החברים של ג'ורג'

מה עושה רכב מעקב צבאי בלב תל אביב?

בשבוע שעבר, ליווה רכב מעקב מסוג רקון את מפגיני הצדק החברתי בתל אביב, ועד כה לא המשטרה ולא צה"ל נתנו הסבר מספק לנוכחות שלו שם. לא היה ברור למי שייך הרכב: הוא נראה כמו רכב צבאי אבל בשבוע שעבר הופעל כנראה על ידי מג"ב. כך, על כל פנים, טען צה"ל.

אמש, הופיע הרכב שוב בתל אביב, הפעם כשהוא מלווה רק את הפגנת הנגד להפגנה שארגן הממסד נגד "משתמטים." הוא חלף על פני המפגינים כשהתארגנו בקפלן, וחנה אחר כך לא רחוק ממקום ההפגנה – במקום שמיועד לחניית רכב עבודה בלבד, אירונית.

raccoon 2

הוא ליווה את ההפגנה, ולקראת סופה חנה בכיכר הבימה. ניסיתי להתקרב אל הרכב כדי לברר, באמצעות המספר הרישוי שלו, למי בעצם הוא שייך – לצה"ל או למג"ב. צה"ל משתמש במספרים צבאיים, מג"ב במספרים משטרתיים. על הרקון לא היה כל מספר. זמן קצר לאחר מכן ניגש אלי שוטר סמוי למחצה – הוא לבש בגדים אזרחיים אבל היה לו מכשיר רדיו גלוי על כתף שמאל – וסילק אותי מהמקום. אם מדובר ברכב משטרה, מדוע הוא לא היה מצויד במספר משטרתי? או שמדובר ברכב קרבי – לנגמ"שים ולטנקים, אני מניח, אין מספרים? אם אכן מדובר ברכב צבאי, מדוע השאיל צה"ל רכב כזה למג"ב לפעילות בתחומי תל אביב?

raccoon 1

חבר הכנסת דב חנין הגיש בשבוע שעבר שאילתה בשאלה מדוע מפעיל המשטר רכבי מעקב צבאיים כנגד מפגינים שלווים. עד כה הוא לא קיבל תשובה. המשטרה הפעילה גם שוטרים סמויים – או, ליתר דיוק, סמויים למחצה – שצילמו את ההפגנה ושידרו את המידע בשידור חי למטה שלהם. אפשר היה לזהות אותם בקלות בגלל האנטנה שעל הגב שלהם. הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון נראית לאחרונה הרבה יותר מזרח תיכונית מדמוקרטית. מי שחשב שהכיבוש יעצור בקו הירוק, שיחשוב שנית.

Undercover cop #1

ועוד דבר אחד: ב"מעריב" (או, כפי שנהגו כמה מעובדיו לקרוא לו, "מעליב") מצאו קיפוח ממשלתי שאפשר להתלונן עליו: הממשלה לא מסבסדת מספיק נסיעות לאדמות ההרג בפולין. מי צריך מורים, רופאים, בתי חולים, שירותי חברה – תנו לנו לנשום את אוויר מחנות ההשמדה הצלול. אחרת, איך יחזור הנוער כשהוא "הרבה יותר יהודי"?

הערה מנהלתית: אני יוצא לחופשה קצרה, ביקור משפחתי בהונגריה. אשוב בסוף השבוע אבל אני בספק אם יהיו פוסטים נוספים לפני יום שישי. עמכם הסליחה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

50 תגובות על ”מה עושה רכב מעקב צבאי בלב תל אביב?“

  1. dervney הגיב:

    גם לנגמ"שים ולטנקים יש מספר צהלי ("צ") מסומן בבירור על גבי הכלי בספריי לבן.

    למיטב ידיעתי לכל ההאמרים והגיפים ולכל רכב שנוסע על כביש יש לוחיות זיהוי. אלא מישהו פירק את לוחיות הזיהוי של ההאמר במיוחד.

  2. שונרא הגיב:

    על פי עקרון הפרדת הרשויות אמור להיות מישהו שיתעצבן מזה שמפרים חוק ומסתובבים בלי לוחית רישוי – ושיש לו את הכוח לרשום דו"ח ולהביא לבימ"ש את הגורם האחראי.

    אבל ישראל אינה דמוקרטיה, וכל המדינה כפופה לשירות הביטחון, ולכן אי אפשר לרשום דו"ח לדביבון הנ"ל. ואם הוא ידרוס מישהו, את מי תובעים? ואם הוא יחנה בחניית נכים/חנייה פרטית/ישבור רכוש בגלל בעית בלמים – אל מי מתלוננים?
    לא מתלוננים. זה של המלך.

