החברים של ג'ורג'

שובו של המודחק

האמן וליד קשאש עשה מעשה פוליטי: הוא עיצב שלטי רחוב לעכו העתיקה, כפי שהיו בתקופת השלטון הטורקי בעיר, ותלה אותם בסמוך לשלטי הרחוב הרגילים בעיר. לפתע, אחרי שישים ויותר שנים של הדחקה, צצים מחדש הרחובות סאחת עבווד; לפתע, מגיחה שוב כיכר גנואה, שריד לעבר הצלבני של העיר. קשאש העלה באוב את הרוחות שיהודי ישראל מנסים לגרש כבר עשורים, ללא הצלחה.

מכאן גם הזעם העצום שמעורר המעשה הזה, שהיה נחשב להגיוני לגמרי בכל עיר אחרת עם רובע היסטורי; כל כך הגיוני, שמאליה עולה השאלה מדוע היה צורך באמן עצמאי שיעשה זאת, מדוע לא עשתה זאת העירייה עצמה. אלא, כמובן, שישראל איננה מדינה נורמלית. היא מבוססת על מעשה גזל עצום, שהיא מתעקשת להלבין. לכן רחובות ביפו ובעכו ובירושלים העתיקה נקראים על שמות כל מיני אלופים בשנקל ועסקנים ציוניים בזוז. את כל ההיסטוריה הלא-יהודית של המקום המעונה הזה – יוונית, רומאית, ביזנטית, מוסלמית, צלבנית, ממלוכית, טורקית – צריך להעלים, לטייח, למחוק. את העובדה שרוב ההיסטוריה של המקום עברה עליו כשרק מיעוט זניח כתב או דיבר בעברית, צריך להעביר מן העולם. את שמות הכפרים והערים הפלסטינים צריך להפוך לזכרון מתפוגג. אין עוד מג'דל; אמרו מעתה, אשקלון (שאחרוני תושביה גורשו ב-1950, הרבה אחרי סוף המלחמה).

שמות הם הדבר המאריך ימים ביותר: כיכר רבין תמשיך להקרא, אוטומטית, "כיכר מלכי ישראל" עוד דור אחד לפחות; סביר שאפילו יותר. מיאנמר תמשך להקרא, בעקשנות, בורמה. שכם נקראת על ידי כל העולם, פרט לישראל, נאבלוס – שיבוש ערבי של השם ניאפוליס, השם בו הוקמה על ידי הקיסר אספסיאנוס. בני גילי תמיד יחשבו על סנט פטרסבורג כעל לנינגרד, אבל היא שבה לשמה האמיתי כמעט מיד עם קריסת הקומוניזם, והשם המלאכותי הזה יאבד ממשמעותו בתוך דור או שניים, וייזכר בעיקר על ידי היסטוריונים או משוגעים לדבר. הטורקים קראו לבירתם איסטנבול, אבל העולם לא שכח ששמה המקורי הוא קונסטנטינופול, גם 550 שנים ויותר מאז נפילתה. אובדנם הסופי של שמות, והחלפתם בשמות חדשים, מעידים בדרך כלל על שואה גדולה, שבה אבדו כמה וכמה דורות, ואיש שוב לא זכר את השמות הישנים – אירוע טראומטי ונדיר מאד.

ישראל מבוססת על טראומה כזו, טראומה מכוונת, הכחשה עיקשת של המציאות למרות כל העובדות. אליק לא נולד מן הים. ההיסטוריה לא התחילה ב-1948 (או ב-1917, או ב-1897, או ב-1882). היהודים הישראלים יודעים, בתוך תוכם, שהם יושבים על אדמות גזולות של עם שגורש או הושמד. לכן ההכחשה הזועמת כל כך – הכחשה, אגב, שהיא עתיקה מאד. רש"י פותח את הפירוש שלו לתנ"ך בטענה שספר בראשית נפתח כך כדי למנוע מהגויים את היכולת לומר שהיהודים גזלו את ארץ ישראל: היא ניתנה להם על ידי מי שאמר והיה העולם. אבל למה יש בכלל צורך בהכחשה כזו של הגזילה, מצד יהודי שחי בצרפת במאה ה-12? בגלל שכיבוש כנען בסופה, כפי שהוא מתואר בספר יהושע, הוא מעשה זוועה; יש צורך לתרץ אותו; יהוה הוא התירוץ האולטימטיבי. רק מילאנו פקודות אלוהיות.

