החברים של ג'ורג'

מחיר מדיניות האוצר

הבוקר במכולת, שמעתי אשה מסננת שצריך לתפוס את הערבים שהציתו את הדליקה אתמול ולשרוף אותם כמו את 40 הסוהרים שנשרפו אתמול. התערבתי. "ומה אם אלה היו בחורי ישיבות?". "מה?" "שאלתי מה אם השריפה נגרמה בגלל בחורי ישיבות, כמו בפעם שעברה. גם אז תרצי לשרוף אותם?". היא מלמלה משהו, שילמה ונעלמה.

וזה, פחות או יותר, מה שמגן על ראש הממשלה נתניהו ועל ערימת הגמדים שלו מזעם ההמון: הידיעה שכל כשלון או אסון יתורגם מיד לחרדה מהאויב החיצוני או הפנימי, על פי הצורך. הידיעה שהישראלים, כמו הרוסים, כבר מזמן מתייחסים לממשלה עצמה כאל אסון טבע, שאין מה לעשות כנגדו. פשוט נתון שהוא שם.

האשם המיידי בחרפה שלכבאי ישראל נתקעו אמש בלי מספיק חומרי כיבוי דלקה הוא שר הפנים, אלי ישי, שרשמית אחראי עליהם. אבל אלי ישי, עד כמה שהוא מהמאוסים שבפוליטיקאים שלנו, הוא לא באמת שר פנים. הוא נציג ש"ס במשרד הפנים. כל מה שמעניין אותו הוא איך לנצל את כוחו העצום של משרד הפנים כדי להתנכל לזרים ולקדם את מקורביו. עכשיו הוא אומר ששנים הוא התריע שאין מספיק תקציב לכבאים, אבל כולם יודעים שזה לא באמת עניין אותו. אם באמת היה אכפת לו, הוא היה מייצר משבר קואליציוני – וגם גורף באותה הזדמנות תמיכה עממית נרחבת. הוא לא התעניין בכבאות כי הוא לא מתעניין בתפקידו. אלי ישי הוא עקרב. הוא מתנהג בהתאם לטבעו.

האשמים האמיתיים הם בנימין נתניהו ונערי האוצר. אתם עשויים אולי לזכור אותו מתפקידו כשר אוצר, ומהעובדה שהוא משמש כעת כשר בכיר במשרד האוצר. בשעתו, הוא נשא את הנאום המפורסם על "האיש הרזה", המגזר הפרטי, הסוחב על כתפיו את "האיש השמן", המגזר הציבורי. נתניהו היה הפרזנטור הגדול של "כלכלת הזרזוף": שאם נקטין את המיסים על העשירים, הם ירוויחו יותר ואיכשהו כל העושר הזה יזרזף כלפי מטה. בארה"ב כבר הבינו, בעקבות בוש, שמדובר בכלכלת-וודו: הוא קיבל מדינה שהיתה בעודף תקציבי ובעקבות הקלות המס לעשירים שביצע, הותיר אחריו גרעון עצום. תחת נתניהו, הוקטנו מיסי החברות והוקל עול המיסים על העשירים: ככל שהרווחת יותר, כך קיבלת בונוס גדול יותר מהמדינה. אפילו ה-OECD כבר הספיק למחות על כך. כל זה, כמובן, עולה לממשלה בהכנסות ממיסים.

וכשההכנסות ממיסים יורדות, צריך לקצץ בשירותים לציבור – מה שמכונה בעגה של האוצר "קיצוץ בתקציב". הקיצוצים פגעו, בעקביות, בשירותים לציבור – להוציא בפרה הקדושה של משרד הבטחון. התקציבים שלו המשיכו לצמוח. העובדים שלו המשיכו לצאת לפנסיה ארוכה בגיל צעיר.

אז קיצצו בכל השאר. בחינוך, ברווחה, בתשתית. ישראל מתייבשת כבר שנים ארוכות – אבל האוצר עדיין מעכב את הקמת מתקני ההתפלה, שכמובן הופרטו, ולא בונה כאלה של המדינה. חברת החשמל זקוקה נואשות לתחנת כוח נוספת, אבל האוצר לא מוכן להשתתף במימון שלה. כי, נו, זה שירות לאזרח ועל כן זה לא ראוי.

בהתאם, נמנע האוצר מלהשקיע את הכספים הנדרשים גם למכבי האש. בישראל יש כאלף כבאים; הכבאים עצמם מציינים כי התקן האמריקני הוא כבאי לאלף תושבים, כך שבישראל חסרים כ-6,000 כבאים. כי, נו, משכורת לכבאים עולה כסף ולנתניהו ועוזריו חשוב יותר לוודא שמנכ"ל חברה ישלם פחות מס. המדינה אפילו הפריטה את כיבוי השריפות מהאוויר, אבל לא עושה את חלקה ולא מעבירה את הכספים שנדרשים לרכישת חומרי הכיבוי. תקציב הכבאים לא התעדכן כבר שנים, למרות שהאוכלוסיה גדלה בקצב של 1.8% בממוצע מדי שנה – והמדינה מתייבשת.

בפוסט מצוין, הזכיר היום צביקה בשור שנתניהו הוא אידיאולוג – עד שזה מגיע לכסא. כדי לשמור על הקואליציה שלו, אין לו שום בעיה לנפח את הממשלה בתשעה שרים חסרי טעם ושמונה סגני שרים מיותרים. כל זה עולה לנו 126 מיליוני שקלים בשנה. עלות חומרי הכיבוי החסרים היא שני מיליונים עד 25 מיליונים, תלוי את מי שואלים.

ה"רפורמות" – מזמן לא נעשה שימוש כל כך נלוז במילה הזו – של נתניהו לא מנעו את העוני. להיפך: הן הגבירו אותו, גם בקרב משפחות שבהן יש שני מפרנסים. המגזר היחיד שנהנה מהכלכלה נוסח נתניהו הוא מגזר המנהלים והפיננסים. לא במקרה, נתניהו מתנגד בתוקף גם להעלאת שכר המינימום – כלי שאין כמוהו לקדם את הצריכה ועל כן את הצמיחה – וגם לקביעת תקרה לשכר המנהלים. אחרי הכל, הוא ונערי האוצר משרתים נאמנה את קבוצת ההתייחסות שלהם, האלפיון העליון.

ובינתיים, הם מחריבים את השירות הציבורי בישראל, ולאט מדי אנחנו קולטים שיש לכך השלכות בנפש. כשיש פחות רופאים והתרופות עולות יותר, חלק מהציבור מקצץ בצריכת שירותי הבריאות שלו. כשמחירי המזון עולים, מי שידו אינה משגת – ועניים מוציאים הרבה יותר על מזון, ביחס, לעומת אנשים אמידים – צורך פחות מזון, ויש לכך השלכות בריאותיות. כשטייקונים כמו האחים עופר לא מקפידים על תקנות השמירה על הסביבה והזיהום, אנשים חולים יותר ומתים יותר. לפעמים מדובר בעובדים שלהם עצמם, לפעמים באחרים. כשבמדינה יש מספר מגוחך של פקחי עבודה שהאוצר מסרב להגדיל, וגם הם משמשים בעיקר את האובססיות הדתיות של אלי ישי, אז מספר עצום של מעסיקים – 92%, לפי בדיקה שנערכה לפני ארבע שנים – עושקים את העובדים שלהם. כשיש פחות מדי שוטרים, והם מקבלים שכר לא ראוי, אז הפשע הופך לסכנה לאומית. כשמערכת המשפט ממשיכה לתפקד עם תקני שופטים שנקבעו לפני עשורים, אז גם אין צדק.

מדי פעם פורץ איזה אסון, מזכיר שאנחנו בעצם חיים במדינת עולם שלישי נוסח דרום אמריקה, עם מיעוט של עשירים, חלק ניכר של האוכלוסיה שלא מגיע אפילו לרף המס, ומעמד בינוני מתדרדר במהירות. והאסון של אתמול, נורא ככל שיהיה, יחוויר לעומת האסון הצפוי הבא: רעידת אדמה מסיבית. כזו צפויה באזור שלנו – אנחנו יושבים, כזכור, על השבר הסורי-אפריקאי – מדי שמונים שנה בערך. האחרונה היתה לפני כ-80 שנה. ב-2001, העריכה ועדה בין משרדית שרעידת אדמה תעלה לישראל ב-5,000 עד 10,000 הרוגים; ב-2010, העריכה אותה ועדה בישראל תהיה "בוודאות" רעידת אדמה כבדה, ומומחה אחר העריך ש-96 אלף מבני מגורים (!) בישראל צפויים לקרוס ברעידת האדמה הזו. רוב המבנים בישראל לא ערוכים לעמוד ברעידת אדמה. מאחר ומדובר בישראל, מדינה נקרופילית, חברי הכנסת קראו מיד ליצירת עתודות של זיהוי חללים. כי, כמובן, אסור הלכתית לקבור אנשים בקברי אחים, אבל זה שהם ימותו כמו זבובים זה כנראה בסדר. שחר אילן מכסה את הנושא כבר שנים, ללא הועיל.

