החברים של ג'ורג'

קצין עינויים ראשי

הרמטכ"ל החליט בימים האחרונים על קידומו של אל"מ איתי וירוב, לשעבר מפקד חטיבת כפיר, לדרגת תת אלוף. וירוב ימונה לתפקיד קצין חיל רגלים וצנחנים ראשי.

אם השם וירוב נשמע לכם מוכר, זה משום שהוא היה הקצין הבכיר שהודה כי נתן הוראה לחייליו לענות. הוא התיר, לצורך "תשאול", "סטירה, לעיתים מכה בעורף או בחזה, לפעמים ברכיה או חניקה לצורך הרגעה." התעוררה סערה, קידומו של וירוב עוכב, והוא ננזף על ידי אלוף הפיקוד. חלפו שנתיים, והנה גם וירוב בגנרלים.

מסתבר שבצה"ל, אם אתה נותן פקודה לחיילים שלך לעבור על אמנת ז'נבה והם אכן עושים זאת – ההוראה של וירוב נחשפה בעת משפט נדיר של חיילי כפיר שעינו פלסטינים; אי אפשר לדעת כמה פלסטינים עונו בהוראותו של וירוב מבלי שנדע על כך – העונש על כך הוא לא העמדה לדין, לא הדחה משורות הצבא המוסרי יותר מהחמאס, לא הורדה בדרגה; הוא עיכוב בקידום. וכשמגיע הקידום, כפיצוי, אתה מקבל בומבה של תפקיד.

אבל זה לא כל הסיפור. כשווירוב אמר את שאמר בבית המשפט, הוא זכה להערכה מצד כתבים צבאיים וחמושים כמי ש"אומר את האמת מהשטח", בלי לטייח, לשופטים שיושבים בחדרים ממוזגים (העובדה שווירוב, כמו כל קצין בכיר, מבלה את עיקר זמנו בחדרים ממוזגים נשכחה, למרבה הנוחות). הוא נתפס כמי שהגן על חמושיו.

אבל זה לא המצב. בשקט בשקט, הרחק מהזרקורים, שינה וירוב את גרסתו. הוא זומן לעדות במשפטו של אחד החמושים האחרים, ושם – אחרי הנזיפה שספג – הוא מסר גרסה אחרת לגמרי. בית המשפט הצבאי נזף בקצינים שנזפו בו על "התערבות בהליך שיפוטי" – פעולה תמוהה כשלעצמה – ורמזו בגסות שווירוב שיקר בעדותו השניה.

אז מגן החמושים הגדול מתברר, במיטב המסורת הצה"לית מימי אפי איתם ומשפטי גבעתי, כמי שמוכן למכור את החמושים שלו במורד הנהר, אם זה רק יביא לו את האיקס הנכסף על הכתף. כדאי שהחמושים יזכרו את זה, בפעם הבאה שאיזה קצין מבטיח להם שמותר להם לבצע פשעים ושהוא יהיה שם בשבילם. וכדאי שבפעם הבאה שמישהו יגיד לכם שצה"ל הוא צבא מוסרי ושהוא מסוגל לחקור את עצמו, תצחקו לו בפרצוף.

אשר לצה"ל עצמו – הוא קידם עכשיו את הקצין שאמר בגלוי שהוא הורה לחייליו לבצע עינויים. בפעם הבאה שידלגו, בצדק, על מערכות המשפט שלו וילכו ישר להאג, בנימין גנץ מתבקש להאשים רק את עצמו.

ועוד דבר אחד: כת שליט – יש כבר מי שקרא להם "גדודי עז א דין אל שליט" – השתלטה הבוקר על אוטובוס של משפחות אסירים בטחוניים ומנעה ממנו להגיע לכלא, לפגישה הנכספת. חלק מהאסירים הבטחוניים הם ודאי אנשים נתעבים. חלקם, ללא ספק, הם לוחמי חירות. תומכי שליט העדיפו היום לגרום סבל נפשי לילדיהם של אנשים שמעולם לא ראו, רק כדי להוכיח שישראל משתלבת היטב במרחב ושגם היא יודעת לקחת בני ערובה.

