החברים של ג'ורג'

הם יורים גם בפעילי זכויות אדם (קצר)

חמוש מג"ב ירה אתמול (ו') בדוברת בצלם, שרית מיכאלי, שעה שזו עמדה מן הצד בהפגנה השבועית בנאבי סלאח. החמוש ירה בה קליע מצופה גומי מטווח קצר ופגע ברגלה. מצבה של מיכאלי טוב, הקליע (כפי שאפשר לראות) הוצא מן הרגל, והיא צפויה להשתחרר מבית החולים מחר. אף שאין לה אמון רב מדי בתהליך, בכוונתה להגיש תלונה למח"ש.

מיכאלי עם הקליע בבית החולים. צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס

לדברי מיכאלי בראיון טלפוני איתה, החמוש ירה בה מטווח קצר של כ-15 עד 20 מטרים, וזאת בניגוד לפקודות השימוש בקליעי גומי. הירי בוצע תוך כדי ריצה – גם זאת בניגוד לפקודות. "בצלם" צפויים להוציא מחר את תיעוד הווידאו של התקרית. אירונית, מיכאלי היא זו שכתבה את הדו"ח שפרסם בצלם בינואר האחרון, על שימוש באמצעים לפיזור הפגנות בניגוד לפקודות.

חמושים יורים על מפגינים פלסטינים, גם בניגוד לפקודות, כבר יותר מ-40 שנה. ירי על ישראלים הוא עדיין נדיר. לפני כעשור, רעשה הארץ – זמנית מאד – כאשר חמושי צה"ל ירו על גיל נעמתי ופצעו אותו קשה, בעת הפגנה נגד הגדר. אז תירצו החמושים את הירי בכך שהם "חשו סכנה לחייהם" משום שהמפגינים נענעו את הגדר. עשר שנים אחרי נעמני, ירי על דוברת של ארגון זכויות אדם עובר – יממה לאחר מעשה – בשתיקה מוחלטת של התקשורת הישראלית. אין מה לומר, התקדמנו מאז.

אף שמיכאלי מקפידה לומר שאין לה מושג ברור מדוע ירו דווקא בה, קשה להשתחרר מן התחושה שהיא נורתה משום שתיעדה את הקלגסים בפעולתם. המצלמות, כבר נאמר, הן הקריפטונייט של החמושים. לא פעם הם מנסים לפגוע בהן, ובמי שמחזיקים אותן. בעת התקרית נכח במקום, על פי הדיווחים, גם צלם וידאו של צה"ל. נראה אם אפשר יהיה לקבל את הצילום שלו ומה הוא יראה.

התגובה של רוב הישראלים תנוע, על פי הנסיון, בין התעלמות והעלמת עין ובין טענה שמיכאלי הביאה את הירי על עצמה, או משום שמאלנותה או משום עצם נוכחותה בהפגנה. עם האנשים שלא מכחישים את הירי במפגינים אלא מייחלים לו אין טעם לנהל דיון; יש לנהל איתם מלחמת אזרחים. לציבור השני, זה שחושב שמי שמפגין מזמין פגיעה, אני יכול להמליץ או לחדד את ההבנה שלו במהותה של דמוקרטיה, או לעקור לסוריה. זה המשטר שמגיע לו – ולרוע המזל, זה המשטר שהוא, כאזרח כושל, מדרדר אותנו אליו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

27 תגובות על ”הם יורים גם בפעילי זכויות אדם (קצר)“

  1. בטטה הגיב:

    דברים כדורבנות חזק ואמץ ואל תירא עבדי יעקב

  2. יצחק לוינסון הגיב:

    סיפור על אירוע חמור ומקומם מאד. חבל רק שכתב אותו יוסי גורביץ, שנוקט סגנון כתיבה אנטי ישראלי מובהק וכך פוגע במהימנות המקור, אף שכשלעצמי איני מטיל ספק במהימנות. שימוש במילים "חמושים" ו"קלגסים" לתיאור חיילי צה"ל ומג"ב מצביעים על שנאה כלפיהם ופוגעים במהימנות ארגון "בצלם".

