החברים של ג'ורג'

בג"צ מעניק לגיטימציה לזכות השיבה, לצעוד במאה שערים, ישראל משקרת כהרגלה, וצה"ל מחזיר אותך בתשובה, מותק: ארבע הערות על המצב

פותחים מחדש את 1948: ישראל עשתה צעד נוסף לקראת מדינה דו לאומית היום, כשבג"צ העניק לגיטימציה לזכות השיבה. כמובן, זה לא מה שהוא התכוון לעשות, אבל זה מה שיצא.

בג"צ פסק – למרות מה שנראה על פניו כראיות לא רעות בכלל, בכלל זה תשלומי חכירה – שחלק ניכר משכונת שייח' ג'ראח שייך לתושבים יהודים שהתגוררו שם לפני 1948. האפוטרופוס הכללי של הנכסים ועמותות מתנחלים שונות מתכוונות לפנות משפחות שיושבות שם מזה עשורים כבר בימים הקרובים.

המשמעות היא שאם עד עתה, ישראל התווכחה על השטחים שנכבשו ב-1967, מעכשיו גם שטחי 1948 פתוחים לדיון. אחרי הכל, אם יהודים – יורשים או שלא – יכולים לקבל אדמות יהודיות שאבדו ב-1948, אז תוצאות המלחמה ההיא לא חלוטות: מן הצדק הוא שגם הפלסטינים יתחילו לדרוש את הרכוש שנגזל מהם. רמז למקבלי ההחלטות בירושלים: הם איבדו הרבה, הרבה יותר.

כמובן, ישראל לא תאפשר להם לקבל את האדמות שלהם בחזרה. יש שורה של חוקי עושק וגזל שקובעים שהאדמות הללו אבדו, יחד עם רוב האדמות של הפלסטינים הישראלים אחרי 1948. אלו חוקים שמבוססים על מה שגולדה כינתה בשעתו "צדק יהודי". הוא לא שכנע הרבה אנשים אז והוא ישכנע הרבה פחות אנשים היום. אבל אם ישראל הרשמית – במזרח ירושלים ובעצרת האו"ם – מתעקשת לשמוט את שאריות הלגיטימיות של המשטר הציוני, מי אני שאתווכח?

מילה על האפוטרופוס לנכסי נפקדים. האפוטרופוס הירדני עשה את מלאכתו נאמנה: הוא לא אישר את מכירתם של נכסים, אלא רק את חכירתם. זו עוד פרצה שבזכותה מגורשים כעת תושבי שייח' ג'ראח: היה קשה הרבה יותר לגרש אותם אילו בוצעה רכישה ולא חכירה. לאפוטרופוס הישראלי לא היתה בעיה כזו: הוא מעל בתפקידו ומכר חלק ניכר מהנכסים עליהם היה מופקד. ליהודים, כמובן.

כן, לצעוד: בג"צ אישר את קיומו מחר (ד') של מצעד מחאה של נשים בשכונת מאה שערים, לאחר שהפרימיטיביים המקומיים, מעודדים מההצלחה של קווי המהדרין, ניסו לאכוף הפרדה מיזוגנית גם בשכונה.

פעילות פמיניסטיות סיפרו שנתקלו בשכונת מאה שערים בהתנהגות הפוגרומיסטית הרגילה – אלימות מצד הבהמות המתגוררות בה ואדישות מצד המשטרה. עכשיו הורה בג"צ למשטרה למנוע את הפיכתן של נשים המגיעות למקום לאזרחים סוג ג'. נראה אם משטרת כ"ך, כפי שכינה חיים חפר לפני שנים את משטרת ירושלים, המשטרה שמזדרזת כל כך לעצור מפגינים בשייח' ג'ראח או בסוכתו של ראש העיריה, תפעיל אותה מידה של חוסר סובלנות כלפי האלמנטים האנטי-אנושיים בישראל.

