החברים של ג'ורג'

קרב עלוב בעלוב

מלחמות גנרלים הן דבר שבשגרה בישראל, ודאי מאז שצה"ל הפסיק לנצח (ב-1968). מלחמת הגנרלים שהחלה באוקטובר 1973, עם התקיפה המשולבת של המצרים והסורים, העסיקה את המעורבים לא פחות מאשר המלחמה הממשית בשטח עם האויב. אירועים דומים נרשמו גם במלחמת לבנון השניה, כאשר גנרלים הדליפו מידע מרשיע ומרושע זה על זה. גל הירש, מ"פ שקודם יותר מדי ואיש יח"צ בעל כשרון, השקיע שעות ארוכות במהלך המלחמה בקידום תדמיתו. זה לא כל כך עבד בסוף, אבל אם אני לא טועה, הוא היה הראשון שפרסם ספר, שכולו מיועד לשיפוץ תדמיתו – ככל הנראה לקראת הקריירה הפוליטית הבלתי נמנעת. אחרי הכל, אם דן חלוץ יכול – לעזאזל, אם אריק שרון יכול – למה לא הירש?

מה שמתרחש כיום בצמרת צה"ל, מצד שני, חריג אפילו מהמקובל. אנחנו מקבלים הזדמנות נדירה לראות איך נראים הדברים בפועל בקרב האנשים שלכאורה עושים לילות כימים למעננו, מתוך מניעים טהורים וללא כל רצון בתמורה, אלא אם אתם קנאים צרי עין שמגדירים כמה מהמשכורות הגבוהות ביותר בשירות הציבורי, תנאי פנסיה שיגרמו גם לבכירי גולדמן סאקס לשקול שינוי קריירה, ובונוס בדמות השפעה עצומה וקריירה פוליטית כמעט מובטחת כ"תמורה".

היחסים בין לשכותיהם של שר הבטחון ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי רעועים יותר מאלו שהיו בין לשכות קנדי וחרושצ'ב. לברק יש חסרון בולט אחד לעומת אשכנזי: האחרון נהנה בציבור מהילת החכם-הבלתי-מושחת, והיחס בינו ובין אזרחי ישראל ניתן להשוואה לזה שבין חברי כת אפל ובין סטיב ג'ובס – אם כי יש לציין ששדה עיוות המציאות הזה מפסיק לתפקד מיד עם סיום התפקיד. אז, בתוך דקות, הופך הגאון הטקטי שחושב על רק על עצמו וחייליו לעוד תככן פוליטי מן השורה, רק גרוע מעט יותר. לדוגמאות בולטות, ראו אמנון ליפקין-שחק, שאול מופז, ואהוד ברק (*).

אחח, אהוד ברק. השבוע הוא עשה עוד קונץ מעצבן לאשכנזי, והודיע שהוא בוחן את המחליפים שלו כבר עכשיו, חצי שנה לפני פקיעת החוזה של הרמטכ"ל. זה היה רמז עבה כפיל, אמרו פרשנים, שברק מעוניין שלאשכנזי יתפוצץ וריד ושהוא יתפטר או יתפרץ בשידור חי.

אולי. אני חושב שהגיע הזמן, אחרי 17 שנים של חשיפה מדכאת מאד לאהוד ברק כרמטכ"ל וכפוליטיקאי – לא בהכרח בסדר זה – להפסיק לנסות לשווק את האשליה שמדובר בגאון בלתי מובן ולהתחיל להתייחס ברצינות לאפשרות שמדובר בפסיכופת נטול כל אמפתיה או יכולת אמפתיה, ושמה שנראה כמו שגיאה גסה שאדם עם אינטליגנציה רגשית של מצנם לא היה עושה היא בדיוק זה, לא תוכנית מסתורית שהיתה מותירה את האילומינטי עם הלשון בחוץ. ברק, שיודע שמול הפופולריות של הרמטכ"ל הוא נהנה משיעור תמיכה בציבור שצריך לגרום לו לקנא בנסראללה, פשוט מצויד בשכבה בלתי חדירה של ציניות ובוז לבוחרים שהוא אמור לשרת.

