החברים של ג'ורג'

מדינת כל יהודיה, גרסת פליטת הפה

ראש ממשלתנו היקר מכל יקר, בנימין נתניהו, הקליט בימים האחרונים ברכת חג מולד לנוצרים בישראל – אה, סליחה: לא לנוצרים בישראל, קבוצה שמהווה שמונה אחוזים מכלל האוכלוסיה, אלא אל האב גבריאל נדאף, "המנהיג הרוחני של פורום גיוס בני העדה הנוצרית לצה"ל", ואל הפורום עצמו. נתניהו מברך נוצרים, אבל בתנאי שהם מקדמים גיוס לצה"ל. הוא מבטיח להם תמיכה ו"שנעמוד מאחוריכם ללא סייג, אני אומר את זה מעומק לבי, אני רוצה שתדעו את זה." לומר שגיוס בני העדה הנוצרית, שפטורים על פי חוק משירות בצה"ל, הוא נושא שמקטב את הקהילה ושרוב בניה מתנגדים לו, יהיה חתיכת אנדרסטייטמנט. אבל אלה הנוצרים שבחר נתניהו לברך.

אלא שבדקה 2:20 בערך נתניהו מסתבך. הוא אומר "אנחנו נאכוף את החוק, ונמצא את הדין נגד כל גורם שינסה למנוע ממכם להתגייס ולתרום למדינה היהו…" הוא מתחיל לומר "יהודית," קולט שזה לא מה שהוא אמור לומר, וממהר לתקן ל"למדינה שלנו ולחברה שלנו."

כמה הערות קצרות. נתניהו כל כך רגיל להוסיף "היהודית" למילה "המדינה" שעד שהוא כבר מדבר מול לא-יהודים, הוא כושל בלשונו. צריך לזכור גם מי הם הנוצרים שאליהם הוא מדבר. נתניהו איננו ראש הממשלה של אזרחי ישראל, הוא ראש הממשלה של היהודים. אין בכך חדש, כמובן; אבל רצוי להזכר בכך מדי פעם.

עד כמה מעריך נתניהו את האנשים שמנסים נואשות להשתלב במדינה היהודית על ידי גיוס בצבאה? עד כדי כך שהוא לא טורח להשקיע את הכמה דקות הנוספות הנדרשות כדי להקליט מחדש את דבריו ולסלק את פליטת הפה שלו. הם לא מספיק חשובים עד כדי כך.

אירונית, ההקלטה הזו של נתניהו משכה תשומת לב כיומיים אחרי שיו"ר הכנסת הודיע שהוא לא יאפשר את הצבתו של עץ אשוח בכנסת. הוא הודיע לח"כ חנא סווייד (חד"ש) שזה רשאי, אם הוא ממש חייב, להציב עץ כזה בלשכתו, אבל בכנסת עצמה לא יהיה עץ אשוח. כי הכנסת לא מייצגת את אזרחי ישראל, והיא לא תציין את חגם של שמונה אחוזים מהם; היא מייצגת את היהודים.

יש בקרב הנוצרים לא מעט אנשים טובים שחושבים שהם יצליחו, אם רק ילבשו את מדי הזית, יבלעו את הקיא, וילכו להרוג אנשים שדוברים את שפתם ולעתים חולקים את דתם. הם חושבים שבישראל שולטים ערכים רפובליקניים, שאומרים שאם אתה לובש את המדים ומסכן את חייך, אתה הופך לשווה ערך.

האנשים האלה מתעלמים מהדוגמא הבוטה של המגזר הדרוזי, שבניו אומרים במרירות שהוא המופלה ביותר בישראל: בניו משרתים בצבא, ועדיין זוכים להתעלמות ולהזנחה מהממסד. הם מתעלמים מכך שהרמטכ"ל הוכיח השנה שאם אתה לא יהודי, אתה חייל סוג ב', גם אם הקרבת את הקורבן העליון ונהרגת למען המדינה היהודית.

אז הנה, ראש הממשלה אומר לכם מה שווה קורבנכם: לא מספיק בשביל עריכה מחדש של הברכה. אז הנה, יו"ר הכנסת אומר לכם מה אתם שווים: לא מספיק כדי להציג את האשוח בכנסת. אם אתם חייבים, תציגו אותו מאחורי דלתיים סגורות, אבל למה כולם צריכים לדעת?