    • עדו הגיב:

      אתה צודק. הסיפור הזה לא צריך להתפרסם לראשונה בבלוג שמאלני מובהק אלא בכותרת הראשית של כל עיתון – בעצם אם הם לא מדווחים כשזה פלשתינאי שנפצע אז למה שידווחו כשמדובר ביהודיה? שוויון צריך להיות.

  3. yoyo הגיב:

    מזאת אומרת: "יש לנהל איתו מלחמת אזרחים " ? אתה מתכוון למלחמה עם נשק ? לזריקת אבנים ? תליה ברחובות ?

    • ygurvitz הגיב:

      פשוט לכך שאין טעם לנהל איתו דיון. מלחמת אזרחים, גם בתרחיש האופטימי (אוי לאופטימיות כזו) של נצחון, תהיה אסון כה כבד ותבוסה כה איומה שקיומה של ישראל איננו שווה אותה.

      • yoyo הגיב:

        נו באמת, אם היית מתכוון שאין טעם לנהל איתו דיון היית מציע להתעלם ממנו, כשאתה מטיף למלחמה אתה מטיף לאלימות. עצוב שזה מה שאתה עושה, ללא קשר לדעה הפוליטית שלי או שלך.

        • ygurvitz הגיב:

          אין מה להתעלם מאנשים כאלה, כי הם יחתרו תחתיך, ואין מה לדבר איתם, כי הם אויבים בנפש; צריך להלחם בהם. רק שמלחמה תסתיים, גם אם יהיה נצחון, בתבוסה. ישראל לא שווה מלחמת אזרחים. למה העמדה הזו כל כך קשה להבנה?

          • שימי הגיב:

            "עם האנשים שלא מכחישים את הירי במפגינים אלא מייחלים לו אין טעם לנהל דיון; יש לנהל איתם מלחמת אזרחים.

            את זה אני טוען שנים רבות, ויפה שעה אחת קודם.

          • yoyo הגיב:

            העמדה הזאת לא קשה להבנה בכלל. כרגע בגלל יחסי הכוחות הפוליטים ובגלל הערכה המפוקחת שלך שהשמאל יפסיד גם במלחמת אזרחים ולא רק בקלפי, הקריאה שלך לאלימות היא טיפה מוצנעת. כשיתשנו הנסיבות הפוליטיות – אם הם ישתנו – תהפוך הקריאה לאלימות למוצנעת הרבה פחות. זה נורא ברור, נורא פשוט להבנה, זה לא דמוקרטי, זה לא פלורליסטי וזה גם לא עולה בקו אחד עם הדברים להם אתה מטיף שנים (או שאולי כן)

            • ygurvitz הגיב:

              אוי.

              גם אם השמאל הישראלי ינצח במלחמת האזרחים, וזו חתיכת 'אם', הרי שהוא יצטרך להחליף את המשטר הצבאי על הפלסטינים במשטר צבאי על הימין היהודי. כלומר, התוצאה של נצחון במלחמת אזרחים בכל מקרה תהיה תבוסה. לימין היהודי לא תהיה בעיה להטיל משטר צבאי גם על השמאל. מהבחינה הזו, מלחמת אזרחים היא תבוסה ודאית לשמאל ונצחון ודאי לימין – לא משנה מי ינצח בשדה הקרב. ואת זה כתבתי כבר לפני 19 שנים, באתר "מינות" מנוחתו עדן.

              ישראל לא שווה מלחמת אזרחים. אם תיראה כזו באופק, אני ממליץ לכל שוחר חירות ישראלי לעוף מכאן, וכמה שיותר מהר. יהיה צפוף על המסוק האחרון.

  4. דניאל הגיב:

    YOYO, אם לא שמת לב, הם משתמשים בנשק כבר זמן רב- כשהם טובחים בערבים כדי לעצור את תהליך השלום (ברוך גולדשטיין זו דוגמא אחת מתוך רבות) או כשהם טובחים במפגיני שמאל (יונה אברושמי שזרק רימון לתוך הפגנת שמאל והרג אדם) או כשהם טובחים ראשי ממשלה (מקווה שאני לא צריך להזכיר את השם). אם צד אחד אוחז בנשק והשני לא, איזה צד ינצח?