היג"עים, כמובן, כבר זחלו מתחת לסלעים שלהם וצווחו שמדובר בפרובוקציה שמאלנית. כן, מצעד הוא פרובוקציה. לא, אין שום דבר פסול בפרובוקציה. במקום שיש עוול, יש לחשוף אותו. במקום שבו נשים מושפלות באופן שיטתי, יש לארגן מצעד של נשים. וכאן, שוב, המקום לחזור על מילותיו של מנקן, שיש לדחות את התפיסה ש"אדם הנלחם באמונה תפלה צריך להיות מנומס מאד כלפיה. זו, חוששני, שטות; הדרך להיאבק באמונה תפלה איננו נימוס, אלא לתקוף אותה במלוא הכוח, להניס אותה, להטיל בה מום, ולהפוך אותה לבזויה ונלעגת לנצח. ואם, במקרה, היא יקרה לליבם של אנשים שצריכים היו לדעת יותר? אז יש להוקיע את ערוות טיפשותם לאור השמש, שם תוצג בכל כיעורה עד שינוסו ממנה, מסתירים את ראשיהם בבושה". בעדה החרדית היה כבר מי שאמר ש"אנו לא הולכים להגיב. אנו מעדיפים לחבוט בערבות מאשר בנשים הפרוצות". כולן, הרי, פרוצות. בתועבה הזו, בזוהמה המחשבתית הזו אנחנו נאבקים, ואף על פי שאין ברירה אלא להפגין כלפיה סובלנות, אסור להעניק לה לגיטימציה. לא לה, ולא למחזיקים בה.

השקרים הרגילים: לוחמינו האמיצים השתלטו היום ללא נפגעים, במבצע מהולל שוודאי ייכנס למור"ק של חיל הים, על ספינה לא חמושה של פעילי שלום, ה"איירין". כל האנשים שעל הספינה, ששמותיהם היו ידועים, הודיעו מראש שהם לא יפעילו כל אלימות. אף על פי כן, כדי לחמם את הציבור, אמר אתמול "גורם צבאי" ש"מי שישתמש באלימות, נשיב לו באלימות." הפעם, ראוי לציין, מיהר דובר צה"ל להוציא את התמונות והסרטים לתקשורת – בפעם שעברה, אנחנו יודעים היום, הוא איחר לעשות זאת ב-12 שעות כי הרמטכ"ל התלבט אם לאשר לשידור את תמונותיהם של חיילי השייטת המושפלים. כאן המקום להזכיר שוב שדובר צה"ל מעולם לא שחרר את כל החומר שצולם על המרמרה: ראינו שוב ושוב (ושוב, ושוב) את תמונתו של הלוחם שמושלך מסיפון אחד לאחר, אבל את התמונות של ירי קטלני בתשעה אנשים ואת הירי בעוד כ-50 איש, לא ראינו וכנראה גם לא נראה.

ישראל, על פי פעילי השלום, החרימה את הפרוטזות שהיו על הספינה בתואנה שמדובר ב"כמות מסחרית", אבל טענה בנשימה אחת שהציוד המועט שהועבר בספינה "ראוי לזלזול"; מחתה על הפלגתה של הסירה מפמגוסטה, אבל הודתה בשקט שאם היתה יכולה היתה מונעת את הפלגתה משם; ועשתה המון רעש סביב ההפלגה מפמגוסטה השנויה במחלוקת שבקפריסין הטורקית, תוך שהיא מקווה שאף אחד לא יזכור שבזמן המשט במאי, היא הפעילה לחץ כבד על קפריסין היוונית, וזו אכן מנעה הפלגה משטחה. יצוין שלראשונה אחרי שנים, נזכרה ישראל שיש כיבוש טורקי בקפריסין. זה מזכיר את התהליך המהיר שבו נזכרו בחצי השנה האחרונה כאן בקיומה של השואה הארמנית, שישראל הכחישה במשך חמישים שנה. בקיצור, עוד יום של Hasbara.

צה"ל מחזיר בתשובה: הרב הצבאי הראשי לשעבר, אביחי רונצקי – ההוא שהזכיר לנו שההלכה לא תומכת בטיפול רפואי בשבויים – כבר הצהיר בגלוי שיש מקום להחזרה בתשובה בצה"ל, ואמר כי הוא עצמו פעל ליישום השלב הראשון של חזרה בתשובה: הקניית "כבוד וחיבה" ליהדות. כלומר, משלמי המיסים פעלו להפיכתם של אנשים מן הישוב לחוזרים בתשובה, היינו כאלה שהם או צאצאיהם יוציאו את עצמם ממעגל משלמי המיסים. רק בישראל.

במהלך כהונתו, ניסה רונצקי להרחיב בכל אמצעי את תחומי ממלכתו, ובשל כך התנגש ארוכות עם חיל החינוך. עכשיו אנחנו למדים שחיל החינוך שולח חיילים להכשרות במרכז מפוקפק של חב"ד, תנועה שכל מטרתה היא החזרה בתשובה. המרכז כל כך מפוקפק, שחיל החינוך ניתק איתו מגע מספר פעמים, ושב לעבוד מולו למרות הכל.

