החברים של ג'ורג'

איך מלכד נתניהו את עצמו

ראש ממשלתנו, האמין מכל אדם, חזר מוושינגטון לפני כשבוע, כשהוא ממהר לדווח לנו שבמהלך פגישה מרתונית בת שבע שעות (!), מהסוג שהיה מתיש את אסד האב, עם מזכירת המדינה קלינטון, הוא הצליח להשיג מהאמריקנים הסכמות על הדברים הבאים:

  • א. ישראל תקבל 20 מטוסי F-35 במתנה.
  • ב. האמריקנים ישתמשו בזכות הווטו שלהם למען ישראל כנגד יוזמות פלסטיניות.
  • ג. לא יהיו הקפאות נוספות, וההקפאה לא תחול בירושלים.

כל זה תמורת הקפאה לשלושה חודשים בלבד.

זה היה, ככל הנראה, הבלוף המרשים ביותר שמכר נתניהו מימיו, וזה חתיכת הישג. מדובר, אחרי הכל, בבנאדם שהצליח לשכנע אותנו שהוא היה שר אוצר מצוין. באופן חשוד למדי, הוא דרש שלא יהיה פרוטוקול מהישיבה ההיא. דא עקא, שהאמריקנים מיהרו מהר מאד להדליף את האמת.

הייתם קונים ממנו מכונית משומשת? (פליקר - Israel_MFA)

הישיבה המרתונית? היא היתה הרבה יותר קצרה ממה שנתניהו הציג אותה. במהלך הישיבה, עצרו שני הצדדים למספיק זמן כדי שנתניהו יקח את בנו יאיר, החייל עם תנאי השירות המרשימים ביותר בהיסטוריה של צה"ל, למסעדה איטלקית. המטוסים – המיותרים להפליא, רק שבישראל אין דיון אמיתי בנושאי בטחון – לא יהיו בחינם; ישראל תצטרך לשלם עליהם כרגיל, בחלק מהסיוע הבטחוני. מעולם לא היה ספק בקשר לכך שישראל תקבל אותם – עד שנתניהו הצמיד את קבלתם להקפאת הבניה. ובקשר למזרח ירושלים – טוב, זה באמת היה מוגזם. מקור אמריקני בכיר הבהיר שכאשר ארה"ב מדברת על הקפאה, היא בהחלט כוללת את מזרח ירושלים, זו הבטחה שניתנה לאבו מאזן, ואם נתניהו אומר אחרת, למשל לאלי ישי, הרי שהוא משקר. אה, סליחה, "לא אומר אמת". זוכרים מתי בפעם האחרונה הודיע פקיד אמריקני בכיר שראש ממשלת ישראל משקר? גם אני לא. ומה בקשר לטענה שארה"ב לא תבקש עוד הקפאות? ובכן, זה משום שהאמריקנים מצפים – על פי הדלפות – שבתוך שלוש חודשים יעשה נתניהו את מה שכל ראשי הממשלה בישראל, מאשכול והלאה, נמנעו מלעשות: ישרטט את גבולותיה של ישראל.

אשר לנושא הווטו במועצת הבטחון, הוא היה נתון כמעט אוטומטית בידיים ישראליות. עכשיו התנה אותו נתניהו בהעברת החלטת ההקפאה בממשלה, דבר שהוא ככל הנראה לא מסוגל לעשות. כלומר, נתניהו הצליח להפוך הבטחה אמריקנית לאולטימטום – לא תקפיאו, לא יהיה וטו. אין ספק שמדובר בהצלחה הישראלית הגדולה ביותר בתחום מדיניות החוץ מאז מינוי ליברמן לשר החוץ.

יתר על כן, וטו יש רק במועצת הבטחון, לא באסיפה הכללית. אם הפלסטינים יפנו לשם, כשבקשת העצמאות שלהם מלווה בבקשה ליישם סוף סוף את החלטה 181 ("החלטת הכ"ט בנובמבר"), יהיה מעט מאד שהאמריקנים יוכלו לעשות.

