החברים של ג'ורג'

סופית ורשמית: צה"ל עובד עליך, מותק

זוכרים את הקמפיין ארוך השנים נגד ה"השתמטות" שארגן צה"ל, בעיקר באמצעות האתון הרשמית שלו, האלוף אלעזר שטרן? אז מסתבר, כפי שנכתב בבלוג הזה לא פעם ובמיוחד לפני שנה וחצי, שמדובר בקמפיין שקרי.

על פי המיתולוגיה של שטרן, שפומפמה בהתלהבות גם על ידי יורשיו ובמיוחד על ידי התקשורת, יש אוכלוסיה גדולה של חילונים שמשתמטת משירות צבאי. עכשיו, זה היה בולשיט מהתחלה ועד הסוף, כי אין דבר כזה, "משתמטים." בהגדרה, אדם איננו יכול להשתחרר מצה"ל אלא אם צה"ל שחרר אותו. ישנם, כמובן, עריקים, כלומר מי שחייבים בשירות אך נמלטים ממנו, וצה"ל והכתבים הצבאיים עשו כמיטב יכולתם כדי לבלבל בין המושגים – פעם אחר פעם, כתבים צבאיים התייחסו לעריקים כאל "משתמטים" – אבל אין משתמטים. כל מי ששוחרר מצה"ל, או לא גוייס לצה"ל, שוחרר כחוק. הוא לא השתמט, הוא לכל היותר הושמט.

השבוע פורסמו נתוני האמת על הגיוס. כ-75% מהצעירים היהודים מתגייסים. מבין 12% שאינם חרדים ואינם מגויסים, שלושה אחוזים כלל אינם גרים בישראל; שלושה אחוזים לא עומדים בנתוני הסף של צה"ל; ושישה אחוזים מקבלים פטור מסיבות רפואיות – בין אם סיבות פיזיות בין אם סיבות נפשיות. למי שעוד לא קלט את זה, אולי הפוסט של ואן דר גראף אחותך – עזבו את שלי ולכו לקרוא אותו – יבהיר סוף סוף שמחלה נפשית היא מחלה לכל דבר. היא לא התחמקות, היא לא השתמטות, היא מחלה.

כלומר, אין תופעה של השתמטות ומעולם לא היתה תופעה כזו. יש אנשים שלא מתאימים לשירות בצה"ל. ככה זה. לא כולם מסוגלים לעמוד בדרישות שלו. יש שיעור ניכר של אנשים שאנחנו יודעים שהם לא מתאימים לשירות בצה"ל רק אחרי שהם משתמשים בנשק שהוא נותן להם כדי להפסיק את הסבל וליטול את נפשם בכפם. לאורך השנים, צה"ל הקפיד לשקר על מספר המתאבדים ומסר נתונים חסרים עליהם, כשהוא מעדיף לסווג התאבדויות כ"תאונות נשק." אף על פי כן, אנחנו יודעים היום שהתאבדות היא סיבת המוות המובילה בצה"ל בשנות שלום.

כאן גם המקום לומר, שוב, שהחרדים אינם משתמטים. הם קיבלו פטור חוקי לגמרי משירות צבאי – אותו פטור בדיוק שניתן לנשים דתיות. אם יש עליה במספר הצעירים שאינם משרתים, היא נובעת מעליה במספרם של החרדים. לא מאיזה גל השתמטות בדיוני בקרב צעירים חילונים.

אז למה ניהלו שטרן ואחרים את קמפיין ההונאה הפומבי הזה? מדוע התחיל הגוף המתוקצב ביותר בישראל, בעל היוקרה הגדולה ביותר, במחול השדים הזה? מדוע סחררו את המדינה במשך שנים בדיון על תופעה שהם ידעו היטב שאיננה קיימת?

בגלל התפיסה הממארת של "ערכים." ספק אם יש אדם ערכי פחות מאלעזר שטרן, מי שעבור המפקד שלו היה מוכן לחפות על הפקרת מדחת יוסף ולומר ש"לא תמיד אפשר להציל פצועים"; מי שתוך עבירה חמורה על ערך הרעות של צה"ל, הדליף ליאיר לפיד פרטים מהתיק האישי של החייל חננאל דיין, שהביך את צה"ל – ואז השאיר את צה"ל לשלם את מחיר העבירה הזו על הקוד האתי שלו.

שטרן, נזכיר, מיקד את הביקורת שלו בתל אביבים – אותם הוא תיאר כתלושים, נהנתנים, "לא מחוברים לעם." אם זה מזכיר לכם את הטענה של בוגי יעלון שהציבור הישראלי הוא "החוליה החלשה בשרשרת," זה לא מקרה. אם זה מזכיר לכם את התפיסה של ממשלת נתניהו וקהל הבית שלה, האוליגרכיה הכלכלית שלנו, שהמוחים נגד המדיניות הציונו-קפיטליסטית הם "מעשני נרגילות ואוכלי סושי," גם זה לא במקרה.

מה מפחיד את הגנרלים והאוליגרכים גם יחד?