הערה מנהלתית: מעבר הדירה הושלם, ואני מקווה לשוב לכתיבה סדירה במהלך השבוע.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

60 תגובות על ”קצין עינויים ראשי“

  1. גלעד ב. הגיב:

    ה"ועוד דבר אחד" שלך ממש לא הצליח לגרום לי להרגיש רע אני חייב לומר.

    אין לחמאס שום תרוץ ללמה הם מסרבים אפילו להעביר מכתבים לשליט.

    • יוחאי הגיב:

      רשע לא מצדיק רשע.

    • נירה הגיב:

      נו, באמת. לאסירים הבטחוניים במתקני הכליאה הישראלים אין שום השפעה על מצבו של גלעד שליט. יותר מזה: חלקם בכלל לא קשורים לחמאס. אתה בעד להעניש פלסטינים בצורה רנדומלית? קולקטיבית?

  2. עמית הגיב:

    הוא לא הורה לחייליו "לבצע עינויים". הוא אמר שזה סביר לתת מכה כל שהיא לבן אדם ש"משתולל" במהלך תשאול. אמירה כזו כוללנית יכולה לפתוח דלת לחציית גבולות רבתית, אבל להגיד שהוא הורה לחייליו "לבצע עינויים" זו סתם טרימינולוגיה תעמולתית.

    • ygurvitz הגיב:

      הו, הגיע התועמלן הציוני. וירוב אמר (בקישור שהבאתי) ש"אנחנו נעכב ונחקור, ונפעיל לחץ פיזי מותאם על כל אדם כדי להגיע למחבל הבודד". הוא אמר עוד ש"[אלימות פיזית מותרת] כל עוד זה משרת את המשימה. פציעה היא דבר אסור, וכן כל הפעלת אלימות שלא משרתת פעילות ביטחונית הכרחית. האם יש טבלה שאומרת מה מותר ומה אסור? לא, וגם בלתי ניתן שתהיה". לחץ פיזי מותאם על כל אדם. אלימות פיזית מותרת אם היא משרתת את המשימה. לא "עצור משתולל" ולא נעליים.

    • אבידן הגיב:

      לעומת האמירה התעמולתית שזה עינוי, האמירה שזה משמש להרגעת משתוללים היא מדויקת ומוכחת עובדתית. כוחה המרגיע של סטירה מצלצלת ידוע מזה שנים רבות, והיא מומלץ על ידי מרבית רופאי משפחה כאמצעי יעיל להורדת לחץ.

      • עדו הגיב:

        נכון, פעם ראיתי רופא עושה את זה לחיילת היסטרית בזמן ששירתתי כחובש.
        לכן בחיילת ההיסטרית הבאה הורדתי לה גם כן סטירה מצלצלת אבל בינתיים התחלף הרופא וזה שבא במקומו רצה משום מה לשים אותי בכלא. הוא היה מזועזע לשמוע שזאת הדוגמה שקודמו נתן ואמר לי ואחרי שכולם אישרו לו שזה נכון הוא פלט ש' לא להאמין איזה מופרעים יוצאים מבית ספר לרפואה'.

      • פלג ספיר הגיב:

        וזה כמובןשטויות. כשאדם נמצא בעקה רגשית, הדבר האחרון שאתה רוצה לעשות זה לגרום לא לחוסר נעימות פיזית. זה לא יוציא אותו משום הלם ושום "התפרעות". ובכל מקרה, לא נראה שזה המצב של הפלסטינים שעליהם מדובר – כנראה יותר לכיוון ה"התפרעות" ,ואז לכל היותר תשיג השתקה זמנית שלהם, וכעס מצטבר גדול יותר (וזה עוד מבלי להעלות את העניין המוסרי).