ושניהם אומרים לכל העולם, אם הוא שם לב, מה ערכה של "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון."

ועוד דבר אחד: חמושים כלשהם מעזה הרגו הבוקר (ג') עובד צה"ל שתיקן את גדר המערכת. מוקדם יותר היום ירו חמושי צה"ל ופגעו בפלסטיני ש"התקרב לגדר." לפני ארבעה ימים, הרגו חמושי צה"ל עוד פלסטיני ש"התקרב לגדר" ברצועת עזה. התקשורת הישראלית לא דיווחה על ההרוג, היא דיווחה על הירי מהרצועה כאילו היה כוח עליון, כאילו חמושי צה"ל לא יורים אל הרצועה יום אחרי יום, כאילו הם לא עשו לעצמם למנהג לירות על סירות דייגים ברצועה, להוריד את הדייגים ולהטביע את הסירות, מחסלים בכך את פרנסתן של משפחות שלמות. אולי אחד מבני המשפחות האלה, שרואה איך הן מתדרדרות לרעב בשל מעשה טרור של חמושים חסרי מנוח, החליט היום להרים רובה. כך או כך, זמן קצר אחרי הריגת עובד צה"ל, הגיעה התגובה הציונית ההולמת: טייסינו האמיצים הרגו פעוטה בת שלוש ואת אמה.

עד מועד פרסום הפוסט, טרם הראה צה"ל מה עשתה הילדה קודם לחיסולה.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

61 תגובות על ”מדינת כל יהודיה, גרסת פליטת הפה“

  1. Alon Levy הגיב:

    "קבוצה שמהווה שמונה אחוזים מכלל האוכלוסיה"

    צ"ל "שמונה אחוז מכלל האוכלוסיה דוברת הערבית", שזה 1.5% מאזרחי המדינה.

  2. דוד הגיב:

    ביבי אידיוט.

  3. איציק הגיב:

    ביבי איננו אידיוט. התפיסה שלו והלוליינות שהיא דורשת ממנו, גורמים לכל הדברים הללו.

  4. תומר א. הגיב:

    יוסי, האב נדאף הוא יווני אורתודקסי. האורתודוקסים חוגגים את חג המולד בינואר. למה נתניהו מברך אותו בחג מולד שמח בדצמבר – לא ברור. כנראה בגלל שכל הגויים האלה ממילא אותו הדבר.

    • An Cat Dubh הגיב:

      בדיוק חשבתי על זה! חשבתי שיכול להיות שהוא מדבר בעקר לאנגליקנים, ואז נזכרתי שהוא אמר "יווני" בהתחלה…

  5. א"מ הגיב:

    הערה: צ"ל "נמצה את הדין…למנוע מכם" ולא כפי שכתוב.

    ולעצם העניין, כלום אינך יכול לגנות את מעשי האלימות והאיומים על אותם אנשים חברי פורום הגיוס?
    נכון, זה נושא שנוי במחלוקת בקרב ערביי ישראל (וביתר פירוט, הנוצרים שבהם), אבל למה מחלוקת מילולית צריכה לגלוש לפסים אלימים (כפי שטוענים אותם חברי הפורום)?
    דרך אגב, יש כאלה שיטענו שאין להם דבר במשותף עם האחרים דוברי הערבית, וממילא אינם מזהים את עצמם כפלסטינים, אלא כאזרחים ישראלים.

    ובשולי פרשת סוויד והאשוח, גם אני אמרתי לעצמי WTF כששמעתי לראשונה על המקרה, אך מאוחר יותר נכתב כי ח"כ סוויד היה מודע למעשהו, וידע כי לא ירשו לו להציב במשכן ודרך אגב הוא הצהיר על עצמו כי אינו "אדם דתי במיוחד". אם כך, למה להעיר שדים (סימבוליים) מרבצם, כאלה שאינך מזדהה עימם.
    וחשוב לי לציין, במצב דברים אידיאלי – המרחב הציבורי, הכנסת לענייננו, צריך להיות נייטרלי מכל סממן דתי. אבל אם בשאר ימות השנה מוצבים דרך קבע או לפעמים סממנים יהודיים בולטים (דגל וסמל המדינה ייחשבו בעיניי כסמלים לאומיים/ממלכתיים, יש להתיר לשים סמלים נוספים של קבוצות נוספות בחברה הישראלית

