החברים של ג'ורג'

פרוייקט 300: פתח לנו צהר

נשיא רבני צהר נתפס בשקר, והם שבים ומוכיחים את חוסר הטעם שלחפש אנושיות ומודרניות באורתודוקסיה היהודית

לרוע מזלו של יעקב אריאל, רב העיר של רמת גן, מישהו אשכרה טרח לקרוא את פסקי ההלכה שלו. אריאל, שמשמש ששימש עד לפני כשנה גם כנשיא הארגון העלק-מתון של רבני צהר, אסר לאחרונה על שואל להשכיר דירה לזוג נשים לסביות, וקרא לו להעדיף שוכרים אחרים. אריאל, כמו לא מעט רבנים אחרים – משי פירון ועד אייל “יפת תואר” קרים – עוד לא קלט שבעידן המודרני, הטקסטים שלהם מגיעים גם לקוראים אחרים, לא רצויים.

פרצה מהומה, כמקובל, ואריאל – שכמו כמעט כל רב שכיכב בסערה בשנים האחרונות, מושך משכורת ממדינת ישראל – זומן לשימוע. על כן הוא מיהר לעשות את הדבר המקובל ולהוציא הכחשה שאיננה הכחשה. מהלשכה שלו נמסר ש”הרב מעולם לא הורה על הציבור [כך – יצ”ג] להמנע מהשכרת דירות לגורם כלשהו. במקרה המדובר נמסרה תשובה נקודתית אישית לאדם שעמד בפני שאלה חינוכית כיצד להסביר לילדיו שהוא משכיר דירה למשפחה שאיננה מהנורמות השכיחות. הרב אריאל בשום אופן לא אסר השכרת דירה, אלא הציע לאותו אדם להעדיף משפחה על פי המבנה הידוע והמקובל.”

אתם מבינים? אריאל לא פסק פסק הלכה, הוא פשוט קרא לשואל שלו “להעדיף משפחה על פי המבנה הידוע והמקובל.” רק שלא זה היה נוסח השאלה: השואל שאל כך:

“הנכס שברשותי מוצע להשכרה ,
פנתה אלי בחורה נחמדה המעוניינת להשכיר את הנכס ,
הבחורה הביאה לידיעתי שהיא מנהלת מערכת יחסים עם אישה,
האם ישנו איסור הלכתי המונע ממני להשכיר לה את הנכס נוכח מצבה הזוגי?”

שום משפחה, שום הסבר למשפחה, ושום נעליים. אריאל השיב כך:

“אם שתיהן שוכרות את הדירה בשותפות אל תשכיר.
אם אחת שוכרת אתה יכול להשכיר,
אך אם יש לך הצעה אחרת תעדיף אותה .”

ariel

אופס! מרבנים אפשר היה לצפות לא לשקר, אפילו אם הם לפני שימוע, ובמיוחד אחרי שכבר תפסו אותם באמירה מטומטמת. הרשת לא שוכחת כלום.

אבל מעבר לעובדה שאריאל הוא שקרן מטומטם, שחושב שהציבור החילוני מטומטם יותר ממנו, יש כאן נקודה עקרונית יותר. רבנים מושחתים מוסרית, אחרי הכל, הם תריסר בזוז.

אריאל אסר על השכרת דירה ללסביות, אבל זו צורת יחסים מינית שהמעמד שלה עמום מאד ביהדות האורתודוקסית, ובמקרים חריגים היא אפילו מותרת. יש עבירה חמורה הרבה יותר, אוננות (”הוצאת זרע לבטלה”); היא כל כך חמורה, שיוסף קארו, כותב השולחן ערוך, קבע שהיא העבירה החמורה ביותר בתורה. שורה של קבליסטים הזו שעצם האוננות היא הגורם לנוכחותם של שדים בעולם. האר”י כתב שהאוננות מאריכה את הגלות; ספר הזוהר קבע שהיא חטא שאין לו כפרה, שתשובה מלאה לו תבוא רק עם בוא המשיח. היו רבנים שחשבו שאוננות היא חטא שעונשו נידוי, שזה טיפה חמור יותר מאיסור השכרת דירה.