הבולט שבמועמדים שבחן ברק – יש אומרים, המועמד היחיד, שכל שאר הנבחנים הם רק תפאורה לבחירתו מראש – הוא אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט. כתוצאה מכך, הפך גלנט ליריב בכוח של הבוס הישיר שלו, אשכנזי, שלכאורה הוא מנסה לרשת בעודו חי, כמו גם ליריב ממשי של שאר האלופים, במיוחד אלה מהם שסבורים משום מה שהגיע תורם להיות רמטכ"ל.

אתמול (ו') פרסם ערוץ 2 מסמך שהגיע לידיו, ממנו עולה שגלנט שכר את שירותיו של מעסה דעת הקהל, אייל ארד, כדי שינהל את קמפיין המינוי שלו לרמטכ"לות. ארד, במיטב המסורת שלו, עבר לקמפיין נגטיבי: המטרה תהיה להכפיש את דמויותיהם של עמיתיו של גלנט למטכ"ל. את אשכנזי, למשל, יציגו כ"נעלב כמו דוד לוי". המסמך, שלדברי ערוץ 2 מגיע ממקור אמין וותיק, עשוי לקשור את לשכת ברק לקמפיין של גלנט: הוא קובע שעל ברק לבחון שלושה מועמדים לתפקיד, כדי שההליך ייראה קצת פחות מזויף מתוצאות תוכנית ריאליטי. ברק, ציין אמנון אברמוביץ', אכן עשה כן. מי יכול לתת היה הנחיה כזו, וגם לצפות שהיא תתממש? כנראה לא גלנט.

ארד, כמובן, מכחיש וטוען שהמסמך הזה לא נכתב על ידי אנשי משרדו, ושמדובר בזיוף. מאנשים אחרים, שמחייתם איננה על מכירת חצאי אמיתות ושקרים עתירי קלוריות, ההכחשה הזו היתה נראית אמינה יותר. גם בצה"ל טוענים שמדובר בזיוף – אבל מבין השיטים עולה נקודה מעניינת: מלחכי פנכתו של אשכנזי נוטים להשתמש בביטוי "הוא לא דוד לוי" כלפי הבוס שלהם, אותו הביטוי שהופיע במסמך.

אז, גם אם אנחנו מניחים שמדובר בזיוף – והכחשתו של ארד היא לא בדיוק ראיה משכנעת – עולה השאלה מי היה הזייפן, שהיו לו קשרים טובים כל כך עם אנשי ערוץ 2. בצבא מנסים לשכנע אותנו שמדובר באנשי ימין, ששומרים טינה לגלנט מימי ההתנתקות; מדאיג לחשוב שאנשים שחושבים שנבלע שטות כזו מופקדים על בטחוננו. אפשרות לא פחות סבירה היא שמדובר בתרגיל עוקץ מצד מתמודד אחר או מצד לשכת אשכנזי – להפיץ מסמך מרשיע אודות גלנט, שלכאורה נכתב על ידי תומכיו.

מצד אחד, טוב לראות את התקוטטות גן הילדים הזו: היא עשויה לנפץ סופית את אשליית "הבכירים יודעים ואחראים". מצד שני, זה לא מצחיק. אם גלנט אכן עשה את המיוחס לו, הרי שהוא עשה בערך הרעות של צה"ל מעשה מגונה שדומה לזה שעשה אל"מ משה תמיר בערך האמינות. אם אשכנזי וחבר מרעיו מאחורי התרגיל, זה מסריח אפילו יותר: זו טפילת עלילה על חבר לנשק. נראה שאין מנוס מחקירה.

* (המקרה של בוגי "משה" יעלון מעניין יותר: הוא הציג את עצמו כאלטרנטיבה לפוליטיקאים מושחתים עוד בהיותו בתפקיד, המשיך לרכב על הסוס הצולע הזה גם אחרי שהשתחרר והפך לפוליטיקאי בעצמו, ועל ידי אימוץ אגדת הסכין בגב הזו הצליח לשמור על סטטוס של אדם ישר גם לאחר שהפך לשר חסר כל מעש).

