החברים של ג'ורג'

הוא מ פ ח ד

חוק הלאום ישרת את נתניהו על תקן “נתניהו טוב ליהודים” של 2015, וישכיח את המצב הכלכלי. אז מה עושים?

ביום רביעי האחרון נאלץ ראש הממשלה, מר לשלשת עופות, להופיע בפני הכנסת כדי לתת דין וחשבון על המצב הכלכלי-חברתי. מאחר ונתניהו יודע שזה שדה מוקשים בשבילו, שממנו הוא איננו יכול לצאת טוב, הוא נקט בתרגיל קלאסי: הוא סירב לדבר על נושא הדיון שדרשו 40 חברי כנסת והעדיף לשאת נאום על “חוק הלאום.”

בנאומו, אגב, חזר נתניהו שוב ושוב על המנטרה שמבחינת השמאל, “לא פינית – לא עשית.” זה משונה, כי המפלגה היחידה בישראל שפירקה התנחלויות היא זו של נתניהו: היא פינתה הן את סיני הן את ההתנחלויות שברצועת עזה וחלק מאלה שבצפון השומרון. בניגוד לעיוות ההיסטוריה שנתניהו עורך מאז, אגב, הוא היה שותף מלא להתנתקות. היו ארבע הצבעות בכנסת ובממשלה על ההתנתקות. נתניהו, שחשש שמא שרון יפטר אותו וישליך אותו אל המדבר הפוליטי, הצביע בעדה ארבע פעמים כמו הצ’יקנשיט שהוא. רק שבוע לפני ההתנתקות, אחרי שכשר אוצר הוא מימן אותה, הוא אזר אומץ והתפטר. אפילו הנחש בנעליים הגבוהות, הפחדן בוגי יעלון, הפגין יותר אומץ ציבורי מנתניהו.

מה קורה פה? מאד פשוט. נתניהו יודע שאנחנו הולכים לבחירות ב-2015. הוא יודע שהסיכוי שהממשלה שלו תעביר תקציב אפסי; יו”ר הקואליציה כבר אמר שהתקציב לא יעבור עד מארס. בקצב הנוכחי, ספק גדול אם תהיה ממשלה במארס. אם נתניהו מגיע לבחירות כשהנושא הוא חברתי, הלך עליו. אם הוא מגיע לבחירות כשהנושא הוא המפולת הדיפלומטית, הוא בבעיה. אם הוא מגיע לבחירות כשהנושא שלהן הוא הטרור, הוא שוב בבעיה. הפתרון: ללכת לבחירות על השאלה למי יש יותר גדול.

חוק הלאום, כתב יפה נועם שיזף, לא משנה בפועל שום דבר. ישראל היא כבר עכשיו מדינת כל יהודיה, מדינה דמוקרטית ליהודיה ויהודית לכל השאר. אזרחי ישראל הפלסטינים יודעים שהם חיים במדינה יהודית. אז מה מטרת החוק? המטרה כפולה: למשוך אליו את הגזענים המוצהרים שמהווים כיום חלק ניכר ממרכז הליכוד, ולשכנע אותם לעבוד עבורו בבחירות; ולהודיע לציבור הגזעני היהודי הגדול שהוא יכול לירוק בפרצוף של הפלסטינים הישראלים יותר טוב מנפתלי בנט.

שורה של אישי ציבור מהמחנה הלאומי התייצבו נגד חוק הלאום. הם כוללים את נשיא המדינה, רובי ריבלין; את משה ארנס, לשעבר שר הבטחון של נתניהו; את ציפי לבני, יוצאת חירות ההיסטורית; ואת לימור לבנת, שאמרה שתצביע בכנסת עבור החוק אם תורה כך הממשלה, אף שמדובר בחוק רע. נתניהו, שהפגין התלהבות קטנה מאד מהחוק בארבע השנים מאז שהוא על סדר היום, אימץ אותו בפתאומיות כשהתבררו מימדי חוסר ההישגים ב”צוק איתן.” יש לציין, אגב, שההתעקשות של נתניהו על חוק הלאום חותרת תחת הדרישה שלו מאבו מאזן להכיר בישראל כמדינה יהודית; ודאי שאבו מאזן לא יכול להכיר במדינה שהיהדות שלה מתבטאת בשלילה רשמית של זכויות המיעוט, בין השאר זכותו לשפה רשמית. נתניהו עושה את זה בכל זאת.