אבל כל זמן שהממשלה עסוקה בהסתת הציבור כנגד לא יהודים, פלסטינים או עובדים זרים, היא יכולה לסמוך על כך שאף אחד לא ישאל אותה שאלות קשות. אירונית, כך תיארה בשעתו התעמולה הישראלית את התנהלותן של מדינות ערב כלפי ישראל: ניגוח חיצוני כדי למנוע קריאות לרפורמה מבית. יופי של השתלבות במרחב.

עדכון: בסרטון הזה אפשר לראות את שלי יחימוביץ’ מדברת על מדיניות האוצר כלפי הכבאים, שנה ומשהו מראש, ומזהירה שמניעת העברת הכספים היא מכוונת, שהיא מיועדת להציג את הכבאים ככלי לא יעיל, וזאת כדי לדרוש את פיטוריהם של הכבאים המנוסים והוותיקים ולשכור כבאים צעירים ולא מנוסים בשכר זול יותר. תודה לבלוגר TikunOlam על ההפניה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

114 תגובות על ”מחיר מדיניות האוצר“

  1. א.ב. הגיב:

    אתה יודע מה יקרה עכשיו?
    עכשיו יש טריגר כדי להזרים כספים.
    יקימו וועדות חקירה.
    יקימו ארגונים, ימנו מנהלים, יבצעו רכש, וכו' וכו' וכו',
    מי ירוויח מזה? אני מתכוון, מי ירוויח כסף והרבה כסף מזה?
    אותם חברי וועדות חקירה, מנהלי ארגונים, קניינים, וכו' וכו' וכו'.
    בקיצור, כל מיני גנרלים בדימוס ואנשים שהם חלק ממנגנון הביטחוניזם הישראלי.

    • א.ב. הגיב:

      עוד משו… אם כבר…
      ואז הם יציבו את כל הרכש החדש כדי להגן על עצמם… כמו עם כיפת הברזל…

  2. דניאל ר הגיב:

    הגירעון של בוש = שילוב של הפחתת מיסים לעשירים + 2 מלחמות גדולות, ארוכות ו -חשוב להזכיר- מופרטות, כלומר גם הכסף של המלחמות לא הלך לכיסיהם של ג'ימי מהפרוג'קטס אלא למנכ"לי בלקווטר ובכטל.

    בנוגע לרעידות אדמה: ההיערכות לרעידות אדמה לא הוזנח, היא בידי השוק החפשי, ואני מדבר על תכנית תמ"א 38 שמאפשרות אחוזי בנייה מוגדלים ליזמים שימגנו בניינים מפני רעידות אדמה.

    • דניאל ר הגיב:

      עיקר שכחתי – פוסט מעולה.

    • אלכס ז. הגיב:

      שכחת גם את Medicare D, שגם אם חושבים שהייתה צעד נכון (עיקר הביקורת על התוכנית הזאת היא שהיא מנסה לאחוז במקל משני קצותיו – גם מערך בריאות מופרט וגם סיבסוד ממשלתי), העמיקה מאוד את הגרעון וככל הנראה תהיה עיקר הגרעון בעוד 10 שנים.

  3. yankel הגיב:

    It's unrealistic to expect much to be done, for any purpose, if there's no coupon to be cut by some politician

  4. עומר הגיב:

    לא שזה כ"כ משנה לנושא הפוסט, אבל נכון לעכשיו אין ספק שזה פיגוע, והפיגוע הקשה ביותר בתולדות המדינה.

    • יוחאי הגיב:

      עומר,
      אני מניח שאין צורך לבדוק עובדות, אתה חכם מכל כבר יודע מה גרם לשריפות.

    • ygurvitz הגיב:

      "אין ספק"? מה הראיות שלך?

      • עומר הגיב:

        עשרות מוקדים שמופיעים פתאום ככה סתם בכל אזור הצפון, אחרי שהשריפה התחילה ב – 3 מוקדים שונים. אני לא רואה מה זה עוד יכול להיות למעט פעולה מכוונת.

        • אור ברקת הגיב:

          השריפה התחילה במוקד אחד, אבל חשוב למהר לפני שיודעים, ואף אחד עדיין לא יודע, ולהכריז על פיגוע. יכול להיות שכן יכול להיות שלא. חכה לביסוס כדי להפיץ את השנאה שלך.

          • עומר הגיב:

            אם הדרך היחידה להימנע מהפצת שנאה על פיך זה לעצום עיניים ולדמיין שהעצים מתלקחים ספונטנית, אז כנראה שאני אמשיך להפיץ שנאה.

            • אסףר הגיב:

              חתיכת הוכחה… חשבת על איזשהו הסבר אחר?
              כמו למשל ששריפת ענק כזאת מטריפה את הפירומנים ומוציאה אותם מהחורים שבהם הם מסתתרים תמיד.

        • בוב גה"ז הגיב:

          ..ובמקרה בעיקר בריכוזים של אוכלוסיה לא יהודית, כמו עוספיה ונצרת.

    • דניאל ר הגיב:

      כרגע אין ספק אבל עוד מעט יהיה.

      ברגע שניזכר שהיער סבל מתקופת היובש הממושכת ביותר זה שנים וטמרפטורות קיציות לאורך גל הסתיו ותחילת החורף, כך שייתכן ששריפת גזם שגרתית התחילה את כל העסק, ואז מדובר ברשלנות, שזה טיה שונה מפיגוע.

      עכשיו יש ספק?

    • רותי הגיב:

      אם אכן אין לך ספק, כנראה שאתה צריך להיות מנכ"ל המשטרה. כי לו דווקא יש:
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3993838,00.html

      • יואב הגיב:

        לא שיש לי דיעה לכאן או לכאן בקשר לשריפה הראשונה (אם כי קשה להניח שכל השריפות היום אינן תוצאה של הצתה), אבל לא בטוח שדברי המפכ"ל הם הוכחה לכך שהמשטרה אינה יודעת מה קרה שם. אני יכול לחשוב על אפשרות לפיה המפכ"ל שחרר לתקשורת מידע מוטעה ומעומעם בכוונה, מכיוון והחקירה אחר זהות המציתים עודנה בעיצומה (ואם אכן מדובר בהצתה, אז מדובר בחקירת רצח).

        • יהושאפט הגיב:

          היום התלקחו עוד מספר מוקדים. 3 מוקדים באזה"ת קרית ביאליק, ליד טבעון, מצפה עדי, משהד, נצרת, עוד איפשו ליד עכו…

          אז אולי הראשונה – במזבלה פירטית ליד עוספיה – היתה בגלל רשלנות או חום/יובש.

          אבל ברצינות, מישהו חושב שכל אלו הן תוצאה של מזג אוויר? או שזו עונת טיולים של בחורי ישיבה משועממים ונטולי כשרון כיבוי צופי?

          אם יש אחראים לכך, ראוי למצות עמם את הדין. וזאת בלי קשר למדיניות הנוראית של הממשלה הנוכחית בכל הקשור לשרת את העם ולא רק את עשיריו.

          • איתי קנדר הגיב:

            אף אחד לא יודע כלום על זה כרגע. זה יכול להיות פירומנים, ימניים, ערבים… זה ראסמי יכול להיות הכל. עדיף להשהות את הדמיון.

    • מיכאל הגיב:

      עומר אכן פיגוע
      הפיגוע הגדול ביותר של אלי ישי וחבריו בש"ס…

  5. אוטו פוקוס הגיב:

    והעם ימשיך להצביע לביבי ולאלי ישי, ואלו שנדפקים ימשיכו להאשים את הסמול ואת הערבושים, והישיבות ימשיכו לקבל מימון נדיב, ויבנו עוד כביש ליהודים בלבד בשטחים…

    …והשיירה עבור תעבור.

