החברים של ג'ורג'

המלבין הרשמי של הכיבוש

התנהלותו של יאיר לפיד מדגימה כיצד המרכז הציוני לא רק הפנים את הכיבוש, אלא גם מקדם אותו

ביצת ה-hasbara כמרקחה: שלשום (ה’) הודיעו חמש משתתפות בסיור Birthright (שמשווק בישראל תחת השם התמים הרבה יותר, “תגלית”) שהן פורשות ממנו ומצטרפות לסיור של שוברים שתיקה. זו היתה פרובוקציה פוליטית מתוכננת היטב, שמטרתה היתה לפוצץ את בלון הא-פוליטיות ש-Birthright מתהדרת בו, והיא הצליחה.

יאיר לפיד, האיש שמשחק בתפקיד שר החוץ בעמוד הפייסבוק שלו, מיהר לגנות: “הנסיון הבזוי של ‘שוברים שתיקה’ לפגוע ב’תגלית’ הוא הוכחה נוספת לכך שהם חלק מתנועת ה-BDS ומנסים לפגוע במדינת ישראל והעם היהודי.” שוין.

שמע, יאיר’קה, אתה משתמש המון במילה BDS. נסה פעם לברר מה המשמעות שלה: פירוק המשטר הציוני באמצעות חרם, משיכת השקעות והטלת סנקציות על המשטר. חלק מתומכי ה-BDS רוצים חרם מלא על כל מדינת ישראל, בטענה שאי אפשר להפריד בין המדינה ובין גרורותיה בשטחים; אחרים מאמינים בחרם על ההתנחלויות בלבד.

ואף אחת מהתפיסות הללו, שאני מתנדנד בין שתיהן, לא קשורה לשוברים שתיקה. שו”ש באו כדי להראות לצעירים יהודים את מה שיאיר לפיד וממסד ענק מנסים להסתיר מהם: את המציאות של שליטה ישראלית, דיקטטורה צבאית ישראלית, במיליוני פלסטינים ואת המשמעות שיש לכך על חייהם של הפלסטינים. הם עושים זאת באמצעות הדגמה של המציאות על ידי סיורים בשטח ועל ידי עדויות של חיילים לשעבר שמתארים את מה שנאלצו לעשות. שו”ש לא תומכים ב-BDS ואין להם דעה על איך צריך הכיבוש להסתיים – רק שהוא צריך להסתיים.

וזה מה שלפיד לא רוצה שתשמעו. הוא המלבין הרשמי של הכיבוש. מבחינת הליכוד וימינה, הכיבוש הוא לא הבעיה: יש בעיה עם כל הפלסטינים האלה שצריך להפטר מהם איכשהו, אבל אין בעיה עם השליטה בהם. לפיד מייצג את המרכז הקיצוני: זה שקיומו של הכיבוש כל כך מפריע לו לשנ”צ ולשתות משהו טוב בערב, שהוא משקיע כמויות עצומות של מאמצים בהדחקתו והכחשתו.

למחנה שלפיד מייצג נמאס לשמוע על הכיבוש. נמאס לו לראות את הכביסה המלוכלכת של המדינה. זה מחנה גדול למדי. השוו את רמת הדיווח היומית על המתרחש בשטחים הכבושים היום לזו של לפני עשור. פעם היו כתבים לענייני שטחים. היום יש כתבים לענייני התנחלויות. גדר ענקית מנסה להעיף אותם מהעיניים שלנו. וכמה שלפיד ודומיו מנסים להדחיק אותם, הפלסטינים מתעקשים לפרוץ לתודעה. במידת הצורך, באמצעות עפיפונים.

תמיכה במדינה היהודית היתה, ב-51 השנים האחרונות לפחות, תמיכה בדיכויו של עם אחר. הימין מדבר בגלוי על כך שהפלסטינים ינוצחו רק אחרי שתאבד תקוותם, אחרי שהם יושפלו עד עפר והחברה שלהם תפורק לאטומים. לפיד לא רוצה לחשוב על המחיר, אז הוא מעדיף לתקוע אצבעות באוזניים.

