החברים של ג'ורג'

למי נאמן הצבא?

כבר ראינו, במהלך הפוגרומים שמבצעים המתנחלים מדי שני וחמישי בגדה (תחת השם המכובס "תג מחיר"), שצה"ל נוקט עמדה ברורה: הוא לא ממלא את חובתו החוקית, כריבון הצבאי בשטח, להגן על תושבי הגדה מפני המתנחלים. הוא מספיק ריבון כדי להוציא צווי הפקעת קרקעות, צווי מעצר מנהליים וצווי הריסת בתים, אבל כמסתבר לא מספיק ריבון כדי למלא את חובות הריבון.

יתכן שבימים האחרונים עברו חיילי צה"ל מסיוע פסיבי למתנחלים – אבטחה ואספקת שירותים אחרים – לסיוע אקטיבי. מתנחלים מדווחים כי חיילי צה"ל הסבירו להם איך לעקוף את המחסומים שהציבו הם-עצמם, כדי שהמתנחלים יוכלו להגיע לכפר עוורתא ולפרוע בו. הפוגרום בסיוע חיילי צה"ל, דווח, הוכתר בהצלחה.

על פי דיווח אחר, שוטר מג"ב מסר אלה למתנחל ואיחל לו בהצלחה, ועל פי דיווח שלישי חיילי פלס"ר שריון בצומת יצהר ביקשו מהמתנחלים לפגוע בערבים במקומם, כי אותם בולמים מלעשות זאת. שאלתי הבוקר את דובר צה"ל אם הוא מכיר את הנושא, אך עד כה לא התקבלה תשובה.

במשך שנים, כשאנשי שמאל הבהירו שפעילות בשטחים הכבושים קשה להם, הגיב צה"ל בקשקוש קבוע: "צה"ל איננו בוחר את מטרותיו". מי שהכיר את צה"ל ידע שמדובר בבולשיט נקי. יש מטלות שצה"ל יודע היטב איך לא למלא, כמו פינוי מאחזים שאיכשהו תמיד מתפקששים.

צומת תפוח, היום, בערך ב-16:00

עכשיו מתגייס לצה"ל הדור הימני ביותר בהיסטוריה של ישראל, והסימביוזה בין המתנחלים לחיילים מגיעה לשיאה. שתי המיליציות, זו של צה"ל וזו של המתנחלים, מתאחדות ומחליפות תפקידים: המתנחלים מבצעים את המדיניות שהקצינים בשטח רואים באהדה אך לא מעיזים עדיין לבצע בעצמם. השליטה האזרחית בצבא מעולם לא נראתה רפה יותר, מה גם שהממשלה מורכבת בחלקה הניכר מאלמנטים שאוהדים בגלוי את המתנחלים ועוזריהם.

שימו לב לתמונה משמאל (יש עוד אחת כאן). שלט שקורא "חייל יהודי, בעד היהודים", בצבעי הצהוב-שחור של כהנא ובית"ר ירושלים. כמו ה"נתניהו טוב ליהודים" של חב"ד מלפני עשור, הגזענות שבו שקופה. הוא מתנוסס על עמדת שמירה צבאית. אי אפשר היה לתלות אותו שם ללא, לפחות, אדישות מצד החיילים שמאיישים את העמדה. אף קצין לא הורה, ואם הורה לא הקפיד על ביצוע ההוראה, להסיר את השלט הזה. לא נראה שמישהו מעניק לו תשומת לב מיוחדת. כך נראה צבא על סף מרד.

כשהתמרדו יחידות של הצבא הצרפתי באלג'יר, לאחר שדה גול החליט על נסיגה משם, הם קראו לשאר יחידות הצבא הצרפתי להצטרף למרד. החיילים התבררו כרפובליקנים טובים וצרפת לא הפכה ב-1960 לדיקטטורה צבאית. בכלל לא בטוח שזו תהיה התוצאה בישראל: רוב הישראלים לא קיבלו חינוך רפובליקני, הם קיבלו חינוך פולקי. אם כמה יחידות יתמרדו – אלמנטים בחטיבת כפיר כבר עברו את הסף התודעתי, כך נראה – בכלל לא בטוח שיחידות אחרות יצטרפו לדיכוי המרד. גם אם כן, המעבר לשלב הסופי של מלחמת אלג'יר – מחתרת של המתנחלים, שמקבלת סיוע לא לגמרי שקט מהצבא, שטובחת בתושבים האלג'יראים בנסיון לטרפד את הסכמי השלום – נשמע סביר מרגע לרגע.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק".)

