לרגל ×—× ×•×›×”, כמה עובדות היסטוריות ×œ× ×ž×•×›×¨×•×ª במיוחד – והצעה ×§×˜× ×”
ברחבי ישר×ל, ×™×כלו הערב ×¡×•×¤×’× ×™×•×ª ולביבות, ובחלק קטן יחסית ×ž×”×‘×ª×™× ×’× ×™×“×œ×™×§×• ×—× ×•×›×™×”. בחלק × ×™×›×¨ ×ž×”×‘×ª×™× ×©×‘×”× ×ª×•×“×œ×§ ×—× ×•×›×™×”, ישירו ×ת שיר ×”× ×§×ž×” הישן, מעוז צור:
“חשוף זרוע קודשך,
וקרב קץ הישועה:
× ×§×•× × ×§×ž×ª ×“× ×¢×‘×“×™×š
מ×ומה הרשעה.
×›×™ ×רכה ×œ× ×• הישועה,
ו×ין ×§×¥ לימי הרעה;
דחה ×דמון בצל צלמון,
×”×§× ×œ× ×• רועה שבעה.â€
זמן טוב, ×× ×›×Ÿ, להזכיר כמה ×“×‘×¨×™× ×©×”×ž×™×ª×•×¡ היהודי ×”×¢×œ×™× ×ו עמע×.
כיבוש/שחרור ×™×¨×•×©×œ×™× ×œ×•×•×” בטבח ×”×ž×•× ×™: ×”×ž×ª×™×•×•× ×™×, ×©×¢×œ×™×”× ××™× × ×• ×™×•×“×¢×™× ×›×ž×¢×˜ כלו×, היו (עד כמה ש×פשר לדעת) בכל ×–×ת פלג בעל משמעות. ×”× ×”×¦×œ×™×—×•, בסיוע סלווקי חלקי, להחזיק ×ת ×™×¨×•×©×œ×™× ×™×•×ª×¨ מ-20 ×©× ×”. הטקס ש×× ×—× ×• ×—×•×’×’×™× ×”×™×•×, טיהור המקדש על ידי ×”×—×©×ž×•× ××™×, וד××™ הצריך ×œ× ×ž×¢×˜ עבודה – ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× × ×¢×œ×ž×™× ×ž×¢×œ במת ההיסטוריה, ויש ×œ×”× ×™×— ×©×”× ×¤×©×•×˜ × ×¨×¦×—×• ×‘×”×ž×•× ×™×”×. מ×חר והמקדש ×”×™×” המבצר ×”×חרון שלה×, חלק × ×™×›×¨ מהרצח וד××™ בוצע ש×. ×”×™×” הרבה מה לטהר: טומ×ת מת היתה דבר מ×ד ×¨×¦×™× ×™ ××–.
המלחמה ×”×—×©×ž×•× ×ית היתה מריבה בתוך ×”×ליטה: ×”×—×©×ž×•× ××™× ×”×™×• פלג ×חד מתוך שורה של ×¤×œ×’×™× ×‘×§×¨×‘ משפחות ×”×›×”×•× ×”. חלק ממשפחות ×”×›×”×•× ×” הפכו ×œ×ž×ª×™×•×•× ×•×ª – תהליך שקורה בכל ×ž×§×•× ×©×‘×• קמו ממלכות ×”×œ× ×™×¡×˜×™×•×ª; הן מ×מצות ×ת ×”×וליגרכיה המקומית והופכות ×ותן לחלק ×ž×ž× ×” – וזה סיפק ×œ×—×©×ž×•× ××™×, משפחה ×©×œ× ×”×™×ª×” מהחשובות, ×ת ×”×”×–×“×ž× ×•×ª לקושש מרד עממי ולהדיח ×ת יריביה×. ושוב: ×”×ויב העיקרי היו משפחות ×›×”×•× ×” ×חרות.