פלג מרכזי בציונות תמיד ראה בנורמליות אויב. תל אביב הנורמלית כל כך – העיר הראשונה שבנו יהודים אי פעם, והם בנו אותה כדי שתדמה לווינה וברלין, שנואות נפשן של הציונות הרומנטית – תוארה על ידי כמעט כל סופר ציוני חשוב כמאורת חטאים. האתוס הציוני, שנשען ברובו על דם ואדמה, היה אתוס פוריטני: עמוס עוז אמר פעם שבקיבוץ מותר היה לאשה לקחת כמה מאהבים, אבל אסור היה לה להיראות כאילו היא נהנית ממין. באותה המידה, התנגד הפלג הפוריטני – ולא במקרה השורשים שלו הם בתנועת העבודה, שממנה מגיע יעלון – לכל התפתחות תקשורתית: הקיבוצים התנגדו למכשירי רדיו פרטיים, כי הם אפשרו האזנה פרטית, ולא קולקטיבית; אחר כך הגיעה ההתנגדות למכשירי הטלוויזיה, והמלחמה המשונה שניהלה הממשלה נגד מכשירי טלוויזיה צבעוניים. מי שגדל בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים, עוד יזכור את הטלוויזיות הצבעוניות שעוקרו, באמצעות "מחיקון", לכדי טלוויזיות בשחור לבן, ואת מכשירי ה"אנטי מחיקון" הפיראטיים, ואת תגובת הממשלה קצרת הימים ב"אנטי-אנטי-מחיקון," שהעלים שוב את הצבע מהשידורים.

זה נראה מגוחך להפליא היום – זה אכן היה מגוחך להפליא – אבל המטרה היתה פשוטה: למנוע מהאזרח להתענג על השידורים בצבע שסיפקו המדינות השכנות, להשיב אותו לחיק הקונסנסוס של קול ישראל ורשות השידור, שם הקפידו לא לשדר ביקורת על יסודות הציונות ועל יסודות המשטר.

התביעה להכפיף כל אזרח ישראלי לעולו של הצבא, גם כאשר בעליל הוא לא מתאים לכולם – ואפשר לטעון: גם לא לרובם – של האזרחים, היא נסיון נואש להשיב לאחור את הדומיננטיות של מסר אחד, יהודי-ציוני-פוריטני, מסר שמאוים על ידי כל מסר חופשי. וכאן המקום לומר שוב: השירות הצבאי הוא עבדות. אנחנו לא צריכים לדרוש את הרחבת מסגרת העבדות, אנחנו צריכים לדרוש את הרחבת החופש: את הפיכתו של השירות הצבאי למשהו שאדם לוקח על עצמו מרצונו.

ולא במקרה, האנשים שיצעדו הערב בשם "שוויון בנטל" הם בדיוק האנשים שעומדים נגד כל רעיון של שוויון בישראל, נגד עצם הרעיון של שוויון כלכלי או שוויון בזכויות. לא במקרה, שטרן ויעלון ו"אם תרצו" מדברים באותו בוז על תל אביב שנשמע מפי הציונים הישנים: הם מאמינים באדם שכפוף לקולקטיב, ובהפרשי זכויות בין הקולקטיבים. ובין השורות, מבצבצת גם האמונה בכך שכפי שיש סדר ציוני נכון, יש גם סדר כלכלי נכון; ושכפי שאנשים נולדים אל הסדר הציוני הנכון (ואם הם מוציאים את עצמם מתוכו, הם מכונים "תלושים" או "שונאי עצמם", או כפי שכינו אותם האנטישמים ונתניהו, "קוסמופוליטים"), כך הם גם נולדים אל הסדר הכלכלי הנכון, ושמי שמנסה להפר את הסדר הזה – שגם הוא מוכתב על פי לידה – שבו יש אוליגרכים (הם מעדיפים לקרוא לעצמם "מפרנסים") ופלבאים, הרי שהוא אנרכיסט. כי עצם הרעיון שאפשר לשנות את השיטה הכלכלית, שיתכן סדר שבו העולם לא נחלק למי שיש להם ומי שאין להם, פוגע ברעיון הפוריטני. לא נולדת כדי לחיות; נולדת כדי לשרת. אצל הפוריטנים המקוריים, השירות היה לאלוהים. אצל הפוריטנים הציונים, השירות הוא לאומה. ופוריטנים מכל הסוגים תמיד האמינו שאם אתה עני, זה מגיע לך, כי אתה לא מתאמץ. הרי, כידוע, כל ילד משכונת התקווה, אם רק יתאמץ, יוכל להגיע לאותם הישגים בדיוק כמו כל בן של אוליגרך. מה, לא ראיתם את יוצאי שכונת הארגזים כובשים בהמוניהם את המחלקות הכלכליות באוניברסיטאות, ומשתלטים על הדירקטוריונים של החברות הגדולות במשק?

הרעיון שכל בני האדם שווים בזכויותיהם, ושיש להם גם זכות לשוויון בהזדמנויות, עודנו רעיון רדיקלי. הוא מסכן את הרעיון הציוני, שכולו נשען על התפיסה של עם נבחר, והוא מסכן את האוליגרכיה הכלכלית שהעבירה אליה את רכוש הציבור תמורת כמה חרוזי זכוכית מאז החל תהליך ההפרטה. הא בהא תליא: מי שצועד למען הרעיון הספרטני של "שוויון בנטל", במקום הרעיון של הסרת הנטל, צועד גם עבור הקפאת המצב החברתי. ובכירי צה"ל שהחלו בקמפיין השקרים של ה"השתמטות," הם בשר מבשרו של הממסד הזה. גם הם, אחרי הכל, יפנו לסקטור העסקי אם לא יפנו לפוליטיקה – או שיפנו אליו אחרי שייכשלו בפוליטיקה.

אז הגיע הזמן לומר די לכל זה, ולהתחיל ליצור סדר חדש, כזה שישרת את כל תושבי ישראל – ולא את הממסד שלה. אם אתם תומכים בכך, בואו הערב ב-19:30 לרחבת הבימה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

45 תגובות על ”סופית ורשמית: צה"ל עובד עליך, מותק“

  1. מיקי לטוביצקי הגיב:

    הרוב נכון, אבל: זה שיש חולי נפש אמיתיים לא אומר שאין משתמטים. יש משתמטים, מידע אישי.