נתניהו, כמובן, מנסה לפזר מסך עשן כבד סביב כל הפדיחה הזו, בנסיון בהול לשכנע את האמריקנים לחתום על מכתב שנראה שהם מאד לא רוצים לחתום עליו. אחת משיטות ההטעיה, שנחשפה לאחרונה, היא על ידי הוצאת הודעות לתקשורת כשהדגש הוא שאסור בשום פנים לציין שהן הגיעו מלשכת ראש הממשלה אלא לייחס אותה ל"מקור מדיני". כחלק מהנסיון הענק להונות את הציבור שראשיתו בהודעה בקול תרועה על המתנות – שאכן, כפי שחשדו פרשנים רבים, היתה טובה מכדי להיות אמיתית – ציטטו כמעט כל כלי התקשורת הודעה של "מקור מדיני", הלוא הוא ב. נתניהו, שאומרת שהסיבה לעיכוב המכתב איננה העובדה שהאמריקנים לא אמרו את מה שהוא רוצה שיהיה כתוב בו, אלא… התנגדות פלסטינית להצלחה המהדהדת של נתניהו. הכתבן המדיני של "ישראל היום" ציטט את הודעת נתניהו כלשונה, כולל כותרות המשנה.

החוק איננו אוסר על ראש הממשלה לשקר לציבור; זה האחרון אמור להעניש אותו על כך. אבל המצב שבו ראש הממשלה מספק מיצג שווא לשרים הוא בעייתי יותר. צחי הנגבי, כששימש כשר משפטים, נחקר בחשד לכך ששיקר לממשלה כשאמר לה שאהרן ברק תומך במינויו של רוני בראון לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, וחמק – כהרגלו – מהמעדה לדין בעור שיניו, בשל רחמנותו המופלגת של אליקים רובינשטיין כלפי אנשי ימין. כלומר, שר שמשקר לממשלה בהחלט עשוי לעמוד לדין. מעניין מאד, על כן, לדעת מה בדיוק אמר נתניהו לשרי השביעיה על שיחותיו בארה"ב.

בקיצור, שבוע אחרי שנתניהו סימם את התקשורת הישראלית בטענה שהשיג נצחון דיפלומטי מפואר, שגורם לטלריין ולקיסינג'ר להיות עפר לרגליו, מסתבר – כרגיל – שזה לא בדיוק מה שקרה. למעשה, זו נראית כמו תבוסה מפוארת. אולי הגיע הזמן שהתקשורת הישראלית תפסיק לשחק את משחקי הנדמה-לי של לשכת נתניהו, תסרב לשמש כספינרית שלו, ובפעם הבאה שהוא יודיע על כך שהוא מונה לשליט הבלתי מעורער של הירח, תמנע מלדווח על כך עד שתקבל אישור ממקורות אחרים. אם למישהו היה עוד ספק, אחרי השבוע הזה ברור שאי אפשר להאמין לו.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלו שתי תרומות בקרן הטבק והאלכוהול. אני רוצה להודות בזאת לתורמים, ולתורם ששאל – כן, אני בהחלט זוכר.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

41 תגובות על ”איך מלכד נתניהו את עצמו“

  1. אור ברקת הגיב:

    רק לשם הנוקדנות – למה תנאי השירות של נתניהו ג'וניור יותר טובים משל בן עשירים אחר?

    • עדו הגיב:

      הממ.. כמה בני עשירים מטיילים בחו"ל בזמן הרגילה שלהם כשמאבטח מטעם המדינה מלווה אותם כמו צל?
      רק לשם השוואה, כשרבין היה ראש ממשלה הנכד שלו שירת בלבנון בצנחנים ואף אחד לא חשב להוציא אותו מהגזרה המסוכנת הזאת שמא החיזבאללה ינסו לחטוף את הנכד של ראש הממשלה הישראלי.

