החברים של ג'ורג'

בני ערובה

ב-1990 שימשתי כסמל מבצעים במנהל האזרחי בדיר אל בלאח שברצועת עזה. בראש השנה אז, עשה חייל המילואים אמנון פומרנץ טעות גורלית ופנה בפניה הלא נכונה. במקום להגיע למחנה הצבאי באזור, הוא הגיע למחנה הפליטים בורייג'. הוא נבהל, נסע אחורה במהירות, ודרס שני ילדים. נסע קדימה בפאניקה, והתנגש במבנה. אספסוף זועם התכנס במהירות, התחיל להשליך אבנים. פומרנץ יצא מהרכב, השליך את הנשק והתחנן לרחמים. האבנים המשיכו לעוף. הוא נכנס לרכב, ניסה להתניע, נכשל, נפגע, איבד הכרה. שלושה צעירים במקום רצו אל תחנת הדלק הקרובה, שבו עם ג'ריקנים, שפכו, הציתו.

קיבלנו ידיעות מקוטעות על מה שהתרחש שם. כשהגיעה ידיעה על מנוסה המונית מבורייג', חמוד היע"ע חיבר שתיים ועוד שתיים, יצא ברכיבה פראית מהבסיס ודהר למקום, מזעיק בדרך את כל מי שיכול היה – מכבי אש, משטרה, מג"ב, צבא. הוא הגיע מאוחר מדי; הרכב בער. כמה ימים אחר כך, בדרך הביתה, הוא נוהג ואני יושב מאחור, הוא אמר שהוא רצה להתקרב, לנסות להציל, אבל לא העז; חשש שהרכב יתפוצץ, כפי שאכן קרה כמה דקות לאחר מכן. שער העורף שלו הלבין.

בינתיים, כבר עצר השב"כ את האחראים. אחד הטמבלים שם הנציח את כל האירוע במצלמה, אמרו, והם שמו יד על התמונות. אחד מהשניים ששפכו את הדלק והציתו נעדר, לא היה בביתו. בבוקר אחד – אני חושב שזה היה הבוקר השני אחרי התקרית – הגיעו שני השב"כניקים הקבועים שלנו. הם הגיעו עם קשיש וילד, בן חמש-שש. העיניים של הילד היו קשורות בפלנלית. המכנסיים שלו היו רטובים משתן. הם אמרו לי להשגיח עליו. האכלתי אותו מקופסת טונה עם רסק עגבניות. הוא היה שם מסיבה פשוטה: הוא היה אחיו של החשוד הנעדר. החוקרים הודיעו למשפחה שלו שאם הוא לא מסגיר את עצמו, הם יעבירו את הילד למחנה המעצר אנסאר. מה יקרה לו שם, היה די ברור.

זה עבד. למחרת, האח הסגיר את עצמו.

אין לי מושג מה קרה לשניהם. אין לי מושג איך קראו להם.

* * * * *

צה"ל ממשיך להשתולל בעוורתא, הכפר שממנו לפי החשד יצא רוצח/רוצחי משפחת פוגל מההתנחלות איתמר. עד כה נעצרו, ושוחררו, רוב הגברים שבכפר; הצבא עצר, ושחרר, גם עשרות רבות של נשים. הוא גם ביצע כמה פוגרומים קטנים במקום. פעילי סולידריות בינלאומית שנמצאים בכפר אמרו לי היום שהם מעריכים שעד כה נעצרו כאלף מתושביו, אם כי רובם שוחררו; וכי הצבא ממשיך להחזיק ב-25 תושבים, ביניהם נערה בת 16 – תחילה דווח שגילה הוא 14 – בשם ג'וליה מאזן עוואד, שנעצרה במוצ"ש. בדרך, כמקובל, זרעו החמושים הרס וחורבן בכפר. הלילה פרצו החמושים לבית, כינסו את כל התושבים לחדר אחד, ולא התירו להם לצאת ממנו עד שהוסר העוצר, בסביבות הצהרים היום. הם מנעו מהם מים ושתיה, למרות שאחד הנכלאים היה תינוק בן חצי שנה. בית בעוורתא, אחרי ביקור של חמושי צה"ל. התמונה באדיבות IDM

הסיפור על מה שקורה בעוורתא מתחיל לחלחל לתקשורת הכללית, אם כי זו ממשיכה למכור צ'יזבטים של מערכת הבטחון, כמו הטענה שבקרוב תחול התפתחות בחקירה. בפועל, מיישמת מערכת הבטחון את החזון של אביחי רונצקי על עוורתא: ענישה קולקטיבית לתושבי הכפר.

