החברים של ג'ורג'

מי היה מאמין, היודו-נאצית גם אנטישמית

לציפי חוטובלי נפלטה היום אמירה אנטישמית מובהקת. איך זה קרה?

היודו-נאצית ציפי חוטובלי נמצאת בבעיה חמורה, שעשויה לשבש את הקריירה שלה: היא נתפסה אומרת באנגלית את מה שהיא אומרת בעברית, והשמיצה את יהודי ארה”ב בטענה שהם רכרוכיים, ושלא באמת אכפת להם מהכותל, ושהם לא לוחמים – אז שיצאו לנו מהוורידים.

מאחר וחוטובלי יידתה את האבן הזו ראשונה – ורק מהסיבה הזו – נציין שחוטובלי היא משתמטת. היא השתמשה בקומבינה של המגזר שלה, המכונה שירות לאומי, כדי להתחמק משירות צבאי. בזמן שבני גילה אכלו חול והיו נתונים למרותם של שיכורי כוח בני 20, חוטובלי עשתה תפקיד-כלום כ”מדריכה” בבית הרב קוק בירושלים. היום אמרה חוטובלי את המשפט הבלתי ייאמן, “שבוע מחיי הקרבתי על סיור בארה”ב”; אז נזכיר שכצעירה, חוטובלי “הקריבה” שנה שלמה מחייה בתפקיד כלשהו מטעם הסוכנות באטלנטה. שמעתי שממש מסוכן להחזיק שם קו.

אבל אלה הבוטנים. הדברים האלה רק מציגים את חוטובלי בנביבותה הנלעגת, מצבה הטבעי. הדברים החמורים באמת שאמרה הם אלה: “[יהודי ארה”ב הם] אנשים שמעולם לא שלחו את ילדיהם להלחם עבור ארצם. לרוב היהודים אין ילדים שמשרתים כחיילים, הולכים למארינס, לאפגניסטן או לעיראק.”

מבזק לחוטובלי: גיוס החובה בוטל בארה”ב בשנות השבעים. לרוב מוחלט של האמריקאים אין ילדים בכוחות המזוינים האמריקאים, וזו בעיה שעולה שוב ושוב בדיון על יחסם של האמריקאים לצבאם: פחות ופחות אמריקאים מכירים את הצבא, או אנשים שמשרתים בכלל. בצבא, מצידו, נוצרת בעיה של אתוס מתבדל מהאוכלוסיה הכללית, תפיסה שמזכירה את האמירה של בוגי יעלון שהחברה האזרחית היא החוליה החלשה. כשמשלבים את זה עם צבא מקצועי, עשויה לצמוח בעיה שצריכה להדאיג כל דמוקרטיה.

ושוב, זו לא הבעיה. מה שחוטובלי פלטה פה הוא האמירה האנטישמית הקלאסית: שליהודים לא אכפת מארצם ושהם לא משרתים אותה. הפעם הראשונה, ככל הנראה, שהטענה הזו הועלתה רשמית היתה ב”ספירת היהודים” של צבא הקייזר ב-1916, שהביכה את הצבא כשהסתבר ששיעור היהודים בצבא גדול משמעותית משיעורם באוכלוסיה. זה לא הפריע למפלגה הנאצית להפוך את המיתוס הרעיל הזה לחלק בסיסי מארסנל ה-hasbara שלה.

עובדתית, חוטובלי טועה. בפעם האחרונה שצבא ארה”ב פילח את חייליו על פי קטגוריה דתית – אמנם, לפני עשורים – שיעור היהודים בצבא ארה”ב היה גבוה משיעורם באוכלוסיה. זו, אגב, התנהגות קלאסית של מיעוטים: היכולת לומר ששירתת בצבא תשמש אותך אחר כך, כשתצטרך לדלג מעל משוכות בלתי נראות אך אמיתיות מאד של אפליה.

אז למה חוטובלי פלטה עלילה אנטישמית על יהודי ארה”ב? בדיוק משום שהיא יודו-נאצית.

התפיסה היודו-נאצית מתחברת עם התפיסה של הגל הלאומני העולה בעולם, שהוא במידה ניכרת אנטישמי. שימו לב לתכונות הבאות: נשיות, חוסר שורשים, חוסר נאמנות, הומוסקסואליות, קומוניזם, העדר אמונה באל, תאוות בצע בלתי מרוסנת, הנכונות למכור את ארצך לזרים עבור חופן דולרים, קוסמופוליטיות, אוהבי זרים/שחורים/ערבים/מוסלמים.

כל התכונות הללו שויכו בעבר ליהודים. כשהימין האנטישמי נאלץ להבליע את האנטישמיות שלו אחרי השואה, הוא ביצע העתקה של התארים הללו והעביר אותם לליברלים. אם אמרת “ליברל” בשנות ה-50 בארה”ב, זו היתה שריקה בוטה שאומרת שאתה מתכוון ליהודים או למי שמתרועע עם יהודים.

יהודי ארה”ב שמעצבנים את חוטובלי – בין השאר, שהם מסרבים להגיע לכאן ולשמש כבשר תותחים בתכנית הדמוגרפית שלה לסיפוח – הם בעיקרם ליברלים. בהתאם, היא מייחסת להם חוסר נאמנות, נהנתנות, חוסר שורשים. היא לא ידעה מה מספר היהודים שמשרתים בצבא ארה”ב או מה חלקם באוכלוסיה; זה גם לא היה חשוב. הטופוס האנטישמי פשוט היה במוחה, והחליק החוצה.

אנחנו יודעים כבר שנים שהיודו-נאצים נורא משתוקקים להיות נאצים, אבל מפחדים. השנתיים האחרונות חוללו שינוי ניכר: שני הצדדים קרובים הרבה יותר. זכרו את האושר של חוטובלי כשנבחר לנשיאות ארה”ב האיש שאמר שהוא רוצה שיהודים עם כיפה יספרו את הכסף שלו. כבר אי אפשר להבדיל בין החזירים ובין בני האדם.

או, כמו שאומרים אצלנו, משהו חדש מתחיל.

