החברים של ג'ורג'

200 מטרים של חיים ומוות

הביטו בתמונה הזו.

מצד אחד, יש לנו את תשובת מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשאלה "עד לאיזו קרבה מותר לפלסטינים לעבוד סמוך לגדר סביב עזה?" התשובה שלו היא 100 מטרים. בצד שמאל, יש לנו את התשובה של דובר צה"ל: 300 מטרים. בעבר, התשובה היתה 500 מטרים.

מבלי להכנס לשאלה איזה נתח מהרצועה גוזלת ישראל לצרכי "בטחון" כשהיא אוסרת על התקרבות בטווח של חצי קילומטר מגדר מחנה המעצר הפתוח שהוא רצועת עזה, יש כאן שאלה מעניינת יותר: האם צה"ל עצמו יודע מה מותר ומה אסור?

חלק מהחמושים, אלה שעסוקים יותר במנהלה – כמו בשאלה המרתקת האם יהיה מותר לתושבי עזה לאכול שוקולד, או לרכוש צעצועים לילדיהם, או שלל הגבלות אחרות שזכורות לנו מתקופות אפלות (TM) – חושבים שלפלסטינים מותר להתקרב 200 מטרים נוספים לגדר. למרבה הצער, זה בדיוק הארגון שגם אחראי על הפרסומים.

הצד האחר, זה של החמושים שאשכרה מחזיקים נשק, חושב שהקרבה המותרת היא 300 מטרים בלבד, ואם אתה עובד אדמה שהולך בשריקה לחלקתו עם טוריה על הכתף ונכנס לתחום ההרג – נו, איך לא כתב את זה חנוך לוין? עובר פלאח בדרכו לחלקתו, ייחשב למחבל ערבי חקלאי. הגופה לא תועבר למכון הפתולוגי אלא תשאר במקום וכל מי שינסה לחלץ אותה יסתכן גם הוא. אף אחד כבר לא טורח לדבר היום על ירית אזהרה באוויר.

בתגובה לשאלת גישה מה משמעות הפער בין המספרים, אמרו בדובר צה"ל ש"אם המתפ"ש פרסם את המספרים הללו, שהמתפ"ש יקח אחריות עליהם." כלומר, בצה"ל יש מחלוקת על רוחב אזור החיץ, המחלוקת היא בין שתי מחלקות שלא מתקשרות מי יודע מה ביניהן, ואת המחיר משלמים פלאחים עזתים.

והם משלמים. הקשיבו טוב למהדורות הבוקר. מדי פעם תשמעו דיווח על עזתי שנורה על ידי צה"ל ליד אזור החיץ. צה"ל תמיד טוען שמדובר במחבלים. הפלסטינים טוענים לעתים תכופות שמדובר בחקלאים. נזכיר שלחמאס אין בעיה להודות בכך שחמושים שלו נהרגים בעימותים עם החמושים של הצד השני, והגיע הזמן להתחיל לתהות כמה חיי אדם – כל אחד מהם עולם ומלואו – כלו כתוצאה מהמריבה הביורוקרטית הזו. בכל פעם שאתה חושב שהמציאות של הכיבוש לא יכולה להפתיע אותך, היא בועטת לך בראש.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה גדולה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

22 תגובות על ”200 מטרים של חיים ומוות“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אני קורא זאת כך: באופן כללי וללא תיאום מותר להתקרב רק עד 300 מ' מהגדר, לחקלאים יש היתר להתקרב עד 100 מ'. כנראה שזה שינוי המדיניות שמוזכר בדו"ח של "בצלם".
    http://www.btselem.org/hebrew/gaza_strip/20121127_restrictions_eased

  2. יונתן בוקסמן הגיב:

    ההסבר של 100 מטר לחקלאים ו-300 לכל עזתי סוג של הגיוני וכך גם רשום בתשובות שניתנו על ידי המתאם והדובר. זאת כמובן בהנחה שגורביץ מחפש את ההגיון ולא עוד סיבה להתרעם על עוולות הכיבוש.

    השאלה האמיתית כמובן היא איך צה"ל מזהה חקלאים ומפריד בינם לבין "לא מורשים". היכרות אישית? תעודה שמונפקת על ידי שלטונות החמאס? נשיאת ציוד חקלאי? שיקול דעת אישי של כל מפקד בשטח? אני יכול לחשוב על כמה וכמה דרכים שבהן זה היה יכול להתבצע בלי הרבה מקום לטעויות אם הייתה תקשורת פונקציונאלית ביננו לשלטונות בעזה. אבל אין.

    בהינתן המצב הזה האם לא היה עדיף לא להשאיר מרחב עמימות של 200 מטר ופשוט לאסור על גישה לכולם למרחק הנתפס כדרוש בטחונית?

    באשר לטענה של"חמאס אין בעיה להודות בכך שחמושים שלו נהרגים בעימותים עם החמושים של הצד השני" הרי שזה מגוכך. כבר היינו בסיפור הזה בעופרת יצוקה. חמאס העלים את אבידותיו בימים שאחר המבצע אבל שנה לאחר מכן "נפלט" לו שאכן מרבית ההרוגים היו חמושי חמאס.

