החברים של ג'ורג'

קוברים את הספין עמוק יותר

זוכרים איך לפני חודשיים ומשהו אמרו לנו ששורה של מחבלים, אנשי הוועדות העממיות, ביצעו התקפה מקצועית למדי באזור הגבול עם מצרים, ואשר על כן אנחנו צריכים לתקוף את עזה – ותקיפה כזו בוצעה, והרגה גם ילד, תוך כדי הקרב עצמו? זוכרים איך חודש אחר כך, אמרו לנו בצנעה שבעצם, כל התוקפים היו תושבי סיני, לא עזתים?

אז בסוף השבוע, בלי יותר מדי הבלטה, פרסם אלכס פישמן עיקרים מתוך התחקיר הצה"לי על האירוע. המסקנות הן חד משמעיות: תחת הכותרת "טעות באויב", מביא פישמן את הנתונים האמיתיים. כל התוקפים היו מסיני, חברי חוליית ג'יהאד עולמי שמערכת הבטחון מכנה "סינאווים." המערכת טעתה לחשוב, אומר פישמן, שמדובר באנשי הוועדות העממיות, שעל פיגוע שלהן באותה גזרה התריע השב"כ. אופס. זו הגרסה החצי רשמית החדשה, זו שצה"ל מעביר לציבור דרך כתבים צבאיים. אתם הרי לא באמת חושבים שאלכס פישמן פרץ לקריה וגנב משם מסמכים חסויים, נכון?

והם חסויים. ביקשתי אתמול את תגובתה של סא"ל אביטל לייבוביץ' מדובר צה"ל, שנכשלה בשעתו בלשונה בנושא ואחר כך התעקשה שמדובר בעזתים, על הפרסום של פישמן. הבוקר חזרו אלי מדובר צה"ל ומסרו שעל כל החקירה הזו הוטל אמברגו, כלומר הוראת איסור פרסום פנימית של צה"ל. שאלתי, על כן, האם בכוונת צה"ל לפתוח בחקירת הדלפה במקרה של פישמן, כדי למצוא את המדליף של המסמך הסודי ולהעמיד אותו לדין – ענת קם, כזכור, הועמדה על פעולה דומה לדין בשל ריגול חמור. הם אמרו לי שאני צריך לדבר עם משרד הבטחון.

כלומר, לפני חודשיים צה"ל התעקש, בפומבי, שההתקפה הגיעה מרצועת עזה. עכשיו הוא מנצל ערוצים פרטיים כדי להדליף מידע אחר, ומסרב להגיב בנושא. לפני החקירה, הוא יכול היה לומר בפסקנות שמדובר בעזתים. אחריה, הוא מדבר על אמברגו. משונה הפסקנות הזו שלפני והשתקנות שאחרי, לא?

עידן לנדו מדבר על קונספירציה רחבה ביחס. אנחנו לא יודעים מספיק. בהחלט יתכן שמדובר בקונספירציה מצומצמת, שמנסה לחפות על ההאשמה המהירה שפלט שר הבטחון תוך כדי ההתקפה ועל ההתקפה על עזה, שהתגובות עליה הביאו גם למותו של אזרח ישראלי. כלומר, כסת"ח מהסוג שהורגלנו בו. תשמעו, אמנם תקפנו את עזה ללא סיבה, והבאנו להדרדרות המצב, אבל היתה לנו סיבה לחשוב ש…. לא סיבה טובה, חטאנו בקונספציה, אבל…

מה שמטריד במיוחד הוא שנסיון הספין הזה מגיע בזמן של עירנות שיא של התקשורת הישראלית, או לפחות החלקים האלטרנטיביים שלה. מפחיד לדעת כמה מההודעות הפסקניות של דובר צה"ל, על איזו התקפה שבעקבותיה לא היתה לנו ברירה אלא להגיב נחרצות (ההודעות שהוא מעדיף להכתיב כ"ידיעה בשם הכתב," כלומר שהוא יהיה אחראי על הניסוח אבל כתב צבאי יהיה חתום עליהן) התגלגלו בדרך זו ממש, בלי שאף אחד ישים לב. זוכרים את להקת המעודדות של צה"ל, שצווחה תחת כל עץ רענן שאין סוכות אבלים בעזה כי החמאס לא מרשה, מה שמוכיח שהמבצעים יצאו מעזה, בהנהגת הלל גרשוני? זכרו אותם גם בסיבוב הבא. גם אז הם יאמרו אותו הדבר: שקט, יורים ובכל מקרה מדובר רק בערבושים.

