החברים של ג'ורג'

הצעה צנועה


בזמן מלחמת ספרד הידועה לשמצה, המלחמה שהפכה את ארצות הברית לאימפריה שלוחת זרועות ושהולדתה מפוקפקת בערך כמו הולדתן של מלחמות מקסיקו ועיראק, חלק ניכר מהאינטלקטואלים שבארה"ב פנו נגדה במרירות. המלחמה המכוערת להדהים שנוהלה כנגד הגרילה בפיליפינים – שעליה יכתוב קיפלינג את "משא האדם הלבן" שלו – הבהירה לאמריקנים לראשונה את מהותה של מלחמה קולוניאלית.

מארק טוויין, מהבולטים שבמתנגדים, כתב ש"קראנו לגברים צעירים ונקיי מצפון לכתף רובה מושמץ, לעשות מלאכת ליסטים תחת דגל שהליסטים למדו לפחד ממנו, ללא ללכת בעקבותיו; הזנינו את כבודה של ארצות הברית, והשחרנו את שמה בעולם… ואשר לדגל לפרובינציה הפיליפינית, קל לעשותו. נוכל להכין אחד מיוחד – מדינותינו עושות זאת; פשוט דגלנו הרגיל, כשהפסים הלבנים צבועים שחור והכוכבים מוחלפים בגולגולת ובעצמות הצלובות".

* * * * *
גרמניה המערבית הפכה למדינה עצמאית במאי 1955, כעשור לאחר כיבושה. שש שנים קודם לכן, כבר התירו רשויות הכיבוש את עריכתן של בחירות חופשיות במדינה. יפן זכתה לעצמאותה ב-1952. מדובר, נזכיר, במדינות שהיו אחראיות למלחמות תוקפניות שגבו את חייהם של מיליוני אזרחים חפים מפשע ומיליוני חיילים. חלק ניכר ממנהיגותן של שתי המדינות הוצאה להורג בשל פשעי מלחמה.

ישראל כבשה את השטחים – הגדה המערבית, רצועת עזה, ורמת הגולן – בשנת 1967. מאז חלפו 42 שנים. הישראלים נוטים היום לומר שהם מחזיקים בשטחים בשל מעשי טרור. התירוץ הזה ודאי לא נכון לרמת הגולן – שרוב תושביה הם דרוזים ועלאווים המסרבים לקבל אזרחות ישראלית והם אוכלוסיה כבושה – וצריך לזכור שזה אמנם תירוץ מקובל עכשיו, אבל גלי הטרור התחילו בתחילת שנות התשעים. לפניהם היו תירוצים אחרים.

היו מנהיגים ישראלים שכלל לא טרחו להסתיר את העובדה שהם נוקטים בשטיקים וטריקים שמטרתם למנוע את הנסיגה הישראלית עד למצב שבו לא תהיה עוד אפשרית, או עד לרגע המיוחל שבו לעולם יימאס מהסכסוך. יצחק שמיר אמר, כזכור, ש"בשביל ארץ ישראל מותר לשקר"; יגאל אלון – גיבור מלחמת העצמאות, שבמקום שבו עברו כוחותיו לא נשאר כפר פלסטיני אחד על תילו – הגה את "תכנית אלון" מתוך ידיעה ברורה (כך הצהיר באזני מנהיגי המתנחלים) שלא יימצא מנהיג ערבי שיסכים לקבל אותה אבל שהיא תיראה כאילו ישראל רוצה בשלום; ושרון הגה את התכנית הגאונית של ה"קוורטט", שדורשת מהפלסטינים קודם כל "לפרק את תשתיות הטרור", ובאופן כללי – כפי שאמר יועץ הסתרים שלו, דב וייסגלס – מטרתה לדחות את הנסיגה הישראלית "עד שהפלסטינים יהפכו לפינלנדים".

