החברים של ג'ורג'

הם מ-פ-ח-ד-י-ם

חיילינו הנועזים פשטו באישון לילה על הכפר בילעין, והשאירו את החורבן המקובל. שלא כרגיל, אחד החיילים אשכרה נעצר בגלל התעללות בפלסטיני, וזה מה שהביא את האירוע לכותרת.

הסרטון הבא ראוי לצפיה, ולא רק בגלל החייל המטומטם שגורם נזק לישראל בעצם קיומו, כשהוא מתווכח עם מתנדבת זרה ש"בילעין היא בישראל". היא לא; אליבא דכולי עלמא, אפילו אליבא דממשלת ישראל, בילעין איננה חלק מישראל. היא שטח כבוש. אילו היתה חלק מישראל, תושביה היו זכאים לאזרחות ישראלית, והטיפול בהפרות סדר לא היה מתבצע על ידי חיילים אלא על ידי שוטרים. אמנם, הצבא עושה הכל כדי שתוך כעשור או שניים לא תהיה לנו ברירה אלא להעניק להם זכות הצבעה או להעביר את ישראל מן העולם, אבל לא זה הסיפור הפעם.

 

"בבית סחור", כתב לפני עידן אהרן בכר, "ראיתי את פניה של ישראל, 1981. לא טלית, לא מגן דוד, לא טרקטור, אפילו לא מגן וחרב. אלה. חייל עברי בן 19 חמוש באלה. ידו האחת אוחזת ברובה וידו השניה באלה. אפשר להתווכח עד מחר בבוקר על טוהר הנשק. על טוהר האלה – אי אפשר להתווכח."

מאז זרמו מים רבים בירדן. האלות התרבו, התעבו, הצמיחו כתובות נוסח "מה שלא ילך בכוח, ילך ביותר כוח." אמצעים חדשים לפיזור הפגנות, קטלניים יותר ופחות, זרמו לכאן בכמויות. החייל העברי שפעם לא היסס לשאת אלה בפומבי, מסתיר היום את פניו. החיילים הפושטים על בילעין מגיעים בלילה, רעולי פנים.

מי מסתיר את פניו? מי שיש לו מה להסתיר. מי שיודע שמה שהוא עושה ראוי לעונש. הפלסטינים הסתובבו רעולי פנים – פיתחו כת שלמה סביב הרעלה – כדי להסתיר את זהותם מקלגסי הכיבוש. הפוגרומצ'יקים מן ההתנחלויות אימצו, כפי שאימצו את כת המוות הפלסטינית, גם את הרעלה.

עכשיו מאמץ אותה גם הצבא המוסרי יותר מהחמאס. אולי תציל הרעלה את מי שמבצע פקודה בלתי חוקית מאיזה בית דין בינלאומי. אולי היא תאפשר לו לצאת, עם סיום תקופת העבדות שלו, אל מחוץ לגבולותיה של ישראל.

ראוי לתהות איך זה קרה. באיזה דרג התקבל האישור לחיילים לצאת לפעולה כשהם רעולי פנים. מי החליט, למה החליט, בעצתו של מי. מתי חלחלה ההבנה גם לשורות הצבא שמה שהוא מבצע, אם אינו פשע מלחמה, הריהו לפחות מעשה שמן הראוי להסוות, לטשטש. אילו ניתן היה להאמין שהרעלה תהפוך את החיילים להומניים יותר, ראוי היה אולי לברך על כך; ספק. סביר הרבה יותר שהפנים המכוסות יהפכו לכסות לפשעים רבים עוד יותר.

אבל הפחד מתחיל לחלחל בשורות הקלגסים, ועל כך יש לברך גם לברך. אולי, אם המדינה לא תקרוס קודם, יבוא הקץ לתועבה של הכיבוש הזמני כל כך, שימי המדינה שקדמו לו כבר הפכו לזכרון רחוק. אולי.

הערה מנהלתית: בשבוע הבא הבלוג יעודכן עוד פחות מבדרך כלל, משום שאני יוצא לחופשה. אשוב ביום שני, ה-19 לחודש, בתקווה נואלת שלא יהיה על מה לכתוב.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

16 תגובות על ”הם מ-פ-ח-ד-י-ם“

  1. גורו יאיא הגיב:

    מה שמטריד ביותר, נמצא בהרצאה הבאה
    http://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg
    בדקה ה16 הוא מצביע על כך שחיילים שמתחפשים, נוטים יותר למעשי אכזריות. האם צבא הגנה לישראל מוכן להתדרדרות נוספת?

  2. TIBERIVS GRACCVS הגיב:

    תקן אותי אם אני טועה אבל אתה דווקא תומך בגדר ההפרדה, הלא כן?

  3. מני זהבי הגיב:

    אני לא יודע מה עם יוסי, אבל אני תומך מאוד בגדר ההפרדה, בתנאי אחד: שהיא לא תחרוג במטר אחד משטחה הריבוני של ישראל.

  4. ג'ו הגיב:

    תכלס ממה בכלל יש להם לפחד כל כך?

