החברים של ג'ורג'

זיוף חסוד

בשבוע שעבר התבשרנו שראש המטה הכללי של צה"ל, בני גנץ, התחייב שמעתה הוא ידווח נתוני שקר על מספר המתגייסים. מעשה שהיה כך היה: ראש מועצת אפרת החרים פגישה עם ראשת אכ"א, לאחר שזו החליטה לעשות את הדבר ההגיוני ולספור במניין המתגייסים לצה"ל רק – אתם יושבים? – את האנשים שאכן התגייסו לצה"ל. ראש המועצה, עודד רביבי, שאף ונשף ועשה לא מעט רעש, ובסופו של דבר גנץ נכנע.

מה רצה רביבי? אה, שום דבר יוצא דופן: רק לספור את בנות השירות הלאומי כאילו הן מתגייסות לצה"ל. הוא התקומם על כך שערים שבהן יש ציבור גדול של חובשי כיפות קיבלו ציון נמוך בדירוג הגיוס לצה"ל, רק בשל העובדה שרוב התושבים שבערים הללו, אה, לא התגייסו לצה"ל.

כלומר, כדי למצוא חן בעיני חובשי הכיפות, צה"ל, ברמות הבכירות ביותר, מודיע על כך שהוא יזייף את הנתונים שלו-עצמו. יש שורה של הבדלים בין שירות צבאי ובין שירות לאומי. נתחיל מכך שבנות דתיות מופלות לטובה: די בהצהרה שלהן על כך שהן דתיות, והן פטורות משירות צבאי. צעירה חילונית שמסרבת לשרת מטעמי מצפון תזכה כנראה לקבל את מבוקשה, אבל לא לפני שתזכה להכיר את הכלא מבפנים. כדי למרק את מצפונן, רבות מהבנות הדתיות מוכנות לשרת שירות לאומי שיכול להמשך שנה אחת או שנתיים. המדובר בעצם בעבודה קלה ביחס. בניגוד לחיילים, שחלק גדול מהם מרותקים לבסיס שלהם ועובדים שעות ארוכות על פי דרישת הצבא (שממילא לא מחויב לשלם להם משהו שמזכיר משכורת), בנות השירות הלאומי עובדות כשמונה שעות ואחר כך הולכות לביתן, ואם לא לביתן אז למשהו שמזכיר מגורי סטודנטיות. וכמובן, בנות השירות הלאומי לא כפופות לחוק הצבאי ובהתאם לא יכולות להכנס למחבוש כי הן עצבנו בן 19 מתוסכל, והן לא לובשות מדים ואינן מסכנות את חייהן.

מכל ההבדלים האלה היה מוכן גנץ להתעלם כדי לרצות את חובשי הכיפות. יש לכך סיבה פשוטה למדי: כתוצאה מהמשימות שבחר הצבא לעצמו ב-45 השנים האחרונות, הוא הצליח להרחיק מעל עצמו את הקבוצות שראו בו מטלה ראויה בעבר, האוכלוסיות העירוניות והקיבוצניקיות התרחקו ממנו. הם עדיין משרתים, במספרים גדולים הרבה יותר ממה שהתעמולה של צה"ל מפיצה, אבל – בהכללה גסה – הם לא מוכנים להתחייב לשירות קבע או שירות צבאי. במקביל, יצא המגזר של חובשי הכיפות הסרוגות במהלך מרוכז שמטרתו היא להטמיע כמה שיותר מאנשיו בצבא. האנשים שלו יוצאים יותר לקצונה, במספרים ניכרים, והם גם מתנדבים יותר לשירות קרבי. זה לא מקרי: ככל שהמשימות של צה"ל הופכות יותר ויותר להיות משימות של הגנה על המתנחלים, כך המתנחלים ותומכיהם משרתים בו יותר.

חלק ניכר מהם הם בעצם מה שהז'רגון הצבאי היה מכנה משתמטים: חיילי ישיבות ההסדר משרתים בפועל רק 16 חודש, כשרק 12 מהם הם שירות סדיר והשאר שירות מילואים. אלה רוכבים על גבם של חיילי המכינות, שהפכו בעשור האחרון לחוד החנית האמיתי של חובשי הכיפות, ואלה החיילים שהצבא באמת רוצה.

