החברים של ג'ורג'

אני הולך אליו, והוא לא ישוב אלי

כמה הערות על הסערה הנקרופילית החדשה

זכריה באומל נהרג באחד הקרבות היותר מיותרים ויותר מטומטמים במלחמת לבנון הראשונה, שהיתה רוויה בקרבות כאלה. באומל הועלה לקורבן-שווא על ידי מדינת ישראל על מזבח ההזיה של שליטה בלבנון. מדינת ישראל היתה חייבת לו התנצלות ובקשת סליחה. ספק אם העברת שרידי גופתו לקבר ישראל, 37 שנים לאחר מעשה, עונה על ההגדרה הזו; אבל מובן מאליו שבבואנו לדון בו יש לחזור על הנוסח העתיק: “הנני מבקש ממך סליחה ומחילה, כל שעשינו היה לכבודך כפי מסורת ישראל. לך בשלום ונוח על משכבך בשלום.”

אין מלחמה במתים; גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה, וחלק אין להם עוד בעולם. אבל במנצלים את זכרם לרעה – יש גם יש. כמה הערות על מה שקרה כאן בימים האחרונים.

א. ניצול שקרי של צנזורה לצרכי ניפוח. אתמול (ד’) יצאה מערכת הבטחון בקול תרועה, והודיעה על “מבצע מודיעיני” מורכב ומסובך להשבת גופתו של באומל. שלל קולונלים התראיינו, תוך ציון אות אחת משמם, והסבירו כמה הם היו נפעמים ונרגשים מ”המבצע.”

הסיפור היה חשוד, אם לא הזוי, כבר אתמול. היתכן שמישהו אכן סיכן חיי חיילים במבצע כדי להשיג שרידי גופה? הבעיה בסיפור הזה היא שהוא כבר קרה. נוח לימין להשכיח את זה היום, אבל הסיבה שלשרון היה קל כל כך להעביר את הפינוי של רצועת עזה היו התמונות של חיילים שסורקים חול באזור רפיח בחיפוש אחרי שרידי גופות – ומאבדים שם חברים חדשים בשל כך. הרגעים הללו, והפיגוע במגורי החיילות בצומת נצרים, היו הקש ששבר את גב הגמל. כן, ישראל לגמרי מטורפת מספיק בשביל לשלוח חיילים אל האש כדי להחזיר שרידי גופות.

כך שההכרזה של הווז’ד הרוסי, ולדימיר פוטין, על כך ששרידי הגופה הועברו לישראל – יחד עם שרידי עשרות גופות אחרות – על ידי חיילים רוסים וסורים גרמה, אצלי לפחות, ראשית לאנחת רווחה כבדה. לפחות לא זה. לא שוב.

ואז בא הזעם על ההונאה. אמונים על שיטות התעמולה של הק.ג.ב., ועל ההבנה שהידיעה הראשונה היא זו שתתקבע ואלה שיגיעו אחר כך יצטרכו להיאבק בזו שכבר התקבעה, לשכת ראש הממשלה וצה”ל עבדו על הציבור הישראלי ואמרו לו שהגופה הושבה לא במשא ומתן, אלא במבצע. בדובר צה”ל הדגישו, לשם הונאה, שלא היתה כאן “עסקת שבויים.” השקר הזה לא החזיק 24 שעות, אבל החזיק כנראה מספיק.

ב. התזמון. הבחירות ייערכו בעוד פחות משבוע. ב-2011, כשסר אליו מר התבוסה בעקבות המחאה החברתית, נתניהו שלף את גלעד שליט וחתם על עסקה שקודם סירבו לה הוא וקודמו עם החמאס – עם החמאס הוא אוהב להגיע לעסקאות. עכשיו הוא חתם על איזושהי עסקה עם פוטין וקיבל שרידי גופה. המטרה היא לתת לו עוד מנדט או שניים בבחירות. לא במקרה הוא הגיע היום למוסקווה.

זה תרגיל כל כך ציני, שיש לקוות שהוא יתפוצץ לו בפרצוף. אבל אנחנו חיים בישראל.

ג. החשבון. לעסקאות יש מחיר. פוטין לא מזיז סתם כך גדודי חי”ר בסוריה. אנחנו משלמים לו במשהו. אבל ראש הממשלה הוא גם שר הבטחון וגם שר החוץ, ולא בא לו לכנס את הקבינט ועל אחת כמה וכמה שלא בא לו לעדכן את הציבור במחיר. למה, מה קרה, הוא חייב לכם דין וחשבון? הוא עובד אצלכם או משהו? סביר להניח שעל המחיר נשמע רק אחרי הבחירות.