    • גיל ב' הגיב:

      עץ אשוח הוא לא סממן דתי. מבחינה רשמית חג המולד הוא חג משני בנצרות. החג החשוב הוא הפסחא. במשך שנים היתה אפילו מלחמה של הכנסיה נגד סמלים שונים של חג המולד כמו סנטה קלאוס שדחקו הצידה את המשמעות הדתית שלו.

      • אריק1 הגיב:

        מכל מה שאמרת אני לא רואה איך הסקת את המסקנה שעץ אשוח הוא לא סמל נוצרי דתי.
        לכל היותר אני מבין שהוא סמל משני ואולי גם שנוי במחלוקת של חג צדדי. מה בכך?

        • Alon Levy הגיב:

          אתאיסטים אמריקאים חוגגים עם עצי אשוח. יהודים אמריקאים חוגגים עם עצי אשוח. יפנים חוגגים עם עצי אשוח. סמולנים מעצבנים עוטרים לבית המשפט העליון בארה"ב נגד תצוגות של סצנת הולדת ישו בשטחים ציבוריים בטענה שזה מפר את הפרדת הדת והמדינה; הם לא עוטרים נגד עצי אשוח. סנטה קלאוס הוא כמו עץ אשוח, אגב – חילוני לגמרי, למרות שהוא מבוסס על קדוש נוצרי.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אם כבר בענייני חג המולד, אבו מאזן בברכה שלו אתמול כתב ש"ישו היה פלסטיני". זה עדיף על השטויות של ביבי?

    • Mobius Dumpling הגיב:

      כן, זה עדיף בבירור. סתם, "עובדה" היסטורית מניפולטיבית. לא אוכלת, לא שותה. אם ביבי היה אומר שישו היה יהודי, זה גם היה בסדר (ונכון בערך באותה מידה כמו הטענה שישו היה פלסטיני).

      • יאיר ט. הגיב:

        ישו בהחלט היה יהודי, הנצרות עוד לא הומצאה והשם פלשתינה הוצמד ע"י הרומאים רק אחרי המרד כארבעים שנים אחרי מותו.

        • נתן הגיב:

          על זה יש סיפור של קישון ז"ל שהיה במחנה ריכוז כאשר קצין גרמני אסף את היהודים ואמר להם שהם מנוולים מכיון שרצחו את ישו , אחד האסירים העיר שגם ישו היה יהודי ובתגובה אמר אותו קצין לאחר כמה שניות של מחשבה: "אם כך אז הוא היה מנוול בדיוק כמוכם…."

  7. אחד הגיב:

    יאללה, ביבי, יעלון וגנץ יד ביד להאג.

  8. אולג הגיב:

    / מוקדם יותר היום ירו חמושי צה"ל ופגעו בפלסטיני ש"התקרב לגדר." לפני ארבעה ימים, הרגו חמושי צה"ל עוד פלסטיני ש"התקרב לגדר" ברצועת עזה. /

    זה שהם התקרבו לגדר על מנת לשים מטענים כמובן איננו רלוונטי כלל וכלל.זה שכל פלסטיני יודע שיש הסכמה
    בין ישראל לחמאס במסגרת הבנות עמוד ענן
    ש 100 מטר עד הגדר הוא שטח אליו לא נכנסים אלה אם כן רוצים למות זה גם איננו רלוונטי.

    • שלמה הגיב:

      אולג,
      אל תבלבל אותם עם העובדות.
      אתה יודע שזה מרגיז אותם.

      • אדיר הגיב:

        זה לא מרגיז אותם. לא אכפת להם מעובדות.
        לא צריך עובדות בשביל להסית את האנטישמים והמוסלמים בעולם נגד ישראל והיהודים.
        רק תמונות יפות ומבוימות של ילדים מול חיילים ושאר לופט-גשפט.

