החברים של ג'ורג'

אנטישמי הבית של “מידה”

לפני שהימין היהודי מאשים את השמאל באנטישמיות, או בשנאה עצמית, כדאי שיסתכל פנימה

“כי לפני שהגתה אירופה רעיון של פיתרון סופי עבור יהודיה הגו יהודיה פיתרון סופי עבורה. לפיתרון הסופי שהגתה אירופה עבור היהודים קוראים שואה. לפיתרון הסופי שהגו היהודים עבור אירופה קוראים קומוניזם.” – אלון מזרחי, כותב לשעבר ב”מידה,” משחזר עלילות אנטישמיות

זה לא חדש לי שהימין היהודי הוא בעצם סוג של אנטישמיות. כתבתי את זה לפני כמעט עשור. ובכל זאת, לפעמים הוא משאיר אותך עם לסת שמוטה. כזה היה המקרה של אלון מזרחי.

אם לא שמעתם עליו, קשה להאשים אתכם. הוא בלוגר שרואה בעצמו משורר, והתפרסם בבלוגוספירה הישראלית כאשר כתב עבור “מידה”, האתר שמתיימר לייצג את ה”ימין האינטלקטואלי” בישראל ומכיל הרבה פליטי “אם תרצו.”

השבוע הוא כתב בבלוג שלו, “פצצות קטנות ומלוכלכות,” מאמר שיצר סערה זוטא. הסיבה: מזרחי הכריז בעצם שיהודי אירופה יכולים להאשים את עצמם ברציחתם על ידי הנאצים, משום שהם היו אחראים לקומוניזם.

“קומוניזם הוא המיזם התרבותי הגדול ביותר של יהודי מזרח אירופה, ומכיוון שרצח המוני, דיקטטורה, השתלטות אלימה, טרור וטיהור אתני הם חלק בלתי נפרד מהתורה הזו, אפשר לקרוא לה בלי מאמץ ניכר פיתרון סופי עבור אירופה. ואם בוחנים מה עשו הקומוניסטים בארצות מזרח אירופה שרכשו לעצמם אחרי המלחמה, עם השטאזי והסקוריטטה, דיקטטורות האימים ומשטרי הזוועה, ההסתכלות הזו על קומוניזם, התורה היהודית, כפיתרון סופי עבור אירופה, או עבור כל אפשרות לשפיות וחופש באירופה, מתקבלת היטב על הדעת.”

התזה הזו לא חדשה. כפי שמציין מזרחי בפתח הפוסט שלו, הוא לקח אותה מאדולף היטלר. וכמו היטלר, ההבנה שלו בהיסטוריה לא משהו. נפרק את הטקסט קלות.

“אבל הוגי הקומוניזם ומי שסללו את דרכו לתפיסת השלטון ברוסיה היו כולם יהודים.”

– אה, להוציא אישים זניחים כמו אחד ולדימיר איליץ’ לנין, בוכארין, פליקס דז’רז’ינסקי ואחרים. הוגי הקומוניזם, אגב, היו כמעט כולם לא יהודים. כדי לעקם את המציאות כך שתתאים לתיאוריה, מזרחי – כמו דורות של אנטישמים אחרים – טוען שמרקס היה יהודי. מרקס לא ראה בעצמו יהודי ולא קיבל חינוך יהודי.

“הוגה הטרור האדום – משטר ההפחדה והרצח של ראשית הקומוניזם – ומייסד הצבא האדום של מלחמת האזרחים הרוסית הוא ליאון טרוצקי היהודי..”

בולשיט. מזרחי מצטט כאן לא רק דורות של אנטישמים, אלא גם סטאליניסטים מאוחרים. הוגה הטרור האדום היה לנין, שבין השאר שלח מברקים נוסח “הוצא להרוג 500 פרופסורים”, בלי להתעכב יתר על המידה על זהותם של הפרופסורים, ושעוד קודם למהפכה אמר שהיא תצריך שפיכת דמם של מיליונים. טרוצקי לא נקי בשום צורה, אבל הוא לא היה היוזם, הוא היה הירח מול השמש הלניניסטית.

“הצלע השלישית בהנהגת ברית המועצות בימים שלאחר מות סטלין, גרגורי זינובייב, הלא הוא גרשון אהרונוביץ', היה יהודי.”

בולשיט. זינובייב נרצח על ידי סטאלין ב-1936. הטרויקה שירשה את סטאלין הורכבה מחרושצ’ב, מלנקוב ומולוטוב. אף אחד מהם לא היה יהודי וכל אחד מהם היה דמות רצחנית בפני עצמה. חרושצ’ב היה אחד מהאדריכלים של הרצח ההמוני באוקראינה. מולוטוב היה מעורב אינטימית בטרור הגדול. הם היו רוסים ואוקראינים. מיד נחזור לכך.

“לזר כגנוביץ', יהודי אוקראיני, היה יד ימינו של סטלין בשנות ההולודומור באוקראינה והוא בין האחראים הראשיים לה, כמו גם להרס כנסיות ומנזרים נוצריים באוקראינה ודרום רוסיה, ולטיהור אתני של קוזקים. אנוך גרשונוביץ' יהודה, הלא הוא גנריך יגודה, שהיה ראש המשטרה החשאית של סטלין ורוצח צמא דם, יהודי. ועוד ועוד ועוד. הרשימה של יהודים ברמות הבכירות ביותר של הוגי ומהפכני הקומוניזם לא מותירה ספק בכך שהקומוניזם יהודי בדיוק כמו הבעל שם טוב, העיירה וסיפורי המגיד ממזריטש.”

אוי. העובדות נכונות, המסקנה היא בולשיט נקי. שוב, חלק ניכר מהוגי הקומוניזם לא היו יהודים, וודאי וודאי שהרוב המוחלט של הקומוניסטים בברית המועצות ובמדינות הלוויין שלה – להוציא, אולי, פולין שמיד לאחר המלחמה – לא היו יהודים. המספר של יהודים במפלגות הקומוניסטית היא אכן דיספרופורציונלי, אבל זו לא תוצאה של “מזימה יהודית” לתכנן “פתרון סופי” לאירופה. היהודים היו שילוב יוצא דופן במזרח אירופה, של מיעוט מדוכא ונרדף בכל מקום, שבו זמנית היה חלק ניכר ממעמד הביניים המזרח אירופי ומהאינטליגנציה שלה (השמדת יהודי פולין השמידה שליש ממעמד הביניים הפולני.) ליהודים של רוסיה הצארית לא היתה שום סיבה עלי אדמות לתמוך במשטר הנתעב ההוא, ואף על פי כן רובם לא הצטרפו לקומוניסטים. בכך הם לא היו שונים משאר הרוסים: ה”מהפכה הרוסית” היתה בפועל הפיכה בולשביקית, שלא זכתה אף פעם לתמיכת הרוב ונאלצה תמיד לנהל מלחמה כנגד אוכלוסייתה. הסיבה לכך היתה, בעיקרה, הסטיה הלניניסטית מהדוגמה המרקסיסטית: אם מרקס דיבר על מהפכה שתקרה כמעט מאליה כשיגיע זמנה, לנין – שידע שרוסיה לא תתקרב בעתיד הנראה לעין לתיעוש שיאפשר לה להתקרב למהפכה קומוניסטית; מדובר, אחרי הכל, במדינה הנחשלת ביותר מבין המעצמות האירופאיות של זמנה – רצה לחטוף את ההיסטוריה, להקים קאדר מהפכני נחוש שיביא את המהפכה בין אם רוסיה ערוכה לה ובין אם לא. הטרור מתחיל מהחטיפה הזו, הוא מתחיל מלנין.

רוב היהודים, בכל מקום, דחו תמיד את התנועה הקומוניסטית. כן, היהודים שהצטרפו לתנועה הקומוניסטית בלטו – הרבה בזכות העובדה שהם משכו את תשומת הלב של האנטישמים. טוב שמזרחי לא חזר על הבדיחה האנטישמית הרוסית משנות העשרים, “הלחם של ברודצקי, התה של ויסוצקי ורוסיה של טרוצקי.” הדיכוי של הרוסים בוצע על ידי רוסים. פשוט לא היו מספיק יהודים בסביבה בשביל זה.

