החברים של ג'ורג'

לא לגיוס החרדים

אני, רק את בני שאציל. אל תהיה קל, ואל תהיה
גס, וגם לא טייס, מה שעושה קלגס בחודש, עושה
טייס בגיחה אחת על עיר שילדיה צווחים מפחד
שנים. ובמלחמה בין כובשים ומורדים, בני, היה עם
הבוגדים. שמע את קול אבותיך היהודים.

(יצחק לאור)

הפיקציה הגדולה ביותר של "יש עתיד", עד כה, היא הטענה ש"נפתרה בעיית השוויון בנטל." בסרטון הזה, נתפס יעקב פרי – שריכז מטעם "יש עתיד" את הטיפול בנושא – בפליטת פה מדהימה: הוא נשאל האם זה נכון שהוא הבטיח לעובדיה יוסף (לידיעת "מעריב": הבלוג הזה לא קורא למחרף והמגדף הנפוטיסט הזה 'רב' ולא מתכוון להתנצל על כך) שהסנקציות הפליליות על גיוס חרדים לא יופעלו. פרי אומר ש"אני לא התחייבתי בפני אף אחד על שום דבר, ואם התחייבתי בוודאי שלא אגיד את זה בתקשורת." רגע, התחייבת או לא התחייבת? ואצל מי אתה חושב שאתה עובד? מי אתה חושב משלם לך את המשכורת?

האם היתה הבטחה? אפשר להניח במידה של בטחון שאם לא היתה הבטחה, היתה הסכמה שקטה. הרי כאן ניצח יעלון את לפיד בוויכוח הגדול: לפיד, באמצעות שלוחו פרי, דרש התחייבות לסנקציות פליליות, ויעלון סירב תוך ציטוט ההסכם הקואליציוני, שלפיד לא טרח לקרוא. כאן היה הפיצוץ בשיחות. בסופו של דבר, יעלון ניצח: יהיו סנקציות פליליות – אבל רק עוד ארבע שנים, ורק אם השר יורה עליהן. הדרישה המקורית של לפיד היתה לסנקציות פליליות אוטומטיות. אין סיבה טובה להניח שיעלון יורה על סנקציות כאלה. למה לו?

העסקה שבה התהדר לפיד כל כך מלאה בחורים. הבולט שביניהם היא שדיל ה"שוויון בנטל" יתחיל בפועל רק עוד ארבע שנים – כלומר, כשזו תהיה בעיה של ממשלה אחרת. אולי אפילו של הממשלה שאחרי הבאה. עד אז, אלוהים גדול. שנית, לפיד מעניק מדי שנה פטור לכ-1,800 בחורי ישיבה (וכ-300 בחורי ישיבה של המגזר של האחים היהודים, שעליהם לא מדברים יותר מדי); מדובר בכ-20% מכלל מחזור הגיוס החרדי שבכלל לא יצא מהישיבות. לציבור החילוני, כמובן, אין דיל כזה. ובעוד שהשירות של נשים חילוניות מוארך, השירות של המקומבנים מישיבות ההסדר עולה בחודש אחד בלבד – ונשים דתיות וחרדיות פטורות משירות כלל. פה כלום לא השתנה.

אז על זה כל הרעש? טוב, לפיד צריך להראות לבוחרים שלו משהו. לא משנה שהוא מחורר כמו גבינה שווייצרית. אחרי הכל, זה כל מה שנשאר.

[…]

ואחרי כל זה, צריך לומר דבר פשוט מאד: אסור לגייס את החרדים. קודם כל, מסיבה ערכית: גיוס בכפיה הוא עוול בלתי ניתן להצדקה. הוא הופך אדם חופשי לעבד המדינה ודורש ממנו, באיומי מאסר, לסכן את חייו או למצער להפוך את עצמו למטרה מותרת לפגיעה עבור מטרה שהוא לא בהכרח תומך בה. צבא מתנדבים? לגיטימי. צבא של עבדים, שכדי להצדיק את הכפיה שבקיומו מעוותת החברה את עצמה? הרבה פחות.

