החברים של ג'ורג'

צה"ל שוב ניצח (את ישראל)

הקבינט המדיני-בטחוני אישר אתמול (ה'), פה אחד, תוספת תקציבית של 2.75 מיליארדי שקלים לגוף היקר והבזבזני ביותר בישראל, צבא הגנה לישראל. ההחלטה התקבלה אחרי שהצבא, שדרש תוספת של 4.5 מיליארדים, הפעיל שורה של צעדי איום כנגד הממשלה, עד כדי איום שהיא – ולא הוא – תהיה אחראית לכל כשלון צבאי, כי כידוע יעילות צבאית איננה פונקציה של אימונים או של תורת לחימה, אלא רק של כסף. בגלל זה צה"ל זכה לנצחון גדול כל כך על החיזבאללה – בגלל שהיה לו הרבה יותר כסף. אה, לא?

לאיומים הללו, שהיו חריפים מהרגיל, נלוו לפחות שני מקרים של שימוש לרעה במודיעין לצרכי לוחמה פסיכולוגית כנגד הציבור: בנאום שנשא גנץ הוא "התנבא" שהאויב עשוי להשתמש במנהרה – ושבוע אחר כך "חשף" צה"ל את המנהרה, שהיתה מוכרת לו קודם לנאום. באותו הנאום, דיבר גנץ על האפשרות של התקפה על "מתקפה קיברנטית על אתר שמספק שירותים יומיומיים לאזרחי ישראל – הרמזורים יפסיקו לפעול." השבוע טענו גורמי בטחון כי בתחילת חודש ספטמבר – כלומר, קודם לנאום של גנץ – ספגו מנהרות הכרמל התקפת סייבר. לא ברור אם זה אכן מה שקרה; מה שברור הוא ששוב, היה כאן נסיון להשתמש במידע שעד לאותו הרגע היה סוד כמוס כדי להטות את השיח ולהראות שלטענות הרמטכ"ל על איומים עתידיים יש על מה לסמוך.

במדינה שבה הממשלה היא לא רק הזרוע המדינית של הצבא, גנרל שהיה עושה תרגיל כזה – מנהל מלחמה פסיכולוגית תוך שימוש במודיעין כנגד הממשלה שהקציבה לו תקציב מסוים, כדי להגדילו – היה עף הביתה. בישראל, שהיא מדינת קסרקטין ושבה הצבא תמיד יותר פופולרי מהממשלה, הצבא ניצח.

ועוד לא ראיתם כלום: בשבע השנים האחרונות, צה"ל התרגל להוסיף לתקציב שלו תשעה מיליארדי שקלים מדי שנה בממוצע. 2.75 המיליארדים שקיבל אתמול היו רק הסיפתח. התקציב הרשמי של צה"ל יעמוד על כ-60.4 מיליארדים – כסכום התחלתי זה סכום שיא. הוא מגיע כאשר האיום הבטחוני על ישראל נמוך מאי פעם: סוריה מחוץ לזירה בפועל (ואיבדה את הנשק הכימי שלה); הכת הצבאית המצרית חתמה על שלום ואיננה מעוניינת במלחמה – היא רוצה את הכסף האמריקאי; ירדן חתמה על הסכם שלום; לבנון מעולם לא היוותה איום, אלא לכל היותר מטרד, ויציאה למלחמה עם ישראל תפגע קשות בלגיטימיות של החיזבאללה; עיראק עוד לא התאוששה ולא תתאושש בשנים הקרובות מהכיבוש של 2003. צה"ל הוא הצבא החזק ביותר במזרח התיכון – על כל פנים, כלפי חסרי ישע. אתם הרי צריכים לשלם על כל רימוני ההלם והגז האלה, שלא לדבר על הפנסיות המנופחות (שאת נתוניהן הצבא ממשיך להסתיר) והמשכורות לקצינים ונגדים שאין בהם צורך.

