלחמת אזרחים' אלא דיקטטורה שמדכאת את העם כשהוא רוצה חופש.
          באותה מידה, אם היית סוציאליסט בשנות החמישים אולי לא היית קונה את הסיפורים על הגולאגים של סטאלין אבל היית צריך לשאול את עצמך למה כל כך קשה ללכת ולברר את זה, מה יש לסטאלין להסתיר?

          • סוסו הגיב:

            יופי, זה כבר טיעון. תודה.

            אז מה שאתה אומר שבמשטר לא דמוקרטי, כל הרג של אזרחים ע"י המשטר הוא טבח?

            נגיד זה תופס גם לגבי כל הרג שצה"ל מבצע בשטחים?

            • עדו הגיב:

              בעקרון כן. אני מתנגד לכיבוש בדיוק משום שלפלשתינאי תושב השטחים אין דרך לגיטימית להחליף את המשטר שבו הוא נמצא ולי יש. אבל אין שום גזירה שווה בין השטחים לסוריה כי בישראל יש אותי וקיצוניים ממני שמתנגדים למשטר ובכל זאת לא נזרקים לבתי כלא, לא שוברים לנו עצמות ולא עוקרים לנו ציפורניים.
              לאזרח הסורי יש , מהבחינה הזאת, פחות חופש מאשר לפלשתינאי תחת הכיבוש הישראלי.

              • סוסו הגיב:

                ענית על שאלה אחרת. השאלה שלי היא האם כל פעולה צבאית בה נהרג אזרח והמשטר הוא לא דמוקרטי היא טבח.

    • חיליק הגיב:

      שמע, יכול להיות שאתה צודק ומה שקורה בסוריה הוא מלחמת אזרחים והמורדים בעצמם מבצעים פשעים ורוב העם הסורי בכלל לא רוצה להחליף את אסד. אבל נדמה לי שאפשר לקבוע די בביטחון שהצבא הסורי לא מגלה שום איפוק.

      • גלינה הגיב:

        נקודה נוספת היא שדרך ההתמודדות של אסד לא מובילה לירידה באלימות הכוללת. זו לא סיבה להפילו?

        • סוסו הגיב:

          טיעון מעניין. אין לי מושג אם הוא נכון. כל מה שאמרתי שסיפורי הטבח/רצח-עם בסוריה הם פרופגנדה מערבית סטנדרטית.

          • גלינה הגיב:

            אה. כמו מוחמד א-דורא.

            • סוסו הגיב:

              לא הבנתי. את אומרת שסיפור א-דורא היה תעמולה מערבית שהתבררה כנכונה, או שזו תעמולה ערבית שהתבררה כשקרית?
              מה בדיוק הטענה פה?

              • גלינה הגיב:

                שזה נשמע כמו פאליווד. תעמולה ערבית סטנדרטית. כמו מותו של א-דורא, כך גם סיפורי הטבח מוטלים בספק.
                אם להיות ספקן, אז עד הסוף, לא?

                • סוסו הגיב:

                  להיות ספקן זה לא אומר לקחת תמיד את דעת המיעוט. זה אומר לבחון עובדות לגופן, להבין את האינטרסים של מקורות המידע, לא לכפות על המציאות את התפיסה המוקדמת שלך וכו'.

                  בראייה כזו, בסוריה לא מתקיים כרגע טבח. לגבי א-דורא לא בחנתי את העובדות לעומק אז אני לא אתיימר לפסוק.

      • סוסו הגיב:

        אפשר לקבוע די בבטחון? מצוין. אשמח לקבל קצת מהבטחון הזה. יש לך איזה עובדות משכנעות להציג?

        כי לפי המדדים שלי (יחס הרוגים, אחוז הרוגים לא לוחמים וכדומה) הצבא הסורי מפגין איפוק יוצא דופן.

        • עמית הגיב:

          איפוק יוצא דופן? אין לך בושה?
          60 אלף הרוגים. 60 אלף. רובם המכריע אזרחים.

          בכל הסכסוך הישראלי פלסטיני (100 שנים), מספר הפלסטינים שנהרגו הוא 20 אלף. 100 שנות סכסוך 20 אלף הרוגים באחד הסכסוכים הכי מתוקשרים והכי קשים בעולם, לעומת שנתיים ו60 אלף הרוגים בסוריה.

          • סוסו הגיב:

            תראה את שאר התגובות שלי בעמוד. חצי מההרוגים הם תומכי משטר, וקרוב לחצי הם לוחמים.

            בכל מערכות צה"ל, הוא תמיד מקפיד לגרום להרבה יותר הרג (אזרחים ולוחמים) ממה שנגרם לישראלים.

            אז כן, אין לי בושה, אני מסתכל על עובדות בצורה אובייקטיבת בלי קשר לזה שנולדתי במקרה ישראלי, וקובע שצבא סוריה מפגין איפוק יוצא דופן במלחמתו במורדים.

            אבל אני מבין שאנשים שבושה יותר מטרידה אותם מהאמת יגיעו למסקנות אחרות. אל תרגיש רע עם זה.

            • עמית הגיב:

              תבין, ההשוואות שאתה עושה פשוט לא רלוונטיות לטענה שאתה טוען.יחס ההרוגים בין הצדדים מלמד אותנו האם העימות הוא סימטרי או לא, ולא האם אחד הצדדים מפעיל על עצמו רסן. בעימות בין ישראל לחמאס יחס ההרוגים בין הצדדים היה 1 ל1000 ובמלחמת יום הכיפורים או מלחמת העולם השניה הוא כנראה היה דומה יותר ל1 ל3. זה לא אומר שבמלחמת יום כיפור צה"להיה יותר מאופק מאשר במלחמה עם החמאס, זה פשוט אומר שמלחמת יום כיפור הייתה סכסוך סימטרי והמלחמה עם החמאס הייתה א-סימטרית.

              כדי לדעת האם אחד הצדדים מפעיל רסן על עצמו צריך לבדוק את כמות ההרוגים, לא את יחס ההרוגים, וכמות ההרוגים בסוריה היא ברמה של מיני רצח עם. לעומת זאת מספר ההרוגים הפלסטינים במהלך הסכסוך עם ישראל מציב את הסכסוך הישראלי פלסטיני ברשימת הסכסוכים הכי מאופקים ופחות מדממים בהיסטוריה המודרנית.

              • מני זהבי הגיב:

                "או מלחמת העולם השניה הוא כנראה היה דומה יותר ל1 ל3"

                אני לא יכול להתאפק ולא לשאול לטובת מי, לדעתך, היה היחס הזה (כלומר, באיזה צד נהרגו יותר).

              • סוסו הגיב:

                טוב חבר, הגעת לשלב ה"דיברתי שטויות בלי לבדוק את העובדות, עכשיו אני אנסה לגרד איך בדיעבד העמדה שלי עדיין נכונה".

                אתה באת אלי עם "60 אלף. 60 אלף. אין לך בושה?", פתאום מגלה שחצי מהם נהרגו ע"י המורדים, ומתחיל להמציא איזו תאוריה על סימטריות.

                אז לא. זה לא עובד ככה. אם היית קורא מה שכתבתי אז אני מתייחס רק לסכסוכים א-סימטריים של צבא נגד גרילה. במצב כזה הצבא תמיד יכול לגרום אבדות בלתי מוגבלות, במחיר של עלייה באחוז האזרחים הנפגעים.

                הצבא הסורי בצורה ברורה שומר על יחס שצה"ל בחיים לא היה מגיע אליו אם מספר הישראלים ההרוגים היה כזה.

                אם עכשיו אחרי שלמדת את העובדות אתה עדיין מתכחש לאמירה הזו, שיהיה לך לבריאות.

                • עמית הגיב:

                  נו טוב, ואתה דווקא מאוד עקבי בשלב של אפולוג'יסטיות על משטר מנוול שרצח למעלה מ-40 אלף מבני עמו.

                  אתה משווה בין כמות ההרוגים של שני הצדדים כדי ל"הוכיח" שהצבא הסורי, שרצח למעלה מ40 אלף אנשים, מאופק. אינטואטיבית, מהבטן, כל בן אדם שפוי מבין עד כמה הטיעון שלך על "איפוק" מצד צבא שרצח למעלה מ40 אלף איש כדי להגן על דיקטטור היא מגוחכת.
                  אם אתה רוצה גם הפרכה פורמלאית של הטיעון שלך, אז כאמור, ההשוואה שאתה עושה לא רלוונטית. הצבא הסורי לא הורג מורדים ואזרחים ביחס אף גדול יותר לא בגלל שהוא לא רוצה, אלא בגלל שהוא לא מסוגל – הן צבאית, כי המערכה בסוריה היא כבר לא כל כך אסימטרית, והן מדינית, שכן רצח בקצב יותר גבוה היה גורם להתערבות בינלאומית. פשוט.

                  • סוסו הגיב:

                    איכשהו אני לא מצליח להעביר את הנקודה שלי. ננסה כיוון אחר.

                    תראה, במהותו צבא הוא גוף שמפעיל כח וגורם להרג כדי להשיג מטרות של המשטר. זה דבר בזוי ומזעזע ואני מצטער על כל דקה שתרמתי לארגון כזה, אבל זו המציאות והיא לא הולכת להשתנות.

                    ועדיין, יש צבאות שבאותה סיטואציה יפעילו יותר כח מצבאות אחרים. כל הרג שנעשה בידי הצבא הסורי הוא "מנוול" או כל מילה אחרת שתרצה – אבל אם צה"ל היה בסיטואציה שארגונים פלסטינים גורמים להרג 15000 לוחמים ו-15000 אזרחים ישראלים, אין מצב שזה היה נגמר במספר דומה של הרוגים פלסטינים, ואתה יודע את זה מצוין.

