החברים של ג'ורג'

מה עומד מאחורי התמיכה בקצב

ניסים זאב, מי שמחזיק ללא עוררין בתואר של הח"כ החשוך ביותר בכנסת, יצא היום (א') להגנתו של משה קצב, מי שהיה נשיא המדינה ושהורשע בשורה של מעשי אונס ומעשים מגונים. אליבא דזאב, אסור לקצב לשבת בכלא.

מה מביא את המוהל הכושל למסקנה הזו? קודם כל, הוא אומר, "מאסר של נשיא הוא כתם לאומי ופגיעה במוסד הנשיאות". לא נכון: הכתם על הציבור הוא עצם הפיכתו של העסקן דרגה ג' משה קצב לנשיא. הפגיעה במוסד הנשיאות לא תיגרם על ידי כליאתו של קצב; הפגיעה בו היתה בעצם כך שאפס ריקני כמו קצב הצליח להגיע למשכן הנשיאות, שם ניצל את מעמדו כדי לפגוע בנשים שהיו כפופות לו. לניסים זאב, כח"כ של ש"ס, יש חלק בהטלת הקלון הזו בציבור הישראלי: עד כמה שש"ס תרצה שנשכח את זה, מינויו של משה קצב – יהודי מזרחי ודתי – לנשיא היה פרויקט שלה.

הלאה. זאב אומר עוד ש"קצב קיבל עונש כבד, כאשר במשך חמש שנים הוא גורש מנשיאותו והתבזה בכל העולם". קצב לא "גורש מנשיאותו", ועדיין לא חלפו חמש שנים. הוא התפטר כחצי שנה לפני שכהונתו היתה אמורה לפוג. מצב שבו נשיא חשוד באונס הוא מצב שלמרות ניסים זאב אנחנו עדיין לא מוכנים לקבל. אי שהות במשרה איננה עונש, ואשר לביזוי בכל העולם – ובכן, לזה אחראי קצב עצמו. אם לא היה אונס, לא היה מתבזה. זאב קורא לבית המשפט לבחון חלופות למאסר. ובכן, אם זה יקרה – אם בית המשפט יקח אדם שהוא עצמו הרשיע בשורה של מעשים שמעטים חמורים מהם, ובשל רום מעמדו לשעבר יקבע שהוא יכול להסתפק במאסר בית, המהלומה לשמו הטוב ולאמון שהציבור נותן בו תהיה חמורה מכל מה שראינו עד כה, וכל האשראי שהרוויח בית המשפט בצדק, כאשר נהג בקצב כאילו היה אחד האזרחים, יאבד תוך דקות. יש לקוות שהשופטים לא יושפעו מניסים זאב ומבקשות תמוהות נוספות בכיוון זה, כמו זו שהגיעה בשעתו מיוסי ביילין (אני מודה שכאשר קראתי בשעתו את דבריו של ביילין, המחשבה הראשונה שלי היתה "איזה דיל הוא הספיק לסגור עם ש"ס?").

רגע, אבל האם קצב אשם בכלל? זאב לא בטוח. מצד אחד, הוא אומר שהוא "לא בא להתווכח עם פסיקת בית המשפט", אבל, מצד שני, "אם הדברים אכן נעשו, ודאי שהם פסולים". ההדגשה שלי. שימו לב: "פסולים". כשניסים זאב רוצה לגנות משהו, הוא יודע היטב לעשות זאת. כשהוא בא להגן על גבר מזרחי ומאמין, פתאום מעשי אונס הם משהו "פסול", כמו לקיחת ציוד משרדי מהעבודה הביתה.

ה"אם הדברים אכן נעשו" של זאב מתכתב עם מכתב הרבנים של שלמה אבינר ושאר רבני הר המור, הממלכתיים לכאורה, שכתבו לקצב שהם מאמינים לו ושלדעתם לא בוצעה עבירה, משום שהיא לא הוכחה הלכתית. זאב נאחז גם בקש הזה: "הדבר בעייתי לפי ההלכה. התורה אומרת 'צעקה הנערה המאורסה ואין מושיע לה'".