אז כדי לקבל את הקצינים שלו ממגזר חובשי הכיפות, צה"ל מוכן להתחנף אל המגזר ולתת לבנות שלו את התחושה המזויפת שגם הן משרתות בצה"ל. בהחלט יתכן שהמהלך הזה, אם יקבל מספיק תשומת לב, יחזור אל גנץ כבומרנג: כל חייל אמיתי, ודאי חייל קרבי, יחוש עלבון לדעת שמי ששימשה כמורה מחליפה לכמה שעות ביום בבית ספר ממלכתי דתי – השירות הלאומי הוא בור המתמלא מחולייתו, מזימה קלושה שמטרתה לשרת את צרכיו השונים המגזר – תיחשב כמי ששירתה שירות כמוהו.

וכרגיל, זה תרגיל שדופק את כל שאר האוכלוסיה. לרוב מוחלט של האוכלוסיה היהודית אין אפשרות לבקש שירות לאומי במקום שירות צבאי. זה צ'ופר של המגזר המצ'ופר מכולם. כאשר צעירים ישראלים-פלסטינים רצו לשרת שירות לאומי, נאמר להם שאין להם מקום – משרד האוצר לא מתקצב. לצעירות מהמגזר הדתי-לאומני דווקא היה מקום.

כל זה קורה על רקע השערוריה שבה הרמטכ"ל הניח דגל לא על קברו של ההרוג האחרון של צה"ל, אלא על קברו של ההרוג היהודי האחרון של צה"ל. והנהלים שפרסם צה"ל לאחר התקרית אומרים שהיה והחייל האחרון שנהרג במהלך השנה היה, לא עלינו, שלא מבני ברית, הרי שהרמטכ"ל יניח דגל גם על קברו של החייל היהודי האחרון שנהרג במהלך השנה. מאחר ובמסגרת ההסכמה השקטה על הכנסת גזענות לתקנות בישראל מקובל שהמילה "יהודי" לא תיאמר במפורש – ראו הכבישים שמותרים בכניסה למי שזכאים לעלות לישראל על פי חוק השבות – הרי שכאן, הנהלים מדברים על "החלקה המרכזית" בהר הרצל – זו שבה קבורים רק יהודים. זה לא מקרה; זה לא יכול להיות מקרה. חבר הכנסת עמר בר-לב (עבודה) הגדיר זאת "חטא על פשע." גם כאן, הדרגים הבכירים ביותר בצה"ל קורצים לרבנים שהם לצידם.

ואם ככה מתנהל הצבא בימים שבתיקונם, בימים שהמגזר הדתי לאומי אפילו לא מאיים עליו; אם כך הוא מתנהג, כשהוא צריך לבצע פשרות שפוגעות בעצם הגדרתו (מצד אחד, הגדרת המשרת בצה"ל, מצד שני היחס לחייליו הנופלים שאינם יהודים) אני חושב שהוא נותן לנו מושג ברור מאד על האופן שבו הוא יתנהל כאשר המגזר שבפניו הוא בוחר להתרפס, תוך ויתור על שאר החברה הישראלית, יעמיד לו אולטימטום של ממש.

ועוד דבר אחד: לפני כשבוע, קם קול זעקה מרוצה מעצמו בישראל, אחרי שהחמאס מנע מירוץ מרתון ברצועת עזה, משום שהמרוץ כלל גם נשים. עכשיו מסתבר שישראל מסרבת לאפשר לרצים לרוץ, הפעם במירוץ שנערך בבית לחם. ישנם כ-21 ספורטאים שאמורים לעבור מהרצועה לבית לחם, וכעת ישראל היא זו שמונעת את מעברם – למרות העובדה שחלק מהם כבר נכנסו לישראל בעבר ולמרות שברור שכל המעבר יתבצע בכפוף לבדיקות בטחוניות קפדניות. אם אתם רוצים לומר לצה"ל מה אתם חושבים על זה, ולדרוש ממנו לאפשר את מעברם של הספורטאים, גישה מספקת את הפרטים הנדרשים.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים, ועם פרוס יום העצמאות לאחל לכלל הקוראים שנחיה בעוד שנה במדינה עצמאית, כזו שאיננה שולטת באחרים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

31 תגובות על ”זיוף חסוד“

  1. חוגג הגיב:

    גורביץ, מותר גם לך לאחל "חג שמח", יש לך אישור ממני.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    במקום להתנגד אפשר להמשיך על אותו קו ולדרוש שאם בסטטיסטיקות המתגייסים ייספרו גם בנות השירות הלאומי אז ביום הזיכרון יעמדו גם לזכר חללי הביטוח הלאומי.

