החברים של ג'ורג'

ממשלת נתניהו לעובדים: לכו תמותו

הממשלה החליטה היום (א'), בניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג, שלא להגדיל את מספר פקחי היחידה לאכיפת חוקי העבודה במשרד התמ"ת. וזה כל הסיפור של ממשלת נתניהו על רגל אחת.

מספר הפקחים ששומרים על זכויות העובדים הוא חרפה. הוא זעום, נאמד בעשרות, והאוצר מסרב שנה אחרי שנה להגדיל את מספרם. כשהשר שלהם הוא דתי, אז הם נאלצים לכפות את דעותיו על אנשיו שאיתרע מזלם להיחשב ליהודים ושבכל זאת רוצים לעבוד בשבתות. היכולת שלהם לשמור על זכויות העובדים היא אפסית.

ויש על מה לשמור. כשאלי ישי – אירונית, זה היה אלי ישי – ערך את מבצע כללי גדול לאכיפת חוקי העבודה (המשרד עורך מבצעים עונתיים לאכיפה בענפים שונים), הוא הכשיר זמנית 300 פקחים. הם מצאו ש-92% (!) מהמעבידים בישראל פוגעים בזכויותיהם של עובדיהם – ברוב המקרים, על ידי אי תשלום שכר מינימום, אי תשלום שעות נוספות, ואי הקפדה על שעות העבודה והמנוחה. זה היה בסוף 2006.

שוק עבודה במצב כזה מצריך אכיפה הדוקה. אבל האוצר, ונתניהו, לא רוצים אכיפה כזו. הם לא רוצים לשמור על זכויות העובדים. הם מעדיפים אותם רמוסים. נתניהו מתנגד בתוקף להעלאת שכר המינימום – אבל הוא מעדיף שגם האכיפה של שכר המינימום הקיים תהיה רופסת. אין לו יותר מדי בעיות עם זה שהחוקים האלה לא ייאכפו.

האמת, בגלגולו הקודם גם מנואל טרכטנברג היה איתו: הוא קבע, כשהיה יו"ר המועצה הכלכלית-חברתית, שהממשלה לא צריכה לאכוף את חוקי העבודה. 60% מהחמישון התחתון לא מגיעים לשכר מינימום, למרות שהם עובדים במשרה מלאה, אבל, נו, האנשים האלה – הם לא באמת חשובים. הם סתם עובדים. הם לא מנכ"לים או בכירים המשק. בזכויות של אלה אף אחד לא יפגע. הם יכולים להגן על עצמם. אבל העובדים החלשים, אלה שלא מסוגלים לעמוד בכוחות עצמם מול צילו המאיים של "צבא המילואים של האבטלה", כפי שכינה אותו מרקס – את אלה צריכה הממשלה לזנוח לאנחות.

וממשלת נתניהו עושה את זה. וה"רפורמה" המפורסמת שלה במסים בעקבות דו"ח טרכטנברג מוודאת שאם אתה משתכר עד 8,000 שקל בחודש, לא תקבל שנקל, ואם אתה מרוויח 10,000 ₪ ברוטו תזכה ל-27 ₪ תוספת, שיהיה לך לחצי מנה שווארמה ושתיה; אבל אם אתה מקבל 80,000 בחודש, הממשלה תתן לך תוספת של 2,831 ₪. שזה אמנם לא הרבה, יחסית למה שאתה מרוויח, אבל זה בכל זאת יותר משני שליש ממשכורת מינימום. שממשלת נתניהו תוודא שאם אתה לא מסודר, ובישראל זה אומר יותר ויותר לידה למעמד הנכון, לא תוכל לקבל יותר ממנה. כי לא יהיו מספיק פקחים לאכוף את החוקים. וכשאין אכיפה, מי שגם כך יש לו יותר כוח – המעסיקים – יכול לכופף בקלות את ידיהם של העובדים.

ככה זה. ככה נתניהו, שטייניץ, לפיד והאוצר אוהבים את זה. עד שנקום ונהפוך את השולחן.