עדכון: מאז פרסום הפוסט, הדיילי שטורמר – בטאון הפלג הנאצי שלא מוכן לקבל יודו-נאצים – ציטט בהתלהבות את דבריה של חוטובלי. סביר להניח שזה מוריד את סיכויי הפיטורין שלה, כי אחרת תהיה לנתניהו בעיה בבית. הדיילי סטורמר פרסם בהתלהבות גם את גמאל נתניהו.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

52 תגובות על ”מי היה מאמין, היודו-נאצית גם אנטישמית“

  1. Meni Zehavi הגיב:

    אין לי הרבה דברים טובים לומר על ציפי חוטובלי. העניין של "לשלוח את הילדים לצבא" מעלה לי את הסעיף. כי לעזאזל, נערים ונערות בגיל הרלוונטי הם בד"כ יצורים דעתניים למדי, ומעדיפים להחליט בעצמם מה לעשות. מי שחושב שהוא יכול "לשלוח" את ילדיו בגיל הזה לאנשהו, או שהתברך בדור המשך של רובוטים, או שאינו מבין מהחיים שלו. עכשיו תוסיפו לזה את העניין המשונה של סגנית השר של ישראל באי-שירות של יהודים בצבא ארה"ב. לא יודע איך להסביר לה את זה, אבל הציונים הקימו מדינה, בין היתר, כדי שיהודים לא יצטרכו לשרת בצבאות זרים. אני ממש לא רווה נחת מכך שילדיי יצטרכו כנראה לשרת בצה"ל (בסופו של דבר הם יחליטו), אבל אם יש משהו שאני מרוצה ממנו בהקשר הזה זה שהם לא יישלחו להילחם בצדו השני של כדור הארץ, בארצות שבקושי ראו אותן על המפה.
    ובכל זאת, חוטובלי, בעילגות האופיינית, מעלה כאן נקודה חשובה. אנשים הנתונים בסכנה, או החשים נתונים בסכנה, נוטים להתאחד סביב מיתוסים משותפים המבדילים אותם מהסביבה המשמשת מקור לסכנה. והם נוטים להתחבר לגרסה קיצונית יותר, ומתפשרת פחות, של המיתוסים האלה ככל שהם חשים בסכנה גדולה יותר. זה למה היהודים בישראל מעדיפים לבטא את זהותם דרך הערוצים האורתודוקסיים ולמה דרישות הרפורמים לתפילה בכותל בתנאים שלהם נראים קוריוזה מעצבנת.
    והעניין הזה אינו מיוחד ליהודים. הגל הלאומני העולה בעולם לא נוצר כי אנשים רעים החליטו לדפוק איזו קבוצה של מסכנים. הוא נוצר כי הרבה מאוד אנשים, נורמטיביים לגמרי, חשים בסכנה ומנסים להתמודד אתה בדרכים אנושיות למדי. אפשר לקרוא להם נאצים, זה אולי עושה נעים בגרון, אבל אינו מועיל לא בהבנת התופעה ולא בהתמודדות אתה. ההבנה וההתמודדות יתחילו אולי כאשר בני-האור-בעיני-עצמם יבינו שניסיונם המתמיד למחוק גבולות ולערבב אוכלוסיות שונות זו בזו אינו מקדם לא אותם ולא את הציבור שאתו הם רוצים לכאורה להיטיב.

    • בוקי סרוקי הגיב:

      "היהודים בישראל מעדיפים לבטא את זהותם דרך הערוצים האורתודוקסיים…" — מה מה מה? (מנפנף בידיים למעלה ולמטה בהיסטריה מוחלטת). מה זאת אומרת ״מעדיפים״? האם המדינה נותנת להם ברירה?

      ״…דרישות הרפורמים לתפילה בכותל בתנאים שלהם נראים קוריוזה מעצבנת.״ – קודם כל, דבר בשם עצמך. אם חופש דת נראה לך כקוריוז מעצבן… ואידך זיל גמור.

      • Meni Zehavi הגיב:

        המדינה מונעת מאיזשהו יהודי להתפלל בבית כנסת רפורמי, לערוך לילדיו בר-מצווה או בת-מצווה בבית כנסת רפורמי, או להתחתן אצל רב רפורמי?
        חופש הדת הוא רעיון מופשט. בני אדם מן השורה אינם רואים את העולם דרך רעיונות מופשטים. זה אינו אומר שלרעיונות האלה אין ערך, זה כן אומר שמטופש לצפות לתרגום ישיר ובלתי-מתפשר שלהם למציאות. זה גם אומר שהאסטרטגיה של למצוא כל פעם עוד איזה מיעוט מופלה ולפמפם את זכויותיו עד שאנשים שאין להם מושג קלוש על אותו מיעוט יתחילו לעקם את האף, היא הדבר הכי קרוב מבחינה פוליטית ליריעה עצמית בראש. (וזה עוד בלי להזכיר את הנפיצות של כל עניין המקומות הקדושים בארץ ישראל. לעזאזל, הנושא הזה שימש עילה למלחמת מעצמות, לפני די מעט זמן במונחים היסטוריים.)
        אין לי דבר נגד הרפורמים, כמובן. למעשה, בסיפור הזה אני לגמרי בעדם. אני רק לא חושב שהם היו קוראים לחוטובלי יודו-נאצית וחושבים שהתקרבו בכך ולו במילימטר לפתרון הבעיה.

        • בוקי סרוקי הגיב:

          ״המדינה מונעת מאיזשהו יהודי […] להתחתן אצל רב רפורמי?״
          בוודאי, מני. החוק הישראלי אינו מכיר בחתונות רפורמיות, אין בישראל נישואים אזרחיים ומאות אלפי אנשים שהיהדות האורתודוכסית אינם מכירה בהם כיהודים אינם יכולים להתחתן כאן. אשתי אינה יהודיה ולא היינו יכולים להתחתן בישראל. אין כאן גם קבורה אזרחית. סבתי שנפטרה לפני מספר חודשים ושנאה את האורתודוקסיה שנאה עזה נקברה בקבורה אורתודוקסית. (לא היה לנו כסף לשלם לאלטרנטיבה)

          את השאר לא הבנתי. בגלל שחופש דת הוא רעיון מופשט אי אפשר לצפות שייתנו לרפורמים להתפלל בכותל? אף אחד לא טוען שהפתרון הוא לקרוא לחוטובלי יודונאצית. הפתרון הוא לבצע ליברליזציה של שירותי הדת בישראל ולסיים את המונופול של האורתודוקסים.

          • Meni Zehavi הגיב:

            אשתי יהודייה, ולמרות שיכולנו להתחתן ברבנות, התחתנו בזמנו בחתונה רפורמית (כן, היינו צריכים לטוס לקפריסין לפני, בעלות של פחות מרבע מהוצאות החתונה, שהייתה די צנועה). גם הכרתי, למזלי, מספר יהודים חילונים, לא עשירים, שלא רצו להיקבר קבורה אורתודוקסית. כמובן, הלכתי ללוויות שהיו חילוניות לגמרי (והייתי הולך גם לו היה מדובר בלוויות מכל סוג אחר). כשרוצים, אפשר.
            אפשר לצפות שהרפורמים יקבלו זכות להתפלל בכותל לפי הנוהג שלהם. אני, כאמור, בעד זה. אבל אני לא חושב שסיום המונופול של הרבנות האורתודוקסית בישראל הוא בקלפים עכשיו או בעתיד הנראה לעין.

            • בוקי סרוקי הגיב:

              ״כשרוצים, אפשר״? מצטער. אני רציתי, ואי אפשר היה. תגובתך מתנשאת.

              • Meni Zehavi הגיב:

                מה מתנשא? העלות הכוללת של החתונה בקפריסין הייתה, בזמנו, בסדר גודל של שלושה חודשי שכר דירה. בעצם, אם התחתנת, גם אתה עשית כנראה דבר דומה.
                לגבי קבורה, אני לא יודע מה המחירים. מן הסתם זה תלוי בבית העלמין הספציפי, במי שמנחה את הטקס, וכו'. קשה לי להאמין שמדובר ביותר מ-30-20 אלף שקל במקרה הגרוע — דבר שאם רוצים, אפשר לכסות באמצעות הלוואה בריבית קטנה. אבל זה פחות קשור למה שדיברתי עליו, כי אדם שנקבר כבר אינו מבטא את זהותו — או, לכל היותר, אם צאצאיו מכבדים את רצונו, מבטא אותה בפעם האחרונה.

