החברים של ג'ורג'

האם עובר קו אחד בין הנקודות הללו?

האם ממשלת ישראל משתתפת בקנוניה כלל-אזורית, שעשויה לגרור אותנו למלחמה?

המלחמה היא המשכה של המדיניות,

ודרום לבנון המשכו של הגליל העליון;

על כן אך טבעי שמדינה

תערוך מלחמה בלבנון.

הנעורים הם המשכה של הילדות,

ודרום הלבנון המשכו של הגליל העליון;

על כן אין טבעי מילדים ונערים

היורים זה בזה בלבנון.

(מאיר ויזלטיר, “המשך יבוא”)

בשבוע האחרון נרשמה סדרת אירועים חריגה אפילו ביחס למזרח התיכון. להלן תיאורם בקצרה:

* בסוף השבוע, הודיע במפתיע ראש ממשלת לבנון, סעד אל חרירי, על התפטרותו מתפקידו כראש הממשלה. הוא נימק את התפטרותו בכך שאיראן וחיזבאללה חותרות תחת לבנון. חרירי, חשוב לציין, אמר את הדברים בריאד, בירת סעודיה.

* שעות ספורות לאחר מכן, הודיע יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמן, על מעצרם של 11 נסיכים בכירים. במקביל למעצר הזה, בוצעו מעצרים של עשרות בכירים אחרים בסעודיה. נסיך סעודי בכיר ושורה של בכירים נהרגו במה שתואר כהתרסקות מסוק. לאור העובדה ש”התרסקות מסוק” היתה התירוץ המקובל של סדאם חוסיין לחיסול יריבים, הטענה התקבלה בסקפטיות מסוימת. המעצרים מתוארים כסוג של טיהור או הפיכה, תלוי בנקודת המבט; ולאף אחד אין מושג ברור מה מתרחש בריאד.

* ג’ארד קושנר, שליחו של טראמפ למזרח התיכון, נצפה בריאד כשבוע לפני ההפיכה, שם נפגש בחשאי עם יורש העצר הסעודי. זו היתה נסיעתו השלישית של קושנר השנה לסעודיה.

* משרד החוץ הישראלי מיהר לשגר מברקים לכל השגרירויות, שבו הביע תמיכה בטיהור/הפיכה שביצע מוחמד בין סלמן. המברק נשלח ביום ראשון, בהפרש קצר מאד אחרי המעצרים בסעודיה ובערך 12 שעות לאחר התפטרותו של חרירי. המברק עוסק רבות בחתרנות לכאורה של איראן בלבנון, ומאשים את איראן בשיסוי החות’ים בתימן כנגד סעודיה. סעודיה שלחה, מצידה, מברקים זהים כמעט לשגרירויות שלה.

* למרות הבטחות סעודיות שחרירי ישוב ללבנון, בפועל הוא מוחזק בריאד. אפילו מקורביו לא מוכנים לומר שהוא חופשי לפעול, והתפטרותו הפתיעה את כולם. במקביל, יש דיווחים עקשניים שגם הנשיא הבובה של תימן שמפעילים הסעודים, עבדרבאח חאדי, מוחזק במעצר בסעודיה – יחד עם בניו. סעודיה החמירה את המצור הימי שהיא מטילה על תימן – כוחותיה מנהלים מלחמה במדינה כבר זמן רב, והם לא טובים בזה – והמצב ההומניטרי שם, שגם כך על סף האסון, מתדרדר. התירוץ הסעודי הוא שהמורדים שם העזו לירות טיל לעבר נמל התעופה שלה, מה שנשמע סביר לגמרי בהתחשב בהפצצות הסעודיות הרצחניות שם.

* ביום שני, הודיעה סעודיה שהיא רואה את לבנון כאילו הכריזה עליה מלחמה, וזאת בשל פעילות החיזבאללה במדינה. סעודיה הודיעה עוד, תוך שהיא מפרה את זכויות היוצרים של דן חלוץ, שהיא תשיב את תושבי לבנון “למערות.”

* לסעודיה אין צבא שמסוגל לפגוע בלבנון. לעזאזל, אפילו בתימן היא מתקשה לטפל.