×”×—×©×ž×•× ××™× ×œ× × ×œ×—×ž×• על חופש דת: ×”× × ×œ×—×ž×• על ×¢×œ×™×•× ×•×ª יהודית. במהלך ×”×›×™×‘×•×©×™× ×©×œ×”× (הממלכה הסלווקית היתה בתהליך מו××¥ של התפוררות ×•×œ× ×”×¦×œ×™×—×” להעמיד ×”×ª× ×’×“×•×ª ר×ויה), ×”× ×ž×—×¨×™×‘×™× ×ž×§×“×©×™× ×–×¨×™× ×‘×›×œ ×ž×§×•× ×©×”× ×ž×’×™×¢×™× ×ליו, ו×ת ×”××“×•×ž×™× ×•×”×™×˜×•×¨×™× ×”× ×ž×’×™×™×¨×™× ×‘×›×•×— החרב. ×–×” ×œ×™×ž×™× ×™×ª×‘×¨×¨ כמהלך ×œ× ×ž×•×¦×œ×— במיוחד, כשמי שיסלק ×ת ×”×—×©×ž×•× ××™× ×ž×”×–×™×¨×” ההיסטורית ×™×”×™×” הורדוס, צ××¦× ×דומי×. על כל ×¤× ×™×, ×”×§× ×ות הדתית של ×”×—×©×ž×•× ××™× ×ž×•×œ×™×“×” ×יבה היסטורית ×›× ×’×“ ×™×”×•×“×™× ×‘×›×œ ×ž×§×•× ×©×”× ×›×•×‘×©×™×, ×יבה שתתפוצץ ×‘×¤×•×’×¨×•×ž×™× ××™×•×ž×™× ×‘×ª×—×™×œ×ª המרד הגדול.
תוך ×©× ×™ דורות, ×”×—×©×ž×•× ××™× ×ž×ª×™×™×•×•× ×™×: ×ž×›×™×¨×™× ×ת השמות ××œ×›×¡× ×“×¨ ×™× ××™, ×”×•×¨×§× ×•×¡, ×ריסטובלוס? ×™×“×¢×ª× ×©×©×œ×•×ž×¦×™×•×Ÿ × ×”×’×” ×œ×§×¨×•× ×œ×¢×¦×ž×” ×‘×ž×¡×ž×›×™× ×¨×©×ž×™×™× ××œ×›×¡× ×“×¨×”? ×©× ×™ דורות ל×חר ×”â€×©×—רור הדתיâ€, ×”×—×©×ž×•× ××™× ×ž×¦×˜×¨×¤×™× ×œ×›×œ ×”×ž× ×”×™×’×™× ×©×¡×‘×™×‘×. קוו×פיס, בדרכו ×”××™×¨×•× ×™×ª, כתב ×–×ת היטב:
“בעליל, המלך ××œ×›×¡× ×“×¨ ×™× ××™
ו×שתו המלכה ××œ×›×¡× ×“×¨×”
×©×•×•×™× ×œ×¡×œ×•×•×§×™× ×‘×›×œ.
×”× ×™×”×•×“×™× ×˜×•×‘×™×, ×™×”×•×“×™× ×˜×”×•×¨×™×, מעל לכל ×™×”×•×“×™× ×דוקי×.
×בל, מתוקף ×”× ×¡×™×‘×•×ª,
×’× ×ž×¦×˜×™×™× ×™× ×‘×“×™×‘×•×¨ ×™×•×•× ×™×ª,
ו××£ ×”×™× × ×‘×™×—×¡×™ ידידות ×¢× ×™×•×•× ×™× ×•×ž×œ×›×™× ×ž×ª×™×•×•× ×™× –
×›×©×•×•×™× ×‘×Ÿ שווי×, יובהר × ×.
המל××›×” שהחלו יהודה המכבי הגדול
ו×רבעת ×חיו המפורסמי×
×כן הושלמה היטב,
הושלמה בדרך הברורה ביותר.â€
ורוב ×™×ž×™×”× ×”× × ×•×”×’×™× ×›×“×™×§×˜×˜×•×¨×” צב×ית: זמן קצר ל×חר ×©×”×—×©×ž×•× ××™× ×œ×•×§×—×™× ×œ×¢×¦×ž× ×›×ª×¨ מלוכה, ×•×œ× ×¨×§ ×ת כתר ×”×›×”×•× ×”, ×”× ×ž×•×¦××™× ×ת ×¢×¦×ž× ×‘×ž×œ×—×ž×ª ××–×¨×—×™× ×ž×•×œ רוב ×”×וכלוסיה היהודית. זו ×”××—×¨×•× ×” ×”××ž×™× ×” שמלוכה שייכת לבית דוד, ×œ× ×œ×‘×™×ª צדוק, ×•×©×”×™× ×©×ž×•×¨×” למשיח. ×”×—×©×ž×•× ××™×, משפחת ×›×”×•× ×”, ×¢×•×‘×¨×™× ×ª×•×š זמן קצר לצד הצדוקי במלחמת ×”××–×¨×—×™× ×©×ª×ž×™×“ בערה מתחת ×œ×¤× ×™ השטח, ×•×”×™× ×ž×ª×¤×¨×¦×ª למלחמה חמה תוך זמן קצר. ×”×—×©×ž×•× ××™× × ×לצי×, רוב ימיה×, להשען על שכירי חרב כיוון ש××™× × ×™×›×•×œ×™× ×œ×ž×¦×•× ×—×™×™×œ×™× × ××ž× ×™×. ××œ×›×¡× ×“×¨ ×™× ××™ צולב, על פי ×”×“×™×•×•×—×™× (×”×× ×”× ×ª×¢×ž×•×œ×” ×¢×•×™× ×ª? ×ין לדעת) 70 ×—×›×ž×™× ×¤×¨×•×©×™× (שימו לב למספר העגול המחשיד), וסעד ×ת ליבו מתחת לצלבי×.