        אתה מסתכל על תעשיית pallywood, אחד ממשרדי הפרסום היעילים והפעלתנים ביותר בעולם.

      • ב הגיב:

        אותי הוא דווקא הצליח לבלבל בלי העובדות. בגלל זה לא התרגזתי.

    • עדו הגיב:

      אתה יודע בוודאות שהפלסטיני עמד להניח מטען? אולי הוא עשה איזו עבודה חקלאית ולא שם לב לכך שהוא עובר את הקו המותר (וזה די קשה לדעת בהיעדר גדר).
      השאלה היותר מעניינת – אם אנחנו מצהירים שוב ושוב ש'יצאנו מעזה' איזו זכות יש לנו להחליט בשביל העזתים היכן להסתובב בשטח ש'יצאנו ממנו' ?

      • אריק1 הגיב:

        אז יצאנו מעזה חוץ מהשטח ליד הגדר. (כמה אנשים כתבו שבהסכם הפסקת האש הוסכם על הרחקה של 200 מטר אבל אני לא יודע אם זה נכון או המצאה של טוקבקיסטים)

        • גיל הגיב:

          חוץ מאיזה מאה-מאתיים מטר מהגדר (17% משטח הרצועה ליתר דיוק, אבל מילא), והמים הטריטוריאליים, והמרחב האווירי, אתה מתכוון. וזה עוד לא מספיק להם לחוצפנים, הם רק דורשים עוד ועוד נסיגות.

      • אולג הגיב:

        עדו אתה קצת מיתמם עכשיו.
        כבר הונחו מטענים על הגדר לא פעם ולא פעמיים.
        אנחנו לא מחליטים בשביל העזתים אנחנו נמצאים בהסכם הפסקת אש ביננו לבין החמאס שהוא השלטון בעזה כאשר שני הצדדים הסכימו ש 100 מהגדר זהו שטח אליו לא נכנסים
        אם לא רוצים לחטוף כדור.

        • נתן הגיב:

          למעשה גם החמאס יכול להצדיק את הירי על שדרות בכך שהוא החליט שליהודים אסור להתקרב למרחק של 5 ק"מ מהגדר….

          • אולג הגיב:

            באמת צריך לבדוק מה קורה אם מערכת החינוך שלנו הבנת הנקרא של אנשים פשוט על הפנים.
            /שני הצדדים הסכימו ש 100 מהגדר זהו שטח/
            שני צדדים בהסכם הפסקת אש הסכימו.
            מה לא ברור.

            • נתן הגיב:

              החמאס מעולם לא הסכים שפלשתינאים לא יוכלו להיות בכל מקום שבו הם רוצים להיות ברצועת עזה.
              הסכם הפסקת האש קבע שפלתינאים יוכלו לעבד את אדמתם עד 100 מטר מהגדר .

              אתה דוקא נשמע לי דגמה טובה למערכת החינוך….

    • נטליה הגיב:

      "עודה חמד נהרג כי חיפש פרנסה. הוא היה בן 27, ונהג ללקט פסולת ברזל ופלסטיק ביחד עם אחיו רדאד מבית חאנון. יש הרבה פסולת בניין בעזה, אתם יודעים, בייחוד ליד הגדר. יש מי שדואג לספק אותה באופן סדיר. צה"ל טען ששני האחים ניסו לחבל בגדר, אבל לא הציג שום ראייה לכך; בהתחשב בעובדה שצה"ל שיקר במצח נחושה בנסיבות זהות אך לפני שנה, ואז דווקא היה תיעוד מצולם, צריך להניח שהוא משקר גם כעת, כל עוד לא הוכח אחרת."

      http://idanlandau.com/2013/12/26/according-to-palestinians-the-child-is-dead/

  9. יאיר הגיב:

    למה אתה חושב שהוא לא הקליט את זה שוב?

  10. An Cat Dubh הגיב:

    האמת שאני חושב שזה היה טייק שהם לא התכונו להשתמש בו. זה לא יצא מעמוד היוטיוב של רוה"מ, ומעבר לזה הוא מגמגם די הרבה; נראה לי שהם התכונו להוציא משהו יותר רציני, אולי בחג המולד האורתודוקסי עצמו.