השאלה האם יש “נתניהו אמיתי”, ומה באמת הוא חושב, לא מעניינת. זה לא משנה אם נתניהו טיפה מתון יותר מכפי שהוא מציג את עצמו כרגע או שהוא התחפש בשנתיים האחרונות למישהו טיפה מתון יותר כדי להרוויח זמן. מה שברור הוא, שהוא מוכן להביא את השסע בין יהודים לפלסטינים בתחומי מדינת ישראל לשיא, אם זה יקמבן לו עוד קדנציה. למעשה, הוא תומך בחוק מסוכו אפילו יותר, “חוק זועבי”: המשמעות של החוק הזה היא שאם יש חבר כנסת פלסטיני שמעצבן את הרוב, אפילו אם הוא לא עבר כל עבירה ויועצים משפטיים אמרו שהוא לא עבר שום עבירה, האספסוף היהודי בכנסת יוכל לצבור קולות בקרב האספסוף היהודי הכללי על ידי הדחה שלו. החוק לא ניתן להפעלה כנגד חברת הכנסת זועבי על דברים שכבר אמרה, כי הוא לא חל רטרואקטיבית; אבל הוא יוביל ליופי של סתימת פיות בקרב חברי הכנסת הפלסטינים המכהנים.

למה הוא צריך עוד קדנציה, והרי בשלוש האחרונות שלו לא עשה דבר? קודם כל, אלה חיים די טובים, ונתניהו אוהב את החיים הטובים כל זמן שלא הוא צריך לשלם עליהם. שנית, לכו תדעו מה יקרה אם הוא לא יהיה ראש הממשלה. יכול להיות שמישהו בפרקליטות יתפוס אומץ ואשכרה יחקור את שלל הפרשיות שנקשרו אליו. נתניהו כבר היה בסרט הזה, בפרשת עמדי אחרי בחירות 1999; הוא רואה מה קורה לאולמרט; והוא שומע שעומדים לחקור את ברק. הוא יחזיק בכסא כמה זמן שהוא יכול, כדי שהיועמ”ש יוכל לומר לעצמו שאולי זה חמור, אבל על זה לא מדיחים ראש ממשלה.

אז מה עושים? (הבטחתי ואני מקיים.) יוסי שריד כבר קרא לפרישה בפועל מהכנסת של השמאל – פלסטיני ולא פלסטיני – אם חוק הלאום יעבור. אני עוד לא שם. פרישה מהכנסת היא שבירה של הכלים, כלים שלא ברור אם אפשר יהיה לאחות אותם. בהנתן שחוק הלאום הוא הצהרתי בלבד, לא הייתי פורש בגללו מהמערכת הפוליטית. כי מה נשאר אחר כך? התקוממות?

“חוק זועבי” הוא סיפור אחר. אם הדבר הזה עובר, המשמעות היא בעצם שיש פה שני סוגים של חברי כנסת, יהודים ופלסטינים. אם זה המצב, לשבור את הכלים ולהתיך אותם. במשחק הזה, תשחקו לבד. אבל חוק הלאום? עוד לא.

אז מה כן? ובכן, חוק הלאום צריך להעיר את כל היהודים הליברלים הטובים בישראל ולהבהיר להם שלהיות יהודי בישראל משמעו להיות בצד של הרעים. אחרי הטבח במערת המכפלה, מספר של חובשי כיפות סרוגות בעלי מצפון הסירו את הכיפה. הם אמרו שאותו סמל לא יכול לשמש גם אותם וגם את חנן פורת. כל איש יצטרך לפעול על פי מצפונו, אבל המטרה צריכה להיות כפולה: הן לזעזע את היהודים בישראל, הן לחסל את הלגיטימציה של המדינה היהודית בלבאנט בחו”ל. אפשר לארגן פניה משותפת לבית המשפט, באלפי אנשים, בדרישה להסיר את ה”יהודי” מתעודת הזהות שלכם – ולוודא שכל העסק פומבי מאד; אפשר, אם תמצאו כומר סימפטי, לבצע התנצרות פומבית אפשר להודיע שאתם מסרבים לשרת במילואים. כל דבר שיודיע שאתם מפסיקים להיות יהודים במדינה שהפכה מדינת אך יהודיה יהיה חיובי – בתנאי שיהיה לו הד. אתם הולכים למשרד הפנים כדי להוריד את ה”יהודי” מתעודת הזהות שלכם? צלמו בווידאו והעלו ליוטיוב. אם תהיה תופעה, כלי התקשורת העולמיים ישימו אליה לב.

