החברים של ג'ורג'

הכיבוש כמפלטו האחרון של הימין היהודי

השבוע נקט בנימין נתניהו בצעד תמוה על פניו: הוא הודיע לממשלה שיש להסיר מעל סדר היום את הצעת החוק של ח"כ אורית סטרוק (האחים היהודים), שדרשה להשוות בחקיקה את זכויות הנשים בתחום בגדה לאלה של ישראל. במקום זאת, אמר נתניהו לשרים, יש להסתפק בצו של אלוף פיקוד המרכז. האיש שהיה אחראי על הקומבינה היה אביחי מנדלבליט, כיום מזכיר הממשלה ולשעבר הפרקליט הצבאי הראשי. סטרוק היתה מאד לא מרוצה, וטענה שהצו ממשיך לפגוע בזכויותיהן של נשים ישראליות העובדות בגדה, ועל פניו נראה שהצדק איתה.

למה התערב נתניהו בנושא? או. הצעת החוק של סטרוק, לוחמת זכויות אתן קרויים אדם ואין הם קרויין אדם ידועה, היתה מחילה חלק מהחוק הישראלי על הגדה המערבית. אסור לחשוד בסטרוק שהיא לא היתה מודעת לכך. הצעת החוק שלה היתה סוג של סוס טרויאני. החלת החוק הישראלי בגדה היא ראשיתו הרשמית של סיפוח. רק זה היה חסר לנתניהו.

מאותה הסיבה, סירב נתניהו עד כה להציג לממשלה את דו"ח אדמונד לוי על המאחזים, דו"ח שהוא עצמו הזמין ושהוגש לו לפני יותר משנה. למה? כי הליצנים שחתומים על הדו"ח אימצו את ההלצה שנחשבת במועצת יש"ע לטיעון לגיטימי ואמרו שלישראל יש זכות מלאה להתנחל בגדה המערבית, שכן זו הובטחה לה על ידי פלוני לורד ארתור ג'יימס בלפור, לשעבר שר החוץ של בריטניה, וזאת בתוקף תפקידו כמחלק שלל קולוניאליסטי ומבלי להתייעץ עם תושבי המקום (על הבדיחה הגרועה הזו כתבתי בהרחבה כאן.) נתניהו ידע שאם יביא לממשלה את הדו"ח של לוי, או את הצעת החוק של סטרוק, עוד יכול לקרות אסון והממשלה הימנית ביותר בהיסטוריה של ישראל עוד תקבל אותם. ואז באמת יהיה צורך להפנות את כל תקציב הממשלה ל-hasbara, וגם זה לא יעזור.

אצל אדמונד לוי אין כיבוש. יש לכל היותר כל מיני אנשים שחיים לרוע מזלם בשטח שנשלט על ידי ישראל ושאין לה שום מחויבות כלפיהם. יש בעיה מרכזית אחת בטיעון הזה: כל הבסיס המשפטי של הנוכחות הישראלית בגדה המערבית נשענת על התפיסה שמדובר בשטחים שמוחזקים ב"תפיסה לוחמתית," קרי שהם כבושים. אם אין כיבוש בגדה המערבית, אז מה שיש שם הוא מצב של אפרטהייד: שתי אוכלוסיות שיושבות באותו המקום אבל נהנות מסוג שונה לגמרי של זכויות. האחת נשפטת בבתי דין צבאיים, ושהזכויות שלה נקבעות על פי שעטנז של חוקים עותומניים, בריטיים וצווי אלוף; השניה מורכבת מאזרחים ישראלים עם כל הזכויות של כאלה.

כיבוש אמור להיות זמני: השופט לוי ציין, בין השאר, שאין כיבוש משום שמה שישראל עושה בגדה הוא לגמרי לא זמני, והוא צדק לגמרי. מה שמתרחש בשטחים הוא אפרטהייד, או בעברית "משטר הפרדה." התואנה היא בטחונית באופן רשמי – כיבוש, אחרי הכל – ואתנית בפועל.