* לישראל, מצד שני, דווקא יש. פרשנים ערבים כבר העריכו שסעודיה תלחם בלבנון “עד החייל הישראלי האחרון.” בניו רפבליק הזהירו מסכנה של מלחמה בין ישראל ולבנון.

* אתמול (ג’) הודיע בנט – לכאורה, שר החינוך – שאם ישראל תותקף על ידי חיזבאללה, היא תראה בממשלת לבנון אחראית. בנט, על פי הדיווחים, נפגש בוושינגטון עם בכירים (ג’ארד קושנר?) כדי לקדם הכרה אמריקאית בכך שממשלת לבנון היא בעצם חיזבאללה. ההודעה נשמעת משונה במיוחד, כי אין שום סימן שחיזבאללה מנסה לתקוף את ישראל.

* היום (ד’) פרסם האלוף במיל’ גיורא איילנד מאמר שמאיים על לבנון ואומר שהיא ניצבת בפני “הסיכוי האחרון להציל את עצמה.” איילנד – שאין להוציא מכלל אפשרות שהוא מנסה להסיח את הדעת מחלקו בפרשת הארווי וינשטיין – כתב את מאמרו באנגלית, והזהיר את לבנון שאם תפרוץ מלחמת לבנון שלישית, ישראל תלחם לא בחיזבאללה, אלא “בפטרון שלו: המדינה הלבנונית.”

האם עובר קו ישר בין הנקודות הללו, או שהן אוסף כאוטי של נתונים? האם מתבשל כאן מהלך רב-אזורי, שבו סעודיה תגביר את המבצעים שלה בתימן בנסיון להגיע להכרעה שם, ובמקביל ישראל תתקוף את לבנון, כשעיקר הכוחות של חיזבאללה עודם בסוריה – הכל כדי לשבור את ההשפעה האזורית של איראן, בברכה שקטה של ממשל טראמפ?

מוקדם מדי לדעת. אבל צריך להזהיר שלישראל יש היסטוריה ארוכה ומגונה של קנוניות בינלאומיות מהסוג הזה, וספציפית בלבנון. כזכור, ישראל נכנסה למלחמת לבנון הראשונה לאחר 11 חודשים של הפסקת אש שהחזיקה מעמד יפה, תוך ניצול פיגוע של פלג אבו נידאל (”אבו נידאל אבו שמידאל, צריך לדפוק את אש”ף”, אמר הרמטכ”ל רפאל איתן) כדי להפר את הפסקת האש – וששבירת הפסקת האש היתה חלק ממזימה ישראלית להמליך את באשיר ג’ומאייל על לבנון. גם אז היו פרשנים ופוליטיקאים שזיהו את התהליכים והזהירו מפניהם, אבל הם הוטבעו באשד התעמולה של הממשלה.

אז אם פתאום ישראל תודיע על תקיפה לא צפויה מצד חיזבאללה, על ירי לא ברור בגולן, על תנועה לא מזוהה של המדוכאים עלי אדמות, או על מכת ארבה בגבול הצפון, אני הייתי מפגין חשדנות קיצונית כלפי הטענות הללו. עוד יותר מבדרך כלל.

הערה מנהלתית: הכתיבה בבלוג הזה נעשית ללא תשלום, והיא מצריכה זמן ומאמץ ניכרים. אם אתם מעריכים את מה שנכתב כאן, אודה לכם אם תוכלו לתרום לקרן הבעת הרצון הטוב והתודה.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

17 תגובות על ”האם עובר קו אחד בין הנקודות הללו?“

  1. Three Parentheses הגיב:

    כמובן. לא חושב שזה בכלל מוכחש רבתי.

  2. אישרגיל הגיב:

    "משרד החוץ הישראלי מיהר לשגר מברקים לכל השגרירויות, שבו הביע תמיכה בטיהור/הפיכה שביצע מוחמד בין סלמן."

    זה לא נכון, וזה לא כתוב במאמר שקישרת אליו.

    מתוך המאמר שאתה קישרת אליו :

    "״התפטרות אל-חרירי מוכיחה שהטיעון הבינלאומי לפיו הכללת חיזבאללה בממשלה מהווה מתכון ליציבות הוא שגוי ביסודו. אחדות מלאכותית זו יוצרת שיתוק וחוסר יכולת של הכוחות הריבוניים המקומיים לקבל החלטות המשרתות את האינטרס הלאומי שלהם. הוא הופכת אותם בפועל לבני ערובה הנמצאים תחת איום פיזי והנאלצים בעל כורחם לקדם אינטרסים של כוח זר – איראן – גם אם הדבר עלול לסכן את ביטחון מדינתם"."

