החברים של ג'ורג'

כשהרב”ט האסטרטגי הוא בן 17 מעזה

איך העבירה הממשלה את ההחלטה האם לצאת למלחמה בעזה לידי קטינים עזתים

התנהלותה של הממשלה מול רצועת עזה מגיעה לשיאים של גיחוך: אמש (ה’), לאחר כמה ימים של חילופי אש, הודיע חמאס על הפסקת אש. דובר של הממשלה שסירב להזדהות הודיע נחרצות שאין הפסקת אש. הבוקר (ו’) הודיע צה”ל בשפל רוח על הפסקת אש. יחיא סינוואר הוכיח, שוב, שהמילה שלו שווה יותר מזו של נתניהו ושההודעות של חמאס מדויקות יותר מאלה של ישראל.

הטמטום לא נמצא רק בצד של הממשלה: האפס שהתגלם בבשר, יאיר לפיד, כתב אתמול (ה’) ש”לא יכול להיות שילדי שדרות יהיו ערים בממ”דים ויחיא סינוואר ישן במיטתו. בטווח הקצר, צה”ל צריך להכנס בהם בכל הכוח. בלי להסס, בלי לחשוב, ובלי לדבר עכשיו על הסדרה.” בלי לחשוב: סיסמת הנצח של מצביעי יש עתיד.

אבל, בכל זאת, האחריות היא לא על כתפיה של החליפה המדברת, אלא על אלה של הממשלה. וזו עושה מזה חודשים שגיאה אסטרטגית גסה: היא מעבירה את היכולת להדליק את הגזרה, עד כדי מלחמה, לידי בן 17 רנדומלי.

תזכורת: הגיל החציוני ברצועת עזה הוא 18. חיים שם, ככל שאפשר לקרוא לכך חיים, כשני מיליוני בני אדם. חלק עצום מהם הוא בן 17. והם לא נמצאים תחת שליטה של אף אחד. אם הם ירצו להפריח בלון תבערה, יהיה מסובך מאד עד בלתי אפשרי למנוע זאת מהם. ישראל מתעקשת שוב ושוב – גם היום, אחרי הפסקת האש – שבלוני תבערה הם מבחינתה סוג של קאזוס בלי. בכך היא כובלת את עצמה לתגובה על החלטה של בן תשחורת אקראי, ומונעת ממשטר החמאס ברצועה להשליט סדר. העובדה שישראל רואה בחמאס אחראי על על כל פעולה כזו ופוגעת באנשיו בעקבותיה, למרות שאין לו שום קשר אליה, גם היא לא מסייעת.

אנשים שקולים היו אומרים לממשלה שהנסיון להגרר אחרי כל בלון תבערה מעפן סופו שייגמר בכך שמישהו ייהרג, וברגע שמישהו ייהרג יהיה מאד קשה לעצור את התבערה. יש בפני ממשלה רציונלית מספר מוגבל של אופציות:

א. להגיע להפסקת אש ארוכת טווח עם חמאס, ולהסיר את המצור על הרצועה. כולל אישור להקמת נמל במקום. כן, חמאס ינצל את זה בוודאי להברחת נשק. אני מניח שצה”ל גם הוא לא יפסיק לקנות נשק ושהמאזן יישאר זהה או דומה. מצב כזה יערער כנראה את שלטון חמאס יותר מכל מהלך אחר של ישראל, אבל ספק אם הארגון יעז להתנגד לו.

הבעיה עם האופציה הזו: הבסיס של ראש הממשלה ישחט את ראש הממשלה אם ינקוט בו. זו תהיה פעולה שתועיל לישראל, אבל תזיק לנתניהו; ובהתאם, נתניהו צפוי לשמור על שרידותו האישית על חשבון האינטרסים ארוכי הטווח של ישראל, כפי שעשה כל שנות תפקידו.

בעיה נוספת: המדיניות הלא רשמית שקבע צה”ל, מדיניות הבידול (הפרדה בין הגדה לרצועה) צפויה לקרוס גם היא, או על כל פנים להתערער משמעותית. עזתים יוכלו להגיע לגדה בדרך הסיבובית, גם בלי אישור ישראלי. אמנם, שם הם יהיו חשופים למעצר וגירוש על ידי ישראל, שעדיין שולטת במרשם האוכלוסין הפלסטיני ומסרבת לאפשר לעזתים להגר לגדה, אבל המדיניות שקבע עמוס גלעד תתערער.

ב. להמשיך את המצב הנוכחי עד שתגיע איזושהי נקודת פיצוץ, עם הרוגים ישראלים, שתאלץ את הממשלה לעשות אחת משלוש:

ב1. להפציץ את הרצועה מהאוויר, תוך גרימת נזק מסיבי לאוכלוסיה, בלי שום תועלת להוציא תאוות הדם של תומכיה.