  3. אמיר מלנקי הגיב:

    תיקון קטן: בנות יכולות להשתחרר מטעמי מצפון בלי לראות כלא מבפנים, החוק מכיר בקיומו של מצפון נשי.
    בזמנו העדתי לטובת ידידה בועדת המצפון שלה שהייתה חווייה קשה ומשפילה שממנה יצאה בדמעות. שבועיים לאחר מכן קיבלה את השחרור בדואר.
    בנים, לעומת זאת, צריכים לעבור דרך ארוכה בהרבה (שלי עברה בבג"צ אבל לרוב תכלול כלא לתקופה כזו או אחרת).

  4. דני הגיב:

    כמו תמיד אתה כותב מדהים.
    רק השורה הזאת "חיילי ישיבות ההסדר משרתים בפועל רק 16 חודש, כשרק 12 מהם הם שירות סדיר והשאר שירות מילואים." לוקה בחסר.
    בעבר זה היה נכון חלקית (רק לכאלו המתגייסים באוגוסט) ולפני כמה שנים זה שונה וכל חיילי ישיבות ההסדר משרתים 16 חודשים רצוף.

    • בטטה הגיב:

      זה עדיין גורנישט מן גורנישט כל סטודנט במדינה היה רוצה תנאי שירות כאלו.

      • מני זהבי הגיב:

        מה? סטודנטים בישראל הם בד"כ אנשים שסיימו שירות סדיר (או שפטורים ממנו מכל מיני סיבות).
        אחרי הסדיר, אין הרבה הבדל בין תנאי השירות של הסדרניקים לשאר עם ישראל.

  5. interspem הגיב:

    נו, באמת.
    יש כמה נקודות ברשומה הזו, שנעות בין שגיאות פשוטות לדמגוגיה בוטה. לא כולן, אבל כמה מטרידות. לפחות חלקן לא ממש עולות בקנה אחד אפילו עם דברים שאתה עצמך פרסמת בעבר.

    א. יש הליך לפטור מטעמי מצפון בישראל. הוא הליך עקום, הוא הליך מטופש, הוא הליך ששום רשות מנהלית אחרת במדינה לא הייתה מסוגלת לנהל (ואם הייתה מנסה, היה נפסל בבג"צ מזמן), אבל הוא קיים. גם סרבניות מצפון וגם סרבני מצפון מצליחים לקבל פטור. לא כולן, לא תמיד, לעתים זה כולל כלא – אבל ממש לא תמיד. הטעיות כאלו הן לא רק מסירת מידע לא מדויק – הן חלק מיצירת סביבה שבה סרבניות מצפון או מי שמתלבטות בקשר לשירות בצבא לא חושבות לבקש פטור, כי יודעות (כלומר, חושבות שיודעות) שייכנסו לכלא.
    כן, עדיין קל בהרבה לצעירה דתייה לקבל פטור מטעמי דת. זו לא בעיה עם צעירות דתיות – זו בעיה עם הליכים לפטור מטעמי מצפון.

    ב. "ואינן מסכנות את חייהן" – רלוונטי, אולי, לחיילים קרביים, וגם זה נכון בעיקר לתפקידים מסוימים. פקידי שלישות ועורף מסכנים את חייהם? החיילים העוסקים ברשתות ותקשורת אלקטרונית (אלו שהגדרת כ"האקרים" ו"פושעים" לפני שבוע-שבועיים, כמדומני) מסכנים את חייהם?
    משקי הממטרות והמובטלים הסמויים מסכנים את חייהם? מורות חיילות? או שהן בגדר "בנות", ואנחנו מדברים כאן על *חיילים*?

    ג. כמו חיילים, גם בנות שירות לאומי יש כאלו ויש כאלו. יש חיילים שוזרים הבייתה מוקדם כל ערב ויש בנות שירות שרואות בית פעם בשבועיים. אולי הן לא הרוב, אין לי מושג, לא ספרתי. ויש מורות חיילות ובנות שירות שתכל'ס ממלאות אותם תפקידים בדיוק – לפעמים באותם מקומות ובאותם תנאים. באמת. זה לא אומר שהשירות הלאומי הוא "צבא" – אבל אם ההבדל הוא במהות השירות ותנאיו – מדים זה לא הבדל חשוב מספיק.

