החברים של ג'ורג'

אריה נסך

מה עומד מאחורי הקשקשת של ערוץ 20 על “אריה נוצרי”

לפני כמה ימים געה הפיד השמאלי שלי בצחוק על “ידיעה” מופרכת שפרסם ערוץ 20 (לא אקשר אליה כדי שלא להוריד את סך הידע בעולם, אבל תוכלו למצוא אותה בקלות): פסל של אריה שנתרם לירושלים, טען כתב הערוץ, הוא בעצם אריה מיסיונרי, אף שאין עליו שום סמל נוצרי. הוא נבנה, כך הכתב, על ידי אמן שידוע בכך שהוא רוצה להפיץ את הנצרות באמצעות פסליו, והפסל הוצב, על פי ההבל, בעידוד של הקרן החדשה. שכידוע, מטרתה בעולם היא להפיץ נצרות.

כלומר, יש לנו פסל של אריה, שהוא פסל של אריה לכל דבר, הוא נראה כמו פסל של אריה, אבל בערמומיותו הוא מדיח את הילדים שמשחקים עליו לעבודה זרה.

זה המושג שחסר לנו: עבודה זרה. מכירים את האיסור על לא-יהודי לפתוח בקבוק יין, או – במקרים מסוימים – לבשל ליהודים? הוא נובע מהתקופה ההלניסטית-רומאית-ביזנטית. באותה התקופה, אנשים אכן היו מקדישים – אוטומטית ובלי מחשבה – בקבוקי יין וארוחות לאלים פגאניים. ראוי לציטוט השיר של קוואפיס על נער נוצרי בודד, מיריס, בקבוצת פגאנים:

וכן, כעת אני זוכר שני מקרים נוספים.

כשהסכנו נסכים לפוסיידון,

הוא הרחיק עצמו מעמנו והתבונן הרחק.

וכשאחד מאיתנו, בהתלהבותו, אמר:

“מי יתן וכולנו נזכה לחסדיו והגנתו

של אפולו, הגדול והנשגב”,

מיריס, מבלי שהאחרים שמעו, לחש: “כולם פרט

לי.”

השיר על מיריס מייחס את מותו לשנת 340. הכתיבה של קוואפיס עדינה ומדויקת: בשנת 340, עדיין היו הנוצרים מיעוט והפגאנים רוב, והנוצרים שרצו לבוא בקהל נזקקו לתחבולות כגון אלו של מיריס, להיות בפנים אבל להפנות מבט ברגע הנכון, לסייג את הברכה כדי שלא לעורר את כעסו של האל הנוצרי, אבל בחשאי. וכפי שמראה לנו השיר, משפחתו של מיריס היתה סובלנית משמעותית פחות.

לאסונו של המין האנושי, הקיסר קונסטנטינוס אימץ את הדת הנוצרית כ-30 שנים קודם לכן. בעקבות זאת, בעקביות ובשיטתיות, נמחק – באלימות חוקית ובהשתוללות אספסוף נוצרי – העולם הפגאני העשיר, החד, הבהיר, שהעניק לנו שכיות חמדה כה רבות.

ואיתו חלף מן העולם גם הנוהג של הקדשת בקבוקי יין ונסך מהם לאלים. נוצרים אינם עושים זאת. אבל היהדות הרבנית, מסתגרת ומפגרת כתמיד, לא טרחה לשים לב. האיסור על פתיחת יין על ידי נוכרי נשאר בתוקפו גם כשהסיבה לו עברה מהעולם.

היהדות הרבנית היתה, ועודנה, רדופה על ידי החשש מעבודה זרה – משום שרוב מוחלט של בניה נטש אותה; מי בבוז, מי בצער, אבל נטשו אותה. כל דבר שמריח זר, נראה לה כאילו הוא עומד לפתות את בניה ולהרחיק אותם. ועל כן היא אוסרת עליו – ובהתאם, פעם אחר פעם, מרחיקה מעליה את העדינים ורחבי המחשבה מבין בניה, מי שנפשם לא מוכנה להכלא בין ארבע כתלי בית המקדש.

העולם, מבחינת היהדות הרבנית, מלא שדים שתפקידם לפתות את היהודי לסטות מדתו, לעשות מעשה לא חשוב, אפילו בלתי נראה לעין, שיסיט אותו מדרך הישר אל האבדון. השדים האלה היו בה עוד לפני שהתנפחה הקבלה, שהביאה איתה עוד ועוד מהם.

מכירים את האגדה על חנה ושבעת בניה (אגדה ששרדה בצורה משמעותית הרבה יותר דווקא אצל הנוצרים)? המלך, שלא רוצה להרוג את הבן הקטן, שומט לרגליו טבעת ומבקש ממנו להרים אותה. אלא שהילד והאם רואים את כוונתו האמיתית: לגרום לילד להתכופף, ובכך להיראות כאילו הוא משתחווה. מראית העין של העבודה הזרה די בה, על פי האגדה הרבנית, שהילד יבחר במותו. כך צריכים, אומרת לנו המסורת היהודית, לנהוג יהודים טובים. לשם כך השתמרה האגדה הזו.

