החברים של ג'ורג'

היהודים והסכנה החומה

הפליטים הסורים מצביעים, שוב, על כך שהתירוץ הבטחוני של ישראל הוא רק תירוץ – המדיניות שלה היא שנאת אדם

האפס שהתגלם בבשר, יאיר לפיד, אמר לאחרונה שלישראל אסור לקלוט פליטים סורים – משבר הפליטים, לדבריו, הוא עניין אירופי. לא ברור איך בעייתם של אנשים שגרים כמה שעות נסיעה מפה היא בעיה דווקא של אירופה ולא של שכנתם ישראל; מה שברור הוא שפתאום לפיד, שבמשך שנים תיאר את עצמו הן כסוג של נציג היהודים האירופים הן כנציג הדור השני לשואה, החליט פתאום שאירופה זה לא פה. אירופה זה לא שם. פה זה הלבאנט. אתה יודע, יאיר, יש כל מיני השתמעויות להחלטה הזו. כמו, למשל, שאם כאן לא אירופה, אתה נטע זר. על החרפה שבה מי שלא מפסיק לדבר על השואה לא מוכן לקלוט פליטים אין טעם להשחית מילים; זה דיסוננס קוגניטיבי שישראל חיה איתו שנים, מאז הגיעו אליה פליטי החרב הראשונים מדארפור והיא הגדירה אותם כבעיה.

ראש ממשלתנו, בנימין “שהכל נהיה כרצוני” נתניהו, אמר דברים דומים מאד. לישראל, לדבריו, אין את “העומק הדמוגרפי,” מה שזה לא יהיה, לקלוט פליטים סורים. מי שעוקב אחרי התקשורת הישראלית והצמח הרעיל שנלווה אליה, הטוקבקים, רואה גל עכור הרבה יותר: הפליטים הם מלוכלכים, מדווחת התקשורת, וחלק מהם כנראה בכלל לא פליטים, ואירופה בכלל נמצאת על סף שואה דמוגרפית.

ואלה רק הכותבים המקצועיים, אלה שמשלמים להם כדי לנסח מסר ברור. בקרב המגיבים המצב הרבה יותר חמור. שם יש שנאה בלתי מוסתרת לפליטים, כמו גם שילוב של שמחה לאיד על גורלה של אירופה – תרגישו מה זה לחיות עם ערבים! – יחד עם קינות על קריסתה המתקרבת תחת גל כובשים עוינים. וכמובן, הרעיון שישראל צריכה לקלוט מספר פליטים נתקל בחומה של בוז ושנאה.

(כן, בוז’י הרצוג אמר איזה משהו. נמאס לי להתייחס לבוז’י הרצוג אחרי שהוא הצביע עם הממשלה על פחות או יותר כל דבר בעל משמעות – בשבוע שעבר המפלגה שלו תמכה בחוק הטרור. שישחק בלהיות ראש אופוזיציה במקום אחר.)

סניגוריה של המדינה הציונית נוהגים לטעון שהיא כלל איננה מדינה גזענית; יש לה בעיות בטחון, זה הכל. היא מתמודדת עם אוכלוסיה מרדנית שנוקטת באמצעים קטלניים ועל כן אין לה ברירה אלא להיות משטר דיכוי כלפיהם, אבל היא איננה גזענית. היהודים אינם ונאי זרים, רק את אלה שבחרו להלחם בהם.

נושא הפליטים הוא נייר לקמוס שמאפשר לבחון את הטענה הזו. הפליטים מאפריקה לא היוו כל סכנה בטחונית למדינה היהודית – ואף על פי כן, היא נאבקה בשיניים ובציפורניים על החזקתם במחנות ריכוז בדרום. היא חוקקה חוקי עוול שהופלו על ידי בית המשפט העליון שלה שלוש פעמים. אף שהפליטים מאפריקה לא היוו כל בעיה בטחונית, והפשיעה שלהם היתה ככל הנראה נמוכה או שווה לפשיעה של האוכלוסיה היהודית, הם נפלו קורבן לתעמולת זוועה מראש הממשלה ומטה. שרת התרבות הנוכחית של המדינה היהודית היא זו שבשעתו הגדירה אותם כסרטן; השגריר החדש באו”ם של המדינה היהודית היה ממובילי ההסתה נגדם; עיתונאים “אנשי מרכז” כמו בן דרור ימיני כתבו שוב ושוב על הסכנה הנובעת מהגבר השחור האורב לנערה הלבנה. 55,000 הפליטים האפריקאים בישראל הוגדרו שוב ושוב כסכנה על עצם קיומה של האומה.

כלומר, היהודים הישראלים ומנהיגיהם – מראש הממשלה ומטה, עבור בתקשורת, עבור בדמגוגים מקומיים – לגמרי מסוגלים להביע שנאה גזענית כלפי אנשים אחרים, שנאה גזענית ממוסדת, בלי שום תירוץ בטחוני.

הפליטים מסוריה אפילו לא פה, ולמעשה ספק אם הם רוצים לבוא לפה – להם, בניגוד לאירופאים ולאמריקאים, אין אשליות ביחס למדינה היהודית בלבאנט – אבל עצם הרעיון שכמה מהם ייכנסו לישראל כבר מעורר פחד ושנאה. ניצול השואה נח קליגר, שמשמש לעתים תכופות ככתב ידיעות אחרונות בנושאי שואה, כתב טור ששולל מכל וכל את אפשרות קבלתם של פליטים: הנימוק העיקרי שלו הוא “האיום הדמוגרפי,” כביכול כמה עשרות אלפי פליטים סורים ימוטטו את הרוב היהודי. קליגר לא מהסס לשלוף נימוק שנלקח ישירות מזמנים אפלים (TM) שהוא אישית אמור להכיר: מה אנחנו צריכים את הצרה הזו.