  5. אלון לקח הגיב:

    יוסי: אני מתקשה להבין מדוע אתה מכנה את אנשי הכנופיות המזויינות "חמושים" במקום לנקוט את המונח המדוייק: קלגסים (או: קלגסים מזויינים).

    • ygurvitz הגיב:

      אני בסך הכל מחזיר לצה"ל ולמג"ב את הכינוי ההולם שבו הם משתמשים כלפי הארגונים הפלסטיניים. אי אפשר לדבר ברצינות על חיילים ישראלים.

  6. אמיר הגיב:

    אתה טועה, התגובה של רוב הישראלים בכלל תהיה סקסיסטית וגזענית.

  7. לא מוצא את עצמי על המפה הגיב:

    השמאל נהיה יותר ויותר לא רלוונטי… מתבייש להיות שייך בעברי לצד השמאלי של המפה. כועס על ארגוני "זכויות האדם" שפועלים נגד ישראל ובכך פוגעים בלגיטימיות של ארגוני זכויות אדם אמיתיים. עצוב.

    נ.ב. "מעקב אחר קריסתה של ישראל"? למה? למה כ"כ הרבה שנאה?!? למה?!?

    • ygurvitz הגיב:

      אתה מתבלבל: לא ארגוני זכויות האדם פועלים נגד ישראל אלא להיפך.

      נ.ב. "מעקב אחר קריסתה של ישראל"? למה? למה כ"כ הרבה שנאה?!? למה?!?

      שנאה? תיאור אובייקטיבי וקר של המציאות.

    • עדו הגיב:

      הממ.. תגובה מעניינת. הרי לא כתוב פה על, נאמר, עינוי של מחבל שאולי כן ואולי לא מחזיק במידע סודי רגיש. גם אין בפוסט המסויים הזה התנגדות למה שעושה צה"ל בעזה או ביקורת על פעולת חיל הים על המרמרה. כאן מדובר בירי על אישה שבברור לא היוותה שום סכנה ליורה ועדיין כל הקלישאות המקובלות על הסמול שהורס את המדינה.
      אם באמת היית אי פעם בשמאל, טוב שאתה כבר לא איתנו. אני מעדיף אנשים חושבים במחנה שלי.

      • ygurvitz הגיב:

        ועל זה אפשר לענות בשנינה המפורסמת של אדליי סטיבנסון, המועמד הדמוקרטי לנשיאות. באיזה כנס מישהי אמרה לו ש"כל אדם חושב באמריקה יצביע לך," והוא ענה ב"אני מודה לך, גבירתי, אבל אני צריך רוב."

  8. Alex_f הגיב:

    יומיים שלמים מוקדשים לעריכת הסרטון
    מעניין…

  9. סרגיי הגיב:

    יוסי,

    לא מצאתי עוד באתר הזה איפה לכתוב את זה:

    הפוסטים מעניינים מאוד ורלוונטיים.
    אשמח אם יום אחד תפתיע גם באיזה פוסט או שניים חיוביים. להראות שאתה חושב שלא הכל פה חרא או בדרך לשם.
    אני חושב שזה יעזור לך קצת, יגדיל את קהל האנשים שמתייחסים לבלוג שלך ברצינות. אחרי הכל, אתה רוצה להצטייר כבנאדם ריאלי שכותב מהלב, ולא כפופוליסט שממנף עצמו באמצעות רגשות העליונות של קוראיו, לא כן?

    • עדו הגיב:

      אני מקווה מאד שהוא לא יעשה את זה.
      הסיבה שאני קורא אדוק של הפוסט הזה היא שפה אני מרגיש שלא מנסים למכור לי לוקשים רק בשביל שהמציאות תצטייר יותר חיובי.

