החברים של ג'ורג'

את הלפיד הזה צריך לכבות

אמש נערך טקס הדלקת הלפיד האולימפי, שבאירוניה חריפה יינשא לסין דרך טיבט. בפעם הראשונה בהיסטוריה של הטקס, נערך נסיון לשבש אותו: פעילים פרו-טיבטיים הגיעו למקום, בין השאר, עם דגלים שחורים ועליהם חמישה עיגולי-אזיקים. המשטרה הרחיקה אותם.

בסין, כמובן, שום דבר מזה לא דווח. העיתונות הסינית היום דיווחה על הטקס ללא דיווחים על ההפרעה. אנשי הטלוויזיה הסיניים, מיומנים מאד כמסתבר, הפסיקו את השידור בדיוק כשהתחיל הבלגאן.

סין מנהלת עכשיו מסע דיכוי נרחב. היא הודתה כבר שלא מדובר רק בטיבט, שם היא מנהלת מסע נישול של התושבים באמצעות מדיניות התנחלות פרועה (וכמובן, מנוגדת לחוק הבינלאומי) ובאמצעות הכחדת תרבותם; המהומות פשטו גם לחלקים אחרים של סין. כדי לוודא שאף סיני לא יראה שום דבר שהוא לא צריך לראות, יש שמועות שסין מתכוונת – לראשונה בהיסטוריה – למנוע שידור חי של טכס פתיחת האולימפיאדה. איזה ספורטאי עם מצפון עוד יכול ללבוש חולצה שכתוב בה משהו על טיבט, על דארפור, על זיבאבוואה, אולי אפילו על סין עצמה.

מספר המתקוממים שנרצחו על ידי כוחות הבטחון של סין איננו ידוע. גם לא מספר האנשים שנשלחו לגולאגים, או מספר המעונים. כמה יפה שאפשר, גם במאה ה-21, לנהל מדיניות כזו. נחשו מה היה קורה לדנמרק, נניח, אילו היתה נוקטת בצעדים דומים כנגד פוגרומצ'יקים מוסלמים עם הרבה פחות סיבות מוצדקות למרירות. איך היו מתייחסים אליה – או, למשל, לישראל – אם היתה חוסמת גישה ליוטיוב או לעשרות אתרי תקשורת אחרים, בטענה שהם "מלבים את האלימות". במקרה של אל ג'זירה, למשל, אפשר לטעון שזה בדיוק מה שהיא עושה.

אבל לסין השמאל – שתמיד יודע מתי כדאי ומתי לא כדאי למחות על פגיעה בזכויות אדם – קצת מוותר. סין, אחרי הכל, היא בצד של המלאכים. רק תאמר 'סין', ומיד שבה הנוסטלגיה לימים הטובים ההם, שבהם כל מה שידענו על היו"ר מאו הוא מה שהוא רצה שנדע.

ישנה תנועה הקוראת לביטול או החרמת האולימפיאדה בסין. איתמר שאלתיאל הסביר יפה מאד מדוע ראוי להחרים אותה. אבל החברים הוותיקים, שכל מה שנשאר מהקומוניזם שלהם הוא שנאה אוטומטית של המערב הארור, שניצח במלחמה הקרה, מתעלמים ממערכת הבריאות המזעזעת של סין; מתעלמים מכך שמצב זכויות העובדים בה הוא מהגרועים ביותר בעולם, שיש בה יותר הרוגים בתאונות עבודה מבכל שאר העולם כולו; מפנים את מבטם הלאה מהתעשיה של אברי האדם – ביניהם של נרצחים פוליטיים – שמשגשגת בה; מסתכלים הצידה, כמו אז, כשסארטר צווח שנמאס לו לשמוע על הגולאגים הסובייטיים; לא רוצים לדעת על היעדר החופש המוחלט, על הקפיטליזם-החזירי-של-מפלגה-אחת; ומעדיפים לייבב על גורלם של האיסלמיסטים בעזה מאשר להישיר מבט אל טיבט.

התירוץ האחרון, כפי שמכרו לנו הבוקר ב"הארץ", הוא שאין שום קשר בין ספורט ופוליטיקה ושחוץ מזה, חרם לא עובד. עד כמה שזה מפתה – ועד כמה שזה מוכיח את הטענה – נניח לשקר של הכותב, המנסה לטעון שג'ורג' בוש חתם על מספר הוצאות להורג השווה לזה של סין; סין מוציאה להורג כ-10,000 איש מדי שנה, בוש הרג 300. כולם, יש לציין, אחרי שעברו הליך משפטי שגם כאשר הוא כושל בעליל, לוקח בהליכה כל הצגה של הליך משפטי סיני, נתמקד, אם כן, בשתי הטענות הראשונות.

הטענה הראשונה, במחילה, היא בולשיט טהור. אתלטים באולימפיאדה מתחרים בקבוצות לאומיות ולא כפרטים. נערך חישוב מדוקדק של איזו מדינה קיבלה כמה מדליות. זה תמיד היה כך. האולימפיאדה היא, במידה רבה, ההתגלמות הפוליטית של הספורט. וכאקט פוליטי, האולימפיאדה היתה לעיתים קרובות בעייתית: ב-1936 פרץ ויכוח סביב השאלה האם להצדיע במועל יד כשהנבחרת עוברת מול היטלר; ב-1980, ניסו האמריקנים להחרים את האולימפיאדה במוסקווה בשל הפלישה הרוסית לאפגניסטן; וב-1984 הרוסים השיבו באותו מטבע והגוש המזרחי החרים את האולימפיאדה בלוס אנגל'ס.

