החברים של ג'ורג'

דרושים: גדעונים

הפגנה נערכה אמש (א') מול הבניין ברח' רוטשילד שבו הוכרזה עצמאותה של ישראל, במחאה על גלי הגזענות השוצפים. כ-200 משתתפים, והרבה זעם כלפי הרבנים המסיתים. אם עובדיה יוסף היה נקלע לקהל הזה, סביר שהמשתתפים, אה, היו מנופפים מולו באגרוף זועף או משהו.

הרבה מלל זועם, שנשמע לעיתים כמו קינה על מדינה שהיתה ואיננה עוד, או שמעולם לא היתה ורק חלום היתה. כמעט ולא היו שם קריאות לפעולה, להוציא אחת. יורם קניוק הודיע שהוא עוזב את הדת היהודית.

יורם קניוק נואם, תל אביב, 7.11.10

כלומר, את הצורה הרשמית שלה. הוא קרא ל-300 גדעונים – או יותר – להצטרף אליו, להגיע אל משרד הפנים הקרוב למקום מגוריהם, ולדרוש מהפקיד להוציא להם תעודת זהות חדשה, שממנה תמחק המילה "יהודי", ובמקומה יירשם "בן בלי דת". הוא אמר שזו "לא היהדות שהוא מכיר", אם כי הודה ש"כל היסודות היו שם" כבר מזמן. בקצרה, הוא החליט שהוא לא רוצה יותר להיות בן לדת האדונים. בצדק, הוא חושב שהמעשה הזה יזעזע את הממסד. אולי גם יגרום לו לחשוב שוב על המדיניות שלו.

אני לא הייתי מגזים באופטימיות הזו. במצב שבו אנחנו נמצאים, האנשים שינקטו בצעד הזה יכונו מיד בוגדים או ערב רב. אבל למרות זאת, הוא חשוב, אפילו חשוב מאד. ולו מן הטעם הפשוט שמי שנשאר יהודי במדינת ישראל הוא משת"פ של מדינת-אדונים. יכול אדם להשאר יהודי בהכרתו, אם הדבר חשוב לו, אבל להשאר יהודי כלפי מדינת ישראל, בימינו, הוא דבר הרבה יותר בעייתי.

בניגוד לתואר "ישראלי", שמשרד הפנים נעמד על רגליו האחוריות – עד כה, בסיוע בתי המשפט – כדי למנוע את רישומו בתעודת הזהות, למושג "בן בלי דת" יש תקדים. ניתן לדרוש מן הפקיד לשנות את הרישום מ"יהודי" ל"בן בלי דת". הוא צפוי לסרב, למרות תקדימים בנושא.

בשבועות הקרובים ייערך מאמץ לארגן מאות אנשים שיקחו את הזמן הדרוש, ילכו למשרד הפנים ויתווכחו עם הפקיד. עורכי דין שמבינים בנושא יפרסמו הנחיות. דיווחים נוספים יבואו. קוראי הבלוג מוזמנים להשתתף במאמץ.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

57 תגובות על ”דרושים: גדעונים“

  1. EL הגיב:

    בתעודת הזהות עצמה מופיעות כוכביות בשדה הלאום, בעקבות מאבקי העבר.

    • יריב הגיב:

      אם להיות מדויקים, בעקבות פסיקת בג"ץ שמי שעברו גיור רפורמי הם יהודים. שר הפנים (אז כהיום, ישי) הורה שלא לכתוב לאום כלל כדי להימנע מרישום כזה.

      זאת למרות שסעיף הלאום מראש חסר כל משמעות, והוא אחד הרכיבים הבודדים בתעודה שאינם נחשבים ראיה לנכונותם…

      אולי קניוק רוצה לשנות את פרטיו במרשם האוכלוסין? כי אם הוא יבקש תעודה חדשה הוא יקבל אחת עם כוכביות בסעיף הלאום.

      אגב, עצם הרעיון שייכתב "בן בלי דת" תחת לאום נשמע מוזר. במרשם האוכלוסין אכן יש סעיף דת, אבל אני לא בטוח מה צריך לעשות כדי לשנות אותו.