זו הטרגדיה. הפארסה, כרגיל, שייכת לשר האוצר לפיד. הוא כתב אתמול (ה') שהוא "חשב – ואמר" שיש מה לקצץ בצה"ל. זה נחמד. האיש שבתחילת השבוע הצביע נגד הצעת חוק שתעניק חופשת לידה לאבות, הצעת חוק בעלות זניחה של 40 מיליוני שקלים, בתואנה החצופה שזה "לא הכסף של אמא שלכם", והתגולל על האופוזיציה כשהוא מאשים אותה בחוסר אחריות… הצביע בסוף השבוע בעד תוספת של 2.75 מיליארדי שקלים – סכום גדול פי 68.75 – לתקציב הצבא. הוא אפילו לא טרח להצביע נגד, שלא לדבר – למשל – על שימוש ב-19 הח"כים הממושמעים שלו כדי ליצור משבר קואליציוני. אנחנו מדברים, נזכיר, על האיש שאמר לנו שתקציב הישיבות, כ-909 מיליוני שקלים – כשליש מהסכום שהוא העביר אתמול לגדודי האבטלה הסמויה של גנץ – הוא איום קיומי, ובנה עליו קמפיין שלם. אגב, גם הקיצוץ שתכנן לפיד שם לא יקרה.

לפיד ניסה, להגנתו, לומר שלא יהיה צורך להעלות מסים או לקצץ בשירותים נוספים, משום שמדובר בעודפי מסים, ונפל עוד יותר עמוק. אם יש עודפי מסים, אדוני שר האוצר, מה היה כל כך דחוף לך לקצץ את השירותים לאזרח? אם יש עודפי מסים, למה הם הולכים למגזר הכי פחות יצרני בישראל ולא לחברה הישראלית? ואם אנחנו כבר שם, למה המשרד שלך מתעקש, שנה אחרי שנה, להסתיר את עודפי גביית המסים – כפי ששנה אחרי שנה הוא מתעקש לקצץ את השירותים לאזרח?

שר הבטחון יעלון, האיש שהביע את הבוז העמוק ביותר לחברה הישראלית – הוא כינה אותה "החוליה החלשה" – ממרומי מעמדו כאישיות מאובטחת, היה, כחבר בכיר בכת הצבאית, משת"פ שלה ולא של הציבור בעת דיוני התקציב. הוא כופף את לפיד – וזו הפעם השניה שהוא עושה זאת תוך זמן קצר. בפעם שעברה, הצליח יעלון לשנות את חוק הגיוס שמתכנן לפיד כך שיאפשר בפועל לשר הבטחון למנוע את גיוסם של החרדים על פי שיקול דעתו.

לצה"ל יש כוח השפעה יוצא דופן על התקציב שלו – כפי שראינו, הוא לא בוחל מלבצע מניפולציות מודיעיניות כדי להגדיל אותו. יש לו כוח יוצא דופן לכפות יציאה למלחמות – הוא ביים תקריות גבול כדי לקדם את מלחמת 1956, איים על הממשלה ערב מלחמת ששת הימים, הציג לשרים מפות שגויות במכוון לקראת מלחמת לבנון הראשונה, והסתיר מראש הממשלה את העובדה ששני החטופים נהרגו כמעט בוודאות בתחילת מלחמת לבנון השניה. שני הנושאים הללו – החלטה על התקציב ועל יציאה למלחמה – הם הנושאים החשובים ביותר שממשלה עוסקת בהם. בישראל, לכאורה המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון, השפעת הצבא עליהם גדולה הרבה יותר מהמותר למדינה דמוקרטית.

היסטורית, צבאות הם הגורם המסוכן ביותר למשטרים דמוקרטיים. צה"ל אמנם עוד לא ביצע הפיכה. הבעיה היא שהוא לא צריך. ישראל עברה, כביטויו של דורון רוזנבלום, הפיכה צבאית מרצון.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

35 תגובות על ”צה"ל שוב ניצח (את ישראל)“

  1. אסף הגיב:

    אתה רציני? אפילו מילה אחת לא הקדשת לנתניהו? כל האש שלך מופנת ללפיד?

    להזכיר לכולכם – ראש הממשלה ומי שמכריע הוא נתניהו. תמשיכו לתקוף רק את לפיד, ביבי בינתיים רק עולה בסקרים. אני בטוח שהממשלה הבאה של ביבי תהיה טובה בהרבה!

    מאחורי הקלעים של המאבק בין לפיד ליעלון, בתזמון טוב:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/518/466.html?hp=1&cat=404&loc=1

    • אלכס ז. הגיב:

      רוב המגיבים כאן ממילא לא משגועים על ביבי, אבל יש כמה שעדיין חושבים שלפיד טוב למשהו.
      אם גורביץ יתקוף אץ ביבי זה כנראה רק יעזור לו בסקרים.