על כן, עלינו לתהות מדוע לא אסר אריאל על השכרת דירות לרווקים, שכידוע חשודים על האוננות. יש להניח – ואני מקווה שלא נתתי כאן רעיונות לשום רב מזיל ריר – משום שהוא יודע שמדובר בגזירה שהציבור איננו יכול לעמוד בה.

אבל בלסביות אפשר להתעלל. עליהן אפשר להקשות למצוא מגורים. וכאן אנחנו רואים שמה שמניע את אריאל הוא לאו דווקא האורתודוקסיות שלו, אלא השמרנות שלו. התפיסה של הומוסקסואליות כמשהו ש”מערער את המשפחה” מגיעה מן השמרנות האמריקאית והאירופית. אריאל הוא במובן מסוים מחדש; אין דוגמא לפסיקה קודמת כזו.

והאיש הזה הוא נשיא ארגון שמתיימר להציג לנו אורתודוקסיה עם פני אדם. זה מה שהארגון שווה. לא שזה צריך להפתיע: אחרי הכל, אריאל נשאר נשיא צהר גם אחרי שהתברר שהוא חושב שיש לאסור על נשים ללמוד תלמוד. הוא פרש מהתפקיד אחרי שבארגון העדיפו את דוד סתיו על פניו כמועמד לרב הראשי.

לפעם הבאה שינסו למכור לכם את הארגון הזה כפתרון לבעיותיה של הרבנות. הוא בסך הכל טיח על קבר, ליפסטיק על שפתי חזיר.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

36 תגובות על ”פרוייקט 300: פתח לנו צהר“

  1. AP הגיב:

    למרות מיטב המאמצים, הדת לא הצליחה כל כך במאבק שלה נגד אוננות, לא? אפשר לומר אפילו שמדובר בכשלון מחפיר.

  2. אביבית הגיב:

    או שהמילים "אל תשכיר" (ציטוט תשובת הרב אריאל) – אין פירושן "להימנע מהשכרה" (ציטוט ה"הכחשה") חח…..
    או שאכן מדובר בסתם שקר חצוף מצד הרב אריאל ולשכתו.

    הרב אריאל גם גזעני וגם שקרן ?
    יכול להיות??

  3. עדו הגיב:

    הוא גם עובר על כלל תלמודי ידוע (אני מקווה שאני מצטט נכון) 'אמירא דמילתא לאיגלויי אין משקרין אינשי'
    שזה בתרגום לעברית: לא משקרים כשהשקר יתגלה בסופו של דבר.

  4. עדו הגיב:

    אגב, אני לא חושב שהנימוק לגבי האוננות הוא נימוק חזק כל כך. בסך הכול אף אחד לא מצהיר על זה (בפני מי שהוא שוכר דירה ממנו). אבל השורה התחתונה היא שהדת מתעללת במי שנוח לה להתעלל. לא ראיתי הפגנות של דתיים ליד איצטדיוני הכדורגל בשבת כי שם יש אוהדים שלא ממש יקבלו את זה יפה והם לא המשקפופרים של השמאל. הדת אמורה הייתה להיות זאת שתכריח את האדם להתייצב מול אתגרים קשים ולא זאת שנותנת את הפיתרון הקל של מלחמה במי שממילא חלש

  5. אביבית הגיב:

    במחשבה שניה-
    צוהר עוד עלולים לטעון שהם עושים כאן כברת דרך.
    לאחת מותר להשכיר ,למרות שזהותה המינית ידועה,ורק כשעניין הלסביות ממש גלוי ושתיהן שוכרות – חל האיסור.
    כביכול גם שימור העקרון נגד החד מיניות וגם איפשור מעשי של השכרה לחד מיניים .
    ועוד יימצאו להם מוחאי כפיים על 'סובלנות' ו'פתרון חכם יצירתי'!

  6. זמירה הכט הגיב:

    בעניין האוננות: הרבנים וחסידיהם מאוננים כדרך חיים, אבל צמים ביום כיפור – כך שהכול נמחל להם, כמובן…

  7. חרטא ברטא הגיב:

    לא שאכפת לי במיוחד ממה שרבנים אומרים (או כל איש דת אחר) אבל הרישא של הפוסט טוען:

    "נשיא רבני צהר נתפס בשקר, והם שבים ומוכיחים את חוסר הטעם שלחפש אנושיות ומודרניות באורתודוקסיה היהודית"….