וככל שיותר אנשים קולטים את זה, ככל שהסיפוח הזוחל שמבצעת ישראל כבר 47 שנה הופך למשהו שאי אפשר להתעלם ממנו, כך חלקים מן הימין – הימין החילוני, בדרך כלל; הימין הדתי מתחיל לאמץ את הסיפוח בידיים פתוחות – נאחזים בכל כוחם באמירה "אבל זה כיבוש." מושג שלפני שני עשורים היה מסמן את המשתמש בו כשמאלן מסוכן הופך בעשור האחרון, מאז אריאל שרון, לתירוץ האולטימטיבי. לא, מה שאנחנו עושים הוא לא אפרטהייד; אסור להביא על ישראל את קצה הראוי של דרום אפריקה; לא, זה לא דומה, זה "רק" כיבוש. ואתם יודעים, הוא זמני, ואולי יום אחד אם הפלסטינים יסכימו אז נפסיק, אבל לא, לא – אל תדברו על אפרטהייד. זה רק "כיבוש."

אלא שכיבוש לא הולך עם סיפוח. והאנשים שמדברים על הכיבוש כתירוץ האחרון של ישראל הם גם אלה שאומרים בנשימה אחת ש"יש עובדות בשטח", שהרי איש לא חושב ש"נפנה יהודים מבתיהם," ושהפלסטינים יצטרכו לוותר על נתחים ניכרים מאדמות הגדה – בקעת הירדן, בתור התחלה. ו"גושי" ההתנחלויות. והרי לא יעלה על הדעת שנוותר על אריאל (ליצן הרודיאו של הפוליטיקה הישראלית, שמכהן בימים אלה כשר אוצר, אף אמר במהלך מערכת הבחירות ש"אין מפה של ישראל שבה אריאל איננה במדינת ישראל", כנראה משום שלא טרח לפתוח מפה). וכמובן, יש אזורי בטחון ו"גב ההר" וקש וגבבה אחרים. הם רוצים את הסיפוח שלהם, רוצים את משטר ההפרדה-אפרטהייד שלהם, אבל יודעים מה יקרה ברגע שישראל תצהיר פומבית על מה שהיא עושה בפועל: סוף הלגיטימציה של המדינה הציונית.

אז הימין – חלקו הפחות משיחי אם כי לא בהכרח פחות פסיכי – נדחק לדבר על "כיבוש." הוא מקבל סיוע משמאלנים טובים שלא איווררו את הדעות שלהם ב-20 השנים האחרונות. צריך לומר בגלוי: הבעיה היא לא כיבוש. הבעיה היא משטר ההפרדה והסיפוח הזוחל. כל זמן שנמשיך לחשוב שהבעיה היא כיבוש – קרי, שלטון צבאי על אוכלוסיה אזרחית עוינת – נשחק בסופו של דבר לידיו של הימין.

אז הפסיקו לדבר על כיבוש, והתחילו לדבר על אפרטהייד (הפרדה) וסיפוח. אלה הבעיות שבפנינו. ויוכיח בנימין נתניהו, גדול הפחדנים של הימין הישראלי: אלה המונחים שמדירים שינה מעיניו. בואו נהרוס לו את השלאפשטונדה.

הערה מנהלתית א': אתמול (ה') חצינו, עדי אלקין ואני, את קו היעד שקבענו לעצמנו בפרויקט גיוס הכספים של "איך נפלו גיבורים." אנחנו נרגשים ושמחים מאד – עשינו את זה תוך מעט יותר מיומיים. בקרוב נציב תמורות נוספות, ואנחנו רוצים להודות לכל מי שתמך בנו עד כה, ולקרוא למי שטרם עשה זאת להצטרף לפרויקט מנצח.

הערה מנהלתית ב': בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

48 תגובות על ”הכיבוש כמפלטו האחרון של הימין היהודי“

  1. ליברטריאן הגיב:

    "אין מפה של ישראל שבה אריאל איננה במדינת ישראל"

    האם היו הצעות רישמיות כלשהן של ישראל בהן השטח של אריאל עובר לבעלות פלסטינאית?

    • אייל הגיב:

      כנראה שאתה לא יודע את זה אבל אריאל נמצאת במדינת ישראל (לפחות דה יורה) אלא מוחזקת בה בשליטה צבאית. אגב, אני מציע שתסתכל במפות מחו"ל על ישראל, ברובן אריאל תימצא בפלסטין.