    ד. רוצה להפריד בין היחס לחיילים "אמיתיים" ובין הפקידים, אנשי הלוגיסטיקה והמורות (שמוטב היה לכולנו שלא ימלאו תפקידן כחלק מהצבא ובמדים, אבל ניחא)? סבבה (לצורך הדיון). אבל זו לא הטענה כאן. הטענה היא לא שצריך להכיר פחות בשירות צבאי שאינו "להיות חייל אמיתי", אלא שיש היררכיה בין בנות שירות וחיילות שתכל'ס ממלאות אותה תפקיד, כי חלקן בצבא וחלקן לא, או כי חלקן חילוניות וחלקן דתיות, או כי חלקן מגיעות ממגזר מעצבן עם פוליטיקאים עוד יותר מעצבנים.

    ה. חייל יחוש עלבון על כך שמורה שירתה שירות כמוהו? ואם יחוש, אז? החשש מפגיעה ברגשותיהם של חיילים קרביים וביוקרה שהם חושבים שהתפקיד מקנה להם הוא לא סיבה לעצב מדיניות. כלומר, אולי לגדעון סער ואלעזר שטרן. לא לאנשים חושבים.
    לגרום לחיילים קרביים להתגאות קצת פחות בשירות שלהם זה לא דבר רע, להיפך. קצת פחות להט לסכן חיי אדם (שלך ושל הזולת) בשם המולדת יועיל לכולנו.

    ו. כל האובססיה הזו עם דירוג קרביות של ערים ומחוזות ואחוז גיוס גבוה כדרך לעשות נעים באגו היא איכשהו הגיונית עבור אנשים שחושבים שגיוס כללי הוא יעד חשוב של החברה הישראלית וחלק מכור ההיתוך הלאומי שלה. מצד אדם שטוען שיש לבטל את גיוס החובה, מבקר את פעולות הצבא והדברים שנעשים בשם שמירה על כבוד לוחמי צה"ל, היא בחירה מוזרה מאוד.

    • ליברטריאן הגיב:

      צודק ועוד יותר מזה, מאחר ושאיפה ליברלית, הומנית ושמאלית צריכה להיות לבזר ככל היותר את הצבא, לאזרח את מוסדותיו, להוריד חיילים ממדים ומנשק, ולתת חלופות ראויות – הן מבחינת סטטוס והן מבחינת תנאים – גם ללא-לוחמים – יש לצדד דווקא בצד האנשים שדורשים להכיר בבנות שירות לאומי כחיילות לכל דבר. ואם הצבא נותן לזה יד, מה טוב.

      ואם הצעד הזה רק יגרום לחיילים קרביים לחשוב פעמיים [והוא לא], או שיגרום לחיילות חילוניות לשקול שירות לאומי – אז יש לעודד אותו.

      וכהערת אגב, למרות שניסיון אישי הוא אף פעם לא דוגמא לשום דבר, אני מכיר לפחות 4 נערות בגיל 18, חילוניות, תל-אביביות, שקיבלו פטור משירות. אחת מטעמי מצפון, שתיים בגלל שהצהירו על שימוש קבוע בסמים, ורביעית בגלל חוסר התאמה.

      כל 4 הנערות נדרשו רק ל-2-3 פגישות בצבא ולאבחון. שתיים מהן בחרו להתנדב לשירות לאומי, וגם התהליך הזה עבר בלי בעיה.

      כן ירבו.

    • עדו הגיב:

      רק הערה לגבי הפטור שמקבלות נשים דתיות משירות בצבא.
      למה בעצם יש פטור כזה? ישעיהו ליבוביץ' טען כאדם מאמין שמדובר בחילול השם: או ששירות של אישה יהודיה בצבא הוא כשר לפי ההלכה או שהוא פסול (ההלכה לא מכירה במושגים כמו 'נוח' ).
      אם השירות איננו פסול אין שום סיבה לשחרר ממנו אישה דתיה, זהו שימוש פסול בדת כדי להשיג טובת הנאה שאינה קשורה לדת.
      אם השירות הצבאי של נשים יהודיות פסול הלכתית אין זכות לאנשים דתיים להשלים עם גיוס נשים חילוניות ולא משנה מה החילוניות כשלעצמן חושבות על זה. באותה מידה אי אפשר לתת לחיילי צה"ל לאכול חזיר ובלבד שהדתיים שביניהם יקבלו אוכל כשר מיוחד. אסור לאף ח"כ דתי להצביע בשביל תקציב ביטחון שמתקצב מתן חזיר לחייל יהודי בין אם אותו חייל רוצה בזה ובין אם לאו. באותה מידה אסור לתקצב שירות של נשים בצבא אם זה פסול הלכתית. עד כאן ליבוביץ' ואני לא מבין למה אני החילוני צריך להשלים עם הטבה לנשים דתיות אחרי שהשתכנעתי שאין לה שום בסיס דתי.