מחב"ד אומרים ש"אנחנו מנסים להפיץ יהדות. החזרה בתשובה אינה חלק מהלקסיקון, אנחנו מלמדים יהדות ומלהיבים אנשים", מה שנשמע באופן חשוד כמו "הקניית כבוד וחיבה" ליהדות. מצה"ל עצמו נמסר ש"חיזוק הזהות הישראלית-יהודית הוא חלק מהפעילות הערכית שמוביל החיל בכלל יחידות צה"ל ואוכלוסיות הצבא." מדובר בהכחשה רפה למדי: מה שבצה"ל נקרא "חיזוק הזהות הישראלית-יהודית" נשמע דומה מאד ל"הפצת היהדות" של חב"ד ו"הקניית הכבוד והחיבה" של רונצקי. על הבלבול הכרוני בין "ישראלי-יהודי", ועל המשמעות של כך לחייל שלומד שישראלי הוא יהודי, לא כאן המקום להרחיב.

הערה מנהלתית: "קרן הטבק והאלכוהול" הוזכרה היום בקפטן אינטרנט, וזמן קצר לאחר מכן התקבלו כמה תרומות. אני רוצה לשוב ולהודות לתורמים. היום גיליתי שפייפאל מאפשר שליחת פתקים מהתורם אלי; אני קורא אותם אחורה, ומודה גם על ההערות.

הערה מנהלתית #2: איתמר שאלתיאל הגה ונועם רותם קידד, והתוצאה היא אפליקציית האנדרויד Buy No Evil, שמאפשרת למצוא את רשימת מוצרי ההתנחלויות במקום נגיש. הורידו אותה לפני שהיא תוצא אל מחוץ לחוק!

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

56 תגובות על ”בג"צ מעניק לגיטימציה לזכות השיבה, לצעוד במאה שערים, ישראל משקרת כהרגלה, וצה"ל מחזיר אותך בתשובה, מותק: ארבע הערות על המצב“

  1. קגנוביץ' הגיב:

    לא הבנתי: רוצים לקרב את החיילים ליהדות, או לחב"דניקיות?

  2. סתם אחד/האחד הגיב:

    שאלה ליוסי גורביץ:
    האם צריך לדעתך צריך להיות יחס שווה בין תמהוני הגבעות לבין תושבי אריאל הגרים שם בגלל מחירי הדיור במרכז?
    ולכן, האם יש להקפיא את את אריאל ולפגוע באוכלסיה חלשה, שלא לדבר על החרמות?

    • אבנר לנגוט הגיב:

      אני מנסה להבין, אתה טוען שהאריאל היא המקום עם הנדל"ן הכי זול בארץ ולכן ההקפאה מונעת מאוכלוסיה חלשה לקנות בתים? כי אחרת אני לא מבין את הטענה שלך.
      אם אתה סתם טוען שהחרם וההקפאה פוגעים בתושבי אריאל אז התשובה היא כן נחרץ, זאת המטרה, לגרום להם למכור את הדירה ולעבור לכרמיאל

      • דרור הגיב:

        אם כרמיאל היא יעד כל כך אטרקטיבי אז למה אתה לא שם?

      • מני זהבי הגיב:

        אבנר, איך אתה יודע שזאת המטרה?
        הקפאת הבנייה בהתנחלויות היא דרישת הרש"פ, שהרציונל שלה הוא מניעת הרחבה של נוכחות ישראלית בשטחים שעליהם צריכה לקום מדינה פלסטינית (לפי תפיסת הרש"פ, כמובן). ממש לא אכפת להנהגת הרש"פ, אם תושבי אריאל ימכרו את בתיהם ולמי.

      • אור הגיב:

        כרמיאל, העיר השוכנת בין מג'ד אל כרום, דיר אל אסד, דיר חנא, נחף, סג'ור, נחף, מרר, כמאנה, סכנין, כאוכאב ושעב. איזו מן השתיים יותר התנחלות?

        • מני זהבי הגיב:

          מה זה קשור בין מה היא שוכנת? כרמיאל נמצאת בשטח מדינת ישראל, ואריאל לא.