      • ליברטריאן הגיב:

        אני מניח שהתכוונת "אריאל לא נמצאת בשטח ישראל" וזה ברור, כמו כל השטחים, לא חידשת שום דבר. השאלה על הפרק היא הסדר עתידי. בקשר למפות בחול, גם הן לא רלוונטיות לשאלה ששאלתי.

        אז אני שואל שוב, האם יש מפה רישמית שמדינת ישראל הציעה, שאריאל עוברת בה לשליטה פלסטינית?

  2. עמית הגיב:

    מתי פגשת לאחרונה ימין חילוני שלא נשען על הדת בתור תירוץ?

    • אלכס הגיב:

      אני חילוני ימני לא נשען על התנ"ך נשען על היסטוריה עובדות שקוראות בעבר ובהווה על החוק הבינלאומי הכתוב בלבד (ללא פרשנות עוינת) ומדע בעיקר גנטיקה.

      • יהונתן הגיב:

        "בעיקר גנטיקה"? וואו

      • מני ל הגיב:

        זה מעניין.
        אז אתה מאמין שליהודים יש "זכות" על ארץ ישראל מתוקף קשר (גנטי או מדומיין) לאנשים שפעם חיו כאן? אז האם לפלסטינים אין את אותה זכות מכיוון שיש להם קשר גנטי ברור ולא מדומיין לאנשים שחיו כאן רק לפני 2 דורות?
        בנוסף, האם אתה גם מאמין שארה"ב לא צריכה להתקיים וצריכות לקום שם מדינות אינדיאניות?

        • fc הגיב:

          אוי, לא דוגמה טובה. צאצאי השבטים בארה"ב וקנדה סובלים מיחס מחפיר ונלחמים על זכויותיהם, וכן, צריכים לתת להם יותר שטחים ויותר הכרה. מצבם טוב בהרבה כמובן מהפלסטינים, זה לא בקטע של השוואה, אבל בכל זאת, לא דוגמה טובה למשהו ש"ברור מאליו" – בעיקר אם יצא לך לקרוא קצת על הנושא מנקודת המבט של אלה שלהם הברור מאליו עולה יותר.

          • מני ל הגיב:

            לא השוויתי בין הפלסטינים לאינדיאנים אלא בין היהודים לאינדיאנים. מה שאני טוען זה שזה שיש לך קשר כלשהו לאנשים שגרו איפשהו פעם לא אומר שצריכה לך יותר זכות לגור שם עכשיו מלאנשים אחרים. זאת הגישה הליברלית במערב, בכל מקרה. אבל לא הגישה של הימין הישראלי. אני טוען שהאחרונה כן מתבססת על דת ולא על ניתוח של האינטרסים של החברה.

        • עמית הגיב:

          בהחלט – אם לפני 1776 האינדיאנים היו שבים לאדמות מהן הם גורשו או נאלצו לברוח, הייתה להם זכות לדרוש מדינה לעצמם באדמות האלה לא פחות מהאמריקאים שיישבו אותן כבר 200 שנה.

    • אדיר הגיב:

      חלק גדול מהימין החילוני בישראל מעריך הערכה פרגמטית ולא דתית שהסכם שתי מדינות בין הירדן לים הוא אכן המצב האוטופי הרצוי, אבל בפועל כל עוד אין הכרה בעולם הערבי והפלסטיני במדינה לעם היהודי בישראל, ואין כל אוטוריטה חילונית אמיתית בתחומי הרשות הפלסטינית למול הטרור האיסלאמי והלאומנות האנטי-ציונית, התוצאה דה פקטו של נסיגה צבאית מהשטחים תהיה השמדה פיזית של הישוב היהדוי בארץ ישראל, ולכן מסיבות הומניסטיות צריך להמשיך להחזיק צבאית בשטחים עד יעבור זעם (כלומר המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון ישתנה מהותית).

      במלים פשוטות יותר, הסכם שלום עם אבו מאזן כרגע יוכל לשמש רק כנייר לניגוב הישבן. לא קשור לדת.

