החברים של ג'ורג'

משטר נתניהו נחשף במערומיו

בבוקר יום שישי האחרון הגיעו שכירי חרב של חברת BTS של אל"מ במיל' בני טל, ופירקו באלימות את "מגדל צדק", מאחז שהקימו אנשי התנועה החברתית על אדמות קיבוץ יקום. הקיבוץ דווקא רצה שהמאחז יישאר שם, מתוך תמיכה במאבק החברתי, אבל הוא קיבל פקודה חד משמעית ממנהל מקרקעי ישראל: המאחז חייב לעוף. אז עם שחר הגיחו הבריונים של טל, הכו את מי שהכו, הרסו את מה שהרסו, והלכו.

בישראל של בנימין נתניהו אין מקום למאחז מחאה, גם אם הוא מוקם על אדמה פרטית, בהסכמת הבעלים. כאן מיהר מנהל מקרקעי ישראל לפעול, והפעם – מותר לחשוד שבשל תמימותם של המוחים – לא היה מאבק משפטי שנמשך שנים. רשות העלתה דרישה; קיבוץ מבוהל, שמה הוא צריך צרות עכשיו, נכנע לה; ואז נשאר רק להזמין את שכירי החרב.

כמובן, אם המאחז הזה לא היה מוקם בשטח קיבוץ אלא על איזו גבעה גנובה בשטחים, משטר נתניהו היה עושה הכל כדי לוודא שהוא היה נשאר על מכונו. ראשית כל, הוא היה מחבר אותם מיד למים וחשמל, ושכירי החרב של טל היו נתקלים, בבואם, בכוח צה"ל נחוש להגן על התושבים. נתניהו היה מסביר שיש צורך בטחוני, שאין להעלות על הדעת שילדיהם של יהודים יאולצו, רחמונס, להשתחרר מעטיני ההורים ולגור הרחק מהם, שזו ארץ אבות, שהפלסטינים הם ממשיכי דרכם של הנאצים. הוא היה מעניק את כל האישורים, חוקיים או לא, בגניבה או בקריצה; הוא היה מטריד את בתי המשפט בדרישה אווילית אחת אחרי השניה שלא לקיים את פסקי הדין שלהם-עצמם, היה מתחנן בפניהם לפעול לפנים משורת הדין.

רוצים דוגמא? כולם מכירים את פרשת גבעת האולפנה. שם גניבת הקרקע היתה ברורה וחדה, ואף על פי כן, הממשלה לא רק תפצה את הגנבים וזייפני המסמכים, היא גם תנסר את הבתים של התושבים, ותעביר אותם – בעלות פסיכוטית של עשרות מיליונים – אל הקרקע המיועדת החדשה של הגזלנים.

עוד דוגמא? מגרון אמורה היתה להיות מפונה עד תחילת אוגוסט, אבל נתניהו שלח את הפרקליטות כדי להשיג דחיה – עוד דחיה – וגם הצליח. התירוץ הפעם היה חוסר השליטה של הצבא על המאחז, והחשש שתושביו או תומכיהם יציתו מסגדים. עכשיו, במדינה נורמלית, מי שהיה מאיים להצית רכוש כדי לאפשר לחבריו לגזול קרקעות היה מוגדר כחבר בארגון פשע ומקבל את היחס המתבקש. מאחר ומגרון נמצאת בשטח צבאי, לצבא לא היתה שום בעיה להכריז על עוצר במגרון – או בכל התנחלות שעליה יש מידע מודיעיני שתושבים בה מתכננים פעולות "תג מחיר." אבל מאחר וכנופיות תג מחיר הן בעצם זרוע צבאית משנית של קבלן הביצוע של הממשלה, המתנחלים – הן מאפשרות לממשלת נתניהו לומר שהיא צריכה להתמודד עם "קיצונים", מבלי לציין את העובדה שהיא גם זו שמממנת אותם – נוח מאד לממשלה ולצבא להתיישר על פי הדרישות שלהם, ולבג"צ נוח מאד לעצום עיניים. מי שזוכר, אגב, יזכור שהפרקליטות רצתה במארס האחרון לדחות את פינוי מגרון עד 2015.

