החברים של ג'ורג'

משחקים בהתנתקות

המתנחלים החלו השבוע בהתפרעויות הרגילות, עם הכרזת ממשלת נתניהו על הקפאת הבניה בגדה. כבישים נחסמו, בנות אולפנה השתוללו, צווים נקרעו, ג'יפים פונצ'רו. ביום שני מתכננת מועצת י"ש "יום זעם" (שם שיהיה מוכר לכל מי ששירת בשטחים. כבר אמרנו שהם מזמן מחקים את הפלסטינים בלי להבחין, נכון?), שבמסגרתו ייחסמו כבישים במרכז הארץ, כדי שיכאב לכולנו. 2005, חזרנו אליך שנית.

ובכל זאת, קשה להשתחרר מההרגשה שבניגוד להתנתקות – שנתניהו, נזכיר, זיגזג לכל אורכה; ניסה להוביל את ה"פוטש בננה", התקפל והצביע בעד, הצביע בעד, הצביע בעד, ואז פרש מהממשלה שבוע לפני ביצועה – הפעם יש כאן רק משחק שמטרתו להעמיד פנים בפני האמריקנים שישראל רצינית באשר למחויבויותיה (האלה משנת 2001, אלה שבמסגרתן היא היתה אמורה להסיר את כל המאחזים). מי שוויתר בצער על תפקיד שר האוצר של איטליה כדי להסתפק בתפקיד ראש ממשלת ישראל אמר השבוע למתנחלים שהכל דמיקולו: ההקפאה, לדבריו, תמשך רק עשרה חודשים, וגם ככה היא מלאה חורים ככברה. כמו הרבה יהודים חכמים בעיני עצמם, נתניהו חושב שהכל הלא יהודים טיפשים. הם לא.

נתניהו, בקיצור, עושה את המינימום כדי לא להסתבך עם אובאמה, אבל קורץ לכל עבר תוך כדי. אומרים לנו – כך כתבו במוסף לשבת של "ידיעות" – שברק הפעם רציני באמת. תעשו לי טובה. ברק תמיד "רציני באמת", עד שהוא מחליט לשנות כיוון. עד לאחרונה, נזכיר, כינה אותו ח"כ יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי) "האיש שלנו בממשלה". שינוי שבשבת אחד קטן, וברק, כמנהגו, ינטוש את החיילים והפקחים שמימשו את מדיניותו הזמנית-מאד, שיצטרכו לסבול את תוצאותיה.

בקצרה, כל ה"הקפאה" הזו מצטיירת כהצגה אחת גדולה לצרכי חוץ. מצד אחד נתניהו, מצד שני המתנחלים שמאפשרים לו להראות לאובאמה עד כמה קשה לו. נתניהו הולך בדרכי שמיר, אבל אנחנו לא בשנות השמונים: האיחוד האירופי צפוי להכריז השבוע על הכרה במזרח ירושלים כבירתה של פלסטין. ההחלטה מובלת על ידי שוודיה – אתם יודעים, זו שממשלת נתניהו השתמשה בה כבובת אימונים בפרשת "העיתון השוודי". אולי גם הם לא כל כך מטומטמים. מכאן משתמעת גם הכרה במדינה פלסטינית, אם תוכרז. ובינתיים, השעון מתקתק אחורה: יותר ויותר פלסטינים נסוגים מרעיון שתי המדינות, ותוך כעשור הם פשוט יצטרכו לדרוש זכות הצבעה שווה בין הים לירדן, ושלום על ישראל. יכול להיות שגם המתנחלים מתחילים לקלוט שמשהו נשבר ושאולי הפעם עדיין משחקים, אבל המשבר הסופי קרוב: המהומות הרציניות השבוע התרחשו דווקא בהתנחלות החילונית בית אריה. אולי קלטו שם שלראשונה מאז קרטר, יש נשיא בבית הלבן שלא מתנחמד לישראל מעבר למה שצריך.