      • שחר כ. הגיב:

        "התוצאה דה פקטו של נסיגה צבאית מהשטחים תהיה השמדה פיזית של הישוב היהודי בארץ ישראל". הראו לי ערימה של שטויות שיצאו ישירות מהפנקס הקטן שמחלק מטה ההסברה לשליחים שלו ואראה לכם גזען תאב-נדל"ן, יהודי-מנגב-תחת בגופות של עבדיו.

        • אדיר הגיב:

          "יהודי מנגב תחת בגופות של עבדיו". טוב. בסדר. נתעלם מהמניירה הגזענית המבחילה שלך (אנטישמית במפגיע) ונקווה שהיא באה מתסכול ולא מרוע.
          לגופו של עניין, לנו הישראלים יש סיבות טובות לפחד על חיינו באיזור המתקרא המזרח התיכון. רק תסתכל בחדשות.
          אם אתה רוצה להפסיק את הכיבוש ולהביא שלום, תוכיח לנו באותות ומופתים שהפחדים לא מוצדקים.
          אה. את זה אתה לא יכול. אז אתה מקלל.

          • שחר כ. הגיב:

            אז הביטוי "ניגוב תחת", או אחיו הקטן "ניגוב ישבן" – הם בסדר גמור כשהם מופיעים במשפט אחד עם צרוף המילים "אבו מאזן"?
            "לנו הישראלים יש סיבות טובות לפחד על חיינו באיזור המתקרא המזרח התיכון". באמת? אז למה המפחד על חייו הוא פלסטיני?
            "תוכיח לנו באותות ומופתים". מ.ש.ל.

            • יואב הגיב:

              הרבה פעמים המגיבים האלימים והדעתניים בלי סיבה הם ימניים. לא במקרה הזה.

              ניגוב הישבן שלו התייחס להסכם שלום תיאורטי עם אבו-מאזן. זאת אומרת, הוא פיסת נייר ותו לא
              הניגוב ישבן שלך התייחס ל"יהודי" שמנגב את התחת ב"גופות עבדיו".
              הרבה יותר אלים וכמובן, חסר הקשר לחלוטין.

              בקיצור – תדבר לעניין.

        • עדו הגיב:

          "התוצאה דה פקטו של נסיגה צבאית מהשטחים תהיה השמדה פיזית של הישוב היהדוי בארץ ישראל"
          הממ.. לא, האמת היא שבדיוק להיפך. אם אתה מכניס לתוך המדינה שלך שניים ורבע מליון ערבים (מרושעים ומלאי שנאה כמו שערבים יודעים להיות) אז אתה בדרך להשמדת המדינה.
          אם מדינת ישראל עמדה מול סוריה הענקית והחמושה עד השיניים (עמדה? במלחמת לבנון אנחנו חיפשנו סכסוך איתם בכל הזדמנות) אז לא ממש הגיוני שמדינה פלשתינאית קטנה בשטחי הגדה תגרום להשמדת הישוב היהודי. סורי, תנסה תירוץ אחר.

          • אדיר הגיב:

            גיאוגרפית שטח יהודה ושומרון שרובו רכסים רמים, חולש פיזית על גוש דן מלמעלה-כלומר על כל עורק החיים הישראלי. סורי. לא מתאבד בשביל לסיים את הכיבוש.

            • אלכס ז. הגיב:

              זה שהשטח שהיה בידי ירדן ואיכשהו שרדנו. שרדנו כשלא היה לנו את הנשק ההרסני ביותר בעולם, שרדנו למרות שהכלכלה הייתה הרבה יותר חלשה ולמרות שארה"ב עוד לא הייתה בעלת ברית.
              הדיבורים שלך על התאבדות מצביעים יותר על פרנויה מאשר ניתוח מציאותי של המצב.

              • עדו הגיב:

                לא רק זה, במלחמת המפרץ הגיעו הנה טילים מעיראק! הייתי מצפה שהימין כבר יבין שסיסמאות שעבדו בשנות השבעים כבר לא תופסות יותר.