אז אם מישהו היה צריך עוד הוכחות שלממשלת נתניהו אין כל עניין באזרחי ישראל אלא אם הם חיים מחוץ לגבולותיה, הוא רק צריך להשוות בין האופן שבו היא פעלה במגרון וביקום. זה צד אחד של המשוואה. הצד שני עוסק בשכיר החרב בני טל.

טל התפרסם כאשר הציע לעיריית תל אביב את שירותיו כדי לגרש את הפליטים מדרום תל אביב. הוא כמעט רייר על המסמך, כשכתב ש"הפעולה צריכה להיות מאד אלימה." הוא גם הפיץ את השקרים המוכרים על אלימותם לכאורה של הפליטים, כשהוא טוען שהמקורות שלו – שכמובן לא צוינו – טובים מאלה של המשטרה. הוא טען אז שהוא לא מכיר מקום אלים יותר בעולם מאזור התחנה המרכזית בתל אביב. כנראה שהקולונל בדימוס לא שמע את אזהרותיה מקפיאות הדם של הפרקליטות על האלימות הצפויה מתושבי מגרון ועוזריהם.

לאכזבתו של טל, החברה שלו לא זכתה בסופו של דבר בהזדמנות להפעיל אלימות נגד פליטים חסרי ישע בחסות תקציב ציבורי, אבל הפרופיל של החברה מציין בלשון חלקות שאחד מתחומי ההתמחות שלה הוא "סיוע בעיתות משבר בין הנהלה לעובדים," שם קוד לפינוי אלים של עובדים שמתבצרים במפעלים אחרי שההנהלה מעלה באמונם ומתכוונת להשאיר אותם לאנחות בעודה מחליקה הלאה על מצנח מוזהב.

וזה הצד השני של משטר נתניהו: האלימות שאמורה להיות מופנית כלפי מי שהוגדרו כאויבי הציבור איננה מבדילה בין אזרחים ללא אזרחים. התנגדת למשטר? אתה לא צריך להיות "מסתנן." עצם ההתנגדות מספיקה. שכירי החרב של הקולונל בני טל כבר יגיעו אליך. לאכזבתו, וכנראה לאכזבתם – שכירי חרב הם תחתית החבית האנושית – הם יוכלו להפעיל פחות אלימות כלפי ישראלים מהצבע הנכון, אבל הם יסתפקו במה שיש, ויקחו את כספי הציבור לשם כך.

הנה כל ההבדל: על מגרון צה"ל ממשיך להגן, בפקודת הממשלה; את מגדל צדק, שיוצריו ניסו ככל יכולתם לשוות לו חזות ציונית והשתמשו בטרמינולוגיה של חומה ומגדל, הרסו שכירי חרב. שהציונות מתה, יודע כל אזרח חושב; עכשיו אנחנו למדים שאת הגוויה שלה ניתן להציג לראווה, לשם הצגה פוליטית, רק מחוץ לגבולות המדינה הציונית.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

31 תגובות על ”משטר נתניהו נחשף במערומיו“

  1. זליג הגיב:

    חזק ומדכא. יישר כחך.

  2. נירה הגיב:

    מעניין, אגב, שמסוכן לפנות מאחז יהודי בחודש הרמאדן, אבל אין שום בעיה להרוס שמונה כפרים פלסטינים באותו חודש בדיוק.
    אלא אם כן מדובר בתרוץ, נראה שהתושבים הפלסטינים צריכים ללמוד דבר או שניים על טרור אפקטיבי משכניהם המתנחלים.

  3. איתי הגיב:

    לא מבין למה שלא ינסו להקים מחדש את המאחז הזה מעבר לקו הירוק?

  4. שימי הגיב:

    בני טל המנוול, השתמש בכלבי מסטינו נפוליטנו ששיסה בשובתים כבר לפני כ 20 שנה.
    קאפו שמנגן בסקסופון.