כרגע, תומכי “חוק הלאום” טוענים שיש סביבו תמיכה יהודית מלאה. צריך להבהיר שזה לא המצב; שחוק הלאום לא נעשה בשמם של חלק ניכר מהיהודים. תהיה לכך גם השפעה חיובית, לדעתי, גם על אחינו הפלסטינים הישראלים, שיבינו שהם לא לבד במאבק הזה; שעם כל השסעים בינינו, אנחנו מתייצבים לצידם כשהם מוכרזים רשמית (ולא רק דה פקטו) כאזרחים סוג ב’.

אבל, כשנלך לבחירות, לא נדבר בכלל על חוק הלאום. אנחנו נדבר, שוב ושוב, על נושא אחד: על כך שנתניהו מתחמק מתקציב, על כך שהוא מחפה על חלוקת העושר מחדש שהוא מבצע, העברת העושר של מעמד הביניים והמעמד התחתון אל המעמד העליון, באמצעות קשקשת נוסח “חוק הלאום.”

כאשר אתם מתגברים על הפחד, אמר נפוליאון, אתם מעבירים אותו של שורות האויב. נתניהו כבר מפחד. אלמלא פחד, לא היה מגיע לכאן. אל תתנו לו להעביר את הפחד אליכם. נתניהו ניתן להפלה, וניתן ליצור כאן קואליציה אנטי-גזענית. הנטיה נראית נגדנו והגזענים צווחים בקול רם מעל כל במה – אבל שום דבר עוד לא נגמר. אולי, מתוך חורבות חוק הלאום, יבינו גם במפלגת העבודה וגם במרכז שלא מבין איך זה קורה לו, שהגיע הזמן לסולידריות גם עם הפלסטינים הישראלים. ואנחנו בסך הכל צריכים להזיז 15 מנדטים כדי לשלוח את נתניהו לתהומות הנשיה. לא הכל עוד אבוד.

כן, אני מסכים. צריך לעבוד על קריאת קרב משכנעת יותר. אבל בינתיים, גם זו תשמש.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

45 תגובות על ”הוא מ פ ח ד“

  1. קו 451 הגיב:

    שבוע טוב
    הערה : במלחמת לבנון השניה ובמבצע צוק איתן ניצחנו באופן ברור ,ארגוני הטרור לא יפגיזו את ישראל לתקופה ארוכה .
    תודה עמיר.

    • יואב (אחר) הגיב:

      לא הבנתי את הרלוונטיות של הערות אלו לכתוב. אם הן אמורות להראות את כישורי נתניהו בעיתות טרור, אז רצוי להזכיר שבלבנון 2 הוא היה ראש האופוזיציה, ולגבי צוק איתן אנחנו נראה. זה מה שאמרו גם על עמוד ענן, עופרת יצוקה, גשמי קיץ, חורף חם, וכמעט כל מבצע צבאי שהיה בעזה בשנים האחרונות: הנה הראינו לחמאס והוא ייזהר מאיתנו

      • קו 451 הגיב:

        שלום יואב ,ההבדל בין המבצע האחרון לבין המבצעים האחרים ,הוא עוצמת ההרס, החמאס ,כמו החיזבאללה ב2006 ,מבין שלא כדאי לפתוח במבצע צבאי נוסף.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          עשיתי print screen לתגובה שלך ואעלה אותה במבצע הצבעי הבא בעזה. כשזה יהיה המצב (וזה יהיה), אתה מפסיק להגיב כאן לנצח. בעצם, אפשר לקבל מקדמה?

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            טרול נמחק.

          • קו 451 הגיב:

            שלום אנונימי, למי ניתנה הנבואה ?(…).
            יחד עם זאת ,התגובה המאסיבית מול ארגון הטרור מהצפון הביאה לשקט ארוך טווח, תגובה מאסיבית מול החמאס תביא לתוצאה דומה.

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              לא ממש.

