החברים של ג'ורג'

ללא אחריות או בושה

בנק לאומי סייע בהעלמת מס, ועכשיו קרנות הפנסיה שלכם תשלמנה על זה – כי בכירי הבנק נתנו לעצמם פטור מאחריות

יש ארגון קטן וחביב, “באים לבנקאים” שמו, שמופעל בעיקרו על ידי עורך הדין ברק כהן, שהמוטו שלו פשוט: הכל אישי. הוא נקרא “באים לבנקאים”, וההגיון שלו אומר שאם בנק לאומי מגיע אליך אישית הביתה כדי לעקל חפצים, אין שום סיבה שאתה לא תגיע אל ביתה של מנכ”לית הבנק רקפת רוסק-עמינח (רח’ השומרון 25, רמת השרון) ותאמר לה מה אתה חושב עליה. היא מגיעה אליך הביתה? תגיע אליה.

זו פעולה ישירה שגרמה להרבה מאד אנשים אי נוחות. היא צריכה להתפוגג, לאור מה שאנחנו למדים עכשיו על שערוריית בנק לאומי. על פי המיתוס המקובל, בנקאים הם אנשים זהירים ואחראים, וזה רק מקרה שפעם אחרי פעם תאוות הבצע שלהם ממוטטת את הסדר הכלכלי, רק כדי לבנות אותו מחדש כשהם איכשהו עשירים יותר והשאר עניים יותר.

אפשר לומר הרבה מאד דברים על הנהלת בנק לאומי: אחראית היא לא. הסיפור הוא כזה. במשך שנים, סייע בנק לאומי בעליצות להעלמת מס נרחבת בארצות הברית. הרשויות בארה”ב שמו לב לכך, הבנק נתפס – על העובדות הללו אין עוררין – וכעת שוקלות הרשויות בארה”ב באיזה סכום לזמבר את הבנק. הוא יכול להגיע עד 2.4 מיליארדי שקלים.

על פניו, מצוין. יש רק בעיה אחת: את הכסף אי אפשר להוציא מבכירי הבנק האחראים. הדירקטוריון של בנק לאומי, שכנראה ראה היטב את העתיד, קיבל לפני כעשור החלטה שפוטרת את מנהלי הבנק מאחריות עקב הפרת חובת הזהירות שלהם (due diligence) כלפי הבנק. נחזור על זה שוב: מנהלי הבנק נתנו לעצמם פטור מאחריות על גילוי חוסר אחריות. אחת הבולטות שבנוכלים חסרי האחריות היא גליה מאור, שקוששה לעצמה 80 מיליוני שקלים בעבודתה בבנק לאומי בשנים הרלוונטיות, אבל לא מתכוונת לשלם שנקל על חוסר האחריות הנפשע שלה.

המשמעות היא שכאשר הממשלה האמריקאית תבוא לגבות את הקנס שלה מאסופת הנוכלים של הבנק, היא תקבל את הכסף לא מהגנבים, אלא ממכם. כי המנהלים של לאומי העבירו את האחריות למעשי הפשע שלהם מהם אליכם. שישה אחוזים מהמניות של הבנק, המקבץ הגדול ביותר שלהן, שייך לממשלת ישראל מאז שהיא חילצה את בנק לאומי מתוצאות הפשע הגדול הקודם שלו, הרצת המניות של 1983; והכסף יגיע משם, ומקרנות הפנסיה שלכם, שמושקעות בבנק לאומי.