    • אלכס ז. הגיב:

      אוף טופיק:
      מה מיוחד במסטינו נפוליטנו?

      • ריי סטלין הגיב:

        זה כמו ליכודניק, רק כזה עם מספיק מודעות עצמית לא ללכת על שתיים ולא להחביא את הזנב.

      • זה כלב ששוקל יותר ממאה קילו עם לסת שמפעילה משהו כמו טון לחץ כשהיא נסגרת. ברומא היו שמים שניים כאלה (עם קולרי שפיצים על הצוואר) נגד אריה בזירה.

        • אגב, אם לא מאלפים אותו לשמירה או אלימות זה כלב מאד נחמד וידידותי. ישנוני כזה. ממשפחת המסטיף.

          • טוב, דודה ויקי אומרת 60-70 קילו. עדיין כלב עצום ממדים.

          • שימי הגיב:

            היה מקרה באיטליה לפני כ 30 שנה, אישה שהשאירה את בנה בן ה 7 בבית, סגרה את דלת החדר שהפרידה בינו לבין "שני כלבי הלחימה הרומאים" שלה (שם קוד למסטינו נפוליטנו) בשלב מסוים הכלבים פרצו את דלת העץ שהפרידה בינם לבין הילד, והרגו אותו.
            כך שלא הייתי סומך על מאפייני אופי כלליים.

  5. מני זהבי הגיב:

    אני לא חושב שלקיבוץ יקום מגיעה הנחה בסיפור הזה. הם יכלו להגיד לאנשי המנהל ללכת לחפש מי ינענע אותם. אם מנהל מקרקעי ישראל היה מחליט להפסיק את חוזה החכירה עם הקיבוץ, זה היה נגרר למאבק משפטי, שהיה מלווה גם במאבק על דעת הקהל. מבחינה משפטית, זכיית המנהל בתביעה הייתה מוטלת בספק (בכל מקרה זה היה לוקח המון זמן), ומבחינת יחסי הציבור זה היה הופך עבורו לקטסטרופה.
    מה שכן, להנהגת קיבוץ יקום יכול להיות עניין ביחסי עבודה טובים עם המנהל כדי להשיג כל מיני דברים אחרים (למשל, שינוי ייעוד קרקעות; אחרי הכל, מדובר בקיבוץ ששוכן במרחק יריקה מגוש דן). אבל אם זו הייתה הסיבה להתיישרות עם דרישת המנהל, אז אני לא רואה שום סיבה לאמפתיה כלפי ספסרי נדל"ן.

    • עדו הגיב:

      אולי, אבל זה עניין שולי. השאלה היא למה קיבוץ מפחד ממנהל מקרקעי ישראל והתנחלות לא. אני לא חושב שזה בגלל חוסר החומרנות של המתנחלים.

      • מני זהבי הגיב:

        למי שייכות האדמות שעליהן יושבות התנחלויות? אני לא חושב שהן מנוהלות ע"י ממ"י.

        • איתמר הגיב:

          כשהתנחלויות לא יושבות על אדמות פלסטיניות פרטיות, הטענה היא שהן יושבות על "אדמות מדינה". אדמות מדינה מנוהלות ע"י ממ"י, בהגדרה

          • אסףר הגיב:

            למרות שסמנטית זה נשמע הגיוני, איני בטוח שזה גם נכון. בפרט הריבון בשטחים הוא הצבא. אני מניח שזה מנוהל ע"י משרד הבטחון איכשהו.

            • מני זהבי הגיב:

              בדיוק. "אדמות המדינה" ביו"ש אינן נמצאות בבעלות מדינת ישראל, אלא לכל היותר בניהולה (באמצעות צה"ל).