          • אור הגיב:

            שתיהן התנחלויות שנועדו ליצור שטח יהודי בין ערבים בבסיסן.

            • מני זהבי הגיב:

              כן, וסכומי הכסף שאני משקיע בחשבון הבנק שלי נועדו להעניק לי אמצעי קיום חומרי. אבל זה אינו מבטל את ההבדל בין סכום אחד, המגיע כמשכורת מהמעסיק שלי (שלמיטב שיפוטי הפעילות שלי בבית העסק שלו היא חוקית לחלוטין) ובין סכום אחר, אותו הרווחתי ממכירת המחשב שסחבתי מהדירה של שכני. (כמובן, הדוגמאות הן לצורך המחשה בלבד, ואין לי מושג איך מוכרים מחשבים, שלא לדבר על איך גונבים אותם.)

    • אלון הגיב:

      יוסי בטח יגיב טוב יותר, אבל יש משהו מאוד מתמם בלומר "אני פה רק בגלל איכות החיים" בלי לראות את אלו שאיכות החיים שלהם נדפקת קשות כתוצאה מכך.
      ואם אתה רואה ולא אכפת לך, כי אתה חושב שמותר לך מתוקף איזה ספר מיתולוגיה- מה ההבדל בינך לבין נער גבעות?

      • מני זהבי הגיב:

        הרבה דברים שאנחנו עושים דופקים את איכות החיים של אנשים אחרים. השאלה היא, באיזה שלב אנחנו צריכים להניח שהאחריות על המצב מוטחת עלינו. רוב האנשים אינם מקבלים על עצמם אחריות על מצבם של אנשים אחרים (ודאי אלה שהם אינם חשים כלפיהם קירבה אישית) עד שמישהו אינו מכריח אותם לעשות זאת. זוהי אחת הסיבות לקיומו של הדבר הזה שקוראים לו מדינה.
        האחריות העיקרית למצבם של הפלסטינים רובצת על מדינת ישראל. היא זו שצריכה להוציא את המתנחלים מהגדה המערבית (ולהפסיק את המצור על עזה). הדרישה מהמתנחלים עצמם לפתור את הבעיה הזאת, ביוזמתם האישית, משולה לדרישה המופנית כלפי מי שמתנגד להורדת מסים אבל מרוויח ממנה לתרום את כל רווחיו מהעניין לעניים.

    • ששו הגיב:

      ואם מחר יתברר שמחירי הדיור בפראג זולים בהרבה מאלו שבתל-אביב, יש לתמוך בגירוש של תושבי פראג והעברת אוכלוסיה ישראלית?

      • פלג ספיר הגיב:

        כי פראג נמצאת תחת ממשל צבאי, והוקמה על שטח כבוש, תוך נישול זכויותיהם של המקומיים (או התל-אביבים, בהשוואה המוזרה שלך)?.. כי יש איזושהי אי-הסכמה משפטית לגבי חוקיות קיומה של פראג בשטח שעליו היא יושבת?..

        איך השאלה שלך קשורה למשהו כאן, בעצם?

    • עומר הגיב:

      שאלה מוזרה – אנחנו לא מדברים כאן על פינוי אריאל והענשת התושבים הקיימים בה על סעיף אדישות וחוסר מודעות פוליטית, אלא על להפסיק להעביר עוד תושבים מתוך שטחי ישראל אל מחוץ לקווי 67. במה זה פוגע בדיוק? בחופש הבחירה שלי אם לחיות בשטח ששייך למישהו אחר?

    • ygurvitz הגיב:

      שניהם מבצעים את אותו פשע, קרי התנחלות. חלק מבצעים אותו בלהט (ומוסיפים על כך פשעים נוספים), אחרים מבצעים אותו תוך כדי תירוצים מתירוצים שונים. ההבדלים הם קוסמטיים.