              • קו 451 הגיב:

                פרט ונמק :

                • מני זהבי הגיב:

                  רגע, רגע. זה לא עובד ככה.
                  אתה טוען טענה (שבקיץ 2014 החמאס הוכה כה חזק שהוא לא ירצה יותר לתקוף את ישראל בהיקף משמעותי). אתה צריך להביא ראיות כדי לגבות את הטענה הזאת.
                  אינני האנונימי, ואין לי עניין לגרום למישהו להפסיק להגיב באינטרנט (כאן או בכל מקום אחר). אז אולי האנונימי חושב שהחמאס לא הוכה מספיק חזק וגו'. אני, לעומת זאת, חושב שכל הדיון בזה הוא מיותר. השיקולים של ראשי החמאס בשאלה האם לתקוף או לא לתקוף את ישראל תלויים בכל מיני גורמים, שעוצמת המכה שהם ספגו בקיץ 2014 היא רק אחד מהם.
                  בעימותים מהסוג הזה שישראל קיימה בעזה בקיץ האחרון, אין דרך ברורה לענות על השאלה מי ניצח, ולכן גם אין הרבה טעם להעלות את השאלה הזאת. מי שמעלה אותה רק מעודד כל מיני הזויים עם סיסמאות מהסוג של "יהודים בואו ננצח", שכמובן אין להם שום דרך להגשים אותה (אבל כדי ליצור רושם, הם מאיימים או פוגעים באנשים שאינם קשורים בגרוש לטרור).

                  • קו 451 הגיב:

                    שלום מני ,למה הדיון הזה מיותר ?
                    משנת 2000 ותחילת תקופת האינתיפאדה נסינו את שתי הדרכים ,דרך הפיסנות ודרך הלחימה,פעם אחר פעם דרך הפייסנות התפוצצה לנו בפנים (תרתי משמע – אני זוכר את האוטובוס שפוצץ את ההודנה),לעומת זאת , דרך הלחימה הלא מתפשרת בטרור החל ממבצע חומת ממגן ממשיך בחיסול רנטיסי והשיח יאסין ודרך מלחמת לבנון השניה . מוכיחה שדרך הלחימה מול הטרור ,היא הדרך הנכונה .
                    אני לא נביא לדעת את תוצאות צוק איתן,אבל מניסיון העבר, ארגוני הטרור לא יסכימו לרגיעה בת קיימה(ללא "טפטופים").

                    • מני זהבי הגיב:

                      מה הקשר בין זה למה שאני אמרתי?
                      אני לא מדבר על האם היה צריך להילחם נגד ארגוני הטרור למיניהם (בעיקרון כן, השאלה היא איך). אני מדבר על זה שאין טעם לשאול אחרי כל סבב לחימה האם ניצחנו או לא, או האם השבנו את כוח ההרתעה. אין פה סיכוי לניצחון חד-משמעי (אא"כ החמאס יכריז על הסכמתו לשלום קבע עם ישראל, או יודיע על הפסקת פעילותו), ושאלת ההרתעה תלויה בהרבה מאוד גורמים שרק על חלקם יש לישראל איזושהי שליטה.
                      ככל הנראה, הטרור יהיה חלק מהחיים שלנו בעתיד הנראה לעין, עם הסכם שלום או בלעדיו. ברמה הלאומית, זה לא סוף העולם (כמו שראינו ב-15 השנים האחרונות). אפשר וצריך ללמוד לחיות עם זה, בלי לטפח אשליות שאם נכה בפלסטינים חזק יותר, או אם נחתום אתם הסכם שלום, הטרור ייפסק לגמרי. הוא לא.

    • הראל הלפרין הגיב:

      "קו 451" היקר: לאיזה אירגוני טרור כוונתך? אצ"ל? לח"י?, מחתרת הטרור היהודית של המתנחבלים? כנופיו "תג מחיר"? מג"ב?

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        טרול נמחק.

        • נתן הגיב:

          אנונימי יקר.

          אם אתה אמנם שייך למחנה המנצח על פי הבנתך, למה אתה כל כך עצבני ממורמר ומתוסכל כפי שניתן לזהות מכל מילה שאתה כותב.

          מה אתה יודע על המציאות שאנחנו לא יודעים?

