החברים של ג'ורג'

פרויקט 300: האם תסכימו לשלם את מחיר המלחמה?

רק עיתון איראני מזכיר לישראלים למה הם חשופים במקרה של מתקפה צבאית כנגד איראן

בשבועות האחרונים, צה”ל והזרוע האזרחית שלו, ממשלת ישראל, מתופפים בכל כוחם בתופי המלחמה נגד איראן. צה”ל עומד לקבל עוד חמישה מיליארדים מכספי העתיד שלנו כדי “להיערך” למלחמה באיראן – כאילו לא שתה עשרות מיליארדים למטרה הזו. קדחת המלחמה המזויפת מגיעה לשיאים שלא נראו מאז 2012.

מזויפת – כי לישראל אין אפשרות מעשית לצאת למלחמה באיראן. היא מסוגלת לגיחה או שתיים, לא יותר, וסיכויי הצלחת הגיחות הזו שנויים במחלוקת. צה”ל יגלה שלצאת למלחמה נגד מעצמה אזורית זה לא בדיוק להפציץ שוב את רצועת עזה. יוסי מלמן תיאר בהרחבה (קריאה מומלצת מאד) מדוע אין בפועל אופציה צבאית נגד איראן. אני לא מסכים עם המסקנה של מלמן (שישראל צריכה לבקש מטריה גרעינית אמריקאית), ומאמין שהמזרח התיכון צריך להיות מפורז מנשק גרעיני – כן, גם זה ש(פתח מנטרה) על פי מקורות זרים (סגור מנטרה) יש לישראל. שימוש בנשק גרעיני הוא בהגדרה פשע נגד האנושות, ואי אפשר לסמוך על המנהיגות של ישראל – לעזאזל, נפתלי בנט ראש הממשלה – שהיא תהיה רציונלית דיה בהמנעות משימוש בו. אנחנו במרחק חמישה חברי כנסת ממינוי בצלאל סמוטריץ’ לשר הבטחון, אחרי הכל. אבל, מלבד הנקודה הזו, הוא מדייק.

אז למה ישראל עושה קולות פקה-פקה? כי אנחנו חיים בקונספציה בת עשרות שנים כאילו מלחמה עם איראן היא על סדר היום. ראש האופוזיציה אפילו הגדיר את המאבק נגד איראן כ”החיים עצמם.” והבעיה היא שברגע שאתה מטפס על הנמר, אתה מגלה שלא כל כך פשוט לרדת ממנו. ראש ממשלה ושר חוץ שמפמפמים מלחמה, ומסבירים שוב ושוב מדוע ישראל תצטרך לפעול לבדה, סוגרים לעצמם את כל האפשרויות האחרות ובסופו של דבר יצטרכו לבחור בין לצאת חסרי אחריות שהפקירו את בטחון המדינה בעיני הציבור, ובין יציאה למתקפה – מוגבלת, כמובן, לפחות לתפיסתם – כנגד איראן.

אתם סומכים על האגו של בנט ולפיד שיעמדו במעמסה? אתם אופטימיים ממני. על הורוביץ, זנדברג ופריג’ אפשר לסמוך שיברחו מההצבעה, במקרה הטוב. שוב: ברגע שהממשלה והתקשורת אומרים שאין אופציה מלבד מלחמה, הם מחסלים כל אופציה מלבד מלחמה. וכשזה קורה, המיסקלקולציה (שגיאה אסטרטגית מתוך בורות, יוהרה, אי הבנה או כל האופציות נכונות) מרימה את ראשה.

אבל, למותר לציין, מה שייראה בעיני ההנהגה הישראלית כמתקפה מוגבלת, ייתפס באיראן כמלחמה של ממש. אין שום סיבה להניח שאיראן תעבור לסדר היום על התקפה ישראלית ישירה עליה, וכפי שהבהיר היום הטהראן טיימס, שפרסם מפה של ישראל מנוקדת בכל השטחים הישראליים החשופים להתקפה (פחות או יותר כולם), לאיראן יש לא מעט אופציות לפגוע בישראל. היא לא תחזקה את חיזבאללה במשך שלושה עשורים בגלל העיניים היפות של נסראללה. התקפה על איראן תביא למלחמה לפחות מול חיזבאללה, ובואו נאמר שהרקורד של צה”ל מול חיזבאללה לא משהו. הוסיפו לזה את העובדה שהתקפה על איראן תביא לבידוד דיפלומטי מוחלט של ישראל, ותהיה פה מלחמה שלא הכרנו.

האוכלוסיה האזרחית הישראלית תמצא את עצמה במצב שלא נראה מאז מלחמת לבנון השניה, כשהיא חשופה להתקפות כבדות. והפעם אין סיבה להניח שהחיזבאללה לא יוציא את כל הכלים שלו. אני מזכיר שאז התוצאה היתה פינוי של חלק ניכר מהצפון. שתי רקטות על נתב”ג, והבורסה תקרוס.