הבעיה היא שלפיד אולי עדיין מוזמן לכנסים של הנהגת יהודי ארה”ב, אבל ההנהגה איבדה את צעיריה. במשך עשורים, כתב פטר ביינרט, דרשה הנהגת יהודי ארה”ב, בבואם אל הציונות, להשאיר את הליברליות שלהם בכניסה. הם בחרו לוותר על הציונות שלהם. ארגון IfNotNow – שספק אם לפיד היה מזהה את המשמעות של שמו (ומאליו מתנגנת, אם כי לא אצל לפיד, הרישא: אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מי אני?) – הוא ארגון של צעירים יהודים שקצו בכך שדיקטטורה צבאית מזרח תיכונית מדברת בשמם. הצהרת המשימה שלהם אומרת ש”הגיע הזמן לסיים את התמיכה של הקהילה שלנו בכיבוש. אנחנו נהיה הדור שיסיים אותו.”

לא “פגיעה במדינת ישראל”. לא פגיעה ב”עם היהודי”: קריאה ליהודים להפסיק את תמיכתם בכיבוש. מבחינה זו, Birthright היא מטרה שנבחרה בקפידה: שהרי מה מטרתה? להלבין את הכיבוש. לנרמל את הדיקטטורה הצבאית הישראלית בפני מי שיכול לסיים אותה. לשכנע אנשים צעירים שהם צריכים לחבק את ישראל ולשמש כשגריריה למרות מה שהיא עושה בשמם.

או, במילים מנומסות פחות, להפוך את יהודי העולם לסייענים שנושאים באחריות לפשעיה של הדיקטטורה הצבאית הישראלית. הארגון שמביא אותם לסיורים מלוקקים כאן נקרא Birthright, כאמור: הוא מתיימר לומר שיש להם זכות בארץ, אף אם מעולם לא נולדו בה. ואשר לתושבים המקוריים של המקום, ובכן, בואו לא נדבר על זה.

מדובר בפרויקט תעמולה שאיש ימין מובהק כשלדון אדלסון הטביע בו יותר מ-100 מיליוני דולרים. ואם אתם חושבים שאדלסון יטביע סכום כזה בלי כל כוונה פוליטית, יש לי מערכת בחירות למכור לכם. Birthright היא קמפיין תעמולה ימני נקי.

כמובן, הוא לא יכול היה להציג את עצמו ככזה בארה”ב. צריך הרי לרמות את הקורבנות המיועדים. ולכן, אם אתה נכנס לאתר של Birthright, הוא אומר שאתה יכול להשתתף בפרויקט אם יש לך הורה יהודי או שהמרת את דתך ליהדות, ואם אתה בטווח גילאים מסוים. אין שלט “הכניסה לשמאלנים אסורה,” אין איסור על דיבור על הכיבוש. פשוט… לא מדברים על זה. (אם כי, היה והנער לעניינים מלוכלכים, השר לענייני BDS, יחליט בקרוב לסנן את הנכנסים לישראל באמצעות Birthright על ידי השוואת הנכנסים לרשימת מתנגדי כיבוש, זה כבר לא יפתיע אף אחד.)

מובן למה הימין מתעצבן כשחושפים את התעמולה הכמעט שקופה שלו. המרכז הרדיקלי, קצת פחות – עד שאתה נזכר שמדובר בפחדנים מושבעים. אנשים שניצבים מול שורה של דילמות איומות במשך עשרות שנים, ופעם אחר פעם בוחרים לא להחליט. אנשים שטוב להם, ושמקווים שימשיך להיות טוב להם, ומאד לא רוצים לטלטל את הסירה. אנשים שטוב להם, והם לא רוצים לחשוב על מי שמשלם את המחיר.