      • מני זהבי הגיב:

        הבעיה עם הטיעון הזה שבהלכה יש הרבה יותר מצבים מאשר המצב הבינרי של "מותר"/"אסור".
        למשל, יש תחום שלם של "מרעית עין" — כלומר, דברים שאינם אסורים מצד עצמם, אבל מומלץ להימנע מהם בשל מראית עין של איסור. למשל, אני מכיר יהודים דתיים שלא יגישו חלב סויה בסעודה בשרית (לא יודע אם יש איסור הלכתי ספציפי בעניין הזה מהעת החדשה, אבל כעיקרון, חלב סויה הוא כשר פרווה). לעומת זאת, אם אותם אנשים יהיו צמאים אחרי סעודה בשרית במקום אחר, והדרך היחידה להרוות את צמאונם תהיה חלב סויה, יכול להיות שהם ישתו אותו.
        אם נחזור לעניין השירות הצבאי של נשים, בציבור הדתי ישנה דעה רווחת — או לפחות הייתה כזו בימי חייו של לייבוביץ' — כי עצם השירות הצבאי מעמיד את הנערה המתגייסת במצב שבו כמעט ואין לה סיכוי להימנע מפריצת גדרי איסורים בעלי אופי מיני. (למען האמת, הדעה הזאת לא הייתה בלתי-מבוססת לגמרי; הצבא הוא אחד התחומים שבהם המאבק נגד הטרדות מיניות הנו קשה במיוחד.) לכן, בגיוס של בנות דתיות לצה"ל הייתה לפחות מראית עין של איסור. לעומת זאת, התנהגותן המינית של נערות חילוניות הייתה, כבר באותה תקופה, משוחררת מספיק כדי להניח שהן יפרצו את אותם גדרות של איסורים בעלי אופי מיני בין אם ישרתו בצה"חל ובין אם יעסקו במשהו אחר. לכן, מבחינה דתית, היה הגיון מסוים בפטור של נערות משירות צבאי מטעמי דת. זה שהפטור הזה מהווה פגיעה חמורה בשוויון האזרחי, זו כבר בעיה אחרת.

        • עדו הגיב:

          כלומר, אם את חילונית את כבר זונה אז לא נורא שאיזה רס"ר יתפוס לך בישבן. לערבים יש פתגם 'ההתנצלות גרועה מהחטא', הוא מכוון למקרים כאלו.

          • מני זהבי הגיב:

            לא זונה במובן של מוכרת את גופה תמורת תשלום. יותר "שרמוטה" במובן של עושה מה שבא לה עם מי שבא לה (או מי שבא לו עליה והיא לא מתנגדת).
            לא שיש לי משהו נגד זה (כל עוד לא מדובר בניצול יחסי מרות וכיו"ב). אבל אני יכול להבין למה בחוגים הדתיים רואים בכך סכנה למעמדן, ואף לשלומן הנפשי, של נערות המגזר.

            • עדו הגיב:

              וכמובן שכל החילוניות הן מופקרות מינית. כפי שהסברתי קודם, אם חייל חילוני רוצה לאכול חזיר בזמנו הפנוי הצבא לא מתערב בזה אבל המטבח הצבאי הוא כשר בפקודה. לפי הגישה שהבאת פה צריך להרשות גם לחיילים חילוניים לקבל צ'יזבורגר במטבח הצבאי. שלא לדבר על כך שבארוחת יום ו' בערב חייבים כולם לעמוד דום ולחבוש כובע בזמן הקידוש (אני פעם סירבתי ויצאתי החוצה אבל ראיתי שאני לא סוחף אחרי את ההמונים משום מה).