    • שקט אבל קיים הגיב:

      יש אנשים שכל כך לא רוצים להיות חלק מהצבא הזה, שהם מוכנים לעבור את כל הוועדות ואת הסטיגמה ואת הלחץ המשפחתי והחברתי. עד כדי כך המחשבה מעיקה, מציקה, מכאיבה.

  2. ניר הגיב:

    אתה צודק, עדיף עולם בו העשירים משרתים את העניים. זה יותר "הוגן".

    • ג'ו כלום הגיב:

      למעשה, כן. כמו עולם שבו פוליטיקאים משרתים את הציבור.

    • יואב הגיב:

      עדיף עולם שבו אנשים שהתעשרו על גבם של אחרים- וגם לא שילמו את מחיר ההימורים והטעויות שלהם, ישלמו יותר ויהיו נתונים לפיקוח הדוק יותר. זה הוגן
      עדיף עולם שבו מי שמצוי בעמדה בכירה צבאית לא נהנה מאיצטלה של דמות ניטראלית ואובייקטיבית כשהוא מביע עמדותיו, אלא שיהיה ברור האינטרס הסמוי שלו מאחורי זה, ויעמוד לאותה ביקורת כמו גורמי כוח אחרים. זה הוגן
      עדיף מצב שבו השירות בצבא נעשה מתוך רצון ומוטיבציה ולא מתוך כוח והכרח. בלי קשר לכסף שלו. (אגב כבר עכשיו מי שנוטה יותר לעשות מילואים הם אלו שמצויים בקושי כלכלי, כדי להרוויח קצת כסף) זה הוגן
      ובכלל, איך הסקת את המשוואה שאתה בכלל רשמת?

  3. אלעד הגיב:

    כפי שאמרתי כבר בעבר, אלעזר שטרן הוא איש דוחה.

    אגב, אם במקרה לא שמת לב, זה היה היום בהארץ:
    http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1775253

    העיקר שאלעזר שטרן ימשיך לשקר על התל אביבים שמשתמטים ולא עושים צבא ואם כבר עושים לא עושים "שירות משמעותי". וזה בעיניי עוד יותר חמור: מי אמר שלשרת בסיירת גולני יותר משמעותי מלשרת כקצין פרויקט בחיל האוויר? אני יכול להגיד שאם הייתי חייל סיירת בגולני הייתי כנראה אחד הגרועים בהיסטוריה שם, אבל הייתי קצין פרויקט די טוב (עם תעודות להוכיח את זה)

    • ג'ו כלום הגיב:

      הייתי בסיירת, ואני גר בת"א ואוהב סושי. לא שיש לי כסף לסושי, אבל נניח.

  4. ש.ב הגיב:

    הכול נכון, רק לא הבנתי מה כ"כ נורמלי בעיר מזרח תיכונית שמנסה להיות ברלין. נראה לי, יוסי, ששכחת שתל אביב היא לא איזה מעוז של חתרנות אנטי-ציונית. את זה אנשים מסוגו של שטרן אומרים. למעשה, היא מהמובהקים שבמעוזי הציונות והסמלים שלה.

  5. איל הגיב:

    אני באמת לא מבין.
    נראה מהפוסט שלא ברורות למר גורביץ' שתי עובדות חשובות:
    הראשונה היא שמדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי צבא. לא יכולה בגלל שיש מי שרוצה להחריבה, וכבר נעשו ניסיונות. פשוט כך. אמנם מכאן ועד לקבוע שהצבא במתכונתו הנוכחית, "צבא העם" עם גיוס חובה בגיל 18, הוא הצבא האידאלי למטרה – עוד הדרך ארוכה. אבל להגיד שלא צריך צבא בכלל – זאת איוולת ממדרגה ראשונה. ודבר שנגזר מכך שיש צורך קיומי בצבא, הוא שיש צורך קיומי באנשים שיסכימו לשים נפשם בכפם על מנת לאפשר לאותם יהודים "נורמלים" בתל-אביב לחיות חיים נורמליים ומוגנים. ואני מכיר אישית יהודים תל-אביבים נורמליים כאלה, שאכן תרמו את חלקם כשהגיע הזמן.
    אז אל נא יאמר מר גורביץ' שהצבא הוא עול והגבלה של החופש – יאמר נא שהצבא הוא רע הכרחי, שקיומו מאפשר את החופש! כי בלי הצבא, תשכח ממדינה דמוקרטית חילונית, תשכח מזכויות נשים, זכויות להומואים, זכויות אדם בכלל – בלי צה"ל תהיה פה מדינה איסלאמית דתית. ואת זה אף אחד מאיתנו לא רוצה, נכון?
    או שאולי אני טועה, ומר גורביץ' עיוור לחלוטין למציאות שאנו חיים בה, ומאמין שאף אחד לא שונא אותנו וכיהודים אנחנו לא עם נרדף – לא היו פוגרומים, לא הייתה שואה, ולא היו אוטובוסים מתפוצצים וסקאדים על רמת-גן. הכל טוב וכולם אוהבים את כולם ורק האוליגרכים מפריעים לנו לחיות בשלום ואחווה.
    אה, וגם לא היה קומוניזם בעולם – רעיון שהביא ליותר מעשי זוועה ורצח עם בעולם מכל רעיון אחר, אפילו יותר מתורת הגזע הנאצית.