ועוד דבר אחד: בעקבות הערה של ידידיה, על פיה יש להעמיד לדין את המתנחלים בפני בית הדין בהאג, עלה לי רעיון: יצירת מאגר מידע של תמונות ושמות של מתנחלים, כדי שייעצרו ויועמדו לדין – בסיוע אקטיביסטים ברחבי העולם – כאשר הם יוצאים מגבולות ישראל. אני בודק כעת את הנושא, ופרטים נוספים יפורסמו, אם וכאשר.

הערה מנהלתית: היום התקבלה תרומה בקרן הטבק והאלכוהול, ואני רוצה בזאת להודות לתורם ולומר שבהחלט יש מה לדבר על קפה, כשהוא חוזר.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

70 תגובות על ”למי נאמן הצבא?“

  1. אור שחר הגיב:

    אם החיילים הללו סייעו לעבירה על החוק, הרי שהם עבריינים ויש להעמידם לדין. מעבר לפנייה לדובר צה"ל יש לפנות לפרקליטות הצבאית לצורך זאת.

    שאלה נוספת: מדוע לא יוקם גוף פוליטי אשר יהיה אחראי במסגרת שירות המילואים שלו לפקח על פעילות צה"ל בשטחים מבפנים, ולהתריע על הפרות חוק מסוג זה? בלאו הכי הצבא הוא מכשיר פוליטי ולא גוף ניטרלי. אם כן, כמו ישיבות ההסדר יש לחשוב על שינוי מבפנים: במסגרת שירותי בחיל המודיעין סירב קצין ב"ר למסור מידע על מיקומו של בית בו נכחו אזרחים שהצבא ביקש לפגוע בו מן האוויר ממניעי נקמה. הוא עשה זאת בהתבסס על פקודהה בלתי חוקית בעליל, והבית אכן לא הופצץ (אף כי הוא הועמד למשפט בצביעות הרגילה שטענה שזו אינה פקודה בלתי חוקית בעליל, שהרי מדובר בסעיף כסת"ח בניסוח אסא כשר.

    כך או כך, ניתן כך באופן אקטיבי להשפיע על מדיניות הצבא בדרכים מאורגנות, ולא כבודדים במערכה.

  2. למה אתה חושב שצריך להעמיד לדין מתנחלים באשר הם מתנחלים?
    אני לא מומחה בנושא בשום צורה שהיא, אבל נראה לי הגיוני שהאיסור על העברת אוכלוסיות לשטח כבוש מטיל אחריות על המתכננים והמבצעים, לא על האוכלוסיות עצמן.

    • ג'ו הגיב:

      אם לא כפו עליהם אז מה ההבדל?

      • אלכס ז. הגיב:

        יש אוכלוסיות שלמות שכפו גם כפו עליהם לגור שם – מדובר בעולים שלא יודעים מה ההבדל בין איראל לכפר סבא. כמו כן יש משפחות נזקקות שמקבלות דירות מעמידר באריאל ובדיוק כמו המהגרים לא מסוגלים לצאת מהאזור.
        הדבר נכון כמובן גם למתנחלים "קלאסיים", אם כי פחות.
        בקיצור, הרעיון של גורביץ מזכיר יותר עונש קולקטיבי מאשר צדק.

        • ראסול יהוה הגיב:

          משפט (או הגשת תלונה) על כל המתנחלים היא -לא- בשום צורה ענישה קולקטיווית מהסיבה הפשוטה שמשפט אינו עונש.

          הרי השופטים ההיפוטתיים כביכול אמור לשפוט כל מקרה לגופו ולכן מדובר בהליך תקין ולא בשום צורה ענישה קולקטיווית.

          nice spin though 🙂

          • עמית ו הגיב:

            משפט הוא עונש מציק ומכביד כבר מימי רומא (וכנראה שגם קודם) – גם אם המשפט מסתיים לטובת הנתבע, עדיין הוא צריך לבזבז משאבים לא מעטים (זמן, כסף ועצבים) כדי להתגונן במשפט.

            • Rasul YHWH הגיב:

              משפט הוא בהגדרתו לא עונש, סורי.

              הרי גם סביר להניח שלא כל תלונה תוביל למשפט, תכף תגיד לי שהגשת תלונה היא סוג של ענישה, הצעד הבא יהיה לטעון שאיסוף ראיות על פשעים פוטנציאלים פוגעת בזכויות הפרט של החשוד.

              come on.

              • אסףר הגיב:

                תגיד את זה בפעם הבאה שהמדינה תטריד פעילים (אזרחיים, פלסטינים, פרו-פלסטינים, מתנחלים) באמצעות אינספור תלונות זוטא מיותרות.

                גם חקירה אינה עונש, ולכאורה רק מסייעת לבירור האמת. ועדיין תראה מה כותב יוסי כאן:
                http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2275

                • Rasul YHWH הגיב:

                  המסר של יוסי מבולבל אבל אני לא מייצג את הדעות של יוסי.