ועוד דבר אחד: קולה של ראש האופוזיציה, ציפי לבני, נאלם במהלך השבועיים האחרונים בכל מה שקשור לעסקת נתניהו. מקורביה של לבני אמרו לכמה כתבים שהיא סתמה את הפה כי נועם שליט ביקש ממנה לא להפריע להצבעה בממשלה. עכשיו, כשהסוסים כבר ברחו מהאורווה הבוערת, מודיעה לבני שהיא התנגדה לעסקה נחרצות. בשביל זה אנחנו צריכים ראש אופוזיציה: כדי שתשתוק בעת דיון ציבורי סוער. אני חושב שכבר אפשר לומר שמדובר בראש האופוזיציה הגרועה ביותר מאז שכיהן בתפקיד חבר מפלגתה, שמעון פרס.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

27 תגובות על ”קוברים את הספין עמוק יותר“

  1. מודי תולשששש הגיב:

    אני חושב שגרועה מפרס. צביעות שאין כדוגמתה.

    • א.ה. הגיב:

      אז עדיפה עמדתה של יחימוביץ יקירתכם שפשוט תומכת בעסקה ההזויה?

      ללבני לפחות היה אומץ להגיד דברים בגנות עסקה מסוג זה גם לפני הבחירות, כשכל האחרים שתקו.

      • עדו הגיב:

        אני לא יודע אם יחימוביץ' היא יקירתו של מישהו אבל כן זה עדיף.
        אם היא בעד משהו שתגיד ותספוג את האש ואם היא נגד כנ"ל. לחכות עד שכבר מאוחר מדי ואז לצאת בתופים ומחולות ולומר 'אני הייתי נגד' זאת פחדנות – במיוחד לפני בחירות.
        יחימוביץ' עושה את ההיפך – הרי בכל פיגוע שיהיה מעכשיו יגידו לה 'אבל את היית בעד העיסקה נכון?'

        • א.ה. הגיב:

          החמצת את הנקודה – היא יצאה נגד עסקה בכל מחיר לפני הבחירות האחרונות במועד שבו נדרש אומץ לב ציבורי לעשות את זה בהתחשב בזה שהמועמדים האחרים מילאו את פיהם מים.

          גם אם לא מסכימים עם השיקולים שלה להימנע מביקורת על העסקה הפעם (ואני מסכים – היה ראוי שתגיד משהו), זה לא שחור ולבן.

      • ygurvitz הגיב:

        יקירת מי?

        • אור שחר הגיב:

          זו בהחלט שאלה קשה. האחת שטיח רצפה אופיזציוני והמצאה של ראובן אדלר, עד שאפילו שר החוץ הטורקי טען כי האופוזיציה שם צריכה ללמוד ממנה איך לא להפריע לשלטון. חוץ מזה יש לה את שאול מופז ועתניאל שנלר במפלגה, שזה מספיק כדי לברוח משם כל עוד ניתן.

          השנייה עושה כל שביכולתה כדי לא להרגיז את הקונצנזוס, ולפתע שולפת את שפן ה"שמאל הפוסט-ציוני" ואהבת ההתנחלויות, ובשביל לברוח מכל הבעת דעה החלה פתאום לדבר על מתווה קלינטון.

          אני חושב להצביע הפעם לאסמא אגבארייה, בתקווה שהיא תעבור את אחוז החסימה.