    הדבר השני הוא "מה זה משתמט?"
    גם כאלה אני מכיר המון באופן אישי.
    נראה שגורביץ' לא מודע לקטגוריה שלישית – לא עריקים ולא כאלה שלא כשירים לשרת. קטגוריה של כאלה שפשוט *לא רוצים* לשרת. אז חלקם מוציאים את עצמם על סעיף מצפון (מתוך פציפיזם אמיתי או לא אמיתי. לצורך העניין אני אתייחס בהמשך לזייפנים, למרות שגם עם פציפיסטים דיברתי וגם הם מסכימים שיש צורך בצבא) וחלקם מזייפים מחלות או דת.
    וזה פשוט מגעיל.
    זה לא חוסר יכולת לשרת, זה פשוט בריחה מאחריות והטלת העול על מישהו אחר!
    "למה שאני אסכן את החיים שלי", אומר לעצמו המשתמט, "ואבזבז 3 שנים מחיי, אם ממילא יש מישהו שיעשה את זה בשבילי? אני פשוט אמציא תירוץ ואשאיר את העבודה השחורה למישהו אחר". והוא צודק, למה לו.
    ובסוף נשארים אנחנו, הפראיירים, שאכפת לנו מספיק בשביל שנעשה גם בשביל אלה שלא עושים.
    אז איפה פה השוויון, מר גורביץ'?

    לבסוף, יש דבר אחד שאני מסכים לגביו, וזה חוסר האונים של הצבא למול תופעת ההתאבדות בצבא. גם בזה נתקלתי אישית. ולומר את האמת – אני לא רואה פתרון פשוט לבעיה, או אפילו פתרון בכלל. שירות קרבי הוא חוויה מאוד קשה ותובענית, וכל מי שעובר אותו עובר חוויה של שבירה בשלב זה או אחר. העומס הוא בלתי יאומן. מחסור בשעות שינה וקשיים פיזים אחרים מתווספים לגעגועים הבייתה ולחברה, והרבה פעמים גם לקשיים חברתיים עם החיילים האחרים, שזה לדעתי מה שגרם לידידי היקר להתאבד. אותו איש יקר ומקסים היה בנאדם נורמלי לחלוטין, עם המון מוטיבציה לשרת, ואין סיכויי שמישהו יכל לדעת מראש שזה מה שיקרה לו. גם כשזה קרה לא האמנו. מה שקרה לו, יכל באותה מידה לקרות לי או לכל אחד אחר, וקשה להבדיל בין הדיכאון הרגיל שנובע מהקושי שבשירות, לדיכאון שמוביל אוטוטו להתאבדות.
    דווקא פה התגייסות גדולה יותר ליחידות הקרביות יכולה לצמצמם את תופעת המשתמטים – כי ככל שיהיו יותר חיילים, העומס יקטן ואיתו הקושי שבשירות.

    • מיקי לטוביצקי הגיב:

      אני לא מבין בזה, אז אולי מישהו שמבין יכול להאיר את עיני: לשלול שינה מאנשים, זה עושה אותם חיילים טובים יותר?

      • עדו הגיב:

        זה סוג של חישול והקשחה ובהחלט יכול להיות מרכיב באימונו של חייל. כמו כל דבר אחר הצבא הפך את זה לאיזה ערך בפני עצמו.

      • ג'ו כלום הגיב:

        כן – זה מרגיל אותם לפעול בתנאים של עייפות, מה שמאפשר להם לפעול ככה אח"כ בשעת חרום.

      • א.ב. הגיב:

        מה פתאום.
        זה פשוט מונע מהם לחשוב ואז הם עושים כל מה שאמרים להם. זו שיטה ישנה ובטוחה… לא כאן המציאו אותה…

    • פרצופליחה בתולת הים הגיב:

      בנאדם שלא רוצה להתגייס לצבא הוא אדם שלא מתאים לצבא. פשוט ככה. ואל תגיד לי "מה, ואני כן רציתי להתגייס ולהיות קרבי ולאכול חרא?" כי לך היה חשוב להתגייס ולאכול קרבי ולאכול חרא מסיבותיך שלך (אידאולוגיה, החינוך שקיבלת, הערכים שלך, מה שזה לא יהיה) כך שלא נראה לי שאפשר להגיד על אנשים שהתגייסו שהם לא רצו להתגייס. כי כדי להגיע לצבא צריך רק להיות בריא במידה מסוימת. כדי לצאת מהצבא צריך להתאמץ. ואם בנאדם מוכן להשקיע מאמץ בזיוף מחלה נפשית/דת/פציפיזם, אז מן הסתם הוא לא אדם שמתאים למערכת הצבאית.

    • עדו הגיב:

      א. גורביץ לא טען שלא צריך צבא אלא שלא צריך צבא *חובה* ואפשר להקים צבא מקצועי.
      ב. כן, יש הרבה 'משתמטים' מהסוג שתיארת כשם שיש הרבה אנשים שסיימו שירות צבאי מלא כטבחים או אפסנאים למרות שיש להם כושר של סוס אבל לא בא להם להתאמץ/להסתכן. מצטער אבל זאת כבר אוזלת היד של הצבא, לפי ההגיון שלך אם לחייל בגולני לא בא לשמור אז מישהו אחר צריך לשמור במקומו והחייל צריך להיזרק מצה"ל. בפועל נראה לי שבגולני היה יותר מחייל אחד שלא בא לו לשמור והרס"ר ידע איך להעמיד אותו במקום, בשביל זה הוא רס"ר.
      העובדה הפשוטה היא שלצה"ל יש עודף ענקי בכוח אדם, נכון שרובו מתרכז בחיילי המפקדה ולא ביחידות הלוחמים אבל עדיין יש כאן אנשים שנותנים שלוש שנים מהיפות בחייהם למנגנון הצבאי ולא באמת צריך אותם.
      מבחינתי אם לוקחים ממני שלוש שנים מחיי אז בהחלט – שזה יהיה למען הגנת המדינה, שום סיבה אחרת איננה מוצדקת, לא עשיתי שום פשע שבגללו מגיע לי לעשות עבודות כפיה ולכן כל הרעיון של שירות אזרחי הוא פסול. יחד עם זה צריך להפסיק את הנח"ל – בשביל להקים ישובים יש אזרחים, את פרוייקט נערי רפול, מורות חיילות וכל דבר אחר שאנשים עושים במדים כי לא בא למדינה לשלם לאזרחים. כל עוד הצבא עושה פעילויות אזרחיות לגמרי אז יש עודף כוח אדם בצה"ל וכנראה גם עודף כסף.

    • עומר הגיב:

      1. גורביץ לא אומר שלא צריך צבא. כאן משתמע וגם נאמר במפורש באחד מהפוסטים הקודמים כי גורביץ חושב שדי לישראל בצבא קטן ומקצועי, כלומר שניתן ורצוי לבטל את גיוס החובה. כלומר, כל הברבורים שלך על השואה ועל מלחמות ישראל והפיגועים לא ממש רלוונטיים פה, מה גם שהם לא מרשימים אף אחד עם חוש ביקורת מינימלי.

      2. אני מסכים שיש כאלה שלא רוצים לשרת, ואני גם חושב, אולי בניגוד לגורביץ, שיש כאלה שהיו יכולים לכאורה לשרת באופן סביר, אין להם בעיה אידיאולוגית לעשות זאת ועדיין בוחרים שלא לעשות זאת ו"מזייפים" מחלות נפש. אבל הנקודה המרכזית של הפוסט הזה היא שבניגוד לרעש שעושים מזה ולמספרים המנופחים שמציגים, מדובר באחוז נמוך למדי מהאוכלוסיה היהודית חילונית שמתגוררת בארץ (6%) כאשר מתוכם אתה חייב להסכים שסביר ששיעור נכבד באמת אינו כשיר, פיזית או רפואית לשרת. כלומר, נגיד שאולי מדובר ב-1% של "משתמטים" אם להשתמש במונח הנלוז. כלומר, קשה לומר שזו תופעה שיש לה משמעות פוליטית אמיתית, אם בכלל ניתן לומר שזו תופעה.

      3. עד כמה שידוע לי, אין אפשרות חוקית, לפחות לגברים, לקבל פטור משירות ממניעי מצפון. אז או שלא הבנת מה "הפציפיסטים" האלה אמרו לך, או, מה שנראה לי יותר סביר, שאתה פשוט מקשקש ולא דיברת עם כל כך הרבה "משתמטים" ו"פציפיסטים"

    • תומאס הגיב:

      שלושת המתאבדים שהכרתי בצבא לא היו קרביים אלא ג'ובניקים משובחים, מלח הארץ, ולפחות מאחר מהם היה צריך למנוע גיוס מלכתחילה. אמנם הייתי רק 6 שנים בצבא, אבל אני מאמין שהיו עוד לפניי ואחריי.
      ולהזכירך, כ-80% מהצבא הוא לא קרבי.

  6. גיא הגיב:

    פליק-פלאקים רטוריים כדי להראות שתל אביב (!) שנואה על ציונים (?).
    הכל למען הדמוניזציה של הציונות.

    המציאות היא קצת יותר מורכבת – פלג מסוים של הציונות (מאופיין לרוב ע"י כיפה סרוגה וקנאות משיחית) יצא משליטה והכריז מלחמה על השאר – כולל הציונות החילונית השמאלנית (הנורמלית או ה"תל-אביבית"). לצערנו אותו פלג ניצח במלחמה על דעת הקהל וכיום הציונות ה"רעה" היא הקונסנסוס (עד כדי כך ש"ימני" הפך למילה נרדפת ל"ציוני", וכל"שמאלני" הוא "אנטי-ציוני).

    הקשר לאוליגרכיה הוא, שהשלטון מנצל את דעת הקהל נגד כל מה שאינו ימני כדי להשחיר את משתתפי המחאה ולתייגם כ"שמאלנים אנרכיסטים שונאי ישראל" וכך להפנות נגדם את דעת הקהל, כי הרי אם אנשים יחשבו שהמחאה היא "שמאלנית", הם כמובן לא ירצו להזדהות עם מחאה אנטי-ישראלית, בלי קשר לעובדה שהדבר האחרון שאפשר לומר זה שהמחאה היא אנטי-ישראלית. ההמון נבער מדי בשביל ההבחנות האלה. הוא יאכל כל מה שביבי יאכיל אותו בכפית (כנ"ל עם זיהוי המחאה כ"תל-אביבית" או "אשכנזית". מצחיק שהמחאה היא בעד רווחתו של אותו המון נבער אבל שנאת השמאל, האשכנזים והתל אביבים שביבי מלבה מונע ממנו לראות זאת. ברקע צוחקים הטייקונים).

    בהקשר הזה אני חושב שגם משתתפי מחאת "שוויון בנטל" הם בעלי כוונות טובות. לצבא מקצועי יש יתרונות וחסרונות, אבל עד שיהיה כזה, צריך שוויון בנטל (לאו דווקא צבאי – יש גם נטל כלכלי לשאת בו).

