החברים של ג'ורג'

המסיכה שלא הוסרה

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה אמש, למרבה הצער, את הצעת החוק של חבר הכנסת כרמל שאמה (ליכוד) ואורי אריאל (האיחוד הלאומני), על פיה תופקע מן הממשלה הסמכות להקפיא את הבניה בהתנחלויות, וזו תעבור לכנסת לבדה. בין המצביעים נגד הצעת החוק היה השר בני בגין, שבימניות שלו אי אפשר לחשוד. ההבדל בינו ובין שני המציעים הוא שבניגוד לשאמה, בגין לא אידיוט ובניגוד לאריאל, הוא לא פסיכי.

שאמה כנראה לא יודע, לאריאל כנראה לא אכפת, אבל הצעת החוק שלהם, אילו היתה מתקבלת – ויש לקוות שהאספסוף הימני בכנסת עוד יעביר אותה על אפה וחמתה של הממשלה, כפי ששאמה מבטיח לעשות – היתה הורסת בהינף יד ארבעים ושלוש שנים של רקימת קורי שקרים שאיפשרו, עד כה, את שליטתה של ישראל בגדה המערבית.

* * * * *

בעקבות מתקפת הפתע של ישראל על מצרים, ירדן וסוריה ביוני 1967 – ישראלים מסוגלים לומר לעצמם בו זמנית שהם הותקפו ולהתגאות במתקפת הבוקר המזהירה ההיא שמחקה את חילות האוויר של מדינות ערב – תפסה ישראל את סיני, הגדה המערבית (בכללה ירושלים המזרחית), ואת הרמה הסורית. את מזרח ירושלים היא סיפחה מיד, ואת הגולן היא תספח ב-1981. הבדיחה המרירה בקרב פעילי שלום אמריקניים היתה ש-Sure Israel wants peace – a piece of Jordan, a piece of Syria… אף מדינה בעולם לא מכירה בסיפוחים הישראליים האלה; חוק הגולן מ-1981 היה עילה לסנקציות אמריקניות וחוק ירושלים מהשנה הקודמת גרם לכך שהשגרירויות הזרות יעקרו ממערב ירושלים לתל אביב. לסיפוח הזה יש מעמד בינלאומי שווה ערך לסיפוח כוויית על ידי סדאם חוסיין ב-1990.

את סיני והגדה המערבית ישראל לא העזה לספח. באחרונה היו יותר מדי ערבים. עם זאת, כמו בגולן ובירושלים, היא פתחה במערכה לייהוד האזור, והעבירה את אוכלוסייתה אל השטח הכבוש. מאחר והעברה כזו היא פשע מלחמה, דבר שמשפטנים ישראלים עמדו עליו מיד לאחר הכיבוש, היה צורך למצוא שיטה לעקיפת החוק הבינלאומי. מאות שנים של אימון בפלפול תלמודיסטי עשו את שלהם, ושטיק כזה נמצא. הוא לא יצליח לעבוד על האנשים שיבחנו אותו לעומק, אבל הוא יהיה שקר נוצץ מספיק כדי לשכנע את המתבונן האקראי.

הגדה והרצועה – את נושא סיני אני לא מכיר מספיק, אבל אני מאמין שזו היתה השיטה גם שם – הוכרזו כשטח שנמצא בתפיסה צבאית. הצבא הוכרז כריבון שלהם – אלוף פיקוד מרכז הפך למושל הגדה המערבית, אלוף פיקוד דרום למושל הרצועה. על פי החוק הבינלאומי, מותר לצבא לתפוס שטחים לצרכי התגוננות בטחונית או דברים דומים – מחקר, למשל. ההתנחלויות התחילו את דרכן כ"מחנות צבאיים" או "חפירות ארכיאולוגיות", שקר גס שבתי המשפט שלנו העדיפו לעצום עינים מולו במשך עשורים. החוק הישראלי מעולם לא הוחל בשטחים, משום שמשמעות הדבר היתה סיפוח, וסיפוח פירושו היה הענקת זכויות אזרח לפלסטינים – או בחירה פומבית מאד במשטר אפרטהייד.

אחר כך, משהמתנחלים פרו ורבו ושרצו ומלאה הארץ אותם, נמצאו שטיקים אחרים, כמו השקר הנתעב של "אדמות מדינה", ניצול הבלגאן ברישום הקרקעות בגדה כדי להחרים אדמות – ובניגוד לחוק, שמחייב את הכוח התופס להשתמש באדמות שהוא תופס ושאינן לצורך צבאי להשתמש בהן לצורכי האוכלוסיה, הצבא העביר אותן לידי המתנחלים. אף עיר חדשה לא קמה לצרכי הפלסטינים מאז 1967; הקמתה של עיר כזו, רוואבי, בימים אלה גוררת צווחות חימה מצד המתנחבלים. על מאמציה של ישראל לדכא את התעשיה הפלסטינית, ובמקביל לנתב את התעשיה בגדה אל ההתנחלויות, כבר נכתב הרבה.

במשך עשרים שנים החזיקה הפיקציה של ריבונות הצבא בשטחים מעמד. כמעט שאף אחד בעולם לא שם לב למתרחש. האינתיפאדה הראשונה שינתה את המצב. פתאום השקר של 20 השנים שחלפו זכה להרבה מאד תשומת לב עוינת. בעולם התחילו לדבר על אפרטהייד – ואין שום ספק שהמצב בגדה המערבית הוא אפרטהייד. יליד חברון ומתנחבל יכולים לגור באותו הרחוב, אבל האחד יישפט בבית דין צבאי והאחר בבית משפט אזרחי ישראלי; ביתו של האחד נתון למשיסת ליבו של "המפקד הצבאי"; לאחר יש זכויות קניין. או הו, יש לו זכויות קניין.

קורי העכביש של "תפיסה צבאית", שמכוחה קיימות ההתנחלויות ושמכוחה ניתן להסיר אותה באחת – כפי שהזכירה הפרקליטות בימי ההתנתקות, כל קיומן של התנחלויות נשען על "צורך צבאי", ואם אלוף הפיקוד שינה את דעתו, הצורך הצבאי מתפוגג ועמו עילת קיומה החוקית של ההתנחלות – נמתחו עד קצה גבול יכולתן.