                  חקירה שאינה נייטראלית עשויה להיות הטרדה, כשהממשל מנכס לעצמו סמכויות בלתי דמוקרטיות חקירה עשויה להוות הטרדה, בכל מקרה, האקט עצמו של חקירה אובייקטיווית עשוי לעורר אי נוחות בקרב החשודים אבל מדובר ב"הטרדה לגיטימית" אשר בגדר הסביר.

                  חוסר בהפרדה בין חקירה לענישה, לדוגמא אם חלק מהחקירה כולל אלימות\ענישה-ללא-משפט, היא בעייתית בפני עצמה, חקירה כשלעצמה אמורה להוות הטרדה מינימלית (ע"ע, לא כמו באוורטה).

                  הקיצר, אם יש חשש להפרת זכויות אדם ופשעי שנאה מצד רבים מאוכלוסיית המתנחלים זכותם של הקורבנות להביא את הנאשמים לחקירה, ולהגיש תלונות. בכל מקרה אני נוטה להאמין שבתי המשפט לא יטרידו את עצמם עם חקירה קולקטיווית של תושבי אריאל.

              • גיל ב' הגיב:

                אתה נשמע כמו אלו שתומכים בוועדת החקירה של ארגוני השמאל.

                • ראסול יהוה הגיב:

                  ברור, גם אירגוני השמאל בעד שיחקרו אותם, רק לא באמצעות ועדת חקירה פרלימנטרית שכבר החליטה מראש מי אשם ומי לא.

                  הבעיה היא לא באקט החקירה אלה בחקיקה בלתי שוויונית ובלתי דמוקרטית.

          • אלכס ז. הגיב:

            אפילו בתי המשפט מכירים בכך שמשפט במקרים מסוימים היא סוג של ענישה מיותרת ולכן לנאשמים עומדת הזכות להגנה מן הצדק.
            אחת ממרכיבי ההגנה מן הצדק היא הבעיתיות של אכיפה בררנית, וענישה של אזרחים שלא פגעו או גרמו ישירות לפגיעה ברכוש או בנפש על פשעי מלחמה היא משהו שמעולם לא שמעתי עליו. ענישה סלקטיבית שכזאת תפגע ברוב המתנחלים (שלא משתתפים בפוגרומים ושאר הזוועות הקטנות שלהם) ותפגע שבעתיים באלו שלא בחרו לגור שם.

      • עדו הגיב:

        די כפו עליהם, הרי רוב האוכלוסיה בשטחים לא מורכבת מנערי גבעות אלא מכאלו שחיפשו דיור זול והופנו לשם. חבר שלי היה בגרעין נח"ל לפני שלושים שנה וכשרצה ליישב את הנגב ו/או הגליל נאמר לו ולחבריו שרק יהודה, שומרון או עזה באים בחשבון, אגב במקרה שלו יש לך נקודה, הגרעין אכן התפצל לשניים חלק הקים ישוב בבקעת הירדן וחלק המשיכו בנח"ל בלי להקים ישוב.

        • ש.ב הגיב:

          זה לא ממש משנה. אני חושב שבין אי החוקיות של ההתנחלויות לפי אמנת ז'נבה להיותו של כל מתנחל פושע מלחמה יש חתיכת קפיצה מחשבתית. והמרחק ממנה ללהגיד שכל ישראלי באשר הוא פושע מלחמה הוא קטן למדי.

          כשמדובר במיליציות חמושות בנשק צה"לי, לעומת זאת, הסיפור הוא אחר.

  3. ג'ו הגיב:

    אני קצת מאוכזב. הימרתי על פוסט על חגיגת הנקרופיליה סביב פרסום התמונות.

  4. מ הגיב:

    אתה חוזר שוב ושוב על המילה "פוגרומים" כשאתה מתייחס למה שהמתנחלים עושים, אולי עושים ואולי יעשו בתגובה לשחיטה באיתמר.
    כאדם המתפרנס ממילים, אתה ודאי יודע מה פירוש המושג "פוגרום". האם המתנחלים אונסים את נשות הפלשתינים, מבקעים את בטניהן ההרות, שוחטים את ילדיהם וזקניהם ומציתים עליהם את בתיהם? מובן שלא. המתנחלים לא מבצעים שום "פוגרום", אבל אתה יודע ששימוש במילים מייצר תודעה, גם כשהשימוש שיקרי מיסודו. אריק בלייר(ג'ורג', בשבילך) ודאי חשב עליך ועל שכמותך כשכתב על "שיחדש" בספרו 1984. וכן, אני יודע, גם השימוש במילה "מתנחלים" שגם אני חוטא בה היא חלק מאותה מערכת של "שיחדש" שנועדה לעשות דה-הומניזציה למי שאינו מסכים למשנתך הפוליטית.