  6. אריאל הגיב:

    "בארה"ב כבר הבינו, בעקבות בוש, שמדובר בכלכלת-וודו" – כמה קל לקבוע קביעות כאלה, שנשמעות נכונות.
    כל מי שעוקב אחרי הפוליטיקה האמריקאית, עליית תנועת מסיבת התה והבחירות האחרונות לקונגרס יודע שבארצות הברית ממש לא הבינו שמדובר בכלכלת וודו. זה רעיון שמקודם על ידי השמרנים במרץ.
    אבל העיקר שאפשר לקבוע קביעות שמהן ניתן להבין שאנחנו המפגרים. ומה יותר פשוט מהשוואה לארצות הברית.
    יש מספיק סיבות להתנגד לכלכלה של נתניהו, לא צריך את ארצות הברית בשביל להצדיק את ההתנגדות

    • רון הגיב:

      צודק, ארה"ב כרגע לגמרי על הקרשים מבחינה כלכלית, ככה שמה שהם הבינו או לא הבינו זה לא בהכרח דוגמא טובה או רעה לשום דבר.

      צריך אולי להשוות לנורבגיה, שעל פניו נראה שעושה הכל נכון מבחינה כלכלית, מה שבעצם רק מחזק את מה שיוסי אומר…

      • ערן הגיב:

        האמת היא שארה"ב דווקא נמצאת כרגע במצב כלכלי טוב יותר מהמצב שהיתה נמצאת בו לו הרפובליקנים היו ממשיכים להתעלל בכלכלה האמריקאית, אבל העם האמריקאי השני כנראה רק לעם הישראלי בתבונתו הבטיח שמגמת השיפור לא תימשך, בכך שהצביע שוב בעבור הרפובליקאים, רק שנתיים אחרי שהעיף אותם.

  7. אמנון הגיב:

    מה עם האנלוגיה הכי מתבקשת, כשהמדינה לא יכולה להוציא עשרות מיליונים על מטוס כיבוי חיוני אין בעיה להוציא עשרות מילארדים על מטוסי קרב מיותרים.

    • רותי הגיב:

      רויטרס עשו את הקישור הזה בצורה מאוד ישירה, והציגו חישוב לע פיו כל אחד ממטוסי ה- F16 החביבים שהזמנו, היה אפשר לקנות 3 מטוסי כיבוי שרפות מתקדמים. הם גם כמובן ציינו שיש לנו את צי ה- F16 הגדול ביותר מחוץ לארה"ב, אך אף לא פיסת ציוד מתקדמת אחת למאבק בשריפות.

      • דור הגיב:

        אפשר קישור?

      • אחד שיודע הגיב:

        מטוסי הקרב ניתנים מכספי הסיוע הביטחוני

        • מני זהבי הגיב:

          קודם כל, אני לא בטוח שזה נכון לכל מטוסי הקרב.
          שנית, מטוסים הם לא הסעיף היחיד של תקציב הבטחון שבו מדינת ישראל זורעת כסף לרוח (טוב, זורעת כסף על להיראות מה-זה-מפחידה).
          שלישית, גם לגבי כספי הסיוע הבטחוני, יכול מאוד להיות שאפשר לתמרן את המערכת (האמריקאית) כדי לממן בכספים הללו מטוסי כיבוי. לפעמים, לתמרן את המערכת זה דווקא דבר מועיל. הבעיה היא שכשמדובר על דברים מועילים מן הסוג הזה, איש בממשל הישראלי אינו מעונין לעשות זאת.

        • א.ה. הגיב:

          אין בעיה להשתמש בכספי הסיוע הזה בשביל לכנות מטוסי כיבוי, כל זמן שאתה קונה אותם ממפעלים בארה"ב.

          • איתי קנדר הגיב:

            נראה לי שמשהו טוב יצא מהשיח כאן בסופו של דבר…

          • חוני הגיב:

            מספיק לקשקש
            הסיוע הוא סיוע בטחוני
            אם תצליח לשכנע את הדוד סאם שמטוס כיבוי הוא פריט צבאי ולא אזרחי – תוכל לקנות אותו מתקציב זה
            אני בספק אם זה ריאלי, אלא אם כן שלושת מטוסי הכיבוי הם-הם ולא אחרים נדרשים בכוננות מתמדת כדי להגן על בסיסי צה"ל מדליקות…

  8. אהוד הגיב:

    פוסט מעולה. תודה.

    לפעמים קל לשכוח, בגלל ההייטק ובתי הקפה, שאנחנו רפובליקת בננות שבוחרת את מנהיגי החונטה שלה שוב ושוב, אפילו בלי איומים.

  9. א.ה. הגיב:

    סתם בהערת אגב, נדמה לי שהגרעון של ממשל בוש קשור יותר למלחמות באפגניסטן ועיראק, ופחות לקיצוצים במיסים.

  10. א.ה. הגיב:

    ובהערת אגב, פוסט מופתי.

    *אבל* – מפריעה לי ההתייחסות למדינת עולם שלישי. מחדלי תיקצוב בהתמודדות עם הטבע שכיחים גם במדינות מערביות (מי אמר "הוריקן קתרינה" ולא קיבל)?

    וכתבה מוצלחת של רון בן-ישי, בנוסח דומה לפוסט זה:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3993756,00.html

    • qballer הגיב:

      זאת שאלה אוף טופיק ליוסי.

    • חומי החום הגיב:

      גם אני באמת אשמח לדעת מה קרה עם העניין החשוב הזה

      • yankel הגיב:

        נו באמת, יש לכם ספק איך זה נגמר? איך נגמרים ספורים כאלה?

        (בעצם… אלוהים התעצבן ושרף את הכרמל)

    • אלכס ז. הגיב:

      יפה שרוב התגובות תומכות בגורביץ.

      ולחומי – צחוקים צחוקים, אבל באמת מעניין. וגם חשוב. אולי לא בסדר גודל של שריפת הכרמל, אבל עדיין חשוב.

  11. חומי החום הגיב:

    גם אני אשמח לדעת מה קרה עם העניין החשוב הזה

  12. אור הגיב:

    תחזית שחורה-
    עכשיו כמובן שיבקשו לתקן רק לצערי יקחו דוגמה מאחותנו הגדולה, ויהפכו גם את הכבאות (כפי שעושים עם המשטרה) למופרטת עירונית ציבורית או פרטית זה לא רלוונטי, חוששתני שכשצה"ל מפריט את שרותי הבריאות שלו ומסיר אחריות משפטית כלפי חיליו האוצר ינסה בכל כוחו ואף יצליח, למנוע את זכות השביתה מהכבאים לרסק את כבודם עוד יותר ולהפוח אותם לשוליים בין גופי הביטחון הציבוריים לפחות עד שיעברו לידיהם של האחים עופר וחבריהם.

  13. עדו הגיב:

    פעם עלה רעיון לגבי שירות לאומי לבני ישיבות – להעסיק אותם ככבאים, כבאי לא עושה הרבה כשאין שריפה כך שאין מניעה שבמקום שירות צבאי הם ישבו בתחנה וילמדו תורה עד שהאזעקה מצלצלת.
    הנה גם חסכון בכסף (רצית 6000 כבאים? קיבלת ממש בזול) וגם שירות לאומי חשוב לבני ישיבות.
    מעניין למה זה נפל..

    • מני זהבי הגיב:

      6000 בחורי ישיבות ילכו לשירות לאומי כשבפתח-תקווה יתגלו מרבצי נפט…
      מה שכן, אפשר לפתוח את האפשרות של שירות לאומי בשירותי כיבוי אש בפני המתגייסים ה"רגילים". אה, שכחתי, זו תהיה כפירה בעיקר הקובע שרק שירות קרבי הוא שירות ראוי. (מי המציא את ה"עיקר" הזה, זו כבר שאלה אחרת.)

  14. אחת הגיב:

    בגדול מסכימה, בכל זאת רוצה להיות קטנונית ולהגיד שאין להשוות את התקנים האמריקאים לתקנים הישראלים בהקשר של כבאות מפני שבארה"ב הבתים עשויים עץ ומתלקחים הרבה יותר בקלות. אבל כן, אין ספק שצריך להגדיל את המערך ואת התקנים ובתור התחלה לאייש את התקנים הקיימים.
    הקטנוניות היא מפני שנמאס לי שכל דבר משווים לארה"ב, רע או טוב, גם הדוגמה של בוש לא מוצלחת בעיני , אם רוצים להשוות צריך להשוות למקמות דומים. אם מדברים על תחבורה אז ללמוד ממדינה בגודל זהה, אם מדברים על כבאות אז ללמוד ממי שחי באקלים דומה עם חומרים דומים וצמחיה דומה וכו'.