כדי לומר ש”הקומוניזם יהודי בדיוק כמו הבעל שם טוב, העיירה וסיפורי המגיד ממזריטש,” צריך להפגין חוסר הבנה הן בקומוניזם הן בחיי היהודי המזרח אירופי. הקומוניזם היה התנערות מהיהדות, נטישה – מלווה לעתים קרובות בסלידה עמוקה – של חיי העיירה, והוא הצריך את מה שחיי העיירה ניסו להמנע ממנו עד כמה שאפשר: מגע רציף עם לא יהודים כשותפים לדרך. הקומוניזם, אם כבר, הוא דחיה “העיירה” – וכך הוא נתפס בשעתו הן על ידי תושבי “העיירה” והן על ידי הקומוניסטים עצמם. הייבסקציה, המחלקה היהודית שניסתה לחסל את “העיירה”, היתה ידועה לשמצה.

וכמובן, מזרחי לא מודע לעובדה שבסופו של דבר, היהודים נוצלו על ידי הקומוניזם הסובייטי. אחרי שסטאלין השתמש בהם כחיל חלוץ בארצות שבהן היו הרוסים שנואים ובצדק – השתמש בהם, בעצם, כחיץ בין המשטר הסובייטי ובין האוכלוסיה, כפי שהשתמשו בהם ה”פריצים” של המאות הקודמות, ככליא ברק של שנאה עממית – הוא חיסל אותם. שורה של משפטי ראווה בסוף השנות הארבעים, ורצח מן המארב של אחרים, חיסלו את המנהיגות היהודית-קומוניסטית של מזרח אירופה. אנה פאוקר, המנהיגה היהודיה-קומוניסטית של רומניה, פרצה בבכי בתאה בכלא, כששמעה על מותו של סטאלין. החוקר הביט בה בהפתעה: “מה את בוכה? את לא מבינה שאם הוא היה חי, את היית מתה?” הטיהור הזה הוא הסיבה לכך שלאחר מותו של סטאלין, לא נשארו יהודים בעמדות מפתח במפלגה הקומוניסטית.

סטאלין בילה את החודשים האחרונים של חייו בתכנון “פתרון סופי” משלו לבעיית היהודים. “עלילת הרופאים” – שמנהיגי מק”י עדיין מצטטים בהערכה מפעם לפעם – היתה אמורה להיות המצת: הרופאים שכביכול קשרו נגד סטאלין היו אמורים להיות העילה לגירושם של יהודי ברה”מ לגולאגים ואף להשמדה. למרבה המזל, הוא התפגר קודם לפני שיישם את התוכנית. מעניין מה היו מזרחי ודומיו בקרב הנאצים והניאו-נאצים אומרים על סטאלין, אם היה חי עוד חצי שנה ומיישם אותה. על פי ההגיון של מזרחי, כנראה משהו בנוסח “אם גם הנאצים וגם הקומוניסטים רצחו אותם, כנראה שהם הבינו שהם זוממים משהו.”

המחצית הראשונה של המאה ה-20 היא טרגדיה יהודית: נלחצים בין אבני הריחיים של תנועות מנוגדות ומשלימות, הפאשיזם והקומוניזם (או, בשם מדויק יותר, האימפריאליזם הרוסי) יהודים מתו בין אם תמכו בקומוניזם בהתלהבות (טרוצקי, זינובייב, קמנייב) ובין אם התנגדו לו. עשרות אלפי יהודים ישבו הן בגולאגים של סטאלין הן במחנות הריכוז וההשמדה של הנאצים. אבל מה זה משנה. הם הרי – כולם, כי הם סוג של hive mind – תכננו את “הפתרון הסופי של אירופה.”

הפתרון הסופי נשמע למזרחי קצת מוגזם. הדרישה שלו היא אחרת, היא נאציזם מודל 1937:

“הלקח מהאסון שהמיטו היהודים על רוסיה ומזרח אירופה הוא אחד: אסור ליהודים לשגות בפנטזיות מהפכניות עבור העולם. אסור להם לבחוש בעניניי אומות ועמים. הנטיה הזאת שהגיעה לשיאה עם הקומוניזם היהודי, חוזרת אל היהודים גרועה שבעתיים, אולי כי היא מסתדרת בקלות עם אנטישמיות מושרשת ממילא. יהודים צריכים להתעסק ברווחת עמם ועצמאותו, לא בשגעונות מהפכניים כלל עולמיים.

וכשרואים כמה יהודים מעורבים בבית הלבן של אובאמה, בעיצוב חיי הרוח והמדיניות הפוליטית בארצות הברית, בגיבוש יוזמות מהפכניות עבור חיי האוכלוסיה הכללית בארץ הזו, כמו גם בהסתה נגד מדינת ישראל, יהודים שהם צאצאי אותם אלה שהמיטו את טרגדיית הקומוניזם על מזרח אירופה ועל עצמם, מבינים שהלקח של השואה עדיין רחוק מלהילמד.”

וכאן מצליח מזרחי לרבע מעגל לא פשוט: הוא מצליח להגיע מהאנטישמיות של השנים שלפני ואחרי המלחמה הישר אל הציונות. הבעיה היא, הוא אומר, ביהודים שחיים בחו”ל וחושבים שמותר להם להתערב במדיניות של הארצות בהן הם אזרחים, מבלי להבין שתפקידם הוא לסתום את הפה ולהגר לישראל.

* * *

למה אני מטריח אתכם בהבל הזה, ובפשפש האינטלקטואלי אלון מזרחי? הלא חייכם יכלו להיות טובים הרבה יותר מבלי לשמוע עליו. ובכן, משתי סיבות. קודם כל, מפני שמזרחי הוא דוגמא לא רעה לתפיסה שכבר רווחת בחלק מהימין היהודי – ערגה לנאציזם. הלאומנים היהודים רוצים להיות נאצים, ומחפשים את מי שיתן להם גושפנקא לכך. שנית, משום שעד לפני מספר חודשים, כאמור, הוא היה אחד הכותבים הבולטים ב”מידה.”

מזרחי הפסיק לכתוב ב”מידה” בינואר. רן ברץ, העורך הראשי של “מידה” – אתר שכבר נתפס בקידום עמדות של מפלגה בריטית עם רקע ניאו-נאצי – כתב לי היום ש”אלון החליט להפסיק לכתוב על דעת עצמו אחרי עשרות שבועות של כתיבה, הוא הודיע במפורש בדף הפייסבוק שלו שמעולם לא צנזרו אותו ב׳מידה׳ ואף קיבל ממני הזמנה ציבורית להמשיך לכתוב בדף הפייסבוק שלו.” הוא כתב את הדברים בתגובה לשאלה האם נכונה השמועה ש”מידה” הפסיקה לעבוד עם מזרחי בעקבות מה שכונה “הלאומנות המזרחית” שלו. העורך הראשי של “מידה,” אם כן, אומר שעד כמה שזה היה תלוי בו, מזרחי יכול היה להמשיך לכתוב ב”מידה” – יש לציין שלא ברור אם ברץ היה מודע לפוסט האחרון של מזרחי לפני שכתב זאת.

למה זה חשוב? כי שלשום (ב’), יצא “מידה” לעוד סבב של האשמה-באמצעות-קרבה, תחום ההתמחות שירש מ”אם תרצו”. בעקבות סרטון חריף שהוציאו מספר פעילים, כתבו ב”מידה” את הכותרת הבאה: “פעילים בקרן החדשה לישראל: השואה היא יצאנית שמצדיקה את הכיבוש.”

mida1

כמובן, זה היה שקר נקי. הפעילים המעורבים לא היו “פעילים של הקרן החדשה לישראל,” ולו משום שאין לה כאלה. היא צינור העברת כספים. הפעילים שייכים לשאר ארגונים רדיקלים, שמקבלים או קיבלו סיוע מהקרן – אבל להפקת הסרטון לא רק שלא היה קשר אל הקרן, גם לא היה קשר אל הארגונים הללו. ב”מידה” כנראה יקבלו את זה בתדהמה, אבל גם לפעילי שמאל רדיקליים יש חיים מחוץ לעבודה שלהם.