      • רועי הגיב:

        איני בן עשירים ואיתי בקומה (שבה היו אז בערך 20 חיילי חובה), רבע בערך היו מאוד מבוססים, כשמתוכם כמה שבאמת ישבו על מיליונים. אותם מיליונרים, טסו לאן שלא תרצה. אחד מהם, שהוא חבר טוב, טס במהלך השירות שלו 3 פעמים לניו-יורק, המליונר השני, טס לסופ"ש להופעה של איזה להקת רוק באנגליה וחודשיים לפני זה ליוהנסבורג לגמר המונדיאל. הביא ווזווזלה. שניהם היו מגיעים לבסיס ברכב פרטי וקיבלו מה שהם רצו. לא נעשה לעניין פסיכואנליזה, אבל שורה תחתונה – עשירים יש הרבה בצה"ל. הרבה מהם טסים לחו"ל. שיהיה ליאיר מה זה בכיף, באמת, ואני גם כן חייל ואני מת לטוס לחו"ל ככה באמצע השירות, רק ידי אינה משגת. הדבר היחידי שאפשר לשאול – האם עברה שנה מאז הגיוס של יאיר, שכן לג'ובניקים מותר לקחת רגילה בחו"ל רק אחרי שנה בשירות סדיר. פחות משנה וצריך לחתום דח"ש. מה שיותר מדאיג, ויכול להיות שזה סתם צרות עין מצידי – שעם כל הדברים שבניהו אומר, האם יאיר הגיע לדו"צ בזכות כישוריו?

      • אסףראסףר הגיב:

        אתה מדבר כאילו המאבטח הוא פריבילגיה. כשאתה ילד בן 20, הוא נטל ותו לא. זה עונש.

        וכפי שכבר אמרו, אתה לא מעודכן : רבים ליוצאים לחו"ל היום. התנאים קצת הוגמשו, וטוב שכך.

        • עדו הגיב:

          אף אחד לא שאל אם נתניהו ג'וניור אוהב את זה שמוצמד לו מאבטח או לא. העובדות הן פשוטות – נכד של רבין, צנחנים, לבנון חייל כמו כולם, בן של נתניהו – דובר צה"ל מאבטח צמוד שגם נוסע על חשבוני ועל חשבונך אחריו לחו"ל באמצע השירות.
          תשווה בין מה שתרם כל אחד למדינה לעומת מה שהושקע בו במהלך השירות ותבין את ההבדל.

      • דניאל ר הגיב:

        כשרבין היה ראש הממשלה הנהלים בצה"ל אסרו על חייל לנסוע לחו"ל. מתישהו בשנת 2002 השתנה הנוהל ורק מאז קיימת האפשרות לטוס לחו"ל במהלך חופשה.

        ההשוואה בין נכד של רה"מ מלפני יותר מעשור לנכד של נתניהו מעוותת: האיומים היו אחרים, חייל בתוך מוצב מוגן יום ולילה מפני התקפות ולעומת זאת חייל בחו"ל חשוף מאוד להתקפות עליו.

    • אורן הגיב:

      הערונת- יאיר נתניהו איננו "בן עשירים" (להלכה, להלכה). הוא בנו של ראש הממשלה, שהוא נבחר ציבור, ונותן דין וחשבון על התנהלותו לציבור (להלכה, להלכה).

      את חופשות הכיף המשפחתיות עם אביו ואמו, ראוי לו שיעשה לאחר שירותו הצבאי, או לאחר שאביו יחדל לכהן כראש ממשלה, וישוב לכהן כאזרח עשיר ונהנתן. עד אז, "מראית עין", גם אם היא צבועה, היא דבר ראוי, במיוחד במשטר פרלמנטרי, שבו ראש ממשלה הוא בסה"כ ראשון בין שווים, ולא נשיא.

  2. סתם אחד/האחד הגיב:

    הערה קטנה: :כספי הסיוע האמריקאי (שנור)מיועדים בכל מקרה לרכש בטחוני.

  3. תומר.ק הגיב:

    "זוכרים מתי בפעם האחרונה הודיע פקיד אמריקני בכיר שראש ממשלת ישראל משקר? "

    אני דווקא נזכרתי בזה
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3656170,00.html

  4. תומר.' הגיב:

    סליחה הקישור שרציתי לצרף זה:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/839/790.html

    • ידידיה הגיב:

      כדאי לציין גם שבניגוד להכחשת דברי נתניהו שנטען כי נטענה בידי "פקיד" עלום שם, ולכן לא הייתי קורא לה "הודעה", תקיפת דברי אולמרט נעשתה בפומבי בידי דובר משרד החוץ.