ב2. לצאת למבצע מוגבל נוסח צוק איתן, שוב עם נזק עצום לאוכלוסיה, אבל הפעם גם עם נפגעים לצה”ל. יעזור כדי לצרוח קצת hasbara בחו”ל, אבל פרט לכך לא יועיל לאיש.

ג. לכבוש את הרצועה, למוטט את שלטון החמאס, ולהחזיק בה. אחרי הכל, אתה לא יכול למנוע הפרחת בלונים אם אתה לא שולט בשטח. ולא כמו פעם, כשהחזיקו את כל הרצועה עם תשע פלוגות: זה יצריך הפניה של חלק ניכר מהסד”כ של צה”ל לפרק זמן בלתי מוגבל. מבחינת העזתים, זו כנראה ההצעה הכי פחות גרועה פרט לא’. מבחינת ישראל זו כנראה ההצעה הגרועה ביותר. היא תיאלץ לקחת אחריות לקיומם של שני מיליוני בני אדם ששונאים אותה, ושהתשתית שלהם ממילא אמורה לקרוס סופית בעוד שנתיים.

כשהממשלה הופכת את השימוש בבלוני תבערה – כלי מטריד אבל לא קטלני – לקאזוס בלי, הוא מונעת טיפול רציונלי במצב, עם שחקנים שאפשר לדרוש מהם אחריות. היא הכניסה את עצמה למלכודת הזו, שצפויה בשלב מסוים להכריח אותה לבחור בווריאציה מסוימת של אופציה ב’, בעיניים פקוחות. הממשלה הזו לא מסוגלת לדבר על הבלגה. אחרי השנים הארוכות של קשקשת על “מיטוט שלטון החמאס”, היא גם לא מסוגלת להודות בכך שהיא מנהלת איתו משא ומתן – מה שהיא עושה ללא הרף.

הממשלה, בקיצור, האכילה נמר, עלתה על גבו ועכשיו לא יודעת איך לרדת ממנו. כאן יש לציין לגנאי מיוחד אחת לאה גולדין, שבנה הדר נפל בקרב לאחר שהפר את הפסקת האש עם החמאס באוגוסט 2014. גולדין משתמשת בתעתוע הקבוע של משפחות שכולות – היא מתייחסת לגופה של בנה כאילו היתה אדם חי – ודורשת מהממשלה למנוע טיפול רפואי ומזון ממשפחות של אנשי חמאס. הלחץ של גולדין נושא פרי: בשנת 2018, מנעה ישראל יציאה של 769 פלסטינים לישראל, לגדה או למזרח ירושלים משום שהם “קרובי משפחה של אנשי חמאס”, זאת בהשוואה ל-21 דחיות בטענה זו בכל 2017. עד כה פנו 13 חולים במצב קשה לארגוני זכויות האדם, וההערכה היא שהמספר האמיתי של חולים שלאה גולדין מונעת מהם טיפול רפואי גדול משמעותית. לאה גולדין, שמונעת טיפול רפואי מילדים בשל מוצאם של הוריהם כדי לקבל את שרידי הגופה של בנה המת, היא מפלצת; אבל אוזנה של ממשלת ישראל כרויה למפלצות מסוגה. הן הנמר שהיא רוכבת עליו – עד שהממשלה מגלה שהנמר נושך. וגולדין החלה לנשוך לאחרונה.

כולנו יודעים כבר שהממשלה הזו מפחדת מהטוקבקיסטים שלה – ראינו איך ראש הממשלה התקפל בפני מאי גולן ושפי פז וביטל את ההסכם עם האו”ם ביחס למבקשי המקלט. בגלל הנהמות הללו, ובגלל אפסותה של ממשלה שרוממות ה”משילות” בגרונה, ילדים נואשים בני 17, שנידונו לחיות בכלא פתוח מאז שהיו בני חמש, יכולים לדון אותנו לסיבוב אלימות בלתי פוסק.

ולא תהא למוות ממשלה.

הערה: מחר תיערך בכיכר רבין בשעה 19:30 עצרת גדולה נגד חוק הלאום, שמונהגת על ידי הציבור הפלסטיני בישראל. הציבור הזה הוא הנפגע העיקרי מחוק הלאום. בואו להביע סולידריות איתו, ולהראות לממשלה שההתנגדות לחוק הנפשע שלה חוצה מגזרים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

9 תגובות על ”כשהרב”ט האסטרטגי הוא בן 17 מעזה“

  1. or_breket הגיב:

    לא הנקודה העיקרית אבל – אם יוסר המצור איך יגיעו פלסטינים מעזה לגד? בהינתן שהכניסות לגדה מוחזקות בידי ישראל גם הן?