החוק של שאמה ואריאל, כנראה בלי דעת מצידו של הראשון, במה שנראה כמו כוונת מכוון מצידו של השני, היה מעביר את השליטה בגדה מידי אלופי הפיקוד לידי הכנסת. כלומר, הריבון הישראלי היה פורש את חסותו על הגדה. יש פצצה מתקתקת באקט הזה, וזו הסיבה לכל אחיזת העיניים של 43 השנים האחרונות: אין ריבונות חלקית. אם הכנסת היתה מכריזה שהיא הריבון בגדה, התגובה הפלסטינית ההגיונית היתה לתבוע זכות הצבעה כדי לקבוע את הרכבה של אותה הכנסת.

זה מה שהבין בני בגין, שבכל זאת ניסה לרבע פעם את המעגל ולהציג ימין שתומך בזכויות אזרח. יש לקוות שהכנסת הזו, האיומה שבכנסות, לא תבין. יש לקוות שמירי רגב, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', עתניאל שנלר, רונית תירוש, משה יעלון, גלעד ארדן, ציפי חוטובולי, דוד רותם, אנסטסיה מיכאלי ודומיהם – עם חברי האספסוף היג"ע ששכחתי הסליחה; צר המקום – יעלו בכל זאת להצבעה את ההצעה של שאמה ואריאל (ניחוש: ציפי לבני לא תגיע). אלא אם יקרה משהו חריג, היא תעבור; שאמה די משוכנע בכך והוא כנראה צודק. וכמה ימים אחר כך, אפילו הכתב של הניו יורק טיימס – ההוא שיש לו בן בצה"ל; מישהו מאמין שהני"ט היה שולח לכאן כתב שיש לו בן בכוחות המזוינים של הרשות? – יצטרך לדבר על אפרטהייד.

וזו תהיה תחילת הקץ המבורך.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלו כמה וכמה תרומות בקרן הטבק והאלכוהול. ברצוני לנצל את ההזדמנות להודות לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

50 תגובות על ”המסיכה שלא הוסרה“

  1. עדו הגיב:

    הקץ כן, מבורך ? בדרך כלל מי שגילה שהפסיד הכל על שולחן הרולטה לא מגיב בצורה שקולה ועניינית..

    • גרייף הגיב:

      כולם מפחדים מהביריון השכנותי עד שהוא שולף סכין; אז אפשר סוף סוף להתקשר למשטרה.

  2. מני ל הגיב:

    ב"ה המסכה עוד תוסר.

    אותו מודל משפטי לטיהור אתני, אותם טריקים משפטיים מבית מדרשה של פליאה אלבק ושל בן טיפוחיה הנוכחי, השופט נועם סולברג הידוע לשמצה, הם משהו שהציבור בישראל שנהנה מזכויות יתר עיוור אליו, בין אם מרצון ובין אם לא. אבל לשמחתנו המערב כבר לא עיוור לכך, וברור לו שבישראל מתקיים משטר אפרטהייד פר אקסלנס, ולכן בקרוב ה-BDS יחנוק את המשטר בישראל.

    צריך לזכור, אגב, שהטיהור האתני באצטלות חוקיות מתקיים גם בשטחי 1948. הדוגמה של הכפר הלא מוכר דהמש היא אחת הידועות. אפליה? מה פתאום? הכל חוקי. רק שבמקרה "ערבים" לא מקבלים אף פעם אישורי בנייה ולכן כל בנייה שלהם היא בלתי חוקית. אבל תושבי המושב ה"יהודי" ליד תמיד יזכו להכרת השלטון. המטרה זהה – טיהור אתני.

  3. א הגיב:

    כדאי גם לשאול האם הפלסטינים יהיו מספיק חכמים לקפוץ על המציאה, הרי הם לא באמת רוצים אזרחות ישראלית וזכות להצביע לכנסת.

    וגם ברור לכולם מזמן שיש אפרטהייד, ושההתנחלויות לא חוקיות, אבל אף אחד, לרבות אובמה שקונה את ספין ה"הקפאה", לא עושים כלום. אז למה שמשהו מינורי כזה ישנה פתאום? אובמה ילחץ על נתניהו לספח את הגדה ולהעניק אזרחות לפלסטינים? ימשיכו לעצום עיניים כרגיל…

  4. סטיב הגיב:

    הקץ המבורך של מה? של הכיבוש? של המדינה?

  5. "כדאי גם לשאול האם הפלסטינים יהיו מספיק חכמים לקפוץ על המציאה, הרי הם לא באמת רוצים אזרחות ישראלית וזכות להצביע לכנסת."

    יש כאלה שמאד רוצים. קוראים לזה פיתרון המדינה הדו לאומית ויש לה חסידים רבים, במיוחד בפזורה הפלסטינית אבל גם בין הים לירדן. אני אגב חושב שמעבר ישיר למדינה דו-לאומית הוא מתכון לאסון, אבל זה אני.

    • ש.ב הגיב:

      הפלסטינים תמיד רצו בפיתרון המדינה האחת, ועדיין רוצים. זה הפיתרון הכי טוב בשבילם.

      בסוף שנות השמונים הם אמנם הסכימו, בקושי רב, לפתרון שתי המדינות, כי הכיבוש היה בלתי נסבל והם רצו פיתרון כלשהו, ולו חלקי וזמני, אבל עכשיו נראה שסיכויי פיתרון המדינה האחת טובים לא פחות מסיכויי חלוקת הארץ.

      ואצלינו כשלו בהבנת העובדה הפשוטה שפיתרון שתי המדינות זה ההישג הכי טוב שהציונות יכולה להגיע אליו, ומיצבו אותו כ"ויתור" לפלסטינים במקום כאינטרס שלנו.

      עושה רושם שאנחנו הולכים לשלם על הטימטום שלנו. מפתיע, נכון?

      • א הגיב:

        זה מעניין. גם אני תומך עקרונית בעקרון המדינה האחת, אבל מפתיע שאתה אומר את זה, כי הגיוני לצפות מהפלסטינים שהם ירצו אוטונומיה מוחלטת לשם שינוי מישראל, ולא להתמזג לתוכה… הם לא רואים מה קורה לערביי ישראל? למה שאיתם זה יהיה שונה?

        • דודו הגיב:

          אולי כי הם לא יהיו מיעוט..

        • אלון מ הגיב:

          לא ברור לי למה אתה בעד מדינה דו לאומית.

          ברור לכל מי ששתי עיניים תקינות קבועות בקדמת ראשו כי מדינה דו לאומית תוביל, מעבר לאובדן הבית הלאומי היחיד של היהודים, בעיקר לשפיכות דמים שתגרום לכל מה שהיה כאן עד עכשיו להיראות כגן עדן עלי אדמות, לשני הצדדים.

          המדינות היחידות שעובדות לפי המודל הזה הן קנדה ובלגיה. בבלגיה יש סימנים חזקים לכיוון היפרדות.