              • מני זהבי הגיב:

                לא כולן, אבל באופן כללי, נערות חילוניות "מופקרות מינית" (אם אתה רוצה להשתמש במונח הזה) יותר מנערות דתיות.
                הסיטאציה עם צ'יזבורגר שונה מהותית, מסיבה פשוטה למדי. צ'יזבורגר זה משהו שנאכל פעם אחת ונגמר. אחרי שהוא נאכל, איש אינו יודע על קיומו מלבד הטבח שהכין אותו, האיש שאכל אותו, ואולי גם השליח שהביא אותו אם היה כזה. אני מקווה שלא תתפלא אם אומר לך שיש לא מעט חיילים ה"מבריחים" לבסיסי צה"ל מאכלים לא-כשרים למיניהם. הם עוברים על פקודות מטכ"ל וכל זה, אבל בהרבה מקרים כולם מסביב עוצמים עיניים, במיוחד אם החיילים המעורבים אינם מתרברבים בכך.
                עם נוכחות של נשים בצה"ל, המצב שונה מהותית. קח נערה דתייה מסביבה שבה סקס זה משהו שמדברים עליו בהדרכה לפני החופה. תכניס אותה למקום שבו, מצד אחד, היא מנותקת ממשפחתה ומכל עוגן תמיכה שהיא רגילה אליו, ומצד שני, כל אידיוט בן 20 עם דרגות של סמל יכול להרשות לעצמו לנסות להשיג ממנה טובת הנאה מינית כלשהי. קודם כל, זה יצור סיכוי גבוה למדי לחוויה טראומטית עבור הנערה במהלך השירות. נוסף על כך, אחרי השירות, הנערה עשויה בהחלט לסבול מסטיגמה שלילית בחברה שלה (בתור "הנותנת", או מה שזה לא יהיה). אין כאן מצב של "אסור" או "מותר" באופן מוחלט, אבל יש בעיה רצינית. להתעלם ממנה אינו עושה כבוד לאף אחד, גם לא ללייבוביץ'.
                דרך אגב, כל המתואר לעיל מתייחס לצב"ל ולחברה הדתית בישראל פחות או יותר נכון לשנות ה-70-50 של המאה הקודמת. יש יסוד סביר להניח שהיום הדברים שונים באופן מהותי: הנערות הדתיות מודעות לנושאי המין והמיניות כבר בגיל מוקדם יחסית (לאו דווקא באופן מעשי), מאבק נגד הטרדות מיניות בצה"ל בכ"ז נחל הצלחה משמעותית, ואפילו בחברה הדתית עבר מיני מסוים אצל אישה לא-נשואה כבר אינו נתפס בתור סטיגמה (אלא יותר בכיוון של "לא נשאל, אל תספרי"). יכול להיות שהיום הפטור הגורף משירות צבאי לנערות דתיות כבר אינו מוצדק (ודרך אגב, יש נערות דתיות שבוחרות להתגייס). אבל אני מדבר על לייבוביץ' ותקופתו.

  6. סמולן הגיב:

    הכל נכון, אלא שהתרגילים הללו הועתקו כולם מאיתנו, החילונים שמקריבים את עצמם למען הכלל. כלומר: מורות חיילות אינן חיילות, כולל מדריכות בבית ספר שדה וקצינות הסברה. ספורטאים מצטיינים אינם חיילים. נח"ל אינה מסגרת של שירות צבאי מלא. עתודאים אינם עושים צבא (הם עושים קריירה בצבא). היחידות הטכנולוגיות אינן צבא. רוב הג'ובניקים אינם צבא. הנקודה היחידה שמבדילה בין בנות השירות הלאומי ובין שלל המשתמטים שתיארתי – ויש עוד הרבה גוונים באפור הזה – הוא שהן לא לובשות מדים, ועל כן לא "מתחייבות בנפשן". הלו: אני מכיר את הטיעון הזה, שנפוץ כל כך פה בבלוג, לפיו חייל מתחייב בנפשו. יש בו משהו, והוא חביב במידה לא מבוטלת. אלא שכמו שכתב פעם אורי אבנרי, מנקודת ראותו של החייל הקרבי, ההבדל בין הג'ובניק והמשתמט קשה מאד לאיתור. ועוד יותר אם היתה מלחמה ממשית. לשם הרי לא שולחים לא מורות חיילות, לא בנות שירות לאומי, וגם לא את הטכנולוגים המחוננים וקלי ההתעשרות של 8200 (דווקא הסדרניקים כן מגיעים לשם). שיהיה ברור: לשם שינוי אני לא מציע לוותר על הזעם הקדוש, אלא ההיפך – להרחיב אותו.

    • ירון הגיב:

      הנקודה שמבדילה בין השירות הלאומי לבין שירות צבאי כזה או אחר, היא שמתקבלים אליו על בסיס מגזרי, ולא על בסיס צרכי המערכת וכישורי המלש"ב.