    • אור ברקת הגיב:

      הו! מטאשיחדש

    • ygurvitz הגיב:

      נכון. אני חוזר עליה ואמשיך לחזור עליה. פוגרום לא בהכרח גורר קורבנות בנפש: הוא תקיפה של קבוצה אתנית על ידי קבוצה אתנית חזקה יותר, בזמן שהשלטונות עומדים מהצד או מסייעים. מה שמכונה "תג מחיר" הוא בדיוק פוגרום. משמעות המילה המקורית היא "הרס".

      • מ הגיב:

        ממש התפלפלויות של בחור ישיבה… בתודעה הישראלית, למושג "פוגרום" אין את המשמעות של "הרס" אלא את המשמעות שתיארתי. אתה מודע לזה שהמתנחלים לא מבצעים "פוגרום", אתה יודע שהם לא "פושעי מלחמה" – אבל כשם שסטיב ג'ובס מתאר את מוצריו כ"קסומים" ומצליח למשוך אחר חלילו את עדר השוטים שקונים אותם – כך גם אתה.

        • ש.ב הגיב:

          וואלה? זאת המשמעות שיש למילה "פוגרום" בתודעה הישראלית?

          אז כנראה שהמילה התנתקה לגמרי ממה שהתרחש בזמן ובמקום ההם. פוגרום שיש איתו טבח המוני היה עניין נדיר מאוד. השיגרה הייתה דומה מאוד למה שאותם מתנחלים עושים.

        • ygurvitz הגיב:

          בתודעה הישראלית, אם אפשר לקרוא לה ככה, ישראל גם תקפה ראשונה במלחמת ששת הימים ובו זמנית גם היתה קורבן של התקפה. משמעותו של המונח "פוגרום" היא בדיוק זו שאני ציינתי. אם הוא התעוות בתודעה הקורבנית הישראלית, אל תאשים אותי. ואתה עוד מאשים אותי בפלפול תלמודי.

          שמתי לב, אגב, שעל העובדות – אלימות של אספסוף לאומני, מלווה בשתיקה של הרשויות – אתה לא חולק.

          • מ הגיב:

            לפי מה שאתה כותב – הפלשתינים מבצעים פוגרומים כדבר שבשגרה – כמעט בכל יום הם משליכים אבנים ובקבוקי תבערה (אלימות של אספסוף לאומני), מעשים שלרוב לא זוכים לאיזכור בתקשורת או לתגובה של הרשויות. אבל לשיטתך, אלימות של ערבים אינה ראויה לגינוי – בניגוד לאלימות של יהודים… אבל אלימות היא אלימות, ולא משנה מה הם מניעיה: לו יבוא מולך ברחוב בריון עם נבוט, תכה בו בלי ללפשפש במניעיו או לחקור בילדות העשוקה שלו.
            ובנוגע למשמעות המושג "פוגרום" – תשעה מתוך עשרה ישראלים יתנו לה את המשמעות שאני כיוונתי אליה. אולי זה בגלל מערכת החינוך שלנו, אבל זה לא משנה – זו המשמעות של המושג בישראל, כשם שהמילה "פריז'ידר" משמעותה לרוב האנשים היא "מקרר" ולא "חברה לייצור מקררים".

            • ygurvitz הגיב:

              באמת? פלסטינים תוקפים יהודים מסכנים, והצבא עומד מהצד? זה חדש לי.

              ולא, אין שוויון בין אלימות של צד נכבש לאלימות של צד כובש. מי שמנסה להשוות ביניהם הוא זה שנוקט בפציפיזם מדומה ובהתפלפלויות תלמודיות.

            • נירה הגיב:

              אלימות זה תמיד דבר מגונה, אבל קשה יותר לגנות את מי ששוללים ממנו זכויות אדם בסיסיות. אולי יהיה לך יותר קל לראות את זה אם תחליף ׳פלסטינים׳ ב׳אצטקים׳ ו׳מתנחלים׳ ב׳קונקיסטדורס׳.
              אם אתה רוצה להשוות בין אלימות של פלסטינים לאלימות של מתנחלים אז תן לפלסטינים תעודת זהות כחולה וחופש תנועה בתוך ומחוץ לקו הירוק, גבה מהם מיסים, בנה להם בתי ספר ובתי חולים, ספק להם גז חשמל ומים, ובקיצור – השווה את התנאים שהם חיים בהם לתנאים שהמתנחלים חיים בהם, ואז תוכל להשוות ביניהם.
              עד שתעשה את זה, מה שהפלסטינים עושים זה להלחם על החופש שלהם ומה שפושעי תג-מחיר עושים זה פוגרום.