(מישהו תמיד משלם את המחיר. בכל דף נצחון; מי בישל את סעודת המנצחים? כל עשר שנים איש גדול; מי שילם את החשבון?)

כי בסופו של דבר, הם יודעים, תצטרך להתקבל הכרעה. אבל הם מפחדים ממנה. היא תדרוש מאמץ וכנראה לא מעט דם. ומשום שהם פחדנים ומפונקים, הם מוסרים את המדינה לימין. ובישראל אין ימין אלא ימין קיצוני.

אפשר היה לצפות שלפיד, שמתיימר להיות ציוני, יקדיש את מירב זמנו ומרצו לצמצום הכיבוש, שמכרסם את הסיכוי שישראל תוכל להתקיים. אבל הוא מעדיף להוציא את האנרגיות על ארגונים שמתנגדים לכיבוש. זה פחות מכעיס, פחות שנוי במחלוקת, הרבה יותר קל.

וכשאתה מתנגד למתנגדים לכיבוש, אתה מלבין אותו. ללפיד זה בא טבעי: אנחנו מדברים, אחרי הכל, על חשוד בפשעי מלחמה שהיה מעורב בהחלטות הקבינט במהלך צוק איתן. כשהוא רודף את שוברים שתיקה, הוא רודף את מי שחושפים את פשעי המלחמה שבהם היה מעורב.

ללפיד זה בא טבעי, כן. אבל לתומכים שלו? הם לא מבינים שבתמיכה בלפיד הם מוכרים את המדינה לנתניהו ולבנט? אם זה המצב, אין מנוס מהמסקנה שהם מקדישים לעתיד מולדתם פחות מחשבה, דאגה ועניין משמשקיעים הצעירים של IfNotNow. יש לזכור שבשעת צרתה של ישראל הדמוקרטית, הם זכרו את דבר אבותיהם: במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט האחרון התקבלו מספר תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

21 תגובות על ”המלבין הרשמי של הכיבוש“

  1. אישרגיל הגיב:

    "שמע, יאיר’קה, אתה משתמש המון במילה BDS. נסה פעם לברר מה המשמעות שלה: פירוק המשטר הציוני באמצעות חרם, משיכת השקעות והטלת סנקציות על המשטר. חלק מתומכי ה-BDS רוצים חרם מלא על כל מדינת ישראל, בטענה שאי אפשר להפריד בין המדינה ובין גרורותיה בשטחים; אחרים מאמינים בחרם על ההתנחלויות בלבד."

    האם עוד מישהו שם לב לסתירה פה? אם משמעות ה BDS היא פירוק המשטר הציוני, לא ייתכן שהוא כולל חרם על ההתנחלויות בלבד, שכן חרם על ההתנחלויות בלבד לא יביא לפירוק המשטר הציוני, בשביל זה צריך להחרים את המדינה כולה.

    ולכן יש להגיד את זה בפה מלא – ארגון ה BDS מעוניין במחיקת מדינת ישראל מעל המפה ומפגין אדישות מוחלטת עד כדיי שנאה תהומית לאזרחי ישראל – היהודים מביניהם לפחות. הוא אינו שונה במהותו מחמאס או איראן, פשוט נוקט בטקטיקות אחרות.

    • ygurvitz הגיב:

      אתה שב ומבלבל, במכוון, בין שינוי משטר ובין החרבת המדינה. אתה עושה את זה כי אתה לא מסוגל להתמודד עם העובדה שהמשטר הציוני הוא משטר עוול לרוב החיים תחתיו.

      ואכן, הטענה שלך שחרם על ההתנחלויות בלבד לא יביא להפלת המשטר הוא טענה של חלק ניכר מתנועת ה-BDS. יש שיקולים טקטיים לכאן ולכאן. טענה מקובלת אחרת היא שקריסת משטר הכיבוש, שהוא עיקר הפעילות של המשטר הציוני ב-50 השנים האחרונות, תאלץ את המשטר עצמו להשתנות.

