החברים של ג'ורג'

איילת שקד: ציונות היא גזענות

שרת המשפטים מודה שהאו"ם צדק לפני שזה היה מגניב

שרת המשפטים איילת שקד – אולי הראשונה בתפקידה שעליה אפשר לטעון שהיא ניאו נאצית – נאמה אתמול (ג’) בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, ואוששה שם קביעה ישנה של האו”ם: שהציונות היא גזענות.

לדבריה של שקד, מערכת המשפט לא רואה בציונות ערך והיא “שטח מת משפטית” מבחינה ציונית, והוסיפה שבבתי המשפט ”שאלת הרוב היהודי אינה רלוונטית בשום מקרה.” היא הבטיחה שבקרוב, ממשלת נתניהו תעביר את חוק הלאום שייאלץ את בג”ץ להעניק קדימות לערכים יהודיים/ציוניים על פני ערכים דמוקרטיים.

שקד הלינה על כך שבתי המשפט מעניקים חשיבות לזכויות הפרט – ובכך העמידה את זכויות הפרט נגד הציונות. הדוגמאות שהיא הביאה לטענותיה היו הפסילה החוזרת ונשנית של בג”ץ של חוקי העוול שהיא ועמיתיה מחוקקים נגד פליטים, ואת נושא יהוד הגליל (בג”ץ קעדאן).

שקד העמידה ציר שבקוטב אחד שלו נמצאות זכויות הפרט, ובצד השני “הציונות.” ציונות כאן משמעה שמירה על רוב יהודי, ואכן קשה לחשוב על משמעות אחרת שנותרה למילה החבוטה הזו: שמירה על זכויות עם האדונים. השמירה על הרוב היהודי הופכת, בעקבות נאום שקד, לערך משפטי. כדי לשמור על הרוב היהודי, צריך לפגוע בזכויות המיעוט.

כלומר, ציונות היא התפיסה שלקבוצה של יהודים – מספרם לא משנה – תמיד יהיו זכויות יתר על פני כל שאר הקבוצות במדינה. אם זכויות הפרט יובילו לכך שהציונים במדינה יהפכו למיעוט, צריך יהיה לצמצם אותן. כמובן, המדובר בצמצום זכויות הפרט של הלא-יהודים. הווה אומר, מדינת ישראל איננה יכולה לנהוג בשוויון כלפי אזרחיה, משום שהערך העליון שלה איננו שוויון אלא “שאלת הרוב היהודי.”

לשאלה הזו יש חשיבות קריטית. אחרי הכל, בניגוד למה שאוהבים לחשוב, הרוב היהודי בין הים לנהר מזערי. כשסופרים את הפלסטינים הישראלים, הפלסטינים בגדה – שהמפלגה של שקד פועלת לסיפוחה – ואת רצועת עזה, המספרים פחות או יותר שווים. מאחר ולא תהיה בעתיד הנראה לעין נסיגה מן הגדה, הדברים של שקד מיועדים לוודא הקמת משטר אפרטהייד שמבוסס על “שאלת הרוב היהודי.” מה יקרה אם יהיו פה יותר לא יהודים מיהודים? ישללו את זכויות הפרט שלהם. זכויות הפרט ייקבעו על פי מוצאו.

למותר לציין, זו תמיד היתה הפרקטיקה הציונית, ובתי המשפט נהגו לשתף איתה פעולה מימי הקמת המדינה והלאה. המדינה הציונית השתלטה בשלל חוקי עוול על רוב האדמות של הפלסטינים בישראל, ועשתה כמיטב יכולתה כדי לשכנע אותם להגר. בימים אלה, משרד הפנים שולל שרירותית וללא הליך את אזרחותם של בדואים. המהלך הזה מנוגד לתפיסה הבסיסית של זכויות אדם: סעיף 15 של ההצהרה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם קובע כי “כל אדם זכאי לאזרחות. לא תשלל מאדם אזרחותו דרך שרירות ולא תקופח דרך שרירות.” ישראל, יש לציין, מעולם לא אימצה את ההצהרה רשמית, ולא יהודי שינסה לשמור על אזרחותו באמצעות בתי המשפט יגלה שהם לא מגלים הבנה למצוקתו.