או, טוענים תומכי סין; החרם לא עובד. באיזה מובן הוא "לא עובד"? סביר להניח שאולימפיאדה, מסוג כלשהו, תתקיים בסין. אבל הרודנות הסינית מתכוונת להפוך את האולימפיאדה לאירוע יחסי-ציבור, שמטרתו – כמו זו של האולימפיאדה של היטלר – להוכיח שסין היא חלק מהעולם התרבותי.

ואת זה אפשר לשבש. ההחרמה האמריקנית של אולימפיאדת מוסקווה לא ביטלה את האולימפיאדה – אבל היא העלתה משמעותית את המודעות לפלישה הסובייטית לאפגניסטן, גם בקרב תושבי ברית המועצות. וכמובן, יש דוגמא אחרת, מוצלחת הרבה יותר, שלא במקרה מעדיפים מעריצי מאו להתעלם ממנה: זו של דרום אפריקה בזמן האפרטהייד.

החרם על דרום אפריקה היה לא רק כלכלי אלא גם ספורטיבי. הספורטאים הדרום אפריקנים לא הורשו להשתתף באולימפיאדות, וגם לא במשחקי חבר העמים הבריטי. ולאומה שהדת השניה שלה היתה קריקט, זה כאב לא פחות ויש מי שיאמר שאף יותר מאשר החרם הפוליטי.

אז למה, בעצם, לא לנהוג בסין כפי שנהג העולם בדרום אפריקה? האם המשטר שלה יותר חופשי? יותר הוגן? פחות רצחני? או, שמא, סין פשוט גדולה מדי וחזקה מדי? זה תירוץ רווח – וזה משונה, כי הוא רווח בעיקר בקרב אנשים שאין להם שום בעיה עם ביקורת על ארצות הברית, למשל. בסופו של דבר, זה תמיד חוזר לתפיסה הנפשעת-מוסרית שכל האומות שוות, אבל יש אומות – בעיקר כאלו מהעולם השלישי, רצוי כאלו עם עבר קומוניסטי או פסוודו-קומוניסטי – ששוות יותר.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

40 תגובות על ”את הלפיד הזה צריך לכבות“

  1. עמית הגיב:

    כשאתה אומר שהאולימפיאדה היא בין קבוצות לאומיות אתה לא ממש צודק בסופו של דבר אנשים זוכרים את קרל לואיס ואת סבסטיאן קו ואת מארק ספיץ אבל לא זוכרים כמה מדליות זכתה ארה"ב או בריטניה
    רק במדינות קטנות כמו ישראל או קובה כל זכייה במדליה היאמאורע לאומי ולכן לדעתי לא צריך להחרים את האולימפיאדה פשוט בגלל שזה לא הוגן לספורטאי שמתאמן כל חייו לרגע הזה שפתאום תגיד לו ששברת את הכללים וזרקת את כל מה שהוא שאף לו לפח.

    אל תשכח שהספורטאים לא אשמים בכך שהאולימפיאדה נערכת בסין ושהם לא צריכים להענש על זה.
    מה שכן הייתי שמח לראות אקטים סמליים כמו החרמת טקס הפתיחה או מדיניות רשמית של מלבישת חולצות עם כיתוב נגד העוולות שסין מבצעת.

  2. אלכס ז. הגיב:

    דרום אפריקה היא המקרה היחיד, עד כמה שידוע לי, שבו החרם עבד, וזה קרה בעיקר משום שחלק גדול מדרום אפריקנים לבנים הרגישו שהם חלק בלתי נפרד מהמערב (בעיקר מבריטניה).
    סין, לעומת זאת, הרבה יותר דומה לאחותה הקטנה קוריאה הצפונית ויכולה לשרוד גם ללא השקעות מהמערב. יש מספיק מדינות אחרות באסיה, אפריקה ודרום אמריקה שיסכימו להשקיע בה. הכנסות המדינה ירדו, אבל זה לא יתבטא כלל במצבם של חברי המפלגה – הם פשוט יתעוללו העם שלהם קצת יותר.

    למרות זאת החרם חשוב. לא בגלל ההשפעה הפיזית שלו, אלא, כמו שאמרת בצדק, בגלל יכולתו להסב את שומת הלב אל המתרחש בסין ובגלל האקט המוסרי עצמו.
    חרם הוא הרי סוג של הפגנה בקנה מידה גדול. בדיוק כמו עם הפגנות, חרם לא יפגע באלו שנשענים רק על כח, אבל הוא מראה כי לקבוצה מסוימת של אנשים פשוט נמאס מהמצב הקיים.
    כל אדם המתכוון לנסוע לאולימפיאדה צריך לשאול את עצמו האם הוא לשתף פעולה עם מופע היחצ"נות הסיני? האם הוא מסכים עם כל אותם דברים שסין מייצגת (ושהוזכרו במאמר) כמו סחר באיברים, דיכוי עמים ואין ספור הפרות זכויות אחרות?
    התשובה המוסרית היא לא מהדהד.
    למרבה הצער יש הרבה מאוד אנשים שפשוט שכחו מה זה מוסר, במיוחד בכל מה שנוגע לסין, צפון קוריאה או מדינות "ציר הרשע" האחרות.