×”×× ×•×©×‘×¢×ª ×‘× ×™×”: הסיפור המקורי ×œ× ×§×•×¨× ×œ×” ×—× ×” (זו תוספת מ×וחרת יותר, ×›× ×¨××” בהשפעת ×—× ×” ×× ×©×ž×•×ל, והמשמעות של â€˜×—× ×”â€™, החומלת), ×בל ×”×•× ×”×ž×•×¨×©×ª העיקרית וה×רסית ביותר של מלחמת ×”×—×©×ž×•× ××™×. על פי ×”×גדה, שר×שיתה בספר ×—×©×ž×•× ××™× ×‘â€™, ×× ×•×©×‘×¢×” ×ž×‘× ×™×” הוב×ו ×‘×¤× ×™ ×× ×˜×™×•×›×•×¡ הרביעי ××¤×™×ž× ×¡, ו×חד ×חרי ×”×©× ×™ ×”× × ×“×¨×©×• ל×כול בשר חזיר; ×חד ×חרי ×”×©× ×™, ×”× ×¡×™×¨×‘×•; ו×חד ×חרי ×”×©× ×™, ×”× ×”×•×¦×ו להורג ×œ×¢×™× ×™ ×”××. ×–×” ×›× ×¨××” ×œ× ×§×¨×” – שימו לב, שוב, למספר הטיפולוגי 7 – ×בל הסיפור חוזר על עצמו במספר גרס×ות. בגרסה התלמודית המ×וחרת מ×ד, הרודף ××™× × ×• ×× ×˜×™×•×›×•×¡ ××œ× â€œ×§×™×¡×¨â€, והעבירה ×©×”×™×œ×“×™× × ×“×¨×©×™× ×œ×‘×¦×¢ ×”×™× ×¢×‘×•×“×” זרה: להשתחוות לקיסר. בכל הגרס×ות ×”×× ×ž×¢×•×“×“×ª ×ת ×‘× ×™×”, ו×חר כך ×”×™× ×ž×ª×” – בתלמוד ×”×™× ×©×ž×” ×§×¥ לחייה בקפיצה מגג.
×”×גדה הזו מ×ומצת על ידי ×”×›× ×¡×™×” בשלב ×ž×•×§×“× ×ž×ד, שרו××” ב×× ×•×‘× ×™×” ×ž×¨×˜×™×¨×™× (×× ××ª× ×‘×§×˜×¢ של שרידי מרטירי×, יש ×œ×”× ×תר עליה לרגל בקלן, מכל המקומות; ×× ×™ ממליץ על ביקור בקלן בכל מקרה), ×•×”×™× ×ž×–×¨×™×§×” ×¤× ×טיות וסבל ל×לפי ×©× ×™× ×§×“×™×ž×”. ×× ×©×™× ××ž×™×ª×™×™× ×œ×’×ž×¨×™, ×™×œ×“×™× ××ž×™×ª×™×™× ×œ×’×ž×¨×™, ×ž×•×¡×¨×™× ×ת ×¢×¦×ž× ×œ×”×ž×ª×” ×‘×©× ×”×‘×œ וריק, ×ž×ª×¤×œ×œ×™× ×ל ×ל ×œ× ×™×•×©×™×¢. מכל ×ירועי התקופה, לזה – ×©×”×•× ×ž×™×ª×•×¡ ×•×œ× ×ירוע של ממש – יש ×ת ההשפעה ×”×רוכה והמזיקה ביותר.