          • רוזנברג הגיב:

            כיון שיפסלו את בל"ד ואולי טיבי מלרוץ מכח "חוק יסוד האפרטהייד" (מוכר בשם הניוספיק "חוק יסוד מידנת העם היהודי" או משהו כזה) הבעל"ט מבית מדרשו של השב"כ, וממילא יהיה צריך להחרימן, אתה פטור מההתלבטות.

            • רוזנברג הגיב:

              צ"ל "להחרים את ה"כאילו-בחירות""

            • אור שחר הגיב:

              מה זה,הקשקוש של דיכטר? בג"צ יפסול אותו למצהלת אופיר אקוניס ושות', שיוכיחו בצורה ניצחת את טענתם.

              אני מקווה שיפסלו את בל"ד ויסירו את המסכה השקרית של הדמוקרטיה בישראל, אך לצערי נראה שהמשחק יימשך כל עוד בג"צ מוכן להמשיך להיות עלה התאנה של המשטר.

            • דניאל הגיב:

              מלבד זאת, אסמא היא נציגת דע"ם.

  2. רון הגיב:

    קורה, כולם טועים לפעמים. אז שיתנצלו ושיפצו את המשפחות…
    (זה סוף הבדיחה, אתם יכולים לצחוק…)

  3. אסףר הגיב:

    אתה בטוח שזה ללא הבלטה? לא ראיתי את העיתון אבל אמרו לי שזה היה כפולת עמודים. ממש לא בצנעה.

  4. בטטה הגיב:

    אכן ראש אופוזיציה גרועה ועלובה.

    אפשר רק לקוות שבכך יתקעו עוד כמה מסמרים בארון המתים של מפלגת המרכז לאומנית ששמה קדימה עד לקבורתה הסופית בבחירות הבאות.

    והחשוב מכל האם הציבור המרכז ליברלי שכל פעם מתפתה להצביע לגימיק מרכז לאומני כזה או אחר (פעם לרפאל איתן,פעם לטומי לפיד,פעם לקדימה ),יסיק את המסקנות ויצביע למפלגה בעלת מצע ברור ?

  5. יאיר י הגיב:

    צריך להגיד משהו אחד לזכותה של לבני – היא אמרה משהו. זה יותר מהכלום שאנחנו רגילים ממנה.

  6. על מה אתה מדבר?? פרס היה ראש אופוזיציה מצוין. אסון בבחירות עצמן, אבל לממשלת יריביו הוא מירר את החיים וקיצר את הימים בחתרנותו הבלתי נלאית – כפי שאכן היה תפקידו. אין פה מקום להשוואה בכלל.

  7. עדו הגיב:

    "פחיד לדעת כמה מההודעות הפסקניות של דובר צה"ל, על איזו התקפה שבעקבותיה לא היתה לנו ברירה אלא להגיב נחרצות"
    למה לעשות ספקולציות? מה היה מבצע קדש? מה הייתה מלחמת לבנון?

    • נועה הגיב:

      הסרט "מיליון קליעים באוקטובר" מתאר איך האינטיפדה השנייה התחילה בדיוך כך

  8. אזרח הגיב:

    לגבי הספין, כשגורביץ צודק, הוא צודק.

    לגבי ליבני, אני חושב שהבינו אותה לא נכון: היא אמרה שהעסקה הייתה גרועה והתנגדה לה בעקרון, אבל הרי כולם אמרו שהעסקה מסריחה. מה שהיא כן אמרה זה שבעוד שממשלת ביבי עושה עיסקה מסריחה עם חמאס, היא מתעלמת מאבו-מאזן כבר שנתיים. מחזקים את מי שבטוח לא מוכן להגיע איתנו להסדר, ומחלישים את מי שאולי כן. זה היה הטיעון שאני שמעתי בחדשות. העיתונאים כמובן קלטו עד החלק שהיא מתנגדת לעסקת שליט.

  9. אסף הגיב:

    למי איכפת מכל זה? גלעד שליט אכל גלידה בפעם הראשונה אחרי חמש שנים!!!!1