עיריית עכו מאיימת להעמיד את קשאש לדין על… משהו. בטח ימצאו איזה סעיף. אחרי הכל, עכו היא המקום שבו נהג ערבי נעצר והועמד לדין משום שנהג ביום כיפור – דבר שאיננו עבירה על שום חוק – וכמעט ספג לינץ' בשל כך. היא גם מרשה לעצמה להגיב בגסות שספק אם היתה מרשה לעצמה כלפי אמן יהודי: "צר לנו שמר קשאש עסוק בקיטורים ומחפש דרכים נלוזות כיצד להעכיר את היחסים בין היהודים והערבים בעיר. טוב יעשה אם יפסיק להתבכיין ויצטרף לעשייה ברוכה למען תושבי העיר, יהודים וערבים כאחד". המשאל של טמקא, יודע נפש בהמתו כתמיד, מציע כאופציה האמצעית שלו את "זהו מעשה לאומני שחותר תחת הסדר והחוק". מטבע הדברים, זו האופציה המועדפת על הקוראים. בישראל, אזכור ההיסטוריה של המקום הוא "מעשה לאומני", לא פחות, שחותר תחת איזה "סדר וחוק" מדומיין, כלומר "הסדר והחוק" שקובעים שזו מדינה יהודית ותמיד היתה, גם אם במקרה היתה תחת ניהול זמני של מישהו אחר; לא מישהו חשוב שיש לו היסטוריה, אתם מבינים, סתם איזה נווד, יושב עראי. ואם מישהו ינסה לטעון אחרת, נצעק נורא ונמחה שמדובר באנטישמיות, אם לא דה-לגיטימציה.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק".)

ועוד דבר אחד: נהוג לדבר, בהשראת המאורעות בעולם הערבי, על רשתות חברתיות ככלי לשינוי מהפכני או דברים בנוסח זה. ובכן, עבדכם הנאמן הופתע לקבל בסוף השבוע מייל מהנהלת פליקר, שמודיע לו קוממיות שההנהלה מצאה לנכון להוריד תמונה – אפשר לראות אותה כאן, בשם אחר – משום שהיא נקראה בשעתו Fascists on the Prowl. ההנהלה נזפה בי בצדקנות, והודיעה לי ש" Flickr is a personal photosharing site, not a venue for interpersonal conflict. In joining Flickr, you agreed to abide by the Terms of Service and Community Guidelines. Specifically, you must not abuse, harass, threaten, impersonate or intimidate other Flickr members.”. היא גם איימה למחוק את החשבון שלי בלי התראה מוקדמת אם המקרה יחזור על עצמו. שלחתי להם בחזרה מייל תקיף, שהבהיר להם שעד כמה שידוע לי שני הברנשים שצולמו בתמונה אינם חברי פליקר ושבכל מקרה אני יכול לעמוד, באריכות, מאחורי הטענה הזו. כמו כן ביקשתי לדעת כיצד עלי להתנהג, כבלוגר פוליטי שחלק ניכר מהתמונות שלו עוסקות בסכסוך הישראלי-פלסטיני והסכסוך הפנים-ישראלי, כשמעלי מרחף איום במחיקה. קיבלתי בתשובה מייל לאקוני: "אתה יכול להעלות שוב את התמונה". מהפכנות ורשתות חברתיות, מיי פוט.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

51 תגובות על ”שובו של המודחק“

  1. ערן הגיב:

    הבלוג הזה כל פעם מחדש מצליח להוציא אותי משלוותי ולהרתיח לי את הדם.
    זה פשוט מדהים שאתה מייחס חשיבות רבה כל כך לשם, אני מאוד מקווה שעמוק בתוכך אתה יודע שההאשמות שלך בטיוח וכו מגוחכות לגמרי .
    אם העובדה שהמדינה מתאימה את שמות הרחובות והישובים שלה לאוכלוסיה המתגוררת בהם הופכת אותה למדינה לא נורמלית אז אני מאוד מקווה שהיא תמשיך להיות כזאת.
    אתה אומר שהיהודים הישראלים יודעים, בתוך תוכם, שהם יושבים על אדמות גזולות של עם שגורש או הושמד אתה כנראה מכיר סוג אחר של יהודים ישראלים שלרב האנשים הם לא מוכרים, כי היהודים הישראלים שאני מכיר שהם הרב המכריע אשר חיים במציאות ולא בבועה השמאלנית אשר בה אתה חי בטח שלא חושבים כך ולא מרגישים כך.

    • שי הגיב:

      אם כך, ראוי שישולטו הרחובות בשמם הקודם, כך שידעו ויזכרו את ההסטוריה (וראה גם את פועלה של עמותת זוכרות)

      • איתי הגיב:

        עכו, עכא, עכרה….. במה שמם הקודם של הרחובות טוב יותר מאשר השם הנוכחי? למה לא להחזיר את השמות הצלבנים מהמאה ה-12?

        אני חושב שזה איוולי להעמיד את וליד קשאש לדין, אבל להציג את הפעולה שלו כ-"יזכרו את ההיסטוריה" היא בחירה בהיסטוריה מאוד מסוימת, מתוך שאיפה לעתיד מאוד מסוים….