    • ygurvitz הגיב:

      לא ממש אותו דבר. יש הבדל בין "לא נכון" ו"לא אמת".

      • ידידיה הגיב:

        אהה. יש לך את הנוסח האנגלי המדויק של דברי "הפקיד הבכיר" ואת הנוסח האנגלי המדויק של דברי שון מקורמיק?

  5. רון הגיב:

    מה המקור שתומך בגרסא שלך לארועים?
    אפשר לינק?

  6. עדו הגיב:

    " וחמק – כהרגלו – מהמעדה "
    צריך להיות העמדה ולא מהמעדה

  7. "רק לשם הנוקדנות – למה תנאי השירות של נתניהו ג'וניור יותר טובים משל בן עשירים אחר?"

    למה? כי מעטים החיילים שמקבלים רשות לנסוע לחו"ל במהלך רגילה, ועוד יותר נדירים אלה שמקבלים רשות להאריך אותה מעבר למתוכנן כדי לקרוע קצת את העיר הגדולה בלי אבאמא.

    • דורצח הגיב:

      רק לשם הסופר-נוקדנות – בכפוף לכמה אישורים, יכול כל חייל לצאת פעם אחת בשירות לחו"ל, אחרי שהשלים שנת שירות (עורפי) או שמונה חודשים (קרבי).

      http://www.shavuz.co.il/recruit/article.asp?artid=691&secid=715

    • א.ה. הגיב:

      רחביה, אתה לא מעודכן. בצבא של היום (אני יודע, זה היה אחרת פעם) זה לא נדיר במיוחד.

      • וואלה? ממתי רגילה זה עשרה ימים? טוב, יכוליות שאני באמת לא מעודכן. יותר מעשרים שנה עברו מאז היה קשר ביני לבין הבהמה.

        • חנן הגיב:

          נדמה לי שזה 5 ימים כל כך וכך חודשים, ואפשר להצמיד שתים ולצאת לשבועיים רצופים (עם סופ"שים).

          ומלבד זאת אפשר, כמעט בכל זמן, לקחת דח"ש קצר כדי לצאת לחו"ל (לא נדיר שמאשרים, גם בלי סיבה מיוחדת).

          • עמוס הגיב:

            ואם מסתייע הדבר והרגילה נופלת בין שתי שבתות שבהן החייל בבית זה יכול להגיע לעשרה ימים (או קרוב לכך), בפרט אם מדובר בחמשושים.

        • אזרח הגיב:

          אף אחד מכם לא מעודכן. לג'ובניקים אין יותר רגילות, היום מקבלים ימי חופש שנתיים שאפשר לנצל איך שרוצים (כמובן בהסכמת המפקדים). כל עניין פיצול, איחוד ודחיית הרגילות עבר זמנו.

          • גיל ב' הגיב:

            מה זאת אומרת היום? אני הייתי ג'ובניק בשנת 1986 וכבר אז יכולתי לפצל את ימי החופש שלי איך שרציתי.

    • עופר הגיב:

      לא נכון. למעשה זה כבר לא היה נכון כשאני שירתתי לפני 6 שנים ויצאתי לרגילה כפולה(שצברתי) בחו"ל. היחס אז כשניגשתי לבקש היה של "יש אישור של המפקדים שלך שאפשר להסתדר בלעדיך שבועיים?אז אפשר שגם תהיה בחו"ל בשבועיים האלו."

  8. איתן לרנר הגיב:

    ונוקדנות נוספת, נדמה לי שנכון לומר מצג שווא ולא מיצג שווא.

  9. חרטא ברטא הגיב:

    "יתר על כן, וטו יש רק במועצת הבטחון, לא באסיפה הכללית. אם הפלסטינים יפנו לשם, כשבקשת העצמאות שלהם מלווה בבקשה ליישם סוף סוף את החלטה 181 ("החלטת הכ"ט בנובמבר"), יהיה מעט מאד שהאמריקנים יוכלו לעשות. "

    הרי כבר הפלסטינים כבר הצהירו על עצמאות ב 1988 ומרבית החברות באו"ם לא היו צריכות החלטות של העצרת כדי "להכיר" במדינה הזו. מספיק עשו זאת כדי שאש"ף פתח שגרירויות ברחבי העולם כדי לאפשר לכל מני פונקציונרים חיי שחיתות.