                    זו כל הטענה שלי, וזו הסיבה שאני מכנה את הצבא הסורי מאופק יותר.

                    לגבי הסיבות בגללן הצבא הסורי מאופק יותר – אני לא מתיימר. אני מסכים שלחץ בינלאומי הוא גורם חשוב בזה, אבל בא לא נעמיד פנים: שנינו יודעים טוב מאד למה צה"ל נהייה הרבה יותר מאופק מ"עופרת יצוקה" ל"עמוד ענן".

                    • עדו הגיב:

                      במבצע עופרת יצוקה הרגה מדינת ישראל 1400 פלשתינאים ועל זה הוקעה בכל פורום אפשרי כולל כאן בבלוג הזה.
                      אם צה"ל היה הורג 15,000 מאזרחי המדינה שלו אז בהגדרה מדינת ישראל הייתה מפסיקה להיות דמוקרטיה אפילו לאזרחיה שלה והיה מדובר על משטר צבאי דיקטטורי שמצווה להפילו. בכל תולדות הסכסוך עם הפלשתינאים לא הגענו ל15000 הרוגים בשטחים שישראל שלטה בהם וזאת משום שיש מספיק ישראלים כמוני שלא היו מוכנים להשלים עם זה (יש גם לא מעט שמקללים אותנו וטוענים שאם רק היינו עוצמים עיניים קצת השטחים היו ריקים מערבים, אני יודע). עם כל הביקורת שלי על ההתבהמות שהביא הכיבוש, חייל צה"ל ממוצע לא יירה כל כך מהר על נשים וילדים פלשתינאים ובוודאי שלא על אזרחים ישראלים כמותו.
                      להתנגד לכיבוש ולהרג פלשתינאים זה סבבה, אם אתה נסחף עד כדי תמיכה במשטר אסאד הגעת לקיצוניות השניה ומכאן ההשוואה לתומכי סטאלין שמרוב שרצו לצאת הומאנים ולוחמי חופש מצאו את עצמם תומכים במשטר נתעב ומרושע הרבה יותר מזה שיצאו נגדו.

                    • סוסו הגיב:

                      לא הגענו ל-15000 כי הם לא הגיעו, אבל תמיד ברגע שעלו מספר ההרוגים הישראלים, צהל מיד הרג הרבה יותר בצד השני.

                      אתה תמים אם אתה חושב שאנחנו עוצרים משהו. אנחנו מיעוט מבוטל ושנוא. אם הפלסטינים היו מגיעים לסכסוך עמוק וארוך שנהרגים בו 15000 ישראלים, היו מתים הרבה יותר פלסטינים ואף אחד לא היה מתייחס לצעקות שלנו. בעיקר היית שומע ביקורת על המתינות של צהל ו"תנו לצהל לכסח".

                      למה אתה חושב שאני תומך במשטר אסד? להגיד שהוא לא טובח בעמו זה לא תמיכה. סתם ציון עובדה.

    • נתן הגיב:

      מה זה קשור ל "תקשורת מערבית"?
      זה שאסד טובח בבני עמו נאמר בין השאר גם על ידי התקשורת הערבית מדינות ערב ואפילו הרשות הפלשתינאית שגינתה את הטבח במחנה הפליטים בירמוק. סוריה גם הושעתה מחברותה בליגה הערבית. גם תורכיה טוענת שבסוריה מתבצע טבח. ואפילו (תחזיק חזק את הכסא )החמאס גינה את הטבח בסוריה.

      • סוסו הגיב:

        אתה מבלבל בין תמיכה לתעמולה. בהחלט יש תמיכה בחלק מהעולם הערבי להפלת אסד, אבל עדיין הקו הוא לא "אסד טובח בעמו", אלא מלחמת אזרחים.

        אתה גם מבלבל בין התייחסות לארועים בודדים כ"טבח" (בין ע"י תומכי משטר ובין ע"י מתנגדיו), לבין הגדרת המערכה כולה כטבח או רצח-עם, כפי שיוסי חושב. זו התפיסה המוטעית שמוצגת בתקשורת המערבית, והיא קלה להפרכה מתוך ניתוח יחס ההרוגים (ראה תגובות אחרות שלי).

        • נתן הגיב:

          יתכן אמנם שבסוריה מתנהלת מלחמת אזרחים בין "האזרח אסאד" ל"שאר האזרחים" , אבל העובדה שמסגרת ה"מלחמה" הזאת אסאד טובח בבני עמו אינה קשורה כלל ל"תקשורת המערבית", אלה אפשר ללמוד עלייה למצפייה באל ג'זירה , אל-ערבייה ואפילו מהודעות רישמיות של מדינות ערביות.

          אם למרות זאת אתה מרגיש צורך להשתמש במנטרות השמאלניות הרגילות שנשלפות מהשרוול בלי שום קשר למציאות ,אולי עדיף שתעזוב את "התקשורת המערבית" ותטען שאת הטבח בסוריה מבצעים "גברים לבנים אשכנזים…"

          • סוסו הגיב:

            לא יודע אם בחרת אותם במקרה או בכוונה, אבל הזכרת שני עיתונים שמוחזקים ע"י קטאר וסעודיה – שתיים משלוש המדינות שמנסות להפיל את אסד.

            ועדיין באל גזירה מתייחסים לסכסוך כמלחמת אזרחים ולא כ"אסד הטובח בעמו" כפי שזה מופיע בתקשורת מערבית.

            אבל אם אתה מחפש זוית אחרת, אתה מוזמן לראות את הדיווחים של RT מסוריה. שלא תבין לא נכון – הם מוטים באותה מידה, אבל לפחות זה יפריך את הטענה שלך שכל גופי התקשורת רואים את זה כטבח.

            • נתן. הגיב:

              גם יאסר עבד רבו הוא חלק מ"התקשורת המערבית" ?
              ציטוט מדבריו :"
              אנו מטילים על בשאר אסד ועל המשטר שלו את האחריות לפשע במחנה הפליטים אל-ירמוכ. הפשע הזה מוכיח שלמעשי ההרס והפשע של המשטר הזה אין גבולות"…."מעשי הטבח במחנה הפליטים אל-ירמוכ ובכל מקום בסוריה מחייבים את הקהילה הבינלאומית לשים קץ למשטר הרצח והטרור בסוריה….".

              • סוסו הגיב:

                לא הבנתי. אתה מביא לי אמרות של פוליטיקאים כדי להוכיח לי שהעתונות לא מוטה? פוליטיקאים זה הדבר הכי מוטה בעולם.

                כן. יש מלחמת אזרחים קשה. יש בה מעשי זוועה משני הצדדים. לשני הצדדים יש תומכים מבפנים ומבחוץ שעושים דמוניזציה לצד השני.

                אבל אם מעניינת אותנו האמת, צריך לנתח את העובדות בצורה יבשה. והעובדות לא מצביעות על טבח או רצח-עם.

    • אמיר הגיב:

      סוסו בתור מישהו שדורש סימוכין אולי תתן סימוכין על כך שצה"ל פחות מאופק כלפי הפלסטינים? סרטון בו חיילי צה"ל קוברים פלסטיני חי יספיק.
      ועד שאתה מוצא אותו גם אתה בגדר אידיוט לא מועיל שדעות קיצוניות הן הדרך שלו להתבלט, בהיעדר מנת משכל.

      • סוסו הגיב:

        יצאת קצת ליצן:

        א. סרטון הקבורה בחיים (או השריפה בחיים והאחרים) הוא זיוף, וגם אם לא היה, השחקנים לא מתיימרים להיות חיילים.

        ב. הסימוכין לעמדה שלי גלויים וקלים להבנה. פשוט תבדוק את יחס ההרוגים לשני הצדדים (בערך שווה), ואת אחוז הלוחמים מכלל ההרוגים (40-50%). אתה מסוגל להראות לי מערכה אחת של צה"ל בתנאים דומים (כלומר בתוך אוכלוסיה אזרחית) שאיכשהו קרובה ליחסים האלה?
        לא יודע, אבל לי זה נראה כמו ראייה חותכת שצה"ל מפגין פחות זהירות כלפי פלסטינים. לא?

        ג. מה בדיוק "קיצוני" בלבקש עובדות לפני שמאמינים לתעמולה?

        • אמיר הגיב:

          א. מאיפה אתה מסיק שהוא זיוף? אין לו אישוש חד משמעי אבל הוא נראה אותנטי למדי. אגב אם הוא לא זיוף אין שום שחקנים שמתיימרים להיות משהו אלא אנשי השירות החשאי של אסד שקוברים אדם חי.

          ב. מאיפה הנתונים שלך על מערכה של צה"ל בה אחוז האזרחים ההרוגים הוא גבוה יותר? אה, מספרי עופרת יצוקה של ארגוני זכויות האדם ברצועה, שמקבלים אותם מחמאס, מקסים. עם כל חוסר האמון שלי בדובר צה"ל הפלשתינים לא התגלו כמקור נאמן לדיווחים מהסוג הזה במשך השנים.

          ג. קיצוני זה להיתמם ולהתייחס לדיווחים של המשטר הסורי, לדוגמא, כשווים לאלה של התקשורת המערבית. כי יש הבדל בין תהומי בין התרבות הליברלית, התקשורת, חופש הביטוי וכד' בין אלו לאלו. נכון, שום דבר לא מושלם, ועדיין. אז נכון, אתה יכול לעשות את עצמך כאילו כל דיווח מערבי על מה שקורה סוריה טעון בדיקה כמו כל דיווח של המשטר, כמו שאתה יכול לעשות זאת לגבי צפון קוריאה, אבל זו היתממות.