    וגם

    "במברק, שגרירי ישראל התבקשו גם להעביר מסר חריג של תמיכה בסעודיה על רקע המלחמה בה היא מעורבת בתימן מול המורדים החותים שנתמכים בידי איראן. "האירועים בלבנון ושיגור טיל בליסטי על ידי החותים לשדה התעופה הבינלאומי של ריאד מחייבים הגברת צעדי הלחץ כלפי איראן וחיזבאללה במגוון סוגיות מייצור טילים בליסטיים ועד חתרנות אזורית", נכתב במברק."

    אין פה שום תמיכה ספציפית בצעדים של הנסיך הסעודי.

  3. Meni Zehavi הגיב:

    השנה אינה איראן, גרמניה אינה 1938, החזבאללה אינו אש"ף, וישראל למדה כמה דברים מאז מלחמת לבנון הראשונה. הסיכוי לכך שישראל תנסה להצית מלחמה חדשה עם לבנון, או להמליך עליה דמות פרו-ישראלית או פרו-סעודית כלשהי, שואף לאפס. פשוט אין בנמצא שום כוח רציני בלבנון שירצה למלא את התפקיד, אם ישראל תהיה מעורבת. עצם העובדה שיוסי נזקק לציוצים מהתקשורת הערבית, הידועה בחיבתה לתיאוריות קונספירציה הזויות, מבהיר מספיק טוב במה מדובר.
    רק ההשערה שאיילנד "מנסה להסיח את הדעת מחלקו בפרשת הארווי וינשטיין" מתעלה על זה. קיבינימאט, אין לאיילנד משהו רציני יותר לעסוק בו? ויינשטיין עשה את השטויות שלו, ומשלם עליהן מחיר. איילנד הוא מנכ"ל של חברה שפעלה, לפחות במקרה הזה, באופן חוקי לגמרי. לא ברור האם העסקה הזאת הובאה בכלל לידיעתו. האשמה על-סמך שיוך היא טריק מלוכלך לרוב; במקרה הזה הוא פשוט מגחוך.

    • Z420 הגיב:

      לא צריך להיות חובב תיאוריות קונספירציה או שמאלן גדול בשביל לדעת שלישראל, סעודיה וארה״ב אינטרס משותף נגד החיזבאללה השיעי. זה לא סוד כזה גדול שכל אלה ישנים באותה מיטה ומודאגים מהנצחונות של החיזבאללה בגיבוי הרוסים בעיראק ובסוריה.
      לבנון הראשונה ולבנון השניה היו מלחמות ברירה, להזכירך. ביבי הוכיח בעבר שאין לו בעיה להתחרע ולשפוך דם יהודי וערבי כשהאינטרס הצר דורש זאת. לסעודיה של לנסיך סלמן גם אין בעיה להתחרע בתימן והיא מתערבת עכשיו בענייני לבנון. סביר להניח שסלמן ינהל את המלחמה שלו נגד איראן בלבנון באמצעות או בסיוע ישראל והרבה נשק אמריקאי שיספק לו טראמפ.
      כשבעלות בריתה העשירות של ישראל, סעודיה וארה״ב, מעונינות במשהו מישראל, זה לא כל כך מופרך לחשוב שזו תשתף איתן פעולה.

      • אישרגיל הגיב:

        כנגד איראן וחיזבאללה צריך לפעול כמה שיותר מהר, באופן כללי. לא בהכרח באופן צבאי. אבל יש לעשות משהו שיבלום את ההתפשטות האיראנית.

        • Three Parentheses הגיב:

          אי אפשר לבלום את איראן. אפשר אולי להאט אותה, וגם זה לא בידיים של ישראל. איראן היא באמת לא גרמניה, אבל בקטע רע: איראן היא כבר רפובליקה דמוקרטית (לפחות בעיני עצמה, וזה מה שחשוב), והאיראנים מצביעים שוב ושוב לאיסלמיסטים כבר 40 שנה. אי אפשר להפציץ אותה ולעשות להנהגה שלה נירנברג ולצפות שזה יעקור מהשורש את הרדיקליזם. איראן מבטאת סוג של סדר חדש שיהיה דומיננטי במאה ה-21, והוא כולל (כנראה) את סיום הציונות במתכונת הריבונית שלה.