      • אישרגיל הגיב:

        החיה הזו, הקרוייה "המשטר הציוני" קיימת אך ורק בדמיונם של האייטולות מטהרן ובדמיונך. כמו שטענתי בתגובות לפוסט הקודם שלך, אזרחי ישראל היהודים לא מעוניינים לחיות במדינה שאינה-יהודית, לו היה רצון ממשי כזה הוא היה מקבל ייצוג מסוים בכנסת – למשל בצורה של קיום של מפלגה לא-ציונית שאינה מזוהה עם המפלגות הערביות. המפלגה היחידה המתקרבת לכך היא חד"ש. היא נתפסת כמפלגה ערבית ובצדק, שכן כמות היהודים המצביעים אליה היא מינימלית.
        הייתה קיימת מן תחרות על רגשות הציבור היהודי שהיה מתפלג, אפילו בצורה קטנה, בין הרעיון הציוני לרעיון האנטי-ציוני, או לפחות פוסט-ציוני. אך אין תחרות כזו, מכיוון שאין ביקוש בקרב הציבור היהודי לרעיונות אנטי-ציוניים או פוסט-ציוניים, הם נדחים ביתר-שאת.
        ומדוע שלא יידחו – הראית אי פעם בהיסטוריה עם המוותר מרצון על חירותו ?

        לכן אתה דווקא זה שמסרב להכיר בכך שהדרך היחידה לשנות את "המשטר הציוני" הוא באמצעות כפייה. להזכירך כפייה היא צורה של דיכוי. לכן, ה BDS בעצמו מקדם רעיונות של דיכוי וגם של כיבוש. כן, כיבוש. לכפות על אזרחי-ישראל היהודים לחיות במדינה שאינה תואמת לרצונות שלהם הוא לכפות כיבוש לכל דבר.

        לא סתם אתה טוען שאין עם יהודי, אתה מודע לכך שכל עם זכאי להגדרה עצמית, וכדיי לנסות לקדם את הרעיון המזעזע של ה BDS ואיראן אתה חייב לשלול את זכותם של היהודים-הישראלים לחיות במדינה משלהם.

        • ygurvitz הגיב:

          מה שאזרחי המדינה היהודית רוצים זה נחמד, אבל מה לעשות שמדינת ישראל שולטת מזה 51 שנה על יותר מארבעה מיליוני בני אדם שאינם אזרחיה. ומה לעשות, גם לאנשים האלה יש זכויות. ומה לעשות, העובדה שהם חיים תחת דיקטטורה צבאית ישראלית היא לא עניין פנימי של ישראל.

          ומאחר ולרוב אזרחי ישראל היהודים אין יותר מדי בעיות עם הדיקטטורה הצבאית הזו, אז כן – יצטרכו לכפות עליהם שינוי. כי, שוב, יש פה עוד כמה מיליוני בני אדם.

          • אישרגיל הגיב:

            אתה לוקח צעד אחורה. לפני רגע דיברת על שינוי המשטר. עתה אתה מדבר על סיום השליטה בפלסטינים. זאת באמצעות שינוי. השאלה הוא מה היא אותו שינוי? כמו שציינתי, ה BDS אינו קורא לנסיגה ישראלית לקווי 1967. ואני אצטט במדויק מן האתר שלהם :

            https://bdsmovement.net/what-is-bds

            1. Ending its occupation and colonization of all Arab lands and dismantling the Wall

            2. Recognizing the fundamental rights of the Arab-Palestinian citizens of Israel to full equality

            3. Respecting, protecting and promoting the rights of Palestinian refugees to return to their homes and properties as stipulated in UN Resolution 194

            ניתן לראות פה בבירור שהדרישה פה היא לבטל את מדינת ישראל ולהחליפה במדינה פלסטינית או אולי במדינת כל-אזרחיה ריקה מתוכן שבפועל תהייה מדינה פלסטינית.