    דמוקרטיה? לא, אני לא חושבת.

  3. אילן הגיב:

    יוסי היקר,

    תנוח קצת, זה בסדר. נתאפק עד לשבוע הבא.

  4. יובל א הגיב:

    זה בכלל חוקי לבצע האזנות שכאלה, בלי איזה צו שופט או משהו? מה קורה עם הנתונים אח"כ?

    • אסףר הגיב:

      לא הבנתי על אילו האזנות את/ה מדבר/ת. צו שופט זה להאזנות *סתר*. מי אמר שבכך מדובר?

      • יובל א הגיב:

        אלא במה?
        ומה נעשה אח"כ עם הנתונים? אתה לא רואה את הבעייה???

        • אסףר הגיב:

          אם הוא מקליט את קולות הרחוב, אז לא חשוב כמה מתוחכם העיבוד של זה, זו אינה האזנת *סתר*. אני מניח שגם איכסון הנתונים אינו בעיה חוקית (לגבי בעיה ציבורית של מאגרי מידע ממשלתיים על אזרחים שמקורם במקורות גלויים, בהחלט אפשר לדבר).

          • י.א הגיב:

            אם הוא מאזין לשיחות גם במקומות גלויים באמצעות ציוד אלקטרוני זו כן האזנת סתר.

          • ygurvitz הגיב:

            ואם הוא אוסף שיחות סלולריות? משתמש במספר השיחות הנכנסות והיוצאות/המסרונים הנכנסים והיוצאים כדי לסמן מנהיגים ולהתחיל לעקוב אחריהם? אנחנו לא יודעים מה הם עושים.

            • אסףר הגיב:

              ואם הוא משתמש בקרני-אולטרה-אדום להכפיף את כולנו לרצון המנהיג? זאת אומרת, על סמך מה הספקולציה הזאת, ולמה אתה חושב שצריך רכב מיוחד בסביבה כדי לעקוב אחרי שיחות ומסרונים?

            • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

              אז שיתמשו ב-iMessage או בסקייפ…

              אם אתה פרנואיד, אז אני לא מבין מה החשיבות של הרקון…
              כי בכל מקרה ה"ממסד" מאזין כבר להכל, אתה באמת חושב
              שהג'יפ המסכן הזה מקליט תקשורת אזרחית שזמינה לרשויות
              בכל מקרה?

            • ג'ו כלום הגיב:

              הוא לא. רקון זה בסך הכל רכב תצפית. יוצא מקל עם אמצעי טרמי ומתצפת סביבו.

              • פלג ספיר הגיב:

                לתחושתי – כל מטרת הרקון הזה הוא בעיקר הפחדה של המפגינים. אם המשטרה היתה רוצה לבצע האזנות סתר למכשירים סלולריים – היא היתה יכולה לעשות זאת ממילא. לשב"כ יש אפילו יותר כוח בעניין, והם יכולים להאזין בהרבה פחות מאמץ. אולי יש כאן גם מטרה של צילום ההפגנה בוידאו בזמן אמת, אבל היא משנית. לטעמי הדבר אמור לגרום למפגינים להרגיש שהאח הגדול מתסכל עליהם, וזה אמור להפחיד ממש.

                מצד שני, זה אחד הדברים הכי מטומטמים שאפשר לעשות, כי זה פשוט נראה רע. זו עוד התנהלות שמראה לעולם ולישראלים שהמדינה דמוקרטטורית.

                מצד שלישי, ישראל יורה לעצמה ברגל מבחינה הסברתית על ימין ועל שמאל אז ממ יודע.

                • דודי הגיב:

                  המשטרה לא יכולה לבצע האזנות לטלפונים סלולריים ללא צו מבית משפט. ההאזנה חייבת להיות קשורה לחקירה קונקרטית כלשהי נגד חשוד בפשע.

                • ג'ו כלום הגיב:

                  אולי. לא יודע, רקון זה לא כזה מפחיד. כאילו, תצפיות. זה כמו שמישהו יעמוד על גג ויתצפת, ואני די בטוח שיש צלפים על הגגות בכל אירוע כזה, לכל הפחות כדי להיות מסוגלים להגיב לאיומים אמיתיים כמו פיגוע דריסה וכאלו.

  5. סתם אחד הגיב:

    בתמונה הראשונה של הרקון רואים בבירור לוחית רישוי משטרתית. האם זהו צילום של אותו הרקון לפני ההפגנה?
    בנוסף למה שdervney אמר על מספרי "צ", גם להאמרים רגילים בצה"ל יש בד"כ מספרים צבועים, לא על לוחיות.