  5. אלכס ס. הגיב:

    מסכים או לא… עם חלק יותר ועם חלק פחות.
    מה שכן, אתה יודע לכתוב.

  6. אמדאוס הגיב:

    הקטע עם כיסוי פנים זה אפקט פסיכולוגי ידוע. כיסוי הפנים (אפילו אם זה בעזרת משקפי שמש), מאפשר לאנשים להרחיק את עצמם רגשית מהקורבן, ולאמץ מעין זהות אחרת שהיא לא ממש "הם" האמיתי, אלא איש שפועל מתוקף תפקידו ולכן הוא פטור מאחריות. כמובן מדים אחראיים לזה בראש ובראשונה, אבל כיסויי פנים זה כבר השלב האחרון. זה משהו שהדגימו למי שמכיר, בניסוי המפורסם שדימה בית כלא שגרם לאנשים רגילים להשפיל ולהתעלל באחרים. ומחיילים אפשר לצפות לעוד הרבה פחות כי זה לא בכאילו, אלא עומדת מאחורי זה אידאולוגיה וחינוך שקשה מאוד לשרש.

  7. זורו האיש במסכה השחורה הגיב:

    כל כך הרבה זיוני שכל ופסיכולוגיה בגרוש בכתבה ובתגובות.

    והרי האמת: כיסוי פנים הוא פרקטיקה מקובלת על כוחות ברחבי העולם שעיסוקם כניסה לבתים ותפיסת פושעים, מחבלים ושאר מרגיזנים. וכך גם על שודדי בנקים.

    גם אנשי אכיפת החוק הרומנים שתפסו את עופר מקסימוב צולמו מוליכים את הבוכרי השמן לפות בזרועותיהם כשהם עוטים מסיכות גרב שחורות.

    למה עושים את זה?

    מכל מיני סיבות – זה גורם לחייל/שוטר/שודד בנקים להיראות זר ומאיים יותר וכך "לשלוט בקהל", משמש כהסוואה זולה לעור פנים לבן בלילה החשוך, וחוץ מזה וההסבר הנפוץ ביותר – חיילים רואים בתמונות ובטלויזיה חיילים מיחידות מובחרות עושים את זה ורוצים גם כי זה נראה להם מגניב.

    זה בדיוק כמו עניין המצנפות הגדולות לקסדות בזמן השהייה בלבנון – זה התחיל אצל "אגוז" כאמצעי הסוואה, והועתק ע"י כל מי שרצה להיראות פייטר ומגניב יותר בעיני עצמו. אני מניח שכמה מהמגיבים כאן היו מנתחים את זה כפסיכופתולגיה של כובשים שלא אונסים פלסטיניות ולכן מנסים לאמץ לעצמם זהות חלופית של כרוב, עליו סיפרו להם שממנו באים ילדים ברבייה א-מינית.

    • ג'ו הגיב:

      את התשובה הנכונה כתבת:

      כיסוי פנים הוא פרקטיקה מקובלת על כוחות ברחבי העולם שעיסוקם כניסה לבתים ותפיסת מרגיזנים.

      אז למה להוסיף כל כך הרבה שטויות. הסוואה זה לא קודם כל מכיוון שהחיילים לא היו במארב וחוץ מזה שגם במארבים לא שמים מסכות אלא המקובל הוא לצבוע את הפנים.

    • עדו הגיב:

      עד כמה שידוע לי שוטרים שולפים מדי יום עבריינים ממיטותיהם (אני רוצה לקוות) והם לא מכוסי פנים.
      גם חיילי צה"ל בדרך כלל אינם מכסים את פניהם. יחידות מיוחדות לעומת זאת מכסות את פניהן בגלל שזהות אנשיהם היא סודית.
      'חיילים רואים בתמונות ובטלויזיה חיילים מיחידות מובחרות עושים את זה ורוצים גם כי זה נראה להם מגניב' , לא מדובר פה בחייל בודד שהצמיד סכין קומנדו לחגורה כדי להיראות מאיים, המסכות האלו הונפקו לחיילים על ידי דרג פיקודי כלשהו ש:
      במקרה הגרוע (גורביץ') רוצה להסתיר את זהות החיילים בגלל שהוא מבין שהפעילות שלהם היא בלתי חוקית/מוסרית.
      במקרה הטוב (זורו) המפקד הזה הוא סתם ילדותי שרוצה לחשוב שהוא ממונה על יחידת עילית מיוחדת שזהות חבריה
      היא סוד מדינה כמוס.
      באמת שאלה טובה איזו מבין האפשרויות מביכה יותר

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        המסיכות האלה נרכשות ע"י חיילים מתלהבים בחנויות ספורט ומחנאות. בדוק.

  8. האיש משם הגיב:

    והאופציה השלישית עידו היא שאתה פשוט שוטה וזה אולי הכי מביך לשמוע הגיגים של שוטה הכפר.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention הם מ-פ-ח-ד-י-ם » החברים של ג’ורג’ -- Topsy.com