הטענה הרווחת בקרב הטוקבקים היא שקודם כל מדובר באויבים, שכן הם סורים. זה קשקוש. מדובר באנשים שנמלטו מבתיהם מפני משטר אסד ודאע”ש. הם אולי רשמית נתינים של המדינה הסורית, מה שנשאר ממנה, אבל להתייחס אליהם כאל משרתי המשטר הוא שווה ערך להתייחסות הבריטית ליהודים פליטי הנאצים כאל נתיני אויב: הבריטים הבינו מהר מאד שמדובר בטעות. האמריקאים למדו, למשל, שאמריקאים-יפנים הם חיילים מעולים, גם כאשר מולדתם נמצאת במלחמה עם מולדת הוריהם.

טענה אחרת היא שיכול להיות שיסתננו איתם תומכי דאע”ש. זה לגמרי יכול להיות, כפי שהיו לא מעט סוכנים קומוניסטים שהגיעו עם הפליטים מהיטלר. אבל כדי לטעון אז שאסור לקלוט את הפליטים כי יש ביניהם סוכנים היית צריך להיות בהמה נאלחת, בדיוק כפי שצריך להיות כדי להעלות את הטענה הזו היום. יש לנו שב”כ, והתפקיד שלו הוא למצוא סוכנים כאלה, אם אכן יהיו כאלה. הרעיון שנגזור מוות על עשרות אלפי בני אדם כי כמה עשרות מהם עשויים להיות סוכני אויב איננו אנושי. אם המחיר של קליטת פליטים הוא הגדלת תקציב השב”כ, עם נדיב, עם שטוען שהמורשת שלו היא מורשת של פליטות, היה פותח את הארנקים ללא אומר.

במקום זה, הספירה הציבורית שלנו מלאה בדיבורים על כמה הפליטים מלוכלכים ועד כמה הם ישחיתו את התרבות האירופית. כפי שהעיר נתאי פרץ בצדק, האנשים שאומרים את הדברים הללו חוזרים על אותן המילים עצמן שנאמרו על אבותיהם.

אולי הטענה הדוחה ביותר היא זו שאומרת שהגיע קץ הציוויליזציה המערבית ושהמוני ברברים עומדים לפשוט על אירופה. זו לא טענה חדשה, אבל אילן היוחסין שלה בעייתי מאד. זו היתה טענתם של החוגים הלאומניים והאנטי-ליברלים באירופה של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. אירופה של אז נראתה להם מנוונת, נשית, חסרת ערכים (אחד המקדמים הבולטים של הרעיון הזה היה הציוני מקס נורדאו), תרבות שהתרחקה מערכיה המקוריים ושנמצאת על סף שטיפה על ידי גל של ברברים. בדרך כלל, אלו היו הברברים שיגיעו מאסיה – המונגולים וצאצאיהם הרוסים. מכאן היה כפסע מתפיסת מלחמת התרבויות של הנאצים, שגרסה שיש רק פתרון אחד לחשש האיום מהתבוללות וטמיעה איטית – מלחמת השמדה. ואנחנו יודעים מי היו הקורבנות הראשונים של מלחמת הגזעים הזו, אנחנו יודעים איך המונחים יהודי/בולשביקי/אסייתי התערבבו לבלי הכר, אנחנו יודעים מה היה המחיר ואנחנו יודעים מי שילם אותו.

ואף על פי כן, באופן מדהים, הרעיון הזה נוכח מאד בספירה הציבורית שלנו. הפעם הפולש המסוכן מגיע מאפריקה ומהמזרח התיכון, לא מהערבה הגדולה, והצבע שלו קצת שונה, אבל זה אותו האויב עצמו, או ליתר דיוק – אותה הפנטזיה עצמה.

(כן, אני יודע. יש דאע”ש בעולם. אני רוצה להזכיר שהפנטזיה על מוסלמים שיציפו את אירופה וישתלטו עליה היתה נוכחת מאד בציבוריות הישראלית גם עשור לפני שמישהו פה שמע על דאע”ש. לפעמים דאע”ש היא רק תירוץ.)

יאיר לפיד אומר שהפליטים הם בעיה של “אירופה”, אחרים אומרים שהפליטים הם בעיה של “העולם.” ובכן, אנחנו חלק מהעולם, ואנחנו מתיימרים להיות חלק מאירופה: משחקים באליפות אירופה בכדורסל, משתתפים באירוויזיון, אירופה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר שלנו. למדינה שבנתה את עצמה על זכר השואה אין שום תירוץ לא להשתתף בפתרון בעיית הפליטים – לא יותר מחלקה אבל גם לא פחות ממנו.

אלא שכמובן, מה שםועל כאן הוא דבר אחר. מה שפועל פה הוא החשש הנורא מהתבוללות, אותו החשש שבאירופה הוביל את אבותינו לבורות ולתאי הגזים. החשש מאובדן הטוהר של הזהות כל כך חזק, כל כך מרכזי, האיסור היהודי על חילול הדם כל כך חזק, שהמדינה היהודית רצה אל זרועות הימין האירופאי של שנות השלושים מבלי שהיא אפילו שמה לב. המדינה שאמורה היתה לפתור את בעיית האנטישמיות פשוט יצרה דמות-ראי שלה בצד האחר של הים התיכון. ואתה מסתכל על גרמניה ועל מרקל, ודי ברור מי למד את הלקח הנכון מאותן שנים ומי נלחם כל כך הרבה במפלצות שבדמיונו, עד שהפך לבן דמותן.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

הערה מנהלתית ב': כמדי שנה, באיחור אופנתי, אני רוצה לערוך מפגש בלוג. חשבתי על ה-26 בנובמבר כתאריך יעד, מאחר ואז הבלוג יהיה בן תשע וחצי שנים. כדי לאמוד את מידת העניין במפגש כזה, המעוניינים מתבקשים לשלוח מייל ל-ygurvitz בשירות הדואר של גוגל, לכתוב "מפגש בלוג" בשורת הנושא, ולומר האם הם מעוניינים במפגש במסעדה או משהו דמוי פאב. הפעם בדעתי לערוך הרצאה קצרה משלי והרצאה קצרה של מרצה אורחת, ולאחר מכן שיחה פתוחה. פרטים בהמשך.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

41 תגובות על ”היהודים והסכנה החומה“

  1. An Cat Dubh הגיב:

    "האמריקאים למדו, למשל, שאמריקאים-יפנים הם חיילים מעולים, גם כאשר מולדתם נמצאת במלחמה עם מולדת הוריהם."

    אתה עושה צחוק? יש לך תואר בהיסטוריה, תתנהג בהתאם.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Internment_of_Japanese_Americans

    וד"א: "אירופה זה לא שם", "ונאי זרים".

  2. ניצן הגיב:

    במקום טאנה צ"ל טענה
    במקום הםליטים צ"ל הפליטים.
    תודה

  3. מני זהבי הגיב:

    לישראל באמת אין מה לעשות עם הפליטים הסורים (והעיראקים) המגיעים לאירופה דרך טורקיה. בטורקיה הם אינם נתונים בסכנת חיים. נכון, תנאי החיים שלהם בטורקיה מחפירים, והם רוצים מקום שיוכלו לחיות בו לא רק בביטחון מפני הרג אלא גם בחירות וברווחה. אפשר להבין את זה, וגירושם מארצות אירופה חזרה לטורקיה יהיה מהלך בלתי-הומני בעליל. מצד שני, השארת הפליטים בארצות אירופה הראשונות הנקרות בדרכם – יוון, הונגריה, סרביה – תיצור מעמסה בלתי-אפשרית על הארצות הללו. זה סוג של מצב שבו האיחוד האירופי צריך להיכנס לתמונה ולסייע הן לחברותיו הנתונות במצוקה והן לבני האדם שבאסונם יצרו את המצוקה הזאת. האיחוד, דרך אגב, מגיב לאט ובסרבול (כרגע נשיא הוועידה האירופית מדבר על תוכנית קליטה של 160,000 פליטים, כאשר ברור שהמספר האמיתי גבוה לפחות פי שלושה). אבל הוא מגיב, והמצב נמצא בדרך לסוג של פתרון – לא פתרון אידיאלי, בוודאי, אבל למצבים כאלה אין פתרונות אידיאליים.
    כל זה אינו ממש נוגע לישראל. פליטים סוריים אינם נוהרים אליה, ודאי לא מארצות שבהן אין סכנה מידית הרובצת עליהם (ירדן, לבנון וטורקיה), ואיש לא ביקש מישראל לקלוט את הפליטים האלה. לעומת זאת, ישראל מעניקה טיפול רפואי לסורים שנפצעו במהלך קרבות בקרבת קו הפסקת האש ברמת הגולן. אם מישהו רואה לנכון לעשות מחווה סמלית של השתתפות ישראל בפתרון בעיית הפליטים הסורים – דבר שאפשר לשקול בחיוב – מה טבעי יותר מלהציע להשאיר את הפצועים הללו בישראל גם בתום הטיפול הרפואי, אם ירצו בכך? אבל בטלוויזיה מראים פליטים סורים בהונגריה, אז הפוליטיקאים והעיתונאים ידברו על הפליטים הסורים בהונגריה, במקום על פליטים סורים אחרים שלהם ישראל דווקא עוזרת, ויכולה לעזור עוד קצת.
    סיוע בפתרון משברים הומניטריים הוא דבר חשוב, בוודאי, אבל חשוב לא פחות להתמודד עם בעיות שכבר נמצאות אצלנו במקום לחפש בעיות אחרות שאולי מצטלמות טוב יותר. מבקשי המקלט האפריקאים כבר נמצאים בישראל, ולמרות מאמצים שונים של ממשלת ישראל להדחיק את הבעיה (החל ממתקן "חולות" וכלה בניסיונות לשלח את מבקשי המקלט למדינות אחרות באפריקה), רובם המוחלט עומדים להישאר אתנו בעתיד הנראה לעין. מדובר בכמה עשרות אלפי בני אדם – מספר שישראל יכולה להתמודד אתו, וכאמור, תצטרך להתמודד אתו, אבל עד כה עושה הכל כדי להתמודד אתו בדרך השלומיאלית ביותר שאפשר. אז במקום להפריח חלומות באספמיא על הפליטים הסורים בהונגריה, מוטב לכולם – הן להרצוג והן לנתניהו, הן ללפיד והן לעיתונאים – לדבר על מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לפליטים שכבר נמצאים כאן, ותוך כדי כך לעזור גם לעצמנו, גם אם את הפליטים האלה לא מראים כרגע ב-CNN.

  4. דבר ברור הגיב:

    כתבת: "כביכול כמה עשרות אלפי פליטים סורים ימוטטו את הרוב היהודי".

    גם ככה הרוב היהודי בסכנה, אבל בא נניח שאכן "כמה עשרות אלפי פליטים סורים ימוטטו את הרוב היהודי".

    אז כמה " פליטים סורים ימוטטו את הרוב היהודי" *לטענתך* ?

    100 אלף? אולי חצי מליון?

    אם כך, האם נקבל ממך אישור לחוסר גזענותנו כשנחסום את כניסת "הפליט" המאה אלף ואחת?

    כמובן שלא.

    אז תשתדל להיות כנה. הרי הצהרת לא פעם שאינך יהודי. כיוון שכך, מובן מאליו שקיומו של רוב יהודי אינו מעניין אותך.

    אילו היית יהודי, גם אתה היית מבין את האסון שבקליטת ולו פליט אחד.

    בסופו של דבר , אזרחי ישראל היהודים אינם גזענים יותר או פחות ממך. הם פשוט חרדים לאינטרסים הקיומיים של היהודים. ממש כמו שיוסי גורביץ חרד מן הסתם לאינטרסים הקיומיים של יוסי גורביץ.

    כשתהיה יהודי תבין. אבל עד שתתגיר, אתה סתם מדבר מפוזיציה.

    • ygurvitz הגיב:

      בישראל יש 6.3 מיליוני יהודים שהם כ-74.9 מהאוכלוסיה. מספר הלא יהודים הוא כ-2.1 מיליונים. בישראל נולדים מדי שנה 168 אלף תושבים (הכל מנתוני הלמ"ס האחרונים). כלומר, ישראל יכולה לקלוט לא רק חצי מיליון, אלא גם מיליון פליטים סורים ללא חשש ל"רוב היהודי." אלא שכמובן, כפי שאמרת בעצמך, מבחינת היהדות קליטה של ולו פליט אחד מסכנת את תפיסת טוהר הדם.

      נאחל לך ושלכמותך שתזכו להיות פליטים, ותקבלו את היחס שהפניתם לאחרים.

      • דבר ברור הגיב:

        כמובן לא אמרתי ש"מבחינת היהדות קליטה של ולו פליט אחד מסכנת את תפיסת טוהר הדם".

        אמרתי שמבחינת היהודים בישראל, קליטת ולו פליט אחד מסכנת את חיינו וחיי ילדינו. אם נעשה זאת, אכן איחוליך יתקיימו ונהפוך לפליטים.

        אבל, אל דאגה, לא נעשה זאת, אפילו אם אתה ושכמותך תמשיך להאשים אותנו ב"תפיסת טוהר הדם" ושאר זוועות. באנו לפה להגן על חיינו וחיי ילדינו, גם בחרב אם צריך. אז בוודאי שלא נירתע מהאשמות שווא חסרות בסיס על "גזענות" ושאר מרעין בישין.

        וחבל שפנית לעיוות דברי , במקום להתייחס לעיקר העניין: אם יד על הלב – לו היית יהודי, האם גם אז היית מסכים לקלוט מליון סורים/אפריקנים/וואטאבר? או שאני צודק, ואתה מדבר בשם החמלה והמאבק בגזענות , אבל האמת היא שאתה פשוט מתנגד ליהדותה של המדינה , וקליטת מספר רב ככל האפשר של לא יהודים בסך הכל מחזק את האינטרסים שלך ותו לא?

        • ygurvitz הגיב:

          לא, זה לא מה שכתבת.

          כתבת:

          אילו היית יהודי, גם אתה היית מבין את האסון שבקליטת ולו פליט אחד

          זה בדיוק שתי הודעות למעלה.

          ועכשיו, מאחר ויש לבלוג הזה מדיניות ותיקה של סירוב להיאבק בצללים, הואל נא לכתוב את שמך האמיתי וכתובת המייל שלך, או הפסק לכתוב כאן.

          • דבר ברור הגיב:

            אכן כך כתבתי. ואני עומד מאחורי זה.

            לא כתבתי את התועבה ששמת בפי שתי הודעות למעלה , דהיינו "מבחינת היהדות קליטה של ולו פליט אחד מסכנת את תפיסת טוהר הדם".

            חבל ששמת בפי דברים שלא אמרתי ואיני חושב.

            מכל מקום, כיוון שאתה מסרב "להיאבק בצללים", וכיוון שאתה רואה בשאלתי אליך "מאבק", וכיוון שלדעתי זהותי הינה חסרת משמעות מבחינת תוכן דברי, לא נותר לי אלא לכבד את דרישתך ולחדול מלכתוב פה.

            ועדיין, אני ממש לא רואה בדיון הזה "מאבק". ולכן כבקשת פרידה אשמח אם תסכים לענות לשאלתי לעיל. מכל מקום, כל עוד לא תאמר אחרת, לא אוסיף לכתוב כאן.

            היה שלום ותודה על הדגים.

            • אביבית הגיב:

              אין הבדל גדול בין 'שמירה על טוהר הדם' וחציית קווים אדומים בשמירה הטוטאלית על הטוהר הזה,פיתוח אטימות מוחלטת כלפי כל מה שאינו משרת את אמביציית 'טוהר הדם' הזה והצגתו כביכול כ'מאיים' סופני על אותו טוהר, הקצנת האיום לאבסורדים מטילי אימה, ללא (!)אסור/מותר במעשים והצהרות לשימור הטוהר,והצדקת כל דבר בשמו—–ובין חציית אותם קווים אדומים וטוטאליות לשמירה על ה'טוהר האתני'.

        • אמציה ברם הגיב:

          מה שמסכן את חיינו כבר 67 שנה הוא הסירוב הישראלי העיקש לאפשר לפליטים פלסטינים לשוב לבתיהם. זה אחד הגורמים העקריים שמתדלקים את הסיכסוך ואת העוינות הערבית/פלסטינית). תירוץ "הסכנה הדמוגרפית" הוא שקר, כפי שמוכיח מעבר לכל ספק הסירוב לאפשר לרבע מיליון הפליטים של מלחמת ששת הימים לשוב לבתיהם בגדה המערבית הכבושה שלא הייתה ב-67 ואיננה היום חלק ממדינת ישראל. רה"מ אשכול "המתון" אמר שהם "פצצת זמן" ואבא אבן "היונה" השווה אותם לרעל קטלני (זרניך). (הציטוטים כאן: http://alaxon.co.il/article/%D7%9B%D7%9A-%D7%97%D7%9E%D7%A7%D7%94-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%A0%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D/). אני משתכנע יותר ויותר שהאנטישמיות לא היתה בלי סיבה.

          • אמציה ברם הגיב:

            חל שיבוש ולכן הנה תגובתי פעם נוספת:
            מה שמסכן את חיינו כבר 67 שנה הוא הסירוב הישראלי העיקש לאפשר לפליטים פלסטינים לשוב לבתיהם. זה אחד הגורמים העקריים שמתדלקים את הסיכסוך ואת העוינות הערבית/פלסטינית). תירוץ "הסכנה הדמוגרפית" הוא שקר, כפי שמוכיח מעבר לכל ספק הסירוב לאפשר לרבע מיליון הפליטים של מלחמת ששת הימים לשוב לבתיהם בגדה המערבית הכבושה שלא הייתה ב-67 ואיננה היום חלק ממדינת ישראל. רה"מ אשכול "המתון" אמר שהם "פצצת זמן" ואבא אבן "היונה" השווה אותם לרעל קטלני (זרניך) – ציטוטים כאן
            http://alaxon.co.il/article/%D7%9B%D7%9A-%D7%97%D7%9E%D7%A7%D7%94-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%A0%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D/
            אני משתכנע יותר ויותר שהאנטישמיות לא היתה בלי סיבה

    • מני זהבי הגיב:

      אזרחי ישראל הם פשוט חרדים, נקודה (במובן החרדתי, לא במובן של אדיקות בקיום מצוות הדת).
      "הרוב היהודי" הוא מונח גמיש משהו — ברור שלא מדובר ברוב פרלמנטרי של "50% ועוד אחד" — אבל אכן, כמה אלפי או עשרות אלפי פליטים לא ימוטטו את הרוב היהודי בשום צורה. הסכנה לרוב היהודי בישראל, ככל שהיא קיימת, נובעת ממעמדם הלא-מוגדר של השטחים המוחזקים ולא מכמה סורים או אפריקאים לא-יהודים שנכנסים לפה ואי-אפשר לסלקם מסיבות הומניטריות.
      אבל לפוליטיקאים נוח יותר להפחיד את הציבור, כדי לצבור רייטינג. אני עוד מחכה לפוליטיקאי שיגיד לאזרחי ישראל בפה מלא שמצבם טוב מספיק כדי להצדיק כמה סיכונים וויתורים היכן שאלה נחוצים מסיבות שונות.

      • דבר ברור הגיב:

        מני, אולי במקום להאשים את "הפוליטיקאים" הרשעים שגורמים לציבור המפגר לפחד מדברים לא מפחידים, פשוט תיתן לנו מספר?

        מהו מספר הפליטים/מהגרים שלדעתך כן ימוטטו את הרוב היהודי? מהו המספר הקסום שלאחריו תאמר בקול ברור וחזק "אני מבין שיש באפריקה רעבים. אני יודע שבמזרח התיכון (מלבד בישראל כמובן) הערבים קמים בבוקר ואינם יודעים אם יגיעו למיטה בלילה וראשם מחובר לצווארם. אני מבין את כל זאת, ואף על פי כן – קליטת האנשים הללו מסכנת אותנו – ויותר לא תיכנסו". מהו אותו מספר קסום. מליון? שתי מליון?

        האם אתה ברצינות לא מבין שכל אדם בלי יוצא מן הכלל באפריקה שמדרום לסהרה חי חיי כלב? שכל אחד ואחת מהם יבואו לפה אם נאפשר להם זאת? האם אתה באמת לא יודע שמאות מליוני ערבים במזרח התיכון חיים באימה ופחד יומיומיים , ואם גבולנו ייפתח הם יתעלמו מאזהרותיו של יוסי על האומה הגזענית וטהורת הדם שנמצאת פה, ויסכנו את חייהם על מנת לחיות מאחורי קווי ההגנה של צה"ל, במקום במדינותיהם ההו-כה-לא-גזעניות?

        אם אתה מבין זאת, מוטל עליך להציג בפנינו את המספר שבהגיענו אליו , תתעלם מהסבל האנושי הנורא (והוא אכן נורא), תתעלם מבלוגרים שמאלנים שמאשימים אותך בגזענות ובשנאת אדם, תתעלם מטוקבקיסטים שטוענים שאתה קרבן לשטיפת מח של פוליטיקאים נכלוליים, ותגיד סורי, אינני מוכן לקלוט יותר.

        וכאשר סוף סוף תציג את אותו המספר, תגלה שהויכוח בינך לביני הוא לא ויכוח עקרוני. רק כמותי

        • יהונתן הגיב:

          זהו לא מספר קסום. ניתן לצפות לפי הגידול באוכלוסיה, כפי שיוסי כבר הסביר לך, כמה ניתן לקלוט על מנת לשמור על רוב יהודי.

        • ליברל הגיב:

          אולי תגיד לנו כמה גרגרי חול מהווים ערימה, אותה כמות קסומה שגרגר אחד פחות ממנה כבר לא נחשב ערימת חול?

        • מני זהבי הגיב:

          מה שיהונתן וליברל אמרו.
          חוץ מזה, האתנוצנטריות שלך מצחיקה. לא יודע למה אתה קורא חיי כלב, אבל יש מדינות באפריקה שהחיים בהן לא רעים, בהשוואה לסביבה הקרובה. בוטסוואנה, למשל. דרום אפריקה. גבון. גם בארצות שהחיים בהן רעים יותר, אין זרם המוני של מהגרים שחוצים את מדבר סהרה כדי להגיע לארצות המפותחות. זרם כזה יש בעיקר ממדינות שסובלות ממלחמה מתמשכת (סודאן) או ממשטר מופרע שהופך את אזרחיו לעבדים בפועל (אריתראה).
          אין גם "מאות מליוני ערבים במזרח התיכון" ש"חיים באימה ופחד יומיומיים". האימה והפחד קיימים בהחלט בסוריה ובעיראק. גם בתימן ובלוב. אבל ביתר המדינות הערביות (כולל רוב שכנותינו), התושבים אמנם לרוב חיים רע, אבל לא מספיק רע כדי לקחת אתם את מה שיוכלו לשאת ולהימלט על נפשם.
          לגופו של עניין, בעיית הפליטים הוא בעיה בינלאומית. אם אפשר למצוא לה פתרון, הוא חייב לבוא דרך המוסדות הבינלאומיים. הישראלים התרגלו לזלזל במוסדות האלה, כי אם ניקח אותם ברצינות, אנחנו עשויים חס ושלום לוותר על השטחים. אבל גם לדאגה לאינטרס העצמי יש גבול. אנשים מן היישוב שאינם מבינים את זה נוהגים כאספסוף, פוליטיקאים שאינם מבהירים את זה לציבור מועלים בשליחותם.

  5. נתן הגיב:

    לפני שבועיים פלשתיני תושב חברון נתן מקלט בביתו ל5 תלמידי ישיבה שהותקפו .
    אני בטוח שהיוא היה יכול לעשות רשימה של עשרות סיבות למה לא כדאי לו לעשות את זה (יתקיפו גם אותו, ישרפו לו את הביית, יקללו את ילדיו בבית-ספר, יתנכלו לו בעבודה וכו') אבל הוא לא עשה את השיקולים האלה אלה פשוט עשה מה שאדם הגון צריך לעשות כשהוא רואה מישהו במצוקה – פשוט עזר לו.

    כל התרוצים של נתניהו ולפיד הם פשוט התחמקות מלעשות את מה שאנשים הגונים אמורים לעשות , אבל אין להתפלא.
    ישראל הפכה וך שנים ספורות בלבד לאחת המדינות הגזעניות החשוכות והדוחות ביותר בעולם המערבי.

    • דבר ברור הגיב:

      מני, אולי במקום להאשים את "הפוליטיקאים" הרשעים שגורמים לציבור המפגר לפחד מדברים לא מפחידים, פשוט תיתן לנו מספר?

      מהו מספר הפליטים/מהגרים שלדעתך כן ימוטטו את הרוב היהודי? מהו המספר הקסום שלאחריו תאמר בקול ברור וחזק "אני מבין שיש באפריקה רעבים. אני יודע שבמזרח התיכון (מלבד בישראל כמובן) הערבים קמים בבוקר ואינם יודעים אם יגיעו למיטה בלילה וראשם מחובר לצווארם. אני מבין את כל זאת, ואף על פי כן – קליטת האנשים הללו מסכנת אותנו – ויותר לא תיכנסו". מהו אותו מספר קסום. מליון? שתי מליון?

      האם אתה ברצינות לא מבין שכל אדם בלי יוצא מן הכלל באפריקה שמדרום לסהרה חי חיי כלב? שכל אחד ואחת מהם יבואו לפה אם נאפשר להם זאת? האם אתה באמת לא יודע שמאות מליוני ערבים במזרח התיכון חיים באימה ופחד יומיומיים , ואם גבולנו ייפתח הם יתעלמו מאזהרותיו של יוסי על האומה הגזענית וטהורת הדם שנמצאת פה, ויסכנו את חייהם על מנת לחיות מאחורי קווי ההגנה של צה"ל, במקום במדינותיהם ההו-כה-לא-גזעניות?

      אם אתה מבין זאת, מוטל עליך להציג בפנינו את המספר שבהגיענו אליו , תתעלם מהסבל האנושי הנורא (והוא אכן נורא), תתעלם מבלוגרים שמאלנים שמאשימים אותך בגזענות ובשנאת אדם, תתעלם מטוקבקיסטים שטוענים שאתה קרבן לשטיפת מח של פוליטיקאים נכלוליים, ותגיד סורי, אינני מוכן לקלוט יותר.

      וכאשר סוף סוף תציג את אותו המספר, תגלה שהויכוח בינך לביני הוא לא ויכוח עקרוני. רק כמותי.

      • נתן הגיב:

        שמע אתה אחד מזייני השכל הגדולים שכתבו פה אי פעם.
        ברכות

        ולגופו של עיניין.
        אתה מוכן לעזור לאנשים בצרה או לא?

    • אמציה ברם הגיב:

      בהקשר הזה (של הפלסטיני שנתן מחסה לחמשת הדוסים) חשוב לזכור כי במאורעות תרפ"ט/1929 נרצחו אמנם 67 יהודים תושבי חברון בידי קנאים ערבים, אך 400 (ארבע מאות!) יהודים תושבי חברון אחרים נצלו בידי שכניהם הפלסטינים שנתנו להם מחסה, הסתירו אותם בבתיהם, והדפו פורעים שניסו לפגוע בהם. נבלות יש בשני הצדדים. הפלסטינים אינם גרועים מאתינו ואנחנו בוודאי שאיננו טובים מהם. ההבדל היחיד – והמכריע – הוא שאנחנו הכובשים והם הנכבשים.

  6. יואב הגיב:

    "… נמאס לי להתייחס לבוז’י הרצוג אחרי שהוא הצביע עם הממשלה על פחות או יותר כל דבר בעל משמעות…" זה קצת לא הגון מצדך. לא נמאס לך להתייחס ללפיד, לנתניהו או לימיני, אז פתאום נמאס לך להתייחס להרצוג? הרי ברור לכולנו שברגע שהוא יגיד משהו שיתאים לתזה שלך תתייחס גם תתייחס אליו, רק שפעם אחת הוא אומר משהו שקצת חותר תחת התזה שלך (ובלי קשר, באופן נדיר, גם משהו די הגיוני) אז פתאום "נמאס לך" להתייחס אליו? לא הגון. אתה לא חייב להסכים איתו על הכל, אתה אפילו לא חייב להתייחס לכל מה שהוא אומר, אבל להצהיר שלא תתייחס אליו בגלל שהוא מצביע עם הממשלה לעיתים דווקא בזמן שהוא מתנגד לממשלה באותו פוסט שבו אתה מתיחס גם מתייחס לכל מי שתומך בממשלה (גם אם הוא נוהג לתמוך בממשלה לא פחות מהרצוג) מעיד על בעיה מסויימת…

    • ygurvitz הגיב:

      במקור היו פה שתי פסקאות, בערך 300 מילה, של ויכוח עם הרצוג והדגמה של עד כמה זה היה תרגיל יח"צ ריק. ואז אמרתי לעצמי לעזאזל, אתה מתייחס לשטות הזו של הרצוג ביותר רצינות משהוא התייחס אליה, מחקתי וכתבתי את זה.

      • יואב הגיב:

        חבל. הבחירה שלך לאיזה שטויות להתיחס ברצינות ולאיזה לא היא תמוהה.

        • יהונתן הגיב:

          לאיזה שטויות אתה מתיחס ברצינות?

          • Z הגיב:

            לסיכום: הרצוג הוא שטות שלא ראויה ליחס רציני או יחס כלשהו. מה מעניין בהרצוג? היותו פרודיה, או דקונסטרוקציה של ראש אופוזיציה, חלק ממרקם דקונסטרוקציות בבילנד: הפארודיה הפרועה על שרת תרבות שמעניקה למושג תרבות משמעות חדשה, פארודיה על שרת משפטים שמפרקת את בתי המשפט, וכן הלאה והלאה. ההעדר של משרד חוץ, של דיפלומטיה, מסמן את המגמה. ביבי הוא הטרמיניטור. הוא מרוקן תוכן מכל מושג ותחום של ממשל ומספחו למשרדו. כך גם המשמעות החברתית של כחלון התאדתה לכדי נפיחת גז בפני האספסוף המוסת, הטיפש והמרושע.זו לא סכנה חומה, זה כבר דוצ'ה.

          • יואב הגיב:

            אני זה לא דוגמא. אבל (א)אני לא חושב שמה שהרצוג אמר היה שטות, ו(ב)ליוסי אין שום בעיה להתייחס לשטויות אחרות (כולל כמעט כל מילה שיאיר לפיד מוציא מפיו) ברצינות.

  7. איציק הגיב:

    מאות אלפי פליטים נחשלים מרוסיה ואוקראינה נקלטו פה בעלות של 500 מיליארד שקל על חשבון הציבור הקורס למרות שאין בינם ובין היהדות שום קשר..

    פראיירים לא מתים הם רק מתגייסים

  8. סמולן הגיב:

    1. אין בעיה, כלומר קשה ומתיש אך אפשרי, לקלוט כמה עשרות אלפי פליטים סורים. ולדעתי אם אין ברירה, ישראל תעשה את זה. אממה, שמדובר בחלק לא גדול של הפליטים, ובכל מקרה מדובר יותר במחווה של השתתפות במרחב האירופאי-נאור מכל דבר אחר.

    2. עם זאת, כדאי לזכור: הבי די אס לא התחיל לפני עשר שנים, אלא לפני שבעים שנה. מדינות ערב, כולל ובפרט הסונים, מטילים גוונים שונים של חרם על ישראל. יש מחירים קשים שאנו משלמים על החרם הערבי. הוא כולל, למשל, מניעה של תחבורה יבשתית לאירופה, אפריקה והמזרח הרחוק. אבל באופן שמוזר שהתרגלנו אליו, הוא כולל גם חרם המונע גישה למרחב הערבי עצמו. זה אינו דבר של מה בכך, כי בדרך כלל, גם מדינות אויבות מאפשרות סחר, ביקורים הדדיים ודיפלומטיה בתקופות שבהן אין לחימה ממשית. אנחנו הוכרזנו כמפלצות על ידי המזרח התיכון. הוכרזנו ככאלו על ידי אנשים שהיו מפלצות ועל ידי אנשים שהינם מפלצות בעצמם. כעת, מסתבר שחובתן המוסרית של המפלצות המודרות והמנודות היא לקלוט את אלו שפגעו בהם במשך עשרות שנים. את הסונים הסורים, שלא יצאה מקרבם אפילו מחאת פייסבוק קטנה אחת בעד זכותם של ישראלים לנגב חומוס בדמשק. להשוואה, כל פלסטיני יודע שזכותו לעבוד בישראל, ושזכות זו אינה סותרת את זכותו לשנוא אותה. כך שיש צביעות רבה, בלשון המעטה, בקמפיין האנטי ציוני.

    3. דברים דומים אפשר לומר גם על ההכפשה בגזענות. אני משער שבסופו של דבר מדובר בניסיון נואש לעשות משהו למען הפליטים הסורים, ואם על הדרך אפשר קצת לערער את ישראל היהודית, מה טוב, אבל לא כמטרה מרכזית (משהו דומה נכח בפוסט ישן, שבו הוכפשה הנצרות כ"דת המוות", בשם הלהט"בים, אאלט). יש גזענות בישראל, אבל לא המון. ספציפית, יש בישראל המון יהודים שרואים בערבים בישראל אויבים, אבל לא מונעי מהם לבחור לכנסת, ולא מונעים מהם להיות אויבים מוצהרים כחברי כנסת (הערה לא מיותרת: אני מתייחס כאן לייצוג נפוץ, ובשום פנים לא טוען לגבי מידת הנכונות של הטענה הזו). דברים דומים אפשר לומר על מבקשי המקלט מאפריקה, שנתפסים כרמאים: לא פליטים, אלא יזמים זעירים. עדיין, הם מקבלים כאן סוג של מקלט, ומקבלים את זכותם לטעון שהם פליטים, באופנים משכנעים יותר ופחות. בדרך כלל, כידוע, היהודים הגזענים לא משוכנעים כלל, אבל מאפשרים להם להיות כאן. הבחירות האלו דומות למצב היפותטי, ולמעשה בלתי אפשרי, שבו ארגוני זכויות אדם יפעלו למען פשיסטים, כלומר למען ישראלים. במובני שדה הייצוגים ההדדי, הישראלי היהודי הממוצע סובלני בערך פי מאה מהפעיל האנטי ציוני הממוצע.

    4. עדיין, צריך לעזור לשואה שמתרחשת סביבנו, ולאו דווקא דרך השתתפות צייתנית בסדר האירופי-אמריקאי. בין היתר, כי הסדר הזה לא מתכנן להציל את המצב, אלא להכיל אותו במינימום נזקים. לענ"ד אפשר לקלוט פליטים סונים במספר "סביר" – מספיק לנקות את המצפון של ארגוני זכויות הציות לאירופה, ומספיק כדי שלא יאיימו על שום דבר עקרוני בישראל של היום. אבל אפשר לעשות קצת יותר. אלו הצעות קצת רדיקליות, קצת מערערות את הסדר המופתי בתיאוריה, אבל הי, נראה לי שהגיע הזמן לחשיבה רדיקלית. וחבל שהיא תבוצע רק בכיוונים שמחוייבים למניפולציה צינית של המשבר כדי להחריב את ישראל.

    5. אפשר לקלוט מיעוטים נרדפים: דרוזים, יזידים, מנדעים, לדעתי גם עלאווים. כל אלו – אולי בניכוי העלאווים, בכל זאת אויב מוכר – עשויים להשתלב פה טוב יותר מאשר פליטים סונים שזכו לאינדוקטרינציה עוינת החל מדתם וכלה בבית הספר האנטי ציוני שלהם. לפיכך, אפשר לקלוט יותר. למשל, את כל היזידים והמנדעים, ולהתכונן לקליטת כל הדרוזים. זה אמנם ישנה את ישראל ללא הכר, אבל יש סיכוי סביר שהיא תוכל עדיין לשמש כשמורת האינדיאנים של היהודים, תפקיד שהמצב במזרח התיכון מדגים כמה הוא קריטי. להלן הצעתי הצנועה.

    6. אפשר לכבוש. סוריה התפרקה, ואנו, כלומר עמי העולם, זקוקים להשתמש בשטח לקליטה מיידית של פליטים וטיפול בהם. בניגוד לאירופים, הצבא הישראלי כבר פרוש בשטח. אפשר אם כן להציע כיבוש מהיר של כמה איזורים שישמשו לסיוע לפליטים. אלו יכבשו על ידי צה"ל, יוגנו על ידי צה"ל, אבל ינוהלו על ידי מיטב מנהיגי אומות העולם, מאובאמה ועד נסראללה. באופן הזה ניתן לפתור אחוזים ניכרים מהמשבר, וגם לאמן את צה"ל בלחימה. הגיע הזמן שנדע משהו על הביצועים של הצבא הזה.

  9. עמית הגיב:

    להגדיר כל התנגדות לקליטת פליטים סורים בישראל כ"גזענות" זו בדיחה. הפליטים הסורים לא חונכו לשנוא (החל בימיהם כעוללים והלאה) את טורקיה, ירדן, לבנון או ארצות אירופה. הם כן חונכו לשנוא את ישראל. חלקם, מרבית הגברים המבוגרים, אף נטלו חלק פיזית במלחמות נגד ישראל ובפלישה אליה, ויש מהם שאף הרגו ישראלים. ישראל, שנמצאת בסכסוך בן מאה שנה עם העולם הערבי, היא פחות או יותר המועמד הגרוע ביותר לקלוט פליטים ערבים ושהכי פחות רציונאלי להציע לקלוט אותם בה. כאילו לא חסרה נפיצות במדינה הזו שצריך לשפוך כאן עוד דלק.

    • Alex_f הגיב:

      צודק
      לכן לא יקרה כלום אם ישראל תקים עיר אוהלים ותקלוט כמה רבבות ילדים,נשים וזקנים.
      הגיע הזמן לנסות ולהעיז שינוי של השנאה והחשדנות ההדדית.
      מדובר בעזרה הומניטרית בלבד ללא חשבונאות וללא סיכון.

      • תום אלקיים הגיב:

        ניסו להקים עיר אוהלים לפליטים אפריקאים אבל אז גורביץ וחבריו בשמאל התלאביבי קראו להם מחנות ריכוז. אז מה הועילו חכמים. עדיפה עיר האורות.

  10. ארז הגיב:

    מקומם המשפט שכתבת לפיו מרקל הפיקה את הלקחים הנכונים מהשואה ואנחנו לא.
    עם כל הביקורת שלך כלפי החברה הישראלית, מהיכן ההתרפסות הבלתי ביקורתית כלפי מרקל, או כלפי גרמניה באופן כללי?
    המהלכים הגרמניים הם מהלכים מחושבים, שלא לומר ציניים. מאז תחילת המשבר העולמי ב2008 ממשלת גרמניה חוסכת הון תועפות בתשלומי ריבית ומבצרת את עוצמתה האדירה באירופה פנימה. השפלת היוונים באורח אנטי-דמוקרטי נעשה בעיקר בלחץ של פוליטיקאים ובנקאים גרמנים. לא סתם הם מושווים שוב ושוב לנאצים בשנים האחרונות, כנאצים כלכליים ולא צבאיים. ריכוז העושר האירופי ובמקצת גם העולמי, בגרמניה, אכן מרים את גרמניה לראש רשימת יעדי ההגירה. בגרמניה הילודה נמוכה במיוחד, והפליטים מהווים בעבורם גם סוג של הזדמנות – אם יצליחו לשלבם מבחינה חברתית. יש להפריד בין ההצהרות של מרקל, כבקרת נזקים תדמיתית אחרי הילדה שבכתב בטלויזיה בגללה, לבין המדיניות הממשית שמווסתת את זרם הפליטים, מפירה את אמנת שנגן, ויש לבחון לאורך תקופה מה יעדיה הממשיים. באופן פרקטי, כדי להגיע לגרמניה יש לחצות מדינות רבות שבהן הפליטים לא בסכנה מיידית, אז אין כאן הצלת חיים פשוטה כמשמעה.

    הצלת חיי הפליטים שכעת ושלעתיד באופן אפקטיבי, פירושה מדיניות שלום נמרצת ואכיפת אמברגו נשק על איזורי הסכסוך האלים ומדיניות פיתוח באסיה ובאפריקה – מהלכים ששום מעצמה כלכלית או צבאית לא ניסתה ליישם עד עתה, ויישומם מחייב נסיגה ממדיניות הנישול והניצול הכללית. בכל מקרה, לאתרג את גרמניה בשביל לנעוץ נעצים בישראל זו רטוריקה מעוותת ולא ראויה

    • אביבית הגיב:

      מה לעשות שגרמניה פיתחה חברה יותר סובלנית ונאורה מישראל,נכון לעשרות השנים האחרונות,וכלקחי מלחמת העולם ה 2

  11. neturei karta הגיב:

    ישראל סובלת מכוח אדם בהמתי ודבילי בצורה קיצונית (מה שנקרא מחסור בהון האנושי) ויאיר לפיד הוא חלק מהסבל הזה.
    פליטים מסוריה אולי יכולים לעזור בפתרון הבעיה ולכן יאיר לפיד נורא חשש מזה שמא יאבד את כסאו