הסיפור ×”×•× ×ž×”×¢×ª×™×§×™× ×‘×™×•×ª×¨ שיש: ×‘×©×—×¦× ×•×ª×• ויוהרתו, פוגע ×ž×¦×‘×™× ×‘×›×™×¨ ×‘×ž×¦×‘×™× ×‘×›×™×¨ ×חר, והלה עוסק מעתה ×‘× ×™×”×•×œ מלחמת ×’× ×¨×œ×™×. כתוצ××” מכך ×”×¦×‘× × ×™×’×£, ×•×”×ž×¦×‘×™× ×”×‘×›×™×¨ מ×בד ×ת ×¢×©×ª×•× ×•×ª×™×• ומתחיל לדבר על תבוסה טוט×לית ×•× ×¡×™×’×” בחרפה מן המערכה. ××—×¨×™× ×ž×¨×’×™×¢×™× ×ותו, ×•×ž× ×¡×™× ×œ×“×‘×¨ על ליבו של ×”×ž×¦×‘×™× ×”×–×•×˜×¨ ×ך ההכרחי. הדבר רק מעלה ×ת חמתו ×•×©×—×¦× ×•×ª×• של ×”×ž×¦×‘×™× ×”×–×•×˜×¨, שחוזר לשדה הקרב רק ל×חר שידידו הטוב, יש שי×מרו מ×הבו, × ×•×¤×œ. ×”×•× ×¢×•×©×” ×–×ת בידיעה ×©×”×•× ×¢×¦×ž×• ×œ× ×™×©×•×‘ משדה הקרב. מ×וחר יותר, ×”×•× ×™×’×™×¢ לשביתת × ×©×§ ×ž×©×•× ×” ×¢× ×ž×œ×š ×”×ויב, ×©×‘× ×• הרג ×ת ×הובו וש×ותו הרג. ובין מלחמות ×”×’× ×¨×œ×™×, × ×•×¤×œ×™× ×”×—×™×™×œ×™× ×”×¤×©×•×˜×™× ×›×ž×• זבובי×. ×›×™×“×•× ×™× ×ž×‘×§×¢×™× ×ת השריון שלה×, ×’×¨×–× ×™× ×›×•×¨×ª×™× ×ת ר×שיה×. המשפט החוזר שוב ושוב ×”×•× "× ×¤×œ ×רצה, וצלצלו עליו כל כליו." עשר ×©× ×™× ×חר כך, ×›×©× ×¤×’×©×™× ×”× ×™×¦×•×œ×™× ×”×ž×¢×˜×™× ×ž×ותה מלחמה, ×”×™× ×›×œ מה ×©×”× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ×™×•: מי × ×¤×œ ומי שרד, מי בחרב ומי בפגעי הטבע. המלחמה × ×’×ž×¨×”, המצבי××™× ×‘×™×Ÿ ×”×ž×ª×™× ×›×‘×¨ עשור, ×•×”× ×¢×“×™×™×Ÿ ×—×™×™× ×ותה. מי פעל היטב ב×ותו הקרב, מי ×”×™×” מוג לב, מי ×œ× ×”×‘×™×Ÿ ×ת ×©× ×™×¦×‘ מולו.
הסיפור ×”×•× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×”×פוס ההומרי. ×”×•× × ×§×˜×¢ ×‘× ×§×•×“×” שבה ×ž×¦×‘×™× ×©×©×‘ הביתה, ל×חר שהש×יר ×ת כל ×× ×©×™×• ×¤×–×•×¨×™× ×ž×ª×™× ×‘×©×œ×œ × ×§×•×“×•×ª, מבצע פשע גדול: ×”×•× ×ž×¤× ×” ×ת כלי × ×©×§×• ויכולותיו כלפי ×‘× ×™ עמו, ×©× ×™×¡×• לגזול ×ת ×שתו ו×ת רכושו שהש×יר מ×חוריו ×›×©×™×¦× ×œ×ž×œ×—×ž×”, ×•× ×לץ לגלות. ×›×©×—×•×©×‘×™× ×¢×œ ×–×¢×ž× ×©×œ ×‘× ×™ ×יתקה על ×ודיס×וס, רצוי לזכור ×©×”× ×¨×•××™× ×ותו, ×§×•×“× ×›×œ, כמי שלקח ×יתו ×ת ×”× ×•×¢×¨ ×©×œ×”× ×•×œ× ×”×—×–×™×¨ ×ותו הביתה – ו××– שב לבדו, להרוג שוב ×‘× ×•×¢×¨ של ×יתקה. משמעות שמו של ×ודיס×וס ×”×™× "הכועס."