ככה לא מתנהלת חקירה, על כל פנים לא חקירה רצינית. אף אחד לא מאמין באמת שמעצרם של מאות בני אדם מסוגל לקדם חקירה כלשהי: לכל היותר הוא יטביע את החוקרים הבודדים במידע שהם לא יוכלו לאושש ויוביל אותם למרדף אחרי הרוח. גם 25 עצורים זה מספר מופרך, כשמדובר בלכל היותר שני מפגעים, אולי אחד.

אז מה קורה פה? מתגנב החשד שמה שקרה ברצועת עזה ב-1990 קורה עכשיו בגדה. המעצר, בעיקר של הנשים, מיועד להפחדה, מיועד לגרום לחשודים להסגיר את עצמם. אין שיטה טובה יותר, יודע כל משטר חסר מעצורים, מאשר לקחת בני המשפחה כבני ערובה. אדם יכול לגלות אומץ כשהוא לבדו; הרבה פחות מכך, כשמאיימים על קרוביו. ולשב"כ, איך לומר, לא יצא שם כמקפיד על זכויות עציריו.

אם זו השיטה, עד כה היא לא עובדת. הצורך בפשיטות חוזרות ונשנות, בעוד מעצרים, מוכיח שהחשודים – אם בכלל יש כאלה – לא הסגירו את עצמם. אולי בגלל שליבם גס בסבל קרוביהם, אולי בגלל שהחמושים והשב"כ מחפשים במקום הלא נכון.

אם וכאשר יודיע השב"כ בגאווה על מעצרים בפרשה, דבר שניתן לפקפק בו בהתחשב בזמן הרב שעבר, צריך יהיה לזכור גם את האמצעים שבהם הושגו. מי שחושב שהפלסטינים אינם בני אדם, שהם לא ישאפו לנקם על עוול חסר תוחלת, שלא יתפלא כשהזעם והשנאה יתפוצצו בדרך היחידה שאנשים שאין להם צבא מסודר, טנקים וחיל אוויר מסוגלים לה.

ועוד דבר אחד: מישהו צריך לעדכן את גולדסטון: הפצ"ר סוגר חקירה כנגד חמושי צה"ל שהרגו ארבעה פלסטינים, אזרחים בלתי חמושים, שנשאו דגל לבן. בין ההרוגים היו ילד בן 15, מחמד חג'י, ותינוקת, שהד חג'י. הם התבוססו בדמם עד מותם במשך שעות. המסקנה של הפרקליטות היא שאין ראיות לכך שהחיילים ירו בניגוד להוראות. מה זה אומר על ההוראות, יסיק כל אדם בעצמו. עו"ד מיכאל ספרד אמר לוועדת טירקל שהגיע הזמן להפסיק את הנוהל הפסול, שבו החמושים חוקרים את עצמם במסגרת של "תחקיר מבצעי" (זה שבפרשת ג'וואהר אבו רחמה, נזכיר, מתנהל כבר יותר משלושה חודשים ללא הכרעה) וכי בכל פעם שבה הורגים החמושים פלסטיני, צריכה להתנהל חקירה פלילית עצמאית. אם מישהו יתנגד לכך, נזכיר לו שהוא מתעקש – על פי הכללים של גולדסטון – להעמיד את ישראל באותו מישור עם החמאס.

הערה מנהלתית: איתמר שאלתיאל והצוות המוכשר שעובד לצידו על המדרון החלקלק החליטו על הקמתה של עמותה, כי כמות החומר ודרישות הזמן מקשות מאד על ניהול הפרויקט כפרויקט ללא מטרת רווח. ניהול עמותה הוא עסק די יקר, והם מבקשים תרומות. אנא, איש כאשר ידבנו ליבו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

50 תגובות על ”בני ערובה“

  1. שחר: איבדנו את היכולת להרגיש הגיב:

    יוסי אתה ואבא שלי שייכים לדור מבוגר יותר שכאשר נעשו מעשים כאלו הביע זעזוע.
    זה דור שחלק גדול ממנו ראה באינטפאדה הראשונה התקוממות עממית שיש לה הצדקה מסויימת, והתאכזב מהפער שבין מה שסיפרה להם על הסביבה על כך שאנחנו עם ומדינה הומנית לבין מה שנעשה בפועל.
    לצערי אצל רוב הצעירים כיום זה לא מעורר שום ספקות או רחמים. אין להם שום בעיה עם רוב האלימות והעוולות שמופעלות כלפי הערבים שמזמן הפסיקו להחשב בעניהם לבני אדם.

  2. עמית הגיב:

    נו, ברור, זה לא הגיוני לחקור מאות אנשים, זו סתם הטרדה מרושעת של פלסטינים על ידי הצבא והשב"כ. אז נכון שבהערת האגב שלך הזכרת חקירה שגם בה נחקרו על ידי ישראל מס' גדול של כ140 אנשים, רובם חיילים. אבל כנראה זו סתם דרכו של צה"ל להטריד ולהציק לחייליו.
    ושלא ניתן לסתירות לבלבל אותנו..