  2. יוני הגיב:

    דרושה עריכה של המשפט אחרי המשפט "זו לא היהדות שהוא מכיר", הוא התפקשש.

  3. רפאל הגיב:

    חבל שהתגובה המיידית לתחושה שהיהדות השתנתה היא נטישה שלה. אם מישהו לא מאמין בזהות היהודית מלכתחילה – אין שום בעיה שידרוש להרשם כבן בלי דת. אבל אם מישהו מאמין בזהות הזו ומרגיש שהיא נלקחה ממנו, נדמה לי שהדבר הראוי לעשות הוא להילחם על עיצוב מחדש של המושג 'יהודי' ותוכנו, במקום לוותר עליו לטובת המופרעים שבונים בו מונופול.

    • ygurvitz הגיב:

      שוב, אם היהדות חשובה לך – רק מפלצת הספגטי המעופפת יודעת למה – הלחם עליה. אבל זה במישור אחר. במישור שבין האזרח למדינה, להיות יהודי בישראל היום פירושו להפוך – גם בעל כורחך – לחבר בקבוצה עם זכויות יתר גזעניות. הדרך לא להיות שותף לזה היא לצאת מקבוצת האדונים.

      • רפאל הגיב:

        אני בספק אם רק בגלל שלמישהו כתוב 'בן בלי דת' בתעודת הזהות זה אומר שהוא לא שותף בקבוצת האדונים. לזכות השיבה הוא עדין יהיה זכאי, ישכירו לו דירות בצפת, יקבלו אותו ליישובים קהילתיים וכו'. (כלומר, זה לא בהכרח שישכירו לו ויקבלו אותו מלכתחילה, אבל מחיקת הסעיף 'יהודי' לא תעלה ולא תוריד).
        מעבר לזה, הפגנה ששיאה הצעה להדיר רגליים ממאבק על אופיה של המדינה היא לא הפגנה מרשימה במיוחד. אם כל מה שיש לקניוק להציע זה איך לא להרגיש אשם, תרשה לי לא להתרגש.

        • ygurvitz הגיב:

          לא הבנתי איך ההצעה הזו היא "הדרת רגלים ממאבק על אופיה של המדינה". להיפך. יתר על כן, אני לגמרי לא מסכים איתך לגבי קבלה לישובים קהילתיים, כנראה שגם לא לגבי דירות בצפת. ומישהו שמתעקש שהוא לא יהודי יתקשה, לדעתי, לעלות על פי חוק השבות.

          • יריב הגיב:

            מי שיתעקש לומר לכל מי שהוא פוגש שהוא לא יהודי, אולי יתקשה להתקבל לישובים קהילתיים, אבל לא אם יבהיר שכוונתו למישור הדתי. מי שיאמר שהוא אתאיסט, לא צפוי לו קושי מיוחד. לגבי חוק השבות, החוק קובע מיהו יהודי, וקניוק עומד בהגדרה גם אם הוא מחליט להירשם כחסר דת (אם כי לא אם הוא מחליט להירשם כנוצרי).

          • רפאל הגיב:

            קראתי שוב ושוב, ואני לא מצליח להבין איך ההצעה הזאת היא לא הדרת רגליים. זאת מחאה אישית, מהסוג של "בעסק הזה אני לא מתערב" שאינה משפיעה על אף אחד מלבד זה שכבר לא רשום לו "יהודי" בתעודת הזהות. למה שמחאה כזאת תזעזע את הממסד? איך היא תעזור למי שמודרים באופן קבוע ומתמשך ממקורות כוח? איך היא תעשה צדק?

            • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

              הרעיון הוא בזעזוע, כביכול לאחר שקניוק גורביץ וחבריהם יוציאו את עצמם מעם ישראל תעבור זעקת שבר וזעזוע בכל הארץ וכך הממסד יתקרב יותר לדעותיהם.

  4. בועז הגיב:

    בתעודת הזהות אין סעיף דת, רק לאום (לפחות בשלי, ת"ז וספח נבדקו).
    האם הכוונה היא לרישום הדת במשרד הפנים?