×הדתו של המשורר, ×× ×כן ×”×™×” משורר, × ×ª×•× ×” מטבע ×”×“×‘×¨×™× ×œ×ציל ששב ×œ× ×§×•× ×ת × ×§×ž×ª×•. כבן למעמד שכל קיומו ×”×™×” על שולחן ×”××“×•× ×™×, ×”×•× ×œ× ×”×™×˜×™×‘ לת×ר ×ת ×’×•×¨×œ× ×©×œ פשוטי ×”×¢×. ×× ×™×© דמות שהמשורר בוחר לבזות – ובדרך כלל ×”×•× ×™×•×ª×¨ מהוגן כלפי הכל, ×•×”×•× ×ž×ª×ר ×’× ×ת ×”×œ× ×”, ×©×œ×™×ž×™× ×ª×ª×•×ר כמפלצת, כקורבן – הרי שזהו תרסיטס, החייל הפשוט שקולט ×©×”×•× ×¤×™×•×Ÿ במשחק של ×’×“×•×œ×™× ×ž×ž× ×•, ו×ומר ×ת מה ×©×”×•× ×—×•×©×‘ עליה×. ×”×•× ×”×“×ž×•×ª היחידה ב×פוס שמתו×רת כמכוערת, והמשורר משווה במפורש בין כיעור ובין רוע. ×”×’× ×¨×œ×™× ××£ ×¤×¢× ×œ× ×הבו ×ת ×”×—×™×™×œ×™× ×©×”×¢×–×• לכתוב ×¢×œ×™×”× ×ת מה שכתבי החצר שלה×, ×›××– כן היו×, ×œ× ×”×™×• ×ž×¢×œ×™× ×¢×œ ×“×¢×ª× ×œ×›×ª×•×‘.
זו היתה ר×שית עידן הברזל, ובכל מה שקשור ×œ×œ×•×—×ž×™× ×•×œ×—×™×ž×”, מעט יחסית ×”×©×ª× ×” מ××–. הומרוס, ×ו ×וסף ×”×›×•×ª×‘×™× ×©×œ×™×ž×™× × ×•×“×¢ כהומרוס, ידע היטב מה גורלה של עיר כבושה, והיטיב לת×ר ×–×ת:
ו×ודיסס × ×¤×©×• תתמוגג בצער,
ודמעיו על לחייו ו×פעפיו
×›×שה הבוכה ×ª×ž×¨×•×¨×™× ×•×ž×—×‘×§×” לבעלה יקירה,
×שר × ×¤×œ בחרב עת × ×œ×—× ×¢×œ עירו ועל עמו
להרחיק מעירו וטפו ×ת ×™×•× ×”×¢×‘×¨×•×ª ×”× ×•×¨×;
ר×תה ×ותו ×•×”×•× ×’×•×¡×¡, ×¢×•×“× ×• מפרפר ב×בריו,
ועליו ×”×ª× ×¤×œ×”, ×•×ª×©× ×§×•×œ ילל × ×•×¨×,
×ך המה ×חור יהדפוה ברמחי×, ימחצו עורפה וכתפה,
×™× ×”×’×• ×ותה בשביה לעמל ותל××” ×‘× ×™×›×¨,
×•× ×‘×œ×• לחייה ×”× ×ות מעוצר ×™×’×•× ×™× ×•×¦×¢×¨, –
×›×›×” × ×™×’×¨×• ×ž×¢×™× ×™ ×ודיסס דמעותיה של חמלה.