          בין הפלמים והוולונים לא היה סכסוך דמים כפי שיש בינינו לבין הפלשתינים ועדיין הם לא מסתדרים. הם כנראה יפתרו את זה בדרכים שלוות לאור ההיסטוריה שלהם.

          המצב אצלנו קרוב הרבה הרבה יותר אם לא חמור מהבלקן וסכסוכיו.

          רק סדיסט יכול לראות במדינה דו לאומית פיתרון רצוי.

          וזה מבלי להיכנס ללמה עקרונית מדינת ישראל צריכה להישאר מדינת היהודים (שהפלשתינים יקימו איזו מדינה שהם רוצים).

          • ארז הוכמן הגיב:

            אם דוגמא נגדית תספק אותך, אז גרמניה.
            אם טיעונים לוגיים יעזרו אז אפשר לטעון שאם יש מדינה בעולם שבה מודל דו-לאומי יעבוד זאת דווקא ישראל, לרוב ישראל יש יותר מהמשותף תרבותית עם הערבים מאשר עם, נגיד, אמריקה.

            ובקשר לאיום הדמוגרפי יש לי שאלה היפותטית בשבילך, נגיד והייתי מציע לך שבהסכם האיחוד של המדינה הדו-לאומית ייקבע כי בשישים השנים הקרובות הכנסת תתחלק בחלוקה נוקשה ל 40 ח"כים ערבים ו 80 ח"כים יהודים ובעוד ששים שנה יתחלפו הדורות פעמיים ואת נכדי האנשים שרוצים (לדעתך) לזרוק אותך לים יעניין יותר אייפון דור 20 מאשר פוליטיקה, זה ירגיע אותך ?

            • אלון מ הגיב:

              גרמניה בתור דוגמא נגדית למה?

              לגבי עניין התרבות, הוא לא רלוונטי.
              ייתכן שהוא טיעון לוגי (שגם על נכונותו ניתן להתווכח אבל זה בפעם אחרת) אבל הוא לא מייצר שום מסקנה לוגית.

              בבלגיה חסר משותף מבחינה תרבותית?
              שני העמים מערביים לחלוטין, נוצרים קתולים ועדיין הולכים לכיוון של היפרדות.
              בלבנון יש הבדלים תרבותיים משמעותיים (מלבד דת)? לא. הם שמחו לטבוח אחד בשני ושמחים לעשות זאת גם היום כשניתן. ויש להדגיש שבלבנון גם הנוצרים וגם המוסלמים הם ערבים. כאן זה לא רק הבדל של דת (שמספיק בהחלט בפני עצמו) אלא העובדה שאיננו ולא נהיה ערבים.

              אם נראה לך שמדינה דו לאומית היא פתרון הגיוני, תסביר לי מה יהיה ההבדל לעומת לבנון או קוסובו ולא קיומם של דברים כאלו ואחרים שלא קשורים לכלום.

              ע"פ הגיון התרבות שלך, מספיק ששנינו נאהב לאכול חומוס, להקשיב לסלסולים ולעשן נרגילה כדי שנהיה אחים ונחיה יחדיו בשלום. מה לעשות, המציאות קצת קצת יותר מורכבת מזה.

              לגבי הצעתך לחלוקת הכנסת. כפי שוודאי אתה יודע, יש הלכה ויש מעשה. ברוב המקרים, יש ביניהם פער.

              במקרה הזה הפער יהיה, אפאס, גדול.
              אתה חי באיזשהו חלום הזוי שהסכם כזה באמת יכובד.

              הפלשתינים רוצים מדינה דו לאומית מסיבה אחת בלבד – היא תהפוך מיד לאחר הקמתה למדינה חד לאומית.

              ואני חייב לומר שאני בשוק כל פעם מחדש מזה שבכלל צריך להגן על זכותם של היהודים למדינת לאום משלהם בזמן שזה ברור מאליו לגבי כל מדינה אחרת. וזה עוד מול יהודים אחרים! באמת יש משהו דפוק אצלנו.

              • אילן הגיב:

                איך זה דומה לכל מדינה אחרת? באיזה מדינות הקריטריון לקבלת אזרחות הוא המרת דת? איזה מדינה אחרת מגדירה את עצמה בצורה שמוציאה מן הכלל 20% מהאזרחים שלה, ולא מהגרים אלא אנשים שמשפחותיהן גרו בה דורות? אני לא אומר שאין כאלה, אבל בטוח שזה לא כולן.

                וסחטיין על ההכללה שהפלסטינאים רוצים מדינה דו-לאומית רק כדי שהיא תהפוך אחר-כך למדינה חד לאומית. אין ספק שיש פלסטינאים שזאת הסיבה שלהם. יש גם הרבה שאין להם בעיה להגיד במפורש שהם רוצים מדינה ערבית מהים לירדן, אבל ההנחה שלך שכל הערבים רוצים לזרוק אותנו לים וכל מי שאומר אחרת בהכרח משקר היא בעייתית.

                אני גם נגד סיפוח עזה והגדה ואזרוח תושביה, כי מלחמת אזרחים תהיה יותר בעייתית ממצבים אחרים של, נניח, מלחמה בין שתי מדינות שכנות. שניהם תרחישים סבירים. רק הצדקנות שלך בפסקה האחרונה וההתנשאות בפסקה הקודמת הפריעו לי.

                אגב, שאלה: אתה חושב שהלאומיות ככלל היא תופעה חיובית? כי אני בעד קיום מדינת ישראל וחוק השבות בהנתן עובדת מדינות הלאום והגדרות קבוצות אדם לפי עמים.
                לעומת זאת, הלאומיות היא תופעה שאני אשמח אם תחלוף מן העולם כמעט כמו הדת.  

                 

              • אלון מ הגיב:

                אילן,

                אין קריטריון שדורש יהדות על מנת לקבל אזרחות. יש העדפה לטובת יהודים בקבלת אזרחות. העם היהודי הוכר ע"י האו"ם כעם והוכרה זכותו למדינת לאום בשטחי ארץ ישראל. כמו רוב מדינות הלאום האחרות, מדינת ישראל נוקטת בהעדפה בקבלת אזרחות לטובת בני הלאום שלה. העדפה של קבוצה מסויימת מותרת ע"פ החוק הבינלאומי ומקובלת ברוב המוחלט של מדינות אירופה כל עוד אין אפלייה של קבוצה מסויימת.

                ההבדל ברור? העדפה מול אפלייה. זה לא אותו הדבר.