    —–

    עמית, אני בטוח לכל מדינה מערבית יש מספיק כסף כדי לפצות את הספורטאים שלה במקרה והיא תחליט להחרים את האולימפיאדה. הספורטאים לא יפגעו ואם מספיק מדינות יחרימו אפשר יהיה אפילו לארגן אולימפיאדה אלטרנטיבית.
    עם כל הכבוד לספורטאים, מדובר כאן באולימפיאדה ולא בספורט.

  3. ygurvitz הגיב:

    אני דווקא מסכים עם עמית בנושא הספורטאים – אלה אנשים שיש להם שנים מעטות מאד שבהן היכולת שלהם נמצאת בשיא, ורק מקום אחד רציני לבטא בו את היכולות שלהם. אלה אנשים שהספורט הוא מרכז חייהם, לעיתים קרובות גם מרכז מחייתם, ויהיה נאיבי ולא הוגן לדרוש שדווקא הם, כשהם באים למבחן בהא' הידיעה שלהם, יתרכזו בפוליטיקה. הבעיה היא לא הספורטאים, הבעיה היא כל השאר.

  4. עמית הגיב:

    יוסי, אתה צודק.
    החטא הקדמון הוא ההחלטה הנוראית של בחירת סין לארח את האולימפיאדה.

    אלכס, העניין הוא לא הכסף.ספורטאי אמיתי תמיד יעדיף להתמודד מאשר לקבל כסף.
    אם החרם היה מוכרז מיד עם קבלת ההחלטה על מיקום האולימפיאדה אז אפשר היה לארגן אולימפיאדה אלטרנטיבית אבל אין אף מדינה בעולם כולל ארה"ב שיכולה לארגן את זה בזמן כל כך קצר ולכן הספורטאים ייפגעו גם ייפגעו

    כמו שכבר כתבתי, במצב שנוצר עדיף לעשות פעולות מחאה טקסיות כמו להחרים את טקס הפתיחה ולא להחרים את המשחקים עצמם.

    חוץ מזה, בשונה מדרום אפריקה לא קיים עדיין חרם גלובלי על סין כך שתהיה פה צביעות אם מדינות שמקיימות יחסים דיפלומטיים וקשרי מסחר ענפים עם סין יחרימו את האולימפיאדה.

  5. יואב (לונדון) הגיב:

    כשאתה אומר שב-1980 האמריקאים "ניסו" להחרים את האוליפיאדה, אפשר לקרוא את זה כאילו הם ניסו ונכשלו משים מה. כדאי היה לכתוב שב-1980 האמריקאים וכל מדינות המערב *החרימו* את האולימפיאדה.

    חוץ מזה, ההבדל בין סין לדרום אפריקה, ואין כאן כתב גנה על סין, הוא שדרום אפריקה היתה מדינה מערבית ודמוקרטית שנהפכה למדינה לא דמוקרטית, סין היתה מדינה דיקטטורית שנשארה מדינה דיקטטורית. לכן, מדרום אפריקה (כמו מישראל) ציפו ליותר. (אבל, בהתחשב שסיפוח של הונג קונג, אולי הגיע הזמן שהמערב יתחיל לצפות גם מסין לעמוד בסטנדרטים מוסריים קצת יותר גבוהים)

  6. אלכס ז. הגיב:

    עמית ויוסי, במחשבה שניה הבנתי שאתם צודקים בקשר לספורטאים.

  7. אבי הגיב:

    סין משתמשת באולימפיאדה כדי לחסל את תנועת ההתנגדות הטיבטית, בניגוד למינאמר שכשהיא הרגה מתנגדי שלטון מדינות מסוימות החרימו אותה, סין רוצחת אנשים כעת בטיבט ואף אחד לא מעיז להגיד כלום בגלל האולימפיאדה המתקרבת. אם לאיזשהי מדינה יש חוט שדרה מוסרי עליה להחרים את האולימפיאדה. יש דברים חשובים יותר מתחרות ספורט ולאתלטים יש תחרויות נוספות (אליפויות עולם, אליפויות אירופה, גראנד פרי ואפילו אולימפיאדות נוספות).
    אגב ממש לא נכון שהשמאל הוא מוביל ההתנגדות לחרם, אם כבר הימין בעולם מתנגד לחרם בתקיפות רבה יותר. הארגון הצרפתי השמאלני "עיתונאים ללא גבולות" יוצא בקמפיין להחרמת האולימפיאדה
    http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=174

  8. דרומי הגיב:

    אבל לסין השמאל – שתמיד יודע מתי כדאי ומתי לא כדאי למחות על פגיעה בזכויות אדם – קצת מוותר.

    יוסי, הקמת לך אחלה איש קש כאן.
    איזה איש שמאל בדיוק 'מוותר' לסין?
    (עוזי דן הוא ממש לא איש שמאל. הוא איש ספורט)

  9. אזרח. הגיב:

    מצער שלא השתלחת בחברות ובתאגידים הבין-לאומיים אשר עושים עסקים עם סין,ומעלימים עין מהזוועות שהמשטר הסיני מבצע.דרך אגב,המדינה שסוחרת הכי הרבה עם סין היא ארה"ב.עד כמה שידוע לי ,ארה"ב אינה מדינה קומוניסטית,וראשי התאגידים שבה אינם קומוניסטים.
    אל תיקח את הדברים(עניין האולימפידה וזוועות המשטר בסין) באופן אישי.זה רק עסקים.