  2. אסף הגיב:

    כתבת ברצינות ״בסך הכל 15 מנדטים״?! אתה מבין כמה קשה להזיז 15 מנדטים מהימין לשמאל?

  3. נדב הגיב:

    אני חושב שאתה יכול להיות רגוע, לפחות בנושא חוק הלאום. אם לבני ולפיד יוכלו לשמור על עמוד השדרה שלהם בהצבעה על החוק בכנסת (כלומר להצביע נגד), נתניהו יצטרך לפטר אותם וכך להביא בפועל לבחירות ועיכוב הקריאה השניה והשלישית.

    בנוגע לחוק זועבי – יש כבר תאריך לקריאה ראשונה/טרומית או שבינתיים זו רק הצעה כדי למשוך כותרות לקראת הבחירות?

  4. אלי הגיב:

    אין צורך לפנות לבית-המשפט כדי להוריד את ה"יהודי" מתעודת הזהות. תעודות הזהות שהוצאו בשנים האחרונות אינן מכילות את סעיף ה"לאום".

    • ערן הגיב:

      מרשם האוכלוסין כן מכיל את הרישום. קניוק הצליח בעתירה מתוקשרת להסיר את הרישום, אבל זה לא תהליך פשוט והוא עולה כסף, אחרת הייתי עושה זאת מזמן (במצב הכלכלי שנתניהו הביא אותי אליו, 1000 שקל זה המון מבחינתי).

      • יוסי הגיב:

        במרשם האוכלוסין יש סעיף דת, ואותו יורם קניוק שינה ל"חסר דת", ולא את סעיף הלאום. בתעודת הזהות היה סעיף לאום", שבשנים האחרונות סומן בכוכביות, ולאחרונה הוחלף בסעיף אזרחות (ישראלית במקום יהודית). אני מניח שרישום הלאום נותר במרשם האוכלוסין אך הוא לא נוגע לבג"צ קניוק.

  5. לא צריך להעביר 15 מנדטים. לימין יש 43 מנדטים בכנסת הזאת. זה לא רוב. זה לא קרוב לרוב.

  6. חלמונימי הגיב:

    עדר הדבילים שהליכוד דופק כבר עשרות שנים ימשיך להצביע לנוכל הנהנתן שיושב בכיסא ראש הממשלה.
    גם בבחירות האלו
    גם בבחירות הבאות
    ובאלו שאחריהן.
    זה מה יש. עצוב אבל אמיתי

    • מאיה הגיב:

      אני חוששת שעדר הפנאטים, באווירה הנוכחית בישראל, ימליך עלינו את האח בנט, היחיד שכוחו עולה בסקרים (פרט להבטחה הכוזבת האופנתית, כחלון).
      הבחירות עלולות להתברר כדחיפה נוספת לממלכה היהודית.

  7. רוני הגיב:

    אפשר להבין מה לא בסדר בחוק שאומר שלחבר כנסת אסור לתמוך באופן פומבי במאבק מזוין נגד המדינה שלו?!

    ואו, לפעמים אתה כותב דברים כ"כ נכונים, ואז מגיעים המשפטים האלה…

    • ג'יימס הגיב:

      שאתה מדינה דמוקרטית זה אומר חופש דעה. כל דעה.

      כשכהנה העלה טיעון בלתי חוקי אז הוא נפסל מלהיות מפלגה או ח"כ . כשבשארה יגיד משהו שנוגד לחוקי המדינה החסינות שלו תבחן. החוק הקיים מספיק בהחלט. החוק החדש מוציא את הבחינה המשפטית מיידי היועץ ומעבירה אותה לפרלמנט. זה לו דמוקרטיה (עם שלושת כלפי השמירה) זו דיקטטורה

    • אסףר הגיב:

      אני למשל חושב שזכותם של הפלסטינים להתקומם נגד הכיבוש וצבאו.
      לא נגד האזרחים, אבל נגד הצבא? בוודאי.

      האם יהיה אסור לי לומר את הדבר הזה בכנסת לו הייתי חבר? בטח ובטח שיהיה אסור למישהו שהוא, רחמנא ליצלן, ערבי. ברור, אסור לומר שיש פה כיבוש ושההתנגדות לו היא לגיטימית. חבר הכנסת חייב לסתום את הפה ולשתף פעולה עם ההנחה שכל מה שישראל עושה הוא בסדר ואסור להתנגד לה.