  6. גורו יאיא הגיב:

    משחק – עד כמה המדינה תצליח להתדרדר עד שיוסי יחזור מהחופשה שלו?

  7. ג'ו כלום הגיב:

    לכל פיסת ציוד צבאי, כולל טנקים, נגמשים, מטוסים, נשק, אמר"ל או חייל יש מספר שמסומן בבירור על הכלי. אם אין מספר על הרקון, מישהו הסתיר אותו בכוונה. מעניין אם מישהו בצה"ל מתבייש במשהו.

    • ג'ו כלום הגיב:

      בעצם, לתחמושת ובטריות אין תמיד מספרים. סתם, כדי לנטפק את עצמי.

  8. אסףר הגיב:

    אני רוצה לצטט תגובה אנונימית לאחת הכתבו תעל הנושא, ממישהו שנשמע שהוא מבין על מה הוא מדבר (אבל זו רק הערכה). אם זה נכון, הפרופורציות קצת אחרות ממה שנאמר פה.

    "אוקיי, אז ככה, אכן בגרסא הצהלית הראקון משמש לתצפית. ומודיעין- אני אפילו גאה לומר שיצא לי לעבוד עם יחידה של ראקונים כאלה לא פעם ולא פעמיים במהלך שירותי הצבאי. כאן אבל מדובר בגרסא משטרתית לא צהלית. המשטרה חוכרת את הרכב הזה מרפאל- ומשתמשת בו ככלי לאיסוף מודיעין. הוא מאפשר להם לתצפת ולשלוט מרחוק בכל הנעשה סביב, לזהות התפרעות או הפרת סדר במקום מסויים- לבצע הכוונת תנועה בהתרעה מוקדמת לפי כיוון אליו הולך קהל מסויים- לזהות דמויות חשודות ועוד… מה שאנשים לא שמו לב- שלמעלה למעלה ריחף לו גם בלון תצפית- בדיוק כמו בעזה- ושימש בדיוק לאותה המטרה, פיקוח. השימוש באמצעים האלה נועד דווקא כדי להוות אלטרנטיבה לאלימות המשטרתית שהייתה- הוא מאפשר בקרה יורת טובה ופחות אלימה של הפגנה- ורוב השימוש כאן היה למען פיקוח ובקרה. או כמו שנאמר- טוב רקון אחד על עמדו מאשר אלפי יסמניקים מרביצים על המדרכה. אגב בטכנולוגיה זו עושים שימוש גם ביורו הנוכחי וגם באולימפידה הקרוב בלונדון."
    על רכב כזה בהתקהלות לונדונית איש כאן לא היה מלין. די כבר."‏‬

    • י.א הגיב:

      "הכל בסדר סמוך על סחבק שיודע דבר או שניים, ולא מאזינים או אוספים מידע בסה"כ מתצפתים כדי לזהות מהומות"
      הממ…

    • אורן29 הגיב:

      סבבה לגמרי. עכשיו אפשר לקבל את זה כתשובה רשמית ומוסמכת לשאילתה של ח"כ חנין?

    • פלג ספיר הגיב:

      איש לא היה מלין? אנשים כאן ובעולם מתלוננים כבר שנים על מגפת ה-CCTV בלונדון.

  9. דון הגיב:

    אישוש לגבי זהות הצלם? יכול להיות שהוא צלם חדשות בכלל? (יכול להיות שאני מיתמם, אבל עדיין)
    ולגבי הרקון, מהתמונה הראשונה אפשר לראות לוחית רישוי תלויה בצדו האחורי של הרכב. האם זהו אותו רכב? אם כן, האם לוחית רישוי רק בצד אחד מספקת מבחינה חוקית?

    • שי הגיב:

      מתוך תקנות התעוברה:

      300. (א) רכב הרשום בישראל ישא עליו שתי לוחיות זיהוי; אולם אופנוע, גרור ונתמך, יישאו לוחית זיהוי אחת שתותקן מאחורי הרכב.

      301. (א) לוחיות הזיהוי יותקנו על הרכב אחת מלפנים ואחת מאחור במקומות המיועדים לכך על ידי היצרן, ובאין מקום כזה, לפי הוראות רשות הרישוי.
      (ב) לוחיות הזיהוי יהיו תמיד נקיות ולא יוסתרו על ידי חלק מחלקי הרכב או המטען שעליו.

      302. לוחית זיהוי שניזוקה או שנשחתה תוחלף בחדשה.