            • אבידן הגיב:

              גם המתנחלים משליכים אבנים על רכבים פלשתינים מדי יום, וזה בוודאי שאינו זוכה לאיזכור כלשהו בתקשורת (למעט זו הפלשתינית).

          • אסףר הגיב:

            "בתודעה הישראלית, אם אפשר לקרוא לה ככה, ישראל גם תקפה ראשונה במלחמת ששת הימים ובו זמנית גם היתה קורבן של התקפה".

            כבר 15 שנה אני מתקן אותך על זה. ישראל היתה קורבן של *תוקפנות*. חסימת דרכי הגישה הבינלאומית היא תוקפנות והיא יכולה להיות קאזוס בלי גם אם לא נורתה יריה. אתה יכול לומר אותו דבר גם על השתלטות על ספינה או המצור על עזה (ואני מניח שתעשה זאת).

    • אוטו פוקוס הגיב:

      אני לאחרונה כל פעם משועשע מחדש שמהנטייה החדשה של הימין לומר "אל תקראו להם 'מתנחלים', אלו מתיישבים!", ועוד בטון נעלב ומתקרבן. הרי את המונח "מתנחלים" טבעו המתנחלים עצמם, בגאווה ויוהרה, ששמו עצמם כממשיכי דרכו של יהושע בן-נון והמתנחלים בכנען. את האשמה על כך שהמילה הפכה לכינוי גנאי הם יכולים לתלות רק בעצמם ובפעולותיהם. אין במילה "מתנחל" כל גנאי מהותי בפני עצמה, , ובאותו אופן, אם יעברו ל"מתיישבים", תוך כמה שנים מובטח לך שגם מילה זו תקבל גון אפל ומטריד. בקיצור, זו לא המילה – אלו מי שהיא באה להגדיר.

      • יריב הגיב:

        תהליך דומה עבר על המונחים "יהודה" ו"שומרון". הבחירה להתייחס לשטח שנכבש ב 67 בשם זה נועדה לזהות אותו עם שאר הארץ. אני כותב את הדברים מרחובות בשפלת יהודה, ורמת מנשה, אולי אפילו הכרמל, כונסו עד אז תחת הכותרת "שומרון". כתוצאה מהשימוש החדש, אף אחד לא יעלה על דעתו היום לדבר על רחובות ביהודה או יקנעם בשומרון.

    • הדס הגיב:

      אז מה הם כן עושים? אשמח לשמוע את ההגדרה שלך.

  5. עדו הגיב:

    השאלה היא מה יהיה כשיחידה של חיילי הסדר תפגוש בדרוזים או בדואים לובשי מדים? יהיה מעניין זה בטוח.

    • ש.ב הגיב:

      דב ליאור כבר התיר את דמם של חיילים לא יהודים שבאים לפנות מתנחלים. גם זה המשך לטרנד קודם של ייהוד הצבא.

      • תומאס הגיב:

        אני צריך לינק לדבריו של דב ליאור. יש בנמצא?

        • אסףר הגיב:

          כן, דומני שמעולם לא נמצאה הוכחה לשמועה הזאת שהסתובבה בזמן ההתנתקות.

          • ש.ב הגיב:

            לא בזמן ההתנתקות, אלא לפני שבוע. זה היה בהקשר של האמירה שלו שצריך לירות על חיילים שיורים (כדורי פיינטבול) על מתנחלים, אחרי חוות גלעד.

            אחר כך הוא פירסם הבהרה ואמר שאין להעלות על הדעת לפגוע בחיילים יהודים.

            לעזרת המטומטמים במיוחד מקרב צאן מרעיתו שלא ממש מבינים רמזים עבים, הוא גם טרח להזכיר ולהדגיש שבפינוי משתתפים חיילים שאינם יהודים.

  6. נתן הגיב:

    בהצלחה עם מאגר המידע על המתנחלים. אני חושב שזו יוזמה ברוכה.
    הסיכוי שמדינת ישראל תעמיד אותם לדין הוא קטן מאוד. אולי לחץ בין לאומי יעמיד את האנשים הללו ושולחיהם במקום הנכון מבחינה מוסרית.