כאן ניסים סומך על בורותו של הכתב החילוני, וזורה מלח בעיניו. הבה נפנה למקור של זאב: דברים 22:27, "כי בשדה מצאה, צעקה הנער [צ"ל הנערה – יצ"ג] המארשה ואין מושיע לה". כלומר, זאב מחזיק כאן בעמדה ההלכתית שגורסת שלא יכול להיות אונס בעיר, אלא מקסימום בשדה: אם הקורבן לא זועקת, היא מסכימה. זו עמדה ותיקה של זאב: הוא החזיק בה עוד בתקופה שקצב היה נשיא. לא נראה שהרשעתו של קצב שינתה במשהו את עמדתו.

על הפרימיטיביות של העמדה הזו, כמו גם על זו של המחזיקים בה, מיותר להכביר מילים. אבל אם זה כל מה שזאב היה אומר, לא היה בזה שום דבר מפתיע. אבל, מה לעשות, זאב משקר. פסוק שמופיע מעט קודם לכן, 22, אומר במפורש "כי יימצא איש שוכב עם אשה בעולת-בעל, ומתו גם שניהם: האיש השוכב עם האשה, והאשה. וביערת הרע מישראל". קו ההגנה של משה קצב היה, בשלב מסוים, שבינו ובין א' ממשרד התיירות – אשה נשואה – התנהל רומן. זאב מנסה לקעקע את אמינותה של א' משום שלדבריו היא לא זעקה, אבל מאחר וקצב היה מוכן להודות שהוא ניהל רומן עם א', זאב צריך היה – אם אכן האמין ברפש שציטט – לדרוש את הוצאתו להורג. זה, כמובן, לא קרה.

כי אצל ניסים זאב, כמו אצל רוב תומכיו של קצב, זכויות הפאלוס המתנופף של קצב חשובות מכל זכויות הנשים באשר הם שם. לשם ההגנה על הזכויות הללו, הם מוכנים לסגת לחשוכות שבעמדות – טוב, מבחינת זאב זה לא קורבן גדול, זה המצב הטבעי שלו – אבל להתעלם מהעמדות הללו כאשר הן שוללות את מה שהם יצאו להגן עליו. הרי, בסופו של דבר, אם היינו דוחקים את זאב לפינה, הוא היה אומר לנו שנשים דעתן קלה, ושהן לא כשירות לעדות. המשמעות של התפיסה הזו היא שאין שום מצב שבעולם שבו אפשר להרשיע גבר באונס. כמה טוב שלפחות בינתיים, האידיאולוגיה של זאב וחבר מרעיו עדיין לא שולטת בחוק הישראלי.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק".)

ועוד דבר אחד: ישראל הודתה הערב, בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח, שהיא מחזיקה במהנדס דיראר אבו סיסי, שנחטף לפני כחודש מאוקראינה. כמקובל בשנה האחרונה, על צו האיסור בפרשה הוטל צו איסור נוסף, שאסר לדבר על כך שיש בכלל צו איסור פרסום. פעם אחר פעם, משמש בית המשפט – במיוחד זה שבפתח תקווה – ככלי שרת בידיהם של מנגנוני החושך, ומאפשר יצירה של אסירים נעלמים, שאין מידע ציבורי על החזקתם. מאחר ואי אפשר לשכנע את השושואיסטים לפרסם את העובדה שהם עצרו מישהו משום שכך ראוי, אולי שווה לומר להם שהאפלה הזו משמשת קרקע פוריה לכל תיאוריית קונספירציה, ושהם יוצאים מטומטמים פעם אחר פעם, כאשר בלוגרים שאינם כפופים לצווי איסור הפרסום חושפים אותם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

43 תגובות על ”מה עומד מאחורי התמיכה בקצב“

    • אבנר הגיב:

      ועל זה נאמר שגם ח"כים שעובדים עד שעה מאוחרת יכולים להגיע למצב כפית…

  1. סלבה הגיב:

    שמע יוסי, אני לא תמיד מסכים עם צורת הכתיבה שלך, אבל כשאתה טוב אתה מצויין.

    ובקשר לדבר הנוסף, אני לא יודע איזה שילוב של ביצים, אגו ואידאולוגיה מניע אותך אבל אני לא יכול לחשוב על הרבה אנשים שהיו רוצים להתעסק דווקא בנושאים האלה. גורם לי לחשוב על העיתונאים בסרטי בלשים של פעם.