    אגב, לא ברור מה בין השורה הראשונה בהערת אגב לבין כל שאר ההערה. החקירה של הפרקליטות הצבאית היא לא "תחקיר מבצעי", תחקיר מבצעי זה מה שמפקדים והמטה הכללי עושה כדי להסיק לקחים מהלחימה. כיום כשחלק עיקרי מהלחימה זה להמנע מפגיעה באזרחי אויב הרי שהתחקירים מתמקדים בחלקם הגדול בכך. אבל שוב, כל זה לא קשור לחקירות הפרקליטות (למעט בכך שהם עוד מקור מידע ופרטים לחקירות האלה). כך שלא סיפקת שום ראיה למה צריך לזלזל בתוצאות חקירת הפרקליטות, טוב נו למעט זה שזה הדבר המגניב לעשות..

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      עמית, בדרך כלל אני יכול להעריך את התגובות שלך (אולם לא להסכים איתן) אבל הפעם הפגזת בתגובה באמת דבילית.

      ברגע שצה"ל יפלוש לבית של החייל שהם רוצים לתשאל, יהרוס את ביתו, יעצור אותו ואת המשפחה שלו (כולל אחים קטנים), רק בגלל שהוא גר באותה שכונה כמו הבחור שאולי ביצע את הירי – אז ההקבלה הדבילית שנתת כאן תהיה הגיונית.

      מה שצה"ל עשה זה פשוט אסף עשרות/מאות אזרחים מהכפר, בלי שיש להם שום מידע שקושר אותם לאירוע (הרי רובם המוחלט שוחרר לאחר מעט זמן), תוך כדי השחתת רכוש וענישה קולקטיבית.. או שאתה גם טוען שהתמונות שהועלו הן זיוף..??

      הבעיה בנוגע לחקירות, כפי שציינת, שתחקיר מבצעי חוקר פעילות מבצעית, ולא חשדות לפעילות פלילית.. ולכן, אם יש חשד לעבירה פלילית (דוגמת מוות של אזרח לא מעורב) מצריך חקירת מצ"ח (לפחות..אני מאמין שעדיף חקירה של גורם בלתי תלוי לגמרי, לפחות במקרים מובהקים ו"בעייתים" מאוד) ובמקביל (!!!) תחקיר מבצעי שיתחקר את ההיבט המבצעי של זה.. זה היה הנוהל הרגיל בצה"ל..מעניין למה שינו אותו..

      • עמית הגיב:

        תחקיר מבצעי אכן לא מהווה חקירה מספקת, אבל החקירה שדובר עליה ומוסמסה כאן כלא אמינה היא לא תחקיר מבצעי, אלא חקירה של הפרקליטות הצבאית. לכן אין כל קשר בין האמירות של מיכאל ספרד על תחקירים מבצעיים לבין מה שדובר עליו בראשית הערת האגב. ולכן למעשה לא הובא שום הסבר או ראיה שהצביעה על כך שצריך לפקפק בתוצאות החקירה של הפרקליטות, למעט זה שמסקנותיה לא מתאימות לדעות הפוליטיות של חלקנו (גם זו טענה כשרה, גם אם לא מוצלחת במיוחד..)

        הבעיה שלי עם הקטע על החקירות בכפר עוורתא זה לא שהוא תיאר שלא-כצדק את סוכני השב"כ כמי שהם לא סנטה קלאוסים מחלקי סוכריות. אלא שהוא מדבר על כמה חסר הגיון זה לחקור עשרות ומאות אנשים, כמה זה בא רק בשביל להטריד, להציק, לרדוף ולדכא את הפלסטינים, וכמה זה יחזור ויתפוצץ לנו בפנים. תוך התעלמות מכך שפסקה אחת מתחת לזה הוא מביא כתבה על חקירה שבה חקרו למעלה מ-100 חיילים ישראלים.

        • Quercus הגיב:

          אם יש 1000 פושעים, וחוקרים 100 מתוכם, זה מעט מדי.

          אם יש 2 פושעים, וחוקרים מאות אנשים, זה הרבה מדי.

          אתה באמת לא מבין את ההבדל?