      303. (א) לא יסיר אדם לוחית זיהוי מרכב אלא לשם החלפתה כאמור בתקנה 302 או לביטולה כאמור בתקנה 289.
      (ב) לא יוסיף אדם על לוחית הזיהוי סימנים או מספרים על אלה שקבעה רשות הרישוי ולא ישנה בה דבר, לא יטשטש את צבעה ולא ישחית אותה בכל צורה שהיא.

      בתמונה החזיתית ישנם הבדלי הצבע, הנראים כאילו בד"כ היתה ברכב לוחית רישוי, שהוסרה.

    • ygurvitz הגיב:

      היתה לו אנטנה בולטת מתרמיל כבד מאחורה. אני מכיר צלמי חדשות והם לא מסתובבים עם ציוד כזה. מעבר לכך, כשהתחילו לשאול אותו "למה אתה לא במדים" הוא ניתק מגע במהירות.

    • יותם הגיב:

      תמצא פה אישוש לזהות הצלם:
      http://www.youtube.com/watch?v=0KE4zcSvETY

  10. הדס הגיב:

    אני רוצה מאוד לדעת מה קורה לתמונות שלי שנאספו. לא רק בידי הרקון,אלא גם בידי צלמת משטרתית באחת ההפגנות בחיפה.

    • אסףר הגיב:

      אכן. כיוון שהמשטרה עובדת בשביל הציבור ולא בשביל עצמה, הייתי מצפה שלפי חופש המידע *כל* התמונות האלה יפתחו לציבור. עו"ד שמגנים על מפגינים יכולים לעשות מזה מטעמים.

  11. עידו הגיב:

    תופעה בהפגנה האחרונה – סמויים עם חולצות של סופרמן. טרנד או דרך לזיהוי?

  12. מיש הגיב:

    http://www.youtube.com/watch?v=0KE4zcSvETY

    שימו לב לתמונות של פעילים אשר צילמו את השוטרים ה"סוג של סמויים" בעבודתם וכן את המשדר שבתיק הגב שלהם עם מפרט טכני מצורף. מדובר על משדר מדיה בזמן אמת ובסרטון שומעים את החפ"ק מעביר הוראות לסמויים בנוגע לאיזה פעילים לצלם.

  13. עמית הגיב:

    למה זו בעיה ששוטרים סמויים למחצה (=שוטרים גלויים, אין כזה דבר סמויים למחצה) ואף שוטרים סמויים באמת יפטרלו בהפגנות המוניות? הפגנות זה דבר לא יציב ואין דבר שיכול לההפך בין רגע ליותר מטורף כמו המון של אנשים. מה "מזרח תיכוני" בזה כל עוד השוטרים הסמויים שם כדי לשמור על ההפגנה כלא פורעת סדר (וממתי "מזרח תיכוני" נהפך לגנאי)?

  14. רונה הגיב:

    בתור מדריכת נגמ"שים במדור נט"ר אני יכולה לאשש את המידע שאכן יש לנגמ"שים וטנקים מספרי רישוי (צה"ליים – המכונים צדי'קים) ואין כל הצדקה להסרתם. לו היה הרכב פוגע במישהו אין דרך לזהות את מי שחתום עליו (כן, כן) מלבד מספר הרישוי.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מ 005 44
    גם אני צילמתי.
    בהפגנה האחרונה, ללא מספר.

  16. Gil הגיב:

    1. כפי שאמרו לעיל, לרקון בתמונה העליונה יש מספר משטרתי מאחור.

    2. למשטרה יש רכבי רקון משלה לצרכי מעקב. לא ברור על סמך מה נכתב כאן "רכב צבאי".

    3. לכלי רכב קרביים בצה"ל יש מספרים. שוב – למה זה רלוונטי? יש ראיה שמדובר בכלי של הצבא?

    4. בכל רחבי לונדון פרוסות המצלמות הללו:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Police-enforced_ANPR_in_the_UK

    האם מר גורביץ' טוען שיש משהו קצת פחות דמוקרטי ויותר "מזרח תיכוני" בלונדון?

    • יותם הגיב:

      לא היה לו מספר מאחורה.

      שוטרים הסתובבו בתוך מפגינים *שלא* *פשעו* וביקשו מהם תעודות זהות בשביל להפחיד. נעצרו בכמה חודשים האחרונים מאות אנשים אשר השתתפו בהפגנות נגד הממשלה. מאות.