ד. פולחן הבשר. השער של ידיעות אחרונות היה הבוקר “ושבו בנים לגבולם”, שער שהזכיר במידה את הכותרות של התקשורת הישראלית עם השבת גופות רגב וגולדווסר, כשהתקשורת פמפמה שוב ושוב את הציפיה חסרת התקווה שהחיזבאללה יחזיר אנשים חיים ולא גופות.

בדרך הזו מטשטשת התקשורת הישראלית, שוב ושוב, את ההבדל בין אנשים חיים ובין גופות, ומאפשרת הפנמה של המסר האיום שעל המדינה לשלם כל מחיר כדי להשיב גופות – איום, בין השאר, כי אזרחי ישראל יודעים היטב שהמדינה הרבה פחות מהכל עבורם בעודם בחיים.

אף בן לא שב היום לישראל. הושבו שרידי בשר. הקצינים שאחראים למותו של באומל לא נענשו. הפוליטקאי ששלח אותו ללבנון הפך אחר כך לראש ממשלה פופולרי, ונשכח מלב. ישראל לא למדה דבר ממותו, והתייחסה לגווייתו בכבוד שלא טרחה להעניק לאיש החי.

נוח על משכבך בשלום, זכריה באומל. אנו מבקשים ממך מחילה; ואפשר שלא עשינו לפי כבודך. בקש אתה רחמים עלינו. נראה שנזדקק להם.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

10 תגובות על ”אני הולך אליו, והוא לא ישוב אלי“

  1. עדו סוקולובסקי הגיב:

    אזרחי ישראל יודעים היטב שהמדינה הרבה פחות מהכל עבורם בעודם בחיים.
    חסרה פה מילה 'המדינה עשתה הרבה פחות' , 'המדינה נתנה הרבה פחות' או משהו בסגנון

  2. אישרגיל הגיב:

    יש משהו מוזר בסיפור הזה. לפי הדיווחים הובאו מספר גופות, לא רק אחת. מתוך הגופות, רק אחת זוהתה כגופתו של זכריה באומל ז"ל. הדעת מניחה שבדיקות DNA נעשו גם על הגופות האחרות וכאמור לא נמצאה התאמה. אם נשלול כשל או קושי טכני בזיהוי הגופות (סביר להניח שהדבר נבדק ביסודיות), ניתן להסיק שהגופות האחרות הן אינם של צבי פלדמן ויהודה כץ.
    אם נאמין לדבריו של פוטין שנאמרו היום בריש גלי, הסורים השתתפו בהבאת הגופות לארץ. ראשית, קשה לי לדמיין את המשטר הסורי נותן לזה יד. כמו כן, אם הדבר נכון, מדוע המשטר הסורי לא ידע להביא את הגופות הנכונות? הרי המידע על מקום קבורתם המדוייק חייב להיות בידי המשטר.
    אם כך אני חושב שניתן להאמין שהמשטר הסורי דווקא מודר מן התהליך. לרוסיה יש שליטה איתנה בסוריה והגיוני שפוטין יוכל לנהל מבצע שכזה מאחורי גבו של אסד, ובאמצעות שיתופה של ישראל. לכן אני לא חושב שניתן לשלול את קיומו של "מבצע מודיעיני" של צה"ל. ייתכן והמידע הגיע לרוסים מצה"ל. ייתכן וצה"ל אפילו נכח בשטח בצורה כזו או אחרת.
    עם זאת, זה הכל ניחושים. את התשובה נדע עוד שנים רבות או אולי לעולם לא.

  3. Three Parentheses הגיב:

    אבל במה ישראל יכולה לתגמל את רוסיה? ביטול איזה עסקת נשק אזוטרית? הצבעה בארוויזיון? אני באמת תמה.

    • עדו סוקולובסקי הגיב:

      למשל אפשר לא לעשות כלום כשכוחות רוסיים נערכים בסוריה

  4. ‫אלי ברקת‬‎ הגיב:

    פוטין אמר בפוטואופ עם נתניהו שהגופה נמצאה במסגרת חיפושי גופות חללים רוסים ממלחמת העולם השנייה. זה לא שהתנהל מבצע חיפוש מיוחד לנעדרים הישראלים.

    • Meni Zehavi הגיב:

      מאיפה יהיו חללים רוסים ממלחה"ע השנייה בסוריה או בלבנון?

      • אישרגיל הגיב:

        לפי מה שנאמר אתמול בחדשות, זה בפירוש לא נכון. מדובר במבצע רוסי לפי בקשתה של ישראל. לפני עשור זה היה נשמע כמו מד"ב.