      • מני זהבי הגיב:

        השאלה היא, מה ההגדרה שלך לפשע. אם נעזוב את השיקול המוסרי (רק לצורך הדיון, כמובן; ברמה העקרונית מדובר בשיקול חשוב), פשע הוא עבירה על החוק, וחוק קיים במקום שבו יש, לכל הפחות, מוסד שהגדיר אותו ומוסד שמפרש אותו לאור מקרים ספציפיים. מהבחינה הזאת, המשפט הבינ"ל נמצא במצב בעייתי למדי באופן כללי, ומעמד השטחים המוחזקים בידי ישראל לאור המשפט הזה מהווה אף הוא תסבוכת לא קטנה, לאור העובדה שבשטחים האלה לא היה ריבון מוכר בעת כיבושם בידי ישראל. יתר על כן, אותו חלק מהמשפט הבינ"ל שניתן להחילו על הכיבוש הישראלי בגדה המערבית וברצועת עזה (אמנת ז'נבה הרביעית ופסיקת בתי משפט בינ"ל הנשענת עליה) הוא חלק מהמשפט הבינ"ל הכללי או הפומבי (public international law), המחייב את המדינות. גם אם נקבל שההתנחלויות הן פשע, מי שמבצע את הפשע הוא מדינת ישראל, ואילו אנשים פרטיים המתיישבים בהתנחלויות במסגרת חוקיה של מדינת ישראל מצויים במצב של "מתקל דינים" (conflict of laws), המהווה תחום של המשפט הבינ"ל הפרטי (private international law), שם חלים כללים אחרים. למעשה, אני לא חושב שיש תקדים לתביעה נגד אנשים פרטיים (להבדיל מאנשי ממשל) בגין הפרת דין בינ"ל, אלא אם כן מדובר בפשעים נגד האנושות (קטגוריה שאף אחד אינו מנסה להחיל על ההתיישבות הישראלית בשטחים המוחזקים).

      • עומר הגיב:

        אני חושב שבמקרה של המתנחלים הפרגמטיים (אנשים חילוניים-מסורתיים מן הישוב שגרים בישובים גדולים ומסודרים), האחריות היא בלעדית של המדינה. קשה לדרוש מכל האזרחים שיפגינו חשיבה ברמה כזו שמטילה ספק במוסכמות שגדלים ומחונכים עליהם בישראל (קרי – אריאל זה סבבה). בעיניי מתנחלים "נורמליים" הם פושעים בערך כמו שאוכלי בשר הם פושעים.

  3. אבנר לנגוט הגיב:

    תודה על האד הומינם זה תמיד כיף, איך זה בדיוק קשור למה שאמרתי?

  4. טל הגיב:

    למה אין אפליקציה לאייפון? אפל לא מאשרת אפליקציות פוליטיות?

  5. vandersister הגיב:

    הדבר היחיד שעצוב בעיני הוא שמצעד המחאה במאה שערים הוא של נשים/פמיניסטיות. היה טוב עוד יותר אם המצעד היה משותף, של נשים וגברים יחד, כדי להראות שהמיזוגניה הנשפכת ברחובות כמי ביוב היא בעיה של כולנו, לא רק של נשים.

  6. סתם אחד/האחד הגיב:

    מה הקשר איכות חיים? ישנה בעיה והיא מחירי הדיור (מחיר דירה בפ"ת עומד על כ1.1 מליון שקלים) אריאל נותנת פתרון למי שמחפש גם תעסוקה(בפריפריה אין תעסוקה הוגנת)וגם קירבה למרכז,לדעתי לכולנו יש את הזכות לגור במרכז ולא לעבוד כעובד קבלן בדימונה.
    המאבק צריך להיות כנגד תמהוני הגבעות ,יחד עם המאבק להורדת מחירי הדיור.

    • עדו הגיב:

      אפשר להחליט שאנחנו במאבק נגד נערי הגבעות ולא נגד אנשי אריאל שרק רצו איכות חיים או להבין שהמאבק הוא לא נגד אלו ולא נגד אלו אלא נגד השלטונות. את גוש קטיף הקים המערך וגם את ישובי הבקעה והנח"ל הקים לא מעט האחזויות במקום כלומר לא מדובר באנשים שלא פעלו בסמכות וברשות. גם כאשר חבורת תמהונים מקימה מאחז בלתי חוקי אז באה יד אחת של השלטון ומושיטה להם צוו פינוי חתום כחוק ויש שניה שולחת להם אבטחה, סוללת להם כביש גישה ומספקת מים וחשמל. אפשר להמשיך להאשים את המתנחלים או להחליט שמדינת ישראל מפסיקה עם הסכיזופרניה ומחליטה – או סיפוח של השטחים או יציאה מהם.

      • אור ברקת הגיב:

        ולמה אחד נוגד את השני?

        • עדו הגיב:

          אני לא בטוח שהבנתי מה נוגד את מה אבל אנחש ואגיד שהמאבק ב'מתנחלים' מפריע במקום כלשהו למאבק בשלטונות. הבעיה היא היער, לא כל עץ בנפרד.