אבל משטר הגזענות הציוני תמיד התנהל באמצעות צווים והחלטות פקידים, לא בחקיקה ראשית. כולם ידעו מדוע כלה חוטפת אלה בראש ונגררת לחדר צדדי, אבל העדיפו לדבר על חופה. השופטים היו צריכים איזה משהו שיאפשר להם להעלים עין ולתרץ את העוול. שקד הכריזה אתמול על כך שגזענותו של המשטר הציוני תעוגן בחוק יסוד, ושזו מהותו של החוק הזה. מה שנלחש ונקרץ הופך עכשיו להכרזה רשמית, כי המשטר מגיע לקצה היכולת שלו להגן על עצמו.

סביר שחוק הלאום של שקד יעבור; סביר שזה יקרה, כי נתניהו יצטרך ללכת לבחירות ואין לו הישגים אחרים. כשזה יקרה, חוקיה של מדינת ישראל יצטרכו לקבל את מעמדם של חוקי נירנברג: גזענות ואפליה מקודדים בחוק. המשפטנים שמכרו את נשמתם, שמהם תמיד יש לכל משטר די והותר, ודאי יעשו את מיטב מלאכתם כדי להסוות את ריח הנבלה; אלה של הפרקליטות כבר מאולפים די הצורך. שופטים יצטרכו לעמוד בפני הברירה שעמדה בפני שופטים במשטרי עוול. רובם, סביר להניח, ילכו עם העדר. שנים אחר כך הם יצטדקו בפני נכדיהם שזו היתה רוח הזמן ושבלתי אנושי היה לדרוש מהם שיתעלו מעל זמנם. וכשהכל ייגמר, נזכור מי הכריזה על מהותו של החוק הזה קבל עם ועדה.

בימים אלה, עומדים לדין שופטים מימי החונטה בארגנטינה על הסיוע שלהם לפשעים נגד האנושות אז. מוטב לאנשי הפרקליטות והשופטים ללמוד מלקחם. לגבי שקד, זה כנראה מאוחר מדי.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

10 תגובות על ”איילת שקד: ציונות היא גזענות“

  1. Meni Zehavi הגיב:

    "השמירה על הרוב היהודי הופכת, בעקבות נאום שקד, לערך משפטי. כדי לשמור על הרוב היהודי, צריך לפגוע בזכויות המיעוט.
    כלומר, ציונות היא התפיסה שלקבוצה של יהודים – מספרם לא משנה – תמיד יהיו זכויות יתר על פני כל שאר הקבוצות במדינה."

    רק אני רואה כאן סתירה לוגית במרחק של משפט אחד?

    • Yair Eshel Cahansky הגיב:

      זה ניסוח בעייתי, לא בעיה לוגית. הכוונה ברוב הראשון היא רוב אזרחים בעלי זכויות, ובשני לרוב של תושבים

  2. Itai Assaf Greif הגיב:

    אתה צודק שאפשר להבין את העמדה של שקד "לרוב היהודי יש זכויות יתר כי הוא רוב" ועל כן זה סותר את "לקבוצה של יהודים – מספרם לא משנה – תמיד יהיו זכויות יתר", אבל הקונטקסט הוא שהטענה של שקד, שגורביץ מביא היא, שכדי לשמור על רוב *אזרחי* יהודי, ישללו זכויות אזרח של לא-יהודים, לא משנה מספרם. זאת אומרת, אם לכאורה יש תירוצים לתת ליהודים זכויות יתר כאשר הם 80% מתושבי המדינה, הם עדיין יקבלו זכויות יתר כאשר יהיו 40% מתושבי המדינה, אם כי יהיו עדיין רוב אזרחיה.

    • Meni Zehavi הגיב:

      ההבחנה בין התושבים לאזרחים לא תעמוד לאורך זמן, אם התושבים ירצו להיות אזרחים. כאן זה לא קאטר. למעשה, גם שקד מבינה את זה, לכן היא משתלחת בבג"ץ המחייב (לדעתה) להשאיר את מבקשי המקלט בישראל בתור תושבים — והרי איש אינו מבקש לתת להם אזרחות. (מבחינת הדמוגרפיה של מדינת ישראל, שאלת מבקשי המקלט היא סערה בכוס מים, אבל ממתי שקד מפסידה הזדמנות לדמגוגיה לאומנית?)

      • גיל הגיב:

        לא תעמוד לאורך זמן? כבר יותר מחמישים שנה ששליש מהאוכלוסייה תחת שלטון ישראל הם חסרי אזרחות. מה יפריע לזה להימשך עוד חמישים שנה? או שהמילה "תושבים" זה מה שמפריע לך? אז יקראו להם "שוהים", או "נוכחים", או "אחרים", או "תושבי האזור" או איזו המצאה אחרת. מה, חסרות מילים בעברית?