          • Z420 הגיב:

            בניגוד לישראלים שבוחרים ברע כל פעם מחדש, לאיראנים אין שום אופציה להצביע למפלגות חילוניות משום שאלה אסורות שם.

          • אישרגיל הגיב:

            האם תוכל להרחיב על הסדר החדש הזה?

            כמו כן, אני מאמין שכן אפשר לבלום את איראן. איראן אחרי הכל כמעט והפסידה בסוריה. רק התערבותה של סוריה הצילה את אסד, האיראנים והחיזבאללה מתבוסה בסוריה, לקראת סוף 2015.

            ובקשר להערה שלך על סיום הציונות, האם אתה טוען למעשה שביבי צדק כשאמר שלנצח נחייה על חרב?

      • Meni Zehavi הגיב:

        אינטרס משותף שהחזבאללה יעשה מה? הוא הרי לא ייעלם, כי הוא מייצג את האוכלוסייה השיעית של לבנון. הוא גם לא יתפרק מנשקו כי אין מי שיפרק אותו מנשקו, וישראל לא תרצה לעשות זאת בעצמה (כבר ניסינו להתערב בפוליטיקה הלבנונית; זה לא בדיוק הלך). אפשר לפגוע נקודתית בכל מיני דברים שחשובים לחזבאללה — משלוחי נשק ספציפיים, למשל. ישראל עשתה זאת לפני המהלכים הסעודיים האחרונים, והיא כנראה תעשה זאת גם אחרי שהמהלכים האלה ימוצו. אין יותר מדי מה לראות כאן.

        • Z420 הגיב:

          הפצצות משלוחי הנשק לא מנעו מהחיזבאללה להשתלט על השטחים של אייסיס בסוריה על הנפט שלהן וליצור רצף טריטוריאלי שיעי מטריד את הסעודים מצד אחד, ואת ישראל של ביבי מצד שני, שהחיזבאללה ואיראן הם המן הרשע שלה.
          לא מן הנמנע שישראל תעבור מהפצצות נקודותיות למשהו יותר נרחב. היא אף פעם הרי לא לומדת מהטעויות שלה בלבנון, קצת מצחיק לטעון זאת.
          בינתיים בסעודיה סלמן מחסל את כל הנסיכים מהמשפחות האחרות וגם בני משפחה ומנהל שם הפיכה הסטורית. הוא רוכח עם קושנר הפיכות בתימן ולבנון ומאיים על איראן במלחמה. לטעון שאין מה לראות כאן ושאין סיכוי שישראל תהיה מעורבת זו ההגדרה של עיוורון.

          • Meni Zehavi הגיב:

            אין מה לראות מבחינת מעורבות ישראל. מבחינת מהלכים סעודיים, יש ויש. יחד עם זאת, לא נראה שסעודיה מעוניינת במלחמה גלויה נגד איראן, והיא אינה יכלה לנהל ישירות מלחמה נגד מישהו בלבנון. אז העניין יסתכם כנראה בניפוח שרירים, תככים פוליטיים, וגם התנקשות, מעצר או קרב רחוב פה ושם. הפוליטיקה הלבנונית ממילא פועלת כך כבר עשורים. מלחמת אזרחים כבר הייתה להם, והם אינם רוצים עוד אחת. הדבר הכי טוב שישראל יכולה להשיג מכל הבלאגן הזה הוא אזרוח של תושבי מחנות הפליטים בלבנון, אבל גם זה כנראה לא יקרה.
            דרך אגב, לבנון היא דוגמא טובה לאיך נראית מדינה רב-אתנית ורב-דתית במזרח התיכון. כיף, לא?