      בסרטון שצירפתי למעלה רואים איך המשטרה צדה בחורה *שאף פעם לא עשתה כלום לאף אחד*. לפני שבועיים תנ"צ שיקר והעיד שהיא דפקה לו מגפון בפרצוף וגרמה לו לדימום בתוך הפה.

      די להיתממות. יש כאן ציד מכוון של אופוזיציה לממשל.

      • עמית הגיב:

        אופוזיציה לממשל? המפגינים אתמול הפגינו בעד הרחבה של הגיוס הצבאי.

        אין פה שום ציד, יש פה משטרה שמנסה לעשות את תפקידה ואולי כן ואולי לא עוברת על הכללים תוך כדי זה. -אם- הם עוברים על הכללים זה מהסיבה שהם לא הבינו שתפקידם הוא לא -רק- לשמור על הסדר אלא בנוסף לאפשר הפגנות בחופשיות רבה ככל האפשר.

        • יותם הגיב:

          עמית – בלי להעליב, אתה מגיב בלי להבין את נושא השיחה בכלל.

          אתמול התרחשו שתי הפגנות. הראשונה חובקה על ידי הממשל והעיתונות ועסקה בחוק טל.
          השנייה הינה גרסת המשך למחאה החברתית של הקיץ. קוראים למיתון הקפיטליזים, תמיכה בשכבות החלשות, צדק חברתי ומה לא.

          בערך כאלפיים איש השתתפו בהפגנה הזאת. היא עברה בכל הבנקים הגדולים ברוטשילד, כמו גם בנק ישראל והבורסה לניירות ערך. במהלכה היה מיצג אומנותי של שרפת דו"ח טרכטנברג.

          אין לך מושג על מה אני מדבר – כי היא לא חובקה על ידי העיתונות.

          בכל אופן – האנשים שם זוכים פעם אחרי פעם לרדיפה מצד המשטרה. ממני שוטר ביקש תעודת זהות, בלי שעשיתי שום דבר, רק בשביל להפחיד.
          תדמיין את ההרגשה של להפגין יחד עם עשרות סמויים שמסתובבים לך בין הרגליים הלוך וחזור ויחד עם הידיעה שהם עוצרים אנשים על כלום וללא התגרות.

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

            עברו לי מתחת לבית,
            אולי אלף איש, אם סופרים את הילדים.
            זעקות קצובות של ״מהפכה״ נשמעות ונראות כלכך פתטיות כאשר מספר הנשים ההולכים ברחוב לתומם, כמעט עולים במספרם למפגינים. לא חדשות בשום פנים ואופן. ברור שקשה לכם עם זה, עברו הימים שכל פלוץ שתקע שמאלן תל אביבי הפיץ ריחו בכל הארץ. אלו המימדים האמיתיים שלכם. תתרגלו.

  17. יוחאי הגיב:

    בתמונה הראשונה הרכב מופיע עם לוחית זהות, ברזולוציה גבוהה יותר אפשר להבחין באות מ' על הלוחית. מדובר באותו רכב שהופיע בהפגנה בערב? כי אם כן הטענה שהרכב היה ללא לוחיות היא טענה בעייתית.

  18. סוסו הגיב:

    צריך להפסיק את הנסיונות לחפש כל מיני חצאי-סימנים שישראל לא דמוקרטיה (וואו מצלמה על ג'יפ, וואו עצרו כמה מפגינים ללילה, וואו אסרו טקסי נכבה).

    ישראל לא דמוקרטיה כי היא שולטת על מיליוני אנשים שלא רשאים להשתתף בתהליך הדמוקרטי שלה. זה הדבר היחיד שמעניין, וההתעסקות בשאר סתם מסיטה את תשומת הלב ומקטינה את הבעיה (הנה! גם בדנמרק מרביצים למפגינים האנרכיסטים!).

  19. עדו הגיב:

    קוסנם על הכל וחופשה מהנה.

  20. כפיר הגיב:

    פוסט חשוב, אבל לא הבנתי את האמירה שהמדינה נראית לאחרונה יותר מזרח תיכון מדמוקרטית. האם אתה רומז שמעקב היי טק אחר מפגינים שלווים הוא ממאפייני האזור? או אולי ששלטון צבאי ופאשיזם הוא ש"מזרח תיכוני"? כי זה הכי ארה"ב הלבנה.

  21. אלכס ז. הגיב:

    תהנה בחופשה!

    אבל אם אפשר, תכתוב אחר כך איזה פוסט על הונגריה. שמעתי שהיא הפכה באופן רשמי לדיקטטורה.

טראקבקים/פינגבקים

  1. מכתמים ממשפטי אולמרט « דְּבָרִים בִּבְלוֹגוֹ