          ד. הבעת' מקבלת 98% מהקולות בסוריה כבר הרבה זמן. במצב כזה הדעת נוטה להניח שהיא צריכה לקיים משטר אימים שנשען על כוחות ש.ב. נרחבים, זה דיי מסתדר עם הדימוי המערבי. איך זה מסתדר עם שלך?

          • סוסו הגיב:

            א. הוא חלק מכמה סרטונים שיצאו באותו זמן בנסיון לזעזע את העולם לפעול. המכנה המשותף הוא שברגע שנשקפת סכנה אמיתית לקורבן הסרט נחתך, שזה מאד תמוה בהתחשב במניע של הסרטים. תעשה חיפוש בגוגל ותראה ניתוח של הזיוף בסרט הזה ובאחרים (בעבר כששמתי פה לינקים נחסמתי אוטומטית).

            ב. תקרא שוב. יש שני פרמטרים. לא רק אחוז האזרחים, אלא גם יחס ההרוגים. חצי מההרוגים הם בצד המשטר.
            צה"ל אף פעם לא ינהל מערכה בסביבה אזרחית שגם נהרגים בה הרבה ישראלים, והוא גם נזהר לשמור על יחס אזרחים-לוחמים של 1:1. אי אפשר להכחיש את זה, ואין דרך אחרת לפרש אותה חוץ מזה שצה"ל פחות מאופק מהצבא הסורי.

            ג. מצאת אותי איפשהו מסתמך לדיווחים של המשטר הסורי? ברור שאני לא. אני מטיף פה חצי שעה על חשיבות ההסתמכות על מקורות אמינים ובלתי תלויים, אז באמת נראה לך שאני אלך לתשרין?

            ד. טענתי שהמשטר הסורי דמוקרטי וחופשי? רק אמרתי שהצבא הסורי לא מבצע טבח.

            ה. אתה מאד תמים לגבי אמינות התקשורת המערבית. זה שהיא חופשית לא עוזר הרבה כי היא מונעת רווחים ולכן לא יכולה לממן מחקר אמיתי. הם פשוט מפרסמים מה שבעלי אינטרסים מזינים אותם, כל עוד זה ימכור. כמעט כל הדיווחים הבטחוניים בארץ מגיעים מצה"ל בתאום עם הצנזור, וכמעט כל הדיווחים השערורייתים על העולם הערבי/מוסלמי מגיעים מארגונים ציוניים/נאו-שמרניים.
            סתם ככה דוגמה כדי שתבין את גודל הפער: איראן לא מפתחת נשק גרעיני…

            • עמית הגיב:

              אם מישהו הורג 3 אנשים, 2 אזרחים וחייל שהיה ביניהם, אז נכון, הוא סך הכל הרג 66 אחוז אזרחים ו33 אחוז מחבלים.

              אם מישהו הורג 50 אלף אנשים, 30 אלף מהם אזרחים ו20 אלף מהם חיילים, הוא סך הכל הרג 60 אחוז אזרחים ו40 אחוז חיילים.

              מה שאתה בא ואומר זה שהשני יותר טוב כי האחוזים שלו (כביכול) יותר טובים. זו השוואה מארץ הבולשיטים.

              • סוסו הגיב:

                אני לא חושב במונחים של טוב ורע. כל מה שאני עושה זה מנסה למדוד רמת איפוק של צבא שלוחם בתוך אוכלוסיה אזרחית.

                ובהקשר הזה חשוב לא רק אחוז האזרחים ההרוגים אלא גם יחס ההרוגים בשני הצדדים. המשטר סופג אבידות במידה זהה לזו של המורדים.

                זה מצב מאד נדיר במצבים כאלה (צהל למשל בחיים לא היה מאפשר מצב כזה), ולכן אני קובע שצבא סוריה יותר מאופק מצה"ל.

                באמת לא מאד מסובך.

                • עמית הגיב:

                  הנחות היסוד, הנתונים, וההשוואות שלך חסרי שחר, ולכן כך גם המסקנות שלך.
                  צבא סוריה לא "מאופק", הוא רצח למעלה מ-40 אלף איש. אבדות הצדדים לא "מאוזנות" – גם לפי ההערכות הכי מחמירות פחות מ20 אלף מההרוגים הם אנשי המשטר ולמעלה מ40 אלף נרצחו על ידו. הצבא הסורי לא מעלה אף יותר את קצב הרצח והקטל לא בגלל שהוא מאופק (כבר רצח למעלה מ-40 אלף איש), אלא פשוט בגלל שהרג ברמות גבוהות אף יותר ייחשבו בצדק כג'נוסייד בהתרחשות וזה יגרום להתערבות בינלאומית.

                  • סוסו הגיב:

                    קודם כל לא מכיר את "ההערכות הכי מחמירות של 20000", אנא שתף.

                    למה בדיוק בצד המשטר הם "הרוגים", ובצד המורדים הם "נרצחים"?

                    סתם כדי שאני אבין איך אתה חושב, נגיד שזו הייתה מלחמת אזרחים במדינה עם צבא יחסית מאופק, כמה הרוגים היית מצפה לראות בצד המורדים מול 20000 הרוגים בצד המשטר?

                    לגבי המוטיבציות לאיפוק: ברור שלחץ בינלאומי הוא פקטור, אם כי לדעתי זה יותר מתוך רצון לשמור על לכידות העם סביב המשטר וכדי להציג מראית עין של עליונות מוסרית נגד "הטרוריסטים". אבל אין לי עובדות חזקות לכאן או לכאן, אז לא אתיימר.

            • אמיר הגיב:

              א. אין לי כח לבחון את הטענות שלהם, ירדתי מזה. אתה מחזיק באותה דעה לגבי כל הסיפורים על הילדים שנחטפו ונרצחו בכלא וכד'? שם יש גופות.

              ב. למה אתה מחליט שנתוני המקרו האלה מעידים על איפוק של הצבא? ומהם המקורות האמינים והבלתי תלויים שמהם אתה מקבל את הנתונים?

              ג. כשאין חופש עיתונות משטרים נוטים להיות הרבה יותר ברוטליים – אתה מסכים עם הקביעה הזאת? יש לך סיבה להאמין שהמתאם הזה לא קיים כאן?

              ד. מי שמתעניין בנושא יודע שאיראן לא מפתחת נשק גרעיני (לפחות בגלוי) אלא יכולות וטכנולוגיות גרעיניות שמאפשרות לפתח נשק כזה בזמן קצר, זה פורסם גם בארץ.

              • אמיר הגיב:

                ועוד משהו – סליחה על הנימה בהודעה הראשונה. לא במקום ומסתבר גם לא נכון, אני כבר מאמין בכנות העמדה שלך.

              • סוסו הגיב:

                א. לא מכיר את הסיפור הספציפי, אבל ככלל יש הרבה מעשי זוועה משני הצדדים, ויש הרבה מעשי זוועה מפוברקים (בעיקר מצד המורדים). אבל אין מדיניות של המשטר לבצע טבח או רצח-עם. להיפך.

                ב1. באופן כללי עימותים א-סימטריים נוטים להסתיים בהרבה יותר אבדות לצד החלש צבאית (הם מנצחים על מוטיבציה, לא על גרימת אבדות). השוויון במספר האבדות הוא לא אופייני ולהבנתי מצביע על איפוק של הצבא הסורי.

                ב2. מקורות טובים הם ארגונים בינלאומיים שפועלים בשטח, וכל פעם ששני הצדדים מסכימים על עובדה.

                ג. מסכים עם הקביעה הכללית, אבל זה פשוט לא המקרה הספציפי. להבנתי הסיבה היא מלחמה על דעת הקהל הסורית (להראות עליונית מוסרית נגד "הטרוריסטים") ופחד מפעולה בינלאומית.

                ד. אתה אומר את זה כאילו זה טריוויאלי בעוד שהקו התקשורתי הוא "שוקדת על פיתוח פצצה". אני חושב שמספר הישראלים שמבינים שלאיראן לא תהיה פצצה גם עוד עשר שנים קטן מאחוז. זה בדיוק מה שרציתי לטעון על העליבות של "תקשורת חופשית".

                • אמיר הגיב:

                  אתה כותב בלוג או משהו? אתה יכול להפנות אותי למידע שמביא אותך למסקנות האלה?

                  • סוסו הגיב:

                    בינתיים אין בלוג…
                    אתה מתכוון למידע על סוריה או איראן?
                    מקום טוב להתחיל בסוריה זה הדף של מלחמת האזרחים בויקיפדיה (באנגלית!), עם המקורות שמצוטטים בו.
                    אני למדתי הרבה גם מלעבור ביו-טיוב על הסרטונים שמגיעים מסוריה, ודיווחי חדשות של כתבים שנמצאים בשטח (תוך שמנקים את ההטייה של מי שמפעיל אותם או מארח אותם).
                    וסתם בשביל לאזן את התקשורת המערבית, אפשר לראות דיווחים של RT וראיונות עם אסד.

  10. מאפיהו הגיב:

    לצערי סוסו מדגים לא מעט את רקב התרבות הערבית, להרוג ערבים זה סבבה כול עוד ערבים עושים את זה, לא פלא שיש לא מעט גזענים במערב שמסיקים מסקנות לא נכונות שהדם הערבי זול ולכן לא נורא אם גם המערב יתחיל לטבוח בערבים.

  11. dervney הגיב:

    רבים מחכ"י מרצ נפגשו עם הדיקטטורים הרצחניים באזור. במיוחד בולט ביילין שנפגש רבות עם הדיקטטור הירדני ועם בכירים במשטר מובארק.