וכך יכולה דת רדופת חלומות זוועה להאמין שפסל של אריה, שאין בו כל סמל נוצרי, יכול לפתות יהודים לנצרות, רחמנא ליצלן. אבק של נצרות ידבק בהם – מעצם כוונתו של האמן שיצר את הפסל – אם ישחקו עם אריה הנסך הזה.

זה נלעג, מגוחך ופאתטי – וזו תפיסת העולם של המון, המון יהודים בישראל. אלו מאיתנו שנותרו חופשיים צריכים להכיר את צורת המחשבה הזו. העובדה שהיא מגוחכת ונלעגת אין משמעה שהיא לא חזקה. כרגע היא מוגבלת לקבוצה קטנה יחסית; אבל אם ינתן לה הכוח, כפי שניתן הכוח לנוצרים העתיקים, היא תאכיל אותנו לאריות.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

26 תגובות על ”אריה נסך“

  1. Y. הגיב:

    קצת כמו שהמציאו את סימן החיבור ﬩, כדי שילדים בתמימותם לא ייצרו את אות הצלב המשמיד. האריה יותר טוב, כי מעולם לא היה סמל נוצרי.

  2. Electronic Performer הגיב:

    בפרקו החמישי של חזון יוחנן ישנה התייחסות ל"אריה יהודה" ולפי התפיסה הנוצרית מדובר בישו. הפסל עצמו הוא מעשה ידיו של אמן נוצרי ומסיונרי.
    כך שבהחלט אפשר לתאר את הפסל הזה כסממן נוצרי.

    באופן אישי לא הייתי מוטרד מהפסל (אינני מוטרד גם מפסלי כריסטופר קולומבוס בארה"ב, שלאחרונה הפריעו להמון אנשים ואף הופלו בכוח), אך אני בהחלט יכול להבין למה אנשים בעלי זיקה יהודית עלולים להתנגד לפסלים מן הסוג הזה המוצבים מטעם עיריית ירושלים. אני לא רואה סיבה מיוחדת ללעוג לכך חוץ מ- "חחח דתיים".

    מה שכן, הפסל נתרם בידי אוונגליסטים, אז כנראה שהוא לא יילך לשום מקום ..

    • Y. הגיב:

      האמן חושב שהאריה מסמל את ישו. אין לילדים התמימים המשחקים עם הפסל (המכוער, אגב) אפשרות לדעת מה הוא חושב. השני שליש העליונים של הכותל המערבי נבנו ע״י מוסלמים. הן אבנים מוסלמיות כשם שהאריה נוצרי.

      והנה עוד אריה יהודה נוצרי מאוד:
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%95%D7%A8_%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94#/media/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:Emblem_of_Jerusalem.svg

      • Electronic Performer הגיב:

        אכן, יהודי יסתכל על הפסל ויראה אותו כסמלו של שבט יהודה, נוצרי יסתכל על הפסל ויראה אותו כסמלה של שיבתו של ישו, ויהיו כאלו שיסתכלו וסתם יראו אריה. תלוי בהשקפה.
        אך לא מן הנמנע שיהיו כאלו שיתריעו שבגלל שהאמן נוצרי, בעצם מדובר במחווה למשיח הנוצרי, ולכן זה עלול להפריע להם.

        בכל מקרה, זה נראה לי כמו התעסקות בזוטות ואני מסכים שהפסל לא יפה במיוחד.

        • גיל ב' הגיב:

          צריך להוריד מייד את הפסל! וגם לפרק את מגלשת המפלצת שגם היא נוצרה ע"י אומנית נוצרית. וזה בעיר שגדושה בעשרות כנסיות אמיתיות ושניתן לראות בה צלבים בכל מקום.

          • Electronic Performer הגיב:

            למגלשת המפלצת אין אף סממן נוצרי. לפי ויקיפדיה האמנית כיוונה למסרים פמניסטיים, למרות שאני חייב להודות שאני לא רואה אותם.

            האריה המדובר הוא "אריה יהודה", זאת לפי האמן שפיסלו, המסמל עבור הנוצרים את משיחם, ישו.

            להוריד את הפסל – זה אתה אמרת, לא אני.

            • רועיל הגיב:

              תגיד, אחרי שחוסמים כמה יוזרים שלך ומבהירים לך שהדיונים המעגליים האינסופיים האלה לא מעניינים כאן אף אחד– למה אתה פותח יוזר נוסף וממשיך לבלבל לכולם כאן את המוח? אין לך מה לעשות בחיים?

              • Electronic Performer הגיב:

                לא משעמם לך לבוא לפה וסתם לצעוק על אנשים?