  3. זהר בסרמן הגיב:

    אני, בתור אדם פרטי, לא מוכן שיסטרו לי, יורידו לי "כאפה", ואפילו לא שירימו עליי את הקול. עכשיו בתור ישראלי ממוצא יהודי יש לי פריבילגיה לעמוד על זכויותיי וברוב מוחץ של המקרים גם להשיג אותן. זכות בסיסית זו נשללת באופן יומיומי מילידי השטחים הכבושים ממוצא פלסטיני ע"י אג'נדות שפותחו בידי משיחיסטים דפוקים, מליטריסטים דורסניים עם נטייה לסאדיזם ועודף שאפתנות, ושאר ירקות אופורטוניסטים שהמצב הנוכחי פשוט נוח להם מסיבות כלכליות ריגשיות מנטליות וכו' תוך הפעלת כפתור ה-delete על הדבר הזה ששמו מצפון או למיצער לפחות ענוותנות בסיסית של שימוש בכוח כלפי הזולת. על-כך מהותו של הפוסט הנ"ל, שנבלים דרכם סוגה בשושנים בצבאנו הדגול.

  4. אסףר הגיב:

    הסיפור על שינוי גרסתו של וינרוב לא ממש ברור מרוב מליציות – וגם חסר קישור למקורות. כרגע זה נשמע מטריד אבל אני מבולבל ותוהה מה בכלל קרה שם במשפט השני.

  5. יעל הגיב:

    רגע, שטף הכתיבה של השבוע האחרון הוא האטה לצורך מעבר דירה?
    אלהים ישמור (אותי, מקנאה כמובן)
    בשעה טובה

  6. לייזר הגיב:

    הערה מנהלתית:
    נחשפתי ביומיים האחרונים לנונסנס של מקס בלומנטל ובאמת שהופתעתי כיוון שפגשתי אותו בעבר ולא הצלחתי לנחש שהוא כזה חמור. עדיין לא התקדמתי לטכנולוגיית 140 התווים ולכן ההתכתשות שלי איתו נערכת בעמוד הפייסבוקי שלו.

    אז צדקת בביקורת שלך בפוסט הקודם (לפני האורח) ועדיין נראה לי שהגזמתי בהכללה על פעילי הסולידריות הבינלאומית והמפגינים בבילעין. רוב המוכרים לי תומכים ומתרגשים מהמחאה החברתית בישראל. בעיקר פעילי השטח שביניהם (בניגוד לפעילי הרשת).

  7. א.ב. הגיב:

    אחד הדברים החמורים בפרשה הזו הוא שאיש הצבא בטוח שהוא רשאי לקבוע את החוק (במקרה זה אם לשים כפה זה חוקי). זה שלא כולם חוטפים שבץ מהדברים שאמר בהקשר הזה, אפילו יותר חמור.
    המערכת הביטחונית הצליחה להכניס לראש של הציבור את הרעיון ש"המפקד בשטח הוא הקובע"… שנוגד כל מחשבה דמוקרטית במובן הטוב של המילה.

    • גיל ב' הגיב:

      אני לא מבין מה התמיהה כאן? אם מ"מ בן 19 יכול להתעלם מאישור רפואי ושלוח חייל חולה לפעילות "על אחריותו" (כמובן שאם החייל ייפגע בשל כך, המ"מ יילל שזו לא היתה אשמתו) אז איך הוא יתייחס לפלסטינים?

      • עדו הגיב:

        מסכים לגמרי, אם היינו מחילים נורמות אזרחיות על הצבא חצי מהמפקדים בצה"ל היו צריכים להיות מודחים.
        מצד אחד צריך להבין שצבא לא יכול לתפקד כמו גוף אזרחי והאחריות על 'המפקד בשטח' היא הרבה יותר גדולה משל אזרח בעמדה ניהולית, מצד שני בדיוק בגלל זה מרשים לעצמם מפקדי הצבא נורמות התנהגות שאין בינן ובין צרכי הצבא ולא כלום.

