החברים של ג'ורג'

הבכיינים

המערכת הפוליטית היהודית כגנון

בוקר יום רביעי היום, תמיד בוקר קשה, בוקר שכבר כונה בעבר “יום אלי ישי.” ובכל זאת, הבוקר היה קל מהרגיל: בוקר שבו יאיר לפיד וציפי לבני נבעטים מהממשלה הוא בוקר טוב.

המערכת הפוליטית היהודית היתה כמרקחה בשלושת הימים האחרונים, ואמש (ג’) שיגר נתניהו מכתבי פיטורין ללפיד ולבני, בנחשו היטב שלשני אלה אין את האומץ לפרוש מן הממשלה. ברוך שפטרנו. אם יש משהו חיובי בחוק המשילות, שהעלה את אחוז החסימה ל-3.25%, תהיה זו השמחה לאיד בצפיה בציפי לבני לא עוברת אותו.

אגב, העובדה שהם פוטרו, והעובדה שנתניהו אמר שהוא רוצה בחירות, כלל אין משמעה שאכן יהיו בחירות. בחירות זה דבר מסוכן. נתניהו צריך להעמיד את עצמו לדין הציבור, ולך תדע מה יקרה עד יום הבוחר. במיוחד כשבבית הנשיא יושב אדם שזוכר עדיין איך נתניהו ניסה לעשות הכל כדי למנוע את הבחירה שלו – בדיוק מחשש שדווקא הנשיא הזה יצטרך להחליט האם לאפשר לו להקים ממשלה. צריך לזכור שבפעם האחרונה שנתניהו אמר שהולכים לבחירות, הוא עשה תרגיל מסריח וצירף לממשלה את קדימה בהנהגת מופז, רק כדי לחסל אותן. צריך לשים לב שאחת הדרישות שנתניהו העלה ללפיד – ביטול מע”מ על מצרכי יסוד – היא דרישה של ש”ס. נתניהו? בעד הורדת מע”מ על מצרכי יסוד? כך שאל תופתעו אם עד מחר-מחרתיים-שבת, נתניהו יודיע שהוא בעצם כבר סגר על ממשלה עם החרדים.

כל העסק לווה בבכיינות דוחה. המובילה בצביעות היתה, כרגיל, ציפי לבני. מי שלא קיבלה את דין הבוחר של קדימה, מי שלא יכולה להצביע ולו על הישג אחד בחייה הפוליטיים, מי שהתעקשה לרוץ לבחירות עם חבורה של טרמפיסטים תחת הסיסמה “נתניהו – שואה גרעינית, לבני – חדי קרן ופרפרים”, היתה גם הראשונה לרוץ לתוך הקואליציה של נתניהו. אתמול היא התעלתה על עצמה. בצהרים, קודם לפיטוריה, היא הוציאה הודעה בנוסח “הבחירות במדינת ישראל יהיו בין ממשלה קיצונית, פרובוקטיבית, פרנואידית לבין ממשלה ציונית שיכולה …”

תני לי לנסח לך את זה מחדש: הבחירות יהיו בין הממשלה הקיצונית, הפרובוקטיבית, הפרנואידית שהייתי בין מקימותיה ושאני חברה בה בעת אמירת מילים אלו. בערב, לבני שברה שיאים חדשים: “נתניהו סילק את שומרת הסף של הדמוקרטיה והחוקה בישראל; עכשיו כל המשוגעים יכולים להשתולל.” אני שמח לשמוע שהגדרת את עצמך כ”שומרת הסף של הדמוקרטיה והחוקה.” תוכלי בבקשה להסביר לי על איזו חוקה את מדברת? ובאותה ההזדמנות, מה בעצם עשית בממשלה של משוגעים משתוללים?

שי פירון, שניסה בשבועות האחרונים לשמור על כסאו ככל שיכל, געה אמש ש”כמחנך ומנהל לשעבר אני שמח שאני לא מורה לאזרחות שצריך להסביר לילדים למה יש שוב בחירות.” זה בסדר, הילדים יסתדרו בלי ההסברים שלך. פירון אמר עוד, כשהגיש את מכתב ההתפטרות שלו יחד עם שרי יש עתיד, ש”לא נותרה לנו ברירה אלא להצטרף לשר האוצר ושרת המשפטים כי אין טעם בממשלה שמתנהגת בכוחנות, ממשלה בלי עתיד ותקווה. קיוויתי עד אתמול בלילה שדברים ישתנו אבל היה מי שרצה אחרת.”

כלומר, אליבא דפירון, ממשלת נתניהו היא, מצד אחד “ממשלה שמתנהגת בכוחנות, ממשלה בלי עתיד ותקווה” – אבל עד הלילה הקודם, הוא קיווה שהוא יוכל להשאר בה! תגידו, אתם בכלל קוראים את מה שאתם כותבים?