    • עדו הגיב:

      לגבי העובדה שהצבא ממלא משימות שאינן צבאיות, כאן אין לי שום ויכוח. זה לא תפקידו של צבא לבנות ישובים, לחנך נערים שלא סיימו בית ספר או לשלוח מורות למקומות נחשלים, תפקידו של הצבא הוא להילחם, נקודה. (באותה מידה זה לא תפקידו של צבא להיות המאבטח האישי של חבורת מיוחסים שיושבים בניגוד לחוק מעבר לקו הירוק אבל זה כבר ויכוח אחר).
      אני אישית בן יחיד ואימא שלי לא הייתה מוכנה לחתום לי על שירות קרבי, הייתי שלוש שנים חובש במרפאה ובמילואים הסתבר לי שלמרות שאימא שלי לא הולידה ילדים חדשים בגילה המתקדם פתאום אפשר לשלוח אותי עם הרובאי 2 שלי למילואים קרביים לגמרי – הגיון צבאי למופת.
      בכל אופן בכל צבא בעולם, רוב החיילים הם חיילי מנהלה, לא כי הם פחדנים או לא בכושר אלא כי כך צבא אמור להתנהל. כשם שחנית היא ברובה הגדול מוט עץ ורב בקצה שלה יש חוד כך גם הצבא צריך אנשי אפסנאות, שלישות ותובלה והחייל הכי קשוח בעולם לא יכול לתפקד לאורך זמן בלי תחמושת, אוכל וציוד . (אייזנהאואר היה קצין שלישות בלי שום נסיון קרבי כשנהיה הרמטכ"ל של צבא ארה"ב)
      אז כן, אני מבין שחייל קרבי לא אוהב את העובדה שבזמן שהוא סוגר שבתות בחזית יש חייל בעורף שהולך הביתה כל יום ותמיד אפשר לחלק את הנטל בצורה יותר יעילה אבל בפועל כל מה שתעשה יהיה לאמלל את הג'ובניק יותר בלי להשיג הרבה תועלת צבאית (לצבא נוח שחייל ילך הביתה ויאכל ויישן שם ולא על חשבון הצבא).
      בנוגע לזעם הקדוש, האמת היא שבנות שירות לא מעטות אכן עושות עבודה טובה וחשובה יותר מהרבה חיילות, כאמור הצבא לא צריך לעשות משימות לא צבאיות.
      הייתי גם פותח פה דיון על גיוס נשים לצה"ל (אני נגד) אבל זה כבר באמת יהיה יותר מדי.

      • מני זהבי הגיב:

        "הייתי גם פותח פה דיון על גיוס נשים לצה"ל (אני נגד"

        ברוך הבא למועדון.
        משום מה, אנחנו מיעוט נרדף במדינה הזאת.

        • אלכס ז. הגיב:

          כי אתם סקסיסטיים

          • עדו הגיב:

            נו התחלנו.
            רק שיהיה ברור, כל עוד יש גיוס חובה של נשים (יהודיות וחילוניות) לצבא אני בעד שיהיו נשים טייסות, לוחמות קרקל וכן הלאה. השאלה היא האם צריך נשים בצבא בכלל ולשם מה.
            בינתיים רוב הנשים בצבא לא רצות ויורות כל היום אלא דווקא נדחקות לתפקיד המסורתי של האישה – לשרת את הגברים. נוח לגווארדיה הגברית שיש מסביב בנות ועוד כאלו שכפופות למשמעת צבאית אבל ממש לא חיוני לצורך תפקידו של הצבא, אחרת לא היה כל כך קל לצאת מהצבא על ידי הצהרת דתיות או נפנוף בכתובה (ראה בר רפאלי). סקסיזם הוא לחשוב שהקצין הבכיר צריך לידו איזו חתיכה במדים כחלק מהאקססוריז שלו ולא, כמות הנשים הלוחמות לא מספיקה כדי להפוך את הצבא שלנו לצבא שוויוני, אפילו לא קרוב.

            • Humble Luke הגיב:

              נשים נדחקות לתפקידים שוליים כי הן מוותרות לעצמן. כבר יצא לדבר עם לא מעט ג'ובניקיות ובנות שירות לאומי.
              אצל החיילות העורפיות: מה פאתום קרק"ל, מה פתאום קרבי בחיים לא. היו כאלה שאפילו בכו על זה שלא קיבלו שירות לאומי.
              ובנות השירות: הצבא זה לא בשבילי.