  10. ערן הגיב:

    הטענה על הספורטאים המסכנים שעמלים ועמלים ובסופו של דבר לוקחים להם את הבמה, הוא בבחינת חוסר פרופורציה.
    מנסים לייצר הד להרג ודיכוי של רבבות אנשים ואותי אמור לעניין מספר מצומצם של ספורטאים?
    חוצמזה שאותם אמורים לייצג הארגונים שלהם, והם קיבלו החלטה לגבי המיקום של האולימפיאדה, אז זה מה שבישלו ועכשיו נקווה שיצא מזה משהו.

  11. דובשנית עגומה הגיב:

    תבונת הפוליטיקה של האינטלקטואלים-עאלק: למה לא – להחרים אותם, לבודד אותם, להקצות אותם מחמת המיאוס לזלזל בהם ולבייש אותם עד שלא ישאר להם אלא הכוח הצבאי ומאזן האימה כדי לתקשר עם המערב –

    זו תוכנית מעמיקה, שלוקחת בחשבון את מרכיב הכבוד הלאומי והאגו מול תרבויות זרות בחלקי עולם אלה, וגם צופה עשרה צעדים קדימה עד לתוצאה הסופית – מכיון ש"אין ספק" בחולשתם ונחיתותם, ואם רק נחרים להם את האולימפידה הם כמובן ישברו, ירוצו אחרינו בדמעות ויבטיחו לא לעשות זאת יותר –

    ו"אין סיכוי, כמובן" שמדינות טוטליטריות ומנהיגיהן יסטו מהסטנדרטים הפולניים *שלנו* – ויגיבו פתאום דווקא על פי ערכיהם הרשמיים והאישיים, שיקול דעתם הפוליטי, דעת הקהל ברחוב, לחץ האופוזיציה מבפנים, ובהתאם לאינטרסים *שלהם*.

    וכמובן שאם מחרימים את סין צריך לפי אותה אמת מידה להחרים כל משטר קטלני –

    ואז נחרים גם חלק גדול מארצות העולם הערבי ואפריקה, אולי קצת רוסיה, ואלה הרי קשורות גם באירגוני מדינות משלהן (שלא לדבר על בעלי אינטרסים נוספים) ויחרימו "בחזרה", ואז נהיה "צודקים" והם "לא" –

    למי שכבר שכח, מה שאיפשר את הגישושים לקראת יחסים הדיפלומטיים בין ארה"ב וסין הקומוניסטית הייתה סדרת משחקי פינג פונג, ורק כך נפתח בקע צר בחומת העוינות הבצורה שהפרידה בין שתי המדינות.

    אז עכשיו נוכל סוף-סוף להחזיר בהדרגה את כל השלבים אחורנית ולתקן את העוול, להציג את הצד השני כדמוני ואותנו כמלאכים, ואז לחלק שוב את הכדור לשני גושים ולאיים משני הכיוונים בטילים גרעיניים כמו בימים הטובים – וישאר אפילו זמן להטיף לממשלה שהיא צריכה לדבר עם החמאס למרות הסטנדרטים המפוקפקים שלו, כי "העיקר השלום".

    אז למי איכפת מה הם חושבים, כיצד יגיבו ואיך זה ישפיע על נירמול יחסי הגושים, העיקר ש"הראנו להם" – מצחיק שכשתגובות כאלה באות מסקטורים אחרים אז הם מוגדרים פה "אספסוף", תחי הסימטריה.

    היה זה דווקא מאו טסה טונג שאמר "גללי בקר מועילים יותר מעקרונות כי אפשר לעשות מהם זבל" – יש דרכים מועילות יותר להפעיל לחץ דיפלומטי וכלכלי, פרט ליריקה פומבית בפניה של מעצמה באופן שלא יותיר למנהיגיה ברירה אלא להגיב בעוינות.

    ואגב כל איזכורי האולימפידה, הייתה מדינה אחת שרצחו לה 11 ספורטאים בתוך הכפר האולימפי תוך כדי המשחקים (ללא משפט, אם זכרוני לא בוגד בי) והעולם לא עזב את המשחקים –

    ברח לי השם כרגע, אבל אולי כדאי להזכיר את המקרה הזה, הוא גם משתלב טוב בליין-אפ בין 1936 ו-1984.

  12. עמית הגיב:

    ערן, הספורטאים לא בחרו להיות חלק מהארגון.
    הם חברים בוועד האולימפי של המדינה בה הם אזרחים.

    חוץ מזה אתה צודק,הספורטאים לא צריכים לעננין אותך, אתה מוזמן לארגן חרם צרכנים שבו אף אזרח מערבי לא יקנה כרטיסים לאולימפיאדה ואף מדינה לא תקנה זכויות שידור אבל תחשוב רגע איך היית מרגיש אם היית מתכונן כל החיים שלך לרגע מסוים ואז כמה חודשים לפני הרגע הזה היו אומרים לך שאתה לא יכול לחוות את הרגע הזה.

    ולאבי, להרבה מאוד ספורטאים האולימפיאדה היא דבר הרבה יותר חשוב מכל תחרות אחרת ושוב אני אומר שהם לא אשמים בזה שהאולימפיאדה מתקיימת בסין והם לא צריכים להענש.

    דרך אגב תעצרו רגע ותחשבו כמה דברים בסביבת היום יום שלכם מיוצרים בסין.