העובדה הפעוטה הזו לא הפריעה למסיתה המובילה בתחום, “אם תרצו”, להצטרף בתופים ובמחולות:

imti

ותוך זמן קצר הצטרפה גם הבזיון המהלך לכנסת, איילת שקד, לחגיגה:

ayelet shaked

אבל החגיגה נגמרה זמן קצר לאחר מכן, כש”מידה” קיבלה מכתב תקיף מעורכי הדין של הקרן, ועל כן נאלצה לפרסם את ההתנצלות הבאה:

mida apology

באמת, איך אפשר היה להבין את זה אחרת? הרי הכותרת המקורית שלכם היתה בסך הכל “פעילים בקרן החדשה לישראל: השואה היא” וגו’.

אז צריך לומר דבר מאד פשוט: הפעילים הללו אינם פעילים של הקרן. אם “מידה” רוצה לשחק את המשחק של האשמה באמצעות קרבה, אין שום בעיה. רק תזכרו דבר אחד: אלון מזרחי קרוב אליכם הרבה, הרבה יותר משהפעילים הללו קשורים באיזושהי צורה לקרן. אתם סיפקתם לו במה במשך חודשים. בלעדיכם, סביר להניח שאף אחד לא היה שומע עליו. העורך הראשי שלכם לא התנער ממנו גם אחרי הפרסום של הטקסט הניאו-נאצי שלו. טלו קורה – קורה? בקתת קורות – מבין עיניכם. בהתחשב בהסטוריה שלכם, של קידום הזבל של מפלגה בריטית עם ניחוח ניאו-נאצי עז, יש לכם הרבה עבודה לעשות.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים, התקבלו מספר תרומות, ביניהן תרומה גדולה, בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים. קראתי דבריכם, ואני אמשיך.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

82 תגובות על ”אנטישמי הבית של “מידה”“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    המאמר של מזרחי ממש מוזר. אני תוהה מה עלה בדעתו של איש ימין ישראלי יהודי כשכתב דבר כזה. אני תוהה אם יש לזה קשר לאג'נדה המזרחית הרדיקלית שהולכת ומקצינה בתקופה האחרונה. רק להחליף "היהודים" ב"אשכנזים" שהביאו את השואה על עצמם וזה יכול להגיע לאתר העוקץ.

  2. ג'וני הפרד הגיב:

    המפלגה הקומוניסטית שהושפעה מאד מהציבור היהודי היתה בעיראק בשנות ה-40. היהודים היוו חלק לא פרופורציונלי מהחברים בה, הנהיגו והשתתפו בפעילות בה מתוך הזדהות עם הציבור בתוכו הם חיו וכתגובת נגד לתנועה הציונית שפעלה בבגדד בפרט ועיראק בכלל באותן שנים.

    שנית, אם כבר מדברים על השפעתם של יהודים על נשיאי ארה״ב, אסור לשכוח את כנופיית המטורפים שהקיפה את הנשיא הכי אדיוט שהיה לארה״ב עד היום. פול וולפוביץ, ריצ׳ארד פרל ואחרים שהיו פקידים בממשל בוש הילד, והאחרים שסיפקו להם מצע רעיוני מהאקדמיה ותמיכה בעיתונות.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      לא יודע לגבי ה-rank and file, אבל רבים מהטיפוסים המפורסמים בתנועות השמאל באירופה היו יהודים, בחלקם מהגרים או גולים ממזרח אירופה (רוזה לוקסמבורג למשל). קשה להכחיש את זה.

  3. פולדש הגיב:

    יוסי, הקישור של אלון מזרחי ל-"מידה" לא שונה מהותית מהקישור שהם עשו בין יוצרי הסרטון ל-"קרן החדשה לישראל".

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    א מזרחי היה קופירייטר כושל שמנסה את כוחו בסטטוסים שנונים בפייסבוק עד שגילה שוק חדש: פוליטיקה. מאז הוא משכיר את עטו למרבה במחיר ומשנה את דעותיו כל חודשיים בממוצע. כל פעם שזה קורה הוא יוצא בגילוי לב נרגש ומקבל כמה מאות לייקים ויוצר איזה שערורייה. לא אתפלא אם הפעם הוא מפלרטט עם השמאל המזרחי, ואם זה יקבל אותו בברכה, יען כי מדובר בזרם עם פחות חוט שדרה מהקרפיון המצוי.

  5. פרענסיס הגיב:

    וואו. כתב אחד אלון מזרחי מאמר די מטופש על דעת עצמו בלבד ואחרי שפרש מעשית מכתיבה באתר ״מידה״. עד כאן סבבה.
    ניתוח המאמר הגינו בערך כמו ניתוח מעקפים לקישקשתא בקרדיולוגית באיכילוב, קרי בזבוז קולוסלי של זמן. אבל ממי שמנתח את כתביו האלמותיים של הרבי רונצקי אפשר לא להיות מופתע מהברכה לבטלה התקופתית.

    אבל אז מגיעה הפואנטה ואתה תוהה, האם גורביץ הוא כלב תקיפה או אדם רציני? האם הוא באמת חושב שאנחנו כלכך טיפשים או שלא לנו הוא כותב.

    הקרן החדשה אכן מממנת את הארגונים בהם יוצרי הגועל נפש הזה עובדים היום ויעבדו מחר. זו עובדה.

    אפשר בהחלט לבקר את הקרן על מימון ארגון שעובדיו (ולא מדובר בארגונים עם אלפי עובדים, כמה עובדים אחדים במקרה הנפוץ) מפיקים אשפה שכזו. אפשר גם לדרוש מהקרן להשמיע קול שכן האנשים הללו עובדים בארגון שהם ממנים. זו טענה לגיטימית ולא האשמה בגלל קרבה.

    הרי אם החברה הללו מפיקים מיצג הטוען שהנכבה היא זונה להצדקת פיגועים, אני בטוח, בטוח זו מילה חלשה מידי, אני יודע שהיינו שומעים מהקרן, מגורביץ, מאחמד טיבי ומהקדוש ברוכו עצמו זעקת שבר, לא שבר, משבר. ושקל אחד לא היה עובר יותר.
    וזו הצביעות הרגילה.

    אבל לקחת את מזרחי שכתב פעם ב״מידה״. ולהאשים את ״מידה״ בכך שהוא כתב מאמר אידיוטי, כאשר ״מידה״ לא משלמים לו, לא ממנים אותו, ולא אחראים עליו בשום דרך ואופן וצורה זה כבר גובל בביזאר. גובל זו מילה מיותרת, זה עמוק מאד במחוזות הביזאר.

    וכל זה למה? כי מידה כתבו שהקרן אחראים למיצג הזה. מה עוד שבתגובה לדרישת הקרן, תיקנו את שאמרו. כאילו וואט דה פאק?

    • מירי חלבי הגיב:

      כן, ועוד בזמן שפלסטינים סובלים בירמוך. הוא היה יכול לעזור להם באותו זמן, הסוציומט.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      שכירי העת של ביבי,‏ פעם "אם תרצו" ואחרי שהארגון הזה נשרף אז "מידה"‏,‏ עשו את כל ההון הפוליטי שלהם מהשוואות כאלה.‏ אז מגיע להם קצת בחזרה.

      אגב,‏ מישהו יודע אם לברץ,‏ איפרגן,‏ אורי רדלר ורותם סלע היתה אי פעם עבודה אמיתית? ממה הם חיים בדיוק? לפחות רונן שובל היה מקבל כסף מאבא שלו בלי להתבייש…

  6. ygurvitz הגיב:

    לול. הימין היהודי כל כך לא בטוח בעצמו, שהוא צריך להגיב כאן תחת מגוון שמות שונים. בדקות האחרונות נמחקו עשרות תגובות של "שון לוי," "רון לוין," "יובל נאמן" ו"מוטי," כמו גם עוד כמה שמות בדויים, שכולן נכתבו על ידי אותו האדם.

  7. מרטין הגיב:

    תמיד חשבתי שאלון מזרחי ויוסי גורביץ הם מין תמונת ראי אחד של השני – כותבים מוכשרים, אשר כל אחד מהם נהיה בלתי-קריא כאשר הוא מתבצר בעמדותיו בקיצוניות הולכת וגוברת תוך הטחת כינויי גנאי ביריבים אידאולוגיים וביטול כל נכונות לנהל דיאלוג איתם כי הם קומוניסטים / ציונים / שמאלנים / רדיקליים / אורתודוקסים / אשכנזים.