  2. אני הגיב:

    שוב, אני מסכים עם הפואנטה – היום כנראה העברה של 2.75 מילארד שקלים זאת טעות, ולו משום שחוסר היעילות בתוך הצבא מאפשר לו למצוא הרבה מהתקציב הזה בפנים ולא בחוץ (מה גם, שבתקציב הזה אפשר לתת בחזרה את מה שנלקח בדמות הפחתת המיסים חזרה).

    יחד עם זאת, אני לא מאמין שהפרסומים המודיעיניים האחרונים נועדו כדי לחלץ תקציב נוסף, או היו שגויים. צה"ל באמת חשף מנהרה (תסכים איתי שהיא הייתה קיימת), שדרכה עבר מחבל ותקף בשטח ישראל. לגבי התקיפה, אני לא מכיר את התמונה המלאה, אבל אני לא רואה סיבה לחוסר אמון בהודעות המשרד.

    בקיצור – האשמה היא לא על צה"ל שמבקש תקציב. בסוף זה לא איזה גנרל שמאיים על ועדת הכספים, זו הממשלה שלא מאזנת אותם.

    • עדו הגיב:

      בחיי שנמאס לי להיות הפרשן של הבלוג הזה אבל מה לעשות שאנשים מתעקשים לקרוא מה שלא כתוב ופה זה בולט במיוחד. כתוב בפוסט " שימוש לרעה במודיעין לצרכי לוחמה פסיכולוגית כנגד הציבור" . כלומר לא שלא הייתה מנהרה או תקיפת סייבר אלא שהסתירו את העובדה שידעו על זה ואז הפרטים התגלו לפתע בדיוק אחרי שהרמטכ"ל מזהיר מהאפשרות הזאת. זה בערך כמו ששר המשטרה יגיד שצריך תוספת תקציב בגלל בעית הסמים ובמקרה שבוע אחר כך יתגלה משלוח סמים ענק, זה יהיה די מסריח אם יסתבר שהסמים האלו היו על הכוונת של המשטרה כבר חודשיים אבל נתפסו רק אחרי הנאום של שר המשטרה.

      • אני הגיב:

        אז אתה רומז שחשפו את המנהרה בגלל מה שהרמטכ"ל אמר? לי נשמע יותר סביר שידעו על המנהרה ותכננו לחשוף אותה מראש, והרמטכ"ל פשוט ידע על זה ודיבר על זה.
        אני חושב שלייחס כוונות נסתרות של "לוחמה פסיכולוגית נגד הציבור" או "הפחדה" זה מוגזם.

        • אלכס ז. הגיב:

          מה דעתך על "ספין"?
          אם ידעו ורצו לחשוף בכל מקרה, למה חיכו עד שהרמטכ"ל ידבר על זה? האם צה"ל עובד בשביל הרמטכ"ל?

        • עדו הגיב:

          לא אני אלא בעל הבלוג הזה טוען שקיום המנהרה כבר היה ידוע מראש אבל הסתירו את זה עד לעיתוי הנכון.

          • שמוליק כהן הגיב:

            גם אם אני אצא מתוך נקודת הנחה שידעו על המנהרה במשך חודשיים והוחלט לגלות לכל שאר העולם רק לאחר נאום הרמטכ"ל, מישהו חושב שזה מסביר את תקציב השיא של צה"ל? בסופו של דבר המשטר האיסלמי במצרים (שאגב, שמר בקפדנות על הסכם השלום עם ישראל) הודח. עם ירדן יש לנו הסכם שלום יציב. עירק, ממש כפי שכתב יוסי, לא מסכנת את ישראל. סוריה קרועה והנשק הכימי שלה עובר לעולם שכולו טוב. אירן ככל הנראה לא תותקף. אין שום איום אסטרטגי משמעותי, ואני מתקשה להאמין שמישהו רואה את המנהרה בעזה כאיום אסטרטגי שמצדיק העברה של 2.75 מליארד שקל לידי צה"ל. מפחיד לחשוב בכמה תקציב צה"ל יגדל שכבאמת יהיה בסביבה סיכון אסטרטגי משמעותי. נראה לי שפשוט יסגרו את בתי הספר כדי לממן את צה"ל.

            • עמית הגיב:

              אתה יכול להירגע. תקציב צה"ל הוא לא יותר "בשיא של כל הזמנים" מאשר תקציב הבריאות, החינוך, הרווחה, הסביבה, כל משרד אחר שאתה יכול לחשוב עליו, ותקציב המדינה הכללי.