מעבר לחוסר רצינותם של מנהיגינו, מפגינה ההצגה הגדולה הזו את ההבדלים בין מדינת ישראל ומדינת יהודה. מה היה קורה למישהו בפתח תקווה שהיה קורע צו בפרצופו של שוטר, מפנצ'ר לו את הרכב, ומקנח בקללת "נאצי", כמנהג עדות חובשי הכיפה? לא יודע בדיוק, אבל סביר שהמילים "ברוטליות משטרתית" היו מופיעות בדיווח לאחר מעשה. מה היה קורה לראש מועצה מקומית, שהיה מודיע לשר הפנים שהוא יכול לדחוף את הצווים שלו הוא יודע לאן? סביר שהוא היה מגלה במהירות מה משמעותה של ועדה קרואה.

אבל ראשי מועצת י"ש, והמועצות הנבחרות של ההתנחלויות, מרשים לעצמם דברים שפשוט לא קורים בישראל. שר הבטחון מזמן אותם – והם פשוט לא מגיעים. למה מי הוא, שיגיד להם מה לעשות. הם מצהירים שלא יתנו לפקחים של משרד הבטחון להכנס להתנחלויות – ומשום מה, הם לא באזיקים. וכמובן, כל הזמן מרחף האיום (שוב, בנוסח פלסטיני מובהק) ש"אין לנו שליטה על הקיצונים". וגם אלה מלקחי ההתנתקות: חברי מועצת י"ש למדו על בשרם שהציבור שלהם אפילו יותר קיצוני מהם, ושאם הם לא יישרו קו, יהיה להם לא נעים בבית הכנסת. אז הם מיישרים.

(ראוי לציין, בהערת אגב, שהשבוע פרסם מישהו מה שנראה כפרודיה על צווי המנהל האזרחי, צו האוסר על הנחת תפילין. אולי זו פרודיה ואולי משהו שמעבר לכך: המיתולוגיה היהודית גורסת שבימי אדריאנוס אסר המשטר הרומאי על הנחת תפילין, וההוראה הרבנית היתה להניח תפילין בסתר, משום שבעת שמד יש להקפיד הקפדה יתרה על קיום כל מצווה. האם מישהו מנסה להציג את הקפאת הבניה כתקופת שמד באמצעות ההקבלה להנחת תפילין? לא יפתיע אותי.)

הגדה המערבית, נזכיר בפעם המי יודע כמה, נמצאת תחת שלטון צבאי, לא תחת שליטה אזרחית ישראלית. צה"ל הוא הריבון שם. אם ברק היה רציני באשר להתעקשותו על "קיום החוק" – בדיחה גרועה, אני יודע – הוא היה עוצר את מנהיגי מועצת י"ש כמסיתים ראשיים, מפזר את המועצות המקומיות של ההתנחלויות וממנה להן מושלים צבאיים. כמו במנהל האזרחי, בשעתו. אבל, כמובן, אכיפת החוק בגדה מעולם לא היתה בראש מעייניו של מישהו, מימי דו"ח קרפ והלאה, וקצת קשה לבקש מאהוד ברק לאכוף את החוק באופן שוויוני כשהוא עוד לא נתן דין וחשבון על פרשת העמותות, עוד לא הסביר לנו איך בדיוק עשה כל כך הרבה כסף בזמן כל כך קצר, עדיין לא ענה על השאלה איך, בעצם, ממשיכות הבנות שלו לקבל כספים מחברות שלו שלכאורה אינן פעילות ומה היתה מטרת חברת "טאורוס" של רעייתו.

אז משחקים בכאילו. המתנחלים ישתוללו. שר הבטחון יפגין את אוזלת ידו של הצבא. נתניהו ימשיך לקרוץ. והשעון הסופר לאחור, לקראת סופה של ישראל, ימשיך לתקתק.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

14 תגובות על ”משחקים בהתנתקות“

  1. עדו הגיב:

    ב'ידיעות' של השבת הזאת נאמר שהקב"ט של בית אריה חסם את הפקחים בריכבו שממומן על ידי הצבא ושהצבא לקח לו בתגובה את הרכב. לא נעים לי לחזור מילה במילה על העיתון אבל זה פשוט מתבקש : למה האיש עדיין בתפקידו?
    הרי את הרכב צריך בשביל תפקיד הקב"ט ולקחת אותו זו פגיעה בביטחון הישוב, ברור שצה"ל היה צריך להעיף את הקב"ט ולמנות אחר (עם רכב) אבל כנראה שהצבא לא מוכן ללכת רחוק מדי .