    לשניהם גם משותפת הקונספירטיביות (שניהם רואים בכל תופעה בעולם מופע פרטני של איזשהן אליטות עלומות ששולטות בחברה המודרנית) ועכשיו גם הצדקת האנטישמיות, כל אחד בדרכו הייחודית.

    זה די משעשע.

    אגב יוסי, גם אני מגיב פה בשם בדוי קבוע, מסיבותיי. מוזמן לצנזר גם אותי

    • ygurvitz הגיב:

      כל זמן שהוא קבוע, אין בעיה. אתה לא היחיד.

      • a.c הגיב:

        סתם מעניין אותי, איך אתה יודע? כתובת IP? אני כותב מכמה רשתות שונות (קמפוס, בית, טלפון) והIP שלי מתחלפת לא פעם.

        • ygurvitz הגיב:

          כתובות איי.פי, בשילוב עם מעקב אחרי סגנון. לא נחלוק פרטים מזהים, רק נאמר שכל ה-Puppets שנחשפו אתמול השתמשו – מעבר לשתי כתובות איי.פי – גם בשני מסמנים מובהקים אחרים.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      ההבדל המשמעותי (אחד מהם) הוא שיוסי הוא טיפוס רחב אופקים ומשכיל בעל סקרנות אינטלקטואלית נדירה, והידע של אלון מזרחי הוא ברמת הויקיפדיה במקרה הטוב.

      • מרטין הגיב:

        יש בזה משהו, עם כל הביקורת שלי על הבלוג הזה הוא משמעותית יותר מנומק מכל הגיג פסאודו-אינטלקטואלי שיצא תחת ידי אלון "האווירון" מזרחי

  8. עמית הגיב:

    קראתי כמה מהמאמרים של אלון מזרחי בתחילתו (לפני כמה שבועות?), וקראתי כמה מהפוסטים שלו בהמשך – אם בהתחלה היה אפשר לראות אותו כימני, כיום הוא לא יותר מאיש "שמאל רדיקלי מזרחי" על כל הקלישאות וההזיות המלוות בכך. רק בנישה מסוימת משלו. מעין שילוב של איש מסיבת התה ואיש "שמאל רדיקלי מזרחי".

    לנסות לתקוף דרכו את הימין, או את אתר "מידה", זה מגוחך. עם ביטויים כגון "הציונות הבולשביקית" וכל מיני דברי שטנה עדתיים כבר ממזמן אין לו קשר אליהם, אידיאולוגי או אחר.

    לעומת זאת, האנשים שהופיעו באותו סרטון ניאו-נאצי שצולם מול יד ושם הם פעילי ארגונים הממומנים על ידי הקרן החדשה. זאת לא שאלה של "האשמה-באמצעות-קרבה". הקרן החדשה משחקת במשחק נאלח ותורמת להרבה ארגוני שוליים קיצוניים ותוך כדי זה מנסה להעניק לעצמה תדמית של קרן שמאל ציונית חביבה. צריך לחשוף את זה וטוב שחושפים.

    • ygurvitz הגיב:

      קרא שוב. "מידה" כבר קידמו תוכן של מפלגה בריטית, שחברה יהודית בולטת בה התפטרה בשל נטיות ניאו נאציות ניכרות בקרב החברים. ו"מידה" לא מתנערת – בינתיים, על כל פנים – ממזרחי.

      ושוב: זה לא סרטון של הקרן, זה אפילו לא סרטון של הארגונים שממומנים על ידי הקרן. זה כמה אנשים פרטיים בזמנם הפרטי.

    • דניאל הגיב:

      אני הופעתי בסרטון ואני לא מקבל שקל מאף ארגון שקשור לקרן (למיטב ידיעתי, אני אופתע מאוד אם כן). חלק מהמשתתפים האחרים אולי כן, אבל בתכלס קשה למצוא עמותה רצינית בישראל עם אג'נדה ליברלית או חצי-ליברלית שלא מקבלת מהם בכלל כסף. לאנשים יש דעות ואישיות משל עצמם, ולא כולנו פעילים להשכרה, בדיוק כמו שלא כל מי שמקבל תשלום מביטוח לאומי נהפך לעבד נרצע של ממשלת ישראל. בכל מקרה הקרן התנערה מהמיצג באופן חד משמעי, ואם אני לא טועה השתמשה במלה "סולדת".

      • פרענסיס הגיב:

        אתה ממש השתתפת בזה? אתה באמת חושב שהשואה היא יצאנית? מי משלם לה? ועבור מה בדיוק?
        מלבד פרובוקציה דלוחה מאד, מה ניסיתם לאמר בדיוק?

        שהשואה והכיבוש מפרכסות זו את זו?
        שהשואה נוצלה מינית בילדותה וכעת כדי לממן את התמכרותה לסמים היא מוכרת את גופה תמורת כיבוש?
        שהשופט בן של שואה?

        מה לכל הרוחות, מה?

        אני שואל ברצינות כי זה נשמע כמו אחד הדברים המטומטמים ביותר ששמעתי כבר מזמן, והאמן לי יקירי, אני מחפש טימטום באופן אקטיבי מאד.

      • GiladH הגיב:

        יכול להיות שאני היחיד במדינה חוץ מהיוצרים שאהב את הסרטון הזה? כאילו הוא מזעזע בקטע של לא להירדם בלילה ונשבע שבדקה 2 ומשהו שהיא מתחילה לצרוח אפילו ברחה לי דמעה. אבל זאת לא היתה המטרה בעצם? חבל לי נורא על אנשים שחושבים שכל מה שפוגע בהם אישית הוא בהכרח דבר רע..
        אי אפשר להגיד שנהניתי לצפות אבל עבודה טובה ותמשיכו כך!!!

        • מרטין הגיב:

          על מה אתה מדבר?? לא הצלחתי אפילו לראות יותר משתי דקות, ולא בגלל שזה העליב אותי אלא בגלל שזה היה גרוע בצורה מביכה

          • GiladH הגיב:

            אני לגמרי מרגיש שהשואה היא אמא שלי. כך חינכו אותי, גידלו אותי ואימנו אותי בצלמה ובדמותה. אבל היא אמא זונה שמרעילה לנו תמוח

      • נתן הגיב:

        וואו!! ,דניאל אתם כאלה מגניבים ואנרכיסטים סבבה בכיף כזה-כאילו.

        ויש לי בשביל לך עוד רעיונות להפגנות מגניבות על תקן של צ'ה-גוארות דלה-שמטע-
        להופיע ביום הזכרון בבתי קברות ולצעוק " ההרוגים הם הזונות של הכיבוש"
        ואחרי זה להופיע בבית לונישטיין ולצעוק "הפצועים הם הזונות של הכיבוש" ואחרי זה לבוא לאום אל פחום ולצעוק "הנכבה היא הזונה של הטרור". רגע.. שניה.. הרעיון האחרון קצת מסוכן… בכל מקרה אל תגידו שאני שלחתי אתכם…..

  9. אדיר הגיב:

    אני אף פעם לא אסלח לאלון מזרחי הגזען האדיוט, על זה שהוא גרם לי להסכים עם הסמולן הקיצוני יוסי גורביץ, אפילו לפעם אחת.

    וכן ,אתם דומים. שני נרקיסיסטים שנונים עם דעות קיצוניות ומסוכנות וקונספירציות חובקות עולם.

    אתה מקלל את "היהדות" הוא מקלל את "האשכנזים", ואף אחד מכם לא מנסה לעצור ולראות את הגוונים שיש בעולם הזה ,בין השחור ללבן.

    • An Cat Dubh הגיב:

      גורביץ מקלל את היהדות האורתודוקסית, וסציפית את הישראלית, ונותן שלל דוגמאות לאורך שנים לסבות לגיטימיות ביותר להסכים אתו. ואם אתה לא מאמין לו, אתה מוזמן להעיף מבט באתר "דעת אמת" ולהוכח בעצמך כמה מופרעת הכת הזו.