          • עמית הגיב:

            אני לא לא מבין את ההבדל, אני לא מבין את ההגיון. אם אתה יודע מי הם הפושעים וכמה הם למה אתה בכלל חוקר?
            לי נראה שמס' ה"פושעים" שקבעת נובע מרגשותיך כלפי אותה קבוצה ותו לא יותר מכך. אני יכול להעריך וסביר להניח שבסבירות גבוהה יותר של אמת, שיש באחוזים יותר תושבי עוורתא שתומכים בטבח פוגל מאשר חיילי צה"ל שתומכים בפשעי מלחמה.
            אבל שוב, זה רק הערכה שלי, שסביר להניח גם מוטה מהרגשות שלי כלפי כל קבוצה, ולכן שווה רק במעט יותר (לדעתי) מהערכה שלך.
            בינתיים נראה שהפרקליטות לא הקשיבה לא לי ולא לך, ושני החקירות שצוינו במאמר, אחת נגד מחבלים ואחת גגד חיילי צה"ל, נעשו באותה מתודולוגיה של איסוף ותיחקור עשרות ומאות אנשים. אתה טוען שהחקירה לא צריכה להיעשות באופן שוויוני שכזה, אז כדאי שתביא חתיכת ראיה כדי לגבות את זה ולא רק את התחושה שלך לגבי מס' המורשעים מראש בקרב חיילי צה"ל ותושבי כפר עוורתא.

            • גיל ב' הגיב:

              יש הבדל בין טכניקות החקירה של החיילים ותושבי הכפר, כפי שצויין כבר למעלה. ברור לך שאם היה מתבצע רצח דומה באור יהודה, המשטרה לא היתה מעיזה לתחקר באופן דומה את כל תושבי סביון, כי אולי הם יודעים משהו. במקרים של אוכלוסיות מוחלשות, הגופים החוקרים עושים לעצמם חיים קלים וחוקרים אנשים באופן המוני ללא שום חשד ממשי שהם יודעים משהו.

              זה נכון שגם במקרה של חיילים אין הקפדה על זכויותיהם. אבל, יש הבדל בין זכויות של אזרחים וזכויות של חיילים. חיילים לא נהנים מהגנה על זכויותיהם כמו אזרחים ולכן אמורים להיות חשופים יותר לטרטור מצד המערכת. למשל, שוטר לא יכול לעצור אותך סתם ככה ברחוב ולצוות עליך לתת דגימת שתן כדי לבדוק אם לקחת סמים, רק כי מתחשק לו. אבל שוטר צבאי יכול לעצור חייל אקראי ולדרוש ממנו בדיקת שתן. אם החייל יסרב, זה ייחשב כאילו הוא אשם והוא ייעצר.

        • רועי.. הגיב:

          ההודעה הקודמת גם הייתה שלי.

          הוא דיבר על שני דברים – אחד, הנוהל של צה"ל להסתפק בתחקיר מבצעי (אם בכלל), נוהל שבקרוב ישונה בגדה, ושני בחקירה הספציפית במקרה של ההרוגים על הדגל הלבן. בנוגע לדבר הראשון – אני רואה שאתה מסכים איתי, יופי.

          בנוגע לנושא השני, אני לא בקיא במיוחד במה חקרה מצ"ח, אבל לפי העדויות מסתמן מקרה חמור מאוד, ובו נהרגו 4 אזרחים בעודם אוחזים בדגל לבן, ונעים לפי הוראות שקיבלו מהחיילים..על פניו, זה נראה סביר שהייתה כאן חריגה מכללי התנהגות במלחמה – בין אם מדובר בחייל שביצע הירי, ובין אם בפקודות שניתנו. לפי מצ"ח, משתמע כי הם בדקו רק אם הירי היה "ברוח ההוראות"..זה נשמע כאילו נבדקה רק האפשרות הראשונה, ולא ניתנה הדעת לבחינה האם "רוח המפקד", קרי הפקודות שניתנו לחיילים מהדרג הבכיר, הם שהובילו למותם של אותם חפים מפשע במקרה זה, וגם במקרים אחרים במהלך "עפרת יצוקה" (מבחינה ראשונית, על פניו, של כמות ההרוגים האזרחים וכן הסיטואציות בהן מתו, נראה כאילו האצבע הייתה מאוד קלה על ההדק – וזה כתוצאה מרוח המפקד).. בכל מקרה, זה לא המקום של מצ"ח לחקור את האפשרות השנייה, ולנושא זה נדרשת חקירה בלתי תלויה – מה שלא היה כאן, ולכן, יש פגם מאוד רציני ומאוד בסיסי בחקירה של מצ"ח. ההקבלה תהיה לבקש תחקיר מחיל האוויר הלובי האם בזה שהפציצו אזרחים במרי האחרון הייתה הפרה של הפקודות. התשובה תהיה שלא הייתה הפרה של הפקודות.