                • בוקי סרוקי הגיב:

                  מה מתנשא? התגובות שלך. לא היו לי שלושה חודשי שכר דירה. ולא לכולם יש 20-30 אלף שקל (או יכולים לקחת את זה כהלוואה), ולא, זה לא אומר שאני לא מכבד את זכר ורצון סבתי. הטבעיות שבה אתה מתייחס לכסף–לכולם יש אותו אם הם רק רוצים–היא עיוורון. האופן שבו אתה שופט אנשים שאין להם כסף – זו התנשאות. יום טוב.

                  • Meni Zehavi הגיב:

                    לא לכולם, לא. לרוב המוחלט של היהודים בישראל כן. וזה שהם לא מוציאים את הכסף הזה על המטרות האמורות אלא על מטרות אחרות, זה לגיטימי לחלוטין, אבל אומר משהו על סדרי העדיפויות שלהם.
                    יכול להיות שהמצב שלך שונה. אין בזה שום דבר רע, כמובן, הוא פשוט לא אינדיקטיבי לגבי רוב היהודים בישראל, שעליהם דיברתי מלכתחילה. דרך אגב, כל עוד לא מדובר בקהילות דתיות, בני זוג נוטים לגור יחד במשך זמן-מה לפני שהם מתחתנים. בשביל זה צריך שכר דירה. וזוג שיכול לגור שנה ביחד, יכול להתארגן גם על שלושה חודשי שכר דירה עודפים (היום זה בטח פחות, עם העלייה המטורפת במחירי השכירות). הוא אינו חייב, זה בסדר גמור אם הוא לא רוצה, אבל אם הבעיה היחידה היא כסף, יש דרכים לפתור אותה. זה מועיל יותר מסתם לקטר. העוול הכלכלי כלפי הזוגות הצעירים נמצא במחירי הדיור, לא במחירי הטיסות לקפריסין, כמו שהעוול הכלכלי כלפי הקשישים נמצא בגובה המגוחך של קצבאות הזקנה, לא במחירי הקבורה.

            • אסףר הגיב:

              לגבי "מעדיפים", הנה משהו שכתבה מכרה שלי על המצב של "העדפות":

              בינתיים עברנו לבנימינה, אבל אספר מסיפורי חולון.
              תמר היתה אמורה
              ללכת בחולון לגן תרבות-עברית ולהמשיך משם לבית ספר תרבות-עברית, שהוא בית
              ספר צומח שכרגע מתארח בבית ספר אחר, והובטח לו (לפני כמה שנים) מבנה לשנת
              הלימודים הנוכחית.
              זה בית ספר תל"י, שכמותו יש רבים בארץ. בחולון המייסדים הם *גם* (לא רק) חברים בקהילה הרפורמית, ומלווה אותו רבה רפורמית.

              מה שקרה השנה, זה שבית הספר המארח לא היה יכול להמשיך לארח עקב מקום, מבנה אחר – העיריה לא הקצתה, והיה נדרש למצוא בית ספר מארח אחר.
              הגרעין
              התורני של הבית היהודי ('המתנחלים בלבבות', כן?) וש"ס (כולה 8000 מצביעים
              מתוך 154 אלף תושבים בעלי זכות בחירה) הפעילו לחץ, הסתה מטורפת, רצח אופי,
              איומים באלימות – מה-לא, כדי לטרפד את זה.

              בסופו של דבר, בית הספר
              המארח הנוכחי, שאיתו לא היו בעיות, המשיך לארח, ולסוגיית המקום נמצאו
              פתרונות – בינתיים. התוכנית שבית הספר יתרחב ויתווספו לו כיתות נוספות
              בשכבה (יש ביקוש!) – בינתיים נגנזה.
              ואיזה יופי שגרעין תורני בתמיכה ממשלתית קובע לתושבים קיימים בעיר את חינוך ילדיהם – עד כדי סגירת בית ספר.

              אז
              – קל וחומר לקיים מניין רפורמי בבית ספר. כאילו, אמנם כולה 8000 מצביעים
              מתוך 154 אלף תושבים הם ש"סניקים, אבל המשנה לראש העיר ש"סניק. על גופתו
              המתה. בחלום הלילה.
              ואילו מניינים אורתודוקסיים? זה חופשי ובקלו

              • Meni Zehavi הגיב:

                עדיין, בית הספר ממשיך לפעול, למורת רוחם של הגרעין התורני והש"סניקים. סביר להניח שעם הזמן, תימצא הדרך גם להרחיב את בית הספר, אם אכן יש ביקוש לכך. אולי שכחנו את זה בעידן השיווק האגרסיבי, אבל ביקוש הוא שמוליד היצע, לא להפך.
                בכל מקרה, עדיף לנסות למצוא פתרונות מעשיים מלרוץ במעגלים ולצרוח "אפליההההה!!1!"
                דרך אגב, המספר של 8000 מצביעי ש"ס בחולון לקוח מהבחירות לכנסת (2015). מבין תושבי חולון שאשכרה הצביעו בבחירות, מדובר בכ-8% — שזה לא כ"כ מעט, אם חושבים על זה. ויותר מכך: לא ברור מה הרלוונטיות של הבחירות לכנסת לפוליטיקה העירונית. בדיקה זריזה מגלה שבמועצת העיר חולון יש לש"ס 5 מושבים מתוך 27, שזה 18.5 אחוזים. וזה כבר די הרבה.

        • ygurvitz הגיב:

          "אני רק לא חושב שהם היו קוראים לחוטובלי יודו-נאצית וחושבים שהתקרבו בכך ולו במילימטר לפתרון הבעיה."

          שלב ראשון לפתרון הבעיה הוא זיהוי שלה. ולא, אני לא חושב שהרפורמים בארה"ב יקראו ליודונאצית בשמה, משום שצורת השיח שלנו שונה. אבל, אולי שמת לב, זה נכתב בעברית. (אם כי יש גרסה אנגלית בדרך.)

          • Meni Zehavi הגיב:

            תתפלא, יש לא מעט רפורמים שמדברים וכותבים עברית שוטפת, בישראל ובארה"ב…
            לקרוא לחוטובלי יודו-נאצית זה לא זיהוי הבעיה, זו דרך מודעת-לעצמה-פוליטית לומר "פיכסה". אותו דבר נכון לגבי דונאלד טראמפ, מרין לה-פן, אלכסנדר גאולנד, או כמעט כל בוגימן ימני אחר שתמצא בסביבה. זה שמישהו אינו אוהב ליברלים, או פלסטינים, או מהגרים, אינו הופך אותו לנאצי.