  2. אוטו פוקוס הגיב:

    אוף טופיק.

    בהמשך לנבואות פורים השחורות שהופיעו בבלוג, הנה סרטון יו-טיוב מבחיל במיוחד שעלה היום, המתעד תקיפת פוגרומצ'יקים בירושלים. משהו קטן, כמעט חסר משמעות , אבל יותר מהרבה דברים אחרים מזכיר לי סיפורים של סבא שלי ממזרח אירופה:

    http://www.youtube.com/watch?v=kgfXkHsdMak

    (יוסי – חמקרה שהסרטון ימחק מיו-טיוב דאגתי לשמור אותו כקובץ אצלי. פנה אלי באי-מייל אם תרצה אותו)

  3. עדו הגיב:

    יש לי רק בעיה לגבי הטענה ל'רפש' ההלכתי. החוק הזה כשנכתב בזמנולא היה רפש אלא חוק נאור מאד. המצב הוא כזה – אישה וגבר שנואפים צריך להרוג, אבל אם הניאוף התבצע בשדה – כלומר במקום שבו האישה נמצאת לבדה ולא יהיה מי שישמע אותה – מניחים אוטומטית שזה היה אונס, גם אם מצאו אותה מדגמנת תנוחה מהקמה סוטרה. לאותם ימים זה היה דבר מתקדם מאד, לתת לאישה את חזקת החפות ולהניח מיד שהיא נאנסה ולכן לא אשמה בכלום.

    • אוטו פוקוס הגיב:

      אף אחד לא מנסה לטעון שאלו לא חוקים שהיו רלוונטיים לפני 2,400 שנים, כשעזרא ונחמיה חתמו את התנ"ך. מבחינה היסטורית, ייתכן שאכן היו מתקדמים מאוד לזמנם. הרפש נוצר רק בגלל שמנסים לכפות אותם בעידן מעט מתקדם יותר, בטענה הפונדמנטליסטית שאלו דברי קודש שאין לערער עליהם וחובה לפעול לפיהם כלשונם.

      • עומר הגיב:

        זה נכון, אבל הזלזול של יוסי בכל מה שמריח הלכה/תורה הוא לא במקום. אם אכן מדובר כאן בחוק שהיה נאור ומתקדם לזמנו (או לאיראן של היום, לחלופין), אז לכנות אותו רפש זה בערך כמו שתכנה את המחשב הראשון המצאה עלובה בגלל שהיום יש פנטיום 4.

    • hilanoga הגיב:

      מה לעשות שהרף שלנו עלה קצת מאז אותם ימים.

      • ג'ו הגיב:

        שלנו אבל לא שלהם. והרף לא עלה רק בגלל שהמן עבר הוא עלה בגלל התפיסה החילונית הגורסת כי כל בני האדם שווים בפני החוק, תפיסה המנוגדת לתפיסה הדתית בה מחזיקים אותם רבנים.

        • YahooShafat הגיב:

          כולם שווים בפני החוק, אבל יש כאלה ששווים יותר. כמו אנשי שמאל , למשל.

          • עדו הגיב:

            בזמנו משה דיין עשה בערך את אותם דברים שעליהם הורשע יצחק מרדכי וכולם אמרו שהוא 'גבר' בזכות זה. הזמנים השתנו, חלק מהשינוי הוא שמזרחי וימני יכול להיות שר ביטחון וחלק מהשינוי הוא בזה שכבר אי אפשר להתייחס לאישה כאל חפץ. אירוני הא?

  4. כפי שהופיע היום במוניטין עיתון למסרים מידיים. http://www.monitin.org.il גאון
    מטבע הדברים עם הספר מוציא מתוכו גאונים. אחד המבריקים שבהם הוא ח"כ ניסים זאב מש"ס. זאב ממליץ לשופטים לא לשלוח את קצב למאסר מאחר שקיבל כבר את עונשו ע"י התקשורת. המאסר לדעת זאב יפגע במוסד הנשיאות. לזאב היו בעבר רעיונות לטובת העם והעולם. בעקבות כניסת בניזרי לכלא תמך זאב ביחסים בינלאומיים. הוא רצה את חסות ארצות ערב על הספרדים בארץ, להגנה מפני האשכנזים. לזאב יש גם פתרונות בתחומים אחרים. הוא הציע לטפל בהומואים ובלסביות כמו בשפעת העופות, כלומר להשמיד אותם. במשוואה הקיומית זאב הוא לא ליצן החצר אנחנו הבדיחה.

