ממשלת קזחסטן ×œ× ×¦×•×—×§×ª מסרטו החדש של הקומיק××™ סשה ברון כהן, “בור×טâ€. כל כך ×œ× ×¦×•×—×§×ª, ×©×”×™× ×סרה על "בור×ט" להשתמש בסיומת ×”××™× ×˜×¨× ×˜ שלה, kz, ל×תר שלו; הוצי××” הודעות רשמיות ×›× ×’×“ השחקן והסרט; השקיעה ×›-40 ×ž×™×œ×™×•× ×™ ×“×•×œ×¨×™× ×‘×ž×•×“×¢×•×ª ×‘×¢×™×ª×•× ×•×ª ובטלוויזיה, ×‘× ×¡×™×•×Ÿ למזער ×ת ×”× ×–×§ ×©× ×’×¨× ×œ×”; ול××—×¨×•× ×”, כתב השגריר ×”×§×–×—×™ ×‘×‘×¨×™×˜× ×™×” מ×מר ×‘×’× ×•×ª הסרט, ×©×¤×•×¨×¡× ×‘"×’×רדי×ן" הבריטי.
ו×פשר להבין ×ות×. כהן משחק בסרט דמות של גבר דוחה במיוחד: חרמן, פרימיטיבי, ×× ×˜×™×©×ž×™, הומופוב, ×•×©×•× × × ×©×™×. ×”×•× ×§×–×—×™ כביכול, וכל ×”×ª×›×•× ×•×ª הללו מתו×רות כתלויות-תרבות. כלומר, כך ×מור ×œ×”×ª× ×”×’ ×”×§×–×—×™ הממוצע. ×שר לקזחטן עצמה – ×”×™× ×ž×ª×•×רת כשילוב בין ×˜×ž×˜×•× ×¡×•×‘×™×™×˜×™ לפיגור מדיוו×לי, ×¢× ×§×•×¨×˜×•×‘ של ×§× ×ות מוסלמית.
יש ל'בור×ט' כמה ×§×˜×¢×™× ×ž×•×¦×œ×—×™×, ×ין ויכוח – ×ž×¢×˜×™× ×”×¨×’×¢×™× ×”×§×•×ž×™×™× ×©×™×©×ª×•×• לזה שבו 'בור×ט' ×ž×©×›× ×¢ ב×ר ×§×× ×˜×¨×™ ×©×œ× ×œ×”×¦×˜×¨×£ לשירת 'השלך ×ת היהודי לב×ר' – ×בל, כש×תה רו××” ×ת כהן ×ž× ×¡×” ×œ×”×ª×’× ×‘ לבית הלבן בעת ביקורו של × ×©×™× ×§×–×—×¡×˜×Ÿ, ×תה מבין שהבדיחה הזו הלכה קצת יותר מדי.
×œ× ×הבתי ×ת כל השטיק ×”×–×” כשהתחיל לתפוס ת×וצה. ××£ ×¤×¢× ×œ× ×”×ª×¨×©×ž×ª×™ מבדיחות ××ª× ×™×•×ª, ×ו ×©×ž× × ×“×™×™×§ ×•× ×מר ×’×–×¢× ×™×•×ª. כן, בהפוך על הפוך 'בור×ט' צוחק על הקהל שלו; בפועל, ×”×•× ×ž×¢×•×“×“ תדמית שלילית – ×œ× ×ª×ž×™×“ מודעת – על ×ž×“×™× ×” ×©×ž×¢×˜×™× ×ž××™×ª× ×• ×™×•×“×¢×™× ×¢×œ×™×” משהו, ×•×©×‘×•×“×“×™× ×™×•×›×œ×• ×œ×ž×¦×•× ×¢×œ המפה. התדמית הזו תמיד תהיה ש×, מ×חור: משהו על ×¨×›×‘×™× ×©× ×’×¨×¨×™× ×¢×œ ידי ×¡×•×¡×™× ×•×”×–×•× ×•×ª ×”× ×§×™×•×ª ביותר ב×סיה.
הדבר המציק בכל השטיק ×”×–×” ×”×•× ×¢×“ כמה ×”×•× ×–×•×œ. כהן × ×›× ×¡ ×‘×ž×“×™× ×” ×ומללה, ×©× ×—×œ×¦×” ×œ×¤× ×™ פחות מ-20 ×©× ×™× ×ž×©×œ×˜×•×Ÿ סובייטי. קל מ×ד לצחוק על ×”'סט×× ×™×'. ×ין בזה ×©×•× ×¡×™×›×•×Ÿ. עכשיו, ×‘×•× × ×¢×©×” תרגיל ×ž× ×˜×œ×™ קטן, ×•× ×¨××” מה תהיה התגובה.