                אין הבדל מהותי בין ישראל לשאר מדינות הלאום האירופיות. גם באירופה יש מדינות שדגלן מכיל סמלים דתיים (צלב), המנונים המאזכרים אלמנטים דתיים וחוקות שבהן מעמד מיוחד לכנסייה.

                וזו לא צדקנות. לא אמרתי שאנחנו טהורים ולא חטאנו בדבר. אבל העובדה היא כי למרות שיש מספיק מדינות גרועות בעשרות מונים מישראל, אין עוד עם שקיבל הכרה בינלאומית שקוראים תיגר על זכותו להגדרה עצמית מלבד העם היהודי.
                לא העם העיראקי, לא הסודאני, לא האיראני, לא הסיני וכו' וכו' וכו'.

                אני ממליץ לך בחום לקרוא את מסמכה של רות גביזון "שישים שנה לחוק השבות: היסטוריה, אידאולוגיה, הצדקה". אני מאמין שהוא יבאר לך כמה דברים בעניין.http://www.metzilah.org.il/?p=391

                לגבי ההכללה, כשמה היא הכללה. מן הסתם ישנם פלשתינים המעוניינים לחיות בשלום לצדנו ואנו לצדם. אך הפלשתינים כציבור, כעם, מבחינת מעשיהם והצהרותיהם מעוניינים במה שציינתי. אלו שתומכים בנורמליזציה איתנו הם מיעוט בטל בשישים וחסר השפעה בחברה הפלשתינית.

                זאת היתה כוונתי וצר לי אם פירשת אותה כהתנשאות. ברמת הפרט, אני מניח לאדם לייצג את עצמו ואיני מניח הנחות מסויימות לגביו.

                בנוסף לנאמר לעיל, אני רוצה להזכיר שהפלשתינים בקושי מסתדרים בינם לבין עצמם – ראה חמאס ופת"ח בעזה

                לגבי לאומיות, אני חושב שלאומיות היא תוצר נלווה בלתי נמנע של הקיום האנושי. תיאורטית, אם היה ניתן לחיות בעולם אוניוורסלי לחלוטין שבו אין לאומים, דתות, גזעים, מינים וכו' אז היה מושלם. גם היה משעמם.
                המציאות היא שבני אדם אוהבים ליצור מסגרות ולתחום גבולות בינם ושכמותם לבין אחרים. לא נראה לי שזה ישתנה מתישהו. אפשר ללכת עם הראש בקיר ולצאת נגד לאומיות או לקבל את אותה כדבר קיים ולתרבת אותה עד כמה שאפשר.
                לאומנות היא הצד הנתעב של לאומיות ואותה צריך להוקיע. אבל צריך לזכור שלא חד הם.

                בכל מקרה, הגישה שלי היא גישה ריאליסטית ולא אבסולוטית. גישות אבסולוטיות סופן (אם לא תחילתן) לכליה ובדר"כ יוצרות בדרך הרבה יותר הרס מאשר החלופות הריאליסטיות. העולם שלנו אינו אידאי. לא בכדי, צורת השלטון הגרועה מכולן היא הדמוקרטיה – היא גישה ריאליסטית, פשרנית מטבעה בניגוד לפאשיזם, הקומוניזם וכל האיזמים האחרים.

                וסתם בתור אנקדוטה, בעוונותי, הייתי בשיקום אורתופדי לאחר תאונת אופנוע לפני מספר שנים. איתי בחדר היה בחור פלשתיני שנדרס בזמן שעבד בארץ. הסתדרנו יותר מיופי. גם אירחתי אותו בביתי בחופשה לאחר שהבנתי שהוא לא ראה את משפחתו מזה כמה חודשים כיוון שלא איפשרו להם להיכנס לישראל (זו היתה תקופה של פיגועים).
                אין בי שום שנאה או אדנות אינהרנטית כלפי פלשתינים, נהפוך הוא.

                הבעיה בשמאל הקיצוני ואולי גם בשמאל בכלל, זה שנוטים לבלבל בין ההכרה במציאות שהיא שהפלשתינים לא בדיוק טלית שכולה תכלת, בלשון המעטה לבין שנאה וגזענות.
                זה שהם הצד החלש, לכאורה, לא הופך אותם אוטומטית לצודקים יותר.

              • בוב גה"ז הגיב:

                מפתיע קצת שהפלמים הם קתולים, לאור השכנה הפרוטסטנטית-חילונית משהו מצפון.

              • ארז הוכמן הגיב:

                אלון, צר לי לאכזב אותך אבל את רוב הציבור הפלשתינאי אתה לא מעניין כמו שמעניין אותם מצבם העגום, הבדיחה הגדולה של הסכסוך היא שלו היינו מתייחסים אליהם יותר טוב כאזרחים סוג ב' יכול להיות שלא היה סכסוך, מדובר בסה"כ באנשים שרוצים יחס הוגן, אוכל ועבודה. דברים שאין להם היום, השאיפה שלהם למדינה היא נגזרת של השאיפה שלהם ליחס הוגן ולרווחה כלכלית, דבר שהם הבינו שהם לעולם לא יקבלו מישראל.

                טעות מוכרת היא להגיד "הם בחרו את החמאס וכך הצביעו על הרצון שלהם להשמיד אותנו", אבל זאת חשיבה פשטנית שמתעלמת מהעובדה שהחמאס נתפס ברחוב הפלשתיני בכלל כתנועה חברתית (עם דמיון כמעט מטריד לש"ס) שנבנתה כדי לשים קץ לשחיתות הפת"ח. לפני שהתחיל בשורת פעילויות הצדקה שלו (ע"ע דעוה) החמאס לא היה עובר את אחוז החסימה.

              • בוב – תושבי דרום הולנד, הגובלים בפלנדריה, הם גם קתולים.

          • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

            אתה צודק. אבל למה אתה מניח שמדינונת פלסטינאית קטנה ועלובה, בלי רציפות גאוגרפית (אין כזאת בין הגדה לעזה) שכלכלתה תלויה לחלוטין בישראל תוכל לספק את הפלסטינאים? כמובן שלא! זה רק יביא לפתיחת מלחמה חדשה כאשר פלסטין תהיה הרבה יותר חדשה וישראל הרבה יותר חלשה.

        • ש.ב הגיב:

          מה שקורה לערביי ישראל זה בעיקר פלסטיניזציה.
          וכן, להיות 20 אחוז ולהיות 50 אחוז (לא כולל פליטים שעלולים לחזור) זה ממש לא אותו דבר.