    ואני יודע שזה דמגוגיה זולה אבל למה אתם דורשים מאחרים להחרים את סין ולא דורשים את זה מעצמכם?

  13. רוגל הגיב:

    אישית מעולם לא התלהבתי ממוסד המשחקים האולימפיים. זהו מוסד המסתיר תחת עלה התאנה של "הרוח האולימפית" גישה לאומנית ומקור גאווה לדיקטטורים מימיו הראשונים.
    אני לא חושב שראוי להסיר את עול ההחלטה המוסרית מהספורטאים עצמם. ספורט, והמשחקים האולימפיים ביחוד, אמור להדגיש את רוממות הרוח, את יכולתו של היחיד, או הקבוצה, לנצח תודות לרוח ספורטיבית ואידיאליים ספורטיביים. השאלה שכל משתתף צריך לשאול את עצמו היא האם המחיר המוסרי של המדליה בה אולי אזכה הוא מחיר ראוי?
    מדינות יתנהגו כמו מדינות – הן ישקלו אינטרסים ושיקולי עלות מול תועלת. לעומת זאת הספורטאים עצמם אמורים לדעת שזה לא האירוע אליו התכוננו כל אותם שנים.

  14. עמית הגיב:

    רוגל, תנסה להזכר מי זכה באליפות העולם בתקופה שבה זכנ קרל לואיס ב4 מדליות זהב באולימפיאדה או כשמרק ספיץ זכה ב7 מדליות זהב ואז אולי תבין למה האולימפיאדה כל כך חשובה לספורטאים

    מבחינת הספורטאים האולימפיאדה היא הבמה החשובה ביותר.

    ואני שואל שוב, למה אתה דורש מהם להחרים ולא מחרים את סין בעצמך?

  15. רוגל הגיב:

    אני לא דורש מהם שום דבר, כל מה שאני טוען שההחלטה על החרמה או לא צריכה להעשות על ידי הספורטאים עצמם. כל ספורטאי צריך להחליט לעצמו האם המדליה שווה את ההשתתפות באולימפיאדה בסין. וההחלטה הזו חשובה במיוחד בגלל החשיבות של המשחקים האולימפיים לאותם ספורטאים.

  16. עמית הגיב:

    רוגל, פה אני מסכים איתך אני לא רואה שום בעיה שספורטאים בודדים יחרימו את האולימפיאדה, הבעיה היא רק שאני לא מאמין שיווצר חרם גורף וחרם קטן של ספורטאים בודדים לא ייצור שום אפקט

  17. ענר רבון הגיב:

    דובשנית – לא יכולתי לנסח את דעותיי טוב כמוך.

    יש צדקנות איומה בדרישות להחרים את האולימפיאדה כדי לרחוץ בנקיון כפי המצפון. ספורטאים שמתכוננים 4 שנים להזדמנות שלא תחזור צריכים להיות כלי ניגוח פוליטי? מישהו חושב שהחרם על אולימפיאדת מוסקבה השתלם? היה שווה את החרם הנגדי שבא 4 שנים מאוחר יותר? הרי אין קשר בין מחט לתחת.

    הטיפול בנושא זכויות האדם בסין ובטיבט צריך להיות אחר, ייתכן אפילו שצריך פשוט לוותר כרגע. סין היא סין, אנחנו לא מבינים אותה והעקרונות שלנו לא נעלים על שלה. אירופה הנאורה הרגה והורגת יותר מאשר אלו המוצאים להורג בסין, היום ולאורך ההיסטוריה. ארה"ב מביאה לשיעור מוות גבוה בהרבה מזה שקורה בטיבט. רוסיה אלימה לא פחות. אפשר להעיף מבט על אפריקה וצ'צ'ניה ולהבין לבד. סין מקיימת דיאלוג בריא עם המערב כל תהליך מולה צריך להיות מדוד ופחות צבוע.

  18. ענר רבון הגיב:

    ולגבי דרום אפריקה – שם החרם בפירוש עבד, אבל הנקודה העקרית הייתה נידוי ממשפחת המערב. צריך גם לזכור שהחרם היה חלק מאמברגו רחב וממושך בהרבה שבא, עם להיות הוגנים, עקב מדיניות חמורה ובאושה בהרבה מזו של סין בטיבט.

  19. עמית הגיב:

    תסלח לי ענר אבל זאת תגובה נוראית
    סיו אחראית במישרין ובעקיפין להרג אנשים ולרמיסת זכויות אדם ולכן אסור לוותר והתירוץ שגם אחרים עושים את זה לא הוא בדיוק שה, הוא תירוץ

    חוץ מזה רוסיה גרועה לא פחות מסין ואולי אפילו יותר מכיוון שהיא מציגה מצגת שווא של מדינב דמוקרטית

  20. אבי הגיב:

    בכל תחום ספורט יש תחרויות נוספות מלבד האולימפיאדה הנוכחית. ישנם תחומי ספורט, כמו טניס, מירוצי אופניים, איגרוף וכדורגל שבהן האולימפיאדה היא שולית. הייתי מצפה מטניסאים בכירים ועשירים להחרים את התחרות הלא ממש חשובה הזו עבורם.

  21. עמית הגיב:

    אבי,יש מעט מאוד תחומי ספורט שבהם האולימפיאדה היא לא הדבר החשוב ביותר לספורטאים ומבין הענפים שהזכרת רק טניס הוא כזה.