  7. שלמה הגיב:

    אני קורא די קבוע שלך ושל מדרון חלקלק ואתם מפספסים חלק מהסיפור.
    ה"פוגרומים" הם לשני הכיוונים. בכל יום פלשתינים זורקים אבנים בכבישים השונים וזה התחיל הרבה לפני תג מחיר, יתכן שאתה מבין אותם ואולי אפילו תומך בזה. אבל מבחינת המתנחלים שהצבא בדרך כלל לא מצליח להגן עליהם ולתפוס את המיידים, הם לוקחים את החוק לידיים מבחינתם, סוג של מערב פרוע. (גם שריפת שדות, גניבת ציוד וכו' התחיל מהצד הפלשתיני)
    הבלוג מדרון חלקלק משום מה לא טורח לדווח על צעירים פלשתינים שזורקים אבנים בטח לא בצורה יומיומית.

    • ש.ב הגיב:

      הפלסטינים הם חלק מהדמוקרטיה הישראלית? ממתי ולמה אף אחד לא סיפר לי?

      • יוסי הגיב:

        ואם לא, אז הם יכולים להיות אלימים ככל העולה על רוחם?

        • גיל ב' הגיב:

          זה לא הנקודה. גם אלפרון לא יכול להיות אלים ככל העולה על רוחו ובכל זאת הבלוג הזה לא טורח לדווח עליו ועל דומיו.

        • ש.ב הגיב:

          לא, אבל לבלוג שאוסף ידיעות על התדרדרות הדמוקרטיה הישראלית אין סיבה מיוחדת להוסיף את האלימות שלהם לפיד.

    • אבידן הגיב:

      שוב, גם מתנחלים זורקים אבנים על רכבים פלשתינים באופן יום יומי. פתח פעם את יומן הבוקר של אחת מתחנות הרדיו הפלשתיניות אם הנך דובר את השפה.

      ה"בכל יום" הזה השתרש משום מה, כאילו היהודים מתנכלים לפלשתינים רק בשבת או בראש חודש.

  8. חנן הגיב:

    עם כל התיעוב כלפי ההתנחלויות (ויש תיעוב):
    א. אתה לא יכול להכניס את כל המתנחלים לקטגוריה פלילית אחת,
    ב. המאגר שלך הוא בבחינת עשיית עוול לדור שנולד בהתנחלויות ועדיין לא הגיע לעצמאות כלכלית,
    ג. זה מן הסתם לא מחזיק מבחינה משפטית מאלף ומשהו סיבות,
    ד. אני בספק גדול אם תימצא הערכאה שתסכים להתעסק בזה (בין היתר כי זה ייאלץ אותה לדון במיליוני תביעות),
    ה. הכי גרוע: זה מעביר את כובד האחריות מהממשלות לאנשים פרטיים, ובמובן הרחב זה ממש לא משרת אותנו כאזרחים.
    רעיון פחות גרוע (ופחות בלתי ישים) יהיה לפעול להעמדה לדין של כל שר בכל ממשלה שאישרה בניה אזרחית בשטח הכבוש.

  9. מימי הגיב:

    לא של כל המתנחלים, אבל בהחלט של מתנחלים שידועים כמי שפוגעים שוב ושוב בפלשתינים. כל מי שמשתתף בפוגרומי, מרביץ לחקלאים, שורף שדות, וכן מתנחלים שממלאים תפקידים שונים ומנצלים אותם להתעללות בירוקרטית בפלשתינים.

  10. שחר הגיב:

    "השליטה האזרחית בצבא מעולם לא נראתה רפה יותר"?
    להיפך, אני רואה דווקא התגברות של השליטה האזרחית בצבא. רק שמדובר בשליטה ישרה של אזרחים, ללא תיווך של הממשלה והמפקדים

  11. עוד שחר הגיב:

    תזכורת והקשרים נוספים:
    http://idanlandau.com/2011/03/14/lost-memories-from-itamar/

  12. אשי הגיב:

    מי שפוגע בצבא יכול להיות מוגדר לוחם חופש, אבל מי שפוגע באזרחים – הוא טרוריסט. אם תממש את תוכניתך להזיק למתנחלים עצמם – אז אתה לא שונה.
    להתלונן נגד מי שיוצא לפעילות תג מחיר זה דבר אחד, מה שאתה מציע מסוכן. מסוכן מאוד.

  13. להשוואה הצרפתית. מה שמנע את המרד נגד דה גול וכיבוש פריס ע"י צבא צרפתי, בעיות טכניות. עמירם

  14. MuyaMan הגיב:

    אני מודע לבעייתיות של זמן עריכה בפוסטים יומיים, אבל אני באמת חושב שארבע השורות האחרונות בפוסט ("ועוד דבר אחד"), משכו כאן את כל תשומת הלב (ולראיה – התגובות), וחבל. הנקודה העיקרית של הפוסט לחלוטין אבדה כאן, כי כל תשומת הלב מתמקדת בתוספת הזאת.