×”×ª×™×™×•×•× ×•: ×× ×—× ×• ×œ× ×™×•×“×¢×™× ×¢×œ ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× ×›×ž×¢×˜ דבר: ×ין משפט ×©× ×™×ª×Ÿ לכתוב ×¢×œ×™×”× ×©×ין לסייג. כתביה×, ככל שהיו ×›×לה, ×œ× ×©×¨×“×•. ××ž×•× ×•×ª×™×”× ×œ× ×™×“×•×¢×•×ª ×œ× ×•, כל ×©× ×ª×•×Ÿ ×œ× ×• ×”×•× ×”×ª×¢×ž×•×œ×” של ×ויביה×, שבסופו של דבר הכחידו ×ות×. ו××£ על פי כן, ×”×ª×™×•×•× ×•×ª ×”×™× ×”×ופציה השפויה היחידה ×©× ×™×¦×‘×ª ×‘×¤× ×™× ×•: לדחות ×לפי ×©× ×™× ×©×œ ×©× ×ת זרי×, ×¢×œ×™×•× ×•×ª יהודית, ×§× ×ות דתית; להכיר ×ת הזר ×›×חר, ולהתחתן בו; להחזיר ×œ×¢×¦×ž× ×• ×ת ×הבת ×”×—×™×™× ×•×”×™×•×¤×™ שהיהדות תמיד דחקה ל×חור, למחוק ×ת ×”×“× ×•×”×©× ××”.
× ×¡×™×™× ×‘×˜×©×¨× ×™×—×•×‘×¡×§×™, שידע:
â€œ×”× × ×™ הר×שון ×œ×©×‘×™× ×ליך,
רגע בו קצתי בגסיסה לדורות,
במועד בו ×שבור ××–×™×§×™ ×”× ×¤×© […]
ו××‘×•× ×ליך:
ב×תי ×ליך, מול פסלך ×קודה.
פסלך – סמל המ×ור בחיי×;
×קוד, ×כרעה לטוב ×•×œ× ×¢×œ×”,
ל×שר ×”×•× × ×™×©× ×‘×ž×œ×•× ×›×œ העול×,
ל×שר ×”×•× × ×”×“×¨ ×‘×ž×œ×•× ×›×œ הברי××”,
ל×שר יש ×ž×¨×•×ž× ×‘×¡×•×“-סודות היצירה.
×כרע לחיי×, לגבורה וליופי.â€
ר×ו ב×ור.
(יוסי גורביץ)
×צלי רק ×ž×“×œ×™×§×™× ×ת ×”×—× ×•×›×™×” ובקושי ×¡×•×¤×’× ×™×™×” ×חת .×‘×™× ×™× ×• מי זוכר ×ת מילות השירי×?
התגובה שלך by Yehonatan Zur — 28 בנובמבר 2021 @ 19:49
ב×יחור קל מספר הערות
הטבח של ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× ×”×•× ×”×™×¤×•×ª×˜×™ לחלוטין. לפי ספרי ×ž×§×‘×™× ×”×“×¨×š למקדש ולהשתלטות על ×™×¨×•×©×œ×™× ×”×™×ª×” די ×¤× ×•×™×” ו×ין ×©×•× ×¢×“×•×ª לטבח ×ž×ª×™×•×•× ×™×.
ב×ופן כללי ×©× ×™ ספרי ×ž×›×‘×™× ×ž×“×‘×¨×™× ×‘×¢×™×§×¨ כל קרבות × ×’×“ צב×ות ×¡×“×™×¨×™× (×ו ×”×ª× ×’×©×•×™×•×ª בין קבוצות ××ª× ×™×•×ª ×©×•× ×•×ª) ×•×œ× ×§×¨×‘×•×ª ×¤× ×™×ž×™×™×.
רוב ×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ (הקבוצה היהוד×ית?) בתקופה ×”×™×” על הציר של ×”×”×ª×™×™×•×•× ×•×ª- ×œ× ×”×™×ª×” ×‘×™× ×ריות- עיקר המ×בק ×”×™×” על ×”×™×§×£ ×ו מידת המעורבות וה×ימוץ של ×ž×¨×›×™×‘×™× ×ž×”×ª×¨×‘×•×ª ×”×”×œ× ×™×¡×˜×™×ª (×ין כמעט ×”×ª×™×•×•× ×•×ª פר סה – סטייל דרויזן- ×‘×©×•× ×ž×§×•× ×‘×ž×–×¨×—).