    מרצ כמובן לא מדברת בשתי שפות, היא מעולם לא גינתה את הדיקטטורות הפרו-אמריקאיות השכנות, לא בעברית ולא בערבית וגם לא באנגלית.

    האם במובן הזה מרצ עדיפים על חד"ש?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אני לא חושב שאיזשהו פוליטיקאי בישראל, מימין, משמאל, מלמעלה או מלמטה, גינה אי-פעם את המשטר הסעודי, שהוא בו-זמנית גם דיקטטורי, גם דתי קיצוני וגם משמש כארנק פתוח לשלל ארגוני טרור.
      אני גם לא הייתי מצפה מאיזשהו פוליטיקאי בישראל לגנות את המשטר הסעודי. יש כאן עניינים חשובים יותר לעסוק בהם.

    • מאפיהו הגיב:

      וחלקים גדולים מהשמאל המערבי בשנות המלחמה הקרה לא גינו את הדיקטטורות הקומוניסטית אז ההתחסדות שלך מגוחכת, מעבר לכך ברור שמר"צ לא תמכו בדיקטטורות הערביות אלא רק רצו להגיע איתם להסדר שלום בהיעדר פרטנר אחר אלא אם כן אתה רואה איזשהו משטר ערבי ליברלי באופק, אהה אתה לא רואה מפתיע ממש נקסט.

    • עמית הגיב:

      אתה משווה את הדיקטטורה של מובארכ, עבד-אללה ופאהד, למידת הרצחנות של אסד? תזכיר לי כמה רבבות אנשים כל אחד מהם רצח בשנתיים של עבודה?

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ובעניין הסרטון: אני לא ממש מבין על מה המהומה.
    בסדר, ש"ס אינה אוהבת לא-יהודים. זה אינו חדש, ומותר לה לא לאהוב אותם.
    הנישואין בישראל נמצאים בסמכות המוסדות הדתיים. גם זה לא חדש, וההסדר הזה קיים הרבה לפני 1984.
    אילו היה כאן שיח ממשי לגבי הפסקת ההסדר הזה, סביר להניח שש"ס הייתה מתנגדת בתוקף. אבל אפילו זה אינו המצב.
    מה שהסרטון מתאר הוא ניסיון של מפלגה מסוימת ("… ביתנו") ליצור מסלול גיור שיהיה למעשה פיקטיבי. לא רק שזכותה להתנגד למסלול כזה, אלא גם אני, חילוני אוכל שרצים, ממש לא מעונין בקיומו. רבאק, זה לא שמרינה הנ"ל צריכה לזייף יהדות כדי להימלט על נפשה. כרטיס טיסה ושלושה לילות במלון בקפריסין עולים קצת פחות משכר המינימום והרבה פחות מעלותה של חתונה ממוצעת. נכון, המצב בישראל מבחינת דיני האישות אינו תקין. זו אינה סיבה לזייף המרת דת או להתנגד למאבק בזיוף כזה.
    אה, וזה שהחתן המיועד למד על מוצאה ועל דתה של הכלה רק מתחת לחופה זו סתם היפרבולה. אתה לא באמת מצפה מתשדיר פרסומי של חצי דקה למורכבות עלילה, נכון?

    • מני זהבי הגיב:

      זה הייתי אני.

      • גלינה הגיב:

        אני רואה סיבה לזייף את הדת – זה יותר זול מהמצב הנוכחי בו מרינה מחוייבת לשלם מאות שקלים לש"ס עבור פקסים לחו"ל שיאשרו את מה שמשרד הפנים כבר בדק.

        לגבי ההשוואה שלך לחתונה ממוצעת, זה פשוט מגוחך. בחתונה ממוצעת אתה משלם כדי להכיל בה את האנשים שאתה רוצה כחלק מאחד הרגעים המאושרים בחייך. בטיסה לקפריסין, אתה מתחתן לבד. במקרה הטוב – למשפחה מדרגה ראשונה יש כסף להגיע. או שאתה מציע את הפתרון של רוב חוג מכריי – גם חתונה בקפריסין וגם חתונה ממוצעת? שנייה, אני מתקשרת לבקש העלאת שכר.

        • מני זהבי הגיב:

          אני מבין שאין לך קרובי משפחה שבקושי זוכרים את קיומם, אבל צריך להזמין אותם לחתונה כי אחרת הם יטרחו להזכיר לך את קיומם ויריבו אתך במשך שנים. אם כך, מצבך טוב.
          וברצינות: החתונה בישראל של שנות ה-2000, בדרך כלל, היא מופע ראווה צרכני שלחלק ניכר מעלותו אין שום הצדקה עניינית. זכותם של הזוגות הנישאים לעשות את זה, אבל זה עדיין מטומטם. אם חלק קטן מעלות החתונה ילך על מימון של טקס צנוע בעירייה שכוחת-אל בקפריסין, אני לא רואה בזה אסון גדול. לעזאזל, עשיתי את זה בזמנו עם אשתי (לא בגלל שהייתה לנו בעיה להוכיח את מוצאנו היהודי אלא בגלל שלא רצינו להתעסק עם הרבנות הרשמית).
          אם אדם רוצה בכנות להמיר את דתו, אני לגמרי בעד לעזור לו. אבל אם כל מה שהוא רוצה זו תעודה שתעזור לו לחסוך כמה זלוטס, שלא ייעלב אם אחרים צוחקים עליו.

          • עדו הגיב:

            אתה באמת חושב שהבעיה בסרטון הוא עניין החתונה?
            ש"ס חושבת שאם יצאת לעולם מרחם של אישה יהודיה הרי שאתה 'משלנו' ואם יצאת מרחם של גויה אז אתה לא. זו גזענות בדיוק כמו זו של אנטישמים רק שאצלם ה'משלנו' היה הפוך.
            אבל אתה צודק לגבי הגיור המזויף, באמת צריך להפסיק עם זה – בכלל. לא הגיוני שאנשי דת יקבעו לנו מי שייך ללאום היהודי ומי לא.

          • גלינה הגיב:

            מני, אני שמחה שזכותי לפצוח במופע ראוותני מותנית ביהדות שלי.

            אבל תסביר לי מה הקשר להמרת דת? הרי אם הייתי נוצריה או מוסלמית יכלתי להתחתן בארץ. או לעבוד בשבת מבלי לגרום למעסיק שלי לחטוף קנס.

            • מני זהבי הגיב:

              @עדו: ככל שאני מבין, ש"ס אינה שוללת את הגיור באופן כללי (אילו הייתה שוללת, זו הייתה חתיכת רפורמה דתית). היא רק יוצאת נגד מה שאנשיה רואים — בצדק או שלא בצדק — כגיורי-בזק פיקטיביים. דרך אגב, ככל שאני מבין הם לא ממש צודקים בראייה הזאת. אבל זו כבר שאלה אחרת.
              דרך אגב, אני לא חושב שמישהו צריך לקבוע באופן רשמי מי שייך ל"לאום היהודי". למדינה יש אזרחים, זכותם להתחתן, להתגרש, להמיר דת, וכיו"ב, ושכל אחד מהגורמים שעשויים לגלות עניין במידת ההשתייכות של אותם אזרחים לקבוצה היהודית — אנשי דת, סוציולוגים, וכו' — יאמץ לצורך העניין איזו הגדרה שהוא רוצה.

              @גלינה: מה?
              מישהו מתנה לך להפיק מופע לכבוד חתונתך, יום ההולדת שלך, או כל דבר אחר, בהשתייכותך לדת היהודית?
              זה לא שאני מצדיק את המצב הקיים. אני רק חושב שמידת העוול שהוא גורם לאנשים שאינם מוכנים להתחתן אצל הסמכות הדתית הרשמית (אני וזוגתי בתוכם) היא נסבלת בהחלט.
              אני לא רואה סיבה לזייף השתייכות דתית כדי להשתחל בכל-זאת להסדר המאובן הזה, ואין לי שום סימפטיה למי שכן מזייף את דתו לשם כך (בהנחה ואכן מדובר בזיוף).

              • גיל ב' הגיב:

                זה נראה לך נסבל שמישהו כמוני שנולד בארץ וחי פה כל חייו לא יכול להתחתן כאן אבל שני עולים חדשים שהגיעו לכאן לפני יומיים כן יכולים? ברור שלא מדובר כאן בדיני נפשות וברור שיש "פתרונות" כמו קפריסין או (במקרה שלי) פראג (פיתרון לא זול בכלל). אבל למה שלא נלך גם לכיוון ההפוך? למשל אני אפסיק לשלם מסים למדינה. העוול שייגרם למדינה הוא יותר מנסבל. הם לא ירגישו בכלל שחסר להם כסף. הם לא מכירים בי, אני לא אכיר במס הכנסה. אני אשלם לצ'כיה במקום. נראה לך שהמדינה תקבל את זה? כל הארץ רעשה על פרשת תרומות הדם של האתיופים אבל לאף אחד לא מזיז שהמדינה מתייחסת לאזרחים כמוני וכמו רבים אחרים כאזרחים סוג ב'. זה נחמד שאתה בחרת לסוע לקפריסין מיוזמתך אבל התחושה היא אחרת לגמרי כשאתה חייב לעשות זאת. ואם המדינה לא מסוגלת לספק את השירות הבסיסי הזה, היא יכולה לממן לזוג טיסה לקפריסין. איך אתה חושב היה דרעי מגיב אם המדינה לא היתה מוכנה לחתן יהודים ממוצא מרוקאי ושולחת אותם להתחתן בחו"ל?