  10. אורן הגיב:

    כמה מגדולי הקומוניסטים היו יהודים. כמה מגדולי הקפיטליסטים היו גם כן יהודים (איין ראנד, מילטון פרידמן). אז מה? יהודים מתבלטים כמעט בכל תחום. היהדות כ"פילוסופיה" דווקא נוטת יותר לקפיטליזם.

    • An Cat Dubh הגיב:

      לאו דוקא. היא מדברת על תמיכה ביתומים ואלמנות ומה לא, זה נשמע לי יותר סוציאליסטי. מצד שני היא שמה דגש מאוד חזק על התפישה הלאומית של היהודים כעם. נציונל-סוציאליזם?

  11. דני אורבך הגיב:

    המאמר של מזרחי הוא אנטישמיות היטלראית טהורה משולבת עם לאומנות מזרחית רדיקלית, מעבר לעובדות ההיסטוריות המקושקשות ולבורות המביכה.

    קשה לי להסכים עם יוסי גורביץ, אבל כשצריך צריך: האשמות הדיבה של מידה נגד הקרן החדשה לישראל הן לא רק מופרכות בפני עצמן, אלא גם חושפות ברבים את גוש החמאה המטפטף על ראשם של רן ברץ וחבריו. הקשר של אלון מזרחי למידה הדוק בהרבה מהקשר הקלוש, עד לא קיים, של קצה קצה של הקרן לסרטון המתועב ההוא.

  12. אורן הגיב:

    גם פואד מהמר בזמנו הפרטי בזמן שהוא שר זה או אחר, לא מבין מה נטפלים אליו.

    • עדו הגיב:

      פואד הוא שר, כלומר נבחר ציבור. הוא לא אדם פרטי שעובד בארגון שמקבל כסף מקרן פרטית.

  13. מני זהבי הגיב:

    אני מודה שלא קראתי את הפוסט של אלון מזרחי, והזיהוי הראשון ששמו מעלה אצלי הוא של שחקן כדורגל המכונה "האווירון". יתר על כן, ככל שאני יודע, שם-המשפחה מזרחי אופייני לקהילות יהודיות מסוימות שנהוג להכליל אותן בקבוצה המכונה "עדות המזרח". אין לי מושג אם מזרחי הבלוגר מזדהה עם הקבוצה הזאת. תיאורטית, ייתכן בהחלט מצב שהוא אינו מזדהה אתה ואינו רוצה שיתייחסו אליו כאל בן עדות המזרח. אבל כל עוד הוא חי בישראל ואינו טורח, למשל, לשנות את שמו, התייחסות כזאת היא בלתי-נמנעת. א-פרו-פו השאלה האם קארל מארקס היה יהודי.
    הלאה. על הגדרת הטרור האדום אפשר לקיים דיון מורכב. אבל קשה לחלוק על כך שליאון טרוצקי, מייסד הצבא האדום, השתית את המשמעת בו, בין היתר, על אמצעי טרור. בעצם, טרוצקי עצמו הודה בכך בספריו. דרך אגב, האם זה מקרה שבראש הזרועות החמושים של המשטר הבולשביקי המוקדם עמדו לא-רוסים: טרוצקי (היהודי), דזרז'ינסקי (הפולני) ולאציס (הלטי)?
    זינובייב? ובכן, האיש היה יהודי, ואכן היה אחד משלושת מנהיגי בריה"מ, אם כי לא אחרי מות סטאלין אלא אחרי הדחת טרוצקי. מזרחי טעה, אבל לא קשה להבין למה הוא התכוון. דרך אגב, חבר אחר באותה הנהגה משולשת לאחר הדחת טרוצקי היה לב קאמנב, גם הוא ממוצא יהודי. (דרך אגב, אם אנחנו בענייני משטרת העובדות, אז ההנהגה המשולשת של בריה"מ אחרי מות סטלין הורכבה מחרושצ'וב, מלנקוב ובריה; מולוטוב הוחזר לתפקיד שר החוץ, אבל לא היה חלק מההנהגה המצומצמת. ולחובבי קונספירציות, אשתו של מולוטוב הייתה יהודייה.)
    לא שכל האמור לעיל הופך את הקומוניזם לתנועה יהודית. אחרי הכל, מדובר בתנועה שהתכחשה באופן גלוי לזהות האתנית המסורתית, ובתקופה מסוימת, גם לזהות הלאומית במובנה הפוליטי המודרני. מאז שנות מלחה"ע השנייה, סטלין ניסה לשקם את הלאומנות הרוסית, והקמפיין האנטי-יהודי של שנותיו האחרונות היה חלק מזה (אם כי ניטש ויכוח חריף בשאלה האם סטלין אכן תכנן גירוש טוטאלי של יהודי בריה"מ לסיביר). אבל להציג את הקומוניזם של שנות ה-20-30 של המאה הקודמת כ"אימפריאליזם רוסי" זו איוולת בערך כמו להציג את התנועה הציונית של אותה תקופה כניסיון של בעלי הון יהודיים לשעבד את מעמד האיכרים והעמלים הערבי בפלשתינה.
    ולגבי השורה התחתונה של מזרחי, דווקא יש בה מידה מסוימת של הגיון. היו מה שהיו הגורמים שהביאו לכך, לא מעט יהודים באירופה בראשית המאה ה-20 חשבו שהם יכולים ללמד את עמי הרוב המקומיים איך הללו צריכים לארגן את חיי הציבור שלהם. התגברות האנטישמיות העממית באירופה בעשורים שלאחר מכן הייתה, במידה מסוימת, תגובת-נגד ליומרה הזאת. זה אינו מצדיק את האנטישמיות; זה רק אומר שאם אנשים אחרים רואים בך נטע זר, כדאי לקחת את זה בחשבון. לא שיש לזה איזשהו קשר ליהודים בממשל אובמה. הלז לא עשה שום דבר מהפכני בשנות שלטונו, וזוהי אחת הסיבות לאכזבה המרה שחשים כלפיו לא מעט אנשים, כולל הח"מ.

    • מירי חלבי הגיב:

      אלון מזרחי בחברה טובה. הוא מציג את טיעוניו כאילו הוא "חיבר את הנקודות", אבל כל מי שקרא תעמולה אנטישמית בתקופה הנדונה ולפניה, נחשף לחיבור הנקודות העלוב הזה.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Bolshevism

      • מני זהבי הגיב:

        כן, הכי פשוט לאטום את האוזניים ולצרוח "אימא'לה, נאצים" במקום להתמודד עם העובדות.
        השתתפות היהודים, בהיקף נרחב, בתנועה הקומוניסטית באירופה בתקופה מסוימת היא עובדה. איך להסביר אותה ואלו מסקנות להפיק ממנה, זו כבר שאלה אחרת.

        • מירי חלבי הגיב:

          יש מקרים שבהם צריך לצרוח "אמא'לה נאצים". כשמשתמשים באפיגרף מפאקינג מיין קאמפף לא בצורה אירונית, זה אחד מהמקרים האלה. הוא לא דן בבולטות היהודית בבולשביזם באחריות מינימלית, אלא בצורה וולגרית, ארסית, ומלאה קפיצות לוגיות. הפוסט שלו כל כך כל כך משחזר התקפות אנטישמיות היסטוריות פרועות, כל כך הופרך כבר מאז בידי אנשים רציניים (קרא בלינק מעל), כך שכל דיון בו למעשה מעודד נאציזם. כפי שדני אורבך כתב לעיל – "להאשים את הציבור היהודי העצום במזרח אירופה ובמרכזה במעשיהם של כמה מנהיגים קומוניסטים שהיו במקרה ממוצא יהודי" זה מיין קמפף, ובמקרה של מזרחי, לא בהיחבא אפילו…

        • גיל ב' הגיב:

          בא נניח שכן. נראה לי שגם בלונדינים השתתפו בתנועה הקומוניסטית באירופה בהיקף נרחב, אז מה? מישהו חיסל אותם. שים לב שהנאצים כלאו והרגו גם קומוניסטים גרמנים לא יהודים, אבל זה היה על רקע אישי (לא שזה כן היה מוצדק). אף אחד לא שלח מישהו למחנה ריכוז כי הבן שלו היה קומוניסט.