            • מני ל הגיב:

              זה שצריך לשלוט על הגדה המערבית לא אומר שישראל צריכה להיות מדינה יהודית. הימין בישראל משתמש בפלסטינים כתירוץ על מנת להנציח את המשטר האתנוקרטי בישראל, כשבפועל מה שמניע אותו זה האמונה ב"טוהר הגזע" (וראה היחס לפליטים האפריקאים, שמעולם לא ביצעו פיגוע).

      • נתן הגיב:

        "אוטריטה חילונית אמיתית"? כמו עראפאת? שנרצח על ידי …אופס…

      • מני ל הגיב:

        מעניין אם הסיבה לרדיפת הפליטים האפריקאים בישראל היא גם "ביטחון", או שאולי בכל זאת מדובר בגזענות ושנאת האחר? אז אולי בכל זאת היחס לפלסטינים לא קשור לחשש ביטחוני כלשהו?
        הרי אם ההתנחלות בכל מקום בגדה המערבית טובה לביטחון, למה לא מכניסים מתנחלים ללב ערים פלסטיניות נוספות, ולא רק לחברון? נגיד, למה לא מכניסים מתנחלים ללב ג'נין או טולכרם? או שיש סיכוי שמדיניות ההתנחלות לא נובעת מאינטרסים ביטחוניים, אלא בכל זאת מאמונה דתית?

      • גיל הגיב:

        אולי באמת צריך להמשיך להחזיק צבא בשטחים, כדי למנוע השמדה פיזית של יהודים ושואה שנייה.

        אבל למה היהודים ממשיכים לגנוב את המים ואת האדמה ואת המחצבים של מליוני הפלסטינים? העובדה שהיהודים ממשיכים כל הזמן לגנוב ולשדוד בזמן שהם מדברים על בטחון ועל איומים של שואה שנייה קצת מורידה מהאמינות של הטיעונים הללו.

        • אדיר הגיב:

          אני נגד ההתנחלויות. אני בעד נוכחות צבאית אסטרטגית בנקודות שחולשות על יו"ש עד שיהיה לנו פרטנר לשלום אמת, עם אוטוריטה אמיתית על עמו וארצו ,וכוונות כנות והכרה רבתי של כל מדינות ערב במדינה יהודית במזרח התיכון +קץ כל הדרישות הטריטוריאליות והאחרות של כל מדינות ערב מישראל. בקיצור-אני שמאלן בדיוק כמוכם, אבל מחובר למציאות ולא אבדני. והדת היהודית ,איך אומר, מעניינת לי את ה*** בעניין הזה.

          • אדיר הגיב:

            בהתנחלויות לעומת זאת צריך להפסיק לבנות עכשיו.

            • עדו הגיב:

              לא מספיק טוב. גם אם נקבל את תפישת ה'בן דרור ימיני' שלך, ישראל צריכה לפנות את כל ההתנחלויות כדי להראות שהיא רצינית.

      • גיא הגיב:

        נניח. איך זה מצדיק התנחלויות ומשטר ההפרדה שהן יוצרות?

        רוב הימנים החילונים יגידו לך "כי זה שלנו". כאילו שזה קניין, שיש ליהודים זכויות מוחלטות בו, והערבים הם אורחים, שמוצדק להעיף בכל רגע.

        • יואב הגיב:

          נקודת התחלה לכל דבר, צריכה להיות המציאות.
          ובמציאות, יש התנחלויות ואנשים שגרים בהן. האם זה צודק? לא. אבל יש.
          להרוס את כולן זה גם לא יהיה צודק.

          כנראה, צריך לספח את חלקן לישראל, חלקן להרוס וחלקן אולי להשאיר בשליטה פלסטינית.

          אבל זה חזון. מה עושים בינתיים?

          • גיל ב' הגיב:

            כלומר אם, בזמן שאתה בחופשה, אפרוץ אליך הביתה ואעבור לגור בו, אחליף את המנעול ולא אתן לך להיכנס, זה יהיה בסדר? כלומר, זה לא יהיה צודק אבל נקודת ההתחלה צריכה להיות המציאות שבה אני בתוך הבית ואתה בחוץ.

            • ליברטריאן הגיב:

              זה באמת המצב הקיים.