              • גלינה הגיב:

                מני, כמו רבים במגזר שלי, אני יהודייה-שרדינגר. לפי משרד הפנים כן לפי הרבנות – שלמי בקשיש ונגיד שכן.
                אני אצטט את ארוסי הטרי בקשר לזכותי לעבוד בשבת מבלי לגרור קנס למעסיק:
                "הרי לא יעלה על הדעת שנתיר בטעות ליהודיה לעבוד בשבת, ולא יעלה על הדעת שנתיר לספק יהודיה להתחתן עם יהודי."

                זה נראה לך הגיוני שבגלל המצב הזה אני אצטרך להטיס אנשים לקפריסין, מחוץ לארץ אזרחותי?

                • מני זהבי הגיב:

                  @גיל: אתה מנסה להתפרץ לדלת פתוחה. אני לא תומך בסטטוס קוו החוקי בעניין דיני האישות. אני רק חושב שמידת העוול הגלומה בסטטוס קוו הזה היא נסבלת לגמרי, ושינויו הוא נושא בעל חשיבות משנית. ד"א, אני מקווה שלא תופתע לגלות שלא מעט אנשים במדינת ישראל נוקטים בכל מיני טריקים ע"מ להימנע מתשלום מס. כמה חברות גדולות אף הגדילו לעשות ונמנעו במשך שנים מלמשוך רווחים במיליארדי שקלים כדי לא לשלם עליהם מס. מה שכן, אותן חברות (רובן רב-לאומיות) אינן ששות לשלם מס גם למדינות אחרות מלבד ישראל.

                  @גלינה: אין לי מושג למה את צריכה להטיס לקפריסין מישהו מלבד ארוסך הטרי. תתחתני שם, תנפיקי תעודה מתאימה, ותחגגי אח"כ את העניין איך שאת רוצה באולם השמחות החביב עלייך בישראל.
                  לגבי העבודה בשבת, אני לא בטוח שהיית רוצה שיתנו למעסיק שלך להעסיק אותך בשבת כאוות נפשו. כלומר, אולי בהתחלה היית רוצה, אבל יש סיכוי טוב שאחרי כמה שנים תגלי שעל-מנת לגמור את החודש את חייבת לעבוד גם בשבת, הכל מבחירתך החופשית כמובן.
                  אם כבר מדברים על זה, חוקי העבודה בישראל, והמדיניות הכלכלית של הממשלה באופו כללי, גורמים עוול להרבה יותר אנשים מאשר הסטטוס קוו בתחום דיני האישות.

                  • סלבה הגיב:

                    אני מניח שהויכוח שלכם מסתכם בזה שמני חושב שזה לא נורא כל כך שישראלים לא יהודים צריכים לטוס לחו"ל כדי להתחתן וגלינה וגיל חושבים שזה *כן* כזה נורא.

                    וכל הצדדים כמובן מסכימים שהמצב הקיים הוא מעפן ולא צודק.

                    אני, דרך אגב מסכים עם גיל. אם המדינה לא מוכנה לחתן אותי פה, שהמדינה תתן חלק מהמיסים שאני משלם כל חודש יפה מאד ואני אסע להתחתן איפה שכן מותר לי. כמובן שזה ועוד דברים רבים אחרים לא יקרו אז כנראה עדיף שאני אבין את הרמז.

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      המצב אכן מעפן, אבל קל יותר לזעום על הצגה מתנשאת של כלה רוסיה בתשדיר בחירות מטופש (תוך יצירת תהודה לתשדיר הזה שיוצריו לא שיערו בחלומותיהם הרטובים) מאשר לדבר על למה היא בכלל צריכה את הכוכבית-גיור הזאת. בעצם, אני חושב שהיא לא ממש צריכה, גם במצב המעפן הנוכחי.
                      מצד שני, אתה לא באמת רוצה שהיקף המסים הנגבים ממך ע"י המדינה יהיה תלוי בהיקף השירותים שהמדינה מספקת לך. לפי רמת התגובות שלך, סביר להניח שאתה מבין למה גישה כזאת היא ירייה עצמית ברגל לא רק עבורך אלא גם עבור משהו כמו 90% של תושבי המדינה הזאת, ללא הבדל מוצא, דת ומין.

                    • מני זהבי הגיב:

                      אוף, לעזאזל עם העוגיות האלה…

                  • גלינה הגיב:

                    מוקדם יותר אמרת ששהות בקפריסין עולה בערך כמו חתונה ממוצעת בארץ. שאלתי אותך אם אתה רומז שכדי לחגוג, אני צריכה את שניהם. אני מבינה שהתשובה היא "כן"

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      אמרתי שהשהות בקפריסין עולה *הרבה פחות* מעלותה של חתונה ממוצעת בארץ.
                      מה לעשות, אני עדיין זוכר את התקציב של החתונה שלי ושל ההוצאות הנלוות 🙂

                    • גיל ב' הגיב:

                      ברור שיש עוולות גדולות יותר אבל עדיין, לא מדובר רק בצד המעשי אלא גם בצד ההצהרתי. אם לא הייתי ישראלי והייתי עולה לארץ עם אשתי כזוג נשוי, היינו מקבלים תעודת זהות ישראלית ומוכרים כנשואים באופן מיידי. בגלל שנולדתי בישראל הייתי צריך להתחתן בחו"ל ועדיין אני צריך לרדוף במשך שנים אחרי משרד הפנים כדי שאשתי תקבל תעודת זהות. מה אני אמור להסיק? אולי כדאי לי לוותר על האזרחות הישראלית שלי ולבוא לכאן בתור עולה חדש?

                      ושוב, אם היתה עוברת החלטה שיהודים ממוצא מרוקאי לא יכולים להתחתן בארץ, מה נראה לך היתה תגובת ש"ס?

          • שאול סלע הגיב:

            לאומיות יהודית היא השתייכות לקהילה מדומיינת.אני שונא ציונות

            ההגירה מברה"מ שהובאה לכאן בכחש ובמרמה הצמיחה את אלכס מילר,פאינה קירשנבאום ,אנסטסיה מיכאלי וזאב אלקין.לכל אלה יד ורגל בהשלטת דיקטטורה לפי הדגם של ברז'נייב.

            • גלינה הגיב:

              ואת נינו אבסדזה שפנתה לרובינשטיין בבקשה לפסול את התשדיר.

            • מני זהבי הגיב:

              כל לאומיות היא השתייכות לקהילה מדומיינת. למעשה, גם הנאורות היא סוג של השתייכות לקהילה כזאת, ועוד מספר תופעות חברתיות שאבים מאתנו רואים אותן כמובנות מאליהן.
              לגבי העליה מבריה"מ שהובאה לכאן בכחש, נראה שאתה מעריך הערכת-יתר את מידת הכחש הזה. סביר להניח שחלק גדול מעולי בריה"מ לשעבר היו מעדיפים להגיע לארצות אחרות; לא סביר שאותן ארצות אחרות היו מוכנות לקלוט אותם. ארה"ב נהגה להעניק ליהודי בריה"מ אשרות פליט ביד נדיבה כל עוד מספר היהודים המעוניינים להגר אליה עמד על כמה אלפים בשנה (20-30 אלף גג). כאשר מספר המהגרים הפוטנציאליים התחיל להיות מוערך במאות אלפים בשנה, שלטונות ארה"ב גילו יכולת מפתיעה לתת לישראלים לשכנע אותן לסגור את השערים.
              לא שהמניעים של שלטונות ישראל בעניין היו טהורים. הם לא. למעשה, אחד ההרגלים המקוממים של התנועה הציונית מראשיתה ועד ימינו הוא הבטחון של ראשיה בכך שיש להם זכות ויכולת לקבוע, כמה אנשים ומאיזה סוג יהיו נתונים לשלטונם. זה מוצא ביטוי בכל מיני מקומות — למשל, באובססיה הדמוגרפית המלווה את שאלת היחסים בין ישראל לפלסטינים. אם יש איזשהו גורם שעשוי להוציא קצת אוויר מהבטחון הציוני הנ"ל, אני נוטה לראות אותו בחיוב. ההתעקשות של רבנים חרדים להקשיח את תנאי הגיור — בניגוד למה שגורמים מסוימים מהסוג של ליברמן יכולים להגדיר כ"צרכים לאומיים" — עשויה להיות גורם כזה. אם כי זו אינה סיבה בעיני להתנגד להפרדת הדת מהמדינה אם שאלה זו תעלה אי-פעם בקרוב על סדר היום.
              ד"א, לגבי אבסדזה, אני מעריך אותה, אבל פסילת התשדיר של ש"ס היא פגיעה ברורה ובלתי-מוצדקת בחופש הביטוי.

              • שי ל הגיב:

                מני אחד הסעיפים לפסילה הוא הסתה לגזענות. חופש הביטוי חשוב מאוד אבל גם חשוב לחברה לקבוע איזה חופש ביטוי מותר ב*תשדירים רישמיים* שמומנים בחלקם על ידי כספי המיסים שלנו.
                לא מדובר על חופש הביטוי האישי שמוגבל אלא קביעת גבולות למה המדינה מוכנה לממן ומה לא.

                • מני זהבי הגיב:

                  נהדר. אז מחר המדינה תחליט שהיא לא מוכנה לממן תשדירים הפוסלים את קיומה כמדינה יהודית (ודמוקרטית), או תשדירים של מפלגות שאין בשורותיהן ח"כים מכהנים (כי ממילא כמעט כל המפלגות האלה אינן עוברות את אחוז החסימה, רצוי לצמצם את מספר המפלגות למען הגברת המשילות, וכיו"ב).
                  המדרון בתחומים האלה הוא לא חלקלק, הוא כמעט אנכי. הדבר האחרון שקבוצות מיעוט צריכות — והשמאל בישראל הוא קבוצת מיעוט מובהקת, למי ששכח — זה לשלול את הלגיטימיות של התבטאות בלתי-קונסנסואלית.