  2. חנן בן חנן שוב לא מוכן להשליט את מרותו על הקנאים, מה לעשות.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אחלחךם

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    תארו לעצמכם שבארה"ב יחליטו שמקפיאים בניה למעל 20מליון איש זה נראה נורמלי?
    הפרופורציות הם אותו הדבר כאן בארץ בשני המקרים מדובר על אוכלוסיה שמבחינת אחוזים היא מעל שבע וחצי אחוז מהתושבים

    ומכאן התשובה לכל הכסילים שרוצים הגנות כח מצד המשטרה והיס"מ, אי אפשר ואני חוזר וכותב אי אפשר להתיחס ביד ברזל לחמש אחוז מהאוכלוסיה של מדינתך
    לא מדובר כאן על קומץ סהרורים מדובר על נתח שלם מהעם

    כל מי שטיפה חושב מבין שמדובר כאן בפצצת זמן מתקתקת

    וסליחה על הביטוי הנדוש

    • עופר הגיב:

      התממות יפה. כשלאמריקאים יהיו 20 מיליון איש בשטח כבוש עם 150 מיליון תושבים ללא זכויות נדבר. עד אז אין טעם לשחק בנדמה לי.

    • דובי הגיב:

      מה זאת אומרת "מקפיאים להם בניה"? אדם צעיר שעוזב את בית הוריו בהתנחלות לא יכול למצוא בית בגבולות הקו הירוק? יכול.
      וזה יפה שאי אפשר להתייחס ביד ברזל לחמשה אחוז מהאוכלוסיה של מדינתך, אבל דווקא אפשר גם אפשר לנהוג כך ב-20% מהאוכלוסייה הזו, אם הם במקרה ערבים, ואפשר – ראה זה פלא! – אפילו למנוע מהם בניה, בין אם לשם "ריבוי טבעי" ובין אם לשם כל דבר אחר.

    • קורא עוד יותר קבוע הגיב:

      אני לא חושב שמספרם של המתנחלים צריך להיות שיקול מכריע בשאלה אם לאכוף או לא לאכוף עליהם את החוק הבינ"ל.

    • עדו הגיב:

      אתה צודק כמובן, כלומר גם אם הדבר הנכון ביותר הוא לצאת מחר מהשטחים (נכון, יש על זה ויכוח אבל נניח לרגע שזו המסקנה) אי אפשר יהיה לבצע את זה כי 20% מהאוכלוסיה לא תרשה את זה.
      אז כולנו נלך לאבדון כי פשוט אי אפשר להחליט בניגוד לדעתם של 20% מאזרחי המדינה.
      נו טוב, היה רעיון יפה הציונות אבל המתנחלים לא מרשים.

    • ygurvitz הגיב:

      אין בעיה. שיחזרו לישראל, ויתמודדו עם הביורוקרטיה שכל אחד מאיתנו מתמודד איתה כשהוא רוצה לבנות, ואז ידברו על אפליה לרעה. כל זמן שהם חיים בשטח צבאי, שיחיו על פי החוק הצבאי.

    • בין הירדן לים חיים כעשרה מיליון בני אדם. סביר שיותר. מתנחלים יש פחות מחצי מיליון. נעגל. עדיין מדובר בחמישה אחוזים. חמישה אחוזים מהאנשים שחיים בין הירדן לים יקבעו, לדעתך, את סדר היום לשאר 95 האחוזים?

  5. שלומי הגיב:

    איפה אפשר לשמוע על ההרצאה האחרונה באינטרנט

  6. מני זהבי הגיב:

    אוף טופיק: ראית את זה?

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1133260.html

    מה שמעניין כאן הוא לא תוכן הכתבה (שלטון מושחת ו/או מתנכר לנתיניו הוא דבר רגיל לחלוטין באפריקה) אלא, כמובן הטוקבקים. בהערכה גסה, כ-70% מהטוקבקיסטים רואים את האנקדוטה הנ"ל כראיה לעליונותו של משטר האפרטהייד, וזה עוד בעיתון "שמאלני".
    מה לעשות, כך נראית ישראל מודל 2009.