            יש להתעקש ולעמוד על כך שבכל פתרון לסכסוך ישראל תשאר איתנה ועומדת – ה BDS, בדומה לחמאס ואיראן, לא מאמין בכך !

            • אסףר הגיב:

              "ניתן לראות פה בבירור שהדרישה פה היא לבטל את מדינת ישראל ולהחליפה במדינה
              פלסטינית או אולי במדינת כל-אזרחיה ריקה מתוכן שבפועל תהייה מדינה
              פלסטינית."

              לא, לא ממש ניתן לראות.
              בפרט מדינת ישראל היתה חכמה אם היתה מציעה שיבה של פלסטינים – כל מי שהוא עצמו (לא צאצאיו) גורש מישראל יכול לקבל תושבות ולגור במדינה עד סוף חייו. טכנית נראה שזה עונה לדרישות האלה, לא?

              • אישרגיל הגיב:

                כאשר אומרים "פליטים פלסטינים" מתכוונים תמיד לפליטים וצאצאיהם. זו הוא זכות השיבה. אם מדברים על הפליטים הפלסטיניים המקוריים, מספרם לא עולה על כמה עשרות אלפים. לו זכות השיבה הייתה מדברת עליהם בלבד אזי הבעייה הייתה הרבה יותר קלה לפתירה. אך מכיוון שמדובר פה גם בצאצאים הבעייה הופכת לקשה עד בלתי-אפשרית לפיתרון.

                החבר'ה מהBDS די ברורים.

                1. לסיים את הכיבוש והקולוניזציה, משמע, לפנות את כל המתנחלים, כולל את תושבי השכונות במזרח ירושלים. כמו כן לפרק את הגדר, שמבטיחה הגנה.

                2. להכיר בזכויות היסוד של הערבים בישראל. קיצר, מדינת כל-אזרחיה.

                3. להכיר בזכות השיבה, דהיינו, למלא את ישראל בפלסטינים.

                אלו הדרישות.

                • אסףר הגיב:

                  0. לא, לא "תמיד". יש כאלה שמדברים על צאצאים וכאלה שלא. ישראל תמיד התלוננה על כך שההגדרה ל"פליטים" מדברת רק על עקורים מקוריים בכל מקום פרט לפלסטין, ויש לא מעט קונים לטענה זו.

                  1. פירוק הגדר נעשה רק במקום שבו היא בשטח הפלסטיני. גם החלטת האו"ם שהתבכיינו עליה בארץ בעצם אמרה (בניסוח של ויקיפדיה):

                  "In October 2003, a United Nations resolution to declare the barrier illegal where it deviates from the Green Line and should be torn down was vetoed by the US in the United Nations Security Council.[88]
                  "

                  הגדר מבטיחה הגנה למי? אם היא מחוץ לגבולות ישראל, היא אינה מבטיחה הגנה לישראל. התשובה היא כאן למתנחלים.

                  2. מעורפל מדי.

                  3. כבר עניתי.

                  • אישרגיל הגיב:

                    0. אצל הפלסטינים, כשמדובר בזכות השיבה, מן המוכר בשוק ועד ראש הממשלה, כולם מדברים בלשון אחת וזה שיש להשיב את הפליטים כולם, מקוריים וצאצאים כאחד. אין סיבה להאמין שה BDS מאמצת פה דווקא את הגישה הישראלית שאומרת שרק המקוריים הם באמת פליטים.

                    1. מעניין שאתה בוחר להתמקד דווקא בגדר ולגמרי מתעלם מן הנקודה הבעייתית של פינוי המוני של מתנחלים, כולל תושבי השכונות הלא-נכונות בירושלים. אני כתבתי על הגדר בתור תוספת קטנה. מעט מזכיר את הבדיחה על היטלר, היהודים והליצן.