  11. עמית הגיב:

    ישראל היא גם מדינה יהודית וגם "המדינה של כולנו", כולל של האזרחים הנוצרים שנתניהו פנה אליהם. אין כאן "פליטת פה" מביכה, נתניהו מצהיר שישראל היא מדינה יהודית מעל כל במה, והמשתתפים באותו פורום נוצרי למען שירות בצה"ל מודעים לכך. מה שהם והוא יודעים – ואתם מסרבים להבין – הוא שאין סתירה בין זה לבין העובדה שישראל היא גם מדינה יהודית וגם מדינה של כל אזרחיה, כמו כל דמוקרטיה אחרת. לכן לראש הממשלה של המדינה היהודית אין כל בעיה להגיד לאזרחים נוצרים שזאת "המדינה של כולנו".

    • א הגיב:

      אז למה הוא התחרט באמצע המילה?

    • סמולן הגיב:

      כמדומני שנדאף עצמו טוען שנוצרים צריכים להתגייס לצה"ל בעיקר ובפרט בגלל שזו מדינה יהודית, או מדינה של יהודים, או משהו כזה. אגב, מגניב לראות שהטור הזה מתעמק בטפל ומחמיץ את העיקר: ייתכן יש כעת קמפיין שמאל לרצח משפחת נדאף. מן הסתם ביטוי השיחדש המתאים הוא "צועדים לדקפיטציה".

    • Alon Levy הגיב:

      אין דבר כזה, גם מדינה יהודים וגם מדינה של כולם. שאל כל אמריקאי שדוגל במדינה נוצרית. או תחשוב למה בשיעורי אזרחות בישראל מלמדים שמדינת כל אזרחיה זאת תפיסה של שמאל קיצוני לא-ציוני ולא של ציונות מיינסטרימית, ולמה יאיר לפיד (שבנושא הזה מייצג את הישראלי החציוני) אמר במפורש שהוא נגד מדינת כל אזרחיה.

      • Alon Levy הגיב:

        במשפט הראשון, צ"ל, מדינה יהודית.

      • אריק1 הגיב:

        כי כוונת המושג מדינת כל אזרחיה הוא לומר שהגדרת המדינה היא רק לכל אזרחיה בלי עדיפות מיוחדת לעם מסוים.

        לא רק לומר שיהיו בה סכויות לכל אזרחיה

        • Alon Levy הגיב:

          כן, בדמוקרטיה מודרנית המדינה שייכת לכל אזרחיה בלי העדפה לבני עם מסוים. צרפתי ממוצא איטלקי או פורטוגזי נחשב לצרפתי לכל דבר, איטלקי דובר גרמנית מדרום טירול הוא איטלקי לכל דבר, וכו'. המדינות שלא מצליחות להפנים את התפיסה האזרחית – ישראל פורמלית, יפן ודרום קוריאה לא פורמלית, ארה"ב עד שנות ה-60 – הן גזעניות באופן שאזרחים במדינות מפותחות אחרות יתקשו להבין.

          • גיל ב' הגיב:

            לא בהכרח. במקום לשאול אמריקאי, למה לא לשאול אנגלי? למרות שהמדינה היא אנגליקנית ומדי פעם מבטלים עוד שריד היסטורי לאפלייה נגד קתולים ועדיין אף אחד לא חושב שמדובר במדינה גזענית.

            • מודי תולשששש הגיב:

              או אירלנד הקתולית או יוון האורתודוכסית

            • Alon Levy הגיב:

              האנגליקניות של בריטניה היא כמו מוסד המלוכה: שריד מעצבן (כולל למשל החוק שאסור למלך/כה להיות קתולי/ת – וזה אחרי רפורמה, עד ממש עכשיו אסור היה למלך/כה גם להתחתן עם קתולי/ת), אבל לא ממש רלוונטי. ממילא רוב הבריטים הם לא דתיים. אין בבריטניה של היום את האלמנטים הבאים של נצרות פוליטית בהם הימין הדתי בארה"ב תומך:

              1. הצבת עשרת הדברות בבתי משפט והצגתם כמקור החוקה (בניגוד, למשל, להצגה של כמה מקורות חוק עתיקים הכוללים את משה אבל גם את חמורבי וסולון).
              2. אמרות חוזרות ונשנות שאתאיסטים הם לא חלק מהמדינה, למשל ע"י ג'ורג' בוש האב.
              3. תיאוריות קונספירציה נפוצות בפוקס שאומרות שהשימוש בביטוי happy holidays בניגוד ל-merry Christmas מהווה מלחמה של מיעוטים דתיים נגד חג המולד. בבריטניה יש תפיסות דומות של גזענות שרואות בכל דבר מלחמה של מיעוטים נגד תרבות הרוב הדומם, אבל הן לא דתיות אלא חילוניות כמעט כמו בצרפת.
              4. תפיסה לפיה נשיא חייב ללכת לכנסיה ולהראות שהוא נוצרי. אד מיליבנד הוא אתאיסט ממוצא יהודי ואולי לאנשים יש בעיה עם זה אבל הוא עדיין מוביל בסקרים. בארה"ב בערך חצי מהבוחרים כששואלים אותם בסקרים פוסלים את האפשרות של להצביע לאתאיסט. גם בארה"ב וגם בבריטניה זה בסדר להיות מנהיג קתולי, כגון בלייר וקרי, אבל כמובן מנהיג לא-לבן כמו אובמה עדיין חוטף התקפות גזעניות.

      • עמית הגיב:

        זה בגלל ש"השמאל קיצוני לא-ציוני" עשה claiming למושג מדינה כל אזרחיה, והכניס בה תוכן שמשמעותו היא בעצם "מדינה חסרת צביון".

        במציאות כל מדינה דמוקרטית היא מדינת כל אזרחיה וכך גם ישראל, וזה לא משנה אם אותה מדינה היא מדינה יהודית, הלניסטית או אנגליקנית.

        • Alon Levy הגיב:

          למה, יש מדינה הלניסטית היום? או דמוקרטיה אנגליקנית דה פקטו (ולא רק דה יורה, כמו שבריטניה היא מלוכה דה יורה ודמוקרטיה דה פקטו)?

          • עמית הגיב:

            יוון היא "רפובליקה הלנית".

            ורק שאני אבין, מה מבחין בין מדינה יהודית\הלנית\אנגליקנית דה יורה לדה פקטו?

            • Alon Levy הגיב:

              הלנית זה לא דת; זאת המילה היוונית ליוונית. זה גם לא אותו דבר כמו הלניסטית, שזה שם תואר לתקופה מסוימת ביוון העתיקה (אחרי אלכסנדר מוקדון).

        • יואב הגיב:

          אתה מוזמן להפוך לדרוזי או לערבי נוצרי (נניח לרגע לבדואים או לערבים מוסלמים אזרחי המדינה)-רק לחודש, לא יותר- ולראות עד כמה המדינה היא אכן של "כל אזרחיה"

          • עמית הגיב:

            ואתה מוזמן להפוך לאפרו-אמריקאי בארה"ב או למוסלמי בצרפת – רק לחודש, לא יותר – ולראות עד כמה המדינות הללו הן אכן של "כל אזרחיהן".

            • אור שחר הגיב:

              אם כן, בהמשך לאנלוגיה, האם במדינה היהודית שהיא מדינת כל אזרחיה ייתכן ראש ממשלה ערבי, כפי שיש נשיא אפרו-אמריקני בארה"ב? ואינני שואל מבחינת סיכויים או מבחינת אפליה דה-פקטו, אלא על פי הגדרה. ועוד, האם במדינה היהודית שהיא מדינת כל אזרחיה יכול לקבל אזרחות נתין פלשתיני מתוקף חוק השבות? כן, ככה חשבתי.

              • עמית הגיב:

                "האם במדינה היהודית … ייתכן ראש ממשלה ערבי?" – אם הוא יהיה צעיר, ימני, בוגר צה"ל, ועם כריזמה ברמה של אובמה – למה לא? על-פי-הגדרה כמובן שזה אפשרי, אלא אם אתה מכיר איזה שהוא חוק שאני לא. גם בפועל יש סיכוי כזה אם המועמד יעמוד בתנאים שציינתי לעיל, ששלושת הראשונים שלהם הם תנאי בסיס עבור כל מועמד בישראל כיום.