  5. רן הגיב:

    בניגוד לתגובות הקודמות, אני דווקא חושב שזה צעד ראוי ונכון.
    באופן אישי אין לי קשר לדת היהודית, ואני מרגיש הרבה יותר ישראלי מאשר יהודי.
    אם היותי יהודי מקנה לי זכויות יתר, הרי על אחת כמה וכמה שאוותר על שם תואר זה.

    אגב, לגבי הכוכביות בת”ז, סעיף זה הושמט לאחר שבגץ פסק שיש לרשום אזרח כלשהו כיהודי, שר הפנים דאז (דרעי? איני זוכר) סירב וזו הפשרה שהוא מצא.. לא תוצאה של הישג ציבורי, לדאבוני.

  6. עירא הגיב:

    אני אשמח להפרד מהדת היהודית בלי להפרד מהלאום והעם. יש הרבה יהודים אתאיסטיים שאני מכיר, אני אחד מהם, אין לי שום בעיה עם מחיקת סעיף הדת מהתעודה. הבעיה היא שנדמה לי שזה סעיף לאום ולא סעיף דת. לא הסתכלתי על התעודה שלי שנים.

  7. Gig_Op הגיב:

    בסעיף הלאום כתוב לי יהודי, באזרחות- ישראלית.
    אשמח למחוק את סעיף הלאום למרות שלדעתי מדובר
    רק ברישום בתעודה עצמה. במחשבי משרד הפנים אשאר יהודי.
    ואגב, מישהו יכול להסביר את המושג "גדעונים"?

    • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

      אני מניח שקניוק מתייחס ל"גדעונים" אגודה חשאית שהתקיימה בא"י בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה.

      בכל מקרה אם מה שמטריד אותך הוא הכיתוב בתעודה תבקש שיוציא לך תעודה חדשה, כפי שנאמר בתעודות החדשות נמחק סעיף הלאום.

      • ש.ב הגיב:

        או שכמו האגודה ההיא (שאותה אני לא מכיר) הוא מתייחס לסיפור ההוא מספר שופטים.

        בחירת המילים חשובה. הוא מתייחס ל"גיוס" 300 לוחמים תוך ויתור על שאר העם ושליחתו הביתה.

  8. לב פ. הגיב:

    לפני הגיוס עשו לי תחקיר בטחוני.
    הבחורה שתיחקרה אותי מילאה את פרטי: שם, תעודת זהות וכו'.. כשהגיעה לסעיף "דת" אמרתי לה שאני אתאיסט.
    היא הסתכלה עליי במבט טיפה משונה ורשמה "יהודי"..
    מעניין איך זה יילך במשרד הפנים?

    • ירון הגיב:

      בתור חסר-דת רשמי, אני יכול לספר לכם שזה ממש ממש לא משנה (פרט לחוסר היכולת להתחתן רשמית במדינתנו הפונדמנטליסטית)
      דרך אגב, לאחותי, גם היא חסרת דת, ואחרי שהיא התעקשה שיהודיה בדת היא לא (על אף בת המצווה), מילא הבחור מהתחקיר הביטחוני "נוצריה" על אף מחאותיה שאין קשר בין משפחתנו לנצרות.
      לטענתו יש רק יהודי או מוסלמי או נוצרי או דרוזי. אין אתיאסיטים ששיכים לעם היהודי.

      • לב פ. הגיב:

        אני דווקא רואה את עצמי כיהודי מבחינת לאום(למרות שלאחרונה זה הולך ונעשה קשה יותר ויותר..) – אני פשוט לא רואה שום סיבה לכך שזה יופיע בתעודת הזיהוי שלי, כמו שאני לא הייתי רוצה שיצויין בה צבע העור שלי או כל פרט לא רלוונטי אחר

        אגב, ירון, איך הגעת למעמד הנכסף הזה?