ועוד דבר אחד: פעם, בימי מרגרט תאצ'ר, שביתת רעב של אסירים איריים – שממשלת בריטניה הגדירה אותם כטרוריסטים – זעזעה את בריטניה עד היסוד. בכלא ישראלי יושב עכשיו עציר מנהלי, ח'דר עדנאן, שנעצר ב-17 בדצמבר. הוא שובת רעב כבר 43 ימים. מטבע הדברים, במעצר מנהלי העציר איננו יכול לדעת מה הן הראיות נגדו ואיננו יכול להתגונן – כל המטרה של מעצר מנהלי היא המנעות מהליך חוקי, שבו הרשויות נדרשות להסביר מדוע האדם מוחזק. בניגוד לבריטניה, שם אף היה מדובר באסירים שהורשעו, במדינת ישראל לא ממש אכפת מאסיר שובת רעב, גם – למעשה, במיוחד – אם מדובר בעציר מנהלי. ארגון רופאים לזכויות אדם פנה לשב"ס בבקשה לאפשר כניסת רופא מטעמו, שיבדוק את עדנאן. בפניית הארגון נאמר ש"חשיבותה של בדיקה רפואית עצמאית במהלך שביתת רעב של אסיר היא ביצירת יחסי האמון הנדרשים בין הרופא והמטופל השובת. בסיטואציה הנוכחית, קיים עימות בין הנהלת בית הכלא ורופאיו לבין מר עדנאן, בעיקר בשל איומים בהאכלה בכפייה. מר עדנאן סובל מחוסר האמון מוחלט ברופאים העובדים בשב"ס ורואה אותם כמי שמשרתים בראש ובראשונה את מערכת הכליאה." בישראל הוחזקו בסוף דצמבר 2011, על פי נתוני השב"ס, 283 עצירים מנהליים.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון והתמיכה. אני רוצה להודות להם ולאחל לכך שהם לא יזדקקו לסיועה של ממשלת נתניהו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

33 תגובות על ”ממשלת נתניהו לעובדים: לכו תמותו“

  1. עדו הגיב:

    מאסר מנהלי הוא טרור פוליטי! תשאל את נועם פדרמן.

  2. אלכס ז. הגיב:

    רגע, איך לפיד קשור?

  3. סרגיי הגיב:

    לא איכפת לנו מעצמנו, אתה רוצה שלמישהו יהיה איכפת מאיזה אסיר ששובת רעב?

  4. ארז הוכמן הגיב:

    רגע, מה כבר צריך פקח עבודה לדעת ולעשות ? אם אלך על דעת עצמי ואחפש עבירות ואדווח עליהן למשטרה זה לא יעזור ?

    • עדו הגיב:

      לא מבין את השאלה, כמה קשה זה לטאטא מדרכה? לא מאד קשה אבל צריך לשלם למישהו שיעשה את זה, נכון?

      • ארז הוכמן הגיב:

        השאלה היא האם ארגון מתנדבים אזרחי מסוגל לתת מענה לצורך בפקחי עבודה. אבל כבר ענו לי שלא.

    • ג'ו כלום הגיב:

      ברמה התיאורתית אתה יכול, אבל אין לך את הגישה למידע שיש לפקח. לעובדים בד"כ יש גישה למידע כזה, אבל הם לא מכירים את החוק ולא יודעים מתי ואיפה מרמים אותם [הם יודעים שמרמים אותם, או לפחות מרגישים שמרמים אותם, אבל לא יודעים איך ולמה] – וגם אם היו יודעים, כיוון שלרוב העובדים אין ארגון שיגבה אותם, לנסות לתבוע את החברה רק יגרום להם לאבד את העבודה ולהתקע למשך כמה שנים בתוך סבך משפטי מסובך שאין להם כסף לממן או זמן לתפעל.

  5. בטטה הגיב:

    למרבה הצער שום דבר לא ישתנה ומה שהיה הוא שיהיה.

    הציבור הישראלי זה אנשים כמו אשתי וכמו הקולגות שלי וכל אחד יכול למצוא סביבו שקל מאוד לשלהב אותם עם שנאת ערבים,איראן ,מסתננים כושים מאפריקה,ושאר הפחדות מדומיינות .

    לא מהם תבוא המהפכה .

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אגב – כנראה מישהו בשמאל תרגם את השטויות של אם תרצו לאנגלית ושלח לאובאמה, כי נראה שהולכים לזיין את שלדון אדלסון בתחת ככה שכל הצבע שיער הזנותי והאדום יעוף לו מהראש.

  7. אורי הגיב:

    ממשלת נתניהו לעובדים: רבנים קחו צעד קדימה מהשאר. השאר, לכו תמותו.

  8. Space Monkey הגיב:

    קשור אך בעקיפין, אבל בכל זאת – זה אמנם היה קשה, וזה קצת מרגיש כמו אונס, אבל התפקדתי לליכוד. גיל קדרון שיכנע אותי. בתור ליכודניק טרי, אני מבטיח לעשות לביבי את המוות כמיטב יכולתי.

  9. אזרח הגיב:

    לומר שטרכטנברג קובע שהממשלה לא צריכה לאכוף את חוקי העבודה זה ממש – אבל ממש – לעוות את דבריו. שאלו אותם שאלה ספציפית – האם אתם ממליצים להגביר את האכיפה על מנת לשפר את מצב העובדים? והם ענו, שלא ברור מה זה יעשה למצב העובדים, ולכן הם לא ממליצים, עד שיהיו עוד נתונים.