    עצרת האומות המאוחדות יכולה גם להכריז מחר שהירח הוא ירוק או שפגיעה בדת לא נופלת תחת חופש הדיבור (כמו שהם בעצם מנסים בימים אלה) ואין לזה משמעות אופרטיבית בגרוש. אז שהעצרת תצהיר מה שהיא רוצה. אולי שוב נזכה בנאום ארוך ומשעשע של קדאפי – לפחות נהנה.

    כל בר דעת יודע שהעניינים הרציניים נחתכים במועה"ב.

    • עדו הגיב:

      כן, אבל זו אותה עצרת שאישרה את הקמת מדינת ישראל, עם התמונות המפורסמות של אנשים שיושבים ליד מקלטי רדיו וסופרים כל 'כן' וכל 'לא'. אז עכשיו פתאום הם לא רלוונטיים?

      • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

        ומה ההכרזה הזאת הייתה שווה אם לא היינו לוקחים את העניינים לידנו ומכריזים על המדינה ומצליחים להגן עליה מפני אויבנו?

        אותה דבר עם הפלסטינאים, אם הם יצליחו לסלק את הישראלים מא"י תהיה להם מדינה (ע"ע רצועת עזה) מבלי קשר להסכמה או אי הסכמה של העצרת הכללית.

      • חרטא ברטא הגיב:

        כי שנתיים אחרי מלחה"ע השניה היו עדיין אנשים נאיביים שהאמינו שלארגון בן השנה יש איזשהו משקל או מעמד מוסרי.

        • חרטא ברטא הגיב:

          ורק כדי לחזק את הטענה כמה העצרת הכללית של האו"ם איבדה כל רלוונטיות לעולם המערבי, היום הוחלט להוציא ההומוסקסואלים מהרשימה שמדגישה קבוצות אנשים שחשופות באופן יוצא דופן להוצאות להורג חוץ-משפטיות ואלימות.
          (רשימה מלאה ב http://www.iglhrc.org/cgi-bin/iowa/article/pressroom/pressrelease/1257.html

          נו – ומאותן מדינות שחתמו על כך אפשר להוציא איזושהי לגיטימציה חוקית/מוסרית? ואם הם יחליטו מחר כך או מחרתיים כך – יש לזה משקל בכלל?

          כל המוסד הזה רקוב מיסודו, וכמו שמתפוזים רקובים אי אפשר לעשות מרמלדה…..

          • ידידיה הגיב:

            מעניין שרוסיה הצטרפה למוסלמים ולאפריקנים (כמו גם צפון קוריאה וסין, אבל זה פחות מפתיע).

  10. דודי הגיב:

    החלטה 181? זו ההחלטה ההיא להקים שתי מדינות בתחומי המנדט הבריטי, אחת ערבית ואחת כלאזרחית?

  11. Opium הגיב:

    התרומות לקרן הן ממקור לא ידוע, או שלשכתך תורמת לך ומפרסמת את זה?

  12. אלעד הגיב:

    מצויין. אני ממליץ לביביהו שבפעם הבאה שהוא חוזר מארה"ב, יוציא הודעה שסיכם על גבולות הקבע עם הפלסטינים תמורת המשך תנועתו של כדור הארץ סביב השמש.

  13. יואב הגיב:

    אגב, רביב דרוקר גם כתב בבלוג שלו על ההתנהלות של נתניהו סביב המכתב והדיפלומטיה מול האמריקאים.

    נותן תמונה קצת אחרת מזו המצטיירת כאן, בעיקר על רזי הפוליטיקה המקומית. למי שמעוניין:
    http://israblog.nana10.co.il/tblogread.asp?blog=394281&blogcode=12163306

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention איך מלכד נתניהו את עצמו | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com