    אבל מצד שני הסיפא מגלה לנו:

    " וכאן אנחנו רואים שמה שמניע את אריאל הוא לאו דווקא האורתודוקסיות שלו, אלא השמרנות שלו. התפיסה של הומוסקסואליות כמשהו ש”מערער את המשפחה” מגיעה מן השמרנות האמריקאית והאירופית. אריאל הוא במובן מסוים מחדש; אין דוגמא לפסיקה קודמת כזו."

    אז רגע, זו האורתודוקסיה היהודית או לא?

    • An Cat Dubh הגיב:

      לאורתודוקסה יש פני בולדוג אגרסיבי, מהתקופה שגדלו אותם להיות אלימים ולא כלבי משפחה. צהר מנסים להעמיד פנים שהם לברדור חמוד, כשלמעשה הם מזכירים יותר פרפר: צבעוניים ונחמדים מרחוק, בעלי פנים מחרידים מקרוב.

    • אלכס ז. הגיב:

      גם וגם.

      שאלו את אריאל לא בגלל שהוא מתווך נדל"ן ידוע, אלא בגלל שהוא רב אורתודוקסי. הוא ענה כרב אורתודוקסי ותשובתו הייתה בריונות קסנופובית. מ.ש.ל.

      בהתחשב בכך שהרבה מאוד ממה שהאורתודוקסים היום עושים לא באמת נובע מהלכה כלשהי אלא מבריונות ימנית טיפוסית של הציבור הדתי וראשיו. ככה שאפשר לשים סימן "שווה" בין שתי האידאולוגיות.

    • ygurvitz הגיב:

      ודאי שזו האורתודוקסיה. זו מהותה: שמרנות ריאקציונרית, סלידה מכל דבר חדש. ובשם הסלידה הזו והבריחה מן המודרניות – שהיא בריחה ממה שגרם לרוב היהודים להפסיק להיות אורתודוקסים – היא גם מחדשת ללא הרף ועושה דברים שלא נעשו קודם בשם ערכים שמרניים. ומאחר ואין בה שום דבר מקורי, את הערכים שלה היא שואבת מתנועות ריאקציונריות אחרות.

      • מני זהבי הגיב:

        זו חתיכת קפיצה לוגית מאיזו תשובה פרטנית, קצת פרווה לכשעצמה, לגבי השכרת דירה ללסבית.
        ההתנגדות ליחסים חד-מיניים אינה ערך ששאוב "מתנועות ריאקציונריות אחרות". היא חלק מהמסורת היהודית (כמו שהיא חלק מהמסורת הכללית של העולם המערבי ב-1700 השנים האחרונות). העיקרון שלא לסייע חדבר עבירה הוא גם חלק מהמסורת היהודית. זה שאתה או אני לא מחשיבים יחסים חד-מיניים לעבירה אינו מחייב את הרב אריאל או את מי שהפנה אליו את השאלה.
        ובאופן כללי, לגבי הדרך של החד-מיניים לזכות ליחס הוגן בחברה שחלק ניכר ממנה מתנגד לדרך החיים שלהם, כבר שנו החכמים: don't ask, don't tell

        • אביבית הגיב:

          הרי לא היית מקבל חוקי אי השכרת דירות ליהודים בשם 'מסורת' כזו או אחרת(דתית או אזרחית).
          גם לא היית נינוח מול ערוץ השכרה תמורת הסתרת היותם יהודים..

          • מני זהבי הגיב:

            יש מקומות בעולם שאם את נקלעת אליהם, עדיף שלא ידעו שאת יהודייה (דרך אגב, לא רק בארצות האסלאם).
            אני חושב שאין ליהודים מה לחפש במקומות האלה, אבל אם הם חיים שם, מכל מיני סיבות, הסתרת יהדותם היא דרך חיים סבירה.

            • אביבית הגיב:

              הסביר כן או לא — הוא כלפי מי שבכוחו למנוע/להפחיד ,ומאלץ ע"י הפחדה הסתרת זהות!