          • אור ברקת הגיב:

            אני עדיין לא מבין איך מפריע המאבק במתנחלים למבאבק בשלטון. שני הגורמים אחראים למצב…

            • עדו הגיב:

              לא, האחראי היחיד למצב הוא השלטון.
              עובדה, בלבנון שלטנו 18 שנים ומשום מה לא הוקמה שם אפילו התנחלות אחת. מסקנה: אם השלטון היה רוצה לא היו קמות התנחלויות. או כפי שאמרו חז"ל 'לא העכבר גנב אלא החור'.
              אני מסכים שצריך למשל להתייחס לדברים לא אנושיים שחיילי צה"ל עושים בשטחים אבל גם אם כל החיילים היו מתנהגים למופת עדיין הכיבוש היה בלתי חוקי, כשאתה מתמקד בעוול שעשה איזה חייל במחסום אנשים אומרים לעצמם 'טוב, אם רק היו מחליפים את החייל הזה במישהו אחר כל הכיבוש היה בסדר' וזה לא נכון.

    • י.א הגיב:

      אתה גם לא ממש מתנגד לסחר איברים, נכון? בכ"ז, הבעיה באמת בעיה, והמצוקה מצוקה. ובעצם, למה רק סחר. אם אני רוכש כבד מציל חיים, למה זו אחריותי אם קצרו איברים של מישהו או שהוא מכר או מה?

  7. אזרח הגיב:

    שאלה למשפטנים. מהקצת שקראתי ב"הארץ", טענת העותרים הייתה ניסיון להוכיח בעלות, או לנסות להוכיח שהבעלות היהודית שלפני 48 לא הייתה בעלות "אמיתית" אלא חכירה. למה בחרו דווקא בטיעון הזה, ולא בטיעון של אפלייה בשל החלת חוק נכסי נפקדים רק על ערבים?

    • ידידיה הגיב:

      כי את הטיעון של "אפליה" צריך להפנות לבג"ץ ולא לערעור אזרחי.

      להלכה, חוק נכסי נפקדים חל על כל מי שעזב למדינות עוינות במהלך מלחמת העצמאות, אבל בפועל כמובן אלו רק ערבים. באמת יכול להיות מעניין אם אחד מארגוני הקרן ירים את הכפפה, ויעתור לבג"ץ כדי שיבטל את החוק הזה ויחזיר את כל רכוש 48' לבעליו.

      • אזרח הגיב:

        או יותר פשוט (ויותר ריאלי) שיפסיק את מימוש זכויות הקניין של אזרחים ישראלים בקרקעות שמעבר לקו הירוק…

        • ידידיה הגיב:

          מה פתאום? מה שאתה מציע הוא שיעשו שתי עוולות, במקום ששתיהן יתוקנו. שים לב לדברי יוסי במאמר:

          "מילה על האפוטרופוס לנכסי נפקדים. האפוטרופוס הירדני עשה את מלאכתו נאמנה: הוא לא אישר את מכירתם של נכסים, אלא רק את חכירתם. זו עוד פרצה שבזכותה מגורשים כעת תושבי שייח' ג'ראח: היה קשה הרבה יותר לגרש אותם אילו בוצעה רכישה ולא חכירה. לאפוטרופוס הישראלי לא היתה בעיה כזו: הוא מעל בתפקידו ומכר חלק ניכר מהנכסים עליהם היה מופקד. ליהודים, כמובן. "

          אם רוצים לתקן, אפשר לעתור לביטול ההחלטה של האפוטרופוס הישראלי (ש"מעל בתפקידו") ולא לביטול ההחלטה של האפוטרופוס הירדני (ש"עשה את מלאכתו נאמנה").

          • אזרח הגיב:

            למה שתי עוולות? לפי השיטה שלי לא מפנים אף אחד, ולפי השיטה שלך מפנים בשני הצצדים.

            • ידידיה הגיב:

              לפי השיטה שלך גוזלים מהערבים ומהיהודים, לפי השיטה שלי לא גוזלים מאיש.

      • מני זהבי הגיב:

        ידידיה: "להלכה, חוק נכסי נפקדים חל על כל מי שעזב למדינות עוינות במהלך מלחמת העצמאות, אבל בפועל כמובן אלו רק ערבים"

        יש יהודים שעזבו למדינות אויב במלחמת העצמאות?