  10. יניב מאיר הגיב:

    אני ממש לא מבין את הצעד הזה של נתניהו. אפשר להגיד עליו הרבה דברים, אבל חוש פוליטי יש לו, וטיפש הוא לא. להגביר את האכיפה על חוקי העבודה זה בדיוק לתת אקמול לסרטן, המעט והזול ביותר שניתן לעשות כדי להמשיך את השיטה הבזויה הזאת. ובנוסף זה יכול להניב לו הרבה רווח פוליטי בקרב מצביעיו ולבלום גל נוסף של מחאה.
    אני מניח שהלובי של התעשיינים והחברים שלו מפעיל לחצים, אבל גם להם אין אלטרנטיבה לביבי – לא לבני/מופז ולא לפיד (שאמנם בעלי אותה אידיאולוגיה, אבל יהיו מחויבים לעשות צעדים "חברתיים" יותר משמעותיים) ובטח שלא יחימוביץ'.

  11. יונתן ברזילי הגיב:

    אלף פקחי עבודה לא יכולים לעשות מה שארגון עובדים רציני אחד במקום העבודה יכול. זה כמובן לא סותר את זה שחייבים להגדיל את מספרם דחוף.

    • ג'ו כלום הגיב:

      זה נכון, אבל הם יכולים לעשות קצת באלף מקומות עבודה שבהם אין, ולא יהיה, ועד עובדים.

      ועד עובדים לא יתקיים בשום מקום שאותו העובדים תופסים כזמני או חלקי – מלצרים ומאבטחים קופצים לי לראש מייד, ואני בטוח שיש עוד הרבה סגנונות עבודה שבהם העובדים לא חושבים אפילו להקים וועד [נניח, הייטקיסטים].

      • מיפ הגיב:

        האמת, קצת השתעשעתי במחשבה לנסות לארגן ועד עובדים להייטקיסטים כשאסיים את התואר… אבל זה בחיים לא יעבוד עם קבוצת אנשים שכשדופקים אותם זה רק תורם לתחושת העליונות שלהם. (ואני אומרת את זה בתור הייטקיסטית ובתור מישהי שבעצמה יש לה רגעים כאלה.)

  12. yn הגיב:

    הערה קטנה על ה-"תוספת" למשתכרים מעל 80,000. התוספת מגיעה מהורדת רף המקסימום של ביטוח לאומי חזרה למקסימום שהיה לפני השינוי, ולא מהפחתה כלשהי באחוזי התשלום למיסים (אין כזו, יש רק *העלאת* מס רווח הון ומס חברות, שפוגע בכולם).

    הסיבה לחזרה לערך הקודם נעוצה בעובדה שהשינוי הפך את קבלת המשכורת הפרסונלית במספרים כאלה ללא כדאית (המס הישיר היה עובר את ה-50% בקלות). עובדים פשוט הקימו חברות (חוקי לחלוטין) ושילמו מס חברות, פלוס מס רווח הון כדי לקבל את הכסף פרסונלית והגיעו למס כולל של 47.5%, בלי שאפילו שקל ממנו הולך לביטוח לאומי.

    ביטוח לאומי לא אהבו את המצב (אם אני זוכר נכון, הם אפילו התנגדו להעלאת הרף מלכתחילה מהסיבה הזו), ובדיוק כמו שכולם צפו, הרף ירד בחזרה.

    יש פה בסה"כ תיקון של מצב שהרע לביטוח לאומי, ללא קונספירציות כלשהן.

    • אלון לוי הגיב:

      למה שקוראים רף יש מילה פחות יפה: מס רגרסיבי. הפתרון הוא ליישר את מיסי החברות והדיבידנד לפי מס הכנסה (פלוס ביטוח לאומי) ולא להיפך. תיישרו את המס השולי גם על משכורת וגם על רווח מחברה ל-60% ולא ל-50%; יש מספר מדינות עם צמיחה כלכלית חזקה עם מיסים עוד יותר גבוהים.

      בניגוד למה שביבי ושות' יגידו, מיסי חברות לא פוגעים באנשים יותר מכל מס אחר – בטח שלא יותר ממע"מ, שנופל יותר על המעמדות הבינוני והנמוך. להיפך. בתקופת המיסים הגבוהים של שנות ה-50 וה-60, דווקא הצמיחה היתה יותר גבוהה, בכמעט כל מה שהיום קוראים לו העולם המפותח. מס חברות גבוה הכריח תאגידים גדולים להשקיע יותר – אמנם השקעה היא לא פטורה ממס, אבל ירידת הערך עליה כן. הסיבה שבואינג השקיעה במטוס הסילון היא שהיא היתה צריכה לשלם מיסי עתק על רווחים, ועל-כן היא שלחה כסף מיותר למחקר שיצר את ה-707 ושינה את העולם.