×ודיס×וס, כמובן, בוכה על עצמו. ×”×•× ×‘×•×›×” ×›×©×ž×•×–×›×¨×™× ×ž×¢×©×™ התהילה שלו, ביודעו עד כמה ×”×•× ×¨×—×•×§ מגדולתו. ×œ×•×—×ž×™× ×ž×ª×ž×§×“×™× ×‘×¢×¦×ž× ×•×‘×—×‘×¨×™×”× ×œ× ×©×§. במה שהיה. ×”× ×œ× ×ª×•×”×™× ×× ×פשר ×”×™×” בכלל ×œ×”×ž× ×¢ מכך. המלחמה ×”×™× ×§×‘×•×¢ ש×ין בלתו.
×ž×©×•×¨×¨×™× ×™×•×•× ×™×™× ××—×¨×™× ×”×—×–×™×§×• בעמדה ×©×•× ×”. המלחמה היתה ×ž×‘×—×™× ×ª× ×©×•××”, ועל פי ×”×גדות ×©×”× ×˜×•×• סביב ×”×פוס, חלק ×ž×”×’×™×‘×•×¨×™× ×©×œ×” × ×™×¡×• להתחמק ×ž×ž× ×” כמיטב יכולת×. ×ודיס×וס הפך ×›× ×¨××” למשתמט הר×שון כשהעמיד ×¤× ×™ משוגע; ×מו של ×כילס × ×™×¡×ª×” להסתיר ×ותו בקרב × ×¢×¨×•×ª, ×בל ת×וות הקרבות הטבועה בו גברה עליו. ×בל בסופו של דבר המלחמה היתה חוק הטבע, ×•×”× ×”×ª×™×™×¦×‘×•.
×× ×—× ×• ×ž×¦×™×™× ×™× ×›×™×•× ×›-40 ×©× ×™× ×œ×ž×œ×—×ž×ª ×™×•× ×”×›×™×¤×•×¨×™×. זו ×ולי המקבילה הישר×לית של מה שהיתה מלחמת וי××˜× × ×œ×“×•×¨ ×©×œ× ×©×œ ×מריק××™×. ×בל יש הבדל מהותי: כשהישר××œ×™× ×ž×¤× ×™× ×”×שמות כלפי ×”×”× ×”×’×” שלה×, זו ברוב מוחלט של ×”×ž×§×¨×™× ×שמה טקטית. יש ויכוח ×× ×’× ×¨×œ ×' עשה ×–×™×’ כשצריך ×”×™×” לעשות ×–×’, ×”×× ×ž×¤×§×“ ×–×” ×ו ×חר ×יבד ×ת ×¢×©×ª×•× ×•×ª×™×•, והה×שמה הכללית כלפי הממשלה ×”×™× ×©×”×™× ×”×™×ª×” שבויה ביהירותה – ×ו סירבה לצ×ת למתקפת ×ž× ×¢.
והרי ספק ×× ×™×© מלחמה ש×פשר ×”×™×” ×œ×ž× ×•×¢ כמו המלחמה ×”×”×™×. המחיר ×”×™×” ברור: ויתור על ×¡×™× ×™. חמש ×©× ×™× ×חרי המלחמה, ×”×ž×¦×¨×™× ×’× ×™×§×‘×œ×• ×ותה. ס×ד×ת הבהיר ש×× ×”×•× ×œ× ×™×§×‘×œ ×ת ×¡×™× ×™ בשלו×, ×”×•× ×™×§×‘×œ ×ותה במלחמה. ר×ש הממשלה גולדה מ×יר ×”×‘×™× ×” שמחיר החזקת ×¡×™× ×™ ×”×•× ×ž×œ×—×ž×” × ×•×¡×¤×ª – ×•×”×™× ×”×™×ª×” ×ž×•×›× ×” ×œ×©×œ× ×ת המחיר. ×”×™× ×“× ×” בכך במטבחון שלה כחצי ×©× ×” ×œ×¤× ×™ המלחמה. ור×ויה ×”×מת להי×מר: סביר ×œ×”× ×™×— שרוב הישר××œ×™× ×‘×ותה העת היו ×ž×¡×›×™×ž×™× ×יתה. ×”× ×”×ª×¤×›×—×• רק ×חרי שהתברר המחיר ×”××™×•× ×©×œ המשך הכיבוש של ×¡×™× ×™.