            • Z420 הגיב:

              וזה לא פיכסה ללבות שנאה ופילוג? לנשוך את היד שמאכילה אותך כמו כלבה? חוץ מאיבוד רייטינג באיזו סכנה בדיוק גברת חוטובלי נמצאת? משתמטת שמסיטה נגד בני עמה והשכנים?
              מעבר לגועל הפיכסי יש פה בעייה: הטראמפיסטים הלאומניים עושים הכל בשביל רייטינג, מסיתים נגד חלשים, מחלשים את מעמדה של המדינה שהם מייצגים (אם זה טראמפ מול פוטין,או חוטובלי מול יהדות ארה״ב – הכל כשר,גם בגידה). בקיצור, זו ווחאד בעייה שהטרמפיסטים פועלים בצורה כזו בוגדנית ופונים ליצרים האפלים ביותר בנפש האנושית. זו בעייה גדולה שחלאות כאלה עברו מהשוליים הסהרורים למרכז. זו למעשה הבעייה הכי גדולה כרגע בעולם וגם בישראל בה הכהניסטים נצחו.

              • Meni Zehavi הגיב:

                מי שחש בסכנה אינו חוטובלי אלא הציבור שבחר במפלגתה. סכסוך אלים של 120 שנה, מלחמות, פיגועי טרור, נו, אתה יודע. אין פתרונות טובים לסכסוך הזה, אין משהו שיפיג את השנאה ההדדית מהיום למחר. יש מהלכים שאפשר לעשות, בזהירות, שאולי יביאו להשלמה הדדית תוך שנות דור או שניים. הבעיה היא שלטהרנים מסוגך מהלכים כאלה לעולם לא יספיקו, כי יותר משאתה מעוניין באיזשהו פיתרון מעשי, אתה מעוניין להראות כמה אתה נאור ומתקדם.
                מה גורם לאזרחי מדינות המערב לחוש בסכנה, זו שאלה אחרת שאפשר לדון בה. אבל הטהרנות השמאלית (או הימנית, לצורך העניין) היא חלק מהבעיה, לא חלק מהפיתרון.

      • Three Parentheses הגיב:

        העובדה היא שהציבור הישראלי מצביע עשורים רבים למפלגות שלא משנות את הסטטוס קוו בהקשר הזה. לרוב החילונים זה כנראה חשוב. לכן הם גם עושים לילדים ברית מלה, בר מצווה, וכו'.

    • ygurvitz הגיב:

      "הרבה מאוד אנשים, נורמטיביים לגמרי, חשים בסכנה ומנסים להתמודד אתה בדרכים אנושיות למדי. אפשר לקרוא להם נאצים, זה אולי עושה נעים בגרון, אבל אינו מועיל לא בהבנת התופעה ולא בהתמודדות אתה."

      זה דווקא מועיל בהבנת התופעה, כי "המון אנשים נורמטיביים חשים בסכנה ומנסים להתמודד איתה בדרכים אנושיות" מתאר בדיוק את עליית הנאצים. זו לא היתה פלישה של מפלצות מהחלל החיצון ואלו לא היו המיליציות של המפלגה. הם עלו לשלטון כי המון אנשים חלקו את הפחדים הלא רציונליים שלהם וביצעו את הדמוניזציה שהם ביצעו, והמון אנשים – נורמטיביים לגמרי, עד בורות המוות – החליטו להתמודד עם עולם משתנה במהירות על ידי ריאקציה וחזרה אלימה לעולם אידיאלי מדומיין.

      ולא, זה כמעט אף פעם לא מתחיל בבורות מוות. זה מתחיל באפליה, גדרות, מחנות ריכוז, נסיונות חוזרים ונשנים לחדד מי לנו ומי לצרינו. וצריך להזכיר שבמקרה של המחנה של חוטובלי, הסכנה מדומיינת מאי פעם. חוטובלי שייכת למגזר המקומבן ביותר בישראל שעוסק אקטיבית בנישול של עם אחר, בסיוע חסר תקדים של המדינה. ואף על פי כן, המחנה הזה בהיסטריה תמידית.

      אז אפשר לדבר איתם, ואפשר להלחם איתם. ובשביל להלחם איתם, צריך לדעת מה הם.

      • Meni Zehavi הגיב:

        מי זה "המחנה של חוטובלי"? המתנחלים, הדתיים-לאומיים או כלל הציבור היהודי בישראל? אתה מבין שמדובר בשלושה חתכים שונים, ודרך אגב, כל אחד מהם הוא "המחנה של חוטובלי" במובן מסוים.
        כמובן, חוטובלי אינה נאצית בשום מובן ממשי. היא אינה מגדירה את ההשתייכות לעם היהודי על בסיס גזע (מבחינתה, מן הסתם, "בני מנשה" שעברו גיור הם יהודים לכל דבר). היא אינה תומכת במלחמה שתשחרר את אדמת המולדת האבודה בעזה, שלא לדבר על נחלות גד וראובן או על עיון המקראית (מישהו עוד זוכר איפה זה?). היא בוודאי אינה תומכת בהשמדת הפלסטינים החיים ביו"ש. בסך הכל היא רוצה אותם כאזרחים סוג ב' בארץ-ישראל השלמה. נו שוין.
        בין אפליה למחנות ריכוז יש חתיכת מרחק. כשאתה מתעלם מהמרחק הזה וצורח "נאצי" על כל מי שאינו מקבל את השוויון המוחלט בין כל בני האדם (רעיון אוטופי, שבין היתר, סותר את מושג האזרחות), אתה לא פוגע ביריב הפוליטי. אתה פוגע בעיקר ברלוונטיות של עצמך ובמטרות שרצית לקדם (אם באמת רצית לקדם אותן). קח את מתקן חולות לדוגמא. רעיון בעייתי במידת-מה, שעם מסגור מסוים יכול היה לתת סוג של פיתרון לבעיית מבקשי המקלט בישראל. שמאל פוליטי קצת יותר מתוחכם ומחובר לבני עמו, שהיה מסוגל להזדהות עם זעמם של תושבי דרום ת"א ולדרוש, למשל, ועדת חקירה על למה מרבית מבקשי המקלט רוכזו בשכונות האלה, עוד יכול היה לקבל את קולותיהם של תושבי דרום ת"א בלי לגרש את מבקשי המקלט לגורל לא ידוע. עכשיו האופציה הזאת כבר אינה קיימת, וכל מה שנותר הוא להתעצבן על אבי גבאי.