  7. עמית הגיב:

    כמובן שיש משתמטים, רובנו מכירים אחד לפחות. משתמט הוא כל מי שקיבל – בדרך שקר – פטור מהצבא.

    יש את מי שקיבל פטור מצה"ל כי מגיע לו. ויש מי שקיבל פטור מצה"ר אחרי שהוא מסר לצה"ל נתונים שגויים לגבי עצמו – וזו השתמטות. קבלת פטור מצה"ל בדרכי שקר היא עבירה פלילית שהדין עליה הוא עד 3 שנות מאסר.

    כמה אחוזים של משתמטים יש? קשה לברר. בכל אופן כפי שהנתונים מראים, לא מדובר ביותר מאשר 2-3 אחוז במגזר היהודי-לא-חרדי.

    • עדו הגיב:

      כמה אנשים אתה מכיר שנידונו לשלוש שנים על הונאת הצבא?
      עזוב שטויות, אלי ישי היה מוכן להפיל את הממשלה כשהציעו בדיקות פוליגרף לבנות שמצהירות שהן דתיות כדי לא לשרת.

    • אורלי הגיב:

      כדאי לזכור שקימת סטיגמה קשה על מחלות נפש ועל הפרעות נפשיות, סטיגמה שיכולה להיות יותר מאיימת מסטיגמת "המשתמט" בקרב קבוצות מסוימות. יש לא מעט אנשים שיעדיפו לספר לסביבה שהם עבדו על הקב"ן במקום לספר שבאמת נהגו לחתוך את עצמם/סבלו מדכאון/ הפרעות אכילה וכו'.

    • שחר הגיב:

      הנתונים מראים ש-6% משתחררים מסיבות בריאותיות (פיזיות או נפשיות). הנתונים גם מראים שזה מתחלק בערך חצי חצי בין סיבות פיזיות לנפשיות. 2-3% מתחזים אומר שבעצם כמעט כל מי שמקבל פטור מסיבות נפשיות הוא מתחזה, מה שאומר שקציני בריאות הנפש בצה"ל לגמרי לא יודעים את העבודה שלהם, אם הם משחררים כל כך הרבה מתחזים, בעוד הם לא מצליחים לזהות כמעט אף מועמד עם בעיות נפשיות אמיתיות. את המספר האמיתי אפשר כמובן רק להעריך. אני אתפלא מאוד אם הוא מתקרב לחצי אחוז.

  8. זליג הגיב:

    לא נכון להגיד שאין תופעה של השתמטות, במובן שבו המילה נתפסת בציבור הישראלי – כאשר אדם מסוגל (או מאמין שהוא מסוגל) מבחינה בריאותית ונפשית לשרת בצה"ל, מבכר שלא, ומזייף לעצמו מחלות או מצבים נפשיים כלשהם, על מנת לשכנע את צה"ל שלא לגייסו.
    כמובן שהכל נכון – אין באמת דבר כזה "משתמט", ובימים האחרונים אנחנו מגלים שתופעת ה"השתמטות" התל-אביבית הסטריאוטיפית עצמה, גם אם היא קיימת, היא שולית ברמת סטיית התקן. אז עובדים עלינו כבר משהו כמו עשר שנים. מה עוד חדש.

  9. אביב הגיב:

    עברית היא סקסמניאקית. כשאתה אומר צעירים אי אפשר להסיק על חלקיות הנתונים שבמקרה הנוכחי כוללת רק גברים

  10. ניר הגיב:

    משה פייגלין גם טוען שהשרות צריך להיות התנדבותי. כך גם טענה איין ראנד, למשל. בנושא הזה יש אחדות דעים די רחבה. אכן, שירות צבאי חובה הוא עבדות.

    • יוני הגיב:

      שירות חובה הוא עבדות? זה סתם ויכוח על הגדרה, וכמו תמיד זה די אידיוטי. יש הבדל די משמעותי בין המצב של אפריקאי באמריקה במאה ה-19 לבין המצב של שקמיסט או איש מחשבים במדים במרכז תל אביב.

  11. נמרוד הגיב:

    להגיד שאין משתמטים זה כמו לקבוע שכל מי שיש לו תו נכה על האוטו הוא נכה – אחרת איך היה לו את התו? כמו כל הטבה שניתנת לזכאים, גם כאן יהיה מי שיתחזה לזכאי כדי לקבל אותה.

    מה שכן, תופעת ההשתמטות/פטור משרות היא יותר משהו שמרגיז אנשים (ואפשר להבין מדוע) מאשר בעיה קריטית שמאיימת על ישראל.

  12. א.ב. הגיב:

    לדעתי כל מי שלא משרת בצבא הוא משתמט!
    כי ברגע שהוא מחליט לא לשרת בצבא הוא מגלה שפיות נדירה, אינטליגנציה גבוהה וסתם אחריות אישית שאינם נפוצים במדינה הציונית, ולכן הוא בהחלט כשיר לשרות.
    לעומתם כל האנשים שמוכנים לשרוף את השנים החשובות של צעירותם, להתעלל בגופם ובנפשם, לעבור חוויות נפשיות שבטוח ידפקו להם את חייהם עד אין קץ, לעבור שטיפות מוח מרוכזות שימנעו מהם לחשוב בבהירות בכל חייהם, שיהפכו אותם לשנואי העולם ובצדק, ואפילו לפגוע בגופם וגם אפילו בחייהם, וכל זאת לרווחת רוחם של כמה פסיכופתים שבשלטון הציוני, כדי שגנרלים יצאו למלחמות כי בא להם, כי הם רוצים עוד כמה מנדטים, כי חיי המין שלהם עלובים, כי האישה לוחצת וסתם כי הם דבילים או חשוכים.
    לכן לדעתי כל מי שמתגייס לצבא, בעצם הגיוס מוכיח שהוא לא שפוי ולכן ראוי לפטור מהצבא.