    באגרוף מתחרים רק חובבנים ולכן זאת הבמה הכמעט יחידה שלהם להציג את עצמם לעולם ובכדורגל מתחרות נבחרות של צעירים עד גיל 21 ולכן לכדורגלנים מאוד חשובה החשיפה

    האמת היא שבאופננים אני לא ממש מבין ולכן לא יודכ אם מה שכתבת הוא נכון אבל יש לי הרגשה שלא

    בכל מקרה אני שואל אותך את השאלה שכבר העליתי פה, האם אתה מחרים את סין ואת מוצריה? כי אם לא אז אין לך זכות לקרוא לחרם של אנשים אחרים

  22. עמית הגיב:

    דרך אגב במקרה שאני לא מובן, אני בהחלט אשמח אם יהיה חרם ספורטאים על סין, אני פשוט לא רואה את זה קורה ולא חושב שזה מוצדק לדרוש מהם את זה

  23. ארן הגיב:

    מתוך דיון שהיה בNPR
    ראיינו שם שני פרופסורים שמתמחים בסין ובטיבט. הם טענו שהסינים (העם) מאד מצפים לאולימפיאדה ומתייחסים אליה כמקור לגאוה לאומית.
    התגובה שתהיה לעם הסיני במידה וחרם יקרה תגרום לתוצאות מאד גרועות למאבק הטיבטי. הסינים (שוב מדובר לא על הממסד אלא על האזרחים) יסתכלו על הטיבטים כמי ש"חירב" להם אירוע בעל משמעות לאומית, והם כנראה יכנסו למצב לאומני ותוקפני כלפי הטיבטים. לכן חרם גורף יגרום יותר נזק מתועלת.

  24. ענר רבון הגיב:

    עמית
    אני מתנצל שאני לא מתמסר לדעה המצופה ממני על ידי לוחמי זכויות האדם מטעם עצמם.

    אינני מקל ראש במעשי סין בטיבט או בכלל, אך אני לא מבין את הקשר בין הדברים. חרם על האולימפיאדה יוציא את הסינים מטיבט? רק בור גמור (או אברי גלעד) יכול בכלל להעלות השערה זו ברצינות. ראית איזשהי שחיקה בעמדה הישראלית מול הפלשתינאים כשקבוצות ישראליות שיחקו באירופה במקום בישראל? חרם, כדי שיעבוד, צריך להיות מקיף, כולל, סבלני ולא פופוליסטי. אין שום סיכוי שחרם כזה יתבצע על סין – היא חשובה יותר לעולם מדרום אפריקה ומעשייה פחות בוטים.

    ובהקשר אחר – ברור שלא ניתן להצדיק פשע אחד באמצעות פשע אחר, אבל נמאס מההטפות הצבועות של המערב לסין. תרומות האברים ההסיניות נצרכות כמעט כולן על ידי תושבי המערב. מדינות המערב מחפשות עסקים בסין כמו מטורפות. הנזק שצרפת גרמה וגורמת באפריקה גדול עשרות מונים מפשעי סין ובצדק סין לא מוכנה לשמוע מסרקוזי הטפות מוסר. הרי בדלת האחורית הוא ירוץ לסחור עם אותו ממשל סיני, אז דווקא את הספורטאים צריך להקריב? והרי לא רק על צרפת מדובר אלא על בלגיה, ספרד, פורטוגל, אנגליה וארה"ב. לסין ייקח דורות על מנת לפגוע בזכויות אדם בסדר גודל דומה לפגיעה שבוצעה לאורך השנים על ידי המדינות שציינתי. אז מספיק לברבר.

    השיטה הסינית הוציאה את סין מרעב ומשעבוד למדינות זרות ויצרה מדינה צומחת ומאוחדת. ביקורת יעילה, גם אם מוצדקת, דורשת הבנה אמיתית ולא סיסמאות שנתפשות טוב בקריאה שטחית.

  25. ענר רבון הגיב:

    עמית – כמובן שלא התכוונתי לתקוף אותך אישית אלא את כל רעיון החרם דווקא על האולימפיאדה. הוא לא מוסרי ולא חכם.

  26. ygurvitz הגיב:

    "לא התכוונתי לתקוף אותך אישית אלא את כל רעיון החרם דווקא על האולימפיאדה. הוא לא מוסרי ולא חכם." נניח לא חכם. למה לא מוסרי? מה מוסרי בקיום אולימפיאדה בסין?

  27. ענר רבון הגיב:

    ושוב התנצלות על הלשון החריפה.

    לא חכם כי הוא מנותק מהמטרה שהוא מתיימר להשיג.

    לא מוסרי מכיוון שהוא נלחם על הגב של החלשים (ספורטאים למול תעשיות נשק, ממשלות) ומסיט את האש, אולי אפילו בסוג של מרמה, מהיחסים של המערב עם סין ומהיחס של המערב לנושא זכויות האדם.

  28. ענר רבון הגיב:

    אגב, יוסי, אתה שלם עם חרם על סין לפני חרם על צרפת, למשל, עד שתתקן את נזקי פשעיה ברואנדה? ומה עם רמיסת זכויות האדם בעיראק בחסות אמריקאית?

    יש משהו מאד אופנתי בגל ההצעות להחרמת האולימפיאדה בסין. זהו מסר קל להגיה, קליט, ירוק ולוחם בגלובליזציה. אתה באמת מאמין שסין תצא מטיבט ותשנה מדיניות הוצאה להורג כתוצאה מחרם על האולימפיאדה דווקא?