      • זיו פ הגיב:

        השקעות הן כן פטורות ממס (דרך פחת).

      • mundi הגיב:

        אלון, הוצאת לי את המלים מהפה. וחשוב להזכיר, ברוח דבריו של יוסי לגבי הפקחים של התמ"ת, שכל העניין של להפוך את עצמך לחברה כדי לא לקבל משכורת שעוברת את הרף (שעכשיו מבטלים) של ביטוח לאומי, זה מסלול שבפועל פתוח, כמובן, רק למי שמרוויח ומקושר ויכול להרשות לעצמי עורך דין ורואה חשבון שיטפלו בשבילו בכל הפרוצדורה. אני מסכים לחלוטין שאין שום המדקה מוסרית או טבנית להפרדה של שיטות הגבייה השונות – מי שמרוויח יותר, ולא חשוב איך, צריך לשלם יותר מס, ומיש מרוויח פחות, לא משנה מאיזה מקור – לשלם פחות. אז יבואו הניאו ליברלים ויספרו לנו שמס נמוך על חברות ורווחי הון מעודד צמיחה. אולי הם צודקים. אבל מה ההצדקה לגבות ביטוח לאומי באופן רגרסיבי? מה ההצדקה לאפלייה הברורה והמתמשכת של ביטוח לאומי כלפי עצמאים, הן בגבייה והן ובזכויות? ובכלל, מה ההצדקה לעוד מנגנון גבייה שמבוסס על הכנסה בנוסף למס הכנסה? והכפילות בין רשות המסים ובט"ל רק גוברת עם הפעלת המנגנון של מס הכנסה שלילי – עכשיו יש שתי מערכות גבייה ושתי מערכות הענקת קצבאות, שכולן עובדות על בסיס נתוני ההכנסה. פשוט מגוחך.

  13. סמולן הגיב:

    הצעה צנועה לתחקיר

    בהעוקץ מתפרסמת כבר שבוע עדות של שרית טופז על רצח שיטתי של מסתנני עבודה לישראל בגבול הדרום, על ידי חיילי (חיילות) קרקל. זו עדות שמיעה בלבד, ולא ברור כמה היא נכונה. אם כן, צריך להרים את המדינה בבעיטה. אם לא, צריך לטחון מעט את מדיניות הפרסום המשמיץ של העוקץ, כולל זו שמאפשרת פרסום של משהו בסדר גודל של טבח כפר קאסם, כנראה, על דרך היצירה הספרותית ההזויה והמשעממת מעט. בכל מקרה יש פה משהו שתוכל לעשות ממנו צימעס, או לפחות סביח.

    אני סומך על האינסטינקט העיתונאי שלפחות יברר מה יש בדרום, ויפרסם אם אכן יש עדויות לטבח. סביר לי שאם אין עדויות, לא באמת יכתב כאן משהו שיחשוף את קולה של שרית טופז. כדי לוודא שהתגובה הזו תצונזר, הריני לציין שהמעצר המנהלי הזה הוא כלי בסל הכלים שמונעים ממסע הרצח הג'נוסיידי שהפלסטינים תכננו מזמן וביצעו באופן כושל כרגיל מלהתממש בהצלחה. יש לשמור עליו, כי הוא שומר עלינו. נכון שצנזרנו כרגיל ? מעולה. צא לראות שהקרקלים לא רוצחות שם בדרום, תודה.

    • ג'ו כלום הגיב:

      חזרתי עכשיו ממילואים בדרום, ואין שם כרגע אף גדוד קרקל.

      כמו כן, הרצח השיטתי מתבצע בצד השני של הגדר, ולנו אסור לעזור עד שהם חוצים.

    • רועי הגיב:

      זאת השמועה ההכי מונפצת ששמעתי אי פעם. זה יותר מונפץ מהתינוקת עם הסרטן שמארק זאקרברג נותן להורים שלה 3 אגורות על כל שיתוף בפייסבוק. אם כבר להנפיץ, לפחות שיהיה אמין, מישהו באמת מאמין שחיילות קרקל עושות אימוני ירי על מסתננים שקופצים מעל הגדר? מילא גבעתי, גולני, כפיר. קרקל? זה גדוד האימה שרוצח מסתננים?!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      עושים למסתנני עבודה משהו הרבה יותר גרוע מרצח – מחזירים אותם בזמן לאייטיז, או כמו שקוראים לאייטיז היום – אילת.

טראקבקים/פינגבקים

  1. הדייג – לקט המלצות קריאה מס’ 68