×‘×•× × ×מר שהדמות מגיעה ×œ× ×ž×§×–×—×¡×˜×Ÿ – לצרכיו של כהן, ×חרי הכל, ×”×™× ×™×›×œ×” ×’× ×œ×”×’×™×¢ מ×בסורדיסטן, וה×× ×©×™× ×©×¢×œ×™×”× ×”×•× ×¦×•×—×§ ×œ× ×”×™×• ×ž×‘×—×™× ×™× ×‘×›×š – ××œ× ×ž×ž×“×™× ×” ×חרת, ×§×˜× ×” יותר. ×”×ž×“×™× ×” הזו ×©×•×‘× ×™×¡×˜×™×ª מ×ד, ×‘×©× ×™ ×”×ž×•×‘× ×™× ×©×œ המושג. ×’× ×œ×” יש עבר סוצי×ליסטי מביך למדי. ×”× ×©×™× ×‘×” ×˜×¨× ×”×’×™×¢×• לשוויון ×ž×œ× ×¢× ×”×’×‘×¨×™×, ×•×‘×—×œ×§×™× ×©×œ ×”×וכלוסיה הן × ×ž×¦×ות במצב של כמעט-צמיתות. ×”×ª×•×©×‘×™× ×ž×©×•×›× ×¢×™× ×©××¨×¦× ×”×™× ×ž×¨×›×– היקו×, ×©×”×™× ×”×˜×•×‘×” בכל ×”×רצות, ובד בבד ××™× × ×™×•×“×¢×™× ×“×‘×¨ על העול×, תרבותו ×ו ההיסטוריה שלו.
×¨×•×‘× ×”×’×“×•×œ ×©×•× × ×–×¨×™×; מיעוט קטן ×ך משפיע ×פילו ×ž×©×•×›× ×¢ ×©×”×–×¨×™× ×”× ×¦×צ××™ שדי×. חלק × ×™×›×¨ מה×וכלוסיה חושב ×©× ×©×™× ×”×, בהכללה, ×–×•× ×•×ª, ×•× ×©×™× × ×›×¨×™×•×ª – עוד יותר מכך. ל××–×¨×—×™× ××ž× × ×ין "מירוץ יהודי×" ×©× ×ª×™, ×בל ×¤×¢× ×‘×©× ×” חלק גדול ×ž×”× ×ž× ×•×¤×£ ×ª×¨× ×’×•×œ×ª סביב ר×שו, ול×חר מכן מקריב ×ותה ל×ל השבט, ומ×מין שבכך ×”×•× ×ž×›×¤×¨ על כל חט××™ ×”×©× ×” הקודמת. ×¨×‘×™× ×ž×Ÿ ×”×ª×•×©×‘×™× ×ž×¡×ª×•×‘×‘×™× ×¢× ×§×ž×¢×•×ª – ×œ×¢×™×ª×™× ×ž×’×•×—×›×™× ×œ×ž×“×™, כמו שרוך ××“×•× ×ו ר×ש ×©×•× â€“ וכמעט ×›×•×œ× ×ž×©×•×›× ×¢×™× ×©×”×ž×“×™× ×” מוקפת ××•×™×‘×™× ×ž×¨×•×©×¢×™×. לדמות ×œ× ×§×•×¨××™× ×‘×•×¨×ט, ××œ× ×‘×¨×•×š, ×•×”×™× ×œ× ×ž×’×™×¢×” מ××¡×˜× ×”, ××œ× ×ž×™×¨×•×©×œ×™×.
×”×× ×–×” עדיין ×”×™×” מצחיק? יכול להיות. ×”×× ×”×™×ª×” קמה ×–×¢×§×”? וד××™. ×”×× ×”×™×” ×ולפן ××ž×¨×™×§× ×™ כלשהו, רשת טלוויזיה ××ž×¨×™×§× ×™×ª כלשהי, ×ž×¢×™×–×™× ×œ×”×¦×™×’ כך ×ת הישר×לי הממוצע? ×ל תהיו מגוחכי×. ×”×× ×›×”×Ÿ ×”×™×” הופך ל×ייקון תרבותי? בערך כמו מל גיבסון ×חרי ההתפרצות ×”××—×¨×•× ×” שלו.
'בור×ט', ×‘×ž×•×‘× ×™× ×¨×‘×™×, ×”×•× ×‘×¢×™×˜×” בחלשי×. ×ותי ×–×” ×œ× ×ž×¦×—×™×§.
(יוסי גורביץ)