          מבחינתם, יהודי יכול להיות פלסטיני בלאומיותו, אז אני מניח שהם גם פחות מבועתים מענייני דמוגרפיה מאתנו.

          • אייל הגיב:

            מה שקורה ללאומיות הפלשטינית הוא תהליך אימלמיזציה. זה כבר לא ימי המצע חילוני מרקסיסטי של אש"ף .
            הסיבה שהם לא מפחדים מדמוגרפיה היא שהם יודעים שהם הרוב באזור ובעלי ילודה גדולה יותר. מדינה אחת פרושה מדינה ערבית ומחיקת הישראלים .

            • א הגיב:

              הם כנראה התחילו להיות מוסלמים כדי להאבק בישראל. מעניין, לא ידעתי.

              • אלון מ הגיב:

                ורק אוסיף כי לא רק איסלאמיזציה, אלא גם רדיקליזציה של האיסלאם.

  6. ש.ב הגיב:

    ואפרופו "כשלונן" של מדינות רב לאומיות באירופה. צריך לזכור שאחת הסיבות לבדלנות הגוברת שם היא קיומה של מסגרת רב-לאומית גדולה. כשיש אחת כזאת, אין סיבה מיוחדת שגם המדינות עצמן יהיו רב-לאומיות. גם בהקשר של הגלובליזציה, במקביל להיחלשות המסגרות הלאומיות, יש פריחה של לוקאל פטריוטיזם מסוגים שונים. אלה דברים שהולכים ביחד.

    אישית, אני חושב שלא יקום ולא יהיה שום פיתרון שלא כולל זכות הגדרה עצמית לאומית לשני העמים. האם זה יקרה בשתי מדינות נפרדות או במדינה אחת עם דמוקרטיה הסדרית וגבולות פנימיים "רכים" היא מבחינתי שאלה מעשית. כרגע נראה שאף אחת מהאפשרויות לא תקרה בלי מרחץ דמים רציני לפני כן.

  7. אלון מ הגיב:

    ראשית, כלכלת הפלשתינים ממש לא חייבת להיות תלויה בישראל. מה יפריע להם להקים דור של הייטקיסטים כמו שאנחנו עשינו? הרי זה לא שישראל בנתה את עצמה על בסיס מחצבים ומשאבי טבע (למרות שעושה הרושם כי אולי יהיה לנו קצת גם מזה). זה תלוי בהם, מה הם כבר יעשו עם זה, שאלה טובה. מה שבטוח, קשרים כלכליים עם ישראל יעשו להם בעיקר טוב ויתרמו לפיתוח הכלכלה שלהם.

    לגבי סיפוק הפלשתינים, לצערי, אני לא רואה אותם באים על סיפוקם בעתיד הקרוב (אני רוצה להגיד גם ברחוק אבל אני מנסה להשאר אופטימי) בעיקר משום שהם הוכיחו לאורך השנים, במעשים ודיבורים כי רצונם הוא בעיקר במחיקת מדינת ישראל והרבה פחות בעצמאות לעמם.

    ממשלות ישראל הסכימו פחות או יותר לכל דרישה כולל ירושלים ופינוי התנחלויות, חילופי שטחים וכו וכו. אבל תמיד חוזרים לזכות השיבה שמשמעותה ביטול מדינת ישראל כמדינת היהודים. בעוד שאין בעיה למצוא ח"כ ישראלי שיצהיר כי הוא מכיר בזכותם של הפלשתינים למדינת לאום פלשתינית. לא תמצא בכיר פלשתיני שיכיר בישראל כמדינת העם היהודי.

    לגבי מלחמה שתפרוץ במצב כנ"ל. יתכן מאוד שאכן תפרוץ. למעשה אנחנו והפלשתינים, עושה הרושם לצערי, עוד נילחם שנים ארוכות.

    בכל מקרה, מבחינה תועלתית לשני הצדדים, נראה לי שמלחמה בין שני צדדים ברורים תהיה פחות קטלנית ופחות אכזרית ממלחמת אזרחים. במצב כזה יש שיווי משקל מאזן שלא קיים במלחמת אזרחים.
    אבל, גם יכול להיות שלא.

    בין שתי הברירות, אני מעדיף את זו שבה אני נלחם בעזרת הצבא שלי ולא בעזרת פלנגות. ומה שבטוח זה שגם אם בסך הכולל במלחמה כזו יהיה אותו מספר הרוגים, אז לצד שלנו יהיו פחות הרוגים במצב של מדינה מול מדינה לעומת מצב של פלנגות מול פלנגות.

    • א הגיב:

      איזה עוכרי שלום הפלסטינים האלה, לא להאמין. עומדים על הזכויות הבסיסיות שלהם, אין שלום בגללם.
      לידיעתך, זכות השיבה הפלסטינית היא זכות שמוכרת בכל העולם, ויש לה בסיס חוקי איתן. חוצפה מצידה של ישראל להציב את הוויתור על זכות השיבה כתנאי למו"מ. לא רק שישראל גירשה ונישלה אותם, היא גם מסרבת להכיר באחריותה לפשע, ודורשת מהקורבנות לשכוח מהעניין. הפלסטינים יכולים לוותר על זכות השיבה בתנאי למשהו אחר, אבל בשביל זה יש מו"מ. רק הפלסטינים רשאים לוותר על זכות השיבה אם יחפצו, אבל לאיש אין זכות לדרוש זאת מהם.

      חוץ מזה, כמה כבר פלסטינים ירצו לחזור לישראל, ולהיות ישראלים- כאשר קמה כבר תקוף מדינה פלסטינית עצמאית סוף סוף? לא נקבל כאן מיליון ערבים בבת אחת, זאת היסטריה ימנית.

      וגם מדהים העניין הזה, שאתה אומר שהצענו להם לפנות התנחלויות ולהחזיר את ירושלים (שזה שקר, אבל מילא), והם חוצפנים לא וויתרו על זכות השיבה. רק שאתה שוכח שעניין ירושלים וההתנחלויות הוא לא איזו סוגיה פוליטית מורכבת ושנויה במחלוקת, אלא שוב, זכות בסיסית של הפלסטינים לקבל בחזרה את השטחים שנגזלו מהם, והחוק הבינלאומי ללא שום סייגים קובע שהשטחים הכבושים, לרבות מזרח ירושלים, שייכים לעם הפלסטיני. ישראל חייבת לפנות את ההתנחלויות, ולהחזיר את כל השטחים בלי קשר לשאלה האם הם מוכנים לוותר על זכות השיבה או לא. זה למעשה המינימום. דברים שאפשר לדבר עליהם זה פיצויים כספייים, איפה בדיוק יעבור הגבול, איזה התנחלויות אפשר להשאיר, וכו', אבל לא על עצם החזרת השטחים או סיום הכיבוש…

      • אלון מ הגיב:

        לגבי הפליטים, שטויות במיץ. יש לך מושג כמה פליטים נוצרו מ48 ועד היום? כמה עדיין פליטים?