שנית, מסיבות פרקטיות. החרדים כבר מתארגנים למלחמה. ספק אם היה משהו שהרבנים ועסקני החרדים היו יכולים לקוות לו כמו טמבל מסוגו של לפיד. אם בשנים האחרונות הותר מעט הרסן, ובחורי הישיבות שוחררו מעולם ההבלים שלהם, כמו גם מעולם הבלתי נסבל של ראשי הישיבות, והותר להם לעבוד ולעתים גם להתגייס, עכשיו שאלת הגיוס מצופפת את החרדים סביב הישיבות: הביטוי "חרד"ק" ("חרדי קל דעת") מופנה כלפי המתגייסים, והם סובלים מאיומים ולעתים מאלימות. והתכנית של לפיד אפילו עוד לא התחילה.

כל נסיון לגייס בכוח את החרדים נידון לכשלון. יש סיבה מדוע המדינה נמנעה מכך במשך עשורים: נסיון כזה יגרור, בצדק, התקוממות עממית מצידם. כפי שציין השבוע עו"ד ברק כהן, העדה החרדית סירבה תמיד להתגייס ואפילו להתייצב לצו הראשון. מי שלא מתייצב, מוצא נגדו צו מעצר. הצווים הללו מעולם לא יושמו. מדי פעם חרדים מקבלים שיחת איום, וזהו. העדה החרדית, למרות כל הרעש שהיא עושה, היא גוף קטן מאד, ביחס. מה יקרה כשינסו לגייס את מאות אלפי החרדים? כנראה שתהיה פה מהומת אלוהים ששום דבר שקדם לה לא ידמה לה.

המשטרה – כרגיל – לא תעמוד בנטל ויהיה צורך להפעיל את הצבא. שני הגופים האלה הם בהמות גסות שלא יודעות לרסן את הכוח שלהם. גם אם המרד החרדי ידוכא, ואנשים יגיעו בשלשלאות למחנות עבודה של צה"ל, מספר הנפגעים יהיה עצום וידליק שבר ושנאה שלא יתרפאו. וכשזה יקרה, סביר שחלק מהחיילים החדשים יפנו את הנשק שלהם כלפי אויביהם-שוביהם שהיו מטומטמים מספיק לתת להם נשק. אחרים יעסקו במרץ בתחביבו הקבוע של עובד הכפיה, החבלה (סבוטאז', בלעז.) ציוד צבאי, בסופו של דבר, קל מאד להשחתה. כמות קטנה של מוצר זמין כמו סוכר תשבית משאית; כמות לא גדולה של חול, תביא להפלת מטוס.

כלומר, כדי להאדיר את האגו של יאיר לפיד ולאפשר לו להתמודד שוב בבחירות, ישראל תתקרב בצורה מסוכנת למלחמת אזרחים. וזה לפני שדיברנו על מה שיקרה למעמדן של נשים כשחרדים יגויסו לצבא בגיוס חובה. כבר ראינו מספיק מה קורה כשהם רק מתנדבים. לא במקרה התעקש יעלון, וניצח, בוויכוח על הסנקציות הפליליות. צה"ל צריך את זה כמו חור בראש.

[…]

ושלישית, משום ששירות צבאי משחית כל דבר טוב, כל אדם טוב. מהותו של האימון הצבאי היא הסרת העכבות החברתיות מפני שימוש באלימות, עכבות שבלעדיהן אין חברה אנושית ושנבנו בעמל רב במשך שנים. מהותו של האימון היא הכשרה לרצח, לביזה, לראיית ה"אחר" כמי שאיננו בן אדם באמת. אחרת, אחרי הכל, יהיה קשה הרבה יותר לשכנע חייל להרוג אותו.

רוצים דוגמא מהירה? הביטו בסרטון הזה, שבו נראה חייל מתעמת עם ילד חרדי שקרא לו "חרד"ק."