וזה עוד כלום לעומת נתניהו. זה האחרון יילל ש”חתרו נגדו במחשכים” ו”שניסו לעשות לי פוטש.” המילה נבחרה בקפידה: זו המילה שדוברי הליכוד משתמשים בה מאז סוף השבוע ושמופיעה בעקביות בבטאון לשכת ראש הממשלה, ישראל היום. פוטש היא הפיכה צבאית, תפיסת שלטון בכוח. שינויים מבניים בקואליציה והחלפת ראש הממשלה ללא בחירות, מצד שני, הם חלק בלתי נפרד משיטת הממשל הקואליציונית. שרת החליף את בן גוריון ללא בחירות ב-1954; בן גוריון החליף אותו באותה הדרך עצמה ב-1955; אחרי התפטרותו (השביעית, הוא אהב את התרגיל הזה) של בן גוריון ב-1963, הוא הוחלף על ידי אשכול ללא בחירות; מאיר החליפה את אשכול עם מותו ללא בחירות; רבין החליף את גולדה ללא בחירות, אחרי בחירות 1974; שמיר החליף את בגין ללא בחירות ב-1983; שמיר ופרס התחלפו ביניהם ברוטציה, ללא בחירות, בממשלת האחדות של 1984-1988; לכל אורך אותה ממשלה, ובמשך שנים אחר כך, ניסה שרון לקמבן מצב שבו הוא מפיל את שמיר ותופס את מקומו; ב”תרגיל המסריח” של 1990, ניסה פרס – ונכשל – להקים ממשלה במקום ממשלת שמיר המופלת (הממשלה היחידה שנפלה באי אמון), ומה שהיה מסריח שם היו התרגילים שהוא עשה עם החרדים. השיטה הקואליציונית היא שיטה של מפלגות. מי שמצליח להעמיד מאחוריו את המספר הגדול ביותר של חברי כנסת, הוא זה שיהיה ראש הממשלה. גם בלי בחירות.

נתניהו ייבב עוד במסיבת העיתונאים שלו אתמול ש”לא נתתם לי מספיק מנדטים” ושזו “ממשלה שנכפתה עלי.” אף אחד לא כפה עליך שום דבר. יכולת לשבת באופוזיציה. החלטת לנסות להקים ממשלה, נכשלת. ומה זה “לא נתתם לי מספיק מנדטים”? זו הקדנציה השלישית שלך. אתה הלכת לבחירות אחרי איחוד עם ליברמן. הגעלת חלק מהבוחרים שלך? שלם את המחיר. אולי היציאה המשונה ביותר של נתניהו היתה ב”בשנת 2000 ויתרתי על ראשות הממשלה.” לא, יא חתיכת שקרן. בבחירות לראשות הממשלה של שנת 2001 אתה לא היית חבר כנסת ולא יכולת להתמודד. עשית אמנם מאמצים ניכרים לשנות את חוק היסוד כך שיאפשר גם למי שאיננו חבר כנסת להתמודד, אבל שרון הצליח לסכל אותם והחוק לא שונה.

יבבות נוספות של נתניהו מהיממה האחרונה היו שהוא התנגד לחוק מע”מ אפס ושהוא התנגד לתקציב. אבל, מה לעשות, הוא הצביע בעד שניהם. הגיע הזמן שתבין את זה, רבאק: אתה לא חדש בפוליטיקה. כשזה מגיע להצבעה, לא משנה מה אתה חושב. משנה איך אתה מצביע. אתה תמכת בחוק מע”מ אפס ותמכת בתקציב, בדיוק כמו שתמכת בהתנתקות – למרות שקריך. למה תמכת בהם? למה מינית שר אוצר שעכשיו אתה אומר שהוא כושל, למרות שהאיש התוודה בפניך לפני שנים שהוא לא מבין שום דבר בכלכלה? למה לא רצית לתת לו להיות שר החוץ? כי, כמו תמיד, העמדת את האינטרסים האישיים של השרדותך מעל האינטרסים של המדינה שאתה אמור לנהל ושל האזרחים שבטפשותם בחרו בך.

וזו סיבה טובה לשלוח אותך סופית לפנסיה. אותך ואת עדר היבבנים שהפך את הפוליטיקה שלנו לגנון.

עוד הערה אחת: אם אתם מצביעים ללבני או לפיד הפעם, אתם מאבדים כל זכות להתלונן כשאלה ימכרו את האינטרסים שלכם פעם נוספת. שגיאה כזו מותר לעשות פעם אחת.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

49 תגובות על ”הבכיינים“

  1. נצר הגיב:

    אני הצבעתי ללבני והצרה האמיתית היא שהיא אתה איש שמאל. לא דתי אלה ליברל, דמוקרט אבל לא סוציאליסט אין לך בישראל למי להצביע.

    התל״ח זה לא באמת אלטרנטיבה וגם לא יעברו את אחוז החסימה אפילו היה אחוז אחד.
    מרץ מצליחה להגעיל אותי כל פעם מחדש כשאני גומר אומר להצביע להם.
    העבודה ובוזי הרצוג זה עוד סוג של ציפי לבני רק יותר סוציאליסטי….