        הפלשתינים הם היחידים שנותרו במעמד של פליטים גם אם הם עצמם אינם פליטים אלא בן זוגם, הוריהם או סביהם. הפליטות שלהם הוא מצב מונצח במכוון, בין היתר ע"י אונר"א, ארגון של האו"ם שמטפל ספיציפית בפליטים הפלשתינים. בכל שאר הפליטים האחרים בעולם מטפל UNHCR.

        זו גם אוכלוסיית הפליטים היחידה שגדלה למרות שאירוע הפליטות קרה ב48 בלבד. מבין 367,000 ל-950,000 נפש, ל3-5 מיליון בני אדם.

        ה"זכות" הזו לא מוכרת בכל העולם. למעשה ארה"ב הכירה רשמית בכך שלא תתאפשר שיבת פליטים פלשתינים לשטח ישראל. צריך למצוא פיתרון, כן. בתחומי מדינת ישראל, לא. כספית, כן. תוך קיזוז עם הפליטים היהודים ממדינות ערב, כן.
        העם היהודי קיבל הכרה בינלאומית לזכותו למדינת לאום. שיבה של הפליטים לתחומי מדינת ישראל תחתור תחת זכות זו. מכאן שלישראל הבסיס האיתן לדחות את דרישת הפלשתינים לכך.

        ישראל לא נישלה ולא גירשה אותם. היו מקרים נקודתיים שבהם כוחות צבא גירשו פלשתינים מטעמים בטחוניים. אבל לא היתה מעולם הוראה לבצע גירוש. רובם המוחלט של הפליטים ברחו על דעת עצמם תוך הסתמכות על הבטחות צבאות ערב שאוטוטו ("בכריסמס הבא") "זורקים מכאן את כל היהודים ואז תחזרו לבתים שלכם". מצטער באמת שניצחנו.

        אם הפלשתינים היו מחליטים לקבל את המדינה שניתנה להם אז, מי יודע איפה הם ואנחנו היינו היום. אבל הם רצו הכל או כלום ועכשיו ברור איפה הם ואיפה אנחנו. אני לא צריך לשאת באחריות לטמטום של אויבי. והפשע הוא שלהם, הם פתחו במתקפה על מדינה שהוכרזה כחוק, שישאו בתוצאות העגומות של הפשע הזה, שבסופו של דבר הוא בעיקר כלפי העם שלהם.

        לגבי "רק הפלסטינים רשאים לוותר על זכות השיבה אם יחפצו, אבל לאיש אין זכות לדרוש זאת מהם."
        אני יכול לדרוש מה שאני רוצה ממי שאני רוצה, מי אתה שתגיד לי מה לדרוש וממי? האם אני אקבל את זה, לא יודע, אבל לדרוש או לא לדרוש, אתה בטח לא תגיד לי.

        כמה פלשתינים ירצו לחזור? הממ, כולם.
        לא סתם בכל סקר שנעשה בקרב ערביי ישראל, רובם תומך בפלשתינים בכל עניין ולבטח בהקמת מדינה פלשתינית, אבל רובם המוחלט לא חושב על לעבור אליה. המצב הכלכלי של מדינת ישראל חזק לאין שיעור מכל מדינות ערב הסובבות אותה, זה לכשעצמו מספיק כדי שכל הפליטים ירצו לחזור לכאן. שלא לדבר על המטרה המוצהרת של מדינה אחת מהירדן לים שתתממש הלכה למעשה במקרה של שיבת הפליטים.

        לגבי המו"מ, באותה מידה הם אמורים להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי בלי שום קשר. אבל הם לא רוצים. ככה זה מו"מ, הכל פתוח לדיון.

        • א.ב. הגיב:

          הקטע הזה של קיזוז עם רכוש בני עדות המזרח מקפיץ לי ת'פיוזים.
          הרכוש שהמשפחה שלי השאירה בעיראק הוא של המשפחה שלי עד הגרוש האחרון, ולא שייך לשום מדינה ציונית. מעולם לא נתתי למדינה הזו רשות לסחור ברכושי ולבטח לא להצדיק באמצעותו השתלטות אשכנזית על אדמה!

        • א.ב. הגיב:

          מעבר לנקודה כמובן שמה פתאום הפלסטינים צריכים לשלם עבור מה שקרה במדינות אחרות….

        • אני רק שאלה הגיב:

          בנוגע לפליטים, העם היהודי מכל התפוצות שב לישראל על סמך היותם פליטים, לא? כלומר, כי השטח היה שייך לאבותינו, לפני כך וכך מאות או אלפי שנים?

    • אורי הגיב:

      ישראל בנתה את עצמה בהחלט על משאבי טבע, שחלקם שייכים גם לפלסטינים. אני מתכוון כמובן לברום ולפוספטים.

      הברום מופק מים המלח, שהוא משאב משותף לישראל ולפלסטינים והפוספטים נמצאים בנגב.

      כמו כן, כספי הפיצויים לממשלה מגרמניה בשנות ה-50 תרמו מאוד לבניית המדינה.

      ובל נשכח את הסיוע _הכלכלי_ האמריקאי שרק לפני שנים מעטות פסק.

      להגיד שבנינו את ישראל בכוחות עצמנו בלבד ובלי משאבים טבעיים או סיוע מבחוץ זה הגזמה.

  8. מקלאוד(בלימודים) הגיב:

    חבל רק שלפי מפת ישראל באתר האום הוא מכיר בכך שהגולן הוא חלק מישראל
    http://data.un.org/CountryProfile.aspx?crName=Israel

    אבל למה לתת לעובדות לבלבל אותך

    • מיקי ל הגיב:

      אנא השווה למפה הזאת:
      https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/maps/maptemplate_is.html
      נראה לי שהמפה של האו"ם דווקא השאירה את הגולן בסוריה. לא שזה צריך לעשות עלינו יותר מדי רושם – אני לא מייחס לאו"ם הרבה סמכות מוסרית בעניינים הללו.