        • Meni Zehavi הגיב:

          אתה מתעלם משתי נקודות:
          1. השטחים בהם חי אותו "שליש אוכלוסייה תחת שלטון ישראל" מעולם לא סופחו לישראל (מלבד מזרח ירושלים);
          2. האנשים המרכיבים את אותו "שליש אוכלוסייה" מעולם לא רצו אזרחות ישראלית (גם רוב תושבי מזרח ירושלים אינם רוצים אותה).

          • גיל הגיב:

            נו אז ימשיכו לא להיות מסופחים עוד חמישים שנה, כמו שכבר היו חמישים שנה. פשוט יעתיקו את חוקי מדינת ישראל באמצעות צווי אלוף. או שיציירו עיגול מסביב לכל "תושב האזור", יקראו לאיחוד של העיגולים "אוטונומיה" ויספחו את השאר. החסרים פטנטים לציונים? למה אתה כל כך בטוח שאותם טריקים שעבדו כבר עשרות שנים לא יעבדו עוד עשרות שנים?

            • Meni Zehavi הגיב:

              קודם כל, הפוסט של יוסי אינו על תושבי השטחים אלא על אנשים שאינם יהודים ושמנסים להישאר לתקופה בלתי-מוגדרת בשטחי ישראל הריבונית. איילת שקד אינה אוהבת את זה, גם רוב היהודים בישראל כנראה אינם אוהבים את זה. זה לא בהכרח הופך אותם לגזענים, דרך אגב. אבל זה לכשעצמו אינו קשור לשטחים.
              אבל גם לגבי השטחים, המשך המצב הקיים תלוי בדיוק באותן שתי נקודות שציינתי. ושתיהן עשויות לקרוס בכל רגע נתון. הרצון האנושי הוא דבר הפכפך, ואיש אינו יכול להיות בטוח שהפלסטינים לא ירצו אזרחות ישראלית בעוד שנה, או חמש, או עשר. ומצד שני, הימין המטורלל מקדם רעיונות סיפוח למיניהם, שישמטו את הקרקע מתחת להבחנה בין ישראל לשטחים המוחזקים.

  3. Shimi הגיב:

    נו באמת, זה הרי משחקי מילים.
    אין לי ספק בגזענות המובנית של שקד, אבל זה הפתרון שלה לבעיה קיימת ומורכבת שגם לשמאל פה אין פתרון.

    א) מדינה דמוקרטית ויהודית מהווה סתירה עצמית, אין דבר כזה.
    ב) מה יעשה כאשר המיעוט העוין את הרוב ושואף להפוך לרוב בעתיד
    ע"י ניצול הדמוקרטיה ? ומה אם אותו מיעוט שיהפוך לרוב ישנה את
    המשטר למדינת שריעה או פשוט יחליט לבצע ריסט של ישראל
    לסביבות 1917 ? כמו שלא מעט מצהירים על כך כבר עשרות שנים ?

    כל עוד לדמוקרטיה אין כלים להגן על עצמה מתרחישים כאלו,
    הרעיונות של שקד לגיטימים בדיוק כמו הרעיונות של המיעוט המדוכא.
    וכן, אני יכול לתאר לעצמי איזו ברירה יעדיפו גם
    השמאלנים האדוקים והליברלים ביותר.

    אי אפשר לבסס מדינה דמוקרטית ללא היכולת לשמר אותה,
    לא חסר תקדימים היסטוריים עם תוצאות הרסניות במעבר מדמוקרטיה שלא השכילה להגן על עצמה למשטר דיקטטורי.

  4. Tom Elkayam הגיב:

    אז בסוף היום אחרי כל ההאשמות בניאו-נאציזם, גזענות, החשש היחידי שאמור להיות לשקד, האנשים הרעים בפרקליטות, משפטנים שמוכרים נשמתם, שופטים פחדנים מלאי תירוציים ופוליטיקאים מנוולים זה שישפטו אותם מתישהוא בעתיד כמו את ה״חונטהה״ הארגנטינית, מי אמר שהשמאל לא מתקדם, הנה התקדמנו מימי האג העליזים.

    איך זה שאי אפשר להוציא 100 איש החוצה למחות נגד כל הנאציזם המתפרץ הזה זו שאלה מעניינת. כנראה שכולם מכרו את נשמתם.

    מתי בדיוק השמאל הפוליטי הפך לתאורית קונספירציה?