החמוש הפיל את הילד מעל האופניים שלו, והוא צוטט כאומר לתכנית "ציפור לילה" שאם הוא לא היה עושה את זה, "הילדים היו מתחילים לתקוף חיילים." וואלה, הוא למד מהר את הז'ארגון. מי ששירת בשטחים, ודאי התכווץ עכשיו. הוא מכיר היטב את הסיטואציה: הבריון המגודל עם הנשק גוהר מעל הילד, מאיים עליו, מאלץ אותו להשפיל את עצמו, לומר שהוא אוהב את החיילים, את המדים. הפחד מהכאב שהופך את הילד לאבק אדם. החייל שהתקלגס על הילד הזה פשוט ייבא את קוסרא לבני ברק. וזה קורה לפני שהמאבק באמת מתחיל. עכשיו תתארו לעצמכם מה יקרה כשעדרים של חיילי גולני וכנופיות של מג"ב יתחילו להסתובב בבני ברק ובשכונות החרדיות של ירושלים, מעוצבנים, להוטים, עמוסי הורמונים, מורגלים בשקר ובחיפוי, מורגלים ב"רעות" המשחיתה ובערכי הכנופיה שהיא מקדמת.

לא, תודה. הספיק לי. לא רוצה שידור חוזר. לא רוצה לשמוע את התירוצים. לא רוצה לשמוע את ה"אבל לא מראים מה קרה קודם." לא רוצה לשמוע את השמועות שהופכות לדיווחים שהופכים לחקירות מצ"ח מרוחות, או במקרה הטוב לעונש מאסר על תנאי על שימוש בילד כמגן אנושי. לא רוצה עוד דור של ילדים עם טראומות. די, מספיק, באמת. די. אי אפשר יותר. עיפה נפשנו להורגים. מישהו צריך לומר בקול, וקול גדול, שצה"ל, או ליתר דיוק אידיאל צבא העם, פשוט לא שווה את זה.

[…]

וכן, בסופו של דבר חברת הלומדים היא לא חברה שיכולה להתקיים, או שראוי שתתקיים. צריך לפרק אותה. אבל ספק אם גיוס חובה הוא מה שיוביל לפירוקה; סביר הרבה יותר שהוא יוביל לגיבוש שלה סביב מנהיגיה.

אז איך לפרק אותה? בעדינות, ובידיעה שזה לא יקרה בחמש שנים וגם לא בעשר. להתחיל בשחרור תלמידי הישיבות מעולו הבלתי נסבל של ראשי הישיבות שלהם. את זה עושים בקלות יחסית: הצעת החוק של מרב מיכאלי קובעת שבחורי הישיבות יקבלו את הזכות להתנהג כאילו היו נשים חרדיות, כלומר יוכלו לבחור אם להתגייס או לא, ללכת לשירות לאומי או לא. המשמעות היא פטור – פטור שהופך אותם לאנשים חופשיים. נמשיך משם, בזהירות וברגישות, כי כך מפרקים פצצה חברתית.

וכן, הרבה מאד ישראלים ששירתו בצה"ל ירגישו כמו פראיירים. והם אכן היו פראיירים. זו לא סיבה מספיק טובה ללכת למשבר לאומי שמתקרב מאד למלחמת אזרחים. את מסגרת הפטור הזו יש להרחיב גם לציבור החילוני, ולהעביר את צה"ל למודל של צבא מקצועי. שוב, לא באחת, לא במהירות, בתהליך של שנים – אבל צריך להבריא את ישראל מהמחלה שנקראת גיוס חובה, שהכפיפה את החברה האזרחית לצבא במשך שני דורות ויותר.

ואז תבוא הבעיה הגדולה מכולן: הצורך לגבש חברה אזרחית ישראלית מקובץ שבטים עוינים שאין להם כמעט דבר במשותף ושהאתוס היחיד של חלק עיקרי מהם התפוגג. זה יהיה נושא לפוסט אחר.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

38 תגובות על ”לא לגיוס החרדים“

  1. An Cat Dubh הגיב:

    אז שילחמו הקלגסים באנשי הפינגוין, מה רע? נפטר משתי רעות חולות במכה אחת.