        • ירון הגיב:

          נולדתי ככה 🙂
          אבי יהודי,
          אך אמי ממשפחה של חסרי דת במולדתם האירופית. הם אתיאסטים כבר דורות.
          היא אמנם התגיירה, אבל בא נאמר שהגיור הקונסרבטיבי שלה לא ממש נחשב בארץ הקודש.
          וכשהציעו לי בצבא לעבור קורס גיור, הבהרתי להם שאני דווקא מאוד מרוצה מהרישום הזה. זה הכי קרוב לישראלי שיש.

          • ש.ב הגיב:

            זה מזכיר לי את הבדיחה (שהיא גם תיאור מציאות) על זה שהצ'כוסלוסקים היחידים בצ'כוסלובקיה היו היהודים. כל השאר היו צ'כים או סלובקים.

            אני, אגב, בסטטוס דומה, וגם לי זה גורם להרגיש יותר ישראלי דווקא.

      • יואב הגיב:

        חבל שאנחנו לא מסוג המדינות שנהוג להגיש בהן בג"ץ על דברים מעין זה.

  9. תומסו הגיב:

    קצת קשה לי לוותר על מה שאני לא מרגיש שייכות אליו מלכתחילה. אם המדובר הוא בצד הפורמלי של העניין, והשפעות העניין הפורמלי על החיים האמיתיים (זכויות יתר), אז אני בעד להילחם על זכויות המקופחים יותר מאשר לוותר על זכויות.
    למי אתה חושב יזיז שאתה מוותר על הזכויות שלך? במיוחד לאור העובדה שהשמאל מתמעט,נזנח ובקרוב יהווה בעצמו חלק אזרחי מקופח.

  10. יואב הגיב:

    האמת שזה רעיון מצוין עבור כל מי שרוצה להתחתן לא דרך הרבנות. לפי הבנתי, הפשרה בעניין ברית הזוגיות היא שהיא תהיה תקיפה רק לגבי חסרי דת. כך, אם כל מי שיהיה מעוניין בנישואים אזרחיים יגוייס טובת הקמפיין, כך שהדבר באמת יועיל לו – אולי המדינה לא תפסיק עם זכויות היתר ליהודים, אך יתכן שתבטל את ההגבלות המטופשות על זכותם להינשא איך ועם מי שבא להם בישראל. הפשרה של ברית הזוגיות פותחת פתח תיאורטי ליציאה מהדת מרצון של אזרחים רבים.

    • ש.ב הגיב:

      לא יעזור. עדיין תצטרך ללכת לרבנות ולהוכיח להם שאתה לא יהודי לפי ההלכה.

      • אסףר הגיב:

        בזמנו התבקש הציבור לשלוח הערות לתזכיר חוק ברית הזוגיות לחסרי דת.

        כתבתי אז משהו שרלבנטי עוד יותר עם קבלת החוק (וגם להערה שלך):

        "לפני כמה חודשים קראתי כי רב חרדי חשוב (דומני אלישיב אבל לצערי איני מצליח למצוא הציטוט המדוייק) אמר – שאפילו אם יתפשרו על נושא ברית זוגיות לחסרי דת, החוגים הדתיים חייבים להשגיח טוב טוב על כל הנרשמים, שמא חס ושלום יהודים ינסו לזייף ולטעון שהם חסרי-דת ולהתחתן ר"ל.

        מה שנפלא בנימוק הזה הוא שמשמעותו הוא שהקמנו את מדינת ישראל כדי שתהיה המדינה האחרונה בעולם שבה יהודים מסתירים את דתם מפחד השלטונות…"

        http://cafe.themarker.com/post/1130126/

        • יואב הגיב:

          הם חשבו על כל החורים, הדתיים. לעזאזל. רק במדינת היהודים חסר דת צריך להוכיח שאינו יהודי בטעות על מנת שיוכל להתחתן, ולהוכיח שהוא כן יהודי אם ירצה לזכות בכל הטבה אחרת ששמורה רק לאדונים.

  11. עדיגי הגיב:

    ומה זה יעזור? אז כל מיני אנשים יבואו וישנו את הלאום שלהם. מעבר לכך שהרישום "יהודי" עדיין יישאר (כי הוא בעצם מגולם בצורת כתיבת תאריך הלידה), אני לא רואה כיצד פתאום הכנסת תיסוג משלל חוקיה הגזעניים.