          • מני זהבי הגיב:

            נו שוין. האורתודוקסיה של הנאורות במלוא הדרה. אם מישהו החליט שאסור להתייחס לאדם לפי מוצאו, אז בטח זה מה שיקרה.
            העולם אינו מתנהל לפי מה שאנחנו רוצים. לנסות לשפר אותו בהתאם לתפיסת עולמנו זה דבר ראוי (בין אם אנחנו יהודים או לא), אבל לעשות את זה תוך התעלמות ממגבלות המציאות הקיימת זו טעות מרה.

            • דני אורבך הגיב:

              אני לא יכול לדבר בשם אחרים, אבל לי אישית אין שום התנגדות לדיון נוקב בהשתתפות יהודים במנגנונים הקומוניסטיים והסיבות להשתתפות הזאת. (אולי, בין היתר, כי הקומוניסטים נתפסו כגורם הכוח הלא אנטישמי באזור, במיוחד לעומת המשטר הצארי ו/או לאומנים מקומיים?) אפשר גם לדון על התרומה להתפתחות האנטישמיות.

              אבל מני, יש הבדל של שמיים וארץ בין זה לבין הגבבה של אלון מזרחי. נתחיל בזה שהנאציזם צמח בגרמניה, לא במזרח אירופה, ו*שם* לא היתה שום אהדה מיוחדת של יהודים לקומוניזם. היהודים הגרמנים ברובם הצביעו, בניגוד למיתוס, למפלגות בורגניות של המרכז, הימין המתון והשמאל המתון.

              שנית, הטענה שהקומוניזם, עם כל הזוועות שלו, היה "תכנון" של "פתרון סופי" לאירופה היא מגוחכת.

              שלישית, הטענה שהקומוניזם היה "יהודי" היא הגזמה פרועה. כפי שכתבו לפני, היא גם מתעלמת מתפקידם המכריע של לא יהודים באותם המנגנונים בדיוק, במיוחד לנין וסטלין.

              ולבסוף, אין צורך כמעט להזכיר, הניסיון להשתמש בכל זה כדי להצדיק את הפיתרון הסופי דוחק את מזרחי למחוזות ההזויים ביותר של הניאו-נאציזם.

              • מני זהבי הגיב:

                למי הצביעו היהודים הגרמנים בשנות ה-20? אינני יודע, ואני מניח שאתה צודק. אבל זה אינו העניין. גם רוב היהודים בשטחי הקיסרות הרוסית לשעבר לא תמכו כנראה במפלגה הבולשביקית. עבור דעת הקהל, מספיקה הייתה נוכחות בולטת של יהודים בצמרת המפלגות הקומוניסטיות (בגרמניה: רוזה לוקסמבורג, פאול לוי, ליאו יוגיכס). זה לא היה הוגן, אבל ככה החברה האנושית פועלת. להמוני היהודים לא הייתה דרך טובה לחיות באירופה של אותם ימים אלא לנטוש אותה לטובת מקום טוב יותר. מהבחינה הזאת, הציונות צדקה לגמרי (ויש לי רושם שהעמדה האנטי-ציונית של יוסי היא אחד הגורמים שהניעו אותו לנבור בכל האלטע-זאכן האלה).
                הטענה שהקומוניזם היה תכנון של "הפטרון הסופי" לאירופה היא אכן מגוחכת. היא מלמדת הרבה יותר על מי שמקדם אותה מאשר על אירופה או על הקומוניזם. אבל יש משהו משעשע בכך שיוסי אינו מתעמת עם הטענה הזאת אלא בוחר להיטפל פרטים משניים כמו מתי בדיוק היה זינובייב חבר בהנהגה הבכירה של בריה"מ.
                הטענה שהקומוניזם היה "יהודי" היא הגזמה פרועה. נכון. אבל המסקנה שלא כדאי ליהודים לבלוט בצורה מוגזמת במקומות שנויים במחלוקת ציבורית בארצות שבהן היהודים מהווים מיעוט, יש בה יסוד הגיוני.
                האם אלון מזרחי הוא ניאו-נאצי? אין לי מושג, והוא גם לא ממש מעניין אותי. התגובה של יוסי בסגנון "תחנות הרוח משיבות אש" מעניינת יותר, ומלמדת על המגיב לא פחות מאשר על מושא תגובתו.

                • מני זהבי הגיב:

                  צ"ל טחנות הרוח.

                • מירי חלבי הגיב:

                  אתה קצת סותר את עצמך. אתה מקבל את זה שמדובר בהגזמה פרועה, אבל מפיק לקח שאולי צריך לעשות פחות רעש. אם זו הגזמה, למה לעשות פחות רעש?

                  יש בעייתיות גדולה בהפקת לקחים מן ההסטוריה (מושג מוזר לכשעצמו, אבל נניח) שנהגו וטופחו על-ידי אידיאולוגיות מפוקפקות, שנוהגות לספוח כל מיני עובדות נסיבתיות בדרך ליצירת תיזות "סיבתיות-מדעיות". יותר הגיוני לדעתי להניח (ואם אני לא טועה זו ההנחה ההסטורית הרווחת היום, אבל אני לגמרי לא מומחית) שלאידיאולוגיה הנאצית היו שורשים עמוקים בתרבות הגרמנית, ואחוזי היהודים בקומוניזם שיחקו לידיה. אבל "להפיק לקחים" על בסיס אידיאולוגיה גזענית? ועוד בלי להזכיר שהקומוניזם הרג המוני יהודים (עוד לפני התקופה שהוא כן מתייחס אליה)? בלי להזכיר שהיהודים שפנו לקומוניזם (ולבונד) נחשבו בקרב יהודי העולם הישן כמפנים עורף ליהדות?

                  והכי חשוב – יש משהו גזעני בהתייחסות המהותנית הזאת לקטיגוריה "יהודים", כמכוננת את כל הפרטים שעשו מעשים כאילו בשמה של אותה יהדות. האם טרוצקי הגה את הטרור של הצבא האדם וניצח עליו כיהודי? האם היהדות שלו השפיעה על הספרים שבהם הוא מסביר איך זה צריך להתבצע? האם כל מה שיהודי עושה, כפרט, צריך להיתפס כחלק מיהדותו ולכן כחלק מהתוצר הקולקטיבי של העם היהודי? התשובה היא חד משמעית לא. טרוצקי יהודי רק לפי "מוצאו", ומי שמקבל את זה שכל פעולותיו מכוננות על ידי יהדותו, מקדם במונחים מסוימים תפיסה גזענית, קרי, תפיסה שמכלילה מעשים של פרטים על קטיגוריות חברתיות שלמות, וכמובן שבאופן מאוד סלקטיבי ותעמולתי. וכמובן, הקישורים אחר כך ללובי האמריקאי או לשמאלנים ישראלים הם פשוט מלאי קפיצות לוגיות ומביכים, ומוכיחים שחצאי אמיתות באמת גרועות יותר משקרים. נראה שהוא סימן מטרה, וצייר מסביבה, ביד רועדת ובורה, את העיגולים.

                  • מני זהבי הגיב:

                    במחצית הראשונה של המאה ה-20 באירופה, היהודים לא היו שנואים רק על הנאצים. היו לא מעט קבוצות אחרות ששנאו את היהודים לא פחות, אבל לא הייתה להן יכולת (או שאיפה) לארגן מכונת השמדה בסגנון גרמני.
                    האם מי שמכליל את המעשים של אנשים בודדים ממוצא מסוים על כלל האוכלוסייה מאותו מוצא הוא גזען? בוודאי. אבל כך נהגו ונוהגים הרבה מאוד אנשים עד ימינו (כיום לאו דווקא כלפי היהודים). בכלל, guilt by association הוא כשל לוגי חביב על בני האדם. גם הבלוג הזה מתייחס אל "המתנחלים" בתור איזושהי קבוצה זדונית האחראית על כל פעולת "תג מחיר", למרות שאני אישית אינני מכיר אף מתנחל ממבצעי הפעולות האלה ומכיר מספר מתנחלים שוחרי שלום שיפנו את בתיהם (תמורת פיצוי נאות) הרגע בו ממשלת ישראל תקבל החלטה בעניין.
                    זהות קבוצתית היא עניין מורכב וחמקמק. הרבה פעמים זיהוי של בני אדם עם קבוצה מסוימת נשען על מוצאם. אני מכיר בזכותו של כל אדם להתנער מזהות המבוססת על מוצאו, אבל אינני רואה את ההתנערות הזאת כטובה בהכרח ואינני משלה את עצמי שברגע שאדם מכריז שהוא מתנער מזהותו כיהודי (נניח), כל העולם יקבל את ההכרזה הזאת.
                    לגבי ההשלכות על פעילותם של יהודי ארה"ב או השמאלנים בישראל, תפני בשאלות לאלון "האווירון 2.0" מזרחי. ההשלכות האלה הן בדיה, אבל כדי לומר זאת אין צורך להעלות מן הקבר את עצמותיו של טרוצקי.