    במאמר מוסגר, אני חושב שהרעיון ליצור מאגר של תושבי ההתנחלויות כפושעי מלחמה הוא גם חסר סיכוי, גם (במחילה) די מטופש, ובעיקר מתייג אותך כ"אויב העם" בקרב רוב מי שיקרא את זה. זכותך, כמובן, להתבטא איך שמתחשק לך, אבל השאלה מה אתה מנסה להשיג, ומה משרת את המטרה הזאת. אחוז גבוה מהאנשים שהיו יכולים אולי לשנות קצת את נקודת המבט שלהם בעקבות קריאה אצלך ידחה כל מה שתגיד על הסף בגלל תיוג של "אה, זה הבחור שמציע להעמיד לדין בחו"ל אנשים כי הם גרים בהתנחלויות".

  15. ygurvitz הגיב:

    במאמר מוסגר, אני חושב שהרעיון ליצור מאגר של תושבי ההתנחלויות כפושעי מלחמה הוא גם חסר סיכוי, גם (במחילה) די מטופש

    למה? שניים-שלושה מתנחלים שיגלו שיש להם בעיות לעשות קניות בלונדון או מדריד, כי הם צריכים לענות על שאלות של שוטרים, ושאר המתנחלים יבינו שלכיבוש יש מחיר. בדרך כלל הפלסטינים והישראלים הם אלו שמשלמים אותו. הגיע הזמן שגם הם, לא רק קצינים בכירים שמעשיהם היו מיועדים לשמר את המתנחלים במקומם, ישלמו את המחיר. הרבה מהם, בעיקר בני הדור הצעיר, לא מודעים לבעייתיות שבעצם קיומם, כי לא מדברים איתם על זה. כמה מקרים כאלה, ואי אפשר יהיה יותר למחוק את הקו הירוק מהמפות. לפני כמה שנים, גם סימון מוצרי ההתנחלויות או BDS, או פרסום פרטיהם של חיילי צה"ל, היו בלתי מתקבלים על הדעת. המצב השתנה.

    בעיקר מתייג אותך כ"אויב העם" בקרב רוב מי שיקרא את זה

    אה, זה היה נתון מהרגע שפתחתי את הבלוג הזה.

    השאלה מה אתה מנסה להשיג, ומה משרת את המטרה הזאת

    אין לי כוח יותר לצנזורה עצמית. אני כותב את מה שאני חושב. אני חושב שההשפעה שלי שולית גם כך, כך שאני משתדל לכתוב כאילו אני פטור ממשחקי "מה יחשבו".

    • ygurvitz הגיב:

      שיט. זאת היתה אמורה להיות תגובה ל-MuyaMan

      • MuyaMan הגיב:

        טוב, כבר ניהלנו דיונים דומים בעבר, ובסופו של דבר זה הבלוג שלך. אבל אני לא מסכים איתך לגבי "השפעה שולית": יחסית לבלוג אחד של אדם אחד, מחוץ לתקשורת המרכזית, אתה זוכה להמון תהודה. אני מפרסם לא מעט פוסטים שלך בפייסבוק, מול קהל שבמידה רבה מוטה לכיוון השני, ואני יודע שיש לא מעט (גם אם אולי לא המון) אנשים שנכנסים, קוראים, וכשהם נתקלים בטיעון טוב, גם חושבים פעם שניה על הדעה שלהם. זה לא המון אנשים, ואף אחד לא משנה את דעתו מקצה לקצה בבת אחת, אבל ככה דברים עובדים. בעיני, זה לא מעט.

        • Rasul YHWH הגיב:

          ו? מה הend-game?

          אנחנו לא רוצים לפגוע ברגשות הציבור הישראלי העדין והמתקרבן? זה כל הקטע?

          an oppressor will never relinquish his own privilege, המתנחלים לא יקומו יום אחד ויגידו "עם כל הכבוד ליהוה, גם לפלסטינאים מגיע לחיות בכבוד, אולי נפנה פעם ב את הלחי השניה", לא עובד ככה, זה אף פעם לא עבד ככה, הדיכוי יסתיים רק ממשלת הכיבוש הציונית לא תרוויח ממנו יותר (משלל סיבות פוטנציאליות).

          ZOG IS ZOG

          • MuyaMan הגיב:

            הכיבוש לא מחזיק רק בזכות כמה מאות האלפים שחיים ביו"ש, אלא בזכות הרבה מאוד תושבי ישראל שלא רואים בעיה בהתנחלויות. וגם בקרב האנשים שגרים מעבר לקו הירוק יש לא מעט שיש מה לדבר איתם לגבי הבעייתיות של המצב.