×”×ž×›×‘×™× ×”×™×• בתחילה בחלק היחסית ×©×ž×¨× ×™ ו××—"×› × ×¢×• תוך כמה דורות לחלק הפחות ×©×ž×¨× ×™ (×“×‘×¨×™× ×©×¨×•××™× ×ž×›×ן וכו').
לכן מן ×”×¡×ª× ×œ×¨×•×‘ ×”"×¢×"- על חלקיו היותר ×ž×™×•×•× ×™× – ×œ× ×”×™×” ×כפת ×× ×”×ž×™×¡×™× ×©×œ×”× × ×©×“×“×™× ×¢×œ ידי המקדש ×©× ×©×œ×˜ על ידי המכבי×/ ×—×©×ž×•× ××™× ×ו ×× ×˜×™×•×›×•×¡ ××¤×™×¤× ×¡ (ובפועל הליודורוס).
×’× ×”×”×¨×¡ והגיור של ×”×™×˜×•×¨×™× ×ו ×”××“×•×ž×™× ×ž×ª×¨×—×© רק סביב ×©× ×ª 110, עד ××– יש כחמישי×-×©×™×©×™× ×©× ×” של ייצוב הממלכה (כמעט) ×œ×œ× ×ž×בק ×¨×¦×™× ×™ ×‘×œ× ×™×”×•×“×™×. ×•×’× ×”×ž×בק ×”×–×” ×”×•× ×‘×¢×™×§×¨ בין ×ליטות. ×צל ×”"עמך' יש ×œ× ×ž×¢×˜ שיתוף תרבותי.
×גב כבר ××‘× ×©×œ ×× ×˜×™×•×›×•×¡, סלבקוס השלישי התחיל לבזוז ול"חלל" ×ž×§×“×©×™× – כולל ×לו של ×”×דומי×. כך ×©×’× ×‘×–×” ×”×™×”×•×“×™× ××™× × ×ž×™×•×—×“×™×.
××™ ×פשר לטעון מצד ×חד ×©×”×—×©×ž×•× ××™× ×”×ª×™×•×•× ×•- ו××›"×— לדבר כל הכחדת ×”×ž×ª×™×•×•× ×™×. ×–×” ×œ× ×¢×•×‘×“ לוגית. שוב, ×›×מור מדובר ברצף ×•×œ× ×‘×‘×™× ×ריות- לכן ×œ× ×‘×מת היתה "סיעה" שהיה צריך להכחיד.
×©×™× ×œ×‘ לספור במכ"ב פרק ד (23-20) על המשלחת ×œ×ž×©×—×§×™× ×”×›×ž×• ××•×œ×™×ž×¤×™×™× ×‘×¦×•×¨. מצד ×חד שותפות ב×רוע פג×× ×™, מצד ×©× ×™ ×ª×©×œ×•× ×¢×‘×•×¨ ×¡×¤×™× ×•×ª ×•×œ× ×§×•×¨×‘× ×•×ª.
×ת כל ×”×§× ×ות; ×©× ×ת ×–×¨×™× ×•×›×•' יש לחפש ×צל ×—×–"ל, ×בל ביתר ש×ת בהגות ×”×¨×•×ž× ×˜×™×ª-ל××•×ž× ×™×ª-פשיסטית של המ×ות ×”××—×¨×•× ×•×ª. ×ת ההגות היהוד×ית-×ž×ª×™×•×•× ×ª ×œ×¢×•×œ× ×œ× × ×›×™×¨ (למעט פילון, מק"ב ומק"×’- ×בל ×”× ×—×™×• במצרי×).
התגובה שלך by Avi Imren ×בי עמרן — 3 בדצמבר 2021 @ 8:57
למה לב×ס? עד שכבר יש ×—×’ ×©×”×•× ×—×œ×§ מהמורשת הן של ×”×™×”×•×“×™× ×•×”×Ÿ של ×”×¤×œ×¡×˜×™× ×™×, שהרי ×”× ×¨×•××™× ×‘×ª×•×©×‘×™ חבל ×”×רץ ×”×–×” לדורותיו ×ת ×בותיה×, ו×× ×œ×©×™×˜×ª× ×™×©×• ×”×™×” ×¤×œ×¡×˜×™× ×™, קל וחומר ×©×’× ×”×—×©×ž×•× ××™×.
התגובה שלך by An Cat Dubh — 20 בדצמבר 2021 @ 3:24