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הטבק והאלכוהול. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות לתורמים, ולשוב ולהדגיש שהכסף לא משמש לרכישת רעלים למיניהם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

25 תגובות על ”קרב עלוב בעלוב“

  1. רועי הגיב:

    הלינק שלך למשהו עם הכת וסטיב ג'ובס מוביל לשיר של הביצ' בויז. טעות, או שלא הבנתי את המסר?

  2. קורא כלשהו הגיב:

    לא מכיר את מתחריו, אבל אופי העלוב גלנט דיי מפחיד בהתחשב בפרשיית השחיתות בה הוא גנב אדמות בבנימיה להרחבת השטח הפרטי שלו ועוד השתמש בצה"ל בשביל לספק תואנות בטחוניות לסלילת דרך פרטית בתשלום המדינה על אדמות אלו ושאר מיני מעללים. אולי ברק באמת מצא יורש ראוי.

  3. קגנוביץ' הגיב:

    הפרשיה הזו לא תשבור את מיתוס הבטחוניזם הישראלי, משום שהוא נטוע עמוק בפסיכוזות של מירב האוכלוסיה. במעמקי ליבם יודעים חברינו האזרחים היטב שאין על מי לסמוך, אבל הם לא מעיזים להודות בכך בפני עצמם. אתה, שהסברת את הסיבות לכך באופן כל כך מבריק (זלזול בצה"ל = אין דבר שעומד בינינו לשואה הבאה), צריך לדעת זאת טוב מכולנו.  

  4. שי ענבים הגיב:

    תראה את הסרטון המזעזע הזה
    הם פשוט מסיטים ללינצ' בילד

    http://www.youtube.com/watch?v=95GUKx-Alsk

    • אלון מ הגיב:

      היסטריה! היסטריה! היסטריה!

      אולי תירגע?

      איך הגעת ללינץ' בדיוק?

      כנראה שהאמת בעיני המתבונן, כי מה שאני ראיתי, בוידאו ובתגובות, זה מישהו שראה משהו שעיצבן אותו (ובצדק), חקר קצת את העניין (לעומק או פחות), הציג את כל ממצאיו לשיפוטו של הצופה והקדים את כל העסק בזה שיכול להיות שהוא טועה.

      בתגובות אתה יכול לראות אנשים שתומכים במעלה הסירטון ויוצאים נגד התנהגות בזויה מהסוג שהציג ויש גם כאלה שיוצאים נגד מעלה הסירטון.

      הרוב המוחלט של הסולדים בעיקר מביעים צער על הניצול הציני והקר של גלעד שליט לצורך עשיית רווחים.

      הקיצוניים שם מאחלים לו שמשהו רע יקרה לו. וואו!!! באמת לינץ' זה. כי כל אחד מהם הוא איזה רב או שיח' עם עדת מאמינים שיש להם השפעה עליהם.

      אני אגלה לך סוד קטן. מגיבים ביוטיוב זה לא מגיבים בבלוגים. הם כותבים כמו שהם מדברים ובאותו החיפזון. מבחינת רוב האנשים להגיד שאיזה כולירה אחד יקבל כבר את מה שמגיע לו זה לא איום או כוונה אלא צורת ביטוי (גם אם עילגת משהו) שמביעה סלידה עמוקה ותקווה לגמול הולם.
      אם לא כך, היו כבר הרבה יותר נרצחים על רקע נקמה במדינה.

      בקיצור, די להתלהמות.

      • שי מהעבודה הגיב:

        לסרטון יש תפוצה של כמעט שלושים אלף צפיות תוך יום
        מה אתה חושב שיקרה כשאנשים שמכירים אישית את הילד ההוא יחשפו לזה?

        התוצאה יכולה להיות רק אחת
        התנכלות לילד ההוא

        עכשיו בוא ננתח אובייקטיבית את המצב
        1)ילד אידיוט ניסה לנצל את הבאז מסביב לאחד הקדושים המעונים של החברה הישראלית
        מעשה נלוז אבל לאמפר שום חוק
        2)בן אדם אנונימי חושף פרטים אישים של אותו ילד בסרטון בתפוצה ויראלית סרטון שסביר שיגרום להתנכלות לילד
        הוא חושף פרטים של קטין בניגוד לחוק
        ולכל עניין ודבר מסיט לאלימות כנגדו

        • אלון מ הגיב:

          אובייקטיבית כן? אובייקטיבית הוא לא הסית לשום דבר. תראה לי בדיוק איפה הוא קורא למעשה כלשהו נגד הילד הזה ובפרט מסית לאלימות.