        • פלג ספיר הגיב:

          כן, כי קיום אין כאן צלבנים ולא ממלוכים. יש כאן ערבים -פלסטינים ויהודים. האחרונים מקבלים את כל השמות והאיזכורים, הראשונים נמחקים באופן תדיר מהזכרון הקולקטיבי. לכן הפעולה שלו היא בדיוק הפעולה שהיית מצפה לה – הכרזתו כי הוא עדיין כאן. זו סיבה מספקת לעדיפות שלו של שמות אלה על-פני שמות פרה-ערבים מחד (כי העמים הללו אינם כאן), ויהודים מאידך (כי אלה השמות ההגמונים כרגע שמוחקים את הזהות השניה).

    • Rasul YHWH הגיב:

      ההיסטוריה שייכת לבועה השמאלנית, הימין הרדיקלי עם הפנים קדימה למען עבר רביזיוניסטי.

    • ערן ר הגיב:

      (ערן אחר לגמרי, כמובן)

      העניין הוא שגם אם הם חיים במה שאתה מכנה מציאות, והם לא חושבים ו/או מרגישים כך, זה לא אומר שזה כך.

      (כמובן, לא כל הישובים היהודיים יושבים על אדמות גזולות. חלק מהאדמות נקנו בכסף טוב ע"י יהודים.)

    • רן הגיב:

      ערן, מה אם "האוכלוסיה המתגוררת בה" אינה רק יהודית, כמו בעכו?
      האם המדינה "מתאימה" את שמות הרחובות רק לכיוון אחד?

      • ערן הגיב:

        זה נכון שבעכו ובכל ישוב אחר בארץ יש ערבים ולא רק אוכלוסיה יהודית אבל הרב המוחלט הוא יהודי ולכן זה רק הגיוני ללכת לפי דרישות ורצונות הרב.
        בישובים וכפרים עם רב ערבי הרחובות ושמות המקומות מותאמים לאוכלוסיה הערבית שבה.
        דרך אגב, אני כתושב אשקלון יכול להעיד שאת מרכז העיר מכנים מגדל ויש מספר רחובות עם שמות קדומים יותר, כך שאי אפשר לומר שלגמרי מתעלמים מהמיעוט הזה.

        • פלג ספיר הגיב:

          אז כתושב ת"א אני ממליץ לך מאד לסייר ביפו (כולל החלק העתיק שלה) ולחזור ולספר כמה בכמה שמות לא-יהודים נתקלת (ספויילר: 2 או 3). הדבר נכון לגבי ערים מעורבות אחרות, כמו למשל חיפה.

          ובכל מקרה, אם הערבים-פלסטינים בעכו מהווים כ-30% מתושביה, היהודים שם הם ממש לא רוב מוחלט, רק רוב ברור. זו סיבה מספקת לכך שכ-30% משמות הרחובות (ע"פ הגישה שלך) יהיו ערביים.

          • ערן הגיב:

            קודם כל חשוב לציין שאחוז הערבים בעכו הוא נמוך מ30% יותר בכיוון ה20%.
            אולי באותן הערים שציינת יש מעט רחובות בעלי שמות לא יהודים, אבל בפעם האחרונה שהייתי בישוב ערבי או דרוזי לא נתקלתי באף לא שם אחד של רחוב יהודי כך שאין פה מקום לתלונות בכלל, בנוסף לכך אני באמת בספק אם שמות של רחובות זה מה שמפריע לערבים או ליהודים במדינה הזאת, הפעם הראשונה שנתקלתי בנושא הזה הוא בבלוג הזה (מעניין למה).

            • פלג ספיר הגיב:

              ביישובים שהזכרת לא מתגוררים יהודים, ולכן אין בהם שמות רחובות בעברית (הפתעה הפתעה). כך למשל ברמת אביב – עם כל הכבוד לשייח'-מוניס, אני לא מצפה שהשמות שם יהיו בערבית, או בעלי סממנים פלסטינים.

              בכל אופן, גם אם ניקח את ההנחה שלך ש20% מתושבי עכו הם פלסטינים – הרי שהיית מצפה לכך שכחמישית משמות הרחובות בעכו יהיו בערבית או קשורים להיסטוריה הספלטינית. אבל זה לא המצב. האם תוכל לתת לי אחוז שממנו ומטה מותר להתעלם מהאוכלוסיה במתן שמות רחובות, לדעתך?

              העניין בהחלט מעסיק אנשים מעבר לבלוג זה (למשל, העובדה שהמעשה נעשה ופורסם בתקשורת). דוגמה מהתקופה האחרונה היא כיכר בגין-סאדאת ביפו (אם אני לא טועה בשם, כמובן).

  2. שי הגיב:

    אני חושש שבמשפט השלישי מהסוף נפלה טעות קולמוס, והתכוונת להינם, ולא אינם (או שמא אני טועה?)

  3. ליאור וכטל הגיב:

    חד ונוקב כרגיל1

  4. רועי הגיב:

    לא אכנס איתך לדיון בנושא "גזל" האדמות שאתה מזכיר כאן כאמת אבסלוטית בהערת אגב. סביר שלא נשכנע איש את רעהו.

    אבל אעיר בעניין קטנוני למחצה- אנקרה היא בירת תורכיה (המודרנית) ולא איסטנבול.

