החברים של ג'ורג'

יתנו, לא יקבלו

ממשלת ישראל עושה הכל כדי לפגוע ביכולת של פלסטינים ישראלים לחוש נאמנות למדינתם, ואז מייללת שהם לא נאמנים

נפתלי בנט לא רוצה שפלסטיניות ישראליות ישרתו שירות לאומי. אז הוא הודיע שהוא לא יתקצב אותן.

העובדות: בשנים האחרונות, חלה עליה ניכרת במספר הפלסטינים הישראלים שרוצים לשרת שירות לאומי. יש לעליה הזו כמה סיבות: החל מההבנה שבמדינה מיליטריסטית כמו ישראל, עצם היכולת לומר ששירתת שירות לאומי מקנה לך יתרון בשוק עבודה שבחלקו הגדול מחפש סיבות לא להעסיק אנשים מהקבוצה האתנית שלך, עבור ברצון לצאת מהמסגרת הביתית אבל דרך משהו מוגן יותר משירות צבאי (אחרי תא”ל בוכריס וסא”ל לירן חג’בי ואלפי קצינים אחרים שחמקו, מי יכול להאשים אותן?), וכלה ברצון אמיתי לתרום חזרה לקהילה. בשנת 2009 היו כ-2000 צעירים פלסטינים ישראלים שביקשו לשרת שירות לאומי; השנה המספר עלה לכ-4,500.

בשנת 2009, סירבה ממשלת ישראל לממן כמחצית מהפלסטינים הישראלים שביקשו לשרת שירות לאומי. ב-2015, מסרב שר החינוך בנט לממן את הכשרת הפלסטיניות הישראליות שרוצות לשרת שירות לאומי. 90% מהן עוסקות בחינוך, אגב. זה לא מעניין את שר החינוך יותר מדי. כשתפסו אותו, בנט מיהר לשקר בנושא. כהרגלו. אין למשרד החינוך בעיה להעמיד תקנים לרשות מכון המקדש, למשל; אבל חינוך במגזר הערבי? לתת לפלסטינים ישראלים זכויות? עד כאן.

כמובן, בדרך מגן בנט על לטיפונדיה שמנה של המגזר שלו: רוב המשרתות שירות לאומי מגיעות מהמגזר חובש הכיפה, ושם הטענה שהשירות הלאומי שלהן הוא שווה ערך לשירות צבאי כבר הפכה לעקרון מקודש. עד כדי כך, שהמגזר אילץ את צה”ל להכליל את נתוני בנות השירות בנתוני הגיוס. כלומר, לזייף את נתוני הגיוס כדי לרצות את המגזר.

הממשלה הנוכחית, מתקבל הרושם, עושה כמיטב יכולתה כדי להרע את היחסים בין הפלסטינים הישראלים ובין היהודים הישראלים. המצב רגיש גם כך; הפלסטינים הישראלים הם אזרחים של מדינה שמנהלת כיבוש כנגד עמם. הם שומעים את ראש הממשלה שאמור להיות גם שלהם זועק ביום הבחירות שהם “נוהרים לקלפיות באוטובוסים”, כאילו ניצול זכותם הדמוקרטית – אותה דמוקרטיה לכאורה שראש הממשלה משתבח בה כל כך בכל פעם שהוא מדבר עם התקשורת הזרה – הוא פעולה עוינת. הם רואים את הכנסת מעבירה חוק שמיועד לשלול בפועל את זכות ההבחרות שלהם לכנסת, או למצער לוודא שרק פלסטינים ישראלים “נחמדים” ייבחרו.

והם לא נחמדים, במובן הטוב ביותר של המילה. נמאס להם לכוף ראש. אם אתם לא יודעים איך נראה המשטר הצבאי על הפלסטינים הישראלים, איך אפשר היה לעצור משוררים על שירי מחאה, איך מלשינים מסרו דו”חות למשטרה אחרי כל חתונה, הם דווקא יודעים. ובאווירה הזו, עצם הנכונות לשרת שירות לאומי במדינה שמגדירה את עצמה כיהודית היא משהו שימין שפוי היה מנסה לקדם.

וישנה זווית נוספת: ממשלת ישראל אומרת שוב ושוב שהיא רוצה להוציא יותר פלסטיניות לשוק העבודה. בחברה שחלק ניכר ממנה שמרני, זה לגמרי לא מובן מאליו שאשה תצא לעבודה. זה מעלה רעיונות מסוכנים של עצמאות. ממשלה ישראלית שבאמת היתה רוצה להוציא יותר נשים פלסטיניות לעבודה היתה עושה הכל כדי לוודא שהן יגיעו לשירות לאומי, כי זה השער לשוק העבודה.