    התקוה היחידה להצביע ללבני היא לא שהיא לא תמכור את הקול שלי כי אין לי ספק שהיא תמכור.

    התקוה היא שאם יבצרו התנאים לממשלת שמאל אז היא תהיה בצד הנכון של המפה ואולי תדאג קצת לאיזון לסוציאליזם.

    אם תהיה ממשלת ימין היא תדסק לממשלה כמו דבק אבל אז, אולי, היא תקטין את יכולת הסחיטה של החרדים… (מה שגם לא תמיד נכון כי היא היתה מוכנה לעשות דיל עם ש״ס בבתי הדין הרבנים…)

    ואני בהחלט מודע לכמה פטט אני נשמע.

    • רוני הגיב:

      בדיוק, ולכן אתה צריך להצביע לרע במיעוטו.
      מה יותר חשוב לך: להחליף את ביבי, לשאת ולתת עם הפלסטינים, לבצע רפורמות בכלכלה?
      לכל מפלגה שתבחר יהיו חסרונות רבים, אבל ללפיד ולבני לא יהיה אף יתרון אחד.
      לפיד הוכיח שגם כשהוא יושב בממשלה, הוא לא מספק את הסחורה. עם 19 מנדטים הוא הביא 0 רפורמות כלכליות משמעותיות (משק החשמל, סקטור פיננסי, סקטור ציבורי מושחת ופושע בקנה מידה עצום, פירמידות, מונופולים ודואופולים). הוא כן לקח תקציבים מהחרדים, אבל העביר מאות מיליונים לאחים היהודים, שזה יותר גרוע. ואל תשכח שהתקפל בנושא לימודי ליב"ה והמשיך לתקצב את המוסדות החרדיים שלא מלמדים ליב"ה.

      לבני לא עשתה שום דבר חוץ מלהתניע דיאלוג עם הרש"פ, אבל בסוף נכנעה לצד הימני שדרש הכרה במדינה יהודית.
      ישבה בממשלה בלי תועלת ממשית. ותעשה אותו הדבר גם עם המנדט וחצי שיהיו לה בבחירות הבאות.

      • יפתח הגיב:

        רוני – טעות: לבני לא "נכנעה לצד הימני שדרש הכרה במדינה יהודית." – היא זו שהמציאה את הדרישה המופרכת הזו.

    • הראל הלפרין הגיב:

      אכן אין למי להצביע. "בוז'י"? זה ביבי בלי שרה המטורללת והשיער המודבק לפדחת הצחיחה בדבק נגרים. כחלון? אולי יימצאו טמבלים שיאמינו במשיח החדש, (אחר המשיחים שקדמו לו — ד"ש עם ידין ורובינשטיין; שינוי עם הביריון המילולי טומיסלב למפל-לפיד; ולמפל ג'וניור, הדוצ'ה של "אין עתיד עם יהיר לפיד". הפיתרון שלי: להצביע לאחת המפלגות הערביות. ישראל אבודה ממילא, אז לפחות שיהיה קצת בלגן. שימחת עיניים. (חבל, אגב, שהאזרחים הפלסטינים אימצו של הפלגנות הישראלים ואינם מתאחדים באופן שיאפש

    • הראל הלפרין הגיב:

      אכן אין למי להצביע. "בוז'י"? זה ביבי בלי שרה המטורללת והשיער המודבק לפדחת הצחיחה בדבק נגרים. כחלון? אולי יימצאו טמבלים שיאמינו במשיח החדש, (אחר המשיחים שקדמו לו — ד"ש עם ידין ורובינשטיין; שינוי עם הביריון המילולי טומיסלב למפל-לפיד; ולמפל ג'וניור, הדוצ'ה של "אין עתיד עם יהיר לפיד". הפיתרון שלי: להצביע לאחת המפלגות הערביות. ישראל אבודה ממילא, אז לפחות שיהיה קצת בלגן. שימחת עיניים. (חבל, אגב, שהאזרחים הפלסטינים אימצו של הפלגנות הישראלים ואינם מתאחדים באופן שיאפש

      • הראל הלפרין הגיב:

        (המשך) חבל, אגב, שהאזרחים הפלסטינים אימצו את הפלגנות הישראלית ואינם מתאחדים באופן שיאפשר להם להוכיח היא מדינה דו-לאומית; לתבוע את זכויות המגיעות למיעוט כהגדול (21%); ולהציג את "מדינת הלאום של העם היהודי" כמות שהיא: מדינה גזענית הרודפת לא-יהודים, זרים, ובראש ובראשונה ערבים.