              אם תפרוץ למישהו הביתה בזמן שהוא בחופשה, תחליף את המנעול, ולא תתן לו להכנס – וגם תצליח לחזיק במצב הזה במשך 20 שנה (כי אין לו כוח להתמודד מולך, כי אין משטרה, כי הנושא נפל בין הכסאות, כי יש לו בית אחר והוא פשוט לא שם לב, כי הוא מאמין במחאה פאסיבית ורק הפגין מול הבית כל הזמן הזה) – אז כשתבואו לפתור את הנושא הזה אחר כך, ותוכיח שגרת במשך 20 שנה בבית הזה, גידלת בו ילדים, ניהלת חיים, וגם היתה לך סיבה להכנס לבית מלכתחילה (למשל אתה טוען שהוא היה שייך לסבא שלך) וכו' – אז רוב בתי המשפט בעולם יתנו לזה משקל מאוד כבד בהחלטה, ורוב הסיכויים שלא יפנו אותך מהיום למחר, אם בכלל.

              זה אולי לא נשמע הוגן במיוחד, אבל מה לעשות שאת עיניין ההוגנות אנחנו משאירים למדינה ופעם אחר פעם נופלים קורבן להיגיון המעוות שלה.

          • גיל הגיב:

            יש לא מעט מה לעשות, אם מישהו היה רוצה.

            למשל, יהודים לא באמת מהגרים אל מעבר לקו הירוק במספרים כאלו סתם כך מרצונם החופשי. ממשלות ישראל, באופן עקבי ורציף מזה יותר משלושים שנה, מתוך כוונת מכוון, מסבסדות הגירה של יהודים לגדה המערבית. השוד המתמשך של האדמה הפלסטינית לא קורה מעצמו – על כל דונם אדמה שנשדד ישראל מוציאה כסף רב (אם כי היא מסווה את רוב ההוצאה הזו, ורושמת אותו תחת עשרות סעיפים שונים בתקציב המדינה).

            בתור התחלה, ועל מנת להפגין רצון טוב (או למעשה להפסיק להפגין זדון מרושע. הפסקה של מעשה אונס איננה נחשבת מעשה "טוב"), ישראל יכולה להפסיק לראשונה את הסבסוד הזה של הגירת יהודים לגדה המערבית. אפשר לעשות את זה מבלי להזיז ולו מתנחל אחד ממקומו, מבלי להרוס ולו בית בודד, מבלי להניע כוחות ולתכנן מחדש צירים. כל מה שנדרש מישראל בנושא זה הוא -להפסיק- ולהוציא כספים שמושקעים ישירות בגזל ובשוד של העם הפלסטיני.
            אם כבר עשינו צעד בנושא הזה, אפשר להעלות על הדעת עוד צעד מתבקש – ישראל יכולה להפגין כוונה אמיתית לסיים את משטר השוד והחמס שביססה בגדה המערבית, ולהתחיל לסבסד הגירה של יהודים -החוצה- מהגדה המערבית. כמו שעשרות שנים נתנה (ונותנת) הטבות ליהודים שיעברו לגדה המערבית, ישראל יכולה לתת הטבות דווקא לתושבים שחוזרים משם אל תוך גבולות המדינה. שוב, מבלי להרוס ומבלי לפנות ומבלי להזיז כוחות, בזכות אלוהי ההיצע והביקוש בלבד, יש סיכוי טוב שבעיית ההתנחלויות ומשטר החמס שהן מתקיימות עליו תצומצם מאליה.