אבל, ראה זה פלא, היא מנסה לטרפד. למה? כי הסיוט הגדול ביותר של הימין היהודי הוא פלסטינים שרואים בישראל את מולדתם ומדינתם – מדינתם למרות הכל, מדינתם למרות הנכבה, מדינתם בחירוק שיניים, מדינתם בהלוואי-שהיה-אחרת, אבל בסופו של דבר, מדינתם. כי אז, הרי, המדינה תצטרך להכיר בכך שהיא גם המדינה שלהם, גם המולדת שלהם. ואם זו גם המדינה שלהם, מה בעצם מבדיל בינינו לבינם? כאן עולה המפלצת מעל פני המים: הפחד היהודי-אורתודוקסי הגדול ביותר, מחילול טוהר הדם – הפחד שהוא מאחורי חלק כה גדול מהמדיניות של המדינה היהודית – אומר לימין היהודי: אבל אם תתנו להם שוויון, איך תמנעו מהם להתחתן בכם?

כלומר, הצורך לשמור על טוהר הדם היהודי מתנגש עם הצורך הלאומי בכך שכל הקבוצות יוכלו לחיות יחדיו. וטוהר הדם גובר, כי הרי ממשלת ישראל מעולם לא הכירה בכך – למעשה, נלחמה מלחמת חורמה בעצם הרעיון – שיש כאן עם ישראלי. מבחינתה יש כאן רק עדות דתיות, שרשאיות להתחתן רק זו בתוך זו. (זה, כמובן, לא מפריע לציונים לטעון שהיהודים אינם עדה דתית אלא עם, אבל זה כבר סיפור אחר.)

המסקנה המתבקשת, והמדכאת, היא שככל שהפלסטינים הישראלים ינסו להתקרב לישראל, הרוב היהודי המבועת רק ייכנס ליותר פאניקה וינסה לדחות אותם יותר. הוא מעדיף את הפלסטינים הישראלים שלו נבדלים. אבל לא בדלנים, חס וחלילה. עד כאן. זו עילה לשלילת זכויות אזרח.

לכי, בבקשה, על החבל המתוח הזה. ואם תפני מילימטר לכאן או לכאן, נפיל אותך.

ועוד דבר אחד: “הארץ” חושף את אחד הסודות הגלויים מכולם: שהעמותה האפלולית אלע”ד מקבלת מאות מיליונים מחברות קש בכל מיני מקלטי מס ברחבי העולם. העמותה הזו מקבלת, על פניו, יותר כסף מכל ארגוני זכויות האדם יחדיו – אבל ראה זה פלא, במקרה שלה הימין לא דורש שקיפות.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

11 תגובות על ”יתנו, לא יקבלו“

  1. ימין הגיב:

    למה לא לציין את תשובת משרד החינוך רק כי היא לא מסתדרת עם האג'נדה:
    במשרד החינוך טענו כי "הנושא התחיל בימי השר הקודם ואנו עושים הכל כדי לפתור זאת, לרבות החזרת תקני השרות הבנות הערבי לידי משרד החינוך. בתקופת השר פירון הועברו תקני בנות המגזר הערבי לידי מינהלת השירות הלאומי, כולל האחריות על הכשרתן. לצערנו, מינהלת השרות הלאומי אינה מוכנה להכשירן, ואינה מוכנה לאפשר למשרד החינוך להכשירן, על ידי העברת התקנים אלינו. בשנים שבהן מתנדבות המגזר הערבי תוקצבו על ידי המשרד הן קיבלו הכשרה מתקציב המשרד.

    "משרד החינוך דורש ממינהלת השירות הלאומי לקיים לאלתר אחת משתיים: או להכשיר את הבנות הערביות במסגרת אחריותו, או לאפשר למשרד החינוך להכשירן כפי שהיה קודם". עם זאת, יש לציין כי הבקשה לקבל את התקנים לא הושמעה על ידי המשרד בשני דיונים שהתקיימו בנושא בכנסת והיא גם שונה מהעמדה שהציג בנט במכתבו לאלהרר.

    • Ygurvitz הגיב:

      עם זאת, יש לציין כי הבקשה לקבל את התקנים לא הושמעה על ידי המשרד בשני דיונים שהתקיימו בנושא בכנסת והיא גם שונה מהעמדה שהציג בנט במכתבו לאלהרר

      טרחת לקרוא את הציטוט לפני שהבאת אותו? כי לזה בדיוק התייחסתי ב"בנט שיקר, כהרגלו."