  2. עמנואל הגיב:

    אבל למה לצטט שיר של האיש הזה?!

    http://www.haokets.org/2010/02/03/%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%A1/

    • אלכס ז. הגיב:

      אני מסכים איתך. אין שום סיבה בעולם לפרסם שירים שלו. גם אם איננו אנס על פי החוק, מעשיו, אם היו מתרחשים היום כשיש חוק הגד הטרדותץ מיניות, היו מהווים, כמעט בוודאות, הטרדה מינית סדרתית.

      גורביץ, אנא הסר את שירו.

      • אמת מארץ הגיב:

        אולי תתחיל, אלכס, בהחלפת שמך שהוא שמו של רוצח המונים מגלמוני?

        • אלכס ז. הגיב:

          תראו, תראו! מצאתי לי חובב מיזוגנים שמאלני. מי היה מאמין?

          • אמת מארץ הגיב:

            יוהו! הז'דאנוביסט מבלבל בין דרישה לעקביות לגסות-רוח אד-הומינם. מי עוד היית מטהר מהשירה העברית, ז'דאנוב דה-לה-שמאטע? דוד המלך? נתן זך? ביאליק? שלא לומר משירת העולם – את דנטה או פטררקה בוודאי. מי עוד?

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              בני סלע?

            • אלכס ז. הגיב:

              הנכונות שלך להגן על השירה העברית היא מרגשת ביותר. רק חבל שהיא באה על חשבון הצדק המינימלי ביותר (אי פרסום משהו בבלוג זה באמת המינימום שבמינימום) עם מטריד סדרתי.
              להבא תדע שבקשה להימנעות מפרסום שיר כלשהו איננה טיהור השירה ובטח לא ז'דאנוביזם. אולי כך תצא פחות מגוחך.

  3. גלעד ב. הגיב:

    לדעתי האישית המודל צריך להיות שהגיוס חובה, אבל ניתן לקבל פטור מטעמי דת ומצפון (מודל של opt out).
    אבל לך תילחם בועד העובדים החזק במדינה.

  4. שימי הגיב:

    "אסור לגייס את החרדים. קודם כל, מסיבה ערכית: גיוס בכפיה הוא עוול בלתי ניתן להצדקה."
    איזו לוגיקה עקומה!
    יופי, כל החיילים בצה"ל מגויסים בכפיה, אותם מותר לגייס ?

    בסוף הפוסט אתה אכן רושם שאת גיוס החובה צריך לבטל בהדרגה ובמשך שנים, אז באמת סבבה ותודה,
    אבל עד שיבטלו את גיוס החובה, למה החילונים ימשיכו להקיז את דמם בזמן שהחרדים מאז קום המדינה התבטלו בישיבות ?

    • סוס הגיב:

      שימי, אני חושב שגורביץ כבר ענה לך.
      רמז – אם כתוב "קודם כל", סימן שיש המשך. שווה לקרוא.

      • שימי הגיב:

        קראתי את כל הפוסט.
        אפשר לדון בכל סיבה בנפרד.

        • אין לי שם הגיב:

          אבל הוא ענה על זה. הוא כתב ששום גיוס בכפיה הוא לא דבר טוב. לפתור את זה בזה שתגייס עוד אנשים, זה לא באמת פתרון.

  5. סתם אחד/האחד הגיב:

    בצבא מקצועי ,רוב המתגייסים יהיו חובשי כיפות סרוגות.

  6. קורא מזדמן הגיב:

    צה"ל המסכן בכלל הנפיץ את סיפור "השוויון בנטל" כדי להסיט את האש לכיוון 'הזמרים המשתמטים' אחרי לבנון 2. הוא לא התכוון לעורר שוב את סוגיית גיוס החרדים. אף אחד בצבא לא באמת רוצה לגייס אותם; גם אם יצליחו לגרור את כולם לבקו"ם, ואפילו אם הם לא יעשו בעיות (וכמובן שהם יעשו באבוהה) הם יהיו כאב ראש עצום. מה שצה"ל רוצה – ולכן הוא נגרר בחוסר חשק בולט אחרי הבלה בלה של השוויון-בנטליסטים עם שטויות כמו שח"ר כחול, שהממשלה צריכה לתקצב בנדיבות ובנפרד – הוא לשמר את המודל הנוכחי, הסלקטיבי דה-פקטו. לשם כך אסור שמי שמגויס בפועל ירגיש פראייר יותר מדי, וחייבים לגנות את המוני המשתמטים שהצבא משחרר במו ידיו. יאיר לפיד רוצה להפיק הון פוליטי מהסוגיה, ואולי בגלל זה הוא דוחה את תוקף החוק שלו בארבע שנים, כדי שתמיד יוכל לטלטל את הגזר הזה מול הציבור. עסקני החרדים בכלל מרוצים, הם קיבלו איום (וירטואלי לחלוטין) על החברה שלהם והרבה רטוריקה אנטי-חרדית מיש עתיד, מה שמאלץ את כולם ליישר קו. קמפיין החרד"קים לא מתמקד רק במתגייסים, אלא בכל מי שמחזיק אייפון או יוצא למסגרת אקדמית וכד'. הקרקס הנוכחי משרת להפליא את האינטרסים של כולם, ולכן הוא יימשך.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אבל בג"ץ

  8. חיליק הגיב:

    באופן כללי, עוד חיילים שמקבלים את הפקודות שלהם מהשמיים ושמוסר הלחימה שלהם מתבסס על "תורת המלך" זה הדבר האחרון שהצבא צריך.

  9. amir הגיב:

    הסיבה האמיתית שלא מגייסים אותם זה כי מבינים שאחרי חודש תהיה הפרדה מוחלטת בבסיסים בין גברים לנשים,החיילים החרדים לא יקבלו הוראות מקצינות ומפקדות,ולפני כל פקודה יבקשו לקבל אישור מרב הישיבה שלהם.הצבא יודע טוב מאוד למה אף פעם לא באמת רצו לגייס חרדים

    • שימי הגיב:

      יש כלא צבאי, תזכיר לי מה יעשו לחייל חילוני שיסרב פקודה או יבקש קודם התייעצות עם הגורו שלו.
      אם הולכים על שיויון אז עד הסוף.
      כך כפה אייזנהאור על הגזענים בליטל רוק ארקנזו את קבלת 7 הסטודנטים השחורים
      ללימודים כששלח ב 57' דיויזיה מוטסת
      והעביר מהמושל הגזען לסמכות פדרלית את השליטה ב 10,000 חיילי המשמר הלאומי.

  10. Julie הגיב:

    ואף לא מילה אחת על ניתוק החרדים מהתקיציבים, אין צורך לעשות כלום מלבד ניתוק טוטאלי מאתיני הכסף ….

  11. עדו הגיב:

    ": גיוס בכפיה הוא עוול בלתי ניתן להצדקה"
    הוא דווקא ניתן באבוהה להצדקה. אם יש סכנה קיומית על המדינה אז גיוס חובה (שבשוויץ הבנתי שקיים גם בלי סכנה קיומית) מוצדק בהחלט. באותה מידה אם הייתי הולנדי והיו מגייסים אותי לתורנות סכרים כדי למנוע הצפה של הולנד זה היה יכול להיות מוצדק.
    כמובן שאם אין סכנה קיומית או שלא צריך לגייס את כולם אז הגיוס הופך מרע הכרחי לרע בלבד.
    אגב, מסיבה זו החרדים והערבים לא צריכים להיות מגוייסים לצה"ל. הם מבחינתם מוכנים לחיות כאן תחת שלטון ירדני או מצרי,השאר לא.

    • Alon Levy הגיב:

      שוויץ היא אחת מהחברות הכי מיליטריסטיות באירופה. לא סתם היא חיכתה עד 1971 לתת לנשים להצביע, ובקנטונים הכפריים המיליטריסטיים בהם גברים הצביעו באסיפת העם על ידי הנפת רובים לא נתנו לנשים להצביע בבחירות קנטוניות עד שבית המשפט הכריח אותם להצטרף לעולם המודרני ב-1990.