          ובנוגע לעוורתא –

          די עם הטענות הבינאריות שלך. זה לא סוכן שב"כ סנטה קלאוס או סוכן ש"כ קלגס אכזר. יש מרחב תמרון. אפשר לקחת בן אדם לחקירה מבלי להשמיד את הבית שלו.. זה אכן לגיטימי לחפש בבתים של חשודים (בדגש על חשודים!!), אבל רק אם יש לך חשד סביר (במקום מתוקן נדרש צו – אבל מה לעשות..משטר צבאי)..זה שהבן אדם גר בכפר לא מצדיק השחתת רכוש. מה לעשות, אני מבין שבהיעדר מודיעין, הגיוני לתשאל את תושבי הכפר, ובהיעדר האפשרות פשוט להופיע ולשאול שאלות, נדרש הצבא לקחת לתחקור..בין זה לבין מעצר של עשרות/מאות אנשים והשחתת רכוש (ושוב, תוך הטלת סגר) יש מרחק אדיר.. ואם לדעתך פוגרומים כאלה לא מעודדים "מחשבות שליליות" כלפי צה"ל וישראל – אתה קצת תמים..

          • עמית הגיב:

            צ"ל בתגובה הקודמת שתי חקירות במקום שני.

            ולעניין:
            אתה מסיק דיי הרבה ממשפט אחד בכתבה ב"הארץ" שאומר שהחקירה סיכמה שהחיילים פעלו בהתאם להוראות. אין לך דרך לדעת אם זו החקירה שסוכמה בצורה כזו או "הארץ" שסיכם את החקירה בצורה כזו, בשתי המקרים יכולה להיות לזה משמעות תמימה (על אזרח זכאי אומרים ש"לא עבר עבירה" ועל חייל זכאי אומרים "לא הפר הוראות") או כזו שאכן מתאימה לפרשנות שלך ("אולי לא הפרו הוראות אבל חוקיות ההוראות לא נבדקה"). בינתיים אין שום דרך לדעת מה נכון, בינתיים אפילו החקירה לא נסגרה אלא כל מה שדווח זה שהפרקליט הצבאי הראשי אמר במסגרת עדות לוועדת טירקל שהיא בשלבי הסיכום שלה.
            בניגוד למה שאתה אומר, זה בהחלט תפקידה של הפרקליטות לבדוק האם ההוראות עצמן חוקיות או לא, וכל עוד לא הוכח אחרת אין באמת סיבה לחשוב שמשפטניהם מסוגלים להגיד ש"החיילים פעלו בהתאם להוראות" מבלי להגיד קודם ש"ההוראות היו חוקיות", גם אם הן רק חוקיות "לפרשנותם" (שיש אומרים שמרחיקת לכת מדי) עדיין זה חלק מהביסוס שהם אמורים לתת לכל החלטה שלהם, בטח להחלטה בחקירה שנראת על פניו מבחינת היקפה כמו חקירת הדגל של הפרקליטות מהמבצע.

            לגבי עוורתא – לא טענתי לגבי סנטה קלאוסיותם של סוכני שב"כ או אכזריותם, שוב, טענתי כנגד אותן אמירות על כך שחקירת עשרות\מאות מתושבי עוורתא היא רדיפה הטרדה הצקה ודיכוי של הפלסטינים, וכאילו לא נבעה מכל צורך אמיתי. לעומת ההתעלמות מכך שרק כמה שורות קדימה הכותב מדבר על חקירה בהיקפים דומים של חיילי צה"ל.

            מה לעשות, במצבי קרב מתעתעים, ובמצבי הימלטות מזירה קשים, הסיפור מורכב. יכולים להיות מאות עדים פוטנציאלים ויכולים להיות אפס, הדרך היחידה לדעת היא לחקור את כולם. מין הסתם כשמדובר בציבור עוין לעומת ציבור כפוף (חיילים), דרך ההתנהגות תהיה שונה. אם היא הייתה שונה עד לכדי אכזריות אני לא יודע כי לא ראיתי את הסירטונים שדיברת עליהם.

            • ענבר הגיב:

              לא נראה לי שההשוואה שלך בין גל המעצרים בעווארתא לבין תחקיר הירי בזייתון תקפה.
              בעווארתא לפי הדיווחים נעצרו/נחקרו בין 'עשרות' ל'מאות' אנשים במהלך חודש (מאז הרצח באיתמר).
              לפי מנדלבליט, בחקירת זייתון נחקרו (לא בהכרח נעצרו) כ-140 איש (אגב, המספר כולל פלסטינים, ואני מנחש שהם הרוב למעשה), במהלך שנתיים (משך החקירה)…

              יש לי הרגשה שמדובר בשתי שיטות מחקר שונות לחלוטין.