      • ימין הגיב:

        זה שהבקשה לא הושמעה בכנסת לא אומר אוטומטית שבנט שיקר. אם אתה רוצה לטעון טיעון אנא הבא הוכחות שהטיעון אכן נובע מרצון להפלות אנשים ולא כתוצאה ממהלכי כוח בין משרדים שונים. למיטב ידיעתי בנט פעל כשר הכלכלה להוסיף מרכזי תעסוקה לערבים ונתן דגש על העסקת נשים ערביות ולכן לא נראה לי שדווקא פה הוא מחליט בדיוק הפוך.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          אם אתה מוכן לקבל את זה כסיבה ולא כטיוח, מה לא תהיה מוכן לקבל? אם בגלל סכסוך בין משרדים לא היה גיוס ישיבות הסדר, זה היה פשוט עובר? ברור שבנט לא יכול לומר בפירוש "אני לא רוצה את הפלסטיניות האלה", אז הוא אומר ברמיזה עבה.

          • ימין הגיב:

            העניין הוא שבנט רוצה משהו אין לו בעיה להגיד את זה בפה מלא (כמו רצון לספח את שטחי C) ודווקא בנושא של ערביי ישראל הוא אמר וגם עשה לא מעט כדי לשלב אותם בשוק התעסוקה ולכן זה נראה לא סביר שבכל אפשרות הוא פועל לשילוב ערבים ופה הוא נגד.

            • יצחק שפאץ הגיב:

              בנט עשה כדי לקדם את עבודת הערבים כי זה באינטרס של המדינה ושל המשרד אותו ניהל. צירוף הבנות הערביות לשרות לאומי מנוגד לחלוטין לאינטרס ולתפיסת העולם שלו. מתאים לבנט שהערבים מסרבים לשרת שרות לאומי ואז הוא יכול לטעון שמגיע להם פחות זכויות. יוסי ציין בצורה ברורה את המצב שהערביות רוצות להיצמד לבנות הדתיות שעושות שירות לאומי. בנט לא יתן לזה לקרות.

            • יצחק שפאץ הגיב:

              בנט עשה כדי לקדם את עבודת הערבים כי זה באינטרס של המדינה ושל המשרד אותו ניהל. צירוף הבנות הערביות לשרות לאומי מנוגד לחלוטין לאינטרס ולתפיסת העולם שלו. מתאים לבנט שהערבים מסרבים לשרת שרות לאומי ואז הוא יכול לטעון שמגיע להם פחות זכויות. יוסי ציין בצורה ברורה את המצב שהערביות רוצות להיצמד לבנות הדתיות שעושות שירות לאומי. בנט לא יתן לזה לקרות.

  2. ימין הגיב:

    אתה באמת מאמין לזה ששר יקדם משהו בתחום משרדו כי זה "באינטרס של המדינה ושל המשרד אותו ניהל" אם הוא חושב הפוך? לא היה כזה שר ולא יהיה כזה שר. הוא אולי לא יוכל למנוע משהו שכבר במסגרת התוכניות במשרדו אבל הוא בטח לא יקדם את זה. העובדות במקרה הזה הם שבנט מקדם השתלבות בעבודה של נשים ערביות ואין הגיון בזה שמצד אחד הוא יוביל לשילוב של אלפי נשים בעבודה כי הוא מאמין בכלכלה חזקה ומצד שני ימנע את זה מנשים אחרות כי לפי קונספירציה הוא חייב להיות שקרן.

    • נתן הגיב:

      יש הגיון

      העובדה שנשים ערביות אינן חלק משמעותי מכוח העבודה פוגע מאד במדדים כלכליים של מדינת ישראל יחסית למדינות הOECD

      לעומת זאת שילוב ערבים בשרות לאומי , עלול לשמוט את הקרקע ממי שתומך באפליית ערבים ורק מחפש סיבה.

      • ימין הגיב:

        כן, ממש הגיוני, מתוך עשרות המלצות של ה OECD בנט אמר לעצמו שדווקא את הסעיף של תעסוקת ערבים חייבים לשפר למרות שהוא הכי נגד ורוצה לשמר אפליית ערבים ולא את שאר הסעיפים שבהם הוא יכל לעסוק. אנחנו גם ראינו איך דרעי המשיך לקדם את המהלך הזה כי הוא כל כך חשוב ל OECD . .

  3. גלעד הגיב:

    איכשהו זה מזכיר לי את היחס המחבר מבחינה תקשורתית שמקבלים היהודים באיראן. הם צריכים ג'ו .וואשינג ובנט זקוק לאראב וואשינג