                    • גיל ב' הגיב:

                      אבל שוב, ניתן לראות מהיחס של הנאצים לקומוניסטים גרמנים, לא יהודים, שמדובר בתירוץ בלבד. אף אחד לא חיפש להכליל את אותם קומוניסטים בשום קבוצה. הם נשלחו למחנות ריכוז באופן אישי. לעומת זאת יהודים ספציפיים שהיה ברור לחלוטין שהם נגד הקומוניזם נשלחו גם הם למחנות. זה יותר מזכיר את האשמת היהודים כולם ברצח ישו מאשר רדיפת קומוניסטים. אבל מי יודע, אולי בפוסט הבא אלון מזרחי יסביר גם למה היהודים וכלים להאשים רק את עצמם ברצח ישו. בכל אופן, רדיפת היהודים בגרמניה לא הייתה על רקע אנטי קומוניסטי. אם כבר ההאשמה הרווחת יותר הייתה שהיהודים הם קפיטליסטים תאבי בצע שמוצצים את לשדה של החברה הנוצרית וגורמים לכל בעיות העולם.

                    • מני זהבי הגיב:

                      זה אינו תירוץ. מעט מאוד אנשים במערב ובמרכז אירופה חשבו שהדעות הפוליטיות עוברות בתורשה (דווקא המשטר של סטלין נהג להעניש "בני משפחה של הבוגדים בנמולדת"). לעומת זאת, הזהות היהודית נתפסה כזהות התלויה במוצא. אם היהודים זוהו עם התנועה הקומוניסטית, זה עדיין לא שלל מהם את זיהוים כיהודים (המבוסס על מוצאם).
                      לא שאני חושב שהזיהוי עם התנועה הקומוניסטית היה הגורם העיקרי לאנטישמיות בגרמניה, או באירופה בכלל. אבל הוא היה כנראה גורם בעל חשיבות.

                    • גיל ב' הגיב:

                      בדיוק באותה מידה, אם לא יותר, שהיהודים זוהו עם התנועה הקומוניסטית הם זוהו כבנקאים תאבי בצע. הקריקטורות "הקלאסיות" של היהודי בדר-שטירמר הן של בנקאי קפיטליסט שמן. לכן זה די ברור שלא מדובר בשנאה ליהודים כי הם מזוהים כקומוניסטים אלא בשנאה ליהודים ואז חיפוש סיבות "הגיוניות". זה בערך כמו הבדיחה הישנה על האריה והשועל המשועממים שהרביצו לארנב בלי קשר למה שהוא עשה.

                    • מני זהבי הגיב:

                      בנקאים תאבי בצע זה משהו שתושבי גרמניה, ואירופה באופן כללי, הכירו טוב בשנות ה-20-30. הם ידעו שאפשר לחיות עם זה. לעומת זאת, הקומוניזם נתפס באותה תקופה כסכנה גדולה יותר, משום שלא היה מוכר.
                      אחרי מלחה"ע השנייה, מפלגות קומוניסטיות הפכו לגורמים פוליטיים חשובים בכמה מדינות מובילות (צרפת, איטליה), ותושבי אירופה למדו שאפשר לחיות גם עם התופעה הזאת. אבל זה קרה אחרי המלחמה.
                      האם השנאה ליהודים התקיימה גם בלי קשר לזיהוים עם התנועה הקומוניסטית? בוודאי. אבל הבולטות היהודית בתנועה הקומוניסטית הוסיפה שמן למדורה, ללא צורך, ללא תועלת ארוכת טווח למישהו מהמעורבים, ותוך גרימת נזק גדול.

                    • גיל ב' הגיב:

                      ועדיין, תיאוריות הקונספירציה האנטישמיות מבית היוצר של "הפרוטוקולים של זקני ציון" הן יותר קפיטליסטיות במהותן. יהודים כמו רוטשילד משתלטים על העולם וגורמים באופן ישיר לסבל של הארים התמימים.

                • Alon Levy הגיב:

                  ומצד שני, וולטר רתנאו, שר החוץ הגרמני הליברל, היה יהודי שנרצח על ידי ימנים קיצוניים.

                  • מני זהבי הגיב:

                    בוודאי. שנאת זרים, ואנטישמיות כמקרה פרטי, התקיימה בגרמניה גם בלי קשר לקומוניסטים. אבל יש הבדל בין רצח של פוליטיקאי בודד ובין זיהוי של תנועה פוליטית שלמה, הנתפסת כתנועה מסוכנת, עם קבוצה אתנית השנואה על-ידי רבים בלאו הכי.
                    באופן כללי, לא טוב להיות מיעוט בארץ שטופה בלאומנות אתנית (ולאומנות אחרת לא הייתה קיימת במזרח ובמרכז אירופה באותה תקופה). להתערב באופן פעיל בפוליטיקה במצב כזה בלי לשמור על גבולות הקבוצה האתנית שלך ובלי לשאוף להיכלל בקבוצה האתנית של הרוב, זה כבר עשוי להיות מסוכן.

                    • Alon Levy הגיב:

                      זה לא היה רצח של פוליטיקאי בודד. היו מאות רציחות פוליטיות שבוצעו על ידי שני הצדדים ברפובליקת הויימאר, אבל רובן בוצעו על ידי הימין הקיצוני והממסד המשפטי מעולם לא העניש רוצחים מהימין הקיצוני בצורה רצינית. רתנאו רק היה הנרצח עם הפרופיל הכי גבוה.

                    • מירי חלבי הגיב:

                      הסב טקסט של מני, אי אפשר לקרוא זאת אחרת, גם אם הוא לא התכוון – שהערבים ידאגו לעניינים שלהם בלבד, ולא ינסו להשפיע על מהלך העניינים האחרים, אחרת כבר יימצא מי שייכנס בהם.

                    • מני זהבי הגיב:

                      מה הקשר לערבים? אלו ערבים? איפה?
                      אם הכוונה היא לפלסטינים בישראל, אז אין להם הרבה אפשרויות להשפיע אפילו על מהלך החיים שלהם עצמם (מי אמר כפרים בדואיים בלתי-מוכרים?). אם הכוונה היא לפלסטינים בשטחים, אז גם להם אין הרבה אפשרויות.

    • נתן הגיב:

      ובהמשך לדבריו של מני זהבי :

      הנאנסת הלכה עם חצאית קצרה זה כמובן לא בא להצדיק את האונס רק אומר שצריך לקחת את זה בחשבון , ולהתמודד עם העובדות.

      • מני זהבי הגיב:

        לא יודע לגבי נאנסת, אבל אם תקים, למשל, משמרת מחאה מול ביתו של אחד מבני משפחת אלפרון, עם שלטים בסגנון "די לפשע!", אני לא חושב שתהיה לך בריאות טובה.

    • אין לי שם הגיב:

      מני,
      נהנתי לקרוא את מה שאתה כותב, וזה נחמד לקרוא מישהו בעל יושר אנטלקטואלי, שלא מחפש מחבוא מאחורי אידיאולוגיה או אמונה עיוורת בעולם אוטופי.
      אי אפשר להתווכח עם זה שהיו הרבה יהודים בתנועה הסוציאליסטית הרוסית.
      אפילו במערכת של "איסקרה", העיתון בו כתבו גם טרוצקי גם לנין וגם פלכאנוב, היו לפחות שלושה יהודים חברי מערכת, מתוך חמישה שישה.