×בל זו × ×§×•×“×” שכמעט ×•×œ× ×¢×•×œ×” לדיון. כמעט כל כולו ×”×•× ×“×™×•×Ÿ טקטי: ×× ×¨×§ היו עוד ×˜× ×§×™×, ×× ×©×¨×•×Ÿ ×œ× ×”×™×” מחליש במכוון ×ת מוצבי התעלה, ×× ×”×ž"פ ×”×”×•× ×”×™×” מציב מקלע ש×, ×× ×”×ž×—"ט ×”×”×•× ×”×™×” ×ž× ×¡×” ל××’×£ מימין ×•×œ× ×ž×©×ž×ל. זהו × ×¡×™×•×Ÿ ×œ×”×œ×—× ×ת המלחמה מחדש תוך קבלת ההגיון ×”×¤× ×™×ž×™ של המלחמה, כלומר שיש צורך במלחמה. ××œ× ×©×œ× ×”×™×”.
×”×× ×©×™× ×©×ž××©×™×ž×™× ×”×™×•× ×ת דרגי הפיקוד ×”×©×•× ×™×, מהמ"פ עד ר×ש הממשלה, ב××™ ×”×‘× ×ª המצב, ×œ× ×ž××©×™×ž×™× ××•×ª× ×‘×›×š ×©×”× ×œ× ×¢×©×• כמיטב ×™×›×•×œ×ª× ×œ× ×œ×”×ª×›×•× ×Ÿ טוב יותר למלחמה, ××œ× ×œ×”×ž× ×¢ ×ž×ž× ×” לחלוטין. ו×פשר להבין ×ות×: ×’× ×”×, ×‘×¨×•×‘× ×”×ž×›×¨×™×¢, ×œ× ×¢×©×• ×–×ת. ×’× ×”×™×•×, ×”× ×¢×“×™×™×Ÿ ×ž×§×‘×œ×™× ×›×ž×•×©×›×œ עליון ×ת התפיסה שהרעיון של המלחמה ×”×™×” בסדר, הבעיה היתה בביצוע.
כך ×’× ×”×—×œ הדיון הביקורתי במלחמת וי××˜× ×: ×‘×˜×¢× ×” שמה ×©×”×¦×‘× ×¢×•×©×” ×©× ×œ× ×ž×ª××™× ×œ×¦×¨×›×™×. ×בל בווי××˜× × ×”×ª×§×©×•×¨×ª והציבור ×”×‘×™× ×• מהר יחסית – מהר הרבה יותר ×ž×”×ž× ×”×™×’×•×ª ×•×”×’× ×¨×œ×™×, ל×ט יותר ×ž×”×—×™×™×œ×™× â€“ ×©×‘×¢×¦× ×ין צורך במלחמה הזו. בישר×ל עדיין ×ª×§×•×¢×™× ×‘×©×œ×‘ הטקטי.
הסיפור שהישר××œ×™× ×ž×•×¦×™××™× ×ž×”×ž×œ×—×ž×” ×”×•× ×‘×ž×™×“×” × ×™×›×¨×ª הסיפור הישן מכול×: העובדה ×©×”×ž× ×”×™×’×™× ×•×”×ž×¦×‘×™××™× ×ž×›×¨×• ×ת ×”×—×™×™×œ×™× ×”×¤×©×•×˜×™×, ×©×‘×”× ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×”×ª×¢× ×™×™× ×• ב×מת, ושהללו חזרו מהמלחמה כשבר כלי, ×חרי שר×ו ×ת טובי ×—×‘×¨×™×”× × ×•×¤×œ×™× ×œ×™×“× "וצלצלו ×¢×œ×™×”× ×›×œ כליה×." וזה סיפור × ×›×•×Ÿ, כמובן, ×בל ×”×•× ×œ× ×›×œ הסיפור.