חברת הכנסת זהבה גלאון, ראשת מרצ, כבר פנתה בדחיפות לכל הרשויות הרלוונטיות כדי שימנעו את התספורת שמתכננת לכם רוסק-עמינח. שר האוצר והמפקח על הבנקים אמרו שהם מנועים להתערב, משום שמדובר בפעולה של רשויות אכיפה זרות. שזה בולשיט, כי אף שלפיד והמשת”פ של הבנקים שמפקח עליהם לא יכולים לעשות כלום בקשר לחקירה האמריקאית, הם לגמרי יכולים להפעיל את כל כובד משקלם כדי לוודא שהפטור מאחריות שמנהלי בנק לאומי נתנו לעצמם יבוטל. במידת הצורך, צריכה הממשלה להדיח את כל הדירקטוריון ולמנות דירקטוריון משלה, כי המצב שבו המנהלים שנתנו לעצמם פטור מאחריות ממשיכים למשוך משכורת אחרי שגרמו לציבור לשלם במקומם הוא בלתי נסבל, כשהבנק הוא בחלקו רכוש הציבור. אלא שצעד כזה יבטיח שהמפקח על הבנקים לא יצליח למצוא לעצמו ג’וב מרופד בשירות הבנקים אחרי הג’וב הנוכחי, ולפיד – למה אפשר לצפות ממי שהיה פרזנטור של בנק? שידרוש אחריות מהנהלת הבנק? אגב, בשנת 2003, עם הפיכתו לפרזנטור של הבנק של המתקשרת עם החיזרים (בנקאות היא מקצוע אחראי ויציב, כן?), הצהיר לפיד שהוא לא יכתוב על בנקים במשך 22 שנים. האם הוא כשיר, בהתחשב בעברו, לקבל החלטות בתחום?

יש סיכוי סביר, על כן, שפרשת רוסק-עמינח תהפוך בקרוב לפרשת יאיר לפיד, אם הלז יניח לרוסק-עמינח לבצע בציבור תספורת, כפי שזו תכננה לאפשר לנוחי דנקנר בשעתו. אבל עד שזה יקרה, רוסק-עמינח וחברי הדירקטוריון שלה הם האחראים לשוד – והעובדה שהם מנסים להתחמק מאחריותם רק מדגישה את האחריות.

אז כן, בואו אליהם הביתה. אולי זה יזכיר להם מה משמעותה של אחריות.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

הערה מנהלתית ב’: מפגש הבלוג ייערך ב-25 בנובמבר, בשעה 20:30, ב”מקום לשבט” שמעל לבר קיימא, רח’ המשביר 22, תל אביב. אערוך הרצאה קצרה (על הנושא תבוא הודעה ברגע שאסגר עליו), ואחר כך יהיו שאלות ותשובות מהקהל. ב-22:30 נצטרך להתחיל להתפזר. אשמח אם כל המשתתפים יעלו תרומה קטנה למקום, וירכשו כוס בירה או משהו דומה. זה גם המקום לשבח את בר קיימא, קואופרטיב טבעוני ששואף לחברה טובה יותר, שעבדכם הנאמן חבר בו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

14 תגובות על ”ללא אחריות או בושה“

  1. שי הגיב:

    אפשר לבוא בקוספליי?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    "הבנק של המתקשרת עם החיזרים" – אפשר פרטים?

  3. עמנואל גולדשטיין הגיב:

    קל לדבר…
    ,בנתיים יאיר לפיד בונה 150 אלף דירות להשכרה וחסם העברה של מאות מיליונים להתנחלויות

    • ערן הגיב:

      הוא מדבר על בנייה. בין זה לבין בנייה בפועל יש הבדל גדול. להזכירך, הוא גם דיבר בזמנו ש"בעוד שנה וחצי מעמד הביניים ירגיש שיפור גדול במצבו". השנה וחצי הזו נגמרת עוד חודש וחצי בערך. אתה מרגיש את זה? אני לא.

      • עמנואל גולדשטיין הגיב:

        סוף סוף יש אדם שאכפת לו ,וכל הזמן רק "יורדים",תנו לו צאנס .
        הוא התחיל בנתיים עם כמה מאות יחידות דיור ועוד כ2500 זה אמנם טיפה בים אבל בנייה זה דבר שלוקח זמן.
        זה או יאיר לפיד או שאר החכי"ם שעסוקים ביחסי ישראל-ארה"ב-אבו מאזן ושוכחים את האזרחים.