              ציטוט מהכתבה בהארץ:
              "…הופעתו אתמול בפני ועדת טירקל אמר מנדלבליט, שחקירת האירוע נמשכה כמעט שנתיים מכיוון שהיה צורך לחקור עדים פלסטינים רבים ולהגיע לחיילים השונים שהיו מעורבים במקרי הירי השונים. לדבריו, נחקרו בסך הכל כ-140 חיילים, קצינים ואזרחים פלסטינים…"

              • עמית הגיב:

                הוא שאמרתי:
                במצבים כאלה (מצבי קרב, מצבי הימלטות מזירת פשע)יכולים להיות מאות עדים פוטנציאלים ויכולים להיות אפס, הדרך היחידה לדעת מה נכון היא לחקור את כולם. מין הסתם כשמדובר בציבור עוין לעומת ציבור כפוף (חיילים), דרך התנהלות החקירות תהיה שונה, אבל לא עצם זה שקיים צורך לחקור עשרות רבות של אנשים. כך שבניגוד לנאמר במאמר, זה שחקרו עשרות\מאות פלסטינים לא בא רק בשביל לרדוף להטריד להציק ולדכא אותם, בדיוק כמו שזה שחקרו עשרות חיילים לא בא בשביל לרדוף אותם, אלא פשוט כי באמת קיים צורך לחקור כמות כזו של אנשים.

                • נירה הגיב:

                  זה שחקרו עשרות\מאות פלסטינים לא בא רק בשביל לרדוף להטריד להציק ולדכא אותם, אבל זה שהרסו להם את הבית וכיסחו להם את הצורה – כן.

            • רועי.. הגיב:

              אני לא מניח דברים יוצאים מגדר הרגיל – אם כמות האזרחים שמתו בעפרת יצוקה גבוהה (ביחס לכמות הנפגעים מצה"ל, ביחס לאיום המוחשי וביחס לכמות החמושים שמתו), זה צועק דרשני – כמו כן, גם הסיבות בהן מתו. ישראל לא ביצעה תחקיר משמעותי האם הייתה בעיה עם התנהלות, כמכלול של צה"ל, קרי האם "רוח המפקד" הייתה בעייתית. זה, לא תפקידה של מצ"ח לבדוק אלא של וועדת חקירה בלתי תלויה – אני בספק בכלל אם מצ"ח מסוגלים לבדוק דבר כזה..

              בסיטואציה הספציפית הזאת, המקרה כל כך צועק לשמיים שנעשה פה משהו לא בסדר, עד שזה נשמע אבסורד לשמוע את הקביעה הכל כך קבועה, שהיא שכרגיל, החיילים פעלו לפי ההוראות. 2 אזרחים קטינים מתו מדימום לאחר שלא פונו מהמקום במשך 6 שעות..והכל לפי פקודות – למה אף אחד לא בדק האם היה סביר לקבוע שפינוי אזרחים יבוצע רק X פעמים ביממה, ולא כתלות במקרה?? מעניין, לא??
              בקיצור, הייתי יכול לוותר ולהניח שמצ"ח פעלו כשורה במקרה הזה, אם הייתי יודע שהתנהלות צה"ל הייתה נבדקת בצורה ראויה כמכלול, וכן במקרים הספציפיים. בגלל שלא זה המקרה, תרשה לי לא להשתתף ברחיצת הידיים של הציבור הישראלי מכל פעילות לא תקינה במהלך עפרת יצוקה (הרי מאוד הגיוני שהעונש הכי חמור שניתן על עפרת יצוקה היה כמה חודשים כלא על גניבת כרטיס אשראי..הגיוני מאוד).

              עוורתא – ברור שאפשר להבין את הרצון לחקור אנשים כדי להבין מה נעשה שם. לא נאמר פה אחרת. תפסיק לשים מילים בפינו. אולי חלק מהאמירות היו נגד המעצר הסיטונאי (!) של אנשים שאולי אולי אולי שמעו/הריחו משהו, וסביר להניח שהם לא קשורים (הרי, לא קיים מידע כלפיהם, חוץ מהעובדה שמבחינה התפתחותית הם מסוגלים להחזיק סכין ביד ולא להפילה) – אבל על זה אפשר להתווכח אם היה צריך לעצור רק 20 ולא 200. זה לא רלוונטי, לדידי.. אבל כפי שרואים בתמונות שהועלו גם פה וגם ב"הארץ", וגם לפי עדויות, נוצרת תמונה של התנהגות מאוד ברוטלית ושלוחת רסן של חיילים – כלפי אנשים חפים מפשע. אין דרך אחרת להבין את זה. אתה יכול להצדיק את המעצרים ולגנות השחתת רכוש. זה לא בינארי, כרגיל. לא דיברתי על סרטונים, רק על תמונות ועדויות בכתבה של הארץ (אם ממש תתעקש, אחפש אותה)..

              אף אחד לא אומר אוטומטית שכל החיילים אשמים, וגם אם כן, זה לא רלוונטי כי אנחנו לא בית המשפט. כל מה שנאמר פה צריך להצדיק בדיקה של נהלים, וכן בדיקה של התנהלות הספציפית של חיילים – לא ברור לי למה אתה כל כך נגד, ואוטומטית מנסה להגן על פעילות שעל פניה היא פסולה.