  15. רני הגיב:

    Follow the Money !!!
    אז נגיד בעברית פשוטה: חפש את המרוויח. בין יתר ההפרטות את הכיבוי החקלאי מאוויר הפריטו. עכשיו הפרטת שירותי הכבאות תיכנס לשלב מואץ. בוסים יהודיים יעסיקו בזה שבחי"ם ובני מיעוטים. אז ברור שהיות וזה יספק להם עבודה הם הציתו את היערות. בטוח בודאי.השאלה רק מי הבוסים או מחפשי העבודה. בכל מקרה בייבי בא לראות איך תכנית ההפרטה מתקדמת. זה נשמע משוגע, מטורף ומחשבה קונספירטיבית של חולה נפש. אבל עכשיו תעצרו ותחשבו.

  16. א. קוריאל הגיב:

    כל מילה בסלע.

  17. נועם הגיב:

    דווקא עם הפוסט הזה אני לא מסכים.
    לדוגמה: מבחינת האוצר חברת החשמל היתה צריכה לבנות תחנת כוח נוספת ללא תוספת תקציב. ויש בזה הרבה מן ההיגיון, הרי בכל מקרה דורשים מחברת החשמל צעדי התייעלות שלא יוצאים לפועל בגלל ועד העובדים. מבחינת חברת החשמל, לא אכפת להם: הם מציגים תוכנית שבמסגרתה האוצר משלם או שאין מספיק חשמל למדינה. בסוף האוצר ישלם.

    הבעיה אינה "נערי האוצר" שלא מוכנים לשלם כסף לכל דורש אלא העובדה שבמדינה אין ניהול של אף תחום, זו בעיה מערכתית של כל המערכות הציבוריות במדינה וזה מה שגורם לי לחשוב שהפרט היא לא רעיון רע כל כך.

    המדינה יכולה לדרוש מחברה ממשלתית, למשל, להקים תחנת כוח או שהמנכ"ל שלה עף. אבל ידיו של המנכ"ל קשורות כי אם הוא יתחיל לעשות דברים כמו לקצץ בהוצאות בתחום כלשהו, שבמסגרתו גם מפטרים כמה עובדים לא נחוצים או מעבירים אותם, יש עיצומים. אז אף אחד לא מנהל את משק החשמל במדינה. נכון שהאוצר יכול להעביר כסף ולפתור את הבעיה נקודתית אבל העניין יחזור בפעם הבאה שחברת החשמל תצטרך להוציא כסף. אגב, היתה יוזמה לארגן תחנת כוח פרטית אבל חברת החשמל איימה בשביתה.

    בהתאם: אף אחד לא מנהל את משק המים. אני בספק גדול שזה דווקא האוצר שמעכב את הקמת מתקני ההתפלה, אלא אם עושים לו אותו תרגיל של "תשלמו או שהמדינה תסבול".

    ושירותי הכבאות – טוב, זה סתם חוסר ניהול. אני מניח שאף אחד לא באמת חושב שביבי החליט לקצץ במכסת הכבאים ולהעביר את המשכורת שלהם לבעלי חברות, נכון? לדעתי המצב הוא שכולם יודעים שצריך להעביר, בדחיפות, הרבה כסף לתחום הכבאות וכו' אבל אין שום אפשרות לעשות את זה, כי להעביר כסף ממקום למקום זה מאבק פוליטי שבו כל אחד מנסה בכוח למשוך את השמיכה לכיוונו ומאיים במשברים קואליציוניים על ימין ועל שמאל. זה חוסר ניהול גורף ולא מצב שבו האוצר חונק את המדינה בכוונה.

    וחוץ מזה: ממשל בוש יצא לשתי מלחמות. יתכן שזה השפיע על הגרעון של ארה"ב?

    • נועם הגיב:

      כנ"ל אגב פקחי עבודה, ואפילו פקחי רשות המיסים – היתה כתבה בידיעות לפני כמה שנים על כך שפקח מחזיר את עלותו לתקציב המדינה פי 30, או מספר כזה, ובכל זאת אין מספיק מהם. ותחום החינוך, שבו כל שינוי קטן עולה מיליארדים, בכלל לא מנוהל וחייבים להסיר את כל המחסומים להקמת בתי ספר פרטיים באופן מיידי, ואז לעבור בהדרגתיות למודל שונה לגמרי, אם זה השוודי או ה-"מודל" האמריקאי שבו מי שאין לו כסף לומד בבתי ספר ציבוריים, ובתי ספר פרטיים נותנים 20% מלגות. המודל הזה עדיין עדיף על מה שיש כאן כי לפחות *מישהו* זוכה לחינוך טוב.

      אז כן, אפשר לקשר את בעיית חוסר הניהול הכללי לזה שמי שבעצם קובע מה יקרה זה האוצר. אבל זו הסתכלות ממש ממש צרה על העניין. קיצוץ מיסים, בניגוד לנקודה העיקרית שלך, זה דבר טוב – יותר כסף בידי העם זה תמיד טוב. ויחד עם קיצוץ מיסים יש גם את הדברים שהמדינה צריכה לספק, שזה שירותי כבאות ובריאות וחינוך, וצריך להוציא מספיק כדי שאלה יהיו טובים, בכל מקרה. אבל צריך להוציא את המינימום הנדרש כדי שהמדינה תתפקד (לדוגמה שירותי כבאות כדי שהיא לא תישרף). באופן כללי אני חושב שהניהול של המדינה היה נראה טוב בהרבה לו התגובה הראשונה של אנשים לבקשה להוציא כסף ציבורי היתה "למה לעזאזל אתה חושב שמגיע לך שיוציאו עליך את הכסף של הציבור?", ולא נניח "כן, הידד, לקחת מהעשירים ולהעביר לעניים, למה אנחנו לא משרתים בצבא? ולמה להם מגיע ולנו לא?".

      • מני זהבי הגיב:

        הבעיה היא שקיצוץ מסים אינו מותיר יותר כסף בידי "העם" — לפחות לא במידה משמעותית. הוא מותיר יותר כסף, הרבה יותר כסף, בידי שכבה דקה של בעלי הון.
        מצד שני, ככל שהמדינה תקח על עצמה מימון של הוצאות שהן הכרחיות עבור כל אזרח — בריאות, חינוך, דיור (במידה מסוימת), וכן, גם בטחון (בתחום הזה ישראל מוציאה הון תועפות בכל הנוגע לבטחון מול איומים חיצוניים, אבל עושה מעט מדי בנוגע להגנת האזרחים מפני פשיעה פלילית) — כך בידי העם יוותר יותר כסף "נזיל", שאפשר להוציא אותו על כל מיני דברים אחרים. כמובן, כדי שיהיה לממשלה מספיק כסף להוציא, הוא צריך לבוא מאיפשהו, ומיסוי נרחב על העשירים נראה כמו מקור טוב.

      • איתי קנדר הגיב:

        קיצוץ מיסים זה תמיד טוב?
        צריך להעביר נכסים ציבוריים לידיים פרטיות כדי שהניהול יהיה אופטימלי?

        אנחנו נמצאים היום אחרי הקטסטרופות של תאצ'ר ורייגן, אחרי פרידמן, כשהאידיאלים של הייאק כבר מומשו לגמרי; יש הרבה מידע, הרבה מחקרים.
        ההפרטה המאסיבית של שירותים חיוניים, השאיפה לאנרכו-קפיטליזם…
        הדברים האלו מביאים להגדלת הפערים הבין מעמדיים, והורדה של רבים מבני החברה לעוני.

        • נועם הגיב:

          אולי, אולי,

          אבל שיטת הניהול הנוכחית של המדינה גורמת למצב שבו יש שביעית מכמות הכבאים שצריכים להיות (נניח, נניח). תגיד מה שתגיד על הפערים המעמדיים אבל אם כל אחד היה צריך לשלם כסף תמורת ביטוח נגד שריפות, שזה דיסטופיה קפיטליסטית למהדרין, היו מספיק כבאים.