  5. אלון הגיב:

    שוב פעם עם תאוריית העוול המקורי נו באמת.
    כשהנארטיב הישראלי אומר שהערבים שישבו פה תקפו אותנו ב48 אז הטענה היא שלא היתה להם יכולת מאורגנת כי הם היו חבורה שבטית ספורדית. כשמדברים על האדמה הכבושה אז פתאום הם ביו עם מאורגן להפליא. בחייאת אבוק. הזהות שלהם כעם נוצרה ב48 וזה לגיטימי לגמרי. לטעון שלפני זה הן היו עם עם זהות מגובשת שהעליות השונות פלשו לשיטחו

    • ראסול יהוה הגיב:

      זכויות הן לא נגזרת של ריבונות, זכויות אדם אינן נגזרת של השתייכות פוליטית לאומית.

      ה"תוקפנות הערבית של 48" היא מיתוס, לא צריך לסובב מעשיות בנוגע ליכולות הצבאיות של התושבים הפלסטינאים, רק צריך להכיר בכרונולוגיה: עד מאי 1948 מאתיים אלף תושבים פלסטינאים פונו מבתיהם, יותר ממאה כפרים רוקנו מיושביהם.

  6. אזרח הגיב:

    עבירה מאוד קל למצוא. מתוך חוק שמירת הניקיון:
    5א. (א) הכותב, מצייר, משרטט או חורט על מקרקעין של זולתו, שלא כדין, או מדביק, תולה, מניח או קובע עליהם, שלא כדין, כל כתב, מודעה או שלט, רואים אותו, לענין סעיף 2, כמלכלך את רשות הרבים."

    בעקרון, על כל שלט כזה הוא יכול לקבל קנס של מאות שקלים.

  7. אלון הגיב:

    המשך-
    זה פטתי
    כמו שהיתה זכות לשבטים הבדואים להגר לפלשתינה ולכל מיני מהגרי עבודה של הטורקים, כך גם ליהודים מאירופה. אין עוול מקורי . יש סכסוך שניסו לפתור בהסכמי חלוקה שלא עלו יפה. ב67 עלה לנו השתן לראש ואז התחיל השרץ האמיתי

    • ראסול יהוה הגיב:

      חוסר ההכרות שלך עם ההיסטוריה הוא פטתי.

      כל אומות המרצחים האירופאיות מכירות בעוולות שנעשו לאוכלוסיה המקומית בקולוניות, רק פה בישראל אנחנו מתנצחים על סוגיות של ריבונות היסטורית.

      לידיעתך הבדואים מעולם לא שאפו להקים את מדינת הבדואים, מנהיגים בדואים מעולם לא דיברו על "הקשיים הדמוגרפים" שגלומים בהקמת "מדינה בדואית" בשטח שמאוכלס על ידי לאום-אתני אחר.

      כל עוד ה"שמאל הישראלי" (קריא: ימין ריאקציונרי) ימשיך לדבר אך ורק על 67 הימין (הרדיקלי) ימשיך להזכיר לכם שדין 67 כדין 48.

      • א.ה. הגיב:

        חוסר ההכרות שלך עם ההיסטוריה הוא פטתי.

        שנים ספורות לפני קום המדינה מיליונים רבים של אנשים נעקרו מביתם בכל רחבי אירופה. לרבים מאד (מאלו ששרדו) לא התאפשר לחזור לביתם.

        מה זה בדיוק "מכירות בעוול"? גם ישראל יכולה (וצריכה) להכיר בעוול של 48. אז? זכות שיבה (במאות אלפים ויותר) לא תהיה. לא לתוך ישראל.

        יש עוול עכשווי שמתקיים בשטחים כבר מעל יובל שנים. זה העוול שבו צריך להילחם.

        • מני זהבי הגיב:

          למה אתה חושב שהכרה בעוול ההיסטורי שגרמה ישראל לפלסטינים תוביל מיד לשיבתם של מיליוני פליטים לתוך ישראל?
          להבדיל הרבה הבדלות, גרמניה הכירה בעוול ההיסטורי שגרמה ליהודים, ומספר היהודים בתוכה כיום אינו מתקרב למה שהיה ערב כינונו של הרייך השלישי.

        • ראסול יהוה הגיב:

          שוב פעם מבלבלים בין אתיקה לפרקטיקה.

          להתכחש לנכבה, לתוקפנות הציונית שלפני קום המדינה ולהיסטוריה הערבית של הטריטוריה פירושו "לא להכיר בעוולות" – בישראל ישנו מכבש הסברה רווזיוניסטי שפועל מאז קום המדינה כדי להציג את ה'ערבים' כתוקפנים ואת היהודים כרודפי שלוםף; גם כשאנחנו תוקפים את ביירות אנחנו מתגוננים וכו. אתה לא יכול לצפות שהציבור הישראלי ישאף לפשרה כאשר הוא לא מכיר בכלל בכך שיש לו איזושהי אחריות היסטורית למצב הנוכחי.