              • נירה הגיב:

                אני אישית פשוט בשוק מזה שהנוער הישראלי המוסת, הגזען וחובב ה"מנהיגים החזקים" מנצל לרעה את הכוח שנותנים בידיו כשהוא מגיע לצבא ומתעלל בפלסטינים.
                באמת, מי היה יכול לצפות דבר כזה? תמיד חשבתי שברגע שלובשים את מדי צה"ל, כל החינוך והמנטליות שהבאת מהבית אמורים לנשור ממך בבת אחת ואתה אמור להפוך באחת לבן-אדם המוסרי ביותר בעולם. שלא לדבר על מה שקורה כשאתה מקבל דרגות, שכבר היו מקרים של אנשים שעלו בגופם השמיימה.

  3. נדב פרץ הגיב:

    להערה המנהלתית: גם כשתוקם עמותה, היא עדיין תהיה ללא מטרות רווח (כי המטרה של המדרון היא עדיין לא לתרום לרווחתו של איתמר). היא פשוט תאפשר גיוס משאבים.

    • שונרא הגיב:

      אני מקווה שהעמותה תוכל לשכור מספר אנשים לתפעולה. זו המטרה של עמותה: לא רווח אלה יכולת לשכור את המוכשרים שבאנשים למילוי משימותיה.

      • נדב פרץ הגיב:

        נכון, אבל זו לא 'מטרת רווח'.
        עמותה – בהגדרתה בחוק – היא ללא מטרת רווח. כלומר, אם יתרמו יותר מהמצופה, איתמר לא יוכל לקחת את הרווח לכיס.
        זה לא סותר תשלום שכר הוגן לאנשים שהעמותה מעסיקה. זה לא נקרא 'רווח'.

        • שונרא הגיב:

          בדיוק. רווח הוא רווח על הון, על השקעה. תמורה הוגנת על עבודה הוגנת אינה רווח.

          זה מה שהתכוונתי כשאמרתי זאת לעיל.

  4. שאול הגיב:

    תפסו אותם. והם מעוורתא. והם ניתפסו בדיוק גלל השיטה הזו. ופעם נוספת יצאת נודניק לא חכם במיוחד (אה, והם לא תיילנדים).

  5. משה הגיב:

    מדהים כמה קבלה וסובלנות לטבח במשפחה יהודית יש לך וכמה מילות גינוי לחיפוש אחר הרוצח השפל.

    הפשך להפוך את הטיעון שלך ולהגיד שגם הישראלים הם בני אדם ורצח של תינוקות יגרור רצון לנקמה גם מהם (וכאן מדובר על חיפושים בכפר לא על שחיטת ישבי הכפר).

    ברל כצלנסון הגדיר יפה את הרצחנות הפלסטינאית ואת הסילוף המוסרי שעובר כחוט השני בבלוג הזה.

    • רועי.. הגיב:

      די לטענות בינאריות.

      לחפש אחר אשמים לא שווה השחתת רכוש ומעצר סיטונאי של עשרות/מאות אנשים.

      זה לא או לא לחפש את האשמים, או להשחית רכוש..

      אפשר לחקור גם מבלי להחריב בתים ולהעניש קולקטיבית כפר שלם..

  6. אלון הגיב:

    שני חברים שלי משכם אומרים שלכולם בגדה ברור לגמרי שזה תיאלנדי שעבד אצל הפוגלים וברח לאחר המעשה. מעניין למה האופציה הזאת בכלל לא מוזכרת אצלינו בכלי התקשורת. טוב מה אני מקשקש זה ברור למה. מה שכן הם אומרים שהפועל המדובר נעלם. אם זה נכון זה בהחלט כוון ששווה בדיקה ואולי אתה יוסי יכול לברר אם בכלל חוקרים את הזוית הזאת?

  7. שאול הגיב:

    אגב יוסי, המקור שסיפר לי שנתפסו "התאילנדים" גם גילה לי איפה מתחבא ראובן פדהצור (הידוע בכינויו "ד"ר"). אם תרצה איידע אותך יש לו כנראה מיטה אקסטרה.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ובינתיים, הימין ממשיך להוכיח שהוא אלים וטיפש:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/231/776.html?hp=1&cat=478&loc=32

    "דוקטורית" לזיבולי שכל יהוויסטיים (רגע, חשבנו שהימין נגד מדעי הרוח. כנראה שכשהבריונים שלו כמו ברץ ואלטשולר מושכים משם משכורת ומזבלים על יהדות אז זה בסדר) תקפה באלימות את מזכ"ל שלום עכשיו.

    הוכחה שאולי אפשר להלביש את הבבון הימני בחליפה ולתת לו תואר, אבל הכהנא הקטן בורח לו החוצה, כי ככה זה אצל הימנמנים – לדבר עם הידיים.