  12. פידל הגיב:

    אני בפנים- מחכה לעצות של עורכי הדין.

    דרך אגב, יוסי- הייתי שמח לשמוע ממך הערה על הנסיון של הספרי למנוע את הצגת המחזה שלו בהיכל התרבות באריאל (על סמך סעיף בחוזה שדורש חתימת חוזה חדש עבור הצגות "מחוץ לגבולות ישראל").

    • אסףר הגיב:

      זה יכול ללכת טוב עם העובדה (שפרסם יוסי בבלוג הזה) שבזמנו עיריית אריאל, כדי להתחמק מתשלום איזה מס, ניסתה לטעון בבית משפט שהיא אינה "אזרח מדינת ישראל" לעניין זה …

  13. צבי לביא הגיב:

    חשוב מאד שכותב הבלוג וחבריו המפגינים יעבו את ארץ היהודים ויעברו למדינה אחרת.

    יהיה קל יותר לנשום אויר צח ולא מורעל באדים מורעלים.

    • עדו הגיב:

      חשוב מאד שהאדים המורעלים של הגזענות וההתנשאות יפסיקו לערפל את חשיבתך ותבין שעצם העובדה שיצאת לעולם מרחם אחד לא הופכת אותך עליון על זה שיצא דווקא מרחם אחר.

  14. גלית הגיב:

    זו נראית לי מחאה באופסייד, כיוון שהיא מתמקדת באלמנט הדתי של הגזענות היהודית, במקום באלמנט הלאומי שלה. הכשל ההיסטורי הוא, בוודאי תסכים, בחיבור בין הדת ללאום, ובין הלאום היהודי לאדנות על הארץ.והעוול הנגזר מכך בימים אלו ממש הוא משטר פשיסטי (עליונות על-בסיס לאום), ולא משטר גזעני (עליונות על-בסיס גזע/דת/מין וכו').
    נכון, זה נבלה וזה טריפה, אבל סוג כזה של מחאה לא יפריע לפשיסטים שמקדמים חוקי "הצהרת נאמנות", למשל; זו מחאה שמקבלת את החיבור המעוות של דת ולאום. האם לא ויתרנו מוקדם מדי על המאבק לקביעת לאום "ישראלי", ללא הבדל דת וגזע?

  15. גרייף הגיב:

    מי שיבקש תמצית רישום ממשרד הפנים, כפי שאכן עשיתי, יגלה שבמשרד הפנים, תחת לאום רשום "יהודי" (בהנחה שהוא אכן יהודי). בתעודת הזהות יש כוכביות במקום "יהודי", אבל המילה הזו, הזהות הזו, עדיין נכפית על אותו אזרח. היא פשוט מוסתרת מהאזרח מתוך המחשבה (המוצדקת לאור התגובות למעלה) שאם זה לא רשום בתעודת הזהות, אנשים יניחו שהסעיף הזה כנראה לא קיים לגביהם. הוא עדיין קיים, ועדיין מכריע לגבי חיינו.

    המדינה מאפשרת לאדם להפוך להיות אזרח שלה, ואני יכול לעזוב אזרחות זו, ולהפוך להיות אזרח של מדינה אחרת – מדוע שלא אוכל לעזוב דת זו ולהיות בלי דת בכלל?

    אני לא יהודי, כפי שאינני נוצרי או מוסלמי או בודהיסטי או באהי. אני לא נעלב יותר מכך שכתוב שאני יהודי מאשר לו היה כתוב נוצרי או מוסלמי – וגם אז הייתי רוצה לשנות את הסעיף הזה, כך שלא יכתוב מה שאינו נכון.

    הייתי שמח אם היהדות בארץ תשתנה, משום שהזהות הזו משפיעה ישירות על אופן החיים שלי, אבל זו לא סיבה מספקת עבורי להיות חלק מהקבוצה הזו. יוסי, אני אשמח אם תוכל לספק פרטים כיצד אפשר לשנות את הרישום במשרד הפנים.