                  • יהושאפט הגיב:

                    אני גם חושב שפסילת התשדיר היא לא ראויה. אנשים צריכים לראות עם מי יש להם עסק.

    • אלכס ז. הגיב:

      העניין הוא לא שאלת הגיור אלא, כפי שגורביץ ציין, הגזענות הבוטה של ש"ס. הרוסים מוצגים כעילגים, זרים ואפילו כסכנה דמוגרפית.
      תאר לך מה היה קורה אם ליברמן היה מציג את ז'וז'ו חלסטרה כמצביע טיפוסי של ש"ס.

      • מני זהבי הגיב:

        זרים? ברור שעבור קהל מצביעי ש"ס הם זרים. אני בטוח שגם דוברי רוסית אינם מתים על בני עדות המזרח.
        עילגים? בחייאת. עניין בסיסי של אפיון דמות. האם מישהו באמת מסוגל לחשוב שמרינה אינה יודעת לומר "כן" בעברית, אבל יודעת לומר משפטים מורכבים יותר (של 3-2 מילים, לפי הסרטון)? להפך: היא משחילה מילים בסיסיות ברוסית, שסביר להניח שמוכרות אפילו לערס המצוי, כדי שהלז יבין בדיוק במי מדובר (ולא יחשוב חלילה שהיא איזו שוודית מקיבוץ).
        סכנה דמוגרפית? סוג של. כל שיח ההתבוללות הולך עם זה. אבל בסרטון לא נאמרת שום מילה על דמוגרפיה. לדני דנון ולמירי רגב (לא מש"ס, בפעם האחרונה שבדקתי) יש מה ללמוד.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          חצי מהמזרחיים החילונים בסגנון-שס שאני מכיר (בית כנסת וקידוש בשישי, כדורגל ומנגל בשבת) נשואים לרוסיות.

          • מני זהבי הגיב:

            מזרחים בסגנון ש"ס זה כמו רוסים בסגנון ליברמן?
            אני לא חושב שכל ישראלי דובר רוסית שאני פוגש הצביע או יצביע לליברמן, גם אם הוא מבטא דעות ימניות. כנראה גם אין סיבה להניח שכל מזרחי שעושה קידוש ביום שישי בערב יצביע ש"ס.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              נראה לי שלא הבנת אותי (וגם ענית לא לעניין). מזרחיים מסורתיים הם בדיוק קהל היעד של שס והם קבוצה די מוגדרת מבחינה סוציולוגית. לא אמרתי שהם בפועל מצביעי שס (אלה שיש לי בראש דווקא מצביעים ליכוד). זה הקהל שהתשדיר מנסה לפנות אליו (הוא לא מיועד לחרדים שלומדים בישיבות נכון?) והטענה שלי שהיחס של האלקטורט הזה לעליה הרוסית הוא אמביוולנטי לכל הפחות.

              לשאלתך, אפשר להגדיר טיפוס סוציולוגי של רוסי ימני לאומן שהוא בהחלט אלקטורט יעד של ליברמן. מעניין לדבר על מגמות בקבוצה הזו (ועושה זאת ש.ב. מעבר לכביש) למרות שהם לא מצביעים כאיש אחד.

              • מני זהבי הגיב:

                ככל שאני מבין, גם בין מזרחים מסורתיים יש דרגות שונות של זיקה לדת. מאלה שאני מכיר, חלק מעריצים את בני הישיבות החרדיות, וחלק רואים בהם אוכלי חינם.
                אבל זה בעצם לא כ"כ משנה. חזקה על אנשי הפרסום של ש"ס שהם מכירים את נפש הציבור שלהם. אם הם אינם מכירים אותה, אז ייתכן והם פספסו עם התשדיר הזה — אפשרות שסך הכל תמצא חן בעיני, כי אני ממש לא תומך במפלגה הזאת.
                מה שאני אומר הוא שאני לא רואה בתשדיר הזה שום דבר שצריך לזעזע את אמות הספים או לגרום להוקעתה של ש"ס מהשיח הפוליטי. אם כבר מחפשים משהו כזה אצל ש"ס, ההסתה של אלי ישי נגד מבקשי המקלט היא מועמדת טובה יותר.

        • אלכס ז. הגיב:

          והדמות מאופיינת כעילגת! ברור שמצביעי ש"ס יודעים שרוסים יכולים להגיד יותר משתי מילים, הם גם יודעים ששמאלנים הם לא סרטן תרתי משמע ושפצצת אטום על עזה תהרוג גם אותם. זה לא משנה. אפיונים ואמרות מהסוג הזה מבססות את היחס *הראוי* (אליבא דש"ס) לאותם אנשים, או בקיצור, גזענות.
          למה אתה מגן עליה?

          • מני זהבי הגיב:

            אתה חושב שהדמות של הכלה מאופיינת כעילגת. אני חושב שהיא פשוט מאופיינת כבחורה ממוצא "רוסי" (תאורטית היא יכולה להיות גם ממולדובה; אני לא חושב שמישהו בצוות הפרסום של ש"ס יודע איך אומרים את המילים הרלוונטיות ברומנית).
            האם יש בתשדיר הזה מסר גזעני? סוג של. כמו שבפרסומת שבה דוגמנית בביקיני נמרחת על מכונית (פרסומת לרכב, כן?) יש מסר סקסיסטי, אבל איש אינו דורש להסיר פרסומות כאלה מהמסך או להחרים את יוצריהן.
            אני מגן על זכותם של אנשים להיות גסי רוח וגזענים כל עוד הם אינם מגבילים את הזכויות של זולתם. אילו הביקורת על התשדיר הייתה עוסקת במהות ולא בדימויים (למשל, בביקורת על עצם הצורך בגיור לשם נישואין), הייתי מגלה יותר הסכמה עם הביקורת.

  13. מני זהבי הגיב:

    דרך אגב, רק לי נדמה שהמאבטח בסרטון הוא רמיזה לעברו של ליברמן כשומר בארים? נראה שבש"ס מתוחכמים יותר משרבים נוטים לחשוב.

  14. יהושאפט הגיב:

    גם אני לא מבין מה כל כך נורא בסרטון הזה. מאוד ממוקד ולעניין, עלילה נהדרת, משחק מצוין, אחלה פסקול (אם כי גובל באמת בגזענות; החתן אמנם בעל חזות מזרחית, אבל מוסיקה בערבית בחתונה? לא קצת הגזימו?) מופע נפלא של יעילות טכנולוגית, ובסוף יש סיכום: שומרים על המסורת היהודית, מצביעים ש"ס.

    וכבונוס גם רואים מהי בדיוק אותה מסורת יהודית.

    • מני זהבי הגיב:

      אני בטוח שאת הרעיון של להתחתן עם אנשים מהעדה שלך ולסלוד מנישואים עם אנשים מעדות אחרות לא המציאו היהודים. גם לא את הגלגל.

      • גלינה הגיב:

        *שיעול* נירנברג *שיעול*

        • מני זהבי הגיב:

          קחי משהו נגד שיעול (אומרים שתה עם דבש עוזר).
          איש אינו אוסר על נישואי תערובת, ואין מצב בעתיד הנראה לעין שמישהו יאסור עליהם. מה שיש הוא הסדר חוקי דפוק שמעניק למוסדות דתיים מונופול על דיני האישות בתחומי ישראל. אבל גם בארצות שבהן אין הסדר כזה, לנישואי תערובת לוקח הרבה זמן למוסס את הגבולות האתניים. לפעמים הרבה מאוד זמן.

          • עמוס הגיב:

            תלוי איזה גבולות אתניים. זה קיים במקומות גזעניים כלפי גזע שנחשב נחות, ויש מגבלות סביב עניין הדת והעדפות שנוגעות לשכבה סוציו-אקונומית. אבל אני לא חושב שלאום היה חשוב במיוחד. בתוך אירופה יש עמים רבים ושונים ולא היתה להם בעיה מיוחדת להתחתן זה עם זה.

            הצרה הספציפית של היהודים (ובעיקר האורתודוקסים, שזה הדבר היחיד שמחשיבים פה בארץ) היא שהם משתיתים את הלאום על דת מסתגרת שקשה מאוד להכנס אליה.

            זה ייצור פה בסופו של דבר (ואני יכול להבין למה ש"ס נלחמת בזה) שתי קבוצות של "יהודים" – לפי הדת (האורתודוקסית) ולפי הלאום (שיהדותם לפי הדת מוטלת בספק והם יצטרכו לייצר לעצמם זהות), בנוסף לקבוצת מיעוט לאומי של פלסטינים אזרחי ישראל ויהודים מהקבוצה הראשונה יעמדו בפני אותן סכנות של התבוללות שיש להם בחו"ל – כשהמדינה מאבדת פונקציה מרכזית שלה: לאפשר ליהודים להיות יהודים באופן דיפוליטיבי מקום שבו האוכל באופן דיפולטיבי כשר, השבת באופן דיפולטיבי נשמרת והילדים יגדלו בין יהודים ולא יהיו בסכנת התבוללות. זה גם מאוד נוח לחילונים, רוב הזמן – אבל זה יצטרך להשתנות – כי האלטרנטיבה היא להשאר סוג של גטו משודרג.

