החברים של ג'ורג'

רובע יהודי, גטו יהודי

אחת הטענות הקבועות של מערכת ה-Hasbara היא שאסור למתוח ביקורת על תכניות הבניה של הממשלה במזרח ירושלים, כי הרי לערבים מותר לחיות איפה שהם רוצים בירושלים, ומי שמתיר זאת לערבים ואוסר ליהודים הוא אנטישמי או אפילו, רחמנא ליצלן, תומך בדה לגיטימציה של ישראל.

האם הנחת היסוד הזו – שערבים יכולים לגור בכל ירושלים – נכונה? ודאי שלא. בתור התחלה, הם לא אזרחים ישראלים. הם בקושי תושבי ירושלים, ומשרד הפנים משלבים ידיים בנסיון לשלול את תושבותם של כמה שיותר מהם. הם כל כך לא אזרחים, שלמרות הקשקוש הרשמי של "אוחדה לה יחדיו", צה"ל מדי פעם מטיל עוצר על שכונות במזרח העיר, מה שהוא עושה רק בשטחים הכבושים.

אבל זו טענה מסובכת, שדורשת הרבה זמן ומאמץ לזר המבולבל, שנמצא תחת הפגזת Hasbara. כמה טוב, אם כן, שקיבלנו הדגמה מוחצת השבוע לשקריותה של טענת "ערבים יכולים לגור בכל מקום בירושלים". החברה לפיתוח הרובע היהודי בירושלים – חברה ממשלתית, לא חברה פרטית – עושה כמיטב יכולתה להביא לגירושו של נוצרי המתגורר ברובע היהודי. החברה שלחה לבעלת הבית שלו מכתב הדורש את פינויו של הדייר, משום שהוא "אינו עונה לקריטריונים לאכלוס של החברה". מנכ"ל החברה, שלמה אטיאס – לשעבר סגן ראש העיר מטעם ש"ס – אישר באוזני כתב "הארץ" שהסיבה לדרישה היא שמדובר בנוצרי. נוצרים, הוא אומר, יכולים לגור ברובע הנוצרי. הוא אומר שהתקבלו תלונות על דתו של הדייר.

אירונית, הדייר המדובר הוא פונדמנטליסט חובב ישראל, ששיתף פעולה עם השר לשעבר בני אלון, וסייע לו בנסיונותיו להשיג את תמיכתה של הקהילה האוונגליסטית בישראל, תמיכה שכללה ללא ספק גם הגנה על מעשיה של ישראל. עכשיו הוא מגלה את פניה האמיתיות של "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". מעניין מה הוא יכתוב על זה הביתה.

התפיסה של החברה לפיתוח הרובע היהודי לגבי הרובע היא מיקרוקוסמוס של התפיסה היהודית לגבי ישראל: כולה שייכת ליהודים, ובכולה נוכחותם של לא יהודים פוגעת ב"צביון הייחודי" של המדינה היהודית. אירונית – שוב – רובע עירוני שבו גרים רק יהודים נקרא בדרך כלל גטו, ויהודים חיו בגטאות מרצונם הרבה לפני שהם נכפו עליהם. עכשיו מסתבר שבגטו היהודי לא רק ערבים טמאים לא יכולים לחיות, אלא גם נוצרים בעלי ברית. והיה מחנך קדוש, מסריח וחם.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק".)

ועוד דבר אחד: "צריך לזרוק אותו לזבל. מי צריך את הקדאפי הזה? לפי דעתי הוא היה צריך לעבוד בדיור. כל יום הוא מחליף את האופנה שלו. משקיע אלפי דולרים בכובעים מוזרים ובשמלות". לא, זה לא עובדיה יוסף, זה שמעון פרס. געגועי לעזר ויצמן.