      • מקלאוד(בלימודים) הגיב:

        נראית לי אותה מפה רק בסדרי גודל שונים, והענין הוא שאם אפילו האומ מכיר בגולן אז יוסי טועה

        • דניאל ר. הגיב:

          זו אכן אותה מה והיא מראה שבמפה של האו"ם ששלחת, רמת הגולן נמצאת בשטח סוריה. במפה של ה-CIA רמת הגולן היא השטח שעליו כתוב "תחת כיבוש ישראלי".

        • איך בשם כל האלים אתה רואה את הגולן בישראל במפה של האו"ם? אתה לא רואה איך גבול ישראל עולה ישר למעלה עם הקו של הירדן וסוגר את אצבע הגליל? הגולן במפה הזו בסוריה. הם אפילו לא מראים שאנחנו מחזיקים בו.

    • ygurvitz הגיב:

      לא יודע בקשר למפה, אבל יש החלטה של מועצת הבטחון (החלטה 497) שמגנה את הסיפוח, והעצרת הכללית קיבלה ב-2008 החלטה שמגנה את הסיפוח ומזכירה את החלטה 497 בתמיכתן של 161 מדינות ובהתנגדותה של אחת. תודה ששיחקת.

      • מקלאוד(בלימודים) הגיב:

        השאלה היא האם האום מכיר בסיפוח או לא,גינטי של הפעולה לא מהווה אי הכרה

        • מקלאוד(בלימודים) הגיב:

          גינטי=גינוי
          וצריך לכתוב לא מהווה בהכרח אי הכרה

  9. יהושאפט הגיב:

    לא הבנתי שני דברים.

    הצבא הוא חלק מהזרוע המבצעת של מדינת ישראל. על כן מדינת ישראל הינה זו ששולטת הלכה למעשה בגדה, אפילו שלא דרך הכנסת. מה גם ששליטה של ישראל באמצעות בית המחוקקים אינה יוצרת איזשהו שינוי אמיתי במצב כפי שהוא בשטח, מכיוון שהשטחים לא מסופחים למעשה לישראל. שלא כמו בקולוניות האנגליות, זה לא מצב של "מיסוי ללא ייצוג" מכיוון שאין מיסוי.

    הדבר השני הוא הסוף המבורך. אז עולם ישן עדי יסוד נחריבה, ומה יצא מזה? למה הסוף הוא מבורך, ואיזו אלטרנטיבה בדיוק תקום כאן לדעתך שגם תהיה טובה יותר וגם תשפר את מצבם של שני הצדדים?

    • עדו הגיב:

      יהושאפט , זה בהחלט נכון שמדינת ישראל שולטת בשטחים כי הצבא הוא זרוע שלה ולא להיפך (נדמה לי..) באותה מידה אמריקה שולטת בעיראק כרגע ובאמת עיראקים לא משלמים מס הכנסה לאמריקה. עכשיו תאר לך מצב שבו יש חוק בארה"ב שקובע שרק הקונגרס האמריקאי רשאי להחליט בנושא יישוב אזרחים אמריקאים בעיראק.. אבסורדי לא? בכל אופן דבר כזה יוכיח שאמריקה לא סתם מחזיקה בעיראק מחוסר ברירה או מסיבות בטחוניות אלא שיש לה בהחלט רצון להשתלט על השטח ואז היא תיאלץ קודם כל להודות שהיא מתכוונת לקחת שטחים מעיראק בכוח ושנית להסביר למה אין לעיראקים אזרחות אמריקאית מלאה.

      • יהושאפט הגיב:

        למרות שאני מבין את הנקודה שלך, יש עדיין הבדל בין שליטה או השתלטות על שטח ובין שליטה באזרחים.

  10. ygurvitz הגיב:

    הודעות החשודות כאלה של טרול נמחקו.

  11. עדו הגיב:

    תוספת קטנה, אם בני בגין לא אידיוט ולא פסיכי אז הימניות שלא נתונה תחת חשד כבד. היה כבר אחד כזה מהימין, קראו לו דן מרידור והוא היה ימני קיצוני אבל משום מה גם דגל בשמירת חוק קפדנית. הוא הושמץ קשות על ידי הימין הקיצוני (השוו אותו רחמנא לצלן ליוסי שריד) וסופו שהגיע למפלגת המרכז. עלול לקרות לבני בגין אותו דבר, בשביל להישאר בימין צריך להיות אחד משני הדברים שציינת או לחילופין אופרטוניסט וגם זה הוא לא.

  12. עודד ישראלי הגיב:

    "הקץ המבורך" של מה? של מדינת ישראל? של כמעט שישה מליון יהודים שחיים פה? זה מה שמבורך?

    זה בהחלט ברור שסיפוח השטחים – בין אם מתוך מתן אזרחות מלאה לתושבים הערבים, ובין אם תוך שמירה על איזה משטר אפרטהייד זמני שסופו לקרוס – זה צעד של התאבדות מוחלטת מצד המדינה היהודית. הרי ישנם כרגע למעלה מאבע וחצי מליון ערבים החיים ממערב לירדן, שיהפכו לתשעה מליון ערבים בתוך עשרים שנה, ואם מדינת ישראל לא תשכיל להיפרד מ-80% מהם במהלך חד של נסיגה לקוי 1967 ויציאה מאזור ואדי ערה והמשולש (כלומר סיפוחם הכפוי של תושבי אום אל-פאחם טייבה ג'לג'וליה ושות' לאחיהם הפלסטינים), אזי מדינת ישראל תהפוך למדינה ערבית שבה חי מיעוט יהודי נרדף – ולבסוף מושמד.

    בעניין הזה אני לא מבין מה המקום לשמחה ולברכה? האם בעיני מישהו פה זה נראה פתרון ראוי יותר שבמקום פשרה של שתי מדינות שחיות בשלום זו לצד זו, המדינה היהודית תחוסל ובמקומה תקום מדינה ערבית נוספת בשלטון החמאס (ושיהיה ברור שהחמאס הוא זה שישלוט פה)? האם מישהו חושב שחיסול מדינה שבה חיים שישה מליון יהודים היום, או אפילו שלילת חרותם והפיכתם למיעוט שחי תחת שלטון ערבי-איסלאמי (לא שנראה שהוא יחיה הרבה זמן – שיהיה ברור), זהו פיצוי נכון וראוי על אובדן של קצת (ואפילו הרבה) אדמות ורכוש של כמה מאות אלפי ערבים לפני שישים ושתיים שנה?

    אם אכן יש מישהו שאומר כן, הרי שמחשבתו מעוותת יותר ממחשבתם של הגרועים שבכהניסטים.