    • עדו הגיב:

      מר"צ מצליחה להגעיל אותך אז אתה מצביע ללבני?

      http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=1561

    • ליברל הגיב:

      אני כנראה אצביע למפלגה הערבית המאוחדת שתקום. מקווה שזה יהפוך לטרנד. מקווה שיהיו להם 20 מנדטים. לא שלא יכול להיות גרוע יותר, אבל אם בכל מקרה כולנו צועדים במרץ לקריסה כוללת, שלפחות הדרך לשם תהיה מעניינת.

  2. nadav_hacohen הגיב:

    הערה טכנית: "בוקר יום רביעי היום" ולא "ביוקר" (אם כי גם ביוקר, זה נכון).

    לענ"ד, העלאת אחוז החסימה לא תשנה דבר לציפי לבני. כמו תמיד, היא תבדוק לאן נושבת הרוח, ולשם היא תלך. אם צריך, היא תהיה בעבודה עם בוז'י. אם צריך, תלך עם יאיר. האשה הזו כל כך מאוהבת בכח, שאין סיכוי שתעמיד את עצמה בסיכון לא להיות בממשלה.

    וביבי לא צריך להבין שום דבר. הוא מבין הכל מצוין, וגם יכול ללמד. הוא פשוט משקר במצח נחושה לכל מי שאפשר, בכל מצב שמשרת את האינטרסים שלו. ממילא הוא לא פונה למי שיבדוק כיצד הוא באמת הצביע. מי שמחפש יושר ועקביות לעולם לא יצביע ביבי. הוא פונה לאנשים אחרים, שמצביעים לו מסיבות אחרות.

  3. שאלה הגיב:

    אתה בטוח לגבי חוק נתניהו?
    כי אני זוכר שהוא חוקק לבסוף וביבי החליט לוותר בגלל שלא היו בחירות לכנסת
    וגם ויקיפדיה העברית זוכרת אותו דבר

    • אורי סבח הגיב:

      צודק. בסוף חוקק סעיף שהתיר גם למי שאינו ח"כ להתמודד. זה נועד לחסום את האפשרות לבחירות כלליות לכנסת. כלומר – ביבי אמר שלא ירוץ אם הכנסת לא תפוזר, ואז באמת הכנסת לא פיזרה עצמה, אבל שינתה את חוק היסוד כדי שלא יתבכיין…

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לבני או לפיד. מה עם כחלון?

  5. נתן הגיב:

    חבל מאד – התקציב החדש כלל שני סעיפים שהם לא פחות מאשר דרמטיים .

    הראשון רפורמת הבריאות של גרמן. כל מי שאתרע מזלו וביקר בבתי חולים ציבוריים לאחרונה ובמחלקות פנימיות בפרט יודע שהם כבר לא על סף קריסה אלה כבר חצו אותו מזמן. הרפורמה הזאת היתה ניסיון אמיתי להחזיר את בתי החולים ליעודם המקורי – מתן שרות רפואי לציבור.

    השני ,הכנסתו של הגוף המבואב הקרוי קק"ל (המהוה מכונה פרטית לגביית מיסים וחלוקה למקורבים פוליטיקאים וחברי מרכז) תחת כנפי ביקורת המדינה.

    שני החוקים הללו עמדו לפגוע אנושות בכמה אנשים מאד חזקים ומקורבים במדינה, בין אם אלו עסקני "תיירות המרפא" ובין אם אלה חברי המרכז המצטופפים במוסדות הקק"ל.

    אני לא אתפלא אם זוהי הסיבה האמיתית לפרוק הממשלה אם כי יכול להיות שזאת פשוט הוראה של אדלסון ל"נער השעשועים" שלו בעקבות רצונו לנקום על חוק "ישראל היום".

    בכל מקרה – חבל, מאחר שסביר מאד להניח שאחרי הבחירות תקום ממשלת ימין-חרדים והסיכוי שהרפורמות הללו יעברו שואף לאפס.

    • kush הגיב:

      ניסה או רצה לא נחשב "הצליח".
      בשורה התחתונה – החוקים לא יעברו. מכאן – לא הצליח להעביר כלום.

  6. רוני הגיב:

    פסקה שלמה על רה"מ ובלי "לשלשת עופות" אפילו פעם אחת, אני מאוכזב 🙂

  7. גבריאל הגיב:

    לדעתי זו פעם ראשונה בעולם הדמוקרטי, שראש ממשלה מכהן אומר "נכשלתי טוטאלית בשנתיים האחרונות, אנא הצביעו לי…".
    ויהיו כאלו שעוד יצביעו לו…

  8. אור שחר הגיב:

    מספיק עם הטענות "אין למי להצביע", אלו בדיוק הטענות המשמרות את כוחו של הימין הקיצוני והמשיחי, ואלו בדיוק הטענות אשר הפכו את השמאל לאסופה של זקנים טרחנים אשר יושבים בבתי הקפה ומיילים שיעזבו את הארץ.