            אבל כן, אני מצטער שאני פוגע בתחושת הצדק העצמי האינסופי שלך בזה שאני מעז לטעון שאולי ההצעה המופרכת לרדוף אישית את כל מי שגר מעבר לקו הירוק תביא ליותר נזק מאשר תועלת למטרות שאתה מנסה לקדם. אולי יום אחד אני אהיה TRUE כמוך.

            • Rasul YHWH הגיב:

              רדיפה אישית אה?

              המטרה היא לגרום להם לא לרצות לגור שם, בדיוק מה שנעשה לפלסטינאים כבר כמה עשורים.

              ה"רדיקלזציה" של ה"שמאל" הישראלי שואפת לערער את הסטטוס קוו, זה הכל. ככל שהמתנחלים שונאים את הסמולנים יותר הרי זה משובח.

            • ג'ו הגיב:

              אני אולי יכול להסכים שזה לא יועיל יותר מדי אבל במה זה מזיק?

              • MuyaMan הגיב:

                בהחרפת הדימוי של שמאלנים כ"שונאי ישראל" בעיני הציבור, דימוי שכבר עכשיו עולה לנו ביוזמות חקיקה מסוכנות. יש לפעול בתוך ישראל כדי לסיים את הכיבוש, יש לפנות לגורמים בינלאומיים כדי להביא למשפט קצינים שאחראיים לפשעי מלחמה (מהסוג שאתה חושב עליו כשאומרים "פשעי מלחמה"), ויש לפנות לגורמים בינלאומיים כדי להביא למשפט אנשים שגרים מעבר לקו הירוק. במדינה שאני לא בטוח כמה מאזרחיה בכלל מבינים את המשמעות החוקית של הקו הירוק (כמה פעמים שמעת את הטיעון המטופש של "גם תל אביב זאת התנחלות"?), הליכה בכיוון כזה לא תגמר טוב (ובינינו, גם לא תסיים את הכיבוש ממילא).

                • ראסול יהוה הגיב:

                  אבל גם תל-אביב היא התנחלות?

                  • MuyaMan הגיב:

                    נו, אז אתה מוזמן לבנות מאגר של אנשים שגרים בתל אביב, לצורך העמדה לדין על פשעי מלחמה בחו"ל.

    • אלכס ז. הגיב:

      זה שנגרם לעוול לישראלים ופלסטיניפ לא אומר שיהיה צודק לדפוק אחרים. קצינים בכירים מועמדים לדין כי הם אלו שפקדו להוריד בתים על יושביהם והוציאו נהלים שכל מטרתם להגביר את הפגיעה בנפש. אפילו פשעי הקוזאקים של "תג מחיר" לא מתקרבים למה שביצעו אותם "קצינים בכירים שמעשיהם היו מיועדים לשמר את המתנחלים במקומם".
      בניגוד לקודקודים, למנחל הממוצע יש הרבה פחות יכולות להפסיק לבצע את הפשע המלחמה המינורי (וכן, הוא מינורי כי לא ניתן לשפוט אנשים על הפשעה עקיפה על ביצוע פשעים אחרים) שהם כבר מבצעים.

  16. ygurvitz הגיב:

    בניגוד לקודקודים, למנחל הממוצע יש הרבה פחות יכולות להפסיק לבצע את הפשע המלחמה המינורי (וכן, הוא מינורי כי לא ניתן לשפוט אנשים על הפשעה עקיפה על ביצוע פשעים אחרים) שהם כבר מבצעים.

    גם לחייל סרבן אין אפשרות להפסיק את הכיבוש, הוא פשוט עושה את חלקו. הדרישה מהמתנחל הרבה יותר מינימלית: לעבור דירה חזרה לישראל.

    • אלכס ז. הגיב:

      רגע, אז אתה טוען שכל חייל שאינו סרבן שטחים הוא בהגדרה פןשע? מה זה עושה אותך?

      אגב, לא לשרת בשטחים הרבה יותר קל מלעבור דירה (רמז: לא חובה להיות סרבן) כשיש לך ילדים והעבודה שלך הייתה קהילתית (מה שנכון לגבי אחוז מאוד גדול של מנחלים) או חקלאית.

  17. ג'ים סטיל הגיב:

    יוסי, כמו שמגיבים אחרים ציינו, לא כל מתנחל הוא פוגרומצ'יק. האם נראה לך סביר שיקימו מאגר של כל החיילים בצה"ל, שיכלול גם אותי וגם אותך (שני סמולנים עוכרי ישראל) ויעמידו אותנו לדין כשנלך לבקר באיזה מדינה נאורה?

  18. מנהל המאגר הגיב:

    חברה תודה רבה לכם על שיתוף הפעולה בעזרתכם הצלחתי להכניס כבר 14 שמאלנים לרשימה, חסר רק עוד 8 כדי להשלימה