          אם אתה באמת מאמין שב48 750,000 פלסטינאים פשוט רצו להמשיך את המלאכה של היטלר ולהרוג את כל היהודים בציון אז למה שבכלל תרצה לעשות איתם שלום? למה שיהיה לך אכפת מזכויות האדם שלהם? הם תקפו והפסידו, אנחנו כבשנו, מה הבעיה?

          אני בכלל לא העלתי את זכות השיבה, אתה מרשה לעצמך לשלול משיקולים פרקטיים כביכול זכות אדם מוסרית, אני מייחל לזכות השיבה, אני מאחל לכל פליט שרוצה לשוב לביתו ולחיות בשלום שתהיה לו את הזכות לעשות זאת. בעצם, למה אתה לא?

          • אלון הגיב:

            נו אז בוא תכיר לי את ההיסטוריה. מי סירב לקבל את תוכנית החלוקה? אילו ארצות פלשו לכאן במלחמה? לא היתה שום תוקפנות ערבית בשנים האלה? רק הגנה עצמית?

            • אם את היית שני שליש מהאוכלוסייה, היית מקבל תוכנית שנותנת לשליש האחר, שמחזיק בבעלות על 7% מהאדמות, 55% מהשטח? נכון, בדיעבד זו היתה טעות גדולה עבורם. אבל המפה ההיא לא היתה עובדת בכל מקרה.

              • פלג ספיר הגיב:

                תוסיף לזה את העובדה שחלק ניכר מהצבירו היהודי לא קיבל את תוכנית החלוקה, מחד (הרוויזיוניסטים וחבריהם), ומנגד חלק נכבד אוכלוסיה הפלסטינית קיבל אותה (למשל, הליגה לשחרור לאומי), וקבל חיזוק לתשובה שלך.

              • אלון הגיב:

                הוכחות וסימוכין בבקשה. זריקת אחוזים לא אומרת לי כלום. מה לגבי המלחמה,? לטענתך העם הפלסתיני שוחר השלום והמאורגן וממוסד היטב ישב כאן ושגשג בארצו עד שהגיעו העליות של התוקפנים היהודים שפרעו בו בלי סוף ולבסוף הכריזו חד צדדית על מדינה ויצאו לגרש את אותו עם אומלל מאדמותיו? איפה אני קורא על המציאות הזאת?

                • Rasul YHWH הגיב:

                  אולי תגיב לעניין במקום להמציא מחדש את הטיעונים של היריב שלך כל פעם?

                  אני לא תיארתי מציאות בה התוקפנות הישראלית נוצרה מוואקום, דיברתי על השאיפות הלאומניות של הישות הציונית תרום קום המדינה, דיברתי על התוקפנות הישראלית וכו, לא אמרתי שכל הדברים האלה נעשו מבלי שום מעורבות פלסטינית. הטענות שלי הן כנגד התפיסה המוטעית כאילו כל תושבי פלסטינה הערבים החליטו פה אחד לטבוח ביהודים ולכן הגירוש שלהם היה מוצדק לא רק מבחינה אסטרטגית אלה מבחינה מוסרית.

                  אם אתה רוצה לקרוא על התוקפנות של "ההגנה" ושאר האירגונים הציונים ב47-48 אתה מוזמן לקרוא קצת דברים שבני מוריס ואילן פפה כתבו, אתה יכול להתחיל כאן:
                  http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus#First_Phase_of_the_Exodus.2C_December_1947_.E2.80.93_March_1948

                  כמו שכבר אמרתי, תרום מאי 1948 (תחילת מלחמת העצמאות) כבר פונו מאתיים אלף תושבים, עם העובדה הזאת קשה להתווכח.

                  Ben-Gurion wrote in his diary on August 7, 1937:". . . In many parts of the country new settlement will not be possible
                  without transferring the [Palestinian] Arab fellahin. . . it is important that
                  this plan comes from the [British Peel] Commission and not from us. . . . Jewish
                  power, which grows steadily, will also increase our possibilities to carry out
                  the transfer on a large scale. You must remember, that this system embodies an
                  important humane and Zionist idea, to transfer parts of a people to their
                  country and to settle empty lands. We believe that this action will also bring
                  us closer to an agreement with the Arabs." (Righteous Victims,
                  p. 143)

  8. ת הגיב:

    מעניין שהנזעקים כולם מתייחסים לפעילות שלו כפעילות על סף הטרור. מדובר ביוזמה אמנותית מעניינת, שאם הייתה קיימת בכל מקום אחר בעולם, היו מריעים לה – היוזמה של גונתר דמניג לשים "אבני נגף" למשל זוכה ובצדק לתמיכה על העימות שהיא מעוררת אצל ההולך ברחובות אירופה עם ההיסטוריה הקשה שלהם, אבל הוא התחיל את זה כ"פרטיזן", על דעת עצמו, בלי לתאם שום דבר עם שום עירייה.