זו, אולי, היתה בחירה אומללה של מילים: כפי שפיראטים אחרים – חיילי הצבא האדום של סטאלין – למדו על בשרם, הפינלנדים ידעו היטב להלחם. הם גם שילמו לברית המועצות בריבית דריבית על הפלישה של 1940. סביר יותר שוייסגלס חשב על "נורווגים", במשמעות של באשיר ג'ומייל. אבל זו באמת הערת אגב.

המשמעות היא שבתירוצים שונים, ישראל שלטה במהלך רוב שנות קיומה על מיליוני בני אדם שאינם רוצים בשלטון זה. אולי ראוי, אם כן, ללכת בעקבות מארק טוויין ולהחליף את הדגל בדגל הראוי לליסטים.

* * * * *
גם הצדק הישראלי הולך ודומה לצדק של פיראטים. שוטר מג"ב, שחר בוטביקה, שהורשע בחטיפה ובהריגה של נער פלסטיני, לאחר שהתעלל בו והשליך אותו מג'יפ נוסע, יישב בכלא שמונה שנים וחצי שנים בלבד. לפני ניכוי שליש, כמובן.

הדגל החלופי כבר נראה ברחובות ישראל.

הדגל החלופי כבר נראה ברחובות ישראל.

מיכאל בן ארי, לבזיונה של הרפובליקה הישראלית מחוקק בפרלמנט שלה, אמר ש"הוא מרגיש בגידה בחיילים ובילדים שלנו. גם אם הם כשלו, הם עדיין ילדים שלנו". מילא בן ארי; אין מביאים ראיה מן החלאה. אבל מה על כבוד השופטת, אורית אפעל-גבאי?

העונש הקבוע בחוק על הריגה הוא 20 שנות מאסר. העונש על חטיפה הוא עשר שנים. הנסיבות היו מחמירות במיוחד: בוטביקה ושאר הקושרים תכננו מלכתחילה להתעלל בפלסטיני. הם גם תיעדו את המעשה בווידאו. קשה להבין מדוע לא הואשמו ברצח. אבל כבודה החליטה להשית בוטביקה רק שמונה וחצי שנות מאסר, וזאת משום שהוא "התייצב לדיונים". עכשיו, לזכותו של בוטביקה ייאמר שהוא כבר ישב במאסר בית חמש שנים, ושאפשר היה לקזז אותן מה-20 שזכה בהן ביושר. אבל מה פשר התירוץ המשונה הזה?

בבדיקה ראשונית בנושא, שערכתי בסיועה של דר' נעמה כרמי – אם יש טעות, היא כמובן שלי ולא שלה – נוכחותו של נאשם בדיוניו היא חובה ולא רשות, ואף שבית המשפט רשאי ואף צריך להתחשב בנאשם ולפטור אותו מנוכחות אם היא פוגעת בו (כל זמן שעורך דינו נוכח בדיון), מלכתחילה חלה חובה חוקית על הנאשם להתייצב לדיונים בעניינו. ראו פסק דין בנושא כאן.

כלומר, על פניו – ושוב, אינני משפטן – כבוד השופטת הקלה בדינו של הקושר העיקרי, בהרשיעה אותו בחטיפה והריגה, משום שהוא… ביצע את חובתו החוקית, וחובה חוקית שבית המשפט כנראה היה פוטר אותו ממנה אילו ביקש זאת. זו פסיקה תמוהה, בלשון נימוסין.

* * * * *
בוטביקה לא לבד, כמובן. לפני כחודש, החליטה השופטת שרה דותן כי ג'וליאן סופיר איננו שפוי, ושעל כן אין לכולאו. סופיר יתחיל בקרוב חיים חדשים בצרפת. נחמיה שטרסלר מזכיר לנו (ויפה הוא עושה, שכן הסיפור ירד מהרדאר של רוב כלי התקשורת) שבמאי 2007 החליט סופיר לרצוח ערבי כלשהו. הוא בחר קורבן, נהג המונית תייסיר קראקי. הוא בחר בו לאחר שדחה שני נהגי מוניות אחרים, שהתבררו כיהודים. הוא נסע עם תייסיר לדירתו, ביקש מהקורבן לעלות לדירה בתואנה שישלם לו שם ושיכין לו כוס קפה, ואז דקר אותו למוות.