                "ועוד, האם במדינה היהודית שהיא מדינת כל אזרחיה יכול לקבל אזרחות נתין פלשתיני מתוקף חוק השבות?" – אתה רואה איך כל כך מהר דיון על מה זה "מדינת כל אזרחיה" נגרר להיות דיון על "מדינה ללא צביון" ? כל דמוקרטיה היא מדינת כל אזרחיה על פי הגדרה, ואני מדגיש -אזרחיה-, וכל אפליה ביניהם אסורה. לעומת זאת התנאים שהמדינה קובעת כדי שמישהו שהוא אזרח זר יקבל אזרחות של המדינה אין ביניהם לבין עקרון מדינת כל אזרחיה דבר וחצי דבר. תנאים לקבלת אזרחות הם תחום שבו כל המדינות עורכות אפליה – או יותר נכון, הבחנה – שלעולם לא הייתה מקובלת אם היא הייתה נערכת כלפי אזרחיהם שלהן. יש מדינות שהתנאים שלהם לקבלת אזרחות מפלים בין עשירים לעניים (רוב המדינות) ויש גם מדינות שבוחרות להעניק אזרחות למי שהם רואים כמשתייכים ללאום המדינה. פלסטיני או… טורקי לא יקבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות, הוא גם לא יקבל אזרחות גרמנית\אירית\יוונית מתוקף חוקי השבות שלהן. זה לא מונע מאף אחד מהמדינות האלה להיות מדינות כל אזרחיהן מתוקף היותן דמוקרטיות, וזה לא נוגד את הדמוקרטיה.

                • Alon Levy הגיב:

                  "פלסטיני או… טורקי לא יקבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות, הוא גם לא יקבל אזרחות גרמנית\אירית\יוונית מתוקף חוקי השבות שלהן."

                  באירלנד ובגרמניה, הילד של מהגר ללא אזרחות זכאי אוטומטית לקבל אזרחות אם הוא יגדל במדינה. בגרמניה מצד שני הילד של אזרח גרמני שחי מחוץ לגרמניה לא יהיה אזרח גרמני אוטומטית אם האזרח הגרמני נולד אחרי 2000, לפי רפורמה באזרחות (אני לא בטוח לגבי אירלנד בנושא); לא בגרמניה ולא באירלנד יש חוק שבות שמעניק אזרחות לאנשים שאבותיהם מעולם לא חיו או היו אזרחים במדינה המודרנית. יש מדינות עם חוק אזרחות שנותן עדיפות לילדים של אנשים שהיגרו מהמדינה למדינה אחרת וויתרו על האזרחות שלהם, אבל המדינה שעושה את זה באופן הכי בוטה חוץ מישראל, יפן, היא גזענית באופן משווע. איטליה, שלמיטב הבנתי הולכת הכי רחוק אחורה באירופה, נותנת אזרחות לאנשים שאבותיהם היו איטלקים כשאיטליה אוחדה ולא ויתרו על אזרחותם האיטלקית על מנת לקבל אזרחות של מדינה אחרת. אבל גם איטליה באופן מובהק לא מנסה לשכנע איטלקים-אמריקאים לבוא לגור באיטליה.

            • Alon Levy הגיב:

              הפרש השכר בין לבנים ושחורים בארה"ב הוא בערך כמו ההפרש בין אשכנזים ומזרחים בישראל, לא כמו בין יהודים וערבים.

              Just saying.

    • מיכאל ג הגיב:

      לזה קרא אורוול דוחושב: היכולת להאמין בשני דברים מנוגדים בו זמנית.

  12. נתן הגיב:

    ההתנגדות להגדרת מדינת ישראל כ" מדינת כל אזרחייה" היא מוזרה מאחר שלמעשה זאת בדיוק ההגדרה של מדינה – אוסף של אזרחים.

    למעשה אם מדינת ישראל היא לא מדינת *כל* אזרחייה אז לאיזה מדינה משתייכים אזרחי מדינת ישראל שאינם אזרחייה?

    האם אפשר להגיד שהפועל תל אביב הוא לא מועדון של כל הכדורגלנים שמשחקים בו?

    מבולבלים? גם אני.