              יש ה-מ-ו-ן דברים שנשים יכולות לתת בצבא בכל התפקידים. וכמו רוב הדברים, הן לא מגיעות לשם עקב עצלנות ועקב הערכה עצמית ירודה.

          • מני זהבי הגיב:

            כמעט מסכים עם עדו (אני לא בטוח שאני *בעד* שיהיו נשים טייסות, לוחמות, וכו'; יש שיקולים לכאן ולכאן, והרבה תלוי בסיטואציה ספציפית).
            בכל מקרה, אני הייתי מנחס זאת כך: אני בעד שנשים יוכלו *להתנדב* לשירות צבאי, אם זה אינו פוגע יותר מדי בצרכים המבצעיים של הצבא. אני נגד גיוס נשים בכפייה.

          • אלכס ז. הגיב:

            סקסיזם הוא הסטנדרט הכפול. זה לא משנה אם הוא קיים כדי לנסות "להגן" על נשים או מכל סיבה שהיא.

    • חיליק הגיב:

      מורות חיילות אכן אינן חיילות, גם לא ספורטאים מצטיינים והייתי מוסיף גם את חיילי במחנה וגלי צה"ל. לעומת זאת, הרי ברור לך שגם אם חיילי 8200 לא נמצאים בקו האש, אי אפשר להילחם בלעדיהם, נכון?

  7. אלון הגיב:

    "מוכנים להתחייב לשירות קבע או שירות צבאי"
    צ"ל שירות קרבי, לא?

  8. גלעד ב. הגיב:

    מהלינק שנתת, גנץ אמר:
    "בעקבות העובדה שנתוני ההתנדבות לשירות הלאומי משקפים פן ערכי נוסף של החברה הישראלית, דרך הצגת הנתונים תיבחן בשנית לקראת שנה הבאה"

    ודוק – תיבחן בשנית, ולא כפי שנכתב בפוסט.

  9. מני זהבי הגיב:

    הפוסט הזה נראה מוזר.
    סיפור "החלל האחרון" הוא באמת שערוריה. עד כדי כך שערוריה, שאפילו בני גנץ הבין שהוא צריך להתנצל (רפלקסיה והבעת חרטה אינן תכונות אופייניות לקציני צבא באופן כללי).
    אבל להקדים לעניין הזה את המדד המטופש ההוא של מספר המתגייסים פר יישוב או מה שזה לא יהיה — למה, לעזאזל? כל המדד הזה הוא מטופש מלכתחילה, והעיסוק בו אינו שווה את הזמן המושקע.

  10. Humble Luke הגיב:

    "8 שעות ביום"? "מורה מחליפה"? הצחקת אותי. אפילו את זה הן לא עושות.

    אני זוכר שהיתי בעמדה פעם באיזו התנחלות וראיתי שם איזו ילדה מטיילת. זה כך-כך הרגיז אותי שידעתי שהפרזיטית הזו לא תעשה כלום כדי להגן על אנשים כמוה, מזל שיש שמאלנים שיישמרו עליהם. והכי אבסורד, שכבר יש חיילות דתיות בצבא, אני לא מבין מהתואנה שלהם. לא רק נשים דתיתו. יש גם חיילים עיוורים וחירשים ואפילו בעלי פיגור. מה התירוץ שלהן?!
    מקרה החלל האחרון הוא תוצר של הטמטום הדתי. זו הוכחה שהרבנות הראשית היא אנטי-ציונית והיא פוגעת במדינה. צריך למחוק אותה לאלף עזאזל. אנחנו עלולים להפוך לתיאוקרטיה חמינאית בקצב הזה.

  11. מוריה הגיב:

    הי יוסי
    אחי שירת עד לפני כמה חודשים בלשכה של דנגוט ויש לו עצות. עם מי אפשר לדבר?
    אשמח אם תחזור אליי במייל ולא כאן.

  12. חיליק הגיב:

    בהנחה שרעיון התקיפה באיראן ירד מהפרק (תודה לאל על חסדים קטנים), גנץ ייזכר בעיקר כמי שתקופתו ובסיועו השלים הימין הדתי-מתנחלי את ההשתלטות על הצבא. ובעניין הבדיחה שנקראת שירות לאומי, כדאי להזכיר גם את הטענות לגבי תרומתו הצנועה לאבטלה: כמעט כל מתנדב שמשחית את זמנו כדי שלא יסתכלו עליו בעין עקומה הרי יכול היה להיות מוחלף בעובד בשכר.