    • Tamir הגיב:

      יאיר לפיד מדבר. הוא לא עושה כלום חוץ מלדבר.
      רק היום, למשל, מתברר שעוד אחד מה"ניצחונות הגדולים" שלו, חובת לימודי ליב"ה, נדחה עד לכנסת הבאה.

  4. יואב הגיב:

    "הדירקטוריון של בנק לאומי, שכנראה ראה היטב את העתיד, קיבל לפני כעשור החלטה שפוטרת את מנהלי הבנק מאחריות עקב הפרת חובת הזהירות שלהם (due diligence) כלפי הבנק. נחזור על זה שוב: מנהלי הבנק נתנו לעצמם פטור מאחריות על גילוי חוסר אחריות." זה ממש לא "נחזור על זה שוב", למעשה זה שני משפטים שונים לחלוטין שרק הראשון שבהם נכון. הדירקטוריון של בנק לאומי (או של כל חברה אחרת) הם בעלי המניות ולא המנהלים. המשמעות של הפטור שבעלי המניות נתנו למנהלים היא שבעלי המניות החליטו שהם ישלמו את הקנסות (אם יהיו כאלה) במקום המנהלים (מה שמאפשר למנהלים לקחת יותר סיכונים).

    למעשה, אילו בעלי המניות היו אנשים פרטיים שהשקיעו את כספם הפרטי, זאת היתה החלטה לגיטימית לחלוטין – מסריחה אבל לגיטימית – לגיטימי להמר בכסף שלך. אבל, כשבעלי המניות הם משלם המיסים (דרך משרד האוצר) ומשלם הפנסיה (דרך הקרנות הממסדיות) ויש חשש סביר שהדירקטורים שקיבלו את ההחלטה חשבו פחות על האינטרס של מי שהם מייצגים ויותר על השלב הבא בקריירה שלהם, יש כאן באמת שערוריה על גבול הפלילי.

  5. זיגי הגיב:

    @יואב
    "הדירקטוריון של בנק לאומי (או של כל חברה אחרת) הם בעלי המניות ולא המנהלים". אתה רוצה לחשוב על זה קצת ואולי לתקן?
    בחברה עם גרעין שליטה מובהק, הדירקטורים ממונים ע"י בעלי המניות (הם כמעט אף פעם לא בעלי המניות עצמם, בטח לא בחברה ציבורית). אלא שבבנק לאומי, כמו רוב הבנקים, אין גרעין שליטה אמיתי. מה שאומר שהמנכ"לית עושה בבנק כבשלה, לרבות מינוי דירקטורים. חוצמזה, הדרקטורים עצמם חבים חובת זהירות כמנהלים, כך שהפטור שארגנו להנהלת הבנק מכסה גם על עכוזם-שלהם.
    לכן המשפט השני אותו ציטטת, צריך להיות "הדירקטורים, אותם מינו מנהלי הבנק, נתנו לעצמם ולאלו שמינו אותם פטור מאחריות על גילוי חוסר אחריות".

    • ששש הגיב:

      מה שיאב כתב הוא נכון. הדירקטוריון הוא בא כוחם של בעלי המניות ולכן "הדירקטורים הם בעלי המניות". מה שיוסי לא מבין זה ש"התספורת" לבעלי המניות כבר קרתה. גם אם גליה ורקפת יחזירו את הבונוסים, הרי מדובר בסך-הכל במיליוני שקלים, בעוד שהקנס הוא במיליארדים.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    איפה כל הסטודנטים שהוציאו לאומי קארד?

    http://www.student.co.il/%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%95%D7%9F-tau

  7. אלמונימי הגיב:

    מעניין שלפוסט הזה יש פחות מ 20 תגובות כאשר לפוסטים אחרים ויותר צעירים יש יותר מפי 3 תגובות.

    זו תמצית הסיבה למצב הכלכלי ויוקר המחייה בארץ – זה מעניין אנשים הרבה פחות מאשר העניין הפוליטי / בטחוני.