              כאשר גורביץ ואחרים משתמשים בטרמינולוגיה התעמולנית שתקציב הביטחון הוא ב"שיא של כל הזמנים", הם מתכוונים לכך שהוא יותר גבוה במונחים נומינליים היום יותר מאשר כל שנה בעבר – דבר שנכון לכל תקציב של כל משרד ממשלתי. מה שהם לא מספרים לך זה שבמונחים ריאליים ויחסיים תקציב הביטחון הוא הנמוך ביותר מקום המדינה לאחר ירידה עקבית לאורך 30 השנה האחרונות, ושהוא ממשיך לרדת גם בהצעת תקציב הנוכחית.

              • עדו הגיב:

                סוף סוף טיעון אחד לעניין. עכשיו רק תראה כמה מספרים כדי להוכיח את זה ויתחיל להיות מעניין.

                • חרטא ברטא הגיב:

                  אז ככה:
                  לפי אתר http://budget.msh.gov.il/

                  התקציב לשנת 2013 היה 479 מיליארד ש"ח.
                  תקציב משהב"ט היה 63 מיליארד. דהיינו כ 13% מהתקציב.

                  בשנת 2002 תקציב המדינה היה 262 מיליארד ש"ח, ולפי גלובס הגיע תקציב משה"בט ל 41 מיליארד שקל שזה כ 15% מהתקציב.

                  http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=580655

                  לפי נתוני משהב"ט תקציבו ב1986 עמד על 24% מהתקציב הכללי (זהירות, PDF)
                  http://www.mod.gov.il/pages/general/pdfs/takziv_2011_2012.pdf

                  לפי הבנק העולמי שיעור ההוצאות הצבאיות של ישראל (ביחס לתל"ג) ירד מ7.1% ב 2008 לרמה של 5.7% ב2012.

                  באותה תקופה יחס ההוצאה לצרכי ביטחון לתל"ג נשאר קבוע בכל ארצות אירופה המערבית (ואלו מדינות שחוו מיתון משמעותי בתקופה הזו).

                  http://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS

                  • Mobius Dumpling הגיב:

                    חרטא ברטא, להבנתי עמית לא דיבר על תקציב הבטחון כאחוו מהתקציב הכולל או מהתל"ג, אלא על תקציב הבטחון במונחים ריאליים (כלומר, תיקון לאינפלציה).

                    עכשיו, לפי הנתונים שהבאת בתקופה מ-2003 ל-2013 תקציב משהב"ט גדל פי 1.5 בעוד שהאינפלציה בשנים האלה גדלה רק ב-20% [ראה רפרנס 1], כלומר פי 1.2. לכן אנחנו מסתכלים על עלייה נומינלית של 25% בתקציב הבטחון בין 2003 ל-2013, בניגוד למה שעמית טען.

                    מקור לכך שהמדד עלה ב-20% בשנים הללו:
                    עכשיו תגידו: אבל הצבא צריך לגדול גם ביחס לגודל האוכלוסיה! הרי הוא צריך להגן על יותר אנשים ומפני יותר אנשים. אז דבר ראשון, זה כנראה נכון אבל באופן חלקי. ובכלל, כמו שגורביץ טען, הצבא היום צריך להגן מפני הרבה פחות איומים מאשר ב-2003, אז זה אמור לבטל לפחות חלקית את הגידול באוכלוסיה. אבל אפילו כך, האוכלוסיה גדלה ב-20% מאז 2003 [ראה רפרנס 2] בעוד שהתקציב הריאלי גדל ב-25%. אז אפילו בתקנון לגודל האוכלוסיה וגם לאינפלציה, תקציב הצבא גדל מאז 2003.

                    רפרנסים:

                    [1] http://www.cbs.gov.il/reader/?MIval=%2Fprices_db%2FMachshevon_4_H.html&MD=a&MySubject=37&MyCode=11120010

                    [2] http://www.cbs.gov.il/publications13/yarhon0913/pdf/b1.pdf

                    • מני זהבי הגיב:

                      הצבא אינו "צריך" לגדול ביחס לגודל האוכלוסייה". הוא גדל בפועל ביחס לגודל האוכלוסיה.
                      אוכלוסיית ישראל גדלה באופן מטורף (ביחס לארצות העולם המפותח), שנתוני הגיוס של צה"ל גדלים גם כן, ומאיפשהו צריך לבוא הכסף כדי לתחזק את כל המגויסים האלה.
                      עכשיו, האם מדינת ישראל עם 8 מיליון אזרחים ואיומי בטחון מגוחכים כמו המנהרה החמא"סית צריכה את אותה מדיניות של גיוס שהייתה נהוגה במדינת ישראל בת 3 מיליון אזרחים עם איום מתמיד של מלחמה אמיתית בכמה חזיתות (שנות ה-60-70 של המאה הקודמת)? זו כבר שאלה אחרת, שמשום מה איש אינו רוצה להתמודד אתה — גם לא מי שזועק על ההוצאה התקציבית על משרתי הקבע.

                    • Mobius Dumpling הגיב:

                      כן, לא הייתי מדוייק. השאלה שצריך לשאול היא האם תקציב הצבא צריך לגדול ביחס ישר לגודל האוכלוסיה. והתשובה היא שלא, ואפילו אם כן, תקציב הצבא במונחים ריאליים גדל יותר מהר מזה.

                      אתה צודק שמספר משרתי החובה גדל פחות או יותר ביחס ישר לגודל האוכלוסייה, אבל זה לא נורא מעניין כי רוב תקציב הצבא לא יוצא עליהם. העלייה הזאת בכמות חיילי החובה לא מגדילה את התקציב באופן דרמטי.

            • דני אורבך הגיב:

              אני רק שאלה. האם זו תוספת תקציב או הקטנה של הקיצוץ? זה לא בדיוק אותו דבר.

              • אורן הגיב:

                גם אני תהיתי בעניין, אבל נראה שלנוכח הטיעון שאחוז הוצאות הבטחון מהתקציב יורד במהלך השנים, התהייה הזו שולית.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    זה לא שנערי האוצר היו עושים משהו יותר טוב עם הכסף ‏-‏ הם בטח היו מסבסדים בו איזה טייקון שמזכיר להם את פנטזיות האונס של איין ראנד.

    עדיף שהכסף ילך לצבא,‏ שנשאר מקום העבודה היחיד שבו שמאלני עם תואר במדעי החברה יכול להתפרנס בכבוד.

    • אלכס ז. הגיב:

      אנא המנע מבדיחות אונס. זה לא נושא מצחיק במיוחד.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        א-‏ איין ראנד באמת כתבה פנטזיות אונס טינאייג'ריות שמשום מה נחשבות על ידי נערי האוצר כסוג של משנה כלכלית.‏ לבסס מדיניות כלכלית על פורנו ברמה של "דבי דופקת את דאלאס" זו הפרעה נפשית ימנית מעניינת.

        ב-‏ אונס זה באמת לא מצחיק,‏ אלא אם כן זה איציק הליצן שאונס את ביבי נתניהו.‏ אתה חייב להודות שגיחכת כשקראת את השורה הזו.

    • שימי הגיב:

      אני מניח שאתה מתכוון לסצינה ב"מעיין המתגבר" עם דומינק ?

  4. מתן הגיב:

    רק הערה אחת: הצבא לא הסתיר את זה שהחטופים נהרגו, התקשורת עשתה זאת. הפוליטיקאים השונים קיבלו את הדוח לידיהם, והעדיפו לסתום את הפה.

  5. רונן הגיב:

    שלום,
    אני איש ימין ובדר"כ לא מסכים עם גורבי'ץ (הפעם האחרונה הייתה לפני חצי שנה) אבל נהנה לקרוא.
    הפעם אני גם מסכים וגם מגיב. כן אני עושה מילואים בהתנדבות וכואב לי על כסף שמתבזבז כי אפשר לבזבז אותו.
    חיוני שיהיה צבא חזק אבל אם אפשר היה לצלם דברים היה טוב (צנזורה). אפשר לחסוך הרבה מאוד כסף בלי לפגוע בכלל בבטחון.
    לגבי אנשי הקבע: איש קבע צעיר (גם אני הייתי פעם) מרוויח שכר נמוך מאוד. הבכירים מרוויחים המון ומבזבזים המון.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      וכמובן שכמו בסקטור הפרטי,‏ הבכירים בצה"ל הם בסה"כ מנהלים שנכשלו בעסק הקודם שעבדו בו אבל משכו דיבידנד בזמן שהם מפטרים עשרות עובדים,‏ הכשרתם המקצועית מסתכמת בתואר ראשון במנהל עסקים מהמכללה למעשק ובתואר שני במדעי הכוס של איין ראנד במרכז הבין-תחתוני,‏ לא עבדו בדרגים הזוטרים של העסק שלהם יום אחד בחיים שלהם,‏ והסיבה היחידה שהם מרוויחים יותר מהעובדים שלהם היא שהשיטה הכלכלית הקיימת מתגמלת שרלטנות אקסל,‏ גניבה וחוצפה וקוראת לזה יזמות.