          ואני לא אומר שזה מה שצריך להיות, בכלל לא. אבל חיצי הביקורת של גורביץ לא צריכים להיות מופנים כלפי האוצר אלא כלפי מערכת מדינית בקריסת מערכות מוחלטת, שבה למעשה אף אחד לא קובע כמה כבאים יהיו ומה התקנים לחומרי כיבוי.

          וכן, הורדת מיסים היא בבסיסה דבר טוב. אם אפשר להוריד מיסים, צריך לעשות את זה. אם אי אפשר, כמובן שלא צריך לעשות את זה. אבל אם כן אז כן.

          ואני לגמרי מושך את ידי מהשאלה האם אנרכו-קפיטליזם זה טוב. אין לי תשובה לשאלה האם המדינה צריכה לממן מערכות חינוך ובריאות משל עצמה. אני אפילו נוטה להאמין שכן, אבל יתכן כי זה רק כי אני ממש רגיל לזה כבר. אבל אם כבר הנושא עלה אני משוכנע שקיום מערך שירותים נפרד, במימון פרטי, הוא חיוני, ואאבק עד חורמה בכל מי שרוצה לאסור על חינוך פרטי בגלל הפגיעה בשיוויון…

          וכל זה beside the point, הפואנטה היא שלהגיד על הכל "האוצר אשם", "המדיניות הקפיטליסטית אשמה" זה פשוט לא נכון. ההזנחה של שירותי הכבאות קיימת מן הסתם עשרות שנים. זה הניהול הלקוי עד כאב של הכסף הציבורי. תפתרו איך שאתם רוצים, אני לא לגמרי בטוח שאני מסכים עם הקפיטליסטים הרדיקליים יותר, אבל לשים אצבע על הבעיה זה צעד ראשון.

          • איתי קנדר הגיב:

            קח לעצמך כדוגמא את שריפות קליפורניה. שטחים עצומים עולים בלהבות, וכבאים טסים כדי להציל את הבית המסוים שיושביו שילמו לחברת הביטוח או שירות ההצלה הפרטי.
            אתה אומר 'על בטוח עם היו מפריטים את התחום אז שירותי הכבאות היו ברמה גבוהה יותר', כי זה נראה לך הגיוני. אז זהו, שזה רק -נראה- הגיוני. בסופו של עניין זה מיצר מצבים שרק מיעוט מזערי יכול להגן על עצמו מאסונות קולקטיביים (כמו שריפה, וכמו עוני של זיקנה).

            כנ"ל לגבי הורדת מיסים. אם הורדת מיסים לעשירים הייתה מצמיחה את המשק, היינו כבר מזמן נוסקים. כל שיפור במעמדו הכלכלי של האדם הממוצע בישראל לא היה קשור לקיצוצי המיסים לאפריון העליון. ואם כן, תראה לי איך. אני רוצה לראות איך זה עובד. כי זה רק אידיאל יפה לדעתי.

            אין שום ספירה בא אפשר לממש את הרעיון הזה שהצעת, של מינהליזם טהור, בלי מאבקים פוליטיים. בספירה הציבורית ההחלטות נתונות לחסדי רשתות אינטרסים נוגדים. גם בספירה הפרטית החלטה פשוטה כמו 'יש ליצר שירותי כבאות טובים' צריכה לעבור דרך צינורות פוליטיים. אם מפריטים רק את השירות ולא את המימון, אז התסבוכת נשארת באיזור האוצר והמשרדים הממשלתיים המעורבים בדבר. אם גם המימון מופרט – זאת אומרת, שכל השירות מסופק ע"י השוק – אז הוא פשוט משרת רק את בעלי הממון (דפדף לפיסקה הראשונה).

            הרעיונות האלו מ ס ו כ נ י ם.
            בעיקר לעני, אבל גם לעשיר.

            • נועם הגיב:

              קיצוצי מיסים, כשהם קורים, הם לכולם. מי שלא מגיע לסף המס לא נהנה מהם כי מלכתחילה הוא לא משלם מיסים. ויש לי בעיה עם הרעיון של "לקחת מהעשירים זה תמיד טוב!", והבעיה היא שאמירה כזו לא מציבה תנאי יציאה – אם אין שום מניעה לקחת מהעשירים כסף, אז איפה בדיוק צריך לעצור? ואני חושב שצריך לעצור כשכבר לא חייבים, כלומר שהמס צריך להיות נמוך ככל שניתן.

              יש לי בעיה עם הראיה של המדינה כמכשיר לחלוקת העושר מחדש (וזה בדיוק מה שאתה עושה כשאתה אומר שאסור לקצץ מיסים כי זה מיטיב עם העשירים בלבד, כי העניים בכל מקרה לא משלמים מיסים). יש לי בעיה עם סחר-מכר פוליטי בכספי ציבור (דבר שנראה לי, יותר ויותר, כמו חוצפה ממדרגה ראשונה). יש לי, ככל הנראה, בעיה עם הרבה דברים. אבל בוא נניח לרגע שקיים פיתרון טוב לחלוקת העושר מחדש – למשל, שכר מינימום, ואני לא נכנס לשום ויכוח בנושא כי זו לא הנקודה – גם אם יחוקקו חוק שכר מינימום גבוה יותר, כן, עדיין יהיה כבאי אחד ל-7000 נפש בישראל.

              בוא נגיד שאפילו אם אתה הולך על צמצום פערים בכוח, עדיין זה צריך לבוא במקום שני לצרכים החיוניים של האזרחים (כגון משטרה וכיבוי אש). אין לנו משטרה וככל הנראה גם לא כבאים.

              הבעיה היא שאין הפרדה בין דברים חשובים באמת, שצריך להעביר אליהם כספים בכל מקרה, לבין דרישות של המערכת הפוליטית, שדעתי עליהן ברורה בשלב זה אבל לא אביע עליהן שום עמדה מעבר לכך שהן פחות דחופות מהדברים החשובים באמת, כגון משטרה וכו'. אפילו אם משאירים את הסחר-מכר בכספי ציבור כפי שהוא היום, הכסף לשירותי כיבוי צריך להיות מחוץ לביצה הפוליטיקה. אבל גם אי אפשר לארגן רשימה כזו, שלד ברים שאי אפשר לוותר עליהם, כי כמובן הפוליטיקה תיכנס לרשימה – הרי כבר היום כולם טוענים שאי אפשר לוותר על התקציבים לשום מקום, לא?

              אני לא מנסה לתכנן שיטת משטר חדשה, אני כנראה אעשה את זה מאוד רע. מה שאני כן מנסה להעביר זה שהסיבה לכך שאין כבאים אינה משרד האוצר אלא מסורת ארוכה של תכנון לקוי, עד כדי אי תכנון בכלל, שנגרם מפוליטיזציה חמורה של השלטון. לא "קמצנות של משרד האוצר". זו הסתכלות פשטנית שממש לא מתאימה לבלוג הזה. אני חושב ששלום בוגוסלבסקי קלע למטרה טוב יותר.

              • איתי קנדר הגיב:

                סבבה, גם לי יש בעיה עם המדינה כמכשיר לחלוקת ההון.
                הייתי רוצה שקבוצות עממיות יקרעו את האפריון העליון מחוץ לזירה של הממשל המרכזי.
                אני גם לא תמיד, במאה אחוז מהמקרים, נגד הפרטה. מצידי שיפריטו הכל אבל ייצרו מנגנוני פיקוח ומנגנונים רגולטורים, שיכתבו חוקה עם זכויות חברתיות, ושיאכפו אותן.
                העיקר שמישהו ידאג לאבנים התחתונות בפירמידה.
                לחלוקה משנית תמיד יש ריח רע, והיא פחות עדיפה מבחינתי. החלוקה הראשונית צריכה להיות הוגנת יותר. החלוקה הראשונית צריכה, בין היתר, לבטא את הכוח הפוליטי של המוחלשים בעם. היום היא לא — זה הכל.

                האמת, אני מרגיש שאנחנו מדברים בשני שפות שונות.
                אני לא חושב שיש הבדל אמתי בין מה שאתה מכנה 'הדרישות של המערכת הפוליטית' ובין 'דברים חשובים באמת'.
                מה ש'חשוב באמת' נקבע בתוך מסגרת הפוליטיקה.
                אתה חושב שלהזרים או להזרים מימון לכבאות זה… מה? מעבר לפוליטיקה?
                תסתכל כאן בשרשורים מתחתינו ומעלינו. זה לא טריביאלי.
                וגם מאבקי עובדים זה פוליטיקה. מאבקי כוח חברתיים הם הבסיס של פוליטיקה. תתעורר ותריח את הבאנגים, הכל פוליטיקה.