    ועוד תוספת קטנה, ל-א.ב, לסיום:

    אתה נקלטת פה בעיקר על כספי אשכנזים, כולל כספי השילומים של יהודים מאירופה (מה לעשות, חבריך האהובים בעירק לא שילמו פיצויים על הפרהוד או על הרכוש המוחרם, ולכן, בני משפחתך, כמו רוב יוצאי מדינות ערב, הגיעה ארצה בלי כלום, וגם לא הביאה נדוניה). משפחתך גם ייושבה על אדמה ששיכת לשיטתך לערבים, ולכן, אתה ומשפחתך חייבים כסף גם לאשכנזים וגם לפלסטינים, ויש בכוונתנו לקזז את זה מהפיצויים שמגיעים לכם מהעירקים – גם אם בקליטה לא היתה לטעמך, גם אם האשכנזים לא היו מספיק נחמדים, וגם אם השיכון לא מצא חן בעיניך. קאפיש?… וגם אל תחלום שמדינה פלסטינית בראשות החמאס תתיחס אליך יפה יותר ממדינה "ציונית-אשכנזית" – חבל שתתעורר מהחלום עם כאבים בעזור הגרוגרת, והתקף של געגועים לרופין ולבן-גוריון.

  13. שאול סלע הגיב:

    השקר של "חילופי אוכלוסין" ו "קיזוז רכוש"

    אמנם בן דרור ימיני למד משפטים אבל אף אחד לא ביקש את שרותיו כמשפטן. לו היתה סימטריה בן החרמת רכושם של יהודי עיראק להחרמת רכוש הפלסטינים אז הפלסטינים היו מקבלים את רכושם של יהודי עיראק ,ויהודי עיראק היו מקבלים את רכוש הפלסטינים.

    בפועל רכושם של יהודי עיראק הוחאם על ידי הערבים ואת רכוש הפלסטינים קיבלו האשכנזים.

    תעמולה צינית זו מצדיקה את חיסול הסוכנות החהודית,ההסתדרות הציונית והקרן הקיימת.

  14. עודד ישראלי הגיב:

    שאול סלע היקר

    לא ירדתי לגמרי לסוף דעתך, אבל אנסה להשיב על מה שהבנתי…

    א. האחריות של העירקים כלפי הפלסטינים נובעת מזה שהם השתתפו, מיוזמתם, במלחמת 1948, ולכן הם גם אשמים בתוצאות המלחמה כלפי כלל קורבנותיה. בנוסף יש לציין שהעירקים גם החרימו את הרכוש היהודי בתואנה שהדבר נועד כדי לשקם את הפלטים הערבים שגורשו מפלסטין (כפי שנזכר באותו מאמר של בן-דור ימיני שאליו אתה כנראה מתכוון) – ומכאן שהם אלו שהתחייבו מיוזמתם כלפי הפלסטינים ואף קשרו קשר ישיר בין הרכוש היהודי המוחרם והכוונה לדאוג לגורלם של אלו האחרונים…

    ב. האחריות של יהודי עירק כלפי האשכנזים מחד, והפלסטינים מאידך, נובעת מזה שהם הגיעו לארץ חסרי כל ונקלטו (בניית מעברות, שיכונים, מושבים וישובים, בתי ספר, מרפאות, ומתן כספי סעד וסיוע) בעזרת כספי הסוכנות היהודית, הסתדרות הציונית, וכספי מדינת ישראל שרובם המוחץ היו כספים שמקורם "אשכנזי" – וכל תהליך ישובם התבצע על אדמות שלפי הטענה האנטי-ציונית הן כולן "פלסטיניות"…

    ג. מאחר שהעירקים חייבים ליהודי עירק ולפלסטינים מחד, ומאחר שיהודי עירק חייבים לאשכנזים ולפלסטינים מאידך, נראה כי אין שום מניעה שבמקרה של קיזוזי חובות, חלק מהחובות של העירקים ליהודי עירק יעבור ישירות לכיסם של הפלסטינים – וזה כולל גם חלק לכיסוי "החוב של האשכנזים לפלסטינים" (כלומר, במקום שהעירקים ישלמו ליהודי עירק, ואלו יחזירו את חובם הצנוע לאשכנזים, ואלו יחזירו את חובם לפלסטינים, אפשר פשוט שהעירקים ישלמו לפלסטינים ישירות).

    נדמה לי שההגיון של הדברים ברור, ולכן אין שום צורך להשמיד את הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית והקרן הקיימת, שבזכותן אתה חי היום במדינת עולם ראשון דמוקרטית וליברלית (כן הכל יחסי) ונהנה מאורח חיים מוצלח בהרבה מזה שהיה צפוי לך אילו נשארו הוריך ברפובליקה העירקית שהפכה לימים לסמל של דיקטטורות אפלות של העולם השלישי (והיום היא סתם אנרכיה אלימה של העולם הרביעי)…

  15. מורן הגיב:

    וואו, זה כזה לא נכון

    "לסיפוח הזה יש מעמד בינלאומי שווה ערך לסיפוח כוויית על ידי סדאם חוסיין ב-1990."

    בעקבות סיפוח כווית, מועצת הביטחון של האו"ם הכריזה על עירק כמדינת אגרסור ועל כן הסיפוח הוכרז כלא לגיטימי, מה שלא קרה באף אחד מהסיפוחים שלנו! מאיפה הוא מביא את הקשקושים הללו על מעמד בינלאומי.. אין לו מושג
    אם הוא רוצה לדבר על מוסר, בסדר, זכותו, אבל אם הוא רוצה לדבר על מעמד לגלי – שלא יקשקש

    "אחר כך, משהמתנחלים פרו ורבו ושרצו ומלאה הארץ אותם, נמצאו שטיקים אחרים, כמו השקר הנתעב של "אדמות מדינה", ניצול הבלגאן ברישום הקרקעות בגדה כדי להחרים אדמות – ובניגוד לחוק, "

    אין זה שקר נתעב אלא סיבה חוקית ללא עוררין. אם כבר, הסיפוח הבלתי חוקי של ירדן ב- 48 על שטחי הגדה המערבית ובתוכה על קרקעות שקנו יהודים – היא המנוגדת לחוק הבינ"ל ולקוד המוסרי. זה "שייך" יותר ליהודים אשר קרקעות שם נקנו על שמם או לערבים מקומיים, מאשר לירדנים שאין להם כל זיקה למקום

    " הקמתה של עיר כזו, רוואבי, בימים אלה גוררת צווחות חימה מצד המתנחבלים. "

    פובליציסט שרוצה שדעותיו ייחשבו מכנה ציבור שלם מחבלים? אבוי