על כל זה לא מדברים איתנו. מדברים איתנו על הגיחה. לא על המלחמה שתבוא אחריה. אין מילה על הנזקים לאוכלוסיה. גדי אייזנקוט, כשהיה אלוף פיקוד צפון, כבר הודיע לפני יותר מעשור שכיפת ברזל תופעל קודם כל כדי להגן על הצבא – וצריך להזכיר שהיא לא עמדה במבחן אמיתי, של ירי של מאות רקטות. הממשלה לא מדברת על זה, כי למה לה, והתקשורת לא מזכירה את הנושא (להוציא יחידי סגולה ב”הארץ”) כי היא מפחדת להיראות לא די פטריוטית.

אפשר לעצור את הזליגה למלחמה עם איראן, אבל לשם כך צריך להבין קודם כל שמלחמה היא לא האמצעי הראשון ואפילו לא האחרון. למלחמה יוצאים כשהיא נכפית עליך. אבל טיפחנו דמון במשך 40 שנה כמעט (הדיווח הראשון בתקשורת היהודית על פצצה גרעינית איראנית שמגיעה אוטוטו הוא מ-1984), ועם דמונים לא מדברים. המלחמה המזויפת עם איראן הועילה מאד לגנרלים ולפנסיות שלהם; לנו היא לא תרמה דבר. הגיע הזמן להפטר ממנה.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

30 תגובות על ”פרויקט 300: האם תסכימו לשלם את מחיר המלחמה?“

  1. Yehonatan Zur הגיב:

    אללה יוסטור

  2. Kobi Marom הגיב:

    רק חבל שהאיראנים הם אלה שדוחפים למלחמה.

    • עדו סוקולובסקי הגיב:

      האיראנים הם אלו שחיסלו לנו מדעני גרעין בלב תל אביב?

      • Kobi Marom הגיב:

        האיראנים הם אלה שדואגים שירו עלינו רקטות.
        האיראנים הם הסיבה היחידה שהסכסוך הזה קיים בכלל.

    • Y. הגיב:

      איך לדעתך הם דוחפים למלחמה?

      • Shimi הגיב:

        האיראנים שיבשו את הסכמי אוסלו השבריריים באמצע שנות ה 90.

        • עדו סוקולובסקי הגיב:

          אה זה הם? חשבתי שזה ערפאת

          • Wabbit הגיב:

            ביבי נלחם על הסכמי אוסלו ואז הגיעו האיראנים.

          • Shimi הגיב:

            האיראנים דחפו את החמאס לביצוע פיגועי ההתאבדות הזוועתיים בשנות ה 90
            הם התנו את התמיכה הכספית בארגון בביצוע הפיגועים.

            • Peleg Bar Sapir הגיב:

              רק מוודא שאני עוקב: איראן אחראית לפיגועי הטרור של שנות התשעים, והפלסטינים אחראים לשואה (המופתי וכל זה)?

              • Shimi הגיב:

                למרות הכריכה המניפולטיבית של השואה אענה לאחרים ולא לך.
                כן, האיראנים מימנו ולחצו על החמאס לבצע את פיגועי הטרור של שנות ה 90, רפסנג'ני נראה בקטע וידיאו אומר שהם מתנגדים להסכמי אוסלו. מציע לך לראות את הפרק הרלוונטי בסידרת הדוקו "הגורם האנושי" אולי תפטר מהציניות המטופשת.

                • Peleg Bar Sapir הגיב:

                  "מניפולטיבית".
                  פלסטינים הוציאו אירועי טרור גם בלי איראן, וימשיכו לעשות את זה בלי איראן. הם ימשיכו להתנגד למשטר הצבאי החל עליהם, בדיוק כמו כל קבוצה בסיטואציה שלהם בכל ההיסטוריה האנושית.
                  להגיד שאיראן היא הגורם להתנגדות הפלסטינית ובראשם הפיגועים זה בדיוק כמו להגיד שהמופתי אחראי לשואה. יש בזה חלקיק גרעין של משהו שהוא אולי אמיתי בזווית מסויימת, אם מתעלמים מכל המסביב.

      • Wabbit הגיב:

        הפלסטינים דחפו אותנו לעשות את הנכבה
        וערפאת דחף אותנו לפלוש ללבנון
        והסורים דוחפים אותנו להפציץ אותם כבר כמה שנים טובות
        ואירן דוחפת אותנו למלחמה.

        איך אמרה גולדה? אף פעם לא נסלח לערבים (ולאירנים, ולאירנים) על מה שהם גורמים לנו לעשות להם. ואז הגיע אוקטובר 73.

        • Kobi Marom הגיב:

          "הפלסטינים דחפו אותנו לעשות את הנכבה"
          בפירוש כן.

          • Machine Bias הגיב:

            שמתי לב כי תגובותיו של המגיב ההוא מתוייגות כ"ספאם" לאחרונה ונמחקות.
            אני לא יודע מה הסיבה לכך, אבל אני מתחיל להאמין יותר בקארמה של היקום.