                להרבה בעלי כוח בשלטון יש אידאולוגיה ניאו-ליברלית. יש להם סולם ערכים שלפיהם הם מחליטים מה 'חשוב' ומה 'פוליטיקה'. לשים עליהם חלק גדול מהאשמה באסון הקולוסלי הזה זה הגיוני לחלוטין. הקו בין מדיניות האוצר לאסון הוא לא ישיר וברור לגמרי, למשל, אבל הוא אחושרמוטה קיים!!!
                די לדבר כאילו השליט הוא קורבן העם.
                זו מחשבה הפוכה לגמרי.

          • עופר הגיב:

            אתה מניח שהחברות הפרטיות הנ"ל לא ירמו במספר הכבאים ובציוד שלהן. זו הנחה מעניינת: כי בעוד המדינה בעיקרון לא מנסה לעשות רווח, החברות האלה כן ינסו להרוויח- ולעגל פינות יעלה את הרווחים שלהן משמעותית.

            • נועם הגיב:

              1. דברים כאלה דולפים בסוף
              2. תגיד לועד העובדים של חברת החשמל שאין לחברת החשמל אינטרס להוציא מעט כסף על שירות לציבור ולגבות כמה שיותר כסף, נראה מה הוא יגיד לך
              3. יש גם כמה חברות פרטיות שמצליחות לא רע במה שהן עושות, זה לא שכולן כושלות…
              4. הנקודה שלי היתה רק שהפרטה זה לא תמיד רע, כמו שעולה מהפוסט הזה ומהתגובה לה הגבתי. אני מוכן ומזומן להסכים שלא כדאי להפריט את מכבי האש, זה האמא של המונופול הטבעי, עד כדי כך שמטוס כיבוי אחד יכול להספיק לכמה מדינות בו זמנית, כי אין שריפות כל הזמן.

              • עופר הגיב:

                הערה אחת:חברת החשמל היא לא הממשלה, היא חברה ממשלתית. יש הבדל. ההשוואה הנכונה היא ענף שירות כגון המשטרה או בתי הספר.

    • אורי הגיב:

      תגובה מצוינת

  18. עומר הגיב:

    אפשר לחשוב שמה שאתה עושה כאן הוא לא הסתה. המדינה עושה ועשתה ותעשה טעויות רבות. אבל הסתה של הישראלים מול כל הזרים היא לא מכוונת. היא תוצאה של בורות, בדידות ופחד.
    לא שמעתי על מדיניות הסתה של הממשלה, ואם היתה מדיניות כזו, כמובן שהיא ממשיכה מממשלה לממשלה כבר 15 שנה. כמה שטויות עוברות לך בראש כשאתה מנסה להיות טיפה פרובקטיבי. מיותר.

    • ygurvitz הגיב:

      לא היתה ממשלה מסיתה כמו הממשלה הזו, ולאי ישי לא לבד שם.

      • עומר הגיב:

        אני סבור שאנחנו כעם לא צריכים הסתה. ההיסטוריה המשותפת עם שכננו צרובה לנו כצלקת שאי אפשר להסיר או לשכוח.

    • עדו הגיב:

      לא עומר, השנאה של ישראלים כלפי זרים נובעת מפחדנות גרידא. תחשוב על המפגין האמיץ שעומד בכיכר הראשית בטהראן וצועק סיסמאות נגד ישראל ו/או אמריקה, הוא זועם, הוורידים במצחו מתנפחים, גרונו ניחר וכל זה משום מה לא יגרום לו להגיע לכלא או אפילו לקבל תלונה על הקמת רעש. לעומת זאת מי שיכתוב מאמר מנומס שבו הוא מטיל ביקורת מרומזת בתפיסתו של אחמדיניג'אד שרק ישראל היא הגורם לכל הצרות בעולם ימצא את עצמו מהר מאד במרתף חשוך בכלא המרכזי בלי שיניים ובלי ציפורניים.
      קל יותר לתלות את האשמה בזרים, אנחנו היהודים סבלנו מזה אלפיים שנה ועכשיו אנחנו מתנהגים בדיוק באותו אופן, כשנתניהו היה שר האוצר השכבות החלשות סבלו והפגינו. שאלו אז אישה מ'כיכר הלחם' אם היא תצביע בשביל מצנע והיא אמרה שלא, 'מצנע אוהב ערבים' הייתה הסיבה שהיא נתנה. ויקי כנפו הלכה לה עם דגל, הצטלמה בעירום באינטרנט אבל דבר אחד נועז היא לא עשתה, היא לא הודתה שהשמאלנים המעצבנים עם המשקפיים העגולים יותר 'חברתיים' מכל הטיפוסים ה'אותנטיים' שבאו 'מהשטח' ודואגים רק למקורבים שלהם ומתנהגים יותר גרוע מהגרועים שבמפא"יניקים של שנות החמישים. זה פשוט דורש אומץ להודות בעובדות לא נעימות וזה מה שחסר לישראלים.

      • עומר הגיב:

        אז מה בעצם אתה אומר? שהמצב מסובך? זה כבר ידוע.
        שהישראלים פחדנים? יכול מאד להיות שזה נמשל זמן ארוך יותר, אבל אני טוען כבר ממלחמת לבנון האחרונה שאנחנו סובלים מאין אונות לאומית.
        כאשר לאזרחים אין אמונה ביכולת שלהם להשפיע על המערכת, בין אם יתאגדו ובין אם לא, בין אם יפגינו ובין אם ישראו בבית מול האח הגדול וירטנו על זה שאין שינוי.
        ימין ושמאל אלו דיכוטומיות ענתיקות שאין להן משמעות יותר בזמנינו. אין שמאל בישראל ואין ימין. יש רק תבוסנים.

      • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

        יש משהו במה שכתבת אבל אני סבור שזה לא כל הסיפור. מפלגות השמאל לא ממש מעוניינות לפנות לשכבות החלשות היהודיות כפי שאפשר לראות מהפעילות הפוליטית שלהם בקרבם שהיא דלילה עד לא קיימת.

        דווקא בתקופתו של עמיר פרץ בראשות העבודה הוא הצליח לעביר מנדטים מהימין שפיצו על כל המנדטים שברחו לקדימה.

        • אסףר הגיב:

          ". מפלגות השמאל לא ממש מעוניינות לפנות לשכבות החלשות היהודיות כפי שאפשר לראות מהפעילות הפוליטית שלהם בקרבם שהיא דלילה עד לא קיימת"

          כיום? אולי. אני מניח שכל הנסיונות שלהם לפנות אל שכבות אלו נכשלו טוטאלית. האנקדוטה הידועה היא הפער בין השבחים של המנהיגות המקומית ליוסי שריד כשר חינוך לבין ההצלחה של מפלגתו בקרב אותם ציבורים להם סייע לבנות עתיד טוב יותר (שלא לדבר על בקרב אותם מנהיגים בדיוק…).

        • איתי קנדר הגיב:

          הדחליל הזה של הסמולן הוא משהו שאנשים חרמנים עליו ממש ממש אה?

          אני לא אפרט על מאבק הבאסטות בי'ם, או כפר שלם בת'א, אבל אתה יודע מי נתן גב וסיוע בארגון עיצומי הכבאים?
          תן ניחוש. האמת קח עשר בשביל הכיף.

          • אסףרראסףר הגיב:

            לא יודע על מי אתה מדבר, הסמולן לא קשור לפתיל הזה בכלל.

            אגב, שכחת גם את המאבק על הדיור הציבורי.

          • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

            הפעולות הללו שאתה מתאר נעשות בדרך לא-פוליטית ולכן לא רלוונטיות לדיון.

            • איתי קנדר הגיב:

              אני משועשע מהשימוש הפוליטי שאתה עושה בהגדרת גבולות הפוליטיקה 🙂

              • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

                אני? זה הפעילים עצמם שעושים מאמץ כדי להתנער מכל קישור לביתם הפוליטי (ע"ע רשימת "עיר לכולנו").

                • איתי קנדר הגיב:

                  לא יודע מה עם 'עיר לכולנו', לא עסקתי בזה…
                  אבל בשמאל הירושלמי פשוט מנסים לשמור על ארציות. אם אתה עוסק בפעילות איקס אין שום סיבה לדבר על שיוך וויי. אתה בא לעשות את העבודה, לא לקשקש. ובכל מקרה, הבית הפוליטי הוא הערכים, הוא תפיסת העולם. משם יוצאות פעילויות לכל מיני מיזמים.