  29. אלכס ז. הגיב:

    עמית,

    לא ניתן כרגע להחרים את כל מוצרי סין, כי אז נצטרך לכתוב את הפמפלטים שלנו על לוחות אבן כי, לפחות אצלי, העטים והמקלדת מיוצרים בסין. האם זה אומר שזה המצב הרצוי, או שאסור להטיל אף חרם באף מצב עד שכולנו נתנזר מכל מוצרי סין? כמובן שלא!
    תמיד יש צעד ראשון, שמטבעו לא טוטלי או אפקטיבי לחלוטין, אבל חשיבותו בכך שהוא מסמל את הדרך שבה צריך ללכת – היום אולמפיאדה, מחר מטילים כנסות על מפעלים שפועלים בסין (ומעודדים מעבר להודו) ומחרתיים חרם מוחלט.

    תמיד צריך להתחיל היכנשהו, ותחרות גדולה, יקרה ובעלת משמעות היסטורית מתאימה מאוד לשם כך.

    —–

    ענר,

    ממה שהבנתי אתה לא מתנגד רק לרעיון החרם, אלא לכל פעולה תקיפה נגד סין שלא כוללת עונש דומה לפושעים אחרים.
    רציתי לשאול אותך, האם זה נכון רק לגבי סין או גם לגבי מדינות אחרות, נניח ישראל? האם אסור לפעול נגד הכיבוש הישראלי כל עוד לא נעשה דבר נגד הפשעים של מדינות ערב (שגדולים פי כמה מכל מה שישראל אי פעם עשתה)?

  30. ענר רבון הגיב:

    אלכס, נאה דרשת.

    אני בכלל לא חובב גדול של ענישה מסוג כזה. קרא לי נאיבי אבל אני מאמין שספורט יוצר תקשורת מסוג אחר, תקשורת שאסור להפסיק. חרם על האולימפיאדה מעניש את העם הסיני שלרובו המכריע אין כל עניין בסוגיית טיבט. כמו רבים אחרים אני מתוסכל מהמצב בטיבט כמו שאני מתוסכל מהמצב באפריקה, בישראל ובמדינות ערב. ישנן דרכים אחרות ויעילות בהרבה להשפיע על מדיניות סין – ממאבק ארוך על דעת הקהל העולמית, דרך סנקציות כלכליות וכלה בחרם דיפלומטי. אלא שדרכים אלו דורשות אומץ, עקשנות ונכונות לשלם מחיר. חרם אחד נוצץ ייראה טוב בתקשורת המערבית אבל לא ישפיע לטובה על מצבו של טיבטי אחד.

    אשר לסוגיה ההשוואתית, זו אכן בעיה ואי אפשר לתקן את העולם. ההתערבות בדרום אפריקה הייתה מבורכת כי נעשתה בחוכמה ולאורך זמן. ייתכן שחרם דומה היה מצליח גם עם ישראל. מצד שני הוא מעולם לא הצליח מול מדינה ערבית וגם הנסיון עם צפון קוריאה לא כזה מוצלח. צריך לשאוף להתערב ובאופן נכון תמיד כשיש אפשרות ולא לוותר על התערבות במקרים בעלי ממדים קטסטרופליים כמו של רואנדה או השואה. מסקנה לגבי סין אין לי, אבל אני בהחלט שוקל את המכלול הסיני ובו מאות מליוני בני אדם שבאופן צודק מצבם משתפר והולך. אין סיבה לשפוך את התינוק עם המים, אפשר גם לנסות למשות אותו.

  31. אבי הגיב:

    הכדורגל באולימפיאדה הוא שולי ולא חשוב ומדלייה בו לא נותנת הרבה, הכדורגלנים בכל מקרה ממשיכים לבוגרים ורוצים לזכות בתארים חשובים יותר כגון אליפות עולם או אליפות אירופה.
    כמעט כל המתאגרפים החובבנים שואפים להמשיך למקצוענים ורואים את האולימפיאדה רק כתחנת מעבר לאגרוף המקצועני ולזכייה (בתקווה) באליפות עולם.
    האירועים הגדולים ברכיבת אופניים הם הטור דה פרנס, הג'ירו ד'איטליה והוולטה ד'אספניה ולא האולימפיאדה.
    ניתן להוסיף גם מקצוע הבייסבול שבו האולימפיאדה די שולית.

  32. דולב אדרי הגיב:

    יש טעות קריטית בכתבה הזאת, שמשום מה מאשימה את השמאל הקומוניסטי של היום ב"סינופיליות". אני מתאר לעצמי שאפילו בין הסטליניסטים הכבדים ביותר אין הרבה אנשים כיום שמייחסים לממשלת סין איזו שהיא נטיה אנטי-אימפריאליסטית או אנטי-קפיטליסטית. סין הופכת להיות לחלק חשוב מאד מהקפיטליזם העולמי והיא עושה זאת בשל יכולתה לנצל כמות מאסיבית ביותר של פועלים בצורה יעילה ביותר. התוצאה היא מחירי סחורות זולים שתרמו מאד לייצב את השיטה הקפיטליסטית למספר שנים – תרומה שנשחקת בימים אלה.

    לא ברור לי היכן הם אותם אנשי שמאל שמגנים על סין ורואים בה כוח אנטי-מערבי. אולי היה רצוי שתביא לכך מספר דוגמאות.