  5. YahooShafat הגיב:

    פרזידנט חוסיין אובמה יוצא למלחמה אימפריאליסטית שלישית באפריקה תוך העתקה חסרת בושה של נאום הפתיחה של ג'ורג' דבליו מ-2003 , ומה שמעסיק אותך זה לטרחן משהו על איזה ח"כ הזוי מש"ס.
    סדר עדיפויות מענין.

    • עדו הגיב:

      אנחנו חיים כאן בשלולית שלנו ומה שניסים זאב יעשה או יגיד יכול להשפיע עליך הרבה יותר מאשר מה שיקרה באפריקה. גם אני הייתי רוצה לחשוב שאני חי באמריקה אבל …לא.

      • YahooShafat הגיב:

        נו, מסתבר שגם בשמאל ההזוי יש כמה יג"עים בעלי ליקוי בסיסי בהבנת הנקרא

        • עדו הגיב:

          אני מרכין את ראשי בבושה, אם עוד לא הגעתי לדרגת הנאורות הנדרשת כדי להגיד לבעל בלוג על מה עליו לכתוב אז באמת הייתי צריך לתת לו לענות בעצמו.

          • YahooShafat הגיב:

            נו שוין. כדי שלא אואשם בטרוליות יתר, אקווה שבעל הבלוג אומנם יכתוב משהו על המהפך הניאו-קונסרבטיבי שהגורו שלו עובר בימים אלה, ובזה נסיים את הפינג-פונג הטוקבקיסטי הנוכחי.

    • ygurvitz הגיב:

      במהלך החודש הנוכחי, כפי שהסברתי, אני כותב אך ורק על אייטמים שמופיעים ב"מדרון חלקלק".

    • מני זהבי הגיב:

      יש, אפעס, כמה הבדלים בין מלחמת עיראק 2003 למלחמת לוב 2011:

      http://edition.cnn.com/2011/WORLD/africa/03/19/libya.explainer/index.html

      אה, ו"חוסיין אובמה" זה משהו כמו וילסון רייגן וג'פרסון קלינטון, אני מניח.

      • YahooShafat הגיב:

        או מרטין כהנא.

        אגב, את ההבדלים, אפעס, לא תמצא באתר תעמולה ששייך ליחצ"ני הבית של באראכ חוסיין אובמה.

        • אסףר הגיב:

          אני תוהה לאיזה אתר תעמולה התכוונת.

          כמו-כן ההשוואה שלך אינה נכונה.
          השם המלא הוא מאיר/מרטין דוד/דייויד כהנא . במקומות שבהם נכתב "מרטין כהנא" השתמשו בשמו הלועזי (שעמו כנראה גדל) ולא בשמו העברי.

    • דורצח הגיב:

      איפה נרשמים לאגודת הידידות קדאפי-ישראל? תמיד השתוקקתי.

  6. MuyaMan הגיב:

    פוסט מצויין. יש לי רק תיקון אחד: כתבת "הפגיעה בו היתה בעצם כך שאפס ריקני כמו קצב הצליח להגיע למשכן הנשיאות, שם ניצל את מעמדו כדי לפגוע בנשים שהיו כפופות לו", אבל במשפט חסרה המילה "גם". שכן, בין המעשים שבהם הורשע קצב היה גם אונס בתקופת כהונתו כשר התיירות.

  7. עדו הגיב:

    אה כן, זה לא רק יוסי ביילין שרצה לתת חנינה לקצב. בזמנו כשקצב היה אמור לחתום על עסקת הטיעון כתב איתן הבר מאמר שבו הסביר שאסור שנשיא מדינת ישראל יורשע באונס כי זה יגחך את המדינה בעיני כל העולם. אז אולי ניסים זאב הוא החשוך בכל חברי הכנסת אבל מה לעזאזל הסיפור של אלו שאמורים להיות נאורים?