  16. חיים קליין הגיב:

    שמאלנים יקרים, עשו טובה תעברו לשבדיה לנורבגיה, תחיו שם את חייכם ותניחו לעם היהודי לשבת בציון במנוחה.

    • עדו הגיב:

      חיים קליין היקר, שמאלנים כמונו שראו בדת 'אופיום להמונים' הקימו את המדינה הזאת ולא יהודים מאמינים. אבל גם לשיטתך ההלכה קובעת שאני יהודי בדיוק כמוך, שמאלני או לא כך שגם אם לא ארצה בזה אני חלק מ'העם היהודי' וגם אני הייתי רוצה לשבת בציון במנוחה בלי שיהפכו אותי לקלגס וחלק מגזע אדונים מדכא ומשעבד. לא ברחתי מהקוזאקים כדי להפוך לאחד כזה בעצמי

    • איתי קנדר הגיב:

      מעניין מה שאחד העם אמר עליך. הוא אמר שאם נאכלס את הארץ באנשים חסרי עכבות, שלא סרים לכבוד, נמצא את עצמו עם בעיה יהודית שניה. המדינה הזו הייתה אמורה לקום גם כדי לאפשר חיים טובים בגלות. האופציה שממנה אחד העם רצה להמנע, היא זו שבה היהודים בישראל יקלקלו את הארץ כ'כ עד שלא יוכלו היהודים לחיות בחו'ל. ומה שהוא בטח לא דמיין, שהבנדיטים הארורים יגרשו את היהודים המוסריים מהארץ, תוך זילזול גם בהם וגם ביהדות התפוצה. וזה מה שאתה ושאר החוליגנים עשיתם פה.

    • אבנר הגיב:

      האמת שמר חיים קליין נדיב יחסית, בד"כ הם שולחים אותנו לעזה או לאיראן.

  17. איתי קנדר הגיב:

    אני שמח מאוד לשמוע על התארגנות כזו. חשבתי על רעיון כזה לפני חודשיים וניסיתי להתייעץ בעורכי הדין שאני מכיר. אחת חשבה שזה רעיון מגוחך ('אתה במלא לא מאמין בחבר הדמיוני, לא?' – דווקא כן..) או שלא ידעו איך מבצעים מהלך כזה.
    מה שחשוב לי הוא לא רק הסמליות. חשוב העיקרון. אני אדם מאמין, אני מרגיש מחובר לחלוטין לחברה הישראלית. ישראל זה הבית שלי. אבל אני לא מסכים שישתמשו בנתונים שלי, שלא נוצרו לפי רצוני, בשביל לקדם מטרות פוליטיות שאני לא תומך בהן. אני רוצה לחיות בשוויון מוחלט עם הערבים. אני לא רוצה שום זכות-יתר יהודית. אני חושב שזה דבר מתועב, וזה מקשה עליי לחיות בשלום עם הקולגות והחברים שלי.
    מה שאני רוצה, זה להתבולל בעם הישראלי. להפוך מיהודי גזעי לישראלי אמיתי, באופן רשמי וכלפי הרשויות. כמו מתבוללים בעבר, אני אמשיך לפתח את הזהות הדתית שלי והחיבור שלי לחברה הישראלית בפרטיות… תוך כדי שמירה מעזרה למשטר הגזעני במדיניות הפגיעה בפלסטיני והעני שלו.
    עכשיו כל מה שדרוש לי, היא עזרה משפטית. אני מקווה שזו תבוא בהקדם האפשרי.

    • אור הגיב:

      נראה לי יש יותר סיכוי שתבוא אליך קודם סייעתא דשמייא.

      אולי במקום לקרוא לזה הפגנת עוזבי הדת היהודית יקראו לזה הפגנת האנשים שאוהבים לעשות דווקא.

      מצחיק גם שחכמים אלו מושפעים כל כך מכמה כוכביות אשר נמצאים בנייר עטוף פלסטיק מוצמד שהנפיקה פקידה חביבה יותר מאשר כל דבר אחר.

      אפילו מומרים לא הייתי נותן להם.