            • מני זהבי הגיב:

              מקומות גזעניים? לא רק. הנה הדוגמא הראשונה שקופצת לי לראש:

              http://en.wikipedia.org/wiki/My_Big_Fat_Greek_Wedding

              נכון שמדובר בקומדיה רומנטית ממוצעת, אבל סביר להניח שהיא משקפת מציאות חברתית מסוימת. הורי הכלה בסיפור הזה הם לא בדיוק גזענים, לפחות לא לפי המשמעות האמריקאית השכיחה של המילה. ובעיניהם לפחות, נישואי תערובת זה לא משהו מתקבל על הדעת.
              זה עוד בלי להזכיר את סוגיית נישואי התערובת במקומות בלתי-חשובים כמו מזרח ודרום אסיה (אזור שבו חי כשליש מכל האנושות, כן?).

          • גלינה הגיב:

            אכן אין איסור על נישואי תערובת. זה פשוט בלתי אפשרי פיזית.

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            יש איסור דה פקטו על נישואי תערובת. בני דת שונה לא יכולים להרשם לנישואין בישראל. אפשר לקרוא לזה איך שרוצים אבל זה בדיוק זה.

            • מני זהבי הגיב:

              איסור דה פקטו?
              מעניין מה היה לווילהלם פריק לומר על זוג מעורב יהודי-ארי שנישא, נאמר, בשוייץ ושב לחיות בגרמניה (במחילה מכבודו של גודווין, לא אני התחלתי עם ההשוואות).
              בלתי-אפשרי פיזית? ואללה. כשאני ואשתי נסענו להתחתן בקפריסין, הזוג שנקבע לו תור באותה עירייה נשכחת מיד אחרינו היה זוג ישראלי שבו החתן (עד כמה שהבנתי) לא היה יהודי לפי ההלכה, ואילו הכלה כן. אני מניח שהם פשוט לא היו קיימים.

              • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                לא ידעתי שקפריסין נמצאת בישראל.

                שנינו יודעים את העובדות: אי אפשר להתחתן בישראל אבל אפשר להרשם כנשוי אם התחתנת במקום (מוכר) אחר. אתה רוצה לעצום עיניים ולהגיד שזה לא איסור? שיבושם לך, תקרא לזה ״כזבובו״ מצידי. בפועל טקסי נישואין בין בני דתות שונות לא יכולים להתבצע בארץ על פי חוק.

                • מני זהבי הגיב:

                  לא, זה לא איסור.
                  כשם שאין איסור על תושבי נתניה (נניח) לקנות חמץ בפסח. הם יצטרכו להשקיע קצת מאמץ אם ירצו לקנות אותו (כי לבתי העסק בעירם אסור למכור), אבל בסופו של דבר הם יכולים לקנות כמה חמץ שהם רוצים.
                  אילו איזשהו מכולתניק חכמלוג היה מזייף את השתייכותו לדת הנוצרית על-מנת למכור חמץ בפסח, סביר להניח שרוב קוראי הבלוג הזה היו לכל היותר מגכחים.

                • גלינה הגיב:

                  למה אין כפתור לייק לתגובות?

                • יהושאפט הגיב:

                  יתרה מזאת – לפני מספר שנים היתה הנחיה (לא יודע מה קרה לזה מאז, לא מצאתי בגוגל לצערי) של משרד הפנים – כששר הפנים היה מש"ס – לא לתת תמצית רישום למי שרוצה להתחתן בחו"ל, ובאופן כללי להקשות על התהליך. זכור לי שספציפית דובר על נישואין באיטליה. בממסד האורתודוקסי מן הסתם מאוד לא מרוצים מכך שישראל חתומה על אמנת האג, אבל אין להם ברירה אז הם חיפשו לתקוע מקלות בגלגלים בצורה אחרת.

  15. קורא הגיב:

    רציתי להסב את תשומת-לבך, יוסי, ותשומת לב הקוראים לכך, שמוסיקת הרקע בתשדיר היא מוסיקה ערבית. וכאשר מגיע רגע השיא, לאחר ה'אישור', הערבית מתחזקת ומצטללת, "יא עריס מברוכ" וכן הלאה, הווה אומר לא רק המוסיקה אלא גם המילים. דומני שזהו היבט משמעותי (מכוון?) בתשדיר אשר דורש התייחסות.

  16. gig הגיב:

    ובכן, יוסי לא אוהב את חד"ש. יוסי אוהב את מר"צ. מה עוד חדש?

  17. סלבה הגיב:

    שילך לחפש השמנמן המזרחי של ש"ס. אני הייתי מנשק את הבחורה ההיא.

    כמובן שבמציאות אני הבחורה ההיא… רק שאני לא רוצה לשכנע אף אחד שאני יהודי ואני גם לא ממלא שמלת כלה כל כך יפה…

  18. שאול סלע הגיב:

    תשדיר של שס הוא כמו תפיסתו של ג'מאל זחאלקה בסרט "אשכנז" של הצעקות "מוות לערבים".

    ג'מאל זחאלקה

    ""האשכנזים לקחו לנו את פלסטין, לא המזרחים. לא אלה שאומרים 'מוות לערבים' הם אלה שלקחו לנו את הארץ. אלו שאמרו 'הבאנו שלום עליכם' , כל כפר ערבי באו וכבשו אותו"
    לפני 19 דקות · אהבתי ·

  19. בפלשת הגיב:

    אולי הטוב אשר יצא מזה הוא שילמדו כאן בישראל סוף-כל-סוף כי גזענות איננה שמורה לכהי עור בלבד.

    אולי.

  20. Alex_f הגיב:

    סוסו שלום
    למה יש לי תחושה שאת אירועי 1948 בא״י/פלסטין היית מפרש באופן הרבה יותר קטגורי כנגד היהודים ?

  21. תני גולדשטיין הגיב:

    מני, איבדתי אותך לגמרי. אתה מנסה לומר שש"ס לא גזענים, או שהם גזענים אבל זאת לא סיבה לפסול להם את התשדיר. לגבי הפסילה אני מסכים אתך; יש כל כך הרבה גזענות ונאציזם באינטרנט, ובטלוויזיה, ובפרסומות, ובמערכת החינוך, ובספר יהושוע, שתשדיר-הצואה הזה הוא לא ביגדיל ופסילה שלו רק תחזק את הפרנויה של הש"סניקים. אם אתה מנסה לרמוז, או להגיד, שש"ס היא לא מפלגה גזענית, נראה לי שאנחנו לא מדברים על אותה מפלגה, או שאתה טועה בהגדרת המושג. הם גזענים פר-אקסלנס, גזענים מהסוג האפל, הגלוי, הפשוט, הבוטה, הדוחה, האלים והנבזי ביותר. רואים את זה ביחס הנאו-נאצי שלהם לזרים, בהתלהבות שלהם מהרג ערבים, בתשדיר הזה, ובאינספור התבטאויות אחרות שלהם נגד רוסים, ובצורה מעודנת יותר – נגד אשכנזים, ואפילו בשם שלהם – התאחדות הספרדים. רואים את זה בהתעקשות האובססיבית שלהם להחזיק במשרד הפנים, ובמה שהם עושים שם: גירוש ילדים, הרעבת פליטים ומסתננים, ריסוק משפחות, הפחדה, הסתה, ושוב גירוש ושוב הסתה. אבל בואו נחזור שנייה לעניינינו, אתם יודעים, בחירות. יוסי, האם אתה אתנו עדיין? אתה קורא לחרם על ש"ס. מצדי, הייתי שמח לזרוק אותם מהכנסת. אבל בריאליה הפוליטית, בהנחה שהסקרים קרובים למציאות, אז אם יקרה נס ו-10% מהמצביעים יהפכו מ"טרם החליטו" או "לא רוצים להצביע" למצביעי עבודה, ועוד 2% יהפכו למצביעי מרצ, 1% נוספים יהפכו למצביעי ארץ חדשה ו-1% למצביעי דעם – זה יוסיף לעבודה משהו כמו 8 מנדטים ביחס לסקרים של היום (תוספת של 12 מנדטים ואבדן של ארבעה, במסגרת התכווצות כללית של כל המפלגות ביחס לסקרים הקיימים כדי לפנות מקום למנדטים הנוספים של עצמם) זאת אומרת, העבודה יקבלו משהו כמו 27 מנדטים, ולמרצ יהיו, נגיד, ששה מנדטים, פלוס, נגיד, שמונה מנדטים לציפיטפוט (במקום 10, כי העוגה כולה תתכווץ כדי לפנות מקום למערכניקים החדשים), פלוס שמונה של לפיד, עם תמיכה שקטה מבחוץ של 9 המנדטים של חד"ש, רע"ם ובל"ד (11-2, אנחנו עדיין ב-27+6+16+9+4=62 מנדטים – וזה, כאמור, אחרי נס אמיתי. במצב כזה, האפשרויות הן ממשלת איכס עם ש"ס ויהדות התורה, שבה העבודה היא הכינור הראשון, או ממשלת "אחדות" עם ביבי שבה העבודה היא הכינור השני. עכשיו תגיד אתה מה עדיף?