          הילד לא הפיר שום חוק אבל גם החושף לא (משהו אומר לי שגם הוא ילד). כל המידע שהוא פירסם הוא מידע פומבי שהילד הזה בחר לשתף עם העולם.

          אולי גם כל עיתונאי שמפרסם תחקיר מסית ללינץ' לדידך?

          הרי זה לא שהוא בא ואמר "תראו את הילד הזה הוא חרא ותרביצו לו למוות" הוא התחיל את כל העניין בהסתייגות ואז הציג סימוכין למה שהוא אמר. הוא לא קרא לאף אחד לעשות שום דבר. בדיוק כמו שעיתונאי שחושף שחיתות או עוול לא מסית לאלימות.
          אתה למעשה מעוניין להגן ולגנן על חלאה מהסוג של העוקץ הניגרי משום מה. כוא ככל הנראה לא ילד קטן. בן 16 צריך לדעת שלמעשים יש השלכות. אם יחרימו אותו בבי"ס בגלל (קשה לי להאמין) אז זה מגיע לו

          בקיצור, די עם ההיסטריה.

          • שי ענבים הגיב:

            עבודת תחקיר והצלבה של מידע היא רחוקה מחשיפת מידע פומבי

            ואם הימין שלנו לימד אותנו משהו זה שאפשר להסית לאלימות גם בלי קריאה מפורשת

            • אלון מ הגיב:

              עבודת תחקיר והצלבה של מידע פומבי היא בדיוק חשיפה של מידע פומבי.

              המידע היה פומבי והוא חשף אותו. מה זה אם לא חשיפה של מידע פומבי.

              לגבי הטענה השניה שלך, לא ברור לי איך להתעצבן על מישהו שעושה לעצמו עושר ולא במשפט תוך דריכה גסה על על עקרונות מוסר כה בסיסיים וניצול כה קר וציני של עניין שנוגע קודם כל לגלעד שליט עצמו, אחרי כן למשפחתו והרבה אחרי כן לרוב האנשים במדינה באופן שחוצה דיעות פוליטיות ומגזרים. מה הקשר בכלל לימין ושמאל בעניין הזה? זה עניין של מוסר בסיסי.

              צריך להיות ימני כדי שיהיה אכפת לך מניצול עניין כה כואב למטרות התעשרות? אם כן (ואני לא חושב כך) זה בעיקר אומר משהו על השמאל. לדעתי זה בעיקר אומר משהו על תפישותיך. נראה לי שעצם היותו חייל מפחיתה (או מבטלת), בעיניך, את האמפתיה שמגיעה לו ולמשפחתו. אני מתקשה למצוא סיבה אחרת לכך שאתה רואה את העניין הנ"ל כמשהו ימני.

              וגם אם היה זה עניין ימני, אם למישהו מפריע משהו אז הוא צריך להימנע מלצעוק לגבי זה כי איזה סדיסט יכול לקחת את העניין רחוק מדי?
              אני צריך לקחת אחריות על מעשים של אנשים אחרים? כן, במידה ההגיונית. אם אני מסית לאלימות אז יש לי אחריות מלאה, אבל לא זה המצב כאן.

              ורק כדי לשים את כל העניין בפרופורציה המתאימה, הבחור שהעלה את הוידאו, עידכן שלאחר שדיבר עם הילד הזה הוא משוכנע כמעט לחלוטין שזה לא הוא שאחראי לכל העסק הנ"ל (למרות שהנימוקים נשמעים קצת מצוצים, אבל בכל מקרה זה לא שהתייחסתי יותר מדי ברצינות לתחקיר המקורי וזה לא השתנה לגבי הממצאים החדשים). הוא גם מתנצל על העוול שנעשה לו ומדגיש באופן שלא משתמע לשתי פנים שלא הוא האשם. הוא גם מציין שנחצו קווים אדומים בנושא.