    • ש.ב הגיב:

      זה שהם "אמורים" להיות נאורים. היעדר כיפה וזקן לא עושה אותך נאור בפעם האחרונה שבדקתי.

  8. אני עוד זוכר עד כמה הייתי נבוך, כמזרחי, כשניסים זאב הציע להקל בעונשם של גברים מזרחיים מכים כי כך מקובל בתרבות שהם באו ממנה… אבוי לבושה.

    ואי אפשר לשכוח את זה
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3008566,00.html

  9. פטריוט הגיב:

    נדמה לי שהיציאה של יוסי ביילין באה יומיים אחרי שהתפרסם שגורמים בכירים במפלגת העבודה ידעו והסתירו. התעצלתי למצוא את המקור…

  10. ג'ו הגיב:

    לדעתי אתה כבר יכול להתחיל לכתוב את הפוסט שתפרסם אחרי החנינה שפרס יתן לקצב. פרס לא יחמיץ הזמנות להשפיל עצמו בפי החרדים.

    • MuyaMan הגיב:

      למיטב הבנתי, פרס יתקל בקשיים בעניין, כי לא ניתן לחון מישהו שלא מודה ומביע חרטה על מעשיו – ובינתיים קצב מתעקש שהוא בכלל לא אשם בכל זה.

  11. שקט אבל הגיב:

    הצעת ייעול בלתי קשורה: הדבר הזה בצד, עם שלוש תגובות אחרונות? אולי כדאי לארגן שיהיו, נגיד, עשרים. יותר נוח. יש לך מספיק מגיבים בשביל ששלוש לא באמת יועיל למעקב.

  12. מילהאוס הגיב:

    וואוו איזה מחשבה מייאשתץ בן אדם כל כך חשוך עם כל כך הרבה תומכים. בכלל נושא התמיכה העיוורת בקצב מופלא בעיני. מאמר מעניין http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4007499,00.html

  13. אלעד דקר הגיב:

    אני חייב להתייחס לקטע הבא:
    "כי אצל ניסים זאב, כמו אצל רוב תומכיו של קצב, זכויות הפאלוס המתנופף של קצב חשובות מכל זכויות הנשים באשר הם שם. לשם ההגנה על הזכויות הללו, הם מוכנים לסגת לחשוכות שבעמדות – טוב, מבחינת זאב זה לא קורבן גדול, זה המצב הטבעי שלו – אבל להתעלם מהעמדות הללו כאשר הן שוללות את מה שהם יצאו להגן עליו."
    זו נקודה שגם אני חשבתי עליה לגבי ניסים זאב והיא שהשוביניזם שלו הוא בעצם משהו שנמצא בנוסף לכל הדעות החשוכות האחרות שלו ובעצם לא כל כך נובע מהחרדיות שלו. יש לי התרשמות חזקה שגם עם ניסים זאב היה הופך לכופר בעיקר, מחלל שבת, אוכל חזיר ובועל נידות הוא עדיין היה ממשיך להיות שוביניסט נוראי בדיוק באותה מידה.
    ההתרשמות הזאת החלה אצלי בעקבות האובססיה של זאב לגבי גברים מוכים ודרישתו הבלתי מתפשרת לסטטיסטיקה לגביהם שתאזן את הסטטיסטיקה לגבי הנשים המוכות.

    • סלבה הגיב:

      מעניין אותי מה היה לפסיכולוג לגלות לנו אם היית לו הזדמנות לטפל ברב הזה במשך כמה חודשים. מעניין גם אם אפשר לשנות אנשים כאלה ולגרום להם להבין את הצד השני.

      וכן, אני מסכים איתך שהבן אדם כנראה באמת מנוון מוסרית, אבל חלק גדול מהאשמה מוטלת על הסביבה שהוא גדל בה, שהיא העולם החרדי שמסביבו, ושבתאכלס תומכת בו ובמה שיוצא לו מהפה. אז אולי כן יש מקום לזרוק מילה על העולם החרדי שזאב משתייך אליו (ומנהיג).