                    2. זה מעורפל, אך מכיוון שלערבים יש כבר זכויות במדינת ישראל יש לתהות מדוע זה בכל זאת נכתב שם. ע"פ הב.ד.ס לערבים אין זכויות שכאלו. כמו כן שים לב לשימוש במילה fundamental. מדובר על זכויות-יסוד או זכויות-בסיס. איזו זכות-יסוד נשללת מן הערבים במדינת ישראל? הכוונה פה היא לזכויות-לאומיות. בישראל יש עדיפות לזכות-הלאום היהודית, זו התגלמות ישראל כמדינה יהודית וזה מה שה BDS רוצה לקחת.

                    • אסףר הגיב:

                      0. אולי אצל הפלסטינים, אבל אנחנו מדברים כאן על תומכי עצמאות פלסטינית מרחבי העולם, חלקם יהודים. לא בטוח שהם מתכוונים לאותו דבר.

                      1. אני מתמקד בדיוק בדבר הזה, כי זה הדבר שאמרת שנראה כאילו אתה מנסה להוכיח פה "תומכי BDS רוצים להרוג יהודים, כי הם נגד גדר שמגנה על יהודים". הנקודה של פינוי המוני של מתנחלים – שכואבת לך יותר מאשר לי, מן הסתם – עם כל העובדה שתהיה כואבת לאנשים אינה מוכיחה "כוונות זדוניות" שאתה, כמדומני, ניסית לייחס.

                      2. "זה מעורפל, אך מכיוון שלערבים יש כבר זכויות במדינת ישראל יש לתהות מדוע זה בכל זאת נכתב שם. ע"פ הב.ד.ס לערבים אין זכויות שכאלו. כמו כן שים לב לשימוש במילה fundamental. מדובר על זכויות-יסוד או זכויות-בסיס. איזו זכות-יסוד נשללת מן הערבים במדינת ישראל? הכוונה פה היא לזכויות-לאומיות. בישראל יש עדיפות לזכות-הלאום היהודית, זו התגלמות ישראל כמדינה יהודית וזה מה שה BDS רוצה לקחת."

                      זה סתם טקסט עם המון ספקולציות.
                      לערבים יש פחות זכויות מליהודים במדינת ישראל. מעט דה-יורה, הרבה דה-פאקטו. לא סתם המדינה מנסה כל הזמן להסיט פעולות מן הממשלה אל ארגונים פרטיים כגון קק"ל או עמותות דתיות, מתוך הבנה ברורה (שלפעמים אף מתפלקת בציטוט אמיתי) שלמדינה, פורמלית, אסור להפלות – אבל לסוכני המשנה כן (ממליץ לקרוא את ערך הויקיפדיה של בג"ץ קעדאן, זה מאלף).

                      זה בלי לדבר בכלל על כך שהיחס של הממסד היהודי, כולל חברי כנסת אלימים, אל אזרחים ערבים הוא כאל אורחים-לרגע, שאזרחותם היא לא זכות אלא חסד וטעות. ליברמן שמנסה להכפיף את אזרחותם לאיזה "מבחן נאמנות" הוא מקרה קלאסי. מירי רגב שמכנה את חנין זועבי "סוס טרויאנט" וצועקת עליה "העובדה שאת עדיין כאן, חברה בכנסת ישראל, היא כתם על הדמוקרטיה הישראלית" היא דוגמה נוספת. שלא לדבר על אורן חזן לזחאלקה "אני אבעט אותך לעזה". בכל-כך הרבה התייחסויות נוכחותם של אזרחים ערבים בישראל נתפשת כמשהו זמני. אם יש משהו שצריך לאשש כזכויות בסיס ויסוד, זה בדיוק העניין.