              שוב, יש מגיבים שיתבטאו בצורה קיצונית (לצערי זה לא חריג בנוף הטוקבקיסטים המצוי), זה לא הופך פרסום של טענות וראיות ללא לגיטימי, לא פחות מכל כתבה ממוצעת.

  5. איתן לרנר הגיב:

    מידי פעם אתה מצליח להפתיע אותי מחדש כשאתה מסגיר5 בד'ברייך איזו אמונה עמוקה שהצבא בכל זאת הוא בעל ערכים החשובים לך כמו אמינות ורעות. בעקבות כל הביקורת הנכונה בדרך כלל כלפי הבהמה הירוקה מוזר לי לראות את הנטייה להגדיר איזשהוא צבא אחר שהוא בכל זאת בעל ערכים נכונים. בעיניי, כל צבא באשר הוא (ואיני פציפיסט)אומן להרוג וזהו הערך האמיתי היחיד שקיים בו. הרעות והאימנות לא היו מנת חלקו של צבא ובטח לא של זה הישראלי. הרעות מאז ומתמיד הינה ערך של מקריבי זבח אדם המאמינים בחשיבות וערך הקרבת החיים למען משהו.
    ושאלה:מי הם או הוא האילומנטי?אשמח כשאתה מציג ביטוי מתוך עולמך קח בחשבון שלא כולם מכירים ובאר אותו

    תודה

  6. יובל הגיב:

    יוסי, קצת הפתעת אותי. אתה הרי מראשי התומכים בדיעה (המאוד מבוססת) שישראל זה צבא שיש לו מדינה והממשלה היא הזרוע הפוליטית של צה"ל וכל זה. אז מה פתאום אתה עוזר לבסס את הדומיננטיות של הצבא בשיח הציבורי בזה שאתה משקיע פוסט בתככים הקשורים למינוי רמטכ"ל? באיזה מדינה מערבית הנושא הזה בכלל מדווח בתקשורת? וזה לא כי צה"ל הוא צבא העם (צחוק פרוע) ויש גיוס חובה – הרי המטכ"ל מורכב מאנשים שהצבא מקצועם. למה מינוי רמטכ"ל צריך לעורר הד ציבורי בכלל? אבל, אולי אני לא מבין כלום וזה מעניין כי כולם רוצים לדעת מי זה שהולך להיות בעוד כמה שנים שר הבטחון או ראש הממשלה הבא. 

    • אלכס ז. הגיב:

      אם הממשלה היא הזרוע הפוליטית של צה"ל, לא חשוב להקדיש פוסט למינוי ראש המדינה?

  7. בן רימוז' הגיב:

    אייל ארד אמר שמקור המסמך לא במשרדו ושהמדובר בזיוף ושכבר ארבע שנים הוא לא פגש את גלנט. לא זכור לי שאייל ארד אמר שגלנט לא לקוח שלו. מישהו זוכר אחרת?

  8. TIBERIVS GRACCVS הגיב:

    היה מקרה דומה שניסו לעליל על דן שומרון לפני מינויו לרמטכ"ל שהוא הומוסקסואל (בתקופה שהומוסקסואלים היו משוחררים על סעיף נפשי).

  9. ארן הגיב:

    יוסי,

    בהתחשב בכך שיש לא מעט תורמים עבור הכתיבה המשובחת שלך בבלוג, ובהתחשב בכך שרובם מתנגדים ברמה זו או אחרת למימון רעלים, ובהתחשב בכך שכל פעם אתה צריך להסביר את הנושא מחדש, לא הגיע הזמן לחשוב מחדש על השם של הקרן?

    נ.ב.
    תתחדש על העיצוב החדש.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention קרב עלוב בעלוב | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com
  2. מינוי הרמטכ"ל – מלחמות התקשורת ואהוד ברק
  3. יהונתן קלינגר | פתרון בעיית יואב גלנט והמסמך: שינויי אגו שיכולים להשפיע ‏ :: Intellect or Insanity‏