        • Z420 הגיב:

          הציבור של חוטבלי הוא הציבור היהודי, שברובו רוצה לחיות במדינת אפרטהייד של אדונים ועבדים. חיל החלוץ של הציבור הזה הוא המתנחלים. לא כל-כך מסובך.
          המרחק בין אפליה למחנות ריכוז הוא אולי גדול. נכון שבישראל אין מחנות להשמדה שיטתית כמו של הנאצים, אבל מחנות ריכוז כמו חולות או עזה (מחנה הריכוז הגדול בעולם) יש ויש.
          הממשלה מורכבת מכנהניסטים אכולי שנאה גזענית. אלו לא יריבים פוליטים לגיטימיים אלה אויבים של רעיון הדמוקרטיה, פשיסטים, שבאופן אירוני, שאתה מתעקש להתעלם ממנו, משתמשים שוב ושוב בטרופים נאציים.
          להחזיק חצי מהאוכלוסיה במרחב במצב של חוסר זכויות אזרחיות לא סותר את תפיסת האזרחות? אז מה כן? פשוט מבחיל שנוח לך עם עוד דור או שניים של אפרטהייד ושאתה לא דורש מהפוליטיקאים שלך דין וחשבון על חוסר המעש שלהם. אין שום סיבה לא להעניק זכויות מלאות לכל תושבי המרחב: ישראל היא מעצמה כלכלית וצבאית, מנהיגים פלסטינים מתונים שמוכנים לדבר ולהתפשר יש. אין שום תירוץ חוץ מחוסר הרצון של האפרטהייד הציוני להתנהל כדמוקרטיה.

          • Meni Zehavi הגיב:

            נו טוב. אתה גם לוקח לעצמך את הסמכות לקבוע מי צריכים להיות אזרחי ישראל, וגם מחליט על דעת עצמך מיהם יריבים פוליטיים לגיטימיים, גם מחליט שהפלסטיני הם עבדים (של מי בדיוק?), וגם מצפה שמישהו יתייחס אליך ברצינות…
            השאלה אינה מה נוח לי ומה לא. השאלה היא מה אפשר לעשות כאן ומה אי-אפשר. מדינה אחת לא תהיה פה בלי מלחמת אזרחים. הרעיון לקחת אוכלוסיות זרות זו לזו ולדחוס אותן יחד לאותו מרחב כבר הביא סבל על תושבי דרום תל אביב ומנע ממבקשי המקלט את האפשרות לזכות לאמפתיה מרוב הציבור הישראלי (זה שאינו עסוק בהתהדרות בנוצות של קדמה והתחברות לסדר היום הגלובאלי). וזה עוד בלי היסטוריה של סכסוך אתני מדמם בין הקהילות. למה אתה חושב שזה יעבוד טוב יותר עם הפלסטינים, לעשתורת הפתרונים.
            בארצות מוכות מלחמה, ובארצות השכנות להן, מחנות פליטים עדיין נחשבים פתרון סביר לגמרי. מי שברחו מסכנת מוות, אין סיבה שיתנגדו לכמה שנים של שהות במחנה שבו ביטחונם וצרכיהם הבסיסיים מובטחים, ויש להם אפשרות לחשוב איך לבנות את החיים הלאה. למה הפתרון הזה לא אומץ בישראל עם תחילת גל ההימלטות אליה מאפריקה, למה הציבור הכללי בשכונות מסוימות מאוד נאלץ להתמודד עם הבעיה הזאת במקום שהמדינה תתמודד אתה, ולמה כאשר המחנה לפליטים הוקם המהלך הזה בוצע כצעד ענישה — מה שגרר את התערבות הבג"ץ ואת הסחבת הנלווית לכך — אלה שאלות שלגמרי רצוי שוועדת חקירה ממלכתית תעסוק בהן.

            • Z420 הגיב:

              אני לא קובע ומחליט דבר, אתה עושה זאת בקלפי וכך גם נציגיך העלובים בכנסת שמשתינים עליך בקשת מזה עשורים, כי בעצם למה לא? אתה הרי תמשיך לטעון שזה רק גשם. זו החלטה שלך לחשוב כך ולהדחיק את המובן מאליו ,לא שלי.
              אם ישראל מכריזה על עצמה כדמוקרטיה, ולא סתם דמוקרטיה, אלא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, וילה בג׳ונגל כמו שאמר ברק אזי אזרחי ישראל צריכים להיות אלה שמתגוררים בה והאזרחות לא צריכה להיות תלוית גזע. פוליטיקאים דוגמת אלה שאתה מצביע להם ומצדק צריכים להפסל, כמו שנעשה לכהנא בשנות ה80. זה לא היה לגיטימי אז וזה לא לגיטימי עכשיו. שוב פעם, אני לא זה שהחלטתי את זה, ישראל החליטה זאת בשנות ה80, כשעוד היה לה כוח להתחזות לדמוקרטיה. ההדרדרות החלה עם ביבי שהכשיר את זאבי המאפיונר הטרנספרמיסט ועכשיו כל ממזר כהניסטי ניאו-נאצי הוא מלך.
              כשאתה המעצמה הכלכלית והצבאית החזקה באיזור, אין כזה דבר לא יכול, יש לא רוצה.
              אני לא מבין איך הפרדה לשתי מדינות אמורה למנוע מלחמת אזרחים. מאיפה אתה יודע שפינוי מתנחלים לא יוביל למלחמת אחים? שתי האוכלוסיות חיות במרחב ולא ניתן להפרידן. אם מישהו דחף את שניהם בכוח זו הציונות שהחליטה לשלוח את נתיניה למקום. בעצמך אתה טוען שישראל עומדת בפני התפוצצו אוכלוסין. איך בדיוק יספיקו לך גבולות 67 במצב כזה? איך זה אמור למנוע מלחמת אזרחים?
              ובושה שאתה משווה את ה״סבל״ של תושבי דרום ת״א המפונקים לסבל של פליטים מאפריקה. גם אם אתה גר בדרום ת״א הדירה שלך שווה לפחות 100 אלף דולר ואתה רחוק מלהיות מסכן. איך לעזאזל אפשר להשוות את המפונקים,הנבערים והעשירים האלה, ניאו נאצים נלהמים, עם פליטים אפריקאים שנמלטים מטיהור אתני ורעב.

              • Meni Zehavi הגיב:

                "אם מישהו דחף את שניהם בכוח זו הציונות שהחליטה לשלוח את נתיניה למקום"
                החליטה או לא החליטה, הציונים אינם רוצים לספח את השטחים, בדיוק כדי להימנע ממדינה דו-לאומית. הבעיה היא שחלק גדול מהציונים משקיעים משאבים גדולים מדי בליצור מצב שיביא לסיפוח *חלק* מהשטחים (איזה חלק, על זה מתווכחים). אני לא חושב שזה מוצדק, אני חושב שזה מזיק, אבל בסופו של דבר יהיה פה גבול מדיני בין שתי האוכלוסיות. כמעט אף אחד כאן אינו רוצה מדינה דו-לאומית – לא היהודים ולא הפלסטינים. אם זה לא מסתדר עם תפיסתך על איך מדינה דמוקרטית צריכה להיראות, זו בעיה שלך, לא שלי. אני לא אומר לך שארה"ב צריכה לתת אזרחות לתושבי סמואה האמריקאית; זה עניין שלכם, תסתדרו אתו בעצמכם. דרך אגב, אני נגד פסילת כל תנועה פוליטית באשר היא. נגד פסילת כ"ך, נגד פסילת אל-ארד. כי זה גם לא הוגן וגם חסר תועלת.
                וזה שאתה מתעלם מסבלם, האמיתי לגמרי, של אנשים אמיתיים לגמרי כי יש להם בית בשווי 100,000 דולר, אומר עליך לא מעט – ולא דברים טובים. לא הכל בחיים זה ערך כלכלי, ומדינה – כל מדינה – קיימת בראש ובראשונה כדי לדאוג לאזרחיה, לא כדי להביא צדק אוניברסלי או משהו. אתה ודומיך הובסתם בבחירות כי לא הבנתם את זה. אתה אולי לא תתפכח, המפלגה הדמוקרטית כן, למזלך.