  18. יורם שטיין הגיב:

    הפילוג בעם הוא זה שיביא לחיסול של ישראל!זה כבר קרה וזה יקרה אם לא נבין שאי אפשר לחלק את השלטון כאן ל2 -המזרח התיכון זה לא אמריקה שיהודים יכולים לחיות בשלום בין נוצריםץכאן זה מזרח תיכון עם אללה הוא אכבר ודוסים של מאה שערים

  19. שאול סלע הגיב:

    אין דבר כזה עם יהודי על פי הגדרות מודרניות

    יש אשכנזים,יש משתכנזים,יש מזרחים ויש אשכנזים שונאי מזרחים

    מואיז בן הראש כתב שיר פרובוקטיבי/רשימה פרובוקטיבית בהם ביאליק הסמל הלאומי/מוסד לאומי שימש מוטיב. מואיז השתמש באמירה המיוחסת לביאליק "אני שונא ערבים כי הם דומים לספרדים". זה הספיק לסופר הילדים משה גרנות לכתוב בתגובה במעריב שדבריו של מואיז הם עלילת דם ברמה של רצח נוצרים בידי יהודים.

    מה שגרנות שכח שאנשים נטו להאמין לאמירה הזו עוד לפני 1934 השנה בה מת ביאליק. כלאמר שאפילו אם ביאליק לא אמר את הדברים ,הנורמה היתה כזו שאפשר להאמין לדברים אלה בזמנו.

    עוד דבר שגרנות כנראה שמע והתעלם הוא השנאה העמוקה שקיננה בלבבותיהם של בן גוריון ,חיים הזז וחיים ברנר כלפי עולמם הריאלי של מה שכונה בלעג "היהודים הגלותיים".

    הדברים שהתקיימו במציאות היו גרועים בהרבה ממה שכתב מואיז ב"שיר שלי על ביאליק". אולי מואיז לא דייק בעובדות אבל דייק ברעיון וזה לא מנע מגרנות לפעול לסתימת פיו של מואיז בן הראש נוסף להמצאת עלילת דם בדברי מואיז שלא היתה ולא נבראו.

    העורך שעבד במעריב קרא את הטקסט הנאלח הזה,אהוד בן עזר שהוא סופר ועורך גם קרא את הטקסט הזה.אף אחד מהם לא זרק את הרשימה לכל הרוחות.

    כמו שאמר מואיז

    מה לעשות? אנשים משתנים. אולי גרנות מאוד אהב מרוקאים בשנת 1980 ואולי לא (זה שהוציא ספר של מרוקאי אחד לא אומר שום דבר על שינאותיו) ובתהליך עמוק שעבר עליו בהתקבלות שלו למרכז האשכנזיות הוא הפך לשונא מרוקאים בשנת 2000 כשפירסם את עסקני הקיפוח, ועד שנת 2010 הוא כבר הפך לסותם פיות של משוררים מרוקאים שהדמוקרטיה ממנו והלאה ולפשיסט לכל דבר. הפלא בעיניי הוא שעורך של עיתון כמו מעריב פירסם דבר כזה. פלא גדול בעיניי. אבל כבר למדתי לא להיות מופתע משום מעשה גז ומזעזע של אשכנזי, ושהאשכנזי מסוגל לכול ברגע שמרוקאי עומד לו מול העיניים, מרוב טישטוש ושינאה

    • עדו הגיב:

      רק שאלה, אישתי חצי מרוקאית חצי אשכנזיה, מה לעשות כשהיא תתחיל להכניס לעצמה סטירות?

  20. יורם שטיין הגיב:

    כמובן שאנחנו האדונים ככה זה מי שלא טוב לו שיחזור לאאשוויץ או לעיירה בפולניה שם יהיו אדונים עליו.