    • יוני הגיב:

      תגובה כל כך קיצונית ומתלהמת. אני מקווה שלאדם כמוך באמת לא נתנו נשק.
      ג'וסף הלר כתב את זה בצורה הרבה יותר יפה, וגם במקרה שלו אתה חייב להסכים שבסופו של דבר מישהו היה צריך להילחם בנאצים.

      • א.ב. הגיב:

        תראה מה זה..
        אני כתבתי תגובה כללית, ואתה ישר מתקיף אותי. לא את הדעות אלא אותי… אד הומינם.
        גם הלוגיקה של התגובה שלך לא משו… (של התגובה, כן, לא שלך…). הדעה שהצגתי יכולה להתפרש כפציפיסטית. אז דווקא לפציפיסטים לא הייתי חושש לתת נשק (אם בכלל היו רוצים לקבל אותו…)
        המשפט האחרון שלך הוא התמוה מכולם. משתדלים בדרך כלל לא להשוות את הצבא הישראלי לנאצים, והנה אתה עושה את זה כאן. אז אתה מסכים שהפלסטינים צריכים להילחם בצבא הציוני, או שפספסתי משהו בטענות שלך? כי כפציפיסט אני נגד זה..

        • ארז הוכמן הגיב:

          תער אוקהאם ואני חושבים שהוא קרא את המשפט הראשון בתגובה שלך ואז רץ להגיב לך.

  13. ראסול הגיב:

    אני מתשמט? נראה לי שכן, אולי, לא יודע…

    אמרתי לקב"ן שאני מעשן גראס, הוא שאל אותי אם אני מתכנן להפסיק, אמרתי לו שלא וקיבלתי פרופיל 21.

    מה הבעיה בעצם?

  14. נתן. הגיב:

    שטויות.
    החרדים מתשמטים משרות בצבא גם את ההשתמטות הזאת היא במסגרת החוק.
    הדבר דומה למצב שבו הביית נשרף ואחד השכנים מסרב לנסות לכבות את האש בטיעון שיש לו פטור מהרופא לכל פעילות פיזית.

    הדבר מקומם שבעתיים מאחר שלא מדובר בציבור פציפסטי רודף שלום ואז אולי אפשר היה להבין את ההשתמטות אלה מדובר בציבור לאומני ,גזען ששנאתו לערבים נופלת רק משנאתו לחילונים ותומך בכל אלימות גזל ופשע שמבצעת ממשלת ישראל( ומי שחושב שאני טועה מוזמן להיכנס לבלוגים ולאתרי החדשות של החרדים).

    התמיכה של יוסי והאנטי-ציונים האחרים בחרדים היא אופורטוניסטית ולא נובעת מסיבות אידאולוגיות מאחר שהם רואים במחנה הזה את הכוח המשעותי ביותר שיכול לשנות את אופיה הציוני של המדינה ובזה הם צודקים.

    • עדו הגיב:

      החרדים לא משתמטים מהצבא יותר ממה שאני משתמט מלימוד תורה.
      בגלל הלחץ הציבורי הם סיגלו לעצמם עכשיו תירוץ חדש – שהם לומדים תורה למען עם ישראל וזה שקול לשירות צבאי. אבל הסיבה ההיסטורית לכך שהחרדים לא משרתים היא שבמלחמת השחרור חרדים ששירתו בצבא ברוב המקרים לא חזרו לקהילה שלהם והורידו את הכיפה. הסיבה האידאולוגית האמיתית – אותה הם מסתירים – היא שמדינת ישראל מהווה כפירה והרמת יד בתורה ולכן מצווה שלא לשרת בצבא שלה.
      ברמת העקרון הדוד החרדי שלי מוכן לחיות פה תחת שלטון אבו מאזן או עבדאללה ולכן גם הוא וגם הערבי הישראלי פטורים מבחינתי לשרת בצבא. אני לא מוכן לזה ולכן אני לא פטור.

  15. מיכאל הגיב:

    פוסט לא טוב.
    קודם כל בגלל התעלול הלוגי המעצבן והשקרי לפיו אין משתמטים כי כולם שוחררו על ידי צה"ל. זה נאמר פה, ועל ידי נמרוד אבישר, וזה הבל. זה הבל כי ההשתמטות היא תהליך פשוט – ורובנו מכירים אותו מקרוב – שבו אדם הולך ומנסה להשתחרר על סעיף נפשי למרות שאין לו בעיה נפשית. אני מכיר שלושה שעשו זאת. איך? באים ומדווחים על חרדות בלתי פוסקות וסכנת התאבדות, לדוגמא. אז ההיצמדות לאישור הצהלי כאילו מדובר בהוכחה שהאיש שוחרר כחוק היא מטופשת ויותר מכך, מסוכנת. היא מסוכנת כי היא גורמת למצב שבו הקבנים יקפידו ויימנעו משחרורים בקלות – משום שהשתמטות איננה תופעה חברתית יותר אלא תופעה הקיימת או לא קיימת רק לפי אישורי הקבן – ונתוני ההתאבדות הם מדוייקים ומפחידים. הפתרון הנכון הוא להחזיר את הדיון למישור הציבורי חברתי ולומר את האמת הפשוטה: יש השתמטות. יש בעיה בזה שצה"ל לא מעניק לגברים אופציות של שירות לאומי.צריך להפסיק את הכיבוש.