תוגת ×”×œ×•×—× â€“ התחושה שלו ×©×”×•× × ×ª×Ÿ הכל, סיכן ×ת חייו, ×•×œ× ×§×™×‘×œ בסוף ×ת התמורה המובטחת – ××£ ש××™× × ×” × ×˜×•×œ×ª בסיס, מתעלמת מכך ×©×”×œ×•×—× ×œ× ×¨×§ מסכן ×ת חייו, ×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª ×”×•× ×’× ×”×•×¨×’; שהמטרה של הלחימה, ×× ×œ×¦×˜×˜ ×ת פ×טון, ×”×™× ×œ× ×œ×ž×•×ª למען ×רצך ××œ× ×œ×’×¨×•× ×œ×‘×Ÿ ×–×•× ×” בצד ×”×©× ×™ למות בעד ×רצו; ×”×™× ×ž×ª×¢×œ×ž×ª מכך שהתוצ××” של פעולת הלוח×, ×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª מ×ד, ×”×™× ×שה מתייפחת על גופה. ×œ× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ ×–×”. ×–×” ×œ× × ×¢×™×, ויותר מכך, ×œ× ×’×‘×¨×™. המלחמה, ×ו על כל ×¤× ×™× ×”×–×›×¨×•×Ÿ שלה, צריכה להגמר ב×כילס ההורג ×ת הקטור, ×œ× ×‘×ª×ž×•× ×ª×” של ×× ×“×¨×•×ž××›×” התולשת ×ת שערותיה, ×ו בדמעותיו של ×סטי×× ×§×¡ שהפך ×œ×™×ª×•× ×•×©×’×•×¨×œ×• כבר ידוע. זו כבר רכרוכיות, ×× ×œ× ×”×ª×¨×•×¢×¢×•×ª ×¢× ×”×ויב. במידה וישר××œ×™× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ שכול, זהו תמיד השכול ×©×œ×”× â€“ ××£ ×¤×¢× ×œ× ×©×œ ×”×ויב. שהרי ×”×ויב – שוב, עדיין ×œ× ×”×’×¢× ×• למדרגתו של הומרוס – תמיד מרושע ושפל, ××£ ×©×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª מ×ד, כמו הקטור, ×”×•× "× ×¤×œ בחרב עת × ×œ×—× ×¢×œ עירו ועל טפו." ×–×” ×œ× ×“×‘×¨ חדש: יש יסוד לסברה שהמשורר ×וריפידס × ×לץ לגלות מ××ª×•× ×” ×חרי שכתב ×ת המחזה ×”×× ×˜×™-מלחמתי ×”× ×•×§×‘, "× ×©×•×ª טרויה," ×›×©× ×” ×חרי הפשע של החרבת מלוס. ×ין במחזה ×”×”×•× ×“×ž×•×ª סימפטית ×חת של לוח×, רק ×¤×ª×™×™× ×•×¤×•×©×¢×™ מלחמה ×©×¨×•×¦×—×™× ×™×œ×“×™× ×•×ž×©×¢×‘×“×™× × ×©×™× ×‘×©× ×”×¦×™×•×ª לפקודה ×•×‘×©× ×¤×—×“×™×”× ×©×œ ×ž×¤×§×“×™×”× ×©×ž× ×¤×©×¢×™×”× ×™×©×•×‘×• וירדפו ×ות×.
×•×™×©× × ×”×–×›×¨×•× ×•×ª. ×•×”× ×ª×ž×™×“ ×¦×œ×•×œ×™× ×™×•×ª×¨, ×—×“×™× ×™×•×ª×¨, ×¦×‘×¢×•× ×™×™× ×™×•×ª×¨, מכל מה ×©×‘× ×חריה×, ×’× ×›×¢×‘×•×¨ ××¨×‘×¢×™× ×©× ×”. זו תופעה מוכרת: בלב המוות, ×× ×©×™× ×—×©×™× ×¢×¦×ž× ×—×™×™× ×™×•×ª×¨. יש לכך סיבה: ××“×¨× ×œ×™×Ÿ. ×”×•× ×ž×©×ª×—×¨×¨ לד×, × ×•×ª×Ÿ לך ×¢×™×¨× ×•×ª ותפיסה יוצ××™ דופן, ×›×לה ×©×œ×¢×•×œ× ×œ× ×ª×§×‘×œ ×חר כך בחייך כסוכן ביטוח ×ו מרצה, והתוצ××” ×”×™× ×©×”×–×›×¨×•× ×•×ª ×”×—×™×™× ×‘×™×•×ª×¨ של ×œ×•×—×ž×™× ×”× ×לה של הלחימה – ×•×©×”×—×™×™× ×”×¤×©×•×˜×™×, היומיומיי×, × ×¨××™× ×חר כך ×—×™×•×•×¨×™× ×›×œ כך. ו××“×¨× ×œ×™×Ÿ ×”×•× ×‘×ž×™×“×” × ×™×›×¨×ª סוג של ס×, וקל להתמכר ×ליו.
× ×¢×¨×™× ×ž×©×—×§×™× ×‘×ž×œ×—×ž×”, תמיד. ×”×ª×•×ž×›×™× ×‘×ž×©×—×§×™ המלחמה ×”×לה, ×©×ž×ª×œ×”×‘×™× ×ž×”×, שרו××™× ×‘×”× ×—×œ×§ הכרחי ×ž×”×—×™× ×•×š שבו ×™×”×™×” ×חר כך ×”× ×¢×¨ ×œ×œ×•×—× × ×•×©× × ×©×§, ×™×מרו שזה חלק מהחיי×, חלק מהטבע. מדובר, ברוב גדול של המקרי×, ב×× ×©×™× ×©×œ× ×”×™×• ×ž×–×”×™× ×ת הטבע ×× ×”×•× ×”×™×” תוקף ××•×ª× ×‘×©×“×¨×” מו×רת, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על סמטה חשוכה. מי ש×ומר ××•×ª× ×™×•×©×‘ ×œ×¢×ª×™× ×ž×ופר בצבע ×œ× ×˜×‘×¢×™ תחת ×ור ×—×–×§ ש××™ ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×‘×˜×‘×¢, מדבר ×ל קהל ×¢×¦×•× ×©×§×•×œ×• ×œ× ×”×™×” מגיע ×ליו בדרך טבעית. ×œ×¢×ª×™× ×”×•× ×™×•×©×‘ מ×חורי מקלדת, כותב ×“×‘×¨×™× ×ל קהל ש×ין לו כל דרך טבעית להגיע ×ליו. כמעט תמיד, ×”×•× ×ž×‘×•×’×¨ משמעותית יותר מ×לו ש××ž×•×¨×™× ×™×”×™×• לשפוך ×ת דמ×, ×•×’× ×–×• לדעתו דרך הטבע: ×©×”×¦×¢×™×¨×™× ×™×ž×•×ª×• עבור הקשישי×.
×ין כמעט ×©×•× ×“×‘×¨ טבעי ×‘×—×™×™× ×©×œ× ×•. ×”×§×“×ž×•× ×™× ×œ× ×”×™×• ×ž×–×”×™× ×‘× ×• כמעט דבר, ×œ×”×•×¦×™× ×”×ª×©×•×§×” המתעוררת כשמישהו מתחיל לתופף בתופי המלחמה. לקר×ת ×”×¤×¢× ×”×‘××”, כדי ×œ×ž× ×•×¢ ×“×™×•× ×™× ×©×œ ×יך ×”×™×” צריך לתקוף ולמה ×œ× ×§×™×¨×‘×• ×ת הכלי×, ×ולי כד××™ ×©× ×œ×ž×“ ×œ×“×›× ×ת תשוקת ×”×¨×¦×—× ×•×ª המותרת ×”××—×¨×•× ×”.
×פשר, ×ולי, להתחיל בכך ×©× ×‘×”×™×¨ ל"×™×œ×“×™× ×”×œ×”×•×˜×™× ×œ×ª×”×™×œ×” × ×•×שת" שסופו של ×”×œ×•×—× ×”×•× ×œ×”×‘×’×“ על ידי מי ששלחו ×ותו, ×לה ×©×—×•×©×‘×™× ×ª×ž×™×“ ×§×•×“× ×›×œ על התהילה ×©×œ×”× ×¢×¦×ž×, ושהבגידה הזו עתיקה כמלחמה עצמה.
(יוסי גורביץ)