הערה מנהלתית: הבוקר התקבלה תרומה בקרן הטבק והאלכוהול. אני רוצה להודות בזאת לתורם ולאחל לו שלא יזדקק להמלצות מתושבי הרובע היהודי.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

22 תגובות על ”רובע יהודי, גטו יהודי“

  1. סתם אחד/האחד הגיב:

    שמעון פרס -קול

    • אוטו פוקוס הגיב:

      שמעון פרס מתחיל להזכיר את הרב עובדיה יוסף, בהגיעו לגיל שבו החסמים המנטליים על הפה מתפוגגים, ומתחילים לדבר שטויות בלי הכרה. נוט קול.

  2. ידידיה הגיב:

    מאחר שאינך מתעייף מלהזכיר שתושבי מזרח ירושלים הערבים אינם אזרחים, לא אתעייף אני מלהזכיר שהם יכולים לקבל אזרחות אם ירצו בכך.
    http://www.btselem.org/hebrew/jerusalem/legal_status.asp

    • א הגיב:

      לא חשבתי שמימוש זכויות אדם מותנה בקבלת אזרחות של מדינה כובשת שנכפתה עליך מבחוץ…

      • ידידיה הגיב:

        לא הייתי נדרש לעניין האזרחות לולא הזכיר אותו יוסי.
        להלכה, אגב, יכול גם תושב קבע לגור בכל מקום בירושלים. למעשה, כפי שהראה הפוסט הזה, יש מי שינסו למנוע זאת גם מאזרחים (אם כי איני יודע אם הם באמת יכולים).

    • שרלוק הגיב:

      בוא נעשה תרגיל: בוא נדמיין, רק נדמיין, שבעוד כמה שנים תקום מדינה פלסטינית (גם אני לא חושד שזה עשוי לקרות, אבל ננסה לבנות בלון מחשבה). נניח גם, שהיא מכנה את עצמה "מדינה מוסלמית דמוקרטית" (אבל מידת הדמוקרטיה שלה מוטלת בספק). לאחר כמה שנים המדינה הפלסטינית החדשה פותחת במלחמה, או שישראל פותחת במלחמה, זה לא כל כך משנה, והבלתי יאומן קורה – המדינה המוסלמית דמוקרטית פלסטינית כובשת את כל ישראל ובין היתר את העיר בה אתה גר. במשך 40 שנה היא מכריזה שהסיפור של המדינה היהודית נגמר, מחילה על רוב השטחים שהיא כבשה שלטון צבאי אכזרי ועושה הכל כדי לערבב את האוכלוסיה שלה בשטח הכבוש, על-מנת למנוע מישראל לחזור להיות מדינה. עכשיו היא מציעה לך אזרחות במדינה המוסלמית דמוקרטית שבריבונותה אתה נמצא.
      תיקח?

      * הערה: אני יודע שלא היתה מעולם מדינה פלסטינית, ירושלים היתה שייכת לירדן וכו'. זה לא רלוונטי משום שלפלסטינים יש דרישות לאומיות.

      • ידידיה הגיב:

        אולי.

        • שרלוק הגיב:

          הרשה לי לא להאמין לך.

          • yedidya הגיב:

            אין תשובה אחרת שאני יכול לענות לשאלה כל כך היפותטית.
            אפרופו, הסיפור שלך פיספס קצת. לא "עכשיו היא מציעה לך אזרחות", היא הציעה לך (=תושב ירושלים) אזרחות מייד כשסיפחה את השטח שבו התגוררת, וכבר אז סירבת, והיא ממשיכה להציע לך אזרחות במשך ארבעים שנה.

          • yedidya הגיב:

            אין תשובה אחרת שאני יכול לענות לשאלה כל כך היפותטית.
            אפרופו, הסיפור שלך פיספס קצת. לא "עכשיו היא מציעה לך אזרחות", היא הציעה לך (=תושב ירושלים) אזרחות מייד כשסיפחה את השטח שבו התגוררת, וכבר אז סירבת, והיא ממשיכה להציע לך אזרחות במשך ארבעים שנה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        ברור שכן. לא רק שאני מסכן וכבוש, עכשיו אני גם צריך להיות מזוכיסט?