    • אלעד דקר הגיב:

      ניקח דוגמה היפוטטית:
      יום אחד מחליט ראש הממשלה בלי שום סיבה שהיא, שהוא רוצה שמדינת ישראל תכבוש את החלק היווני של קפריסין.
      ולכן הוא פותח במלחמה נגד קפריסין.
      במצב כזה אני אחשוב ש:
      א)המלחמה הזאת היא רצח המוני.
      ב)כל חייל ישראלי שמשתתף בה הוא רוצח.
      ג)יש לקפריסאים זכות להרוג את הרוצחים האילו.
      לפי החוק המוצע אסור יהיה לחבר כנסת לומר את הדברים האילו למרות שהם נכונים.

  8. ג'יימס הגיב:

    אם יש משאב בלתי נגמר בישראל זה מוב של מטומטמים, מספיק שביבי יביא תשדיר בחירות של מרגול מסתלבטת על אייל גולן וזה מספיק לו לעוד הרכבת קואליצייה.

  9. מיקי הגיב:

    הניתוח כאן של חוק הלאום מפתיע בחלקיות שבו. ברורות הכוונות הפוליטיות ושטיפת המוח. אבל מעניין שאף פובליציסט לא עלה על העניין האמיתי, אפילו שיש כמה שרים וח״כים שלא מתביישים להצהיר: זהו חוק עוקף בג״ץ.
    עקרון הפרדת הרשויות עומד תחת איום קיומי.
    בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת כבר מזמן אין הפרדה, איזון או ביקורת. כל שר הוא גם ח״כ שלא מתבייש להעביר חוקים לפי צרכים פוליטיים צרים ומגזרים.
    אבל עכשיו הרשות השופטת בסכנה. מדהים שהשופט גרוניס ממלא פיו מים. מדהים עוד יותר ששרת המשפטים משתפת פעולה.
    זוהי הסכנה האמיתית, שהחוקהזה יאפשר הקמת ישובים ליהודים בלבד; סיפוח שטחים; התיישבות ללא הפרעה של בג״ץ ופינוי בדואים. הנה כי כן מדהימה אף יותר העובדה שאף איש או אשת תקשורת לא רואים את התרגיל, למרות שמבשלים אותו כבר כמה שנים והכתובת על הקיר.

    • אסףר הגיב:

      לא ברור לי למה זה עומד נגד עקרון הפרדת הרשויות.

      זה "רק" יכריח את הרשות השופטת לפעול לפי העקרונות שאותם קבעה הממשלה ההיא.

  10. נועם הגיב:

    הערה קטנה: עדיף ללכת לקאדי ולהתאסלם ולא לכומר. א. התאסלמות, בניגוד להתנצרות, אינה "ייהרג ובל יעבור" ביהדות. ב. בדת הישראלית, להבדיל, היא מעוררת פוביה של ממש. ג. זה צעד של סולדריות ממשית. ד. זה גם מחבל באופן ממשי בפעולות המיון וההפרדה של מנגנונים כמו לשכת הגיוס

  11. nadav_hacohen הגיב:

    חוזר ואומר שהמרת דת לא תסייע בדבר. המשפט ילך על פי ההלכה, וההלכה קובעת שלמעשה אין דבר כזה המרת דת. הדבר היחיד שיקבע הוא מה שקובע גם היום: רב אורתודוקסי "יבחן" האם אמך היא "יהודיה" לתפישתו, ועל פיו ישק דבר.

    • An Cat Dubh הגיב:

      אני די בטוח שלא, כי אתה כבר לא רשום במשרד הפנים כיהודי אז אתה לא שיך לעדה שעליה חלות הפסיקות של הרב. חוץ מזה, אתה נחשב "משומד", לא?

      • nadav_hacohen הגיב:

        לפי הגדרת ההלכה, המשומד נותר יהודי. שולחן ערוך: "ישראל מומר שקידש, קידושיו קידושין גמורים". לדעתי, אם יהיה מצב של המרת דת מסיבית של יהודים בעקבות חוק הלאום, משרד הפנים פשוט ישתמש בהגדרה ההלכתית-כמו שהוא עושה כשהוא מחלק תעודות זהות ל"עולים חדשים" מתוקף חוק השבות.

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    טרול נמחק.