    • יריב הגיב:

      קל מאוד להגיד שיקום היו יכולים לדחות את הדרישה של המנהל וללכת לדיון משפטי ארוך, השאלה היא מה מסכנים במהלך כזה, והתשובה היא "את הכל". אני לא חושב שאפשר לבוא בטענות לקיבוץ יקום על כך שהם לא מוכנים לסכן את בסיס קיומם כקהילה בשביל מהלך כזה.

    • נועם א"ס הגיב:

      מדויק. דעתם של תושבי הקיבוץ יקום הכשילה אותם מלהבחין שהם חיים באזור מלחמה. כמו בכל מלחמה, במוקדם או במאוחר כל אחת ואחד נאלצים לבחור צד – פעמים רבות מבלי שבקשו זאת, כשהמלחמה מופיעה בלתי-קרואה בפתח ביתך, וכופה עליך להגיב אד הוק לסיטואציה קונקרטית. או אז נושרות המסכות של המילים היפות, וטיבך מוכרע בבחירותיך. תושבי הקיבוץ יקום בחרו בצד הבירוקרטיה המדינתית, תקנות השלטון ומנהל מקרקעי ישראל, ובכך הצהירו על עצמם כחלק בלתי-נפרד ממנגנון הכוחות התומך והנתמך במדיניות הממשלה והאוצר, מעמד בעלי הנכסים ומוגני מיליציות ההון של בני טל. אין זאת אלא ריח הקטורת של רווחי הנדל"ן באפם של חברי קיבוץ יקום שטשטש את דעתם עליהם. מלחמה גובה קורבנות.

  6. בטטה הגיב:

    צר לי לייאש אתכם אבל אתם משחיתים מילים לריק.
    האספסוף של הנתינים הקרויים "אזרחי ישראל" ימשיכו להצביע בעד מי שדופק אותם העיקר שהם דופקים את הערבים.
    לצערי הרב ראיתי איך זה עובד מקרוב-במשך שנים רבות התגוררתי ביפו הרבה לפני שהמתנחלים היאפים והאמוניים גילו את העיר.
    למרות שכל תושבי העיר יהודים (קצת פחות) וערבים (קצת יותר) סבלו ממדיניות הקיפוח וההזנחה של העיר סרבו היהודים לגלות אמפתיה לערבים שלא לומר לשתף פעולה עימם לשיפור ולשינוי המצב בעיר. גרוע מזה מי שקידם בברכה את ההתנחלות היאפית אמונית היו היהודים הותיקים שבסך הכל נדפקו שוב משום שכיום בלתי אפשרי להשיג דירה סבירה במחיר סביר בעיר .

    • נועם א"ס הגיב:

      יכול להיות שזה משתנה. ביוני 2008 נכחתי במפגש בבית תנועת "אחותי" בתחנה המרכזית בת"א, של פעילי המאבק שהיה אז בעיצומו, נגד פינוי 500 משפחות דיירי הדיור הציבורי בעג'מי [כלומר, נכסי 48' של ערביי יפו שגורשו מהעיר, הולאמו לידי עמידר ואוכלסו לאחר מכן בפליטים מרמלה ומכפרי אזור ת"א ששוטחו]. השתתפו במפגש, בין היתר, פאטמה יונס מאום אל פאחם, פעילה מרכזית ב"וועד נגד הריסת בתים", ששיתפה מניסיונה באסטרטגיות התנגדות לפינויים, ושולה קשת, ראש תנועת "אחותי". בשלב מסוים במהלך המפגש נכנסו לחדר שני גברים – אחד מהם היה אהרון מדואל, אז עוד חבר מרכז הליכוד, ומראשי הפעילים נגד הפינוי של כפר שלם, שכבר עבר באותו זמן את אחת מפאזות הפינוי המשמעותיות (והאלימות) יותר, תוך מאבק רציני שנכשל, ושבו השתתפו, לצד תושבי כפר שלם, גם חברי תנועות סוציאליסטיות ואפילו אנרכיסטיות [בהמשך גם פעילים מ"סולידריות שייח' ג'ראח" הצטרפו]. מדואל, לדבריו, הגיע כדי לחלוק עם תושבי עג'מי מניסיונו בפינוי כפר שלם כדי (אני מצטט מהזיכרון) "שאולי הפעם המאבק נגד פינוי עג'מי יצליח יותר". הוא לא נשאר הרבה זמן: הוא היה בדרך לפגישה, שוב לדבריו, עם דב חנין, שבנה באותו הזמן את מפלגת "עיר לכולנו" לקראת הבחירות המוניציפאליות. [עם כל הביקורת הצודקת והחשובה שהופנתה, בעיקר על ידי אנשי מפלגת דעם, לתנועה הזאת בדיוק על הרקע הזה: הפיצול החד"שי הטיפוסי והאופורטוניסטי בין "עיר לכולנו" התל-אביבית-יהודית (שלא לומר אשכנזית-צפונית) ורשימת "יאפא" לערביי יפו…].
      כמובן שזה היה די מזמן, והפרספקטיבה שאתה מציג עדיין מחזיקה וחשובה. עם זאת, בזמן המחאה בקיץ שעבר הופיעו לא מעט עדויות שהתהליך ממשיך (אמנם בצעדי צב), ובראשן צעדת אנשי מאהל התקווה למאהל יפו, והמפגש שהתקיים שם: היחלצות ההדרגתית מלמעלה משישים שנה של אינדוקטריניזציית ההפרד-ומשול הציונית, בין "תושבי שכונות הדרום" לבין ערביי יפו ובכלל, כולם כאחד בשר תותחי הנדל"ן וצפיות ההתעשרות של מנכ"לי עמידר המופרטת.

  7. limor הגיב:

    עוד על בני טל
    http://www.xn—-1hcwcru.com/
    והקיבוץ הזה ממש לא תמים בקטע והיה לו אינטרס להעיף את הפולשים.
    אולי הקיבוץ בעד מחאה כל עוד זה לא אצלו.

    • אסףר הגיב:

      א. שימו לב שהוא מקפיד לתאר את השוכר הפולש שאותו נשכר לפנות כ"מאזור המשולש". כמה וכמה פעמים.

      ב. לא הבנתי מה רצית להגיד לגבי הקיבוץ. למה לא תמים? מה האינטרס? מאיפה הידע?

      • מני זהבי הגיב:

        א. הגזענות של טל היא הבעיה הקטנה בסיפור הזה. מי לעזאזל הפריט את אכיפת החוק במדינת ישראל בלי לספר על כך לאף אחד? ואיזו אווירה ציבורית נדרשת כדי שבני אדם מסוגו של טל יוכלו להתגאות בפומבי בכישוריהם בהפעלת אלימות מאורגנת?

        ב. הקיבוץ רוצה לעשות כמה שיותר כסף מהקרקעות שלו, ולעשות את זה בשקט, תוך שיטוף פעולה מירבי עם ממ"י (כך שאם בשביל זה צריך לפנות מאחז חברתי, מוטב לעשות זאת). מה כאן לא ברור?

  8. זכרוני הגיב:

    שמו של "אלוף משנה" בני טל מצלצל מוכר – האם אין זה האיש שהיה שומר הראש של פארה פוסט זצ"ל כאשר ביקרה בישראל בסוף שנות ה-70? למיטב זכרוני, טל היה אז רב"ט. התקדם יפה, עם השנים!

  9. א.ב. הגיב:

    באתר שלהם כתוב:
    " חברת האבטחה הפרטית נכנסת לפעולה לאחר שקיבלה את האישור בכתב מבית המשפט לטפל בפינוי הפולשים."

    היה אישור במקרה הזה?

  10. א. מהסוף הגיב:

    עדיין לא ראיתי מה הקשר בין ממשלת נתניהו לבין גירוש המתנחלים משדות קיבוץ יקום?

  11. אסתר הגיב:

    מאמר חד, מטריד מאוד. למען האמת גרם לי למועקה קיומית ממש מאז שקראתי אותו ועד עצם הרגע הזה.