                • Z420 הגיב:

                  ההזדהות עם חבורת כהניסטים ניאו-נאצים נבערים עשירים ומשועמים אומרתעליך דברים נפלאים. זה שאתה מנסה לנרמל את הגזענות העלובה שלהם ושל חוטובלי ודומיה, שמייצגים את הזיבורית של המין האנושי, כל זה חייב להגיד עליך דברים נהדרים. זה שאתה קורה לגעזנות נגד אנשים שצבע עורם שונה "סבל" חייב להגיד עליך דברים מה-זה טובים.
                  דרך-אגב, טעות שלי. גם דירת קרקע בדרום ת"א של לא יותר מחדר אחד, שווה הרבה מעל 300 אלף דולר. ממש רחמים על חלאות האדם הללו.
                  http://www.yad2.co.il/Nadlan/sales.php?AreaID=49&City=&HomeTypeID=1&fromRooms=1&untilRooms=1&fromPrice=&untilPrice=&PriceType=1&FromFloor=&ToFloor=&Info=

                  • Meni Zehavi הגיב:

                    אני לא מנסה לנרמל דבר. אני לא שוטר שיח או משהו. אתה ודומיך ניסיתם, ראינו כמה נהדר זה עבד.
                    לגבי הסבל של תושבי דרום ת"א, הנה למשל (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000812991). שחר סמוחה, ככל הידוע לי, אינו חשוב באהדה לחוטובלי או לחברי מפלגתה. אבל מה זה משנה, הרי לתושבים שם יש דירות (לכולם? בדקת בטאבו?), אז הם פריווילגים. ולהיות פריווילגי זה רע אז מגיע להם, או משהו. אני מקווה שאתה לא מנסה להיבחר לאיזשהו תפקיד ציבורי.

                    • Z420 הגיב:

                      הלינק שלך מוביל לעמוד הראשי של גלובס

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      יכול להיות שזו בעיה פנימית של אתר גלובס. לך לגוגל וחפש לפי "שחר סמוחה" + פליטים + "דרום תל אביב"
                      ואז לך לכתבה מ-2013 (יש עוד אחת מ-2017, אני מתייחס בכוונה למצב שהיה לפני שממשלת ישראל התחילה לעשות משהו בנושא).

                    • Z420 הגיב:

                      שתי הכתבות של סמוחה, הוא אינו מביע תמיכה ברדיפת הפליטים.
                      בשתיהן הוא אמנם מראיין חלאת אדם בשם פז, בעלת דירה ששווה מיליונים, גזענית מבחילה שמזדהה עם מרזל אך מעיזה לקרוא לעצמה שמאל. הוא אינו מביע שום הזדהות עם חלאת האדם הצבועה והמבחילה הזו אלא להפך: הפסקה האחרונה של הכתבה הישנה של סמוחה מוצגת מנקודת המבט שלו כמי שגר שם, ומתארת התעללות של שוטרים בפליטים.
                      כך שאני לא מבין מה אתה מנסה להוכיח כאן.

                    • Z420 הגיב:

                      ואם ישראל הייתה דמוקרטיה אמיתית הייתה מטפלת בבעיית הפליטים כמו שוודיה או קנדה אליהם הם חולמים להגיע ולא כמו מדינה עולם עולם שלישי. לשיראל יש מספיק משאבים לטפל בבעיה בצורה הכי הומנית ולהיות אור לגויים. במקום זה היא בוחרת להיות חושך לגויים בחסות החוטבלים למיניהם.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      סמוחה מתאר, על פני כתבה שלמה, למה המצב בדרום ת"א נפיץ ולמה התושבים לא מרוצים מנוכחות מבקשי המקלט. אתה בוחר את שתי הפסקאות בהן הוא מצטט את שפי פז (שגם אומרת שאינה מתנגדת לכך שהסודאנים יישארו, אבל למה להתייחס לקטנות?).
                      וכן, רשויות מדינת ישראל, במקרים רבים, בוחרות להתעלל במבקשי המקלט במקום לספק פתרון לבעיות שלהם ושל תושבי דרום ת"א. אפשר היה לפתור את כל העניין אחרת. המפלגות שהיו כאן בשלטון בעשור האחרון נושאות בחלק גדול מהאחריות לכך שזה לא נעשה. גורמים פוליטיים אחרים, שתומכים בהשארת הפליטים בישראל ללא הגבלת זמן אבל לא נקפו אצבע כדי לקדם פתרון כלשהו שיפזר את ריכוזם בדרום ת"א, נושאים בחלק אחר של האחריות. מדינאים אינם צריכים להיות אור לגויים. מדנאים צריכים לעזור לאזרחי מדינתם, תוך התחשבות בשיקולים הומניטריים הנוגעים לחייהם של בני אדם אחרים; אבל לא על חשבון האזרחים, ודאי לא על חשבון אלה שממילא סובלים ממצוקה. האם זה אור או חושך לגויים, שהגויים יחליטו.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      הקטע שבו פז מזדהה עם הפליטים מדרום סודאן הוא בכתבה מ-2017.

                    • Z420 הגיב:

                      המוגלה האנושית, פז, לא מזדהה עם הסודנים, היא מעוניינת לסכסך בין הקהילות המוחלשות על מנת להחליש אותן עוד יותר (הרי בו לא נתמם, מספרם של הסודנים מבוטל ביחס לאריטראים).
                      היא כמו כל גזען מצוי, למשל, טראמפ, שישמח להסית שחורים נגד מהגרים, שוב פעם, לא מאהבת הקהילה השחורה, אלא במטרה ללבות שנאה.
                      סמוחה לא מביע דיעה בשתי הכתבות. אך כל אדם הגון עם טיפת אינטלינגציה מבין שפז, כמו השוטרים המתעללים, היא חלק מהבעיה של גזענות מערכתית, גידול סרטני מפיץ שנאה. אם לא הבנת שפז ממלאת את תפקיד הנבל בכתבות של סמוחה, אז אתה חלק מהבעיה של גזענות מערכתית, בדיוק כמוה, ואתה מייצג את הטפשות המרושעת עליה ליבוביץ דיבר.

                    • Z420 הגיב:

                      שקד וחוטובלי לפחות לא מנסות להתחזות לשמאלניות של מר״ץ: הן מה שהן: גושי צואה גזעניות ולא מסתירות זאת. פז מנסה להתחנף לחבריה לשעבר מהבימה וקוראת לעצמה מר״ץ ושמאל בזמן שהיא מפיצה שנאה כנהיסטית יחד עם המרזלים. איך אפשר לצפות שמשהו אנושי יזדהה עם צביעות מכוערת ופתטית שכזו לא ברור. אבל זה בטח אומר עליך דברים כל-כך טובים.