            • Z420 הגיב:

              נראה לי שעם כל הבלגאן עדיין יותר כיף בביירות מאשר בעזה או דמשק שבהן שולט מיעוט. ללבנון אין את הצבא של ישראל ובת ברית רבת עוצמה כמו ארה״ב. כשסוריה רוצחת מנהיגים לבנונים, סעודיה חוטפת אותם, ואיראן ממנה אותם דרך החיזבאללה, וישראל מפציצה כשבה לה, קשה קצת להתנהל ללא כאוס וכל אלה לא קשורים למבנה האתני שלה. הפילוג בין שיעים (איראן ובת בריתה סוריה) לסונים (סעודיה ובת בריתה, ישראל) לא מייחד את לבנון והוא גורם לצרות בכל המזרח התיכון.

              • Meni Zehavi הגיב:

                הלוואי וזה היה רק סונים מול שיעים. בלבנון היו גם דרוזים, עלווים, נוצרים מעדות שונות, ופלסטינים (סונים ברובם המוחלט, אבל כוח עצמאי במלחמת האזרחים). המלחמה התחילה, כמובן, כאשר באיראן עוד היה שאה. לפני זה הייתה שם מיני-מלחמת אזרחים ב-1958, בה נהרגו יותר אנשים מאשר במלחמת ישראל-חזבאללה ב-2006.
                באירופה, אחרי מאות שנים של שפיכות דמים ותנועות אוכלוסין כפויות, נוצר מצב של מדינות הומוגניות למדי מבחינה אתנית, ושל דת שאינה מתערבת יותר מדי בפוליטיקה. מדינות רב-אתניות המשיכו להתפרק עד שנות ה-90, במלחמות (יוגוסלביה) או בדרכים שקטות (צ'כוסלובקיה, ובמידה רבה גם בריה"מ). אבל אותן מדינות אירופה שותפות לגישה המאלצת חלקים ניכרים מהאנושות — תושבי המזה"ת ואפריקה בעיקר — לחיות במדינות רב-אתניות בעל כורכם, וגם מכניסות לתחומן אוכלוסיות זרות אתנית ובעלות אמונה דתית שאינה מכירה במגבלותיה בהקשרים פוליטיים. למה מישהו חושב שזה יכול להועיל, לאלוהים הפתרונים.

                • Z420 הגיב:

                  אני חושב שהכורדים היו יכולים לקבל מדינה אם טראמפ לא היה פיון של פוטין. הם עשו עבור האמריקאים את כל העבודה השחורה מול דאע״ש רק בשביל לראות את החיזבאללה של פוטין לוקח את הקופה והנפט.
                  הבלגים? הספרדים? אלה הומגנים? ההגירה ההמונית גם מרחיקה את אירופה מהומוגניות.
                  האיחוד האירופאי גם לא הכיר בעצמאות הבסקים כך שטפשי לטעון שהם כופים הטרוגניות על המזרח התיכון אבל לא באירופה.
                  מה שקרה בשנות ה-90, החלוקות השקטות והרועשות, היה אחרי מלחמה קשה בבלקנים פלוס גדול מאוד של סיום המלחמה הקרה. המזרח התיכון גם עבר מהפכה אבל הפעם הרוסים, שמינו נשיא אמריקאי אידיוט, הם המנצחים ואותם, ולא את האיחוד האירופאי, יש להאשים בכך שאין מדינה לכורדים או בשימור גבולות סייקס פיקו.

                  • Z420 הגיב:

                    המלחמה הגדולה במזרח התיכון היא בין השיעים (איראן) לסונים (סעודיה). כל השאר הם מלחמות משנה. באיזורים בהם אין כמעט שיעים, כמו פלסטין, די ברור שהפלסטינים יעדיפו את החיזבאללה על הישראלים שכובשים אותם.

                  • Meni Zehavi הגיב:

                    עוד פעם אתה דוחף את טראמפ ופוטין לכל חור?
                    הסיבה העיקרית בגינה הכורדים אינם יכולים לזכות במדינה היא ניתוקם מהעולם החיצון. נמלי ים הם דבר חשוב מאוד; בן גוריון הבין את זה היטב כשהתעקש על כך שהיהודים יקבלו את הנגב וגישה לאוקיאנוס ההודי. לכורדים אין מזל כזה; הם צריכים להסתמך על מישהו אחר — איראן, טורקיה או הממשל בבגדד — עבור קשרים עם העולם החיצון. חרא של מצב.
                    בכל מקרה, כורדיסטאן העיראקית היא הבעיה הקטנה עכשיו. הממשל בבגדד זקוק לסיוע אמריקאי כדי לשרוד, ואם האמריקאים יגיעו להבנות כלשהן עם רוסיה, זה רק יעזור לכורדים. הבעיה הגדולה היא סוריה. היצור הזה אינו יכול לתפקד כמדינה אחת, אבל יכול להפוך לסוג של קונפדרציה עם אופציה להיפרדות. זה יחייב כמובן הסכמה רוסית-אמריקאית, שהיה קל יותר להשיג ב-2011, עם מדוודב בתור נשיא רוסיה ואחרי כמה הפצצות אמריקאיות על יעדי משטר אסד. תזכיר לי מי היה נשיא ארה"ב אז ומה הוא עשה בנדון?
                    הבלגים והספרדים הם יוצאים מן הכלל, סוג של ילדים מוזרים באירופה של הלאומים שאחרי 1945. אולי גם הם ייפרדו בסוף. בינתיים, האיחוד פשוט אינו עושה כלום בנושא קטלוניה, וכופה קבלת מהגרים על מדינות מזרח אירופה שצריכות אותם כמו חור בראש. אותה גישה של "אנחנו יודעים מהי קדמה, ואנחנו נדחף לכם אותה לגרון בלי לשאול את דעתכם".

                    • Z420 הגיב:

                      א. אני לא דוחף את פוטין וטראמפ, הם יודעים לדחוף את עצמם יפה מאוד. הם נמצאים בסוריה ועירק וירדן והמלחמה מתנהלת באמצעות הטכנולוגיות והנשק שלהם.
                      ב. צאד וניז׳ר הן שתי המדינות המפותחות ביותר באפריקה והם לא נהינות מגישה לים או אוקיינוס. אם הם יכולים מדוע לא הכורדים עם כל הנפט באיזור ובחסות אמריקאית?
                      מצטער, אבל הסיבה לדעתי היא החולשה שתקפה את האמריקאים עם טראמפ, שמתפקד כסוכן של פוטין ולא כנשיא אמריקאי: הוא בעד להסיר את הסנקציות מהרוסים, רק הקונגרס מונע ממנו לעשות זאת. הוא גם אמר לאחרונה כי הוא מאמין לפוטין כי לא התערב בבחירות. קצת מוזר, אולי, לא? הוא מאמין לסוכן KGB לשעבר, הגדול ומהיומן ביותר בהיסטוריית המודיעין הרוסי והמודיעין בכלל, ולא לסוכנויות המודיעין שלו? לא מוזר? לא בוגדני כמו שמקיין רומז?
                      ג. אתה באמת מאמין שלמדוודב הייתה איזו עצמאות? שפוטין נתן ל יד חופשית? שהוא לא בסך הכל בובה? הוא הרי לא ניצח את פוטין בבחירות, הוא, למעשה, מונה על-ידי פוטין.
                      קלינטון, מזכירת המדינה של אובמה, ניהלה מדיניות הרבה יותר תקיפה וקשוחה מול פוטין מטראמפ. היא טוענת גם שפוטין התנקם בה בשל כך.
                      אובמה התמקד בנושאי פנים ופחות עניין אותו להשקיע כסף במלחמות המזרח התיכון. לא הייתי משווה את הפרגמטיזם הפטריוטי הזה להתנהגות טראמפ שהפרגמטיות ממנה והלאה כל עוד הדבר קשור לאינטרסים אמריקאים ולא רוסיים.
                      אם הדבר היה תלוי בקלינטון כנשיאה, האמריקאים היו מעורבים הרבה יותר והתבוסה לפוטין במזה״ת לא הייתה כה בוטה. אני חושב שהכורדים היו מרוויחים מדינה במקרה זה.
                      ד. ומה עם האיטלקים? מה הקשר בין סיציליה למילנו? וכמה שפות מדברים בשוויץ?הבלגים והספרדים אינם יוצאים מהכלל, הם הכלל.
                      האיחוד באמת לא עושה דבר בעניין הקטלונים כי מי שמעוניין בהתפרקות אירופאית ואמריקאית הם הרוסים. ראש תנועת הברקסיט של קליפורניה,למשל, יושב ברוסיה.