    כמובן שזאת לא הייתה אחת האפשרויות ב"משאל" הנפלא של YNET.

    עם זאת, קצת חורה לי הכנסת "שכם" לעניין. כן, בעברית קוראים לעיר הזו שכם ולא נאבלוס; וקראו לה כך בעברית גם הרבה לפני התנועה הציונית. יש הרבה מילים בעברית (או בכל שפה אחרת) שמתארות שמות מקומות בצורה שונה מזו שדובריהם מתייחסים אליהם. אנחנו לא מדברים על פראנס, ולא על אספנייה או אלדה. אבל זה בסדר, כי אם נתייחס לאחרונה, ערש הדמוקרטיה של הגבר הלבן החופשי וכו' – הרי שהיא אוסרת(!) על מדינה אחרת לקרוא לעצמה מקדוניה באו"מ (ולכן זו קוראת לעצמה בשם המגוחך FYROM).

  9. רועי הגיב:

    ראשית, לא.
    כעת אפרט.
    מטרת שלטי רחובות היא התמצאות. הוספת שלטי רחובות צדיים עליהם כתובים שמות אחרים תקשה על ההתמצאות.
    אני באמת חושב שאתה טועה טעות מרה בחשבך כי ישנו נסיון לטייח את ההסטוריה של ארץ ישראל. לא רק שמערכת החינוך 'המגויסת' מלמדת על זה לא מעט, ישנם אתרים הסטוריים ממומנים ממשלתית המנציחים את מה שאתה טוען שהממשלה עצמה מטייחת. אפכא מסתברא, בקצרה.
    אין שום נסיון 'לתרץ' את כיבוש הארץ הראשוני בספר יהושע כביצוע פקודות אלוהיות (לפחות אני טרם שמעתי כזה מפי אנשים שאינם מנסים לגנות את הפעולות הללו), וההצדקה למעשים ה'זוועתיים' בספר יהושע היא פשוטה: הגענו לארץ להאבק על מקומנו, כעם עבדים שחיפש ארץ להתיישב בה. מצאנו ארץ מלאה בעמים, נלחמנו ביושר עיר עיר ועם עם וניצחנו מערכה מערכה עד סוף המלחמה. הרי התרחשו פעולות רבות כאלה בתקופה ההיא וגם שנים רבות אחריה, בלי תרעומת על חוסר מוסריות. נתנו לעמים האחרים את ההזדמנות להלחם על מקומם, והם הובסו. אין בכך שמץ של חוסר מוסריות.

    והערה קטנה אחרונה: נסה להביע את רעיונותיך בפחות עילגות (בלי 'בגלל ש' ודומיו) וביותר נחמדות. תמיד השאר בתת מודעך את האפשרות שאתה טועה.

    • מני זהבי הגיב:

      "מטרת שלטי רחובות היא התמצאות"

      הבנתי. קרוב לבית שלי, בירושלים, מישהו הדביק על כמה שלטי רחובות כיתוב "רח' גלעד שליט". אני מניח שהמשטרה מחפשת את העבריינים…

      "וההצדקה למעשים ה'זוועתיים' בספר יהושע היא פשוטה"

      ככל שניתן להסיק ממחקר ביקורתי של המקרא ומלא מעט מחקרים ארכיאולוגיים, רוב מעשי הטבח המתוארים בספר יהושע לא התרחשו ככל הנראה בכלל. הייתי שמח אילו מערכת החינוך בישראל הייתה מבהירה לתלמידיה את המצב הזה (או לפחות מעמידה אותם בפני ההבעיות שמולן ניצב התיאור שבספר יהושע — נכון יותר, בחלקו הראשון של הספר), במקום לעסוק בשאלה הנצחית "למי יש אלוהים גדול יותר".

    • עדו הגיב:

      'נלחמנו ביושר'.. וואלה, שאני אגיד לך מי עוד הצהיר ביושר שהוא הולך למחוק עם אחר וגם (יושר או לא?) מימש את התוכנית כמיטב יכולתו? ואם אדם עני ורעב רוצה את הארנק שלי והוא ניגש אלי ביושר עם סכין ביד ודורש אותו ממני (ונותן לי את הברירה לחיות מה שיהושוע בן נון לא עשה) זה בסדר כי הוא היה 'ישר'?
      לי כיהודי אין בעיה עם הסיפור כי מדובר בתקופה מסוימת שבה היו נורמות אחרות בדיוק כשם שהיום אסרב לחיות תחת שלטונו של מלך שלא נבחר לתפקיד ופעם זו הייתה הנורמה. אבל להגיד שזה מוצדק בסטנדרטים של היום להשמיד עמים כי אנחנו פשוט רוצים את האדמה שלהם? נו באמת.

  10. אורי הגיב:

    "לפתע, מגיחה שוב כיכר גנואה" – מוזר. "כיכר גנואה" הוא השם הרשמי של הככר, והשלט שנושא אותו הוא שלט של העיריה. השלט "סאחת עבוד", שקשאש הציב, מתיימר להחליף אותו. מי מנסה, אם כך, למחוק את עברה הצלבני של העיר?