    • ygurvitz הגיב:

      אה, לא. קרא שוב את מה שכתב הדובר.

    • נועם א"ס הגיב:

      יונתן בוקסמן: "האם לא היה עדיף לא להשאיר מרחב עמימות של 200 מטר ופשוט לאסור על גישה לכולם למרחק הנתפס כדרוש בטחונית?"

      להלן, בסדר כרונולוגי יורד, רשימת מקרי המוות מאש צה"לית של עזתים *בלתי-מעורבים-בלחימה בלבד*, ב-46 החודשים מאז הכרזת הפסקת האש לאחר עופרת יצוקה ועד אוקטובר האחרון (סוף הנתונים הנגישים), ומתוך אלו, ספציפית אלו *שנהרגו בהקשר של הימצאות ב"אזור החיץ" לאורך גדר המערכת, או בסביבתו*.

      מספרם הכולל של אלו: 18 איש ב-46 חודשים. בממוצע הרוג אחד כל 2.5 חודשים. לא כלולים ברשימה: 7 הרוגים בתקופה זו מאש צה"לית על גדר המערכת או בקרבתה שניסו להסתנן לישראל למטרות עבודה. (מספרם הכולל של הרוגים עזתים בלתי-מעורבים בלחימה מאש צה"לית לאורך 46 החודשים הללו הוא 77 +12 שאין מספיק מידע לקבוע אם היו מעורבים בלחימה או לא. ממוצע של מעט פחות מ-2 הרוגים בלתי-מעורבים בחודש). מקור הנתונים הוא אתר בצלם, כאן: http://old.btselem.org/statistics/hebrew/casualties_data.asp?Category=1&region=GAZA

      הגדרת הארגון ל"אזרחים בלתי מעורבים בלחימה" מבוססת על כל מקרה מוות מאש צה"לית של אדם שאינו נושא נשק מכל סוג שהוא בשעת מותו, ושאינו יעד מוקדם לחיסול. כך, למען הסר ספק, במקרי מוות המוכללים בהגדרות הארגון של אנשים "מעורבים בלחימה", ניתן למצוא 5 לוחמים חמושים שנורו למוות בשעת אימון בסירה, 200 מטר מחופי עזה, ביוני 2010, או מספר רב לאורך תקופות שונות של ירוי למוות או יירוט בפגז מהאוויר של תצפיתנים חמושים בקרבת הגבול, וכן הלאה.

      בלתי-מעורבים-בלחימה שמתו מאש צה"לית במסגרת הימצאות ב"אזור החיץ" לאורך גדר המערכת, או בסביבתו, ב-45 החודשים מאז הכרזת הפסקת האש לאחר עופרת יצוקה ועד ספטמבר האחרון:

      האשם מוסבאח סאלם סעד. בן 17, תושב עזה, נהרג ב-03.04.2012 בג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, מירי. פרטים נוספים: נהרג בעת שהגיע למרחק של כ- 300 מטרים מגדר המערכת.
      מחמוד מוחמד יחיא זקות. בן 18, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-30.03.2012 בבית חאנון, מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג מירי חיילים אשר היו במגדל הצבאי שבמעבר ארז בהפגנה לציון יום האדמה שהתקיימה בקרבתו, אשר במהלכה יידו המפגינים אבנים לעבר המגדל.
      סעד עבד א-רחים מחמוד אל-מג'דלאווי. בן 17, תושב א-נוסייראת מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, נהרג ב-16.08.2011 בסמוך לדיר אל-בלח, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: סובל מפיגור שכלי, נהרג כאשר התקרב למרחק מטרים ספורים מגדר המערכת ממזרח לדיר אל-בלח.
      ח'מיס סלאח מוחמד חביב בן 17, תושב ג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, נהרג ב-15.05.2011 בסמוך לעזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: סובל מפיגור שכלי, נהרג מירי בסמוך לגדר המערכת מזרחית לעיר עזה.
      מוחמד זיאד ח'מיס שלחה בן 21, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-05.04.2011 בסמוך לבית לאהיה, מחוז צפון עזה, מירי פגז מטנק. פרטים נוספים: נהרג במרחק של כ 120 מטרים מהגבול הצפוני, צפונית לבית לאהיה.
      קאסם סלאח סולימאן אבו עטיווי בן 15, תושב א-נוסייראת מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, נהרג ב-19.03.2011 בסמוך לעזה, מירי. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג יחד עם חבר שלו, מירי של הצבא, במרחק של כ- 300 מטרים מגדר המערכת, מזרחית לעיר עזה.
      עימאד מוחמד עיסא פרג'אללה בן 16, תושב א-נוסייראת מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, נהרג ב-19.03.2011 בסמוך לעזה, מירי. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג יחד עם חבר שלו, מירי של הצבא, במרחק של כ- 300 מטרים מגדר המערכת, מזרחית לעיר עזה.
      עומר ערפה עבד א-לטיף מערוף בן 20, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-28.02.2011 בסמוך לבית לאהיה, מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג מאש חיילים בעת שעבד באיסוף חצץ במרחק של כ-300 מטרים מגדר המערכת, צפונית לבית לאהיה.
      סלאמה הוזאע מסלח אבו חשיש בן 18, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-23.12.2010 בסמוך לבית לאהיה, מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג בעת שרעה את צאנו במרחק של כ-500 מטרים מגדר המערכת, צפונית לבית לאהיה.
      אוסאמה כמאל ר'אזי א-נבאהין בן 19, תושב א-נוסייראת מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, נהרג ב-11.12.2010 בסמוך לאל-בוריג' מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, מירי. פרטים נוספים: נהרג בעת שהתקרב אל גדר המערכת, מזרחית למחנה הפליטים אל-בוריג'.
      ג'יהאד עזאת אחמד אל-הור בן 22, תושב א-נוסייראת מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, נהרג ב-11.12.2010 בסמוך לאל-בוריג' מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, מירי. פרטים נוספים: נהרג בעת שהתקרב לגדר המערכת, מזרחית למחנה הפליטים אל-בוריג'.
      פואאד אחמד יוסף אבו מטר בן 75, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-14.05.2010 בסמוך לג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג בעת שהתקרב למרחק של מטרים ספורים מגדר המערכת, מזרחית למחנה הפליטים ג'באליא.
      אחמד סולימאן סאלם דיב בן 19, תושב עזה, נהרג ב-28.04.2010 בסמוך לעזה, מירי כדורים חיים. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג מירי חיילים בעת שהשתתף בהפגנה כנגד "האזורים האסורים בכניסה", מזרחית לעזה.
      מוסטפא מוחמד סאבר ואדי בן 15, תושב אל-בוריג' מ.פ., מחוז דיר אל-בלח, נהרג ב-13.11.2009 בג'וחר א-דיכ, מחוז עזה, מירי. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג מירי חיילים כשהיה עם חבריו במרחק של כ-300 מטרים מערבית לגבול המזרחי של רצועת עזה. נער נוסף נפצע מן הירי ונלקח על ידי החיילים לטיפול בבית החולים ברזילי.
      סעיד עטא מוחמד אל-חסומי בן 16, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-24.08.2009 בבית לאהיה, מחוז צפון עזה, מירי. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג בעת שהיה יחד עם אחיו וחברו שנפצע קשה קרוב לגדר המערכת.
      אחמד זוהיר מחמוד א-סומרי בן 22, תושב עזה, נפגע ב-19.07.2009 בעזה, מירי, ומת ב-20.07.2009. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: סבל מפיגור שכלי. נהרג בעת שהתקרב לאזור נחל עוז.
      היאם סלים עבד אל-עזיז אבו עאיש בת 16, תושבת ג'וחר א-דיכ, מחוז עזה, נהרגה ב-02.07.2009 בג'וחר א-דיכ, מחוז עזה, מירי פגז. לא השתתפה בלחימה בעת שנהרגה. פרטים נוספים: נהרגה בעת שהייתה בביתה הנמצא במרחק של כ-1300 מ' מגדר המערכת, בזמן שחמושים התקרבו לגבול.
      חמאד בראכ סאלם סלימה בן 13, תושב ג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, נהרג ב-14.02.2009 בג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, מירי. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהרג כשרעה את צאנו במרחק של כ-300 מ' מגדר המערכת.

      ריכוז נתונים:
      18 הרוגים בלתי-מעורבים-בלחימה סביב "אזור החיץ" וגדר המערכת ב- 45 חודשים.
      מתוכם 6 בגיל 16 ומטה, 1 בן 75, ו-3 צעירים משוטטים שסבלו מפיגור שכלי.
      2 שנורו ב"אזור החיץ" או בקרבתו בעת שרעו צאן, 1 שאסף חצץ, 1 שנורתה בזמן ששהתה בביתה שבקרבת גדר המערכת.
      2 שנורו בעת השתתפות בהפגנות, אחת מהן אלימה (יידוי אבנים).
      6 שנורו בעת שהיו 300 מטר מגדר המערכת (קצהו הרשמי של "אזור החיץ"). 1 שנורה כשהיה במרחק 500 מטרים מגדר המערכת.

      לכבוד יונתן בוקסמן:
      אם יונתן בוקסמן או מדינת ישראל חפצים ב"מרחוב עמימות" בינם לבין רצועת עזה, בן 200 מטר או בן 300 מטר, שיתכבדו מדינת ישראל ויונתן בוקסמן לבסס אזור כזה בשטחם, בן 200 מטר או 20 קילומטר – לפי שיקול דעתם. בשטחם שלהם זכאים יונתן בוקסמן ומדינת ישראל לירות למוות במי שפרץ את גבולם, במגבלות חוקיות ידועות. עד לכך, כל הריגה של עזתי בלתי חמוש בשטחה הריבוני של ישות פוליטית נפרדת הינה פשע מלחמה.

      לכבוד יונתן בוקסמן:
      שלטון המוות של משטר הטרור הציוני והצבא שלו ימוגר. http://www.youtube.com/watch?v=JNail6JjEiE

טראקבקים/פינגבקים

  1. הסחבת והעוול | החברים של ג'ורג'