            • Kobi Marom הגיב:

              קארמה או לא, אין לא רואה שום ספאם בהודעות שלו. אין לגורביץ שום דרך לבטל את הסימון?

              • Machine Bias הגיב:

                למערכת יש רגישות מסויימת ללינקים, אך נראה שיש איזושהי החמרה בקריטריונים, או סתם באג.

              • Wabbit הגיב:

                זה מה שהטרול כותב עלי? (הוא חסום אצלי, אז לא ראיתי) יותר הגיוני מקארמה זה שהוא מסמן את ההודעות שלי כספאם ולכן הן נמחקות אוטומטית.

          • Wabbit הגיב:

            איך?

            • Kobi Marom הגיב:

              מי שפתח במלחמת האזרחים היו הערבים. כדי לראות מה שהיה קורה לו היא הייתה נגמרת הפוך רק צריך להסתכל על גורלן של הקהילות היהודיות במקומות שליהודים לא הייתה היכולת להילחם חזרה.

              • Wabbit הגיב:

                לא כל ״הערבים״ פתחו במלחמה. חלק עצום מהם כלל לא נלחמו ועדיין גורשו. בנוסף, הרוב המכריע של הגרוש בוצע אחרי שהמלחמה הוכרעה מבחינה צבאית, היינו לאחר יולי 48. ישראל היא זו שבצעה את הגירוש, ולא, הפלסטינים לא גרמו לה לעשות את זה. זאת הייתה החלטה שלה.

      • Kobi Marom הגיב:

        כאילו, חוץ מכל הפרוקסים שלהם?

        • Y. הגיב:

          מלחמות עם חזבאללה וחמאס היו והאיומים מצדם מוכרים. אין בזה חדש. כאן מדובר על מלחמה ישירה עם איראן, באמצעות תקיפות אוויריות או טיליות. איראן תמיד דיברה במופשט על השמדת ישראל, אבל לא דוחפת למלחמה ישירה כמו שנתניהו עשה וכמו שהממשלה הנוכחית עושה (אם כי פחות בבוטות).

          • Machine Bias הגיב:

            האם ממשלת נתניהו באמת דחפה למלחמה ישירה עם איראן? 15 שנים נתניהו היה בשלטון ומלחמה עם איראן לא פרצה, גם לא כאשר טראמפ היה בשלטון בארה"ב.
            כשארה"ב חיסלה את סולימאני ואיראן השיבה בתקיפה ישירה של כוחות אמריקניים בעיראק (8 לינואר 2020), גם אז האירועים לא התדרדרו לכדיי למלחמה. יש עוד מקרים שניתן לחשוב עליהם שיכלו להוביל למלחמה, כמו חדירת המל"ט האיראני לאזור בית שאן בפברואר 2018 (אותו מל"ט היה העתק של מל"ט אמריקני שנחטף בידי איראן בדצמבר 2011 ונלמד כדרך הנדסה-הפוכה).

            לפי דעתי כל הדיבורים הללו על תקיפה ישראלית משמשים כאמצעי לחץ בשיחות הגרעין בוינה. צה"ל קצת התאהב בשיטת המב"מ ("מלחמה שבין מלחמות") שמניבה לפי הפרסומים בתקשורת הצלחה נגד האיראנים בסוריה ואף בתוך איראן עצמה באמצעות שרשרת של פעולות מיוחדות.
            התקפה ישירה היא המוצא האחרון, המתבצעת רגע לפני שנחצה הקו האדום ונראה שאנחנו עדיין לא שם.

      • Wabbit הגיב:

        הפלסטינים דחפו אותנו לעשות את הנכבה
        וערפאת דחף אותנו לפלוש ללבנון
        והסורים דוחפים אותנו להפציץ אותם כבר כמה שנים טובות
        ואיראן דוחפת אותנו למלחמה.
        איך אמרה גולדה? אף פעם לא נסלח לערבים (ולאיראנים, ולאיראנים) על מה שהם גורמים לנו לעשות להם. ואז הגיע אוקטובר 73.

    • ygurvitz הגיב:

      באמת? הם תקפו את ישראל, בשטחה? תקפו ספינות שלה? והתרברבו בכל זה בפומבי?

      • Kobi Marom הגיב:

        לא, הם רק מימנו וחימשו את אלו שמפציצים את אזרחיה במשך עשורים, הקיפו אותה במערך רקטות וטילים ללא שום הסתרת כוונתם לחיסולה של המדינה, העשירו אורניום ברמות שאין להן שום יעוד מלבד נשק גרעיני וחשוב מכל, הם הגורם הישיר לקיומו של הסכסוך בין המדינות מראש.

        • Yehoshuamednitzski הגיב:

          איראן מפתחת נשק גרעיני ומצהירה על זה שהיא רוצה להשמיד את ישראל. אם לא הייתה עושה זאת – לא היה סכסוך בין איראן לישראל, וזה כל הסיפור.

  3. Nico S Roach הגיב:

    https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.10464872?172
    מאמר של צבי בראל בעניין