    • דוד הגיב:

      פעם חשבתי שטעויות כאלה, שהנמצאות ממש בבסיס של הטענה שהפוסט מעלה, ולמען האמת- הופכות את הטענה בפורמט המתלהם הנוכחי למעט מגוכחת, יגרמו ליוסי להודות בטעותו. אולי אפילו, שומו שמיים, לתקן את הפוסט קצת. אתה יודע, כמו שהוא מתקן כשהוא טועה וכותב "אינם" במקום "הינם". פעם באמת חשבתי ככה. תמימות נעורים כנראה.

  11. אוטו פוקוס הגיב:

    גם כאן בישראל יש שמות שמתעקשים שלא להיעלם, ומגלים יכולת שרידות מרשימה בפי הישראלים:

    צומת מסמיה: נקראת על שם הכפר הערבי ששכן במקום ותושביו גורשו ב-1948. השם הרשמי שניתן לצומת על ידי המדינה הוא "צומת ראם", וכך היא גם משולטת וקרויה בפי שדרני הרדיו – אך השם "מסמיה" מסרב להיעלם.

    צומת קסטינה: כנ"ל, עם השם "צומת מלאכי".

    שכונת בקעה בירושלים: בעברית נקראת "שכונת הילולים" (אני חושב…), אבל אפילו תושביה לא יודעים זאת. לראיה, אני ירושלמי בעצמי, ואני לא ממש בטוח.

    שכונת קטמון הירושלמית: אותו כנ"ל, עם השם "שכונת גונן"

    שכונת מלחה בירושלים: גם כאן, נסיונות חוזרים ונשנים להעניק למקום שם ציוני ראוי על ידי עיריית ירושלים ירדו לתהום הנשייה, והשם "מלחה" נותר ומתעקש להידבק גם לקניון מלחה ולאולם הכדורסל מלחה.

    חירייה: מזבלת חירייה נקראת על שם חורבות הכפר הערבי ששוכנות תחתיה. כאן לא רק שהתושבים גורשו, גם הקימו על בתיהם הר ענק של זבל. עם זאת, השם מסרב להיעלם.

    יש עוד רבים – אלו רק המקומות שאני נזכר בהם באופן מיידי. הגולשים מוזמנים לצרף עוד מקומות משלהם.

    • עדו הגיב:

      בקעה היא 'גאולים' אבל קריית יובל דווקא הצליחה לדחוק את 'בית מזמיל' שהייתה שם לפניה.

  12. ראסול יהוה הגיב:

    אַחַד הָעָם "אמת מארץ ישראל"[2], שנכתב ב-1891, זמן קצר אחרי ביקורו בארץ, הוא תיאר את המחסור באדמות פנויות להתיישבות יהודית: " רגילים אנו להאמין בחו"ל, כי ארץ ישראל היא עתה כמעט כולה שוממה, מדבר לא זרוע, וכל הרוצה לקנות בה קרקעות יבוא ויקנה כחפץ לבו. אבל באמת אין הדבר כן. בכל הארץ קשה למצוא שדות-זרע אשר לא יזרעו; רק שדות-חול או הרי-אבן, שאינם ראויים אלא לנטיעות, וגם זה אחר עבודה רבה והוצאות גדולות לנקותם ולהכשירם לכך, – רק אלה אינם נעבדים, מפני שאין הערביים אוהבים לטרוח הרבה בהווה בשביל עתיד רחוק. ועל כן לא בכל יום אפשר למצוא אדמה טובה למקנה. לא לבד האיכרים, כי אם גם בעלי אחוזות גדולות אינם מוכרים בנקל אדמה טובה שאין בה כל מגרעת. "

    למה אתה מאמין לאיזה גוי?

  13. ג'ניה הגיב:

    יש מי שיסביר לי על הגרוש או הטהור אתני או איך שלא תקראו לזה שכביעל קרה באשקלון ? אני אשקלונית ומעולם לא שמעתי על זה למרות שביליתי שנתיים באותה כיתה עם בן של אחת המשפחות הערביות שבעיר

  14. עומר הגיב:

    אח יוסי יוסי, אין פוסט אחד שאתה לא מצליח להרוס עם איזשהי טענה מגוחכת ועיוורת שמעלה את הסעיף ומשכיחה את כל מה שנכתב מסביב. הנהג התמים שנסע ביום כיפור עשה פרובוקציה ששקולה ללהכנס למסגד ברמדאן עם פיתה עם חזיר וחולצה של ברוך גולדשטיין. מה אתה יודע, אין שום חוק שאוסר את זה, ועם זאת אין לי ספק שכמעט לינץ' שהיה נעשה באותו פרובוקטור יהודי היפותטי לא היה מפריע לך במיוחד.