  2. אישרגיל הגיב:

    אני לא חושב שאף אחד מן הסבבים האחרונים התחיל עקב הבלונים. הבלונים הללו נשלחים מידיי יום ואינם גורמים להסלמה (למרות הנזק שהם גורמים). ההסלמות הללו נגמרות מבדר"כ מתקריות ירי שונות והניסיון של החמאס והגא"פ לכפות משוואות של "הפצצה-תחת-הפצצה" ו"דם-תחת-דם". ההסלמה האחרונה החלה כי החמאס רצה לנקום את דמם של שניים מצלפיו שחיילי צה"ל הרגו מכיוון שחשבו שהם יורים לעברם, למרות שהשניים רק השתתפו בתרגיל. מפריחי העפיפונים ומסתערי-הגדר, אגב, אינם כלולים במשוואות הללו. זה אומר שלמרות שישראל וחמאס מכריזים על "הפסקת אש" בתום כל סבב, הפרחת הבלונים והסתערויות-הגדר ימשיכו. מה שהחמאס עושה זה למעשה לנהל מלחמת התשה נגד ישראל באמצעות אזרחי הרצועה.

    אני מסכים אמנם שהממשלה אבודה בעניין הזה, נראה שאין להם מושג מה לעשות. נראה שיש שאיפה להגיע להסדרה עם החמאס אבל הארגון פשוט ממשיך לעלות את דרישותיו. כמו כן גם אבו-מאזן בתמונה שכלל לא מרוצה מעניין ההסדרה הזה בין ישראל לחמאס, שמשאיר אותו – הנציג הבלעדי של העם הפלסטיני – מחוץ לתמונה, והוא ממשיך לשים מקלות בגלגלים.

  3. Three Parentheses הגיב:

    בשורה התחתונה, לישראל אין באמת יכולת טקטית משמעותית, ואת המשאבים הכלכליים והמנטליים כדי לקחת החייבות אסטרטגית ארוכת טווח. אם היינו עכשיו באוקטובר 1973 כנראה הסורים היו מגיעים לחיפה. העניין הוא שישראל, בין אם הדרג המנהל שלה או האוכלוסיה (או שניהם) לא מוכנים להכיר בעובדה הזו, ודוהרים לקראת עימות רבתי עם איראן, אומה גם חזקה בהרבה מהשכנות וגם מוכנה למלחמה. עימות כזה יהיה כרוך בהתשה הדדית עד שיצא עשן לבן מרוסיה ואמריקה. יש סיכוי טוב שמלחמה כזאת, שתגמר מן הסתם בהפסד בנקודות, לא יהיה אפשר לסובב הסברתית בצורה כזו שנחשוב שניצחנו. מכיוון שכל הדוקטרינה הגיאופוליטית של ישראל מבוססת על אפס הפסדים, היא תיגרר ככל הנראה לשימוש בנשק יום הדין. התוצאה תהיה הרס המזרח התיכון, חלקים נכבדים מאסיה ואירופה, וכנראה הציביליזציה האנושית כולה.
    המסקנה: יש לפרז את ישראל בכל אמצעי אפשרי.

    • עדו סוקולובסקי הגיב:

      לישראל יש היום את הצבא החזק ביותר במזרח התיכון ואיראן נמצאת כמה מאות קילומטרים טובים מהגבול הישראלי. אם יהיה עימות צבאי בין ישראל לאיראן זה רק כי אחד הצדדים ממש התעקש על זה.

      • Three Parentheses הגיב:

        אני בטוח שבלב החורבות המעשנות שישארו מהאנושות אחרי שישראל תפצח ב"אופציית שמשון" יהיה הרבה זמן פנוי להתפלפל על השאלה מי התחיל.

        • אישרגיל הגיב:

          אין שום אינדיקציה לטענה ש"אופציית שמשון" תהייה מכוונת כלפי כל האנושות ולא רק נגד המדינות התוקפות – ובמקרה הנידון, איראן ובנות בריתה. ישנם טיעונים שמצודדים בטענה הזו שיצא לי לפגוש במרשתת מידיי פעם המסתמכים על ציטוטים של ההיסטוריון מרטין ון קרפלד וסופר אמריקאי-יהודי אחד ששכחתי את שמו. אני מניח כי לסופר אמריקאי-יהודי יש בערך אפס מושג לגבי המדיניות הגרעינית הישראלית ועם כל הכבוד לון קרפלד, אני גם חושב שלו לא הייתה אי פעם גישה לישיבות קבינט.

          לכן כמו שאמרתי, אין אינדיקציה.