  21. orialon הגיב:

    אפשר גם ללכת מכיוון אחר – לנסות ולפקפק ביהדותם של הפריצים.
    אלי ישי מתנהג כפריץ ביחד עם רבים אחרים אז אולי הוא בכלל גוי?
    מישהו צריך להוכיח שהוא אכן "יהודי ארי"
    שיוכיח לנו שהוא אכן יהודי טהור מזה דורות רבים
    אפשר להקים רבנות אלטרנטיבית ולשלול את היהדות באופן סמלי ממי שאינם ראויים לה.
    הייתי מדמיין קמפיין כזה עם סטיקרים ומודעות – "אלי ישי גוי" "עובדיה יוסף לא יהודי" ואולי גם "מרד גטו עזה"
    אני בהחלט רואה את עצמי כיהודי אבל ממש לא כפי שהיהדות משתקפת בארץ.
    אגב בארה"ב יש תנועות חדשות ומאוד מרגשות בעיניי לגבי יהדות, קהילה, סביבה ועוד, למשל –

    .http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Renewal
    יכול להיות סיפור טוב.

    ביחד עם איזה קומיסר שיחליט שפלסטינאים צריכים לענוד טלאי ירוק על דש בגדיהם

  22. עמית ו הגיב:

    חבל.
    אפילו חבל פעמיים.
    פעם אחת, חבל על הזמן והמאמץ, כי הסערה הכי גדולה שמהלך כזה יעורר (נניח שיימצאו אלף איש שינסו להסיר את היהדות ממאגר הנתונים שלהם) תהיה משיכת כתף מצד הסביבה.

    פעם שנייה זה חבל כי לי היהדות חשובה, וכי אם יש סיכוי להחזיר לה מידה מסויימת של שפיות זה יהיה בעזרת אותם אנשים שאכפת להם מספיק כדי לחשוב ששינוי תעודת הזהות הוא רלוונטי לגביהם.
    ולמה היהדות חשובה לי? לא צריך להיות מפלצת ספגטי מעופפת כדי לדעת את זה, זה די פשוט. היהדות חשובה לי כי היא סוחבת על גבה (בין היתר) גם מאות שנות תרבות והיסטוריה. ההורים שלי, וההורים שלהם, וכך אחורה עד כמה שהצלחתי לבדוק (בזמנו הגעתי ל1700 ומשהו) היו יהודים. חלק הסתובבו עם מעילים וכובעים שחורים, חלק עם כיפות סרוגות וחלק בביגוד האופנתי במקום בו נמצאו, אבל "יהודי" היה חלק ממה שהגדיר אותם. למה שאוותר על ההגדרה הזו רק כי כמה חארות לוקחים את היהדות למקומות שאני לא אוהב? אני מעדיף לעמוד על רגלי האחוריות ולהילחם כדי שההגדרה "יהודי" תכיל את מה שאני רוצה.
    נוסף על כך, כמו שיוצא לי לומר מדי פעם, שפת אמי היא עברית. עד כה, מרבית היצירה התרבותית בעברית שאני מעריך מתקשרת איכשהו ליהדות. זה יכול להיות סיפור על השטעטעל בו היהדות נוכחת בכל מילה שלישית, זה יכול להיות שיר של רביקוביץ' בו הכותרת שאולה מהתנ"ך או ממדרש מקרי ואלה יכולים להיות עוד מליון דברים. לא להיות חלק מהיהדות אומר (בדרך כלל) גם לא להכיר אותה, וזה חוסם רבדים שלמים בדברים חשובים לי, כמו תרבות עברית.

    בקיצור, חבל.

  23. דוד הגיב:

    רוב המגיבים מתעלמים מכך שהיהדות של מדינת ישראל נחשבת (כולל על ידי אם תרצו ושות') קודם כל לעם במובן האתני, ורק אחר כך לדת. מהבחינה הזאת אפשר להתכחש לדת כמה שרוצים, ורבים מאבות הציונות אכן עשו זאת עצמם, אבל להתכחש להיותך חלק מעם מסוים, עם זהות ותרבות והכל, זה עניין הרבה יותר מורכב (לא שזה לא יכול להעשות, אבל בעקרון אני מאמין שצריך להביא משהו שיחליף את הזהות הזאת, ולא סתם אחוות בני האדם באשר הם ברחבי הגלובוס).

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention דרושים: גדעונים | החברים של ג'ורג' -- Topsy.com