    אגב, גם אם הוא כן היה מפריע לך – החוק אינו חזות הכל, יש גם ערכים כמו התחשבות ברגשות הזולת, ולהכנס עם רכב בפול ווליום לשכונה יהודית ביום כיפור זה קאזוס בלי לכל דבר ועניין.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    איך זה שמכל התביעות הלאומיות ברחבי העולם, רק אלו של הפלסטינים נתפסות כצדק אבסולוטי?

    חסרות בעולם קבוצות לאומיות פחות מעפנות, שרצחו פחות אנשים ושלא מונהגות על ידי טיפוסים שפעם היו פרו-נאצים והיום סתם בעד רצח הומוסקסואלים והתעללות בנשים?

    • Rasul YHWH הגיב:

      הבנתי, הפלסטינים (כל ה) נאצים הומופובים שונאי נשים.

      thanks for the valuable input!

  16. פלג ספיר הגיב:

    ובכן – http://news.walla.co.il/?w=/1/1810148

    לטעמי מחאה מצוינת ובמקום. האם אותם האנשים שטענו נגד המחאה של מר קשאש יתנגדו גם לזו מאותם נימוקים? תחושתי היא שלא.

  17. דודי הגיב:

    היציאה עם "כיכר גנואה שמגיחה מעברה הצלבני של העיר" משעשעת במיוחד.

    כיכר גנואה זה השם הרשמי. כיכר עבוד זה כינוי מקובל.

    • Rasul YHWH הגיב:

      אוי לא יוסי טעה בעובדה אחת מתוך שורה של עובדות שהוא סיפק שמחזקות את הטענה שלו.

      גיחי גיחי בואו כולנו נגלגל עיניים ונצחק על יוסי, הוא טעה בעובדה אחת, לכן כל הטיעון שלו שקרי.

      יוסי, אני מקווה שאתה מבסוט, כרגע הוכחת באופן חד משמעי שירדן היא מדינת בלסטין.

      the palestinian struggle will never recover from this dire blow…

      • דודי הגיב:

        יש עוד לא מעט טעויות והטעיות, אבל ההשתפכות על העבר הצלבני שהערבי האציל העלה מתוך ההשכחה הציונית היא מבדחת, מה לעשות.

        דווקא בעכו העתיקה יש הרבה שמות רחובות המזכירים את העבר לתקופותיו (ובכלל זה שמות ערבים וטורקיים), זאת בניגוד לטענה הכללית ששמות הרחובות נועדו למחוק את ההיסטוריה הרחוקה ("לכן רחובות ביפו ובעכו ובירושלים העתיקה נקראים על שמות כל מיני אלופים בשנקל ועסקנים ציוניים בזוז. את כל ההיסטוריה הלא-יהודית של המקום המעונה הזה – יוונית, רומאית, ביזנטית, מוסלמית, צלבנית, ממלוכית, טורקית – צריך להעלים, לטייח,"). קל מאד לבדוק את זה.

        אני מניח שאותו ואליד קשאש העלה שמות שמתייחסים כולם לתקופה מסוימת, אבל לא הייתי כותב זאת בבלוג בלי לבדוק.

  18. תני גולדשטיין הגיב:

    יוסי, הפוסט הזה משונה ומבוסס על סתירה פנימית. אם העבר לא משנה – אז אשקלון היא אשקלון, עיר ישראלית. אם לעבר יש משמעות – אז אשקלון הייתה אשקלון לפני שנהיתה מג'דל, שכם הייתה שכם הרבה לפני שהיו כאן יוונים ורומאים, ובכלל, כהיסטוריון אתה יודע היטב שחצי משמות הכפרים הערביים הם שיבוש של השמות העבריים המקוריים שלהם, מהתקופה שלפני שתושביהם, היהודים והשומרונים במקור, התאסלמו. היהודים והשומרונים לא היו כאן "מיעוט זניח" – הם היו אוכלוסייה של מאות אלפי אנשים במשך אלפי שנים, עד הכיבוש האיסלאמי. ואני חוזר ומדגיש: הכיבוש האיסלאמי, היה דבר כזה. מה שאותו בחור מצ'ועמם מעכו עשה זה בדיוק מה שעשו הציונים שנואי-נפשך: החזירו את הארץ הזאת לזהותה המקורית. האם הם עשו בדרך עוול לאלה שגרו כאן? כן, בהחלט. האם הייתה להם ברירה, שלוש שנים אחרי השואה וחצי שנה אחרי ההחלטה הפלסטינית נגד תוכנית החלוקה? תגיד אתה. האם העמדה הזאת הופכת אותי לימני? לא. היא השמאלנות האמיתית, שתי מדינות לשתי עמים ושוויון אזרחי למיעוט הפלסטיני בישראל. מי שמערער על הלגיטימיות הבסיסית של הציונות, הוא זה שמסייע להמלכה הסופית של הימין

  19. תני גולדשטיין הגיב:

    נ.ב.
    אגב, כן, אני יודע, אשקלון היא בכלל עיר פלשתית