          • Meni Zehavi הגיב:

            יש הבדל גדול בין "יכולה" ל"שואפת" או "תעשה את זה כשתוכל". לפי פרסומים זרים, ישראל גם יכולה להשמיד את מוסקבה וסט. פטרבורג. היא לא תעשה את זה, לא בגלל שותפות ערכית עם משטר פוטין ולא בגלל סנטימנט מוסרי כלשהו כלפי העם הרוסי, אלא פשוט כי אף אחד כאן אינו רוצה שבתגובה רוסיה תשמיד את ישראל.
            האסטרטגיה שאימצה ישראל, עוד משנות ה-70, היא שייעשה שימוש ב"אמצעי יום הדין" רק אם היא תעמוד בפני סכנה מיידית של השמדה. בעצם, זו האסטרטגיה שאומצה עד היום ע"י כל מדינה המחזיקה בנשק גרעיני. אפשר לומר שהעובדה שטרם חזינו במלחמת העולם השלישית היא, במידה רבה, בזכות הנשק הזה.

            • אישרגיל הגיב:

              הבחור החתולי מעלה מדבר על "אופציית שמשון" שהיא, לכאורה, האסטרטגיה הישראלית למקרה שהמדינה עומדת-על-סף-השמדה. האסטרטגיה הזו לא פורסמה האמנם. עם זאת, יש לנו ציטוטים משני אישים שונים שהפכו להיות די פופולרים ברחבי המרשתת, במיוחד בקרב מתנגדיה ומנגחיה של מדינת ישראל.

              ציטוט אחד מפי ההיסטוריון מרטין ון קרפלד :

              "We possess several hundred atomic warheads and rockets and can launch them at targets in all directions, perhaps even at Rome. Most European capitals are targets for our air force. Let me quote General Moshe Dayan: 'Israel must be like a mad dog, too dangerous to bother.' I consider it all hopeless at this point. We shall have to try to prevent things from coming to that, if at all possible. Our armed forces, however, are not the thirtieth strongest in the world, but rather the second or third. We have the capability to take the world down with us. And I can assure you that that will happen before Israel goes under."

              וציטוט שני מאת הסופר היהודי-אמריקאי רון רוזנבאום :

              "Israel has been building nuclear weapons for 30 years. The Jews understand what passive and powerless acceptance of doom has meant for them in the past, and they have ensured against it. Masada was not an example to follow—it hurt the Romans not a whit, but Samson in Gaza? What would serve the Jew-hating world better in repayment for thousands of years of massacres but a Nuclear Winter. Or invite all those tut-tutting European statesmen and peace activists to join us in the ovens? For the first time in history, a people facing extermination while the world either cackles or looks away—unlike the Armenians, Tibetans, World War II European Jews or Rwandans—have the power to destroy the world. The ultimate justice?"

              מקור :

              https://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Option

              אותם גורמים מבקשים להוכיח, כביכול, שישראל תשמיד את אירופה או ארה"ב במידה והערבים או איראן יאיימו בהשמדתה. המניע הוא ברור, לגרום לאירופאים או אמריקאים להוריד את תמיכתם בישראל.

              אך כשם אמרתי מעלה, הן ון קרפלד והן רוזנבאום הם אינם קובעי המדיניות של מדינת ישראל ואני בספק אם הייתה להם גישה למידע שנמצא בקרב מקבלי ההחלטות.

              • Meni Zehavi הגיב:

                נו טוב. רון רוזנבאום (מי זה?) מצטט מאמר דעה שכתב דייוויד פרלמוטר (מי זה?) בלוס אנג'לס טיימס בשנת 2002. הקשר של זה למדיניות הגרעינית של ישראל הוא, איך לומר, קלוש עד בלתי קיים.
                גם הציטוט של ון קרוולד מופיע במאמר מגארדיאן – מאמר המוטה לחלוטין, ובמוצהר, לטובת הפלסטינים. אני לא אומר שהציטוט מוון קרוולד אינו מדויק. אבל אם הוא כן, אש יש פה מקרה מובהק של חוקר שיש לו תיאוריה (אי-יכולת של מדינה מודרנית לגבור על תנועת גרילה עממית במחיר סביר) והוא מכופף את מציאות כדי שתתאים לה. בפועל, ישראל הצליחה לא רע להתמודד עם לוחמת גרילה, ואיש אינו מעלה על דעתו להשתמש בנשק גרעיני נגד אירופה הצבועה שמחרימה את ישראל בגלל שזו נאלצת להילחם בגרילה הפלסטינית. (אירופה אולי צבועה אבל זה בא לידי ביטוי באופנים אחרים לגמרי, ומי שסובל מזה הם בעיקר האירופאים עצמם – למשל, היוונים והאיטלקים.) בקיצור, מי שחושב שאדם אציני כלשהו יסמוך על הקשקוש הזה, מוזמן לפנות אלי בדחיפות לרכישת גשר משומש במצב טוב במחיר מציאה.