                    • Meni Zehavi הגיב:

                      עוד פעם אתה מנסה למצוא דמות נבל במקום לנסות להבין מה יצר את הסיטואציה?
                      פז הייתה חברת מר"צ, והזדהתה כלסבית וכפמיניסיטת עוד לפני שזה היה אופנתי. אתרע מזלה והיא הגיע לשכונה שהוצפה, תוך שנים ספורות, בעשרות אלפי אנשים מתרבות שונה לחלוטין, עם מראה שונה, דרכי התנהגות שונות, שאין להם שום זיקה לתרבות ולמנהגי הארץ אליה הגיעו, שעברו דברים לא פשוטים בחייהם (פליטים או מהגרי עבודה, המסע לישראל דרך סיני הוא סיוט בפני עצמו), ושיש בקרבם רוב מוחץ לגברים צעירים. קח קבוצת אנשים בעלת מאפיינים דומים, לא משנה מה צבע עורם, תנחית אותה בכל שכונה שתרצה, ותקבל את אותה תוצאה. זה אומר דברים מאוד לא טובים לגבי החלומות על גלובליזציה, הגירה חופשית, מחיקת גבולות וכל השיט הזה, אבל זו המציאות. היא תשתנה מזה שנכשיר או נגנה אותה.
                      מי שיצר את השנאה בין תושבי דרום ת"א למבקשי המקלט הוא מי שאחראי לריכוז מבקשי המקלט בדרום ת"א. פז אינה אחראית לכך. אם נכנה אותה בשמות גנאי או לא, זה לא משנה.

                    • Z420 הגיב:

                      מזכיר קצת את התרוצים של קווין ספייסי, מר קייזר סוזה, שהחליט לצאת מהארון כשהתקשורת עלתה על מעלליו הפדופיליים, כאילו שאם אתה גיי זה בסדר להיות פדופיל או ניאו נאצי. פז היא מחלואה גזענית, התחתית של המין האנושי, וזה לא ממש לא מעניין אם היא מזדהה כלסבית או מר״צ. זה שהיא רוצה להדמות לחבריה לשעבר מהבימה כשמאלנית קולית לסבית רק הופך את כל העניין לעוד יותר מגעיל ודוחה. הצחנה המרזלית נודפת ממנה וגם ממך אם אתה מזדהה עם כזו תואבה.
                      הגלובליזציה לא הולכת להעלם וכורי הפחם של המאה ה19 לא יחזרו. צריך להיות ממש דביל בשביל לקנות את הבולשיט הזה של טראמפ. לישראל יש את כל העצמה הכלכלית להתנהג למהגרים כמו קנדה ושוודיה בלי לפגוע באזרחיה. מדובר ברשעות מטומטמת ולא שום דבר אחר.

                    • Z420 הגיב:

                      ומתי בדיוק להיות לסבית בוחרת מר״צ לא היה באופנה במילייה של שכונת הבימה?

      • moddy הגיב:

        אפשר לדבר על הפחד הלא רציונלי מכך שהערבים ישתלטו על ישראל ויהרגו או יגרשו את היהודים, ואפשר לדבר על הפחד הלא רציונלי שהאפליה והגדרות והמחנות יובילו לרצח עם. ואפשר לדבר על איזה מהפחדים הוא אכן לא רציונלי.

        ובעיניו אחר, אני מניח שכשכתבת "להלחם איתם" התכוונת "להילחם בהם"

  2. Meni Zehavi הגיב:

    למה נעלמה התגובה הראשונה שלי, שכל השרשור מתחיל ממנה?
    מערכת התגובות בבלוג הזה פועלת בדרכים מוזרות משהו…

  3. נתן הגיב:

    אכן הטענה שיהודים אינם נלחמים למען ארצם היא טענה אנטי שמית ישנה. בסיפרו של עמוס אילון ז"ל "רקויאם גרמני" מופיע הנתון המדהים שאחוז היהודים שנלחמו כלוחמים בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה היה הגבוה ביותר באופן יחסי לשיעורם באוכלוסיה מכל הקבוצות השונות בגרמניה כולל הגרמנים בעצמם, מה שכמובן לא עזר להם בהמשך.
    נראה לי שיש פה מגמה לאחר שנתניהו אמר שהיטלר לא התכוון להרוג יהודים והדברים שאמרה כעת חטובלי אפשר להגיד שהממשלה הנוכחית היא הממשלה האנטישמית הראשונה בהסטוריה של מדינת ישראל.

    • Three Parentheses הגיב:

      בלי קשר, אף פעם לא הבנתי הנטיה להתפאר בנתון הזה, כאילו עצם זה שהיהודים הצטרפו לטמטום הפטריוטי של המלחמה הגדולה אומר שמגיעה להם איזשהי הוקרה מיוחדת בספרי ההיסטוריה. היהודים באופן עקבי לומדים את הלקח השגוי מכל מה שעובר עליהם.

      • נתן הגיב:

        אתה לא יכול גם לטעון שהיהודים הם פחדנים וגם לכתוב" מה יש להתפאר"?
        תחליט.

        • Meni Zehavi הגיב:

          מי טען שהיהודים פחדנים?
          הטרוניה על כך שהיהודים אינם משרתים בצבאות שונים בעולם לא באה לומר שהיהודים פחדנים אלא שאינם מזדהים עם השאיפות הלאומיות של ארצות מושבם. מצד אחד, אם מדובר בשאיפות לאומיות שכוללות מלחמות בצדו השני של כדור הארץ, אולי מוטב שלא להזדהות אתן. מצד שני, כל כך הורגלנו לנרטיב הגלובליסטי של מלחמה ברשע עולמי (תהיה זהותו אשר תהיה) שאפילו חוטובלי מלהגת על השתתפות או אי-השתתפות של יהודי ארה"ב במאמץ המלחמתי האמריקאי, למרות שמה לה ולזה?
          אדרבא, אחד היתרונות הבולטים של להיות מדימת לאום קטנה הוא העדר הצורך להתעסק בעניינים גלובליים.

  4. Three Parentheses הגיב:

    אפשר לאהוב או לא לאהוב את חוטובלי, אבל קשה להתווכח עם העובדה שהיהודים האמריקאים, לפחות הדור של שנות ה-50 וה-60, תומכים בישראל (כלומר במלחמה), ולא משרתים בצבא או מסתכנים בדרכים אחרות לטובת המטרה. לדעתי אגב זו גם הסיבה לתמיכה שלהם במיעוטים כגון שחורים והיספנים שכן משרתים בצבא במספרים גדולים. העמדה הסבירה היחידה לטעמי כאן היא "מארה על שני הבתים" כמו שיוסי אוהב לומר.