או, ליתר דיוק, שחט אותו. לדבריו בחקירה, הוא "לא הרגיש כלום, כמו ששוחטים בהמה, כי לבהמה אין נשמה." במילים האלה הוכיח סופיר שהוא יהודי אורתודוקסי טוב, שכן כידוע מדרגת היהודי ומדרגת האדם מדרגות שונות הן, וכמקובל – זכה לרחמי בית המשפט.

בואו נסתכל על זה שוב. הולך בן אדם ומחליט לרצוח מישהו. הוא בוחר היטב את קורבנו, ומבדיל בינו ובין קורבנות אחרים. הוא מתכנן את הרצח בקפידה ומבצע אותו, לדבריו-שלו, על רקע אידיאולוגי. יתר על כן, מדובר באדם שצה"ל פטר אותו משירות משום שהביע רצון לרצוח ערבים – כלומר, מישהו בעל רקע אידיאולוגי מובהק בתחום. אז איך, לעזאזל, מוגדר בן אדם כזה כבלתי שפוי? ואם הוא בלתי שפוי, ובעליל מסוכן לציבור, מדוע הוא לא מוחזק במתקן פסיכיאטרי עד יומו האחרון?

כי הוא שייך לצוות הפיראטים. אז אולי, שוב, הגיע הזמן להחליף את הדגל.

* * * * *
בערב חג יום הזכרון הודיעה המשטרה, בקול תופים וחצוצרות, שהיא פשטה על מאחזים של התנועה המסוכנת "פרופיל חדש", שקוראת למינות של אזרוח החברה הישראלית ומטיפה, לטענת כחולי המדים, להשתמטות משירות בצבא העבדים שלנו.

רק פתאים יאמינו שהעיתוי היה מקרי: המשטרה רצתה לעשות לעצמה קופה תקשורתית קטנה. כך, בעבר, עצרה חייל "ניאו נאצי" בדיוק בערב יום השואה. עולה מזה ניחוח לא נעים של התחלה של משפט ראווה, שלא לומר הזמנה ללינץ' ציבורי.

יתר על כן, קצת משונה שהמשטרה חוקרת אנשים שבסך הכל הביעו את דעתם. כזכור, היועמ"שים כבר קבעו שחופש הביטוי רחב ואין לצמצמו אלא כאשר יש סכנה. כך, למשל, נמנע מני מזוז מהעמדתו לדין של עובדיה יוסף שאיחל למותו של אריאל שרון. יוסף הוא "מאחל" סדרתי: הוא גם איחל למותו של יוסי שריד. הוא לא נחקר, כמובן, ואף אחד לא פשט על ביתו. כשהתנועה שהקים משה פייגלין קודם להתנתקות קראה לתקיפה של חיילים ולפריצה לבסיסים ולהשמדת רכוש צבאי כדי למנוע את הסרת הגוש, המשטרה לא פשטה על ביתו. היא גם לא פשטה על בתיהם של הרבנים החרדים המנסים למנוע את ההתנדבות לגדוד הנח"ל החרדי. המשטרה לא מתעסקת עם רבנים.

הצבא והמשטרה – מג"ב היא זרוע משטרתית, כזכור – יורים לעבר מפגיני שמאל ומפגינים ערבים דרך קבע, גם כלפי כאלו שאינם מפעילים כלפיהם אלימות. התואנה היא "שטח צבאי סגור". לאחרונה התחילו להגיע לבילעין ונעלין פעילי תנועות ימין ולהפגין בעד החיילים. באופן משונה משהו, אף שמדובר בדיוק באותו שטח צבאי סגור ובדיוק באותה עבירה, החיילים נוטים שלא לירות על המפגינים שבצד שלהם. כלומר, עולה ריח חשוד של שיקול דעת פוליטי בהפעלת הכוח.