  13. Z הגיב:

    לצערי משתמש אנומימי צודק. אני לא מבין על אילו 15 מנדטים מדברים, איזה מרכז ואיזה שמאל. הדבר היחיד שאני רואה שם הוא ימין קיצוני, גם כלכלי וגם מדיני. גם אם קוראים לו מרכז. להצעות החוק הלאומניות אחראיות מפלגות המרכז לא פחות ממפלגות הקיצון של גוג ומגוג. לאפרטהייד וסיבובי הטבח בלבנון ובשטחים אחראי השמאל לא פחות מהימין, אין הבדל בין ביבי וברק וגם הם כבר לא רלוונטיים כי מי שיבוא במקומם יהיה רק יותר קיצוני. מי שרוצה להשאר שם אז שידע שזו המדינה של משתמש אנונימי ושכמותו. הפשיזם ניצח באופן ברור. הכלכלה אולי תפיל את ביבי אבל אין איזה אובמה באופק שהולך להחליפו. עוני ובערות תמיד מטיבים עם הימין והמפלגות הדתיות. יש בנט וליברמן במקום, או חדלי אישים מתונים רק לכאורה כמו לבני או לפיד. די ברור בשלב זה שהציונות כשלה ובמקום להוביל למדינה חילונית, מודרנית ופרגמטית, כמו שתכננו הוגיה, היא שקעה במיסטיסזם הרסני שמוביל למלחמת דת. היא מסכנת ומבזה לא רק את היהודים בגטו ישראל אלה גם את היהודים מחוצה לו. שומר נפשו ירחק. להתעורר ולעזוב זו הדרך היחידה למי שרוצה לחיות במדינה מודרנית ודמוקרטית ולא במדינת לוונט יהודית, שזה בעצם מה שקיבלנו.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      טרול נמחק.

    • אזרח הארץ הגיב:

      אובמה? זו הדוגמא הטובה ביותר שלך למישהו שישפר דברים?

      הרובד הדתי של הסכסוך (במובן של סכסוך על מקומות קדושים) הוא מינורי, גם אם מייצר כותרות לאחרונה. המאבק היה מאז ומתמיד אתני (האם ללא-ערבים ישנה אפשרות לחיות כאן) ולא קשור כהוא-זה למיסטיסיזם כזה או אחר.

      הציונות אכן כשלה בניסיון להיות המדינה הטובה ביותר בעולם. היא הצליחה בהקמת מדינה שטובה מכ150 מתוך 180 מדינות אחרות. אינך יכול לכפות חילוניות על בני אדם מאמינים. זה כבר לא קשור לציונות.

  14. An Cat Dubh הגיב:

    אתה באמת לא רואה את ההבדל בין מי שמסית נגד ערבים למי שמתנגד לרעיון החלוקה למדינות באופן כללי? אתה באמת לא מבין כמה חסר רלונטיות זה יהיה לקרוא למישהי "פולניה" כשלא באמת אכפת לה מהשיוך האתני שלה?
    הטיעונים שימנים מעלים לגבי "צביעות השמאל" נשמעים כמו אוכלי בשר שמתלוננים שטבעונים הם לא באמת בקטע של אמפתיה כי הם אגרסיביים כלפי אוכלי בשר, כאילו שהם היו מגלים כזו אמפתיה כלפי מישהו שאומר "אני רוצה להחזיק עבדים, אתה לא רוצה אל תחזיק ואל תתערב לי במשק הבית".
    לא, מתנחלים וארגונים חמושים מהצד הפלסטיני הם לא שוי־ערך – מתנחלים הם חלק מהאליטה המנשלת, הגוזלת, הפלסטינים הם הקרבן. זה כמו שתגיד שקרבן אונס שתוקף מי שאנס אותו הוא שוה־ערך לאנס כי זו אלימות וזו אלימות.
    ומענין לענין באותו ענין: לענות לאמירה "שלום עושים עם אויבים" בהתחכמות "ומלחמה עושים עם חברים?" היא מטופשת. הפוקוס במשפט הוא על המלה "חברים", לא על "שלום", והתשובה היא infelicitous ו־non-sequitur. לא משלימים עם מי שלא נמצאים מראש במצב של לוחמה.
    די להתוכח ברמה של ילדים קטנים, זה נמאס.