                • רועיל הגיב:

                  I take it as a yes.
                  מקרה עצוב. באמת שאין לי הסבר לתופעות אינטרנטיות כמוך.

                  יוסי, אין אפשרות לחסום את כתובת האייפי שלו? היו פה כמה שבועות של שיחות ממש מעניינות ואנחנו חוזרים לקטטוניות האובסיסיבית הזאת.

                  • Y. הגיב:

                    זו התנהגות של התמכרות, שאי אפשר להתווכח איתה.

                  • Electronic Performer הגיב:

                    הבאתי פה חידוד לעניין האריה, שהוא כן סממן נוצרי, כמוזכר בחזון יוחנן. המידע הזה נעדר מן המאמר של יוסי ורלוונטי לנושא המדובר.

                    נאמר פה קודם "צריך להוריד מייד את הפסל!" למרות שהדגשתי שזו אינה עמדתי, כך שהקטנוניות בהחלט לא באה מן הצד שלי.

                    טוב, מיצינו.

              • גיל ב' הגיב:

                אז לבורים שביננו, מי זה Electronic Performer ?

                • רועיל הגיב:

                  קרא לעצמו ״אישרגיל״ עד לפני כמה שבועות. יש לו איזושהי נטייה אובססיבית-קטטונית והוא לא מסוגל להפסיק לענות לפוסטים גם כשאין לו שום טיעון-נגד, מה שגורם לו לשנות את הנושא או סתם לא לענות לעניין ולגרור את כולם לדיונים מעגליים שסותמים את הבלוג. מדי פעם מכריז שהוא מקבל את הזכות של יוסי לחסום אותו, כותב ״להתראות״, מחכה שבועיים-שלושה ואז חוזר עם שם משתמש אחר ועושה בדיוק את אותו הדבר. כתב כאן מאות תגובות ועדיין לא הצליח לומר משהו אינטיליגנטי. סביר להניח שזה מה שייקרה עכשיו. אני באמת מאחל לו כל טוב ומקווה שיצליח להתמודד עם מה שהוא לא מתמודד איתו, אבל האמת היא שאני בספק.

    • G. הגיב:

      מעבר לגיחוך על החשיבה הקסומה, שיוסי התמקד בו בפוסט, לדעתי האלמנט החשוב פה הוא החשיבות למצוא קשר בין כל דבר בעולם לקרן החדשה:
      נניח שבאמת יש פה מזימה מסיונרית ואפילו שהאריה הזה יצליח בהפצת הנצרות בירושלים – כמה קלוריות הושקעו במהלך המחשבתי של לקשר את זה למזימה להשמדת ישראל של הקרן החדשה. אני לא חושב שזאת הגזמה להגיד שמדובר בתבנית מחשבה שאופיינית לנאצים (על משקל ״מי שולט בבנקים? מי שולט בהוליווד?״)

      • Electronic Performer הגיב:

        אני צריך לראות את הכתבה המקורית של ערוץ 20 כדיי לתת את הדעת על מה שנאמר שם. אתוודה שאני לא צופה בערוץ. אתמול מצאתי מאמר של הערוץ על העניין והיום המאמר משום-מה לא זמין יותר. לא זכור לי משהו על הקרן החדשה מן המאמר שקראתי אתמול.

        בכל מקרה, אני חושב שהקובלנה העיקרית פה היא שיש פה אמן מסיונר שהעירייה העמידה פסל שלו במרכז העיר, באי-יודעין או ביודעין. ניתן למתוח על כך ביקורת, אני מניח.

        • G. הגיב:

          אפשר גם למתוח ביקורת על הבנקים או על הוליווד, אבל אם תתחיל לרמוז לי שזה קשור לאג׳נדה של יהודים אני אתפוס מרחק.
          אני לא בטוח שאני אוכל לתפוס מרחק מערוץ 20 ודומיו עוד הרבה זמן.

          • Electronic Performer הגיב:

            במאמר שקראתי מטעם ערוץ 20 היה נכתב שהאריה נתרם בידי אוונגליסטים. כמו כן נכתב כי ראש העיר סירב להגיב. זה ישר חיבר לי את הנקודות. לא מסרבים לתרומות מאוונגליסטים, כנראה.

            לא יודע אם יש קשר לקרן (כנראה שאין?)

  3. Yehonatan Zur הגיב:

    יש לי כמה קרובי משפחה כאלו שמפאת אי כבודם לא אפרט

  4. Y. הגיב:

    ומה שם משפחתו של ראש עיריית ירושלים, שאישר את הפסל הזה???

  5. G. הגיב:

    למה למחוק תגובות? אין אפשרות להחביא אותן עם אפשרות לפתוח, כמו ברדיט, או לחסום משתמש בלי לסמן כספאם?

  6. Mr. archive הגיב:

    זה מצער לדעת שהוא שב לפורום זה, כל שיטות הפעולות ושל חברו מזכירים את הוכחנות הרדודה מימין ומשמאל ברוטרנט.