    • שחר הגיב:

      זה לא אתה שמיהרת לכתוב, עומר, מי האחראי דובר הערבית לשריפה, וקראת לכך הפיגוע הגדול ביותר? מעניין שהמשטרה אינה חושבת כמוך
      http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1202054.html
      מעניין מה עוד לא נכון בדבריך. אני מהמר על שהכל

      • מיכל הגיב:

        שחר, הרי ברור לך שגזענים מסוגו של עומר לא ייתנו לעובדות לבלבל אותם.

    • איתי קנדר הגיב:

      החוסר אחריות בהודעה שלך היא כמו הבן המקולקל של חוסר-האחריות בממשלה.
      עכשיו היהודים הישראלים לא יכולים לקחת אחריות על השטויות שהם עושים כי הם מפחדים?
      שטויות בלתי קבילות. לא במשפט ולא מחוצה לו.

  19. נעמה הגיב:

    קראתי את התקציר ואמרתי וואו הנה משהו שמבין שעכשו חשובה האחדות. ואז המשכתי לקרוא…

  20. אזרח הגיב:

    קודם כל, קשה לי להאמין באמת שיש תקן אחיד בכל ארה"ב למספר כבאים לנפש. מה גם שאפילו בממוצע, הבית האמריקאי עשוי מקצת עץ ודיקט, ברור שהם צריכים יותר כבאים.

    בכל מקרה, איך זה שאף אחד לא עצר לחשוב איך זה ששירותי הכבאות הם עדיין באחריות משרד הפנים והעיריות? למה הכבאים הם לא באחריות המשרד לבטחון פנים? כנראה שיותר מדי גורמים מעוניינים להשאיר את העניין באחריות הרשויות המקומיות ומשרד הפנים, שידועים בתקינות המפוקפקת שלהם. כבאים נלחמים עכשיו באש מטורפת, וקשה לומר את זה, אבל מי שיתבונן מקרוב על התנהלות שירותי הכבאות, כנראה שלא יאהב את התמונה. לפני שמאשימים אוטומאטית את האוצר, כדאי אולי לבדוק גם למה הם לא מוכנים לתקצב.

    • א.ה. הגיב:

      התקן הוא לא אמריקאי, אלא בין לאומי, ומדבר על כבאי לכל 1000 איש. גם אין נגיד שבישראל צריך פחות (נגיד), עדיין יחס של 1 ל-7000 כמו בארץ כיום הוא מפוקפק.

      העברה של שרותי הכבאות למשרד לביטחון פנים לא תגרום לעוד כסף לצוץ פתאום. האחריות היא על האוצר (ובתכלס – ראש המממשלה והממשלה כולה, וגם הכנסת שמאשרת) בנוגע לסדרי העדיפויות התקציביים.

      • אזרח הגיב:

        למה מפוקפק? כי פעם ב- 60 שנה יש שריפה שלא הצליחו להשתלט עליה בלי עזרה מבחוץ? ואולי בכלל זה המספר האידאלי, אם רוב הזמן הארץ לא עולה בלהבות? אולי עדיף במקרים הנדירים והקשים לבקש עזרה מבחוץ, במקום להחזיק עוד אלפי כבאים על ציודם רק כדי להיות "מכוסים" במקרה של שריפה נדירה? ואולי לא משתלם להחזיק צי של מטוסי כיבוי שיעלו אבק רוב השנה (שלא לדבר על הצוותים שלהם) ויעלו למשלם המיסים מיליוני שקלים בשנה?

        בניגוד לכל הבכי והנהי, המערכת מתפקדת בסדר, עד כמה שאני יכול להעריך: אנשים לא נשרפים סביבי כל שני וחמישי. אז כן, גם אם מדובר קבלת החלטות לפי סדר עדיפויות ברור (זה ממש לא כל כך פשוט), אז יש לך בחירה. אתה יכול לשחק אותה על בטוח, ולהוציא כל שנה מיליוני שקלים שהיו יכולים ללכת למטרה אחרת (חינוך, בריאות, וכו), כדי למנוע שריפה גדולה פעם ב- 60 שנה. האם זה שווה את זה? לא בטוח. אין לי את הנתונים המספריים, וזה גם עניין של שנאת סיכון ודעה אישית. אבל קל מאוד לזרוק מספרים לאוויר כשאתה לא זה שצריך לחלק את העוגה בסופו של דבר.

        • איתי קנדר הגיב:

          למה?
          מאותה סיבה שיש לך ביטוח.
          גם אם פעם ב60 שנה יהיה לי סרטן (טפו טפו טפו), אני מוכן לשים איקס כספים בצד בשביל שכשהיום הזה יגיע, אני לא אמצא בתים וגופים של אנשים שרופים עד היסוד, פלוס יער גדול שעלה השמיימה.

          • יואב הגיב:

            שלא לדבר על הכסף שילך על שיקום היערות והיישובים, כסף שהיה נחסך תמורת אותו ביטוח אולי. מה גם שלא יודע בקשר למטוסים, כבאיות חדשות זה ממש לא לוקסוס לתרחיש נדיר.

            • איתי קנדר הגיב:

              צודק!
              אני אשמח אם מישהו שטוב במספרים יחשב כמה כל הפיאסקו הטרגי הזה עלה לבני הארץ ולממשלת ישראל… ויכתוב על זה פוסט\מאמר.

              • יואב הגיב:

                לפי "עסקים" של מעריב ההוצאה בעקבות השריפה תגיע לכ-1.65 מיליארד ש"ח, ואם היו מוציאים את הסכום שצריך לפני כן אז זה היה עולה רק שליש. גם אם היחסים שונים, ועלות תחזוק מערך כבאות לפי התקנים היה עולה יותר, הרי שמדובר על הבדלים משמעותיים. כך שגם מבחינה כלכלית אין שום הגיון בצעד של משרד האוצר, אלא רק בפנקסנות של להוציא כמה שפחות עכשיו, כאילו מדובר בחברה שאין לה קו אשראי.

                • אזרח הגיב:

                  אני מציע לך לקרוא את סבר פלוצקר ב"ממון" של היום. העיתונאי היחיד שראיתי בינתיים שלא מתלהם ומדבר לעניין. לצערי, בעולם המיושן של "ידיעות", לא כל מה שמודפס עולה גם לרשת, ולכן לא מצאתי קישור.

                • יואב הגיב:

                  מה הוא כתב?
                  יכול להיות שצריך רפורמה והתייעלות בשירותי הכבאות, ושצריך לאסור עליהם לשבות כמו שרצו. התייעלות אינה מילה גסה, והתייעלות הרי אפשר לעשות לא רק במסגרת הפרטה. אין לי מושג.
                  אבל אי נתינת תקציב לציוד ותקנים בגלל שלא בוצעה רפורמה – זהו מעשה נפשע. זוהי למעשה העמדת חייהם ורכושם של אנשים כבני ערובה עד אשר אנשי ועד שירות הכבאות החזירים (נגיד) יועילו בטובם להסכים לרפורמה בשכרם או משהו. שירות הכבאות זה לא רשות השידור שניתן לשחק איתם במשחקי הכוח האלו. משחק כזה נעשה בסופו של דבר על גבם של חייהם ובתיהם של אנשים, טיעון שהאוצר משתמש בו כל פעם שפורצת שביתה.

        • עדו הגיב:

          אזרח צודק כמובן, היות ומערכת החינוך שלנו מתפקדת כל כך טוב, היות ומערכת הבריאות שלנו פשוט מושלמת וגם המשטרה תופסת את כל העבריינים אז בנושא השריפות – אפשר לחסוך קצת.

  21. נחום הגיב:

    פוסט מעולה וכל מילה בו אמת. יישר כוח, יוסי.

  22. מני זהבי הגיב:

    באחת מתוכניות החדשות היום אמרו שכבאיות פלסטיניות, שנשלחו לסייע לישראל, חדישות יותר מכבאיות ישראליות. לא שאני מאמין לכל מה שאומרים בחדשות, אבל האמירה הנ"ל לפחות אינה נראית לי כמופרכת מיסודה.
    ואם כבר מדברים על זה, די הצטערתי שלא הגיעה הצעת סיוע מסוריה. מטוס סורי אחד עם ציוד לכיבוי שריפות היה עושה יותר להשבת הגולן לסוריה ממה שכל חיל האוויר הסורי יוכל לעשות אי-פעם.