  12. גבריאל הגיב:

    הסכמה מלאה ורק הערה אחת, שחשוב להעיר בעיני: גם לציבור החילוני יש פטורים משירות, על בסיס של הצטיינות בספורט\מוזיקה וכד'. כלומר, גם כן ישנה הנחה שקבוצה מסויימת של אנשים, שמצטיינת דיה במשהו שהחברה רואה בו ערך, לא צריכה להתגייס.
    זה לא משנה את נכונות הדברים שנאמרו. אבל חשוב לשים לב שדווקא כאן יש מידה של הגינות (גם אם יש פער עצום בין הכמויות וכו')

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      ספורטאים מצטיינים דווקא משרתים בצבא, הם רק מקבלים הקלות כדי להשתתף באימונים ותחרויות. מלבד זאת יש רק כמה עשרות כאלה בכל מחזור גיוס. ממש לא בר השוואה.

  13. אזרח הגיב:

    מסתבר שה"חמוש" החרדי צדק, וידע יפה מאוד שיתחילו לתקוף אותו ואת חבריו. בסופו של דבר, יש בסרטון הרבה פחות אלימות ממה שהיית מצפה, בטח ברחוב החרדי שהוא יחסית אלים כשההורמונים מתפרצים סוף סוף ויש מכות בין חסידי אדמו"רים שונים, משמרות צניעות, וסתם ערסים עם כיפה וציצית.

    • מני זהבי הגיב:

      אלו ש"יתחילו לתקוף" הם ילדים בני 7?
      אחת הבעיות הנפוצות בקרב הישראלים היא חוסר ההבנה שבמצבים מסוימים, הם צריכים פשוט לספוג, ואין מה לעשות נגד הצד השני — כלומר, אם הם רוצים להישאר בגדר בני תרבות. לא פועלים באלימות כלפי ילדים. נקודה.

  14. אורי הגיב:

    איזה יופי לצטט שיר של אנס. מתאים לך גורביץ', לתת לאנס להטיף לנו על מוסר וקלגסות. ברור שלך זה לא יראה מוזר, הרי גם אנס אתה תלבין אם ילכלך על חיילי צה"ל.

      • אלכס ז. הגיב:

        אני את העמדה שלך לגביו מכיר. דווקא בגלל זה מפתיע אותי שאתה נותן במה ליצירותיו. מילא אם הוא משלם את חובתו לחברה – אבל הוא מעולם לא נענש על מעשיו!
        במקרה כזה המינימום שאפשר לעשות זה להפוך אותו למוקצה מחמת מיאוס ואת זה לא עושים ע"י פירסום שיריו.

        • ygurvitz הגיב:

          מצטער, לא מקבל. אם הוא אמר משהו ראוי לציטוט, אני אשתמש בציטוט. אני לא אקנה ספרים שלו, ודאי שלא אפרסם דברים חדשים שלו או אסייע לו בהוצאה לאור, ולא אשב איתו בפאנל. אבל לא לצטט אותו? בפרפרזה על דובר אם תרצו, אני אצטט את היטלר אם יהיה בכך טעם.

  15. ygurvitz הגיב:

    תגובות של טרול אנונימי נמחקו, ויימחקו. תזכורת: חופש הביטוי אין משמעו שאני חייב למישהו במה. פתח לעצמך בלוג.

  16. אבי הגיב:

    מרצ תומכים במה שמכונה שוויון בנטל. נפלא שאתה מטיף נגד השירות בצבא הציוני.
    http://www.mako.co.il/news-israel/local/Article-323aa3590189d21004.htm

    "מרצ שהגישה את הבג"צ נגד חוק טל כבר לפני עשור, תמשיך להילחם למען שוויון בנטל. מרצ היא המפלגה היחידה שמתחייבת לא להיכנס לממשלת האי-שוויון הזו בשום מצב. לנוכח החלטת הממשלה מהבוקר היינו מצפים להכרזה דומה גם ממפלגות המרכז שדיברו גבוהה-גבוהה על השוויון בנטל".
    http://meretz.org.il/%D7%97%D7%9B-%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5-%D7%94%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%9C%D7%94-%D7%9E%D7%A6%D7%A4%D7%A6%D7%A4%D7%AA-%D7%A2%D7%9C-%D7%91%D7%92%D7%A6-%D7%95%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%99/