              הרי הדיון הוא לא האם סביר שחד מיניים יסתירו זהותם–אלא (!)האם סביר לאלץ אותם הסתרת זהות כדי להשיג מה שיתר האוכלוסיה משיגה כמובן מאליו/האם סביר למנוע מהם דבר מה במידה ולא יקפידו על הסתרת זהותם.

              התבלבלת קשות

              • מני זהבי הגיב:

                מז"א לאלץ אותם?
                איש אינו יכול לאלץ שוכרת דירה לסבית להסתיר את נטייתה המינית. עם זאת, מוטב לה להסתיר את נטייתה בנסיבות מסוימות.
                אם להשתמש בדוגמא של יוסי, אין לי דבר נגד בני אדם שמאוננים, בין אם הם רווקים או נשואים 🙂 אבל אילו הייתי משכיר דירה, ושוכר פונטציאלי היה מצהיר בפניי שהוא נוהג לאונן, הייתי חושב האם הכל בסדר אצלו בראש. שיעשה מה שהוא רוצה, אבל יש דברים שלא מצהירים עליהם בפומבי.

                • אביבית הגיב:

                  מה ההבדל בין 'לא לאלץ' אבל 'מוטב לה' ? מוטב לה כי ? כי מה ??חח

                  מי שיכול בלי חשש לא להסתיר את היותו יהודי כמוהו כמי שצועק ברחובות שהוא מאונן ? חח

                • An Cat Dubh הגיב:

                  אתה חתיכת חוצפן. הרי ברור שאם יבוא אליך מישהו עם בת הזוג שלו לא תגיד לו כלום, אבל כשזו מישהי אתה מסתכל על זה כאילו היא ספרה לך שהיא מאוננת?
                  תתביש.

                  • מני זהבי הגיב:

                    את הדוגמא של אוננות הביא יוסי. אני לא חושב שזה אותו דבר כמו נטייה מינית, אבל לצורך טיעון לגבי דברים שלא מצהירים עליהם בפומבי, היא מתאימה.
                    ומאיפה הסקת על היחס האישי *שלי* לזוגות חד-מיניים, אלוהים יודע. (רמז: לי, אישית, אין שום מניעה מלהשכיר דירה לזוג חד-מיני.)
                    ולאביבית: מה ההבדל בין "לא לאלץ" ובין "מוטב לה"? פשוט מאוד. אם יש לך סכום כסף מסוים בחשבון הבנק שלך, אין לי רצון או יכולת לאלץ אותך להעניק לי אותו במתנה. יחד עם זאת, אני חושב שתסכימי שמוטב לך לא להעניק לי את הסכום הזה.

                    • אביבית הגיב:

                      מוטב לך להתאמן בהבנת הנקרא,
                      אף אחד כמובן לא יאלץ אותך..

                    • An Cat Dubh הגיב:

                      אה, הבנתי… אז זה בסדר שהיא לא תוכל לחשוף פרט מאוד בסיסי לגבי עצמה שסטרייטית תוכל בלי לחשוב פעמים?

        • גיל ב' הגיב:

          אם היה מדובר בגבר, זה עדיין היה מתועב, אבל אפשר היה לדבר על עבירה מבחינת ההלכה. אבל אין בהלכה איסור על יחסים לסביים. כך שדובר פה על "הגדלת ראש" ויצירת איסורים חדשים כמיטב מסורת "ההחמרות" שפושה בציבור החרדי והחרד"לי בשנים האחרונות.

          • אריק1 הגיב:

            יש איסור כזה בהלכה זה נקרא נשים המסוללות זו בזו

            • מני זהבי הגיב:

              +1. הגוגל נגיש לכולם. זה שיוסי כותב משהו, אינו אומר בהכרח שהוא נכון.
              (מה שכן, חומרת האיסור על היחסים הלסביים נמוכה מזו של האיסור על יחסי מין בין גברים.)

            • גיל ב' הגיב:

              כלומר, אם שוכר דירה פוטנציאלי יגיד שהוא מתכוון לאכול בדירה פיתות בפסח צריך להמנע מלהשכיר לו את הדירה. בעצם, באופן גורף צריך להעדיף דתיים על פני חילוניים בהשכרת דירה.