      בהשוואה לפלאי השוק החופשי,הנגד הכי מיותר בצה"ל הוא פנינה זוהרת של מריטוקרטיה.

      • יקיר הגיב:

        תיזהר, הציפוי האינטלקטואלי שלך מתקלף ומתחתיו מתגלה אדם גס ושונא נשים

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          רגע,‏ מה כזה שנאת נשים בלציין שהאידאולוגיה הכלכלית הימנית מתחילה ונגמרת בוגינה הספציפית של אחת איין ראנד?‏

          זה כמו שאם נאמר שלאהוד ברק יש תסביך נפוליאון נביע שנאה ל"נמוכי הקומה" (גמדים.‏ פאקינג גמדים.‏ אם זה טוב לגימלי זה טוב גם להם)‏

          ואני לא אינטלקטואל.‏ אני סתם איש גס רוח עם פחות שגיאות כתיב.

  6. מיכאל הגיב:

    אפשר קישורים לגבי שלל הדברים שנאמרו בפסקא שלפני האחרונה? לגבי ביום תקריות הגבול, הצגת מפות שגויות במלחמת לבנון הראשונה וכו'?

  7. נתן הגיב:

    חבל שלא הייחסת לתרגיל הכי מכוער שעשה הצבא וזה הורדת ההגנה על ישובי עוטף עזה.
    לצבא אמנם לא היה מספיק אומץ להודות שמדובר בפעולת נקמה על הניסיון לקצץ והוא נימק זאת ב"התיעלות טכנולוגית", אבל כידוע אנשי מאפייה אמיתיים לא צריכים לקרוא לילד בשמו כשלכולם ברור במה מדובר.

    על דבר כל כך מופקר היה צריך לזרוק את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון ביחד.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לא,‏ כי עתודאי שמן שיושב בש.ג.‏ של הישוב עם לפטופ ומאונן על פורנו טנטקלים יפני זו הגנה יעילה ואפקטיבית

      • אורן הגיב:

        סופסוף טיעון ענייני. עכשיו רק תן קישור לפורנו טנטקלים ויתחיל להיות מעניין.

      • נתן הגיב:

        אז אולי צריכים לשים לוחמי סיירת מטכ"ל רזים שמתנזרים מפורנו.

        אבל זה לא סותר את העובדה שמדובר בהפקרות. הישובים האלה יושבים על קו הגבול והם היעד הראשון האפשרי עבור מסתנני המנהרות שלצבא אין שום פיתרון טכנולוגי כיצד למנוע אותם.

        ובכל מקרה, אם מקצצים עדיף לקצץ בגיפי ההאמר שמקבלים קצינים ולא באבטחת ישובים על הגבול.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

          הפיתרון הקיים כרגע (עתודאי שמן בש.ג.‏) גם מבזבז כוח אדם וכסף וגם לא אפקטיבי.‏ ‏

          על החלופות אל תדאג,‏ לא תקרא בעיתון.

          וקצינים לא מקבלים האמר -‏ לבכירים יש פאג'רו,‏ אבל הוא עם כל המגבלות של רכב חום (אי אפשר לקחת אותו הביתה.‏ האחרון שעשה את זה נשפט) וכל זה בזמן שסמנכ"ל שיווק-דברים-שלא-צריך-לאנשים-שלא-רוצים בחברת נוכלויות תוכנה כושלת מקבל רכב צמוד שאתה מסבסד דרך הטבות המס לספסר שהוא מכנה "משקיע"‏.
          ‏(הכללות והגזמות זה כזה כיף!)‏

          • נתן הגיב:

            קוראים לך במקרה רוני דניאל או שאתה סתם מאלה שבגיל 60 הולכים עם נעליים אדומות ,דרגות על החולצת טריקו ואוהבים להגיד משפטים כמו " יש דברים שלא תקרא עליהם בעיתון…"

            אם כבר הכללות , אז עד הסוף…