      אפשר כן להתווכח עם דברים אחרים שכותב האווריון ועם המסקנות.
      קל לכתוב, למשל, על תפקידו של טרוצקי בשפיכות הדמים ברוסיה. אבל האם מר אווירון מודע לכך שטרוצקי ויתר בחייו על מספר תפקידים, כי ככל הנראה לא רצה שהאלימות שמאחוריהם תזוהה עם היהודים? האם האווירון שמע על זה שטרוצקי ביקש לדון בכך שהיו יותר מדי יהודים במנגוני ה"צ'קה" ב1919?

      למה השאלות האלו הן חשובות?
      כי כפי שאתה טוען, השתתפות היהודים בתנועות רדיקליות זו היא עובדה. אבל זו לא עובדה שצצה בתוך ריק היסטורי.

      זה לא סוד גדול שיהודים לא היו בדיוק לקובצה המצליחה ברוסיה הצארית. ישנם מספיק סופרים יהודים רוסיים ורוסים נוצרים שכתבו על כך ויכולים להעיד על מצבם העגום של היהודים ברוסיה. שלום עליכם, צ'כוב, סבירסקי ועוד רבים אחרים.
      טרוצקי עצמו, למשל, לא הצליח להתקבל לבית ספר כלשהו באודסה בתור ילד, היות והיתה שם כבר חריגה ממכסת היהודים שהורשו להרשם בכל שנה.
      גם ספרי הזכרונות של חבריו היהודים ל"אסקרה" ולמהפכה בשלב מאוחר יותר מלאים באפיזודות בהן נפגעו אך ורק בגלל המוצא היהודי שלהם.
      וכאן מגיע החלק שמר אווירון בוחר להתעלם ממנו באלגנטיות:
      אנשים כמו טרוצקי בחרו להתחבר למהפכנות הא-לאומיות לא כי הם כל כך רצו ללמד את הגויים איך לחיות, אלא כי עבורם זו היתה הדרך הלגטימית לנסות ולפתור את הבעיות שלהם.

      לבקר אותם על כך, גם באופן מרומז, כמו שעושה האווריון, תוך התעלמות מההיסטוריה שלהם והסבל שלהם ברוסיה, זה קרוב מאוד להסקות אנטישמיות. זה לקחת את ההיסטוריה העגומה שלהם שם, למחוק אותה ולקשר בינם לבין מהפכנות אלימה, כאילו שהסיבה לכך שהתחברו למהפכנות זו נעוצה באיזה משהו יהודי פגום וברצון לחנך את הגויים, ולא בסבל שלהם עד אז.
      הרצון, אגב, למחוק את הזהות היהודית, בין אם אצל מרקס לבין אם אצל טרוצקי, רק מוכיחה שאם לא היה סבל יהודי – כנראה שגם לא היה כזה חיבור בין היהודים לבין הרדיקליזם.

      ברגע שאלון מזרחי מתעלם מזה, האצבע המאשימה מופנת לכיוון היהודים בלבד. ומכאן ועד לתיאוריות קונספירציה או סתם טעונים גזעניים – אנטישמיים המרחק הוא קצר ביותר.

  14. מני זהבי הגיב:

    וא-פרו-פו סערות פייסבוק כאלה ואחרות: מי אמר תופעת עדר ולא קיבל?

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4515218,00.html

  15. י.א הגיב:

    כתב חברי ר.ג.:

    הסטטוס של אלון מזרחי בעניין ״היהודים״ והקומוניזם הוא מופתי. מה שמדהים בו שהוא מהווה רדוקציה אד-אבסורד להתפתחויות של השנים האחרונות בזרם, לא היחיד, ראוי להדגיש, בשמאל הזהותני, זרם שהפך כבר מזמן לגרסה מסורסת של הימין הלאומני ועם מזרחי הוא הופך לגרסה מפורשת שלו. אלון מזרחי מזהה את האשכנזי השמאלני באותם כלים ותכונות שמזהה האנטישמי את היהודי. הוא משלים מעגל שמאפשר התפתחות, בישראל של יישות שבכוחה לא רק להתכחש ל״יהודי״, לא רק לשנוא אותו (שינאה שאיפיינה זרם שהיה חלק מהציונות מראשית דרכה) בכוחה להחזיר את מקום ה״יהודי״ לתפקידו ההיסטורי: זה שאירופה (ואולי ישראל של היום?) רשאית, בצדק, להשמיד, שכן אחרת, האידאולוגיות החתרניות שלו ישמידו אותה. חומר הסיכה שאיפשר את המהלך נוכח בלב ליבה של התפיסה ה״זהותנית״: הוא מקופל ברעיון שאידאולוגיות הן ריקות מתוכן כיוון שהתפקיד שתופסת קבוצה בתולדות ההסטוריה וערכן ומשמעותן של פעולות חבריה נתונות לה מתוקף יחסי הכוחות הסוציו-אקונומיים בהם היא נוטלת חלק (טענה שהיא עדיין שארית של התפיסה המטריאליסטית ההיסטורית!) מה שעושה מזרחי זה מסיק את המסקנה המתבקשת: דוחה את ההנחה המרקסיסטית הנוכחת בתפיסה הזהותנית ומשיב את מקום האידאולוגיה למשחק: בקרב האשכנזים השמאלנים (שוב, רוצה לאמר פשוט: ״היהודים״) רווחת אידאולוגיה חתרנית שבכוחה להשמיד את החברה אם זו לא תשמיד אותם קודם. זוהי כמובן תפיסה נאצית מובהקת ומפורשת. השאלה המעניינת, בעיני, היא האם העובדה שהשמאל הזהותני קורם עור וגידים בצורת הימין הפשיסטי היא מקרית, או שמא היא מהותית לתפיסה, שממילא, סובלת מחוסר יציבות שהנחיל לה הפוסט-סטרוקטורליזם ממנו צמחה. נדמה לי שאני יודע את התשובה על כך.

  16. י.א הגיב:

    והוסיף, אפרופו המאמר האורח שלמעלה:

    האשמת השמאל האידאולוגי בכך שהוא אינו יותר מאשר קבוצת כוח סוציואקונומית שמתמוססת לפריווילגיות שלה וחותרת תחת קיום המדינה היא ותיקה ומוכרת. מה שהוסיף מזרחי זה את ההודאה המפורשת שהטענה הזו מקבילה להאשמה של הקומוניזם באירופה, וטיבל את זה בגול העצמי: הזכיר לנו שאנחנו לא סתם פריווילגים שמאלנים אלא שאנחנו עודנו, ותמיד היינו- יהודים, ולכן צריך להשמיד אותנו. השמדתנו- ״היהודים״ אינה אלא פעולה של הגנה עצמית. הטענה הזו, בגירסה זו או אחרת, היא המבנה התאורטי (רדוד ככל שיהיה) שמוטט את עצם קיומה של אלטרנטיבה הומניסטית בישראל של היום ויצר קואליציה של השמאל הזהותני, שהוא שמאל רק בכך שחבריו יושבים באותם בתי קפה בהם ישבו פעם שמאלנים, עם הימין הלאומני שלוח הרסן.

  17. עדו הגיב:

    גורביץ, אתה מוחק תגובות ואז השרשור שלך נראה מוזר – במקרה הזה גם התגובות שלך לא קשורות כבר לכלום. אולי יש אפשרות להשאיר את התגובה ולכתוב 'תגובת הסתה נמחקה' או משהו כזה?

  18. חיליק הגיב:

    סתם הערת אגב: הקרן החדשה הבהירה שיוצרי הסרטון אפילו לא עובדים בארגונים שנתמכים על ידה

  19. אמיר הגיב:

    יוסי אם כך, אני מציע שתחזיר את התגובה של אלון מזרחי – גם אם הוא היה טרול התגובה שלו רלוונטית לדיון. כשנושא הפוסט עצמו מגיב זה רק עוזר להבין את תפיסתו טוב יותר.

  20. yair הגיב:

    היי ג'ורג' תפסת את האדםהכי חולה ברשת… הימין מתנער ממנו מזמן.

  21. Eyal Morag הגיב:

    לפי סבא שלי "הסוכר של ברוצקי התה של ויסוצקי והמדינה של טרוצקי" נראה לי שהוא הוטרד מ"הפתגם" הזה.