              • מני זהבי הגיב:

                האם צריך להימנע או לא, תשאל את הרב אריאל. אני לא אתפלא אם הוא יגיד שכן.
                לשם מה שוכר חילוני צריך להגיד דברים כאלה, זו שאלה אחרת.

                • גיל ב' הגיב:

                  הוא לא צריך להגיד כלום, בהנחה שהוא לא יבוא מחופש לדוס, אפשר יהיה בקלות לראות שהוא לא מקיים מצוות. אבל כמובן, למה שלא נאמץ גם כאן את מה שהצעת ללסביות ולא נפרסם את היותנו חילוניים? נשים כיפה לפני כל משא ומתן עם מישהו.

            • An Cat Dubh הגיב:

              כן, אבל יש שחולקים שהוא נאסר בתורה ואפילו בתקופת התלמוד לא אסרו את זה במפורש:
              http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8_%D7%9E%D7%A9%D7%9B%D7%91_%D7%96%D7%9B%D7%A8#.D7.93.D7.99.D7.A0.D7.99_.D7.94.D7.9E.D7.A6.D7.95.D7.95.D7.94

              • מני זהבי הגיב:

                מז"א לא אסרו את זה במפורש?
                ההתייחסות היחידה שיש בתלמוד ליחסי מין בין נשים היא כאל זנות/פריצות. התלמוד, בעיקרון, אינו כתוב כספר חוקים אלא כמצבור של דיונים באמירות של חכמים קדומים יותר (המשניות והברייתות). לפעמים בסיום הדיונים האלה באה הכרעה הלכתית מפורשת, אבל לרוב לא. כשהתלמוד קורא למשהו זנות או פריצות, זה שקול בפועל לאיסור. דרגת האיסור זו שאלה אחרת. התלמוד לא הגדיר יחסי מין בין נשים כאיסור מהתורה; חלק מהפוסקים המאוחרים יותר כן הגדירו אותם ככזה ("כמעשה ארץ מצרים…").
                כך או אחרת, מדובר בהתנהגות אסורה הלכתית (כמו אלף ואחד דברים אחרים שיהודי חילוני בן ימינו עושה בלי לחשוב עליהם).

  8. עכבר הכפר הגיב:

    האתר ממנו הפסק מגיע מספק חומר קריאה מעניין בשבת. הנה שו"ת שכדאי להכיר:

    http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=10826

    • עכבר הכפר הגיב:

      ומה הרב המתון חושב על קריאה בעיתונים:

      http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=47639

      • עדו הגיב:

        די מסכים עם הרב לגבי העיתונים. כשעיתון מפרסם בעמוד הראשון שלו כתבה מזועזעת על פגיעה כלשהי בנשים ('אב אנס את ביתו/ נחשפה רשת של נערות ליווי..) ובמדור האחרון שירותי ליווי ובאמצע דוגמניות חצי עירומות זו בהחלט סיבה לא לקנות את העיתון

        • עכבר הכפר הגיב:

          העיתונים בארץ הם ברובם זוועה (וטמקא הוא ממש אתר פורנו). ועדיין, האם אתה מקבל את האלטרנטיבה שהרב דוגל בה של עיתונים בהם אין נשים כלל? בסופו של יום צריך לזכור היכן קווי השבר האמיתיים בחברה הישראלית.

  9. אריק הגיב:

    הרב אריאל כבר לא נשיא צהר למעלה משנה, בעיקר בגלל הדעות שלו.
    אבל אל תשנה את זה במאמר כי זה ידפוק לך את האג'נדה.

    • אלכס ז. הגיב:

      איך הכנסת לגורביץ! הרב כבר שנה(!!1!) לא נשיא הארגון!

      כמובן שהדעות שלו לא מנעו ממנו להנהיג את הארגון במשך שנים ואם להאמין לויקיפדיה (אמנם ויקי עברית, אבל עדיין יותר אמינה ממך) מה שגרם לקרע בין אריאל לצהר זה אי הסרת מועמדותו של הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי. אבל היי, העיקר לא לדפוק את האג'נדה, כן?