    • כליל הגיב:

      "מי שקיבל מעמד של תושב קבע יכול, אם הוא רוצה בכך, לקבל אזרחות ישראלית. לשם כך עליו לעמוד בתנאים מסוימים, ביניהם שבועת נאמנות למדינה, הבאת ראיה לכך שאינו מחזיק באזרחות אחרת וידיעה מסוימת של השפה העברית."

      יהודי אקראי מברוקלין שלא עומד באף אחד מהתנאים האלה מקבל אזרחות אוטומטית. מי מדינת ישראל שתציב תנאים לכך שיושבי המדינה יקבלו אזרחות? הם היו שם לפני שהיא סיפחה את השטח. מה גם שייתכן והם רוצים להחזיק בשתי אזרחויות, כמו אותו יהודי טוב מברוקלין, למקרה חירום, שהרי מדובר במדינה עויינת ערבים.

      • yedidya הגיב:

        נכון, יהודי מברוקלין מקבל עדיפות לעומת כל תושב קבע שאינו יהודי. זה עניין אחר.
        מי יקבע תנאים לאזרחות במדינת ישראל אם לא מדינת ישראל?

        • אורן הגיב:

          יש לך עוד דוגמאות למדינות שסיפחו שטחים וקבעו תנאים לאזרחות לאנשים שישבו שם?

          • sus הגיב:

            לא משנה מה דעתי, הגרועה, על ישראל
            הזזת הגבולות במזרח אירופה אחרי מ"ע שניה הייתה מלווה באובדן אזרחות, או שלילת אזרחות ממיליונים. למי מהגרמנים מהסודטים נשארה אזרחות צכית? אבל אותם גרמנים קבלו מהר אזרחות גרמנית ואחרים לא קבלו. בכלל רצוי לא להביא דוגמאות "כך זה בכל העולם" משום שאף לא פעם זה כך בכל העולם.

    • ש.ב הגיב:

      ומעמד תושב, הם ביקשו? אם לא, למה ניתן להם כזה? ואם אפשר לתת להם מעמד תושב בלי לשאול אותם, אז למה לא אזרח?

  3. עדו הגיב:

    מי לעזאזל רוצה לגור ברובע היהודי? בכל פעם שביקרתי שם יצאתי עם התקף קשה של קלאסטרופוביה, אני ירושלמי ורגיל למרחבים פתוחים ונוף הררי שאפשר לראות קילומטרים ביום בהיר. מילא שסמטאות הרבעים האחרים בעיר צפופות ומחניקות – מדובר בבתים עתיקים שנבנו פעם, מי האידיוט שהחליט לבנות רובע שלם שממחזר אחת לאחת את כל המגרעות של שאר הרבעים של העיר העתיקה? צפוף, מסריח וחם, כן בהחלט.

  4. טל הגיב:

    הייתכן שהארץ מחקו את ציטוט האשפה של פרס? בכתבה המקושרת לא מופיעה המילה "זבל".

  5. גיל ב' הגיב:

    לא רק נוצרים (וכמובן מוסלמים) לא יכולים לגור ברובע היהודי גם יהודים חילוניים לא רצויים שם. הם פוגעים בצביון של הרובע. הם מעדיפים דוס מברוקלין שלא מדבר מילה בעברית על פני חילוני שגדל כל חייו בארץ.

  6. גילית את אמריקה ממש-ראה בג"ץ בורקאן נגד החברה לשיכון ופיתוח הרובע היהודי-אפילו השוםט חיים כהן אישר

    • רוזנברג הגיב:

      רק שפסה"ד מסתמך על חלוקת העיר לרבעים לפי עדות. זה לפני הפלישה של הגנבים בחסות משרד השיכון מאלעד ועטרת כהנים וכל זה…
      כרגיל – שלכם שלנו, ושלנו שלנו
      מוסר יהודי למופת