            ולבסוף גם בהנחה שהיחס המספרי בין יהודים לפלסטינים בגדה המערבית לא משתנה, עדיין יש פעולה מתבקשת שניתן לעשות. ישראל יכולה להחליט שיהודי וערבי הם בני אדם שווים, וזקוקים לאותה כמות של מים, ולאותה מידה של פיתוח קהילתי ועתודת קרקע. הרי יש בערך חמישה ערבים על כל יהודי בגדה המערבית, זה לא שהיהודים תופסים פיזית את כל האדמה שהם חמסו לעצמם. אין מספיק ביומסה יהודית כשרה בשביל זה. היהודים פשוט גידרו המון אדמה – הם הסתכלו על המפה, הקיפו כל התנחלות בשטח עצום אותו רצו לחמוס לעצמם ולמנוע מהערבים, והכריזו כי השטח הזה הוא תחום שיפוט יהודי כשר. מעכשיו השטח הזה יוקדש לבניית גני ילדים ליהודים, ויימנע מגני ילדים לערבים. ישמש לבניית מבני ציבור יהודים, ויימנע מבניית מבני ציבור ערבים. ישמש לגידול דמוגרפי עתידי של יהודים, ויימנע מגידול דמוגרפי עתידי של ערבים. ישראל יכולה, שוב לא כצעד שמראה על רצון טוב אלא כצעד שמראה על נסיון להפסיק התנהגות זדונית ומרושעת, לחלק מחדש את עתודות הקרקע ואת "אדמות המדינה" בגדה המערבית על פי עקרון דרמטי וכמעט בלתי מתקבל על הדעת – ערבי ויהודי הם בני אדם שווים. אם יש חמישה ערבים על כל יהודי, ישראל יכולה להכריז שחמש שישיות מאדמת הגדה המערבית יוקדשו לפיתוח עתידי של הקהילות הפלסטינית, ולפעול בהתאם. תוסיף לזה חלוקה שוויונית גם של המים שמוציאה ישראל ממי התהום של הגדה המערבית, ובא לציון גואל.

            אלא שזה לא סתם "חזון", זו אשליה. ישראל לא שודדת את הפלסטינים בטעות, לא מונעת את הפיתוח שלהם מבלי כוונה, לא גוזלת את עתיד ילדיהם מתוך חוסר תשומת לב. כבר עשרות שנים שישראל פועלת בזדון וברשעות על מנת לשדוד מהערבים ולהעביר ליהודים, ולא נראה שזה ישתנה. ובכך, למרבה הצער, גוזרים על עצמם היהודים הישראלים מלחמה מתמדת, קונים בכסף רב את שנאתם המוצדקת של שכנים קרובים ורחוקים, ומוציאים את דיבתו של העם היהודי ברבים.

            • יואב הגיב:

              וההצעה שלך – להפסיק לסבסד את המתנחלים – מתקבלת על הדעת.
              אני תומך בה, בכל מקרה.

              ואם הקמפיין של השמאל, כפי שהוא נתפס בציבור, היה "בוא נפסיק לסבסד הנתחלויות ונחלק אדמות לא מיושבות בצורה יותר שווה" – אולי זה גם היה תופס.

              אבל הציבור לא תופס את זה ככה, וגם בשמאל יש לא מעט אנשים שאומרים שצריך להעיף את כל ההתנחלויות.
              וזה, להרבה אנשים, לא נשמע צודק.

      • א הגיב:

        מה, פתאום נחזור להיות "ישוב" אם אבו-מאזן יקבל מדינה?

        איך שהוא נהייה עלק ענק אנחנו הופכים דרדסים. נשמע שאתה חי בסרט (מצויר)

  3. שלומי הגיב:

    הסיבה שזה כיבוש ולא אפרטהייד היא החוק הבינלאומי.
    החלפת דיסק אינה אפשרית בלי:
    1. הכרה בינ"ל בריבונות ישראלית שם.
    2. מעבר שגרירויות לירושלים.
    3. הפלסטינים לא מוגנים ע"י אמנת ז'נבה, כי הם לא אוכלוסיית אויב.
    4. סגירת כל הנציגויות הפלסטניות: באו"ם בצלב האדום שגרירויות וכו'.
    5. הזכות להגדרה עצמית של הפלסטינים אינה עדיפה על זכותו של כל מיעוט בעולם.
    6. מחאה על האפרטהייד אינה עדיפה על מחאה כנגד כל העריצויות האחרות.

    1 עד 4 נובעות ישירות מההגדרה.
    5 ו 6 מחויבות כשמוסיפים היעדר סטנדרטים כפולים.

    העולם לא מוכן לקבל זאת ולכן דיבור על אפרטהייד זה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

    כן יש פער מגוכח בין הדה פקטו לדה יורה.
    החוק הבינלאומי לא מתאים למציאות.
    אבל העולם הולך לפיו וזה מה שיש.

    נ"ב
    גם אני תמכתי בקומיקס של עדיגי & יוסי.