    • Z420 הגיב:

      בשנות ה50, מייד לאחר השואה, זה לא היה מופרך מבחינה מוסרית וקשה להאשים את היהודים האמריקאים על כך שתמכו במלחמה למען מדינה יהודית, שכולם הציגו כדמוקרטית ושוויונית, כמו שאי אפשר להאשים אותם עכשיו, לאחר מה שישראל עשתה לפלסטינים במשך השנים, בתמיכה ברעיון המדינה פלסטינית ובהתרחקותם מישראל שהכזיבה והפכה למדינת אפרטהייד תאוקרטית וחשוכה.
      גם שוחרי צדק ושוויון כמו אורי אבנרי נלחמו למען המדינה היהודית בשורות האצ"ל והלח"י. אבל לתמוך בחרפה הזו עכשיו זה משהו אחר לגמרי.

      • Three Parentheses הגיב:

        התכוונתי לכאלה שנולדו בשנות ה-50 וה-60, כלומר כאלה שהגיעו לעמדות פוליטיות הרבה אחרי מלחמת ששת הימים. מתנצל על הניסוח הגרוע.

  5. Rotem Reptor הגיב:

    רקע היסטורי: על תופעת חוטובולי עלינו להודות לשוטה הישיש דן ("דני") מרגלית — אתם יודעים, ראש "מחנה בני האור" הנלחם עם טיפת הדיו האחרונה במדפסת שלו ב"בני החושך" — שעשה ממנה פרסונה ציבורית כשהזמין אותה להשתתף בתוכנית הצרחות והשאגות "פופוליטיקה" אי-שם בשנות ה-90 של המאה שעברה. גם הביריון המילולי הגזען וגס הרוח טומיסלב למפל-לפיד בנה קריירה פוליטית בזכות "פופוליטיקה". כבר ב"פופוליטיקה" התבלטו השניים בדעותיהם החשוכות (אם כי חוטובולבול מדברת בנועם ומרבה לחייך, ואילו לפיד נהג להשתולל ולהשתיק כל מי שלא נשא חן בעיניו אפילו לפני שהלה פתח את פיו. בקיצור, דן מרגלית נושא באחריות לקיומה של דמות נתעבת ונלעגת כחוטובולבול בגלריה הפוליטית שלנו. אך זה משתלב יפה עם נטיות לבו: בעברו הוא נמנה עם מעריציו וחסידיו השוטים של הנואף, הגנב והמחדלטור שתום העין משה דיין; היה חברו-כאח-לו של הפושע והמושחת המורשע אהוד אולמרט (ובמשך יותר מ-30 שנה לא עלה בידו להבחין כי אולמרט רקוב עד היסוד, וראה את האור, כלומר את החושך, רק כשנתגלעה ביניהם מחלוקת כלשהי); ועתה הוא ממלחכי פנכתו של הגנרליסימו אהוד ברק-בונאפרט הזכור לרע. מדוע אפוא אין מעניקים למרגלית את פרס יש-רע-אל?

    • Meni Zehavi הגיב:

      ואו, מישהו כאן ממש לא אוהב את דן מרגלית. שמא תואיל לומר בת כמה הייתה ציפי חוטובלי בשנות ה-90? ושאלה למתקדמים: בעקבות איזה ראיון טלוויזיוני נכנסה חוטובלי ל"פופוליטיקה", ובאיזה נושא היה הראיון?

      • Z420 הגיב:

        כן פופוליטיקה, לא מרגלית. https://www.youtube.com/watch?v=uoqoH2qgNYE
        אבל חוץ מזה דברי רותם על מרגלית נכונים.

        • Meni Zehavi הגיב:

          כדי לתמוך בטענה שחוטובלי הגיעה לפוליטיקה מ"פופוליטיקה", אתה מרפרר לתוכנית שצולמה ב-2012, כאשר חוטובלי כבר הייתה ח"כית. מדהים, פשוט מדהים. כמעט כמו הנטייה הקבועה לתלות כל בעיה באיזושהי דמות מרושעת (רצוי גבר לבן מבוגר ואמיד) במקום לנסות להבין תהליכים רחבים יותר שהביאו ליצירת הבעיה.

          • Z420 הגיב:

            ההופעות הראשונות של חוטובלי בתקשורת לפי יו טיוב היו ב2010. שנתיים אחר כך כבר הפכה לחברת כנסת. לא אמרתי שגבר לבן ועמיד הפך אותה לכזו הצלחה מטואורית, ברור שמדובר בתהליכים עמוקים יותר (הפיכת הליכוד למפלגה כנהסיטית, תהליכים שמביאים את ז׳בוטינסקי ובגין להתגלגל בקברם). לא יודע אם מרגלית ראיין אותה או לא, מה שברור שזקנתו של זה בחינמון של ביבי מביישת את נעוריו כעיתונאי רציני בשנות ה70.

            • Meni Zehavi הגיב:

              נו, אז היה עולם גם לפני יו-טיוב. חוטובלי הגיעה ל"מועצת חכמים" (לא "פופוליטיקה", אבל אין הבדל גדול) ב-2006, אחרי ההתנתקות שפומפמה בתקשורת כטראומת הימין הדתי (במידה רבה של צדק) וכסיכוי לשלום (ממש לא). אחרי זה באו חטיפת גלעד שליט, מלחמת לבנון השנייה ושנות ירי הרקטות מעזה על מערב הנגב, התברר שהשלום אינו מגיע, הימין הדתי נתפס כקורבן של טרגדיה, והתקשורת חיפשה דמויות סקסיות שייצגו את המגזר. ואם יש סטודנטית ימנית ודתייה, רהוטה יחסית, שהיא גם רווקה בסוף שנות ה-20 לחייה, אז זה בכלל סקסי ומגניב. כך חוטובלי הגיעה לטלוויזיה, ומשם לפוליטיקה, כבר ב-2009. זה שהבחירות היו באותה שנה, כאשר "קדימה" איבדה את הפופולריות שלה לבלי שוב, זה במידה רבה מפני שלבני וברק הלכו לבחירות במקום לתת לש"ס כל מה שזו רצתה, להקים אתה ממשלה, ולדחות את הבחירות לסוף 2010. הקדמת בחירות היא לא בהכרח רעיון טוב, אבל יש מי שאינם לומדים.

    • Three Parentheses הגיב:

      אין לי עמדה לכאן או לשם לגבי דן מרגלית, בעיני הוא לא שונה מהותית מכל עיתונאי ציוני אחר. אולי קצת יותר אופורטוניסט מהרגיל אבל זה הכל. בכל מקרה, לא חסרים אנשים הזהים לחוטובלי מבחינה אידיאולוגית שהגיעו לפוליטיקה הישראלית גם בלי עזרה של עיתונאי כזה או אחר. יתכן וחוטובלי היתה נכנסת לכנסת גם ביקום נטול דן מרגלית, יתכן שלא, ויתכן שהיינו מקבלים תואם-חוטובלי.

      • Z420 הגיב:

        ההבדל בין מרגלית לכל השאר הוא שהעבודה שלו בשנות ה70 הביאה לנפילת ממשלת רבין ולמהפך ההיסטורי של 77. היום כללי האתיקה והמוסר השתנו ללא הכר והזוג המושחת נתניהו לא חולם אפילו להתפטר עקב דברים הרבה יותר חמורים מאלה שעשו הזוג רבין. העיתונאי מרגלית כבר אינו עיתונאי אלא פרופוגנדניסט של השלטון.