    • מני זהבי הגיב:

      קודם כל, אנחנו מסכימים לגבי חחוסר ההצדקה לפסילת התשדיר. זה כבר משהו.
      עכשיו, עד כמה ש"ס גזענית? היא גזענית במידה מסוימת. במדינתנו היהודית, הרבה מאוד אנשיפ (לא רק יהודים) רגילים לשפוט אנשים אחרים על-פי מוצאם. זה עצוב ומרגיז, אבל לא ש"ס המציאה את זה, ויוכיח העיסוק האובססיבי ב"דמוגרפיה" באינספור כתבות, מאמרים, כנסים, והשד יודע מה עוד.
      איזה סוג של גזענות נבזי יותר? לא יודע. אני לא מסמפט את ש"ס, אבל בתחילת העשור הקודם היו מספר שנים שבהן שרי הפנים של ישראל היו משינוי המנוחה (פורז) ומהעבודה (פינס). אני לא חושב שהמדיניות של משרד הפנים הייתה שונה אז באופן מהותי מזו תחת ישי (מה שכן, אז היו בישראל הרבה פחות מבקשי מקלט).
      הסתה נגד זרים? שוב, תלוי באיזה סוג של זרים מדובר. מבקשי המקלט – הקבוצה הפגיעה ביותר, ולכן גם הראויה ביותר להגנה — משמשים מטרה נוחה להסתה עבור כל מיני בעלי זקפה לאומית, החל מדנון ורגב (ליכוד) וכלה בבן-ארי (הגלגול התורן של כ"ך). אבל התשדיר המדובר אינו עוסק בהם. הוא עוסק באוכלוסייה שברובה המוחלט נהנית בישראל מזכויות אזרח מלאות. אז אם מפלגת ש"ס רוצה למנוע מאיזו מרינה סטיריאוטיפית כזאת לקבל אישור רשמי על הצטרפותה לעם היהודי (WTF? למה צריך אישור כדי להצטרף לעם?), אני לא רואה בכך אסון גדול. האם זה מגביר את השנאה העדתית בין המזרחים ל"רוסים"? יכול להיות, אבל הדרך להתמודד עם זה היא לא לצעוק עד כמה ש"ס נאצית (הלו, גודווין!) אלא להבהיר — קודם כל לעצמנו — שאין שום סיבה שאנשים מסוימים יקבלו זכויות-יתר על-סמך מוצאם. במצב כזה, גם לא יהיה למרינה שום צורך בכוכבית גיור (אלא לכל היותר צורך בגיור רציני אם ההכרה הדתית שלה מובילה אותה לכך). אבל אני לא רואה את זה קורה בישראל בשנים הקרובות, עם או בלי תשדיר אידיוטי כלשהו.
      לגבי הבחירות, אני לא מאמין בנסים. נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא. הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות מבחינת השמאל הוא שיקרה לנתניהו מה שקרה לגולדה אחרי בחירות 1973: קואליציה רחבה בכנסת, אבל מספיק בוז ציבורי כדי שהיא תקח את עצמה לפנסיה כעבור כמה חודשים. כיוון שאני לא מאמין שתהיה פה בקרוב מלחמה רצינית (בסדר הגודל של מלחמת יום כיפור), יש רק שני גורמים שיכולים להוביל למצב הזה: אי-יציבות מובנית של קואליציית נתניהו הבאה (כלומר, רצוי שהליכוד ביתנו ירד לאזור 30 מנדטים לכל היותר) ומשבר כלכלי רציני (בועת הנדל"ן כנראה כבר יש לנו; השאלה היא מתי זו תתפוצץ).

  22. תני גולדשטיין הגיב:

    אני ממש ממש ממש לא אוהד של אברהם פורז, כמי שסיקר את משרד הפנים בתקופת פורז, פינס ושטרית, אני יכול להגיד לך בוודאות מוחלטת שאלה היו שנים של אור גדול ביחס לזרים וללא יהודים. למעשה, כל הדברים הטובים המעטים שקרו כאן – ממתן אזרחות לאלפי פלסטינים שנשואים לישראלים, דרך מתן בריאות וחינוך לילדי העובדים הזרים, ועד איסור על ציד של בני אדם כדי לגרש אותם.
    לגבי הגזענות – אתה צודק, אבל יש הבדל בין לדבר בשפה מכובסת על "דמוגרפיה", ובין להגיד "הזרים מלוכלכים, מביאים מחלות, אונסים ישראליות וצריך להעיף אותם"
    ולגבי הרוסים – אני לא מסכים אתך. האוכלוסייה הרוסית הלא-יהודית סובלת מאפלייה וגזענות קשה, מקב"א נמוכה בצבא, דרך אפלייה לרעה בהשכרת דירות (שכל הרוסים סובלים ממנה), דרך שנאה והסתה שמופצים נגדם בריש גלי בתקשורת, דרך העובדה הפשוטה והמעליבה שהם לא יכולים להתחתן בחתונה שמוכרת על ידי המדינה אלא בינם לבין עצמם, ועד התעמרות מכוונת של פקידי המשרד הפנים בזוגות "מעורבים" של יהודים ולא יהודים שמתחתנים בחו"ל או סתם מגדלים ילדים יחד בלי להתחתן, כולל מאות מקרים של נשים לא יהודיות שגורשו אחרי שמישהו "נזכר" שהן זייפו מסמכים כדי להיכנס לכאן, או החליט שהן זייפו מסמכים בלי לבדוק ובלי להוכיח, רק אחרי שהן התחתנו עם יהודי וכנראה רק בגלל החתונה הזאת. את כל העוולות האלה ש"ס מובילה ביודעין ובריש גלי

    • מני זהבי הגיב:

      תקן אותי אם אני טועה, אבל חוק האזרחות והכניסה לישראל — אותו חוק שמונע אזרחות או תושבות ישראלית מבני זוג פלסטיניים (בין היתר) של אזרחי ישראל — התקבל בקיץ 2003, כלומר, בימי פריחתה של ממשלת שרון השנייה. יכול להיות שפורז הצליח להעניק אזרחות ישראלית למספר ניכר של פלסטינים בחצי השנה שקדמה לקבלת החוק, אבל הייתי רוצה לראות איזשהו פרסום על כך (ככל שאני זוכר את שרון, הוא לא היה מאפשר צעד כזה, שלא לדבר על אנשים כמו ליברמן ובני אלון שהיו אז בממשלה והיו מרימים קול זעקה מרה אילו הדבר היה קורה).
      אבל בוא נניח שפורז אכן היה גזען פחות מאלי ישי (הנחה סבירה למדי מבחינה פרסונלית). המערכת הפוליטית בישראל בנויה, כמעט לגמרי, על פוליטיקה של זהות, על חלוקה בין "אנחנו" ל"הם" וניסיון להשיג כמה שיותר פריווילגיות לצד "שלנו" על חשבון הצדדים האחרים. ש"ס היא אולי דוגמא בוטה לגישה הזאת, אבל לא היחידה ונראה לי שגם לא המשמעותית ביותר (למשל, אני חושב שאחרי הבחירות הקרובות נתניהו ינסה להקים ממשלה ללא ש"ס; גם אם יצליח, אני לא חושב שממשלה כזאת תהיה פחות גזענית כלפי ערבים או כלפי מבקשי מקלט אפריקאים).
      הבעיה בכל העיסוק הרשמי ב"דמוגרפיה" הוא שהפוליטיקאים בישראל משוכנעים שיש להם זכות לקבוע כמה אנשים ומאיזה סוג יחיו כאן. זה דבר שאסור להרשות לכל שלטון באשר הוא, כשם שאסור להרשות לכל שלטון באשר הוא "לצרוב את תודעתה" של קבוצה כלשהי של בני אדם. אם שלטון כזה מנמק את מדיניותו בכך שהוא אינו מעונין במפיצי מחלות או בכך שהוא רוצה לעודד "מגזרים יצרניים" בחברה, זו כבר שאלה משנית.
      לגבי אפליה נגד יוצאי בריה"מ לא-יהודים, מעבר לענייני המעמד האישי, אני לא מכיר את התופעות שאתה מדבר עליהן. אם הן קיימות, ודאי שצריך להיאבק נגדן. אבל, לדוגמא, קביעת קב"א בצה"ל אינה נמצאת בתחום סמכותו של שום גורם שקשור למפלגת ש"ס. אם התופעה שאתה מדבר עליה קיימת, יהיה מועיל מאוד אם יתפרסם איזשהו תחקיר בעניין. סביר להניח שזה יגרום לדרגים האחראיים בצה"ל מספיק אי-נוחות כדי לשנות את הנהלים בעניין. זה בוודאי יהיה מועיל יותר מלזעום על תשדיר בחירות.

  23. ארז הוכמן הגיב:

    יוסי, אתה טועה פה לגמרי. מי שאחראי על הסרטון הזה זה משרד פרסום חילוני למהדרין ומשרדי פרסום מוכרים שנאה תמורת כסף ביומיום. זה לא הרב עובדיה יוסף ישב וכתב את התסריט הזה.

  24. יעל הגיב:

    אוף טופיק –
    מה מסמלת העובדה שהכלה נראית כמו דוגמנית וגבוהה בשני ראשים מהחתן הנמוך, המזרחי והעממי למראה?
    זה סמל לרגשי הנחיתות המזרחיים של ש"ס? הוא נראה כמו דמות שקל להזדהות איתה? מה נסגר?

    וחוץ מזה, הנה תסריט אלטרנטיבי לתשומת לבו של הליכוד ביתנו:

    חייל צעיר, בלונדיני וחסון מנופף להוריו הגאים מהאוטובוס. המפקד הנמוך, שחור השיער, המזרחי, מתקשה בקריאת שמו הרוסי בעליל והארוך מאוד.
    "מה, אתה לא יהודי?!"

    החייל לוחץ על הפקס. "עכשיו כן. יאללה, בואו נלך להרוג ערבים".

    המפקד והחייל דורכים את נשקם ואצים אל הגבעות בחיוכים מלאי עזוז.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      נו, עוד אחת שחיה באנגליה ומשחררת את נפיחותיה עלינו. למה שלא תתעסקי באיי פוקלנד?

  25. מאפיהו הגיב:

    שלום יוסי,
    להווה יהא ידוע לך שמי שמופיע בתגובות כאן כ"מאפיהו" הוא מתחזה. יהיה נחמד אם תנקוט בצעדים הנהוגים אצלך לטיפול בטיפוסים כאלה.

טראקבקים/פינגבקים

  1. הרוסים ועדות המזרח: סיפור בהמשכים | חיים שרירותיים