    לגבי הכריכה הביזארית של אנטי תל אביביות, ציונות ישנה ואהבת הקפיטליזם, יש לומר- לא נכון. תל אביב היתה שנים מעוז ליברלי, שאהבת הקפיטליזם היתה כרוכה בו הרבה יותר מאשר בתנועת העבודה ובעית העודף קולקטיביזם שלה. ללמה הולכת שניים יחדיו בלתי אם נועדו? נראה לי שאהבת הטיעון היפה היתה בעוכריך.

    נניח לשטות הזאת ונקווה שלא תחזור ונעבור

  16. עדו הגיב:

    האמת? גם אני יודע שיש השתמטות. אלה מה? אם פעם עשרה ניסו לעבוד על הקב"ן ואחד הצליח , היום מספיק שתיגש אליו ואתה כבר בדרך החוצה. אולי זה סימן טוב , זה אומר שיש מספיק שמתגייסים מרצונם ו/או מתביישים לרמות , כלומר שרמת הפטריוטיות דווקא עלתה. הנקודה היא שהצבא פותח את הדלת לרווחה ואז מתלונן שיש מי שיוצא החוצה. הנקודה היותר מעניינת היא שלמרות שקל כל כך להשתחרר ההמונים עדיין לא צובאים על לשכות הקב"נים.

  17. אייל הגיב:

    כתבתי בפוסט הקודם ולא כל כך התייחסו אליי- אם נקים צבא מקצועי עם גיוס וולונטרי זה יהפוך להיות לצבא דתי שיהיה קשה להכפיף אותו לסמכות המדינה והוא עלול לצאת מכלל שליטה. זאת בעיה שלא כל כך PC לדבר עליה אבל עדיף שיגייסו גם אנשים שהם לא חדורי משיחיות.

    • אלכס ז. הגיב:

      זה כנראה הטיעון היחיד נגד צבא מקצועי. אבל כל יום שבו הצבא פועל כבא כוחם של מתנחלים מחליש את הטיעון הזה עוד ועוד. פרקטית, צה"ל לעולם לא היה באמת כפוף למדינה (תעיד על כל ההיסטוריה הצבאית של שרון) והוא כבר עכשיו הזרוע הצבאית של גוש אמונים.

      • אייל הגיב:

        אבל על זה אני בדיוק מדבר, אתם תחמירו את המצב! צבא מקצועי יהפוך להיות כור היתוך לנוער גבעות, לאומנים ואנשים משכבות עוני שיהיה קל לסחוף אחרי האדיאולוגיות האלה.

        אי אפשר בכל מקרה להתכחש לשינויים הדמוגרפים- אי אפשר לעגל את הפינה הזאת. אבל בואו לא נזרז את תהליך הפיכתה של ישראל למדינת הלכה.

  18. גיל ב' הגיב:

    תיקון קטן: כל הקטע עם הטלביזיות הצבעוניות לא רלוונטי. אף אחד לא מחק את הצבע כדי שאנשים לא יראו ירדן בטלביזיה אלא כדי שלא תהיה נהירה המונית של אנשים לקנות טלביזיות צבעוניות. זו היתה התקופה של האינפלציה המטורפת והיה נסיון לגרום לאנשים לא לקנות מכשירי חשמל. ואכן כשיורם ארידור החליט (לפני הבחירות…) לעודד רכישת טלביזיות חדשות, האינפלציה יצאה לחלוטין משליטה.

  19. חילונית הגיב:

    תראו את המאמר הזה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4254726,00.html.

    אם הבן שלו ישתקם ויחזור להיות ילד רגיל, יש סיכוי גבוה שכשיגיע לגיל גיוס הצבא לא ירצה אותו בגלל מה שקרה לו בילדות וייתן לו 21 נפשי (גם אם אז לא תהיה לו שום בעיה והוא יבקש להתגייס), ואז אותו בחור מסכן ייחשב ע"י רוב העם במקרה הרע כ"משתמט" ובמקרה היותר-רע כ"חולה-נפש שהצבא קבע שהוא לא מתאים לשום עבודה אז למה שאני אקבל אותו?!".

  20. יעל הגיב:

    החוויה שלי דווקא שונה.
    אני ניסיתי להשתחרר מטעמי מצפון שנים אחדות לפני שהשמיניסטים המפורסמים העירו את הצבא לפעולה נמרצת נגד סרבנים.
    חרף התעקשותי לקבל פטור מצפוני, שיחררו אותי על סעיף "צרכי כוח האדם של צה"ל" – וזאת על אף העובדה שהחלטתי לעבור בהצטיינות את כל המבחנים שהגישו לי שם, רק כדי להדגיש את העובדה שזה לא הם שלא רוצים אותי, אלא אני שלא רוצה אותם (הוכחה ניצחת לכך היא העובדה ששנה וחצי אחרי ששוחררתי הוזמנתי להזדמנות שנייה בקורס נחשק לכאורה. ככה זה, יד אחת לא יודעת מה עושה השנייה).

    בכל מקרה, די ברור שצה"ל העלים את הנתון הלא נעים הזה על סרבנות מצפון תחת כותרת מעורפלת.
    ואני מניחה שיש עוד רבים, רבים, שפשוט לא רצו לשרת בצבא ההתקפה לישראל ונקברו בסטטיסטיקה שקרית שצה"ל מייצר.
    במלים אחרות – יש גם משתמטים.
    וטוב שכך.