    והתגובות של קופיפי הליכוד מעידות על זן האנשים העלוב שממנו מורכב הימין – חלק מהם מריע לאלימות (מה שלא יפריע להם להתבכיין כבר שישים שנה על זה שרבין ניסה לעשות טובה לישראל ולהוריד את בגין הבכיין באלטלנה. לצערנו הוא החטיא והטרוריסט הרקוב בגין ירש אותו ויורשיו רצחו אותו)והחלק השני לא מבין איך זה שאופנהיימר לא הרביץ בחזרה. ככה זה אצל הימין – אוהבים להרביץ ולרצוח, ותומכים בהכאת נשים (אם כי במקרה של מור אלטשולר יש מצב שהיא מחביאה כיס אשכים מנוון בכוס שלה). בגלל זה בפעם האחרונה שהקופים מהימין בחרו לנו נשיא, קיבלנו את הליכודניק האנס וידיד העבריינים וקופיפי הכיפה – קצב.

    • אור הגיב:

      מצד אחד נורא בא לי לעשות פוליטיזציה לסטירה הזאת, כי סיפור הסבתא שהיא נתנה בראיון ההתנצלות שלה נראה ממש מצוץ מהאצבע, ובכל זאת, לא סתם סמולן אקראי, אלא מזכ"ל שלום עכשיו.

      מצד שני, מהיכרות עם התבטאויותיה הקודמות, היא באמת כונפה מטומטמת ולא בהכרח צריך להיות ימנית אלימה כדי להעיף למישהו סטירה לפני תכנית טלויזיה.
      choices, choices.

      מה שכן, כל הכבוד לטמקא על שהעלו את זה בכלל – היא כותבת אצלם טורים וזה לאו דווקא היה באינטרס שלהם.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ב"מים ושתיה" אתה מתכוון אולי ל"מים ואוכל" או "אוכל ושתיה"?

  10. שימי הגיב:

    או שיש ריבוי משתמשים אנונימיים לא מזוהים, או שאותו אחד סובל מפיצול אישיות.

  11. אפכא מסתברא הגיב:

    אופס..
    מסתבר שהרוצחים יצאו מעוורתא..
    וחלק גדול מהמשפחה ידע על מעשה הטבח של שתי המחבלים.
    אופס.

    • אפכא מסתברא הגיב:

      *שני

    • אילן הגיב:

      איפה אתה גר? אני בטוח שהיו רציחות באזור שלך, אולי יבואו חיילים לבלגן לך את הבית ולהרביץ לך? אם בסוף גם ימצאו רוצח איפושהו אז זה מוצדק. לא?

      אופס.

      • אילן הגיב:

        *איפשהו

      • הירנוט הגיב:

        לא מאוד נחמד מצד השב"כ, זה נכון, אבל בכל זאת:

        "ככה לא מתנהלת חקירה, על כל פנים לא חקירה רצינית. אף אחד לא מאמין באמת שמעצרם של מאות בני אדם מסוגל לקדם חקירה כלשהי: לכל היותר הוא יטביע את החוקרים הבודדים במידע שהם לא יוכלו לאושש ויוביל אותם למרדף אחרי הרוח. גם 25 עצורים זה מספר מופרך, כשמדובר בלכל היותר שני מפגעים, אולי אחד. "

        כנראה שמשהו יצא מהמרדף אחרי הרוח.

        • מני זהבי הגיב:

          אתה בטוח שכל אותם מאות מעצרים נדרשו כדי למצוא את החשודים? הרושם שלי הוא שהחיפוש היה די ממוקד מלכתחילה, ורוב המעצרים בוצעו "למען יראו וייראו".

  12. יובל הגיב:

    נדרש עדכון לפוסט לאור האירועים האחרונים. מאמין שהכותב עומד מאחורי מרבית המילים שכתב, בדגש על טענותיו לאלימות מוגזמת, אבל כרגע לכאורה נראה כי הפעילות נשאה פרי והייתה אפקטיבית. או בלשון העם –
    desperate times call for desperate actions

  13. ראובן ברדך הגיב:

    יש התפתחות בחקירה. הבני זונות נתפסו. יש לך משהו להגיד על זה?

    • ygurvitz הגיב:

      כן. נעצרו שני חשודים. הם עוד לא הורשעו, ואם כל הראיות נגדם מסתכמות בהודאה שהוצאה מהם בלי שתהיה להם גישה לעורך דין וכאשר בני המשפחה שלהם עצורים, אני מסרב להתייחס לזה כהוכחה מרשיעה. בהתחלה דיברו על DNA, וזו ראיה מרשיעה. הודאות אפשר להוציא מכל אחד.

טראקבקים/פינגבקים

  1. עוורתא – פלורנטין « כבשה שחורה
  2. יוסי גורביץ והרצח באיתמר « תשובה ציונית לא מתלהמת