לא שזה צריך להפתיע: כך נראה הצדק כשהוא עוטה רטיה על עין שמאל. אז אולי, בכל זאת, הגיע הזמן להחליף את הדגל?

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

23 תגובות על ”הצעה צנועה“

  1. אור ברקת הגיב:

    סופיר ויתר על שני הנהגים הראשונים לאחר שהתברר שהם ערבים? נשמטה המילה אינם או שלא הבנתי נכון?

    אחלה פוסט.

  2. אלעד-וו הגיב:

    שתי טעויות קטנות:

    1. פסקה ראשונה: שגיאת כתיב במילה "אינטלקטאולים"

    2. כתבת "שרון הגה את התכנית הגאונית של ה"קוורטט", שדורשת מהפלסטינים קודם כל "לפרק את תשתיות השלום"". צריך להיות "תשתיות הטרור".

    תודה על הפוסט. אולי עדיגי תצייר דגל ישראל: שני פסים שחורים עם גולגולת במרכז? אני אשמח לשים אותו בבלוג שלי. עדיגי, האם שומעת?

  3. מני ל הגיב:

    מתי יפשטו על ביתו של הרב אבינר ויחקרו אותו על רקע הסתה להשתמטות נשים משירות בצבא?

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3541930,00.html

  4. כן, מה זה ההשתפנות הזו עם הדגל. אתם רוצים להגיד משהו, תגידו אותו. או מגן דוד איפה שהוא (חשבתי שאם מטים אותו עם שני קודקודים למעלה, הוא יכול לשמש במקום העצמות הצלובות), או כהצעת אלעד.

  5. הישראלים צריכים גם להזהר מלשאוף לפלסטינים בסגנון נורווגיה. גם הנורווגים לא היו קוטלי קנים במלחמת העולם השנייה, ולמרות שהנאצים מאוד רצו לאמץ אותם לליבם (בכל זאת, הם גילמו בגופם את האידאל שנאצים רצו לגרמנים), בנורבגיה היתה את אחת מתנועות ההתנגדות העיקשות והיעילות ביותר כנגד הכיבוש הגרמני. הם היו אחראים, בין השאר, לפיצוץ מפעל לייצור מים כבדים של הגרמנים, שפגע קשות בפיתוח הגרעיני הנאצי. בנוסף, רובו המוחלט של העם הנורווגי סירב לקבל את הלגיטימיות או המרות של ממשל הבובות בראשות קוויזלינג, והביע את מחאתו בדרכים רבות (בניגוד לחלק ניכר מהעם הצרפתי, למשל).

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מדינה מזורגגת בהחלט.

  7. לאור החלטתה היועץ המשפטי לממשלה לצאת בהתקפה מאורגנת על חופש הביטוי, ההתארגנות והמצפון באמצעות מעצר וחקירה של פעילים ופעילות פוליטיים נגיע מחר, יום חמישי, 30.4, בשעה 17:30 לתחנת המשטרה ברחוב דיזינגוף 221 בתל אביב, כדי למלא את חדרי החקירות בפעילות ופעילי שלום.

    הצטרפו אלינו כפעילות/ים נגד מדיניות ישראל וממשלתה ולמען חברה צודקת, איננו מתכוונות להשתתק אל מול הרדיפה. להפך, ניאבק בקול רם על עמדותינו ונמשיך לקיים אופוזיציה אזרחית. מי שמעיזים היום לחקור את פעילי/ות פרופיל חדש – יצטרכו להתמודד עם כולנו.

    24 ארגונים פמיניסטיים תובעים להפסיק באופן מיידי את החקירה נגד חברות תנועת 'פרופיל חדש' הנחשדת בהסתה לסרבנות:

    "אנו עומדות בתוקף על הזכות להביע מחאה נגד הצבאיות והכוחנות בחברה הישראלית, ומביעות שאט נפש לנוכח ניסיונות להשתיקה. אנו צופות בחרדה במתקפה על הזכויות והחירויות האזרחיות של פלסטינים ויהודים בישראל, אשר התגברה מאז המתקפה על עזה בינואר השנה.