  23. סמולן הגיב:

    אני חושב שהפוסט הזה מציג את המיטב של האנטי ציונות העקבית. הפעם, התופעה מדהימה במיוחד.

    על פי כל הידוע, יש מצב שהשריפה הזו הוצתה על ידי אנטי ציונים – לא על ידי חרדים, חמד – או שהיא קרתה במקרה. נדלג על המקרה, שכן הסתבר שאולי השרפה אכן הוצתה במקרה בתחילתה, אבל יש שלל ניכר של מקרי הצתה שיטתיים במהלכה. האנטי ציונות, כמסכת רעיונית, פעילה באופן שיטתי בהצתה ובהרג.

    ההרג. מרתק לראות איך האש שהוצתה על ידי אנטי ציונים, סיכנה כלא של פעילים אנטי ציונים אחרים. אלו חולצו על ידי הישות הציונית הפושעת, במחיר של 40 בני אדם שמתו בניסיון לחלץ. כך זה. במקביל, תמונות של העצירים האנטי ציונים שחולצו מתארות אותם שמחים טובי לב, ומסמני וי. אכן, נראה שמשהו הצליח להם, כלומר לתנועה האידיאולוגית שהם משתייכים לה.

    במקביל, עולם מרתק נפרש באתרים האנטי ציונים ברשת. באתרים האלו אין הכאה על חטא ולו כזית (מדהים, אבל אף יצ"גע לא חושב שיש קשר בין ההכפשה הקיצונית והשיטתית שהוא מבצע, ובין מתן הכשר להצתה). אין שום סימן, ולו קלוש, לדיון באפשרות שההצתות (כאמור, יותר מאחת) בוצעו על ידי שותפים לדרך ולרעיון. במקום זאת, יש ניצול מרהיב ונטול מעצורים של המצב לתקיפת היעדים הרגילים. מדהים, מרשים, מפליא. כמו האש. שאפו.

    מנגד, ישראל הרגילה צפויה להקפיד על התעלמות מהמוות וההרס שנזרעו שוב על ידי האנטי-ציונים. יתכן שיעשה ניסיון ללכוד את המציתים, אבל לא יבוצע שום מהלך כנגד הגורמים הרעיוניים. ב"שום מהלך" אני לא מכוון, בשם השם, למעצרים. אני מתכוון לכך שמישהו בארץ יכתוב על זה. כלומר, פרט לטוקבקיסטים מטומטמים מהאינטרנט, שממילא יוכפשו שהם חלק בלתי נפרד, כנראה, מ"אם תרצו", גל-הפשיזם-העכור-העולה, וכן הלאה והלאה. רצחתם ותירשו, שאפו.

    • אסף רזון הגיב:

      שמע, בד"כ אני אוהב את מה שאתה כותב אבל מה שהיה פה זה גיבוב שטויות אחד גדול.

      • איתי קנדר הגיב:

        מי הם האנטי-ציונים האלו? נגד איזה זרם של הציונות הם יוצאים?
        למה שמישהו שמתנגד למציאת בית לאומי ליהודים, משימה שכבר הושלמה מזמן, יצית שרפת ענק?

        מזכיר מאוד את הנביא דק — http://tinyurl.com/242qmew

    • ערן הגיב:

      LOL.
      אין סיכוי שהוא רציני, אז לא צריך לקחת אותו ללב.

    • מיכל הגיב:

      מה כאן בדיוק אנטי ציוני? לא להפנות אצבע מאשימה כלפי מישהו ללא עובדות והוכחות? לא להאשים קולקטיב שלם במשהו שלא ידוע כיצד הוא נגרם? לא להתלהם?
      אנטי ציוני לקרוא להנהגה לקחת אחריות? אנטי ציוני לחשוב שבעלי ההון צריכים לשלם מיסים סבירים ביחס להכנסה שלהם בכדי שכולנו נצא נשכרים?
      אנטי ציוני להצביע על הרעה החולה שבהפרטה?
      WTF מה כאן אנטי ציוני?

  24. סתם אחד/האחד הגיב:

    תכלס

  25. רני הגיב:

    מישהו לעיל דיבר על חינוך פרטי בארה"ב. אותו אדם בכל התזה שלו חילק את העולם למי שיש לו ולמי שאין לו. כך כשעסק בחינוך. אבל יש גם הרבה באמצע. נכדי הולכים לחינוך ציבורי בקליפורניה ובארץ. החינוך שם הרבה יותר רציני מבארץ. שעות בי"ס, שיעורים, שיעורי בית, ומשמעת משמעת משמעת. יש גם בתי ספר פרטיים, הם אינם טובים יותר מבחינת חומר ושינון, הם נוחים ונעימים יותר, וגם נותנים יותר יהדות או קתוליות וכ"ו. יש גם פנימיות דרקוניות שאני רק שמעתי עליהן ואיני מכיר, אלו לעשירים באמת. אחרי זה יש מערכת אדירה של חינוך ציבורי עד תואר שלישי. בכל שלב זה, אם רק רוצים, יותר רציני מבישראל. יזכר שהקידום החברתי האדיר של יהודים בארה"ב במאה השנים האחרונות נעשה, ברובו המכריע, במערכת החינוך הציבורית.
    בכל התיאוריות הליברטניות של אותו אדם, נועם? יש המון דימגוגיה נגד העובדים. כמו נגד עובדי חברת חשמל, ברור שהיום יש מאבק נואש של 20 המשפחות להשתלט על חברת החשמל ומתנהל כאן קרב שמושקע בו הון רב ביחסי ציבור ושטיפת מוח להמון ולנבחרים. מוחו של כל ישראלי, גם שלי, נשטף בעובדי ח"ש הרשעים. כמו בנושא המים כשזה יגיע להפרטה נמצא שם בעמדות בכירות הרבה פקידי אוצר.
    מניסיון באירופה וארה"ב הפרטת מערכת החשמל פגעה באיכות השירות, לא הורידה מחיר לצרכן ופגעה קשות בתחזוקה. עובדים עם קביעות שומרים על ציוד עבודה, זו תופעה מוכרת. עובדי קבלן ללא יוניון ללא זכויות מחריבים ציוד.

    רוב שירותי הכבאות באירופה וארה"ב הם כמו חברת חשמל ואינם מופרטים. יוניון, קביעות, חוזה עבודה קולקטיבי, ראה ניו-יורק. הנסיון של האוצר לשבור את היוניון כאן הנו מעשה פוליטי פילוסופי מובהק "כן ! לשבור !" ואין קשר טוב בינו לבין כלכלה.

    כללית חברות שבהן תערובות של ציבורי ופרטי ודאגה אמיתיית לפיקוח וענישה ומניעת מונופולים ודופולים הן חברות שיותר נעים לחיות בהן מחברות, כמו ישראל, שעוברות במהירות רבה ריכוז הון אדיר אל ידי 20 משפחות, זו בעצם אינה הפרטה זה מעבר ממונפול אחד לאחר. ראה סיפור תנובה. הפרטה מהירה תמיד, משום מה, נקשרת בשחיתות, לא רק בישראל. גם הפרטה היא דרך לחלוקה מחדש של הון, כמו שקורה עכשיו ברגע זה בארץ, ראה בנק לאומי, ראה הפרטת הקרקע. אבל בעוד שהליברטנים זועקים נגד השימוש במיסים פרוגרסיבים כמנגנון לחלוקה מחדש של הון לאלו שאין להם, לא תשמע מילה על ההפרטה שמבצעת אותו דבר רק הפעם לוקחת מהרוב ונותנת למיעוט.

  26. אורי הגיב:

    אני מוכן לשלם את המחיר הנדרש בעוגיות כדי שאוכל לראות בקלות אלו תגובות נוספו מאז ביקורי האחרון בפוסט ואלו ישנות.

    בבקשה?

  27. אדר שלו הגיב:

    ראיתי את הסרטון שבסוף הפוסט. יחימוביץ' חייבת לרוץ לראשות הממשלה.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention מחיר מדיניות האוצר | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com
  2. הגיבורים האמיתיים של השריפה » הרהורים של אבא
  3. הכלכלה של ההזנחה | מערכות מידע ועסקים קטנים
  4. אסון? כן. מחדל? לא בטוח « ימים מוזרים
  5. אסכולת הכורסא » להתייחס או לא להתייחס?
  6. אין מספיק אהובה תומר «