                      אגב, עוד זכות יסוד שבכל פעם נלקחת מהם ומוחזרת רק בפלפול משפטי של בג"ץ – הזכות להקים מפלגה שתפעל באופן פוליטי וחוקי בכנסת כמפלגה לא ציונית שתתימר לשכנע את הציבור לשנות את הגדרתה של ישראל כ"מדינה יהודית". כרגיל במקרים אלה, המזל של הערבים הוא שתמונת הראי שלהם היא החרדים. ואם אלה לא תומכים במדינה דמוקרטית אבל לא יעלה על הדעת לפסול את המפלגות שלהם, אז בחריקת שיניים נאלצים לאפשר גם את המפלגות של הערבים שלא תומכים במדינה יהודית…

                    • אישרגיל הגיב:

                      היהודים שתומכים ב BDS כנראה לא באמת תומכים בקיומה של מדינה יהודית. ואם הם כן דווקא תומכים בקימה של מדינה יהודית, כנראה הם לא טרחו באמת לנסות להבין מה ה BDS מעוניין להשיג. ה BDS מתייצב באופן מלא ומוחלט מאחורי הנרטיב הפלסטיני. אין סיבה להאמין שדווקא בנושא זכות השיבה – הנושא החשוב ביותר בנרטיב פלסטיני – ה BDS ייקחו צעד אחורה ויאמצו דווקא את עמדתה של ישראל. כמו כן הם מזכירים את החלטת האו"ם 194, אותה ההחלטה שהפלסטינים תמיד מתבססים עליה. כך שבסופו של הפלסטינים וה BDS אחד-הם בנושא הזה.

                      בקשר לגדר, אני לא חושב שתומכי BDS רוצים להרוג יהודים, אבל הם בהחלט אדישים-מאוד לגורלם של היהודים בישראל ויש כאלו ביניהם שאכן מפגינים שנאה תהומית לישראלים עד גבול האנטישמיות. דוגמא מובהקת לכך הוא ג'ורג' גאלווי שרצה ליצור עיר נקייה מישראלים בבריטניה והכריז על זה בגאון. הגדר מספקת הגנה בכך שהיא מהווה גבול, כל עוד אין לך גבול, השטח שלך פרוץ מכל עבר וכל אחד יכול להכנס ולבצע פיגוע. כך קיבלנו גל עצום של פיגועים בשנים 2000-2002. אני זוכר זאת היטב.

                      בקשר לזכויות הערבים, אני גם מסכים שיש מקום לשיפור ויש להלחם על כך, אך זו לא סיבה שבגינה מחרימים מדינה. ה BDS רוצה שינוי קיצוני מן הקצה לקצה ביסודות המדינה.

                    • Three Parentheses הגיב:

                      או שהיהודים יוותרו על הפצצה, או שיוותרו על הריבונות הבלעדית שלהם בין הים לנהר. כל פתרון אחר לא ממש מעניין ונוגע מקסימום בטריביה שולית.

                    • אישרגיל הגיב:

                      על איזו פצצה מדובר? גל גדות?

                    • אסףר הגיב:

                      "היהודים שתומכים ב BDS כנראה לא באמת תומכים בקיומה של מדינה יהודית"

                      הגיון מעגלי, נחמד.

                      "ואם הם כן דווקא תומכים בקימה של מדינה יהודית, כנראה הם לא טרחו באמת לנסות להבין מה ה BDS מעוניין להשיג."

                      הנה, קרא למשל את מה שמהולל כהישג עצום של תנועת ה-BDS – הצטרפות של האינטרנציונל הסוציאליסטי.
                      אבל הם מתייחסים למונח הזה כאל טקטיקה, לא כאל תנועה שהם מצטרפים אליה.

                      והדרישות שלהם, כלל אינן מה שאתה אומר.
                      אז זה לא מגוחך, שיש פה לכאורה תנועה (עם בלבול – אולי מכוון – בין התנועה לבין טקטיקה שאינה קשורה בהכרח לדרישות התנועה), שהתומכים המקושרים והחזקים ביותר שלה בכלל לא תומכים במה שהישראלים שמבצעים דמוניזציה אומרים שהיא דורשת?

                      https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/blog/socilaist-international-calls-for-bds/

                    • אישרגיל הגיב:

                      כתבתי לך תגובה אך היא נמחקה. אם התגובה הזו תישאר, אצוטט אותך שוב ואענה לך.