    אם כבר, מה שעשתה ארצות הברית באמריקה הלטינית גרוע ממה שעשתה סין בחלומותנו הגרועים ביותר. וזה מבלי להגן על סין אפילו לשניה אחת. מעצם זה שהבלוג שלך לא נותן בימה הוגנת להפרות זכויות אדם של מדינות מערביות, כולל ה"ליברליות" וה"דמוקרטיות" שבהן, נוצרת פגיעה ברמת הניתוח של כל הכתיבה שלך.

    אם לא תתקיים האולימפיאדה בסין בגלל מעורבותה בטיבט, אז שלא תתקיים בישראל בגלל מעורבותה בלבנון ובשטחים, שלא תתקיים בארצות הברית בשל מעורבותה באמריקה הלטינית ובמזרח התיכון, שלא תתקיים בצרפת, אנגליה, בלגיה וגרמניה בשל מעורבותן באפריקה, שלא תתקיים בהולנד ובאוסטרליה בשל מעורבותן בפיליפינים ועוד. כל המדינות הללו פגעו בזכויות האדם או תמכו פוליטית וצבאית במשטרים שפגעו בזכויות האדם. הן עשו זאת תוך התעשרות מעל ומעבר מהשקעותיהן בארצות הנפגעות.

    אם אתה רוצה לחפש מוסר בעולם הזה, אז אתה צפוי לתסכול עמוק. כל העולם הזה מנוהל על-ידי פגיעה בזכויות אדם. כל הכלכלה העולמית צומחת מזה וכל המדינות שואבות את הלגיטימיות והעוצמה שלהן מזה. אין טעם לבחור שרירותית מדינות מסוימות כמו סין, ישראל או איראן, להצביע על הפגיעות שלהן בזכויות אדם ולשכוח מהפגיעות של כל המדינות האחרות. המאבק שלנו כאנשי שמאל הוא מול כוח עולמי ששם את גבולות מדינת הלאום לצחוק. בו עלינו להילחם, ולא לגנות רק כמה מהמדינות שמשרתות אותו ופועלות לפי תכתיביו.

  33. ענר רבון הגיב:

    דולב, הסכמתי עם הכל עד המשפט הבא:
    "המאבק שלנו כאנשי שמאל הוא מול כוח עולמי ששם את גבולות מדינת הלאום לצחוק"

    קודם כל למה כאנשי שמאל? אני לא איש שמאל ואני עדיין מזדהה עם כל מה שכתבת.

    שנית, מהו הכוח העולמי ששם את גבולות מדינות הלאום לצחוק? קפיטליזם חזירי? ולמה גבולות מדינת הלאום כה חשובים?

  34. ד.ט הגיב:

    הפשע הגרוע ביותר של סין הוא הגיבוי והתמיכה שהיא נותנת למשטר בצפון-קוריאה, שהוא באמת איום ונורא בכל השוואה שהיא. (כולל בהשוואה לדיקטטורות אחרות בנות זמננו).

  35. נמרוד ברנע הגיב:

    לעיתים נדמה כי השנאה והדעות הקדומות שלך כלפי השמאל משולות רק לכמה שאתה מדמיין שהשמאל שונא את המערב, הצילוויזילציה והקפיטליזם.

    השמאל הישראלי התייצב בצורה די ברורה (עד כמה שהוא מתייצב בצורה ברורה בנושאיים בינלאומיים שלא קשורים לסכסוך הישראלי-פלשתינאי) לצד הטיבטים ונגד האולימפידיה.
    בהפגנת לפיד זכויות האדם הבינ"ל שהתקיימה במוזיאון ת"א השתתפו נוער וצעירי מרצ.
    בעיתון "הארץ" כתב יוסי שריד מאמר נגד השתתפות באולימפידה.
    על הפגנת הסולידריות עם הטיבטים הודיעו ברשת הקשר ActLeft שהיא רשת רדיקלית על סף אנטי-ציונית.

    לדעתי צריך להתייחס אל סין גרוע בהרבה ממה שהתייחסו אל דרום אפריקה – מכיוון שהפשעים שהתקיימו בדרום אפריקה היו במימדים מצומצמים לעומת מה שקורה וקרה בסין. המשת"פים הכי גדולים של סין ד"א, זה תאגידי הענק והממשל האמריקאי.

  36. אייל הגיב:

    דעות קדומות או לא .
    צנזרו כתבה של גדעון ספירו כנגד הכיבוש הסיני בטיבט באתר הגדה השמאלית.
    http://www.hagada.org.il/hagada/html/modules.php?name=News&file=article&sid=5948

  37. אבי הגיב:

    דו"ח אמנסטי: הדיכוי בסין גבר בשל האולימפיאדה
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3526450,00.html

  38. דנה הגיב:

    שלום קוראים לי דנה יש לי לעשות עבודה על האולימפיאדה בעת העתיקה ובעת המודרנית אתם רושמים 40 מדינות לא השתתפו עשו חרם למה אתם לא יכולים לרשום אלו מדינות מה אני ילדה בכתה ו צריכה לדעת את זה איזה מידע אתם כותבים אם לא מלא סתם זה מבלבל וזה לא מועיל בכלל אני מבקשת שתוסיפו עוד מידע על החרם והמדינות שעשו את החרם וזהוא טיפת היגיון לו יזיק לאף אחד!!!!!!!!!!!

טראקבקים/פינגבקים

  1. The Daily Dolly 25/03/2008 at The Daily Dolly