    • שחר כ. הגיב:

      הנה, סרגיי היקר, במיוחד בשבילך:
      אח איזה יום יפה, בוא נפקח את העיניים, איך השמש בשמיים, והים הוא משגע, ולפרדסים יש ריח, וטוב טוב, טוב לי על הלב, טוב, טוב, טוב, בחלון שם נערה, בוא נראה בוא נראה, מסרקת שערה, בוא נראה בוא נראה, עגלות פרחים ברחוב, קח אחד קח אחד, פה אדום ושם צהוב, תן אחד תן אחד, ילדים ברחוב רצים, למה לא למה לא, ציפורים על העצים, למה לא למה לא, האוויר מלא אביב, זה נפלא זה נפלא, חיפה, חיפה תל אביב, זה נפלא זה נפלא, וטוב טוב, טוב לי על הלב, טוב, טוב, טוב.
      נו, רואה שלא הכל חרא בבלוג הזה?

      • מני זהבי הגיב:

        למה, למה קיבינימאט אתם נטפלים לבן אדם?
        מבזק קצר: כבר משמו של סרגיי אפשר להבין שהוא הגיע לישראל מארץ אחרת, שהייתה פעם חלק מבריה"מ. ובארצות ההן, החיים קשים הרבה יותר מאשר בישראל (גם היחס של שלטונות המדינה לאזרחיה גרוע הרבה יותר). למעשה, המשפט הקודם נכון למשהו כמו 150 מדינות שבהן חיים כ-80% מהאנושות. מהבחינה הזאת, ישראל היא במקום טוב.
        עכשיו, גם ביחס למה שמכונה העולם המערבי יש לישראל כל מיני יתרונות. למשל, מערכת בריאות ממלכתית (די מובן מאליו באירופה, אבל לא בארה"ב). למשל, תקציב מדינה שאינו נחנק תחת נטל החובות (א-פרו-פו חלק ניכר מאירופה). למשל, זכות האישה לבצע הפלה אם היא רוצה בכך (מישהו הזכיר בפוסט הקודם הגירה לאירלנד?).
        אפילו במה שקשור לענייני צבא ומעשיו, ישראל אומנם מנהגת חרא לשכנים שלה, אבל לפחות מדובר בשכנים שיש לנו אתם סכסוך רוך וממשי מאוד. ישראל לא תשלח את הצבא שלה לכבוש מדינה שנמצאת בצד השני של כדור הארץ בגלל שחיים בה אנשים עם שמות דומים לשמות של מחבלים שביצעו פיגוע כזה או אחר.
        בשביל ההתחלה, זה לא רע. השאלה היא לאן ממשיכים מכאן. מה שכן, "חדשות חיוביות" אינן מעניינו של הבלוג הזה. בשביל זה יש את "ישראל היום".

    • ygurvitz הגיב:

      התפיסה שלי היא שאין מקום לעיתון לחדשות טובות. על הדברים שמשמחים או משעשעים אותי אני כותב במקומות אחרים. לפני הרבה שנים ניסיתי לשלב את זה כאן, וזה היה כשלון חרוץ.

  10. איתמר הגיב:

    אוסיף, שגם כשכוחות הביטחון הישראליים יורים בניגוד להוראות ופוצעים אפילו ישראליים, וגם כשזה מתועד בוידאו, עדיין מערכת אכיפת הדין מצליחה לתת לאחראים לחמוק. הנה המקרה של ערן כהן:
    http://www.btselem.org/hebrew/firearms/20130307_appeal_in_case_of_officer_injuring_demonstrator

  11. אסף הגיב:

    וואלה, שלושה ימים אחרי וחיפוש גוגל מעלה רק ידיעה בוואלה.

    איפה כל שאר התקשורת? האם הופיעו כתבות בחדשות הטלוויזיה?

  12. אולג הגיב:

    בוידאו שלה עצמה רואים מי ירה ורואים שזה היה מטווח יותר גדול מ 20 מטר.(יותר קרוב ל40)
    הירי היה תוך כדי תנועה ואכן נראה כרשלני למדי.היא חטפה את הכדור בשוגג.