                    • אישרגיל הגיב:

                      צוטטתי קודם טקסט מן הלינק שהבאת, אך המערכת חשבה שזה ספאם.
                      לכן, ללא ציטוט של הטקסט, אגיד כי יש פה בעצם מחזור של שלושת עמדות הב.ד.ס.

                      ראשית, מדינה יהודית לא מוזכרת בטקסט, רק "שתי מדינות דמוקרטיות לכל אזרחיהן". שנית, גם פה כתוב שיש להקים מדינה פלסטינית בקווי 1967 עם בירתה במזרח ירושלים. דהיינו, פינוי כל ההתנחלויות כולל השכונות במזרח-ירושלים. משמע, פלסטין תהייה לכל אזרחיה (כולם כולם ערבים) וישראל תהייה לכל אזרחיה (יהודים וערבים). כמו כן מצויינת פה קריאה להשגת "פתרון צודק" לבעיית הפליטים בהתבסס על החלטה 194 – מה הוא פתרון צודק? זכות השיבה? חצי השיבה?

                      לכן אני לא רואה פה ממש הוכחה שהב.ד.ס לא מעוניין בחיסול המדינה היהודית.

  2. Shirkhan הגיב:

    טור יפה וקולע.

    מדהימה אותי הסתירה הגדולה של השמאל הציוני: מצד אחד, הם מתריעים על ההשלכות הבינ״ל של מדיניות נתניהו. אהוד ברק אומר שיהיה ״צונאמי מדיני״ בדמות בד״ס וציפי ליבני והרצוג מדברים על ״בידוד בינלאומי״. ואז, כשהבד״ס מתחיל להשפיע, במקום להגיד, ״הינה, תראו, הזהרנו ואמרנו לכם״ – הם מתייצבים לימינו של נתניהו (תרתי משמע), מתחרים במי יותר לאומני ואומרים שכולם אנטישמיים.

    עוד נקודה מעניינת:If Not Now הוא ארגון ציוני ש*לא* אימץ את הבד״ס. מתוך עקרונותיו: "We do not take a unified stance on BDS, Zionism or the question of statehood. " https://ifnotnowmovement.org/about-us/our-principles/

    אבל כרגיל אצל לפיד – העובדות בצד והאסוציאציות זורמות חופשי. בד״ס, שוברים שתיקה, If Not Now, הקרן החדשה, האנטישמיות החדשה, דעא״ש ואבא ניצול השואה מהבהבים לחליפין – אוסף של מילים וקלישאות דביקות שלא מתחבר למשפט עם מבנה תחבירי שלם.

  3. גיל ב' הגיב:

    עד כמה שאני זוכר "תגלית" הוקמה בידי יוסי ביילין שהוא לא בדיוק שלדון אדלסון.

  4. Three Parentheses הגיב:

    אתם עדיין ב"אכיבוש"? היעד הראשון צריך להיות הפסקת הפרובוקציות והתקיפות הישראליות בסוריה, על מנת למנוע התדרדרות שתוביל למלחמה גרעינית. הדרך לכך, ככל הנראה, עוברת בנישול רבתי של היהודים מריבונותם הבלעדית בין הים לנהר. אין לזה שום קשר לפלסטינים שלגמרי איבדו את חשיבותם תחת הנסיבות הנוכחיות (וממילא בדרך להפוך לנכס קטארי-סעודי).

    • אישרגיל הגיב:

      אתה נשמע כמו סוכן איראני.
      ובכלל, אין שום סיכוי למלחמה גרעינית בגלל סוריה. אסאד ניצח. התקיפות הישראליות מכוונות רק נגד נוכחות איראנית ובאופן מסויים מגובות בידי רוסיה.