        • גיל ב' הגיב:

          בדוגמא שהבאתי, שהיתה נפוצה בזמני, זה נגד חוקי הצבא. פורמלית, ברגע שיש אישור מרופא צבאי, למפקד אין שום מילה בנושא. מעשית, ההנחה היא שהחייל סתם מתחזה ולכן מתעלמים מהרופא. ב-99% מהמקרים לא קורה כלום. ואז, אחת לכמה שנים מתרחשת טרגדיה. אז, כמובן, המפקד הגיבור מתנער מאחריות. נחמד להיות "ראש גדול" אבל כדברי ספיידרמן, "עם כח גדול מגיעה אחריות גדולה".

          אני מניח שאותה צורת מחשבה עובדת גם עם פלסטינים. יש הוראות "פורמליות" שבהן ניתן לנפנף לעולם, אבל המפקד בשטח מפעיל "ראש גדול". רב הזמן לא קורה כלום וכולם מרוצים (חוץ מהקורבן הפלסטיני…) ואז לפעמים משהו קורה: עציר מת או נפצע, צלם טלוויזיה עובר בסביבה וכדומה.

          • עדו הגיב:

            הרבה יותר עמוק מזה.
            כשעמדתי להתגייס לפני יותר מ25 שנה, היה לי חבר בנח"ל שבדיוק סיים טירונות.
            ניסיתי להראות שאני מבין עניין ואמרתי לו 'נו, עכשיו כבר תוכל לישון כמו שצריך'. הוא בתגובה הביט בי כמו שמביטים בנודניק מעצבן במיוחד והסביר לי שעכשיו מתחיל הבט"ש של הנח"ל. חצי שנה שבה ישנים בממוצע שעתיים בלילה.
            כלומר, באופן מסורתי – לא כעניין של חירום, לא כתקלה או כבעיה נקודתית – יש נוהל בצה"ל שסותר את הוראות מטכ"ל שקובעות שחייל ישן 6 שעות בלילה.
            אפשר היה לשנות את ההוראות ולקבוע ששעתיים זה בסדר גמור או לתגבר את הכוחות כך שהחיילים ישנו כמו שצריך (אחרי כמה מחזורים כאלו זה כבר צריך להיות דבר מתבקש). לא עושים לא את זה ולא את זה. יש הפרה ברורה של הוראות מטכ"ל והיא מהווה חלק מהפעילות הסטנדרטית של הנח"ל. זה בלי להתייחס בכלל לפלשתינאים, החלטה של מ"מ מסויים שמצפצף על הרופא או חייל במחסום שחטף קריזה.

        • ראסול הגיב:

          With great power comes great responsibility

          – Uncle Ben

  8. AP הגיב:

    נראה לי שהבעיה המרכזית כאן היא שכל המערך הת"שי בצה"ל עושה את העבודה שלו בנוסף לכך שהוא אמור גם להוות חלק משמירת המשמעת בצבא. יוצא שבפועל משק"י ת"ש ורופאים צבאיים וקב"נים פועלים מתוך הנחה שהחיילים משקרים להם. כל רופא צבאי אמור להיות גם רס"ר משמעת, ולא נראה לי שזה מצב תקין.

    • AP הגיב:

      זו היתה תגובה לעדו.

    • גיל ב' הגיב:

      ועדיין, אחרי שהחייל הצליח לשכנע את הרופא או הקב"ן, בא מ"מ בן 19 ומחליט ששיקול הדעת הרפואי שלו עדיף. ואז כשהחייל יתאבד כי התעלמו מהמלצות הקב"ן זו תהיה תאונה מצערת. אני לא מדבר אפילו על התופעה שאתה מתאר של הזניית הרפואה ורפואת הנפש למען הצבא.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    עזבו עינויים – הפרקליטות השמאלנית מנסה לחסל את העוצמה העממית של הימין על ידי מעצר זמרים מזרחיים כמו מרגול!