    …אנו קוראת להפסיק באופן מיידי את החקירה, את ניסיונות ההפחדה ואת כל הניסיונות לדיכוי ולרדיפה של פעילים ופעילות פוליטיים."

    קואליציית נשים לשלום, כיאן, מרכז אלטופולה, אסוואת, העמותה להעצמה כלכלית לנשים, איתך-מעכי, אשה לאשה, קול האשה, בת שלום, מחסום ווטש, האם החמישית, נשים נגד אלימות, מרכז מהות, תנועת אחותי, מרכז תמורה, פור"ה, סבאיה, אל"ה – קמפוס ת"א, סביבה תומכת, ניסאן, תנד"י, ו WILPF.

  8. אור בן בא הגיב:

    והרזיסטנס הצרפתי לא היה אחד החזקים, הוא היה החזק, היעיל, והמתואם ביותר מבין כול ארגוני ההתנגדות. אליבא דלידל הארט וברודי, לא חובבי צרפתים מושבעים בלשון המעטה, הצרפתים היו לוחמים אמיצים שעשו כל מה שניתן לעשות כנגד התוכנית הגאונית של מנשטיין. הם התפרקו בגלל חוסר יכולת לשנות דוקטרינות שהיו נפוצות בכל המדינות, למעט גרמניה… ההוכחה הכי גדולה לטענה הזאת הן התמונות של 100000 בריטים דורסים אחד את השני בשביל לעלות על ספינות בדנקירק.

  9. אור בן בא הגיב:

    זה היה לאוטו פוקוס

    • אין לי דבר נגד הרזיסטאנס, ואני לא מאשים את הצבא הצרפתי בפחדנות בזמן התבוסה לגרמנים. עם זאת, הקלות שבה מרבית העם הצרפתי קיבל לאת המרות והלגיטימיות לכאורה של משטר וישי הוא אחד הפרקים המכוערים בתולדות צרפת.

      זה אף מכוער מזה: גם לאחר שהיה ברור כי וישי הוא ממשל בובות גרמני, הצבא הצרפתי והצי הצרפתי שמעבר לים המשיך לציית לפקודותיו. הם אף לחמו בבריטים (בעלי בריתם מאתמול!), בזמן שהיו יכולים בקלות רבה להעביר את נאמנותם ל"צרפת החופשית" של דה-גול, או להצטרף ישירות לכוחות הלוחמים הבריטים כפיקוד עצמאי, כמו שעשתה שארית הצבא הפולני.

  10. אחד הדברים הדוחים במיוחד בפשיטה על פרופיל חדש, הוא העובדה שכל החקירה הזאת נפתחה, לפי אחד האתרים, בעקבות פניה של הפצ"ר למני מזוז. אותו פצ"ר שסוגר בסיטונות תיקים נגד חיילים, או לא פותח בחקירה עד שיש עדות מצולמת – הוא זה שדחף לחקירה נגדם.

  11. שלומי הגיב:

    הצעה גראפית

    אם מנסים לשלב בין דגל ישראל לג'ולי רוג'ר, התוצאה צריכה להזכיר את דגל ישראל.

    ההצעה שלי:
    רקע שחור עלי מגן דוד המורכב משש עצמות ישרות.

    ביי שלומי

  12. asasaad הגיב:

    אי אפשר לתבוע את ג'וליאן סופיר בצרפת?

    מה החוק הצרפתי אומר במקרים כאלה?

    "צדק צדק תרדוף"

  13. יוחאי הגיב:

    פיראטים הם לא אנשים רעים.
    בבקשה אל תשווה את ההתנהלות של מדינת ישראל לפיראטים.

  14. א.ה. הגיב:

    הפגנת השמאל במחאה על החקירות נגמרה, כמובן, באלימות של המשטרה ומעצר של מפגינים.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3708336,00.html

  15. א.ה. הגיב:

    וזאת האישה שעל ביתה פשטו השוטרים:
    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3708612,00.html