        • ידידיה הגיב:

          אני מנחש שכמעט שאין יהודים שעזבו למדינות אויב, לכן כתבתי שבפועל מדובר רק בערבים.

          • מני זהבי הגיב:

            השאלה המעניינת היא אם אפשר להגיש בג"ץ נגד החלת חוק נכסי הנפקדים על השטחים שסופחו לישראל אחרי 1948.

            • ידידיה הגיב:

              זה בדיוק מה שכתבתי למעלה. דרך אגב להגיש בג"ץ לבטח אפשר, השאלה מה הוא יפסוק. יש פה מישהו עם קשרים בעדאלה?

  8. אדר שלו הגיב:

    אני רק רוצה לשבח את העבודה שהבלוג החשוב הזה עושה.

  9. מיכאל הגיב:

    תודה על הדברים הברורים
    גם אם מעט מעציבים

  10. עופר נ. הגיב:

    מן הראוי לציין, בעקבות פוסט קודם כאן שהיה חריף מאד כלפי תנועת סולידריות שייח ג'ראח ואוהד מאד כלפי חנה בית בלחמי (ובמידת מה כלפי רוני אלוני), שגם לקראת האירוע מחר התבקשו הצועדים והצועדות לבוא ב-ל-ב-ו-ש צ-נ-ו-ע (להלן).

    "אנחנו מבקשים לנסות לכבד את אנשי המקום מבחינת לבוש"

    בעקבות ניסיון לינץ' במאה שערים – נגיש את הבג"ץ לאפשר לנו את הצעדה

    http://www.facebook.com/event.php?eid=151240638231597

  11. אדר שלו הגיב:

    אזרח: לא שאני משפטנית מוצלחת במיוחד, אבל ממה שלומדים בשנה א' במשפט חוקתי, אפלייה נחשבת לפסדר אם היא נובעת מקריטריונים שהם רלוונטיים לעניין. בית המשפט העליון החליט בעבר שאפלייה בין ערבים ליהודים מותרת ורלוונטית בתחומים שבהם יש סיכון בטחוני. מטעמים אלו לא אישרו, למשל, לבני זוג שאחד מהם ערבי-ישראלי והשני פלסטיני לחיות ביחד ומנעו מהפלסטיני אזרחות. אני חושבת שכל הבעיה עם המדינה הזו היא שמשתמשים בקלף הביטחון הזה יותר מדי, ומרוב שמשתמשים גם ביטחון אין.

  12. ידידיה הגיב:

    "בג"צ פסק"
    זה לא בג"צ, אלא בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים.

    ההליך הזה היה הליך ערעור על פסק הדין של בית המשפט המחוזי, ועיקרו נסוב על הראיות המשפטיות לגבי הבעלות על הקרקע. האם ציפית מבית המשפט לומר "אכן המערערים לא הוכיחו את בעלותם, אבל ניתן להם את הקרקע כדי לא לפגוע בזכות השיבה"?

  13. עבגד הגיב:

    מעניין, בערך חצי מהתגובות על האפליקציה הם של ימנים שמודים לכותב על האפליקציה שתכוון אותם למוצרים שהם מעוניינים לתמוך בהם…

  14. אוהד הגיב:

    מדוע יוסי כל-כך משוכנע שגרסתו של צה"ל בנוגע לאירועים אשר התרחשו על המרמרה שקריים?

    • י.א הגיב:

      מדוע באמת?
      היות שהאמת מעניינת את דו"צ כקליפת השום, היית מנחש שהסבירות שיאמר אמת היא חצי. אבל לא כך היא. דו"צ אומר מה שנראה לא הכי מועיל. הסיוכי שזו גם האמת, כל האמת, ורק האמת אפסי. מה לעשות.

    • ג'ו הגיב:

      כיוון שצהל הוא זה שהטיל איפול אלקטרוני והעלים את כל החומר המצולם מהאירוע,מלבד מספר קטעים ערוכים בקפידה.

  15. נתנאל הגיב:

    יש מצב שלא תשתמש בביטוי "המשטר הציוני"?

    נשמע כמו מישהו מוכר..

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention בג"צ מעניק לגיטימציה לזכות השיבה, לצעוד במאה שערים, ישראל משקרת כהרגלה, וצה"ל מחזיר אותך בתשובה, מותק: ארבע הערות על המצב | החברים ש