    יש למי להצביע. אפשר להצביע למר"ץ. גלאון, גילאון, פריג', רוזין, הורוביץ ותמר זנדברג עשו עבודה מצויינת בסך הכל. הרצוג הוא לא כוכב, והוא יבשושי למדי, אבל הוא איש שמאל בסופו של דבר, וצריך לעמוד מאחוריו, כמו שהימין מסתדר מאחורי נתניהו. אני לא אוהב את מפלגת העבודה, יש לי הרבה ביקורת עליה, אבל אני מעדיף את האנשים שם עשרות מונים על הדני דנונים ועל הקיסר הבכיין נתניהו.

    לא להצביע ל"פוליטיקה חדשה", לא להצביע לכחלון זה או אחר, לא להצביע לפנים מחייכות שלא אומרות כלום. זה צריך להיות ברור כשמש: רוצים מדינה דמוקרטית, נאורה, ליברלית? הצביעו שמאל – מר"ץ או עבודה. זה עבד ב92, זה עבד ב99 (לצערנו זה עבד לרעה בסופו של דבר, אבל הרצוג הוא לא ברק), וזה יכול וצריך לעובד עכשיו. אחרי הבחירות אפשר יהיה לכתוב מה שאנחנו רוצים, אבל צריך להפסיק לשחק לידי הימין, הזמן הולך ואול.

    • An Cat Dubh הגיב:

      מישהו אמר לי הרבה פעמים שצריך להצביע "מאהבת מרדכי ולא משנאת המן" ובגלל זה הוא לא מצביע. אמרתי לו: "כולם רוצים לזין אותך, מישהו אחד מוכן להשתמש בוזלין, במי תבחר?"

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      הרצוג הוא לא ברק. הרצוג הוא *אפילו* לא ברק, רק מזכיר הממשלה שלו והמוציא לפועל שלו בכל מיני בחישות פוליטיות.

  9. חמי הגיב:

    רק להוסיף לגבי חוק נתניהו: אושר ב-18 לדצמבר 2000 כתיקון מספר עשר לחוק יסוד הממשלה.
    " בחוק יסוד: הממשלה (להלן חוק היסוד) בסעיף 8(א), בפסקה (3), אחרי "הוא חבר הכנסת" יבוא "או שהוא נקבע על ידי מפלגה המיוצגת בכנסת כמועמדה לראש הממשלה"

  10. מעין הגיב:

    יוסי, הדבר המרשים באמת (בלי ציניות) הוא שעוד לא התייאשת. הקורא הממוצע עובר על השקרים האלה ומושך בכתפו. מה עוד חדש?

    ולהראל הלפרין: לא ברור לי מה המקור של ה"הצבעות האסטרטגיות" המטופשות האלה. תצביע למפלגה שהכי קרובה לדעותיך. להצביע למפלגה רק כדי ש"יהיה שמח" זה עלבון לאינטיליגנציה וסכנה למערכת הפוליטית שאם תרצה ואם לא, מנהלת את חייך כאן.

  11. a.c הגיב:

    הנה אני עומד כאן ואומר בפה מלא: הצבעתי ללפיד וכנראה שאצביע לו שוב.
    במדינה שלנו יש המון בעיות. השלוש שמפחידות אותי ביותר הן:
    1.בורות הולכת וגוברת – ובעקבותיה תהום כלכלית.
    2. גזענות.
    3. דת.
    אם אצביע למרץ, או לעבודה, אולי אקבל מישהו שמנסה למגר את הגזענות או לשפר את תנאי התעסוקה (מבלי לטפל בשורשיה), אבל את שתיהן לא ממש מעניינת הדת במדינה, לשתי המפלגות הללו אין באמת בעיה עם חרדים ורוב הסיכויים שהן ישבו בממשלה עם החרדים.
    יש עתיד לעומת זאת שמה דבר עיקרי על דגלה, שינוי הצורה בה החרדים חיים במדינה ומנצלים את משאביה.
    החרדים (עם 17 מנדטים בכנסת האחרונה) גאים לשאת את שלושת הדגלים הבעייתיים לעיל וקצב הריבוי שלהם מהגבוהים בעולם. מבחינתי, הטיפול בהם כרגע נמצא בראש מעייני.
    היחיד שנראה שמבין זאת הוא יאיר לפיד. למרבה הצער, כי את האיש אני ממש לא מחבב..

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      למה אתה מתכוון בטיפול, מחנות השמדה וכל זה או משהו לייט?

      • a.c הגיב:

        לא. אני מהאסכולה המתונה יותר.
        רק החלת תכנית ליבה, בקרה על הישיבות, על המיסים שאינם משולמים שם ועל ההפליה המגדרית.
        תגובתך מצביעה על הבעיה שלי עם מפלגות כמו מרץ, הן כל כך עסוקות בלהצטדק ולהדגיש את מחויבותן לחופש הדת, הביטוי והחינוך במדינה, שהן מתעלמות מכך שהדמוקרטיה המזויפת הזו אוכלת אותנו מבפנים. לילד חרדי יש זכות יסוד לחינוך אמתי ולהורה חרדי יש חובת מסים למדינה. חופש האינדיבידואל בדמוקרטיה מותנה באי פגיעתו בסובבים, ואת זה חייבים לאכוף.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          הגישה שלך נראית לי מוטעת, והאמת שנראה לי שהיא די סימפטום אצל הרבה אנשים שאני מכיר.
          במקום לנסות לבחור במשהו שיטיב עם המצב שלך, או שתומך בראיית העולם שלך וכדומה, אתה רוצה לבחור משהו שידפוק את אלו שאתה שונא.
          כמו האנשים שבחרו ימין כדי לדפוק את הערבים.
          הטעות שלך אולי גדולה אפילו יותר כי הקטע עם החרדים זה דוגמא קלסית לאיך השלטון משסה את ההמונים במיעוט כדי להמשיך להתהולל על חשבון האזרחים.
          את החרדים אי אפשר וזה גם לא מוסרי לשנות. אורח החיים שהם בחרו בו הוא שלהם, ולשום בועל נידה ואוכל טריפה אין זכות לצייץ בכלל לכיוון הזה. אם הם רואים בשירות בצבא דבר לא מוסרי אז צריך לשחרר אותם כמו שצריך לשחרר כל פציפיסט.
          זה נכון שיש הרבה חוסר שוויון שקשור לשירות בצבא, אבל המעטים שלא משרתים מטעמי מצפון הם לצערי בטלים בשישים בכלל, ובמיוחד- כנגד חוסר השוויון בין אלו שהם מגרזי הטנקים בצבא לאלו שבונים את הקריירה האזרחית שלהם משם. זה חוסר שוויון. חוסר השוויון הזה פוגע הרבה יותר בחברה ובמדינה. כי אלו שעושים קריירה דרך הצבא הם בדרך כלל הבררה האנושית, שבמקומות אחרים הם העבריינים, מוכי הפשט, התולעים של החברה.
          בישראל הם בכל הצמרת החברתית…

          • a.c הגיב:

            בעיית הביטחון והשלום במדינת ישראל נטחנה עד לזרא. אני לא רואה ממשל שפוטר בעיה זו כרגע.
            בסיבה זו אני מתמקד בבעיות הפנים, אם נצליח לשנות את דור העתיד שיהיה ליברל יותר ופנאט פחות, אני מאמין שגם שאר הבעיות תיפטרנה.
            וכאן נכנסים החרדים. בשנת 2010, 27% מתלמידי כיתות א' היו חרדים (לעומת 10% בקרב האוכלוסייה הכללית). זה אומר שחלקם באוכלוסייה ובכנסת הולך לגדול בצורה לא פרופורציונלית. כאשר חלק כה גדול מהמדינה אינו לומד ואינו עובד וכאשר הוא מאמין בעליונותו הגזעית על פני עמים אחרים – אנחנו בדרך לקטסטרופה. אני מאמין שהדרך בה צועד המגזר החרדי תמיט עלינו את חורבן המדינה ולכן דרך זו היא הבעיה מבחינתי, לא עוד סימפטום בלתי רצוי.
            בוודאי שמוסרי לשנות את דרך החרדים, איך אתה יכול לאפשר את דיכוי הנשים שם? איך אתה יכול לעבור לסדר היום על כך שנער מגיע לגיל 18 ללא ידע מתמטי של ילד בכתה ג'? אורח החיים של החרדים נוגע גם לילדיהם, נשותיהם ולמעשה גם לנו כאזרחים המממנים אבטלה מאד לא סמויה של מאות אלפי בני אדם.
            ולגבי נושא הצבא, זה issue other, אבל גם בו צריך למצוא דרך לאיזון (צבא מקצועי, שירות אזרחי או ווטאבר).

            • אלי הגיב:

              נראה לי שדיכוי הנשים ובורות ילדים הן תופעות חמורות לאין ערוך במגזר הבדואי.

              לא הגיוני יותר להתחיל שם?

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              נראה לי שהגישה שלך בפסקה הלפני אחרונה מציגה את נקודת המבט הבעייתית שלך.
              אתה מניח שלדעת מידה מסויימת של מתמטיקה בתיכון זה ערך, או שנשים שדרך החיים שלהם שונה משלך הן מדוכאות. זוהי כמובן גישה מתנשאת אדנית וכו׳.
              שוב הגבר האשכנזי הלבן אומר לאישה בת עדות המזרח מה טוב עבורה… אני חושב שיש כאן גם זלזול באישה בכלל כאילו היא לא יכולה לבחור לעצמה את דרכה או להלחם על מה שהיא רוצה, ומנגד החילוני הלבן יודע הכול, וגם חוסר הבנה ש״חופש״, במובן השמאלני, הוא לא הדבר החשוב היחידי. והוא בטח לא דבר שצריך לכפות אותו.
              גם הקטע עם החשבון לא ממש מוצלח. ידיעת חשבון היא לא מדד לתרבותיות, לאמת או לשום דבר חוץ מאשר לידיעת חשבון. זה שלמדתי בבית ספר חילוני חשבון לא עזר לי במילימטר בחיים. ובטח לא עשה אותי אדם טוב יותר.
              הרבה יותר מחריד לדעתי שמלמדים בכתה אלף על חיילים שנפצעו במלחמה ורוצים להקריב את עצמם מאשר זה שלא לומדים חשבון.
              פעם לפני מלן שנים ראיתי תכנית ראיונות (כשזה עוד היה דבר חדש) בטלביזיה. היו ארבעה ״מרואיינים״ שני דתיים- אחד דתי כבד שמאלני, והשני חרד לגמרי עם כל הלבוש וכל זה., ושני חילוניים- כוכבת עולה בתחום הקרינות בטלביזיה ופוליטיקאי. כבר אחרי שתי דקות היה ברור הפער התרבותי העמוק בין מה שנוצר באופן טבעי- שני הגושים. החילונים- שטחיים כמו מפית של נייר, התחילו כמו רובוטי מלחמה לתקוף את הדתיים שהם לא משרתים בצבא. מנגד היה ברור שהעולם, ההבנה, יכולת המחשבה של הדתיים הייתה בעשרות רמות מעל. בהמשך התברר שלא רק שהם עשו צבא, אלא שהסיבה שהביאו את החרד היא שהוא מיליונר. הקים מפעל למשהו ונהיה מאוד עשיר. הוא לא גר בדירת פאר ואין לו מכונית יוקרה. הוא לא לובש חליפות עם עניבה כחולה ולא אוכל במסעדות יקרות. בכסף שהוא הרוויח הוא הקים מוסד לגמילה מסמים. לא לחרדים, לכולם…
              ואין ספק בכלל שהפער הזה בין הרדידות של החילונים לעומק של הדתים לא הייתה מקרית אלא תוצאה של חינוך.
              לדעת לוחות לוגרתמים בעל פה זה לא מדד לאנושיות.

              • אין לי שם הגיב:

                סלחו לי, אבל שניכם טועים 🙂

                a.c, אתה טועה כי אתה מתייחס לבורות ואז בוחר בפוליטיקאי הכי בור שצמח בישראל מאז ומעולם. הוא לא באמת יטפל בשום דבר שקשור לבעיןת של החרדים, מעבר לגיוס אולי של מספר סימבולי כזה או אחר מהם לצהל, שזה לא נותן דבר לאיש מאיתנו.

                משתמש אנונימי, אתה פשוט בורח לארץ הפרדוקסים ועקרונות פילוסופיים שבמציאות אין להם תוכן ואחיזה של ממש. אתה תוהה, לדוגמא, איך זה מוסרי לכפות בחירה על מישהו אחר, אבל משום מה אין בכל מה שאתה כותב אפילו מעט התייחסות לזה שילד שנולד למשפחה חרדית לא בוחר להיות חרדי. זה נכפה עליו על ידי הוריו ומערכת החינוך אליה נשלח וזהו.

                אגב, אתה מכיר הרבה מקרים של נשים חרדיות מזרחיות שעזבו את המסגרת המשפחתית והסביתית וחזרו בשאלה? אני בכנות מכיר אחת. כיום המשפחה שלה לא בקשר איתה, כי היא נחשבת לכישלון גדול מבחינתם. אתה בטוח שאתה מבין כמה כח באמת צריכה בחורה מהמגזר החרדי כדי לשנות משהו בחייה?

                • אין לי שם הגיב:

                  ועוד משהו קטן: משתמש אנונימי, בהקשר של ה"עומק של הדתיים" מול "הרדידות החילונית", אני מעדיף בכל יום את הרדידות שלי אל מול העומק האינסופי של נפתלי בנט, איילת שקד, הרב עובדיה המנוח ומקביליהם מהצד המוסלמי או הנוצרי.

    • יואב הגיב:

      אתה לא חושב שקצת מוזר להצביע ליאיר לפיד על מנת להלחם בבורות, בגזענות ובדת?! אחרי הכל, מדובר באחד הפוליטיקאים היותר בורים ("ארבע אבות"), גזענים ("הזועביז") ופרו דתיים (שי פירון, הברית עם בנט) בפוליטיקה הישראלית (וזאת באמת תחחרות קשה)…

      • a.c הגיב:

        זה עניין של אסטרטגיה.
        האידיליה, כמובן, היא שבראשות הממשלה יעמוד חילוני ליברל ומשכיל שידע לנווט את המדינה למקום טוב יותר, אבל יאיר לפיד, למרות שאינו משכיל, דוחף לכיוון דומה לזה אליו הייתי דוחף בעצמי בנסיבות אלו.
        בבחירה בין בנט לחרדים – בנט. הגזענות והדת קיימות בשניהם, אבל לחרדים יש את יתרון הבורות.
        גם לפיד מבחינת יחסו ללאומים אחרים לא מהווה דוגמה עבורי, אבל הוא הרע במיעוטו. אני מבין שכרגע אם אחפש מנהיג העונה לכל הבעיות שבוערות בי, אצביע בפתק לבן. אז אני מעדיף לשחק את המשחק הזה כרגע ולקוות שבעתיד הלפיד יהיה הבחירה הגרועה יותר.
        ולגבי פירון, כנ"ל, רע במיעוטו שלפיד הבין שיעלה את קרן המפלגה אצל כמה קהלי יעד נוספים. החלטה טקטית.

        • יואב הגיב:

          אבל זה לא סתם "הרע במיעוטו" אלא הבעיות שמפחידות אותך ביותר (המילים שלך). לא חסרים בפוליטיקה הישראלית פוליטיקאים ש:
          1. אינם בורים (יחסית ללפיד) ושילחמו בבורות הרבה יותר מלפיד (ושר החינוך שהוא, להזכירך, מינה).
          2. אינם גזענים (יחסית ללפיד) ושילחמו בזענות הרבה יותר מלפיד (שלא רק שלא נלחם בגזענות כלל, אלא אפילו עודד אותה).
          3. אינם דתיים (יחסית ללפיד) ושילחמו למען הפרדת הדת מהמדינה הרבה יותר מלפיד (שגם זאת לא חוכמה גדולה).

          הייתי מבין אם היית אומר לי שהבעיה שהכי מפחידה אותך היא המע"מ לדירות חדשות, ואז זה הגיוני להצביע ללפיד, אבל בורות, גזענות ודת?! אולי גם תשקול להצביע לש"ס למלחמה בשחיתות? לבנט למען פינוי ההתנחלויות? למר"צ למען מימוש טרנספר? זה לא שאני אומר שאתה טועה, אתה פשוט לא מובן לי ונשמע לי לא עקבי.

          • a.c הגיב:

            זה נכון שיש למי להצביע אם הדרישה שלי היא אחת מהשלוש, אבל אני מעדיף לקבל חלק קטן מכל אחת מהדרישות מאשר להמר על סל אחד ולהעמיק את שאר הפערים.
            טיפול בנושא הגזענות בצורה מושרשת בלתי אפשרי ללא טיפול בדת הקיצונית ובבורות. טיפול בבורות גם הוא אינו אפשרי ללא נושא הדת. מפלגות השמאל ישבו בעבר וישבו בעתיד עם חרדים בממשלה, ולכן נושא הטיפול בדת והפרדתה מהמדינה לא סביר במקרה בו הן תהיינה בשלטון.
            יש משכילים מלפיד שיפעלו למען החינוך (הכללי) בצורה טובה יותר ויש ליברלים יותר שמבינים את הצורך בשוויון עדתי במדינה. אבל אין מי שמבין את גודל הבעיה (בעיה בעיני, כן?) בחינוך החרדי ובדת בכלל במדינת ישראל (ובכלל).

            • יואב הגיב:

              ללפיד יש היסטוריה בכנסת של פחות משלוש שנים, במהלכם הוא הצליח לגרום יותר נזק לבורות, לדת ולגזענות, ממה שכל מפלגות השמאל ביחד עשו בעשרים השנים האחרונות.

              אבל, הרי מה שמפחיד אותך הוא לא בורות, גזענות ודת, אלא חרדים, חרדים וחרדים. גם לפיד יישב בעתיד (אם תמשיך לתת לו את הקול שלך) עם המפלגות החרדיות. זה לא אני אומר, זה הוא אומר (ושים לב, הוא יישב עם כולם, מלבד הזועביז)

              • a.c הגיב:

                לפיד לא ישב עם החרדים עד כה, מה שאומר שהסיבה בגינה הצבעתי עבורו הוכיחה את עצמה.
                וכנפגע מערכת החינוך החרדית, אני אכן רגיש לנושא. אבל דעתי היא כי זהו הנושא המקבל הכי מעט יחס יחסית לגודל הבעיה.
                לא שמעתי את לפיד אומר שישב עם חרדים. במידה וכן, אשקול מחדש את ההצבעה הבאה.

                • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                  רבים טוענים שהמצב בירושלים מנבא את המצב בישראל כמה שנים קדימה. ויש בזה משהו, ביותר ממובן אחד. אם זה נכון, אולי המצב היציב הוא קואליציה בראשות בנט עם הליכוד ויש עתיד כשותפות.

                • יואב הגיב:

                  גם חד"ש או בל"ד לא ישבה עם החרדים עד כה, ואצלם מדובר על מסורת קצת יותר ארוכה…

                  שמעת פעם את לפיד אומר שהוא לא יישב עם החרדים? הנה מה שלפיד אמר על הנושא
                  http://reshet.tv/Shows/Mishal